W związku z częstymi przypadkami niewłaściwie prowadzonej gospodarki ściekowej informujemy o obowiązkach właścicieli nieruchomości w tym zakresie:
Zgodnie z obowiązującymi przepisami tj. Ustawą z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości (zgodnie z def. przez właścicieli nieruchomości rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu a także inne podmioty władające nieruchomością) zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadku jej braku wyposażenie nieruchomości w szczelny zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą określone wymagania. Udokumentowaniem właściwej gospodarki ściekowej jest okazanie umowy oraz dowodów płacenia za świadczenie usług w tym zakresie przez firmę koncesjonowaną. W przypadku nowobudowanej sieci kanalizacyjnej przyłączenie nieruchomości do sieci jest obowiązkowe, zwolnieni z tego obowiązku są tylko mieszkańcy którzy mają prawidłowo wykonaną i zgłoszoną przydomową oczyszczalnię ścieków.
Kto nie wykonuje powyższych obowiązków zgodnie z w/w Ustawą podlega karze grzywny, ponadto Burmistrz nakłada decyzję z naliczeniem podwyższonych opłat za opróżnianie szamba.
Ewidencja zbiorników ściekowych
Zgodnie z zapisami art.3 ust.3, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gminy prowadzą, w formie umożliwiającej przekazywanie informacji w postaci elektronicznej, ewidencję:
1) zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej;
2) przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej;
3) umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy;
4) aktualnych informacji wskazanych w ust. 5 ustawy.
Kontrolę zgodnie z art. 6 ust. 5aa ww. ustawy: wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany prowadzić, co najmniej raz na dwa lata zgodnie z planem kontroli, określającym co najmniej wykaz podmiotów podlegających kontroli w okresie kontrolowanym.
