Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Wniosek o świadczenie "Dobry start 300+"
06.07.2021

Wniosek o świadczenie "Dobry start 300+"

Od roku szkolnego 2021/2022 świadczenie (tzw. 300+) w ramach programu "Dobry start" będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).

Wnioski będzie można składać od 1 lipca do 30 listopada tylko drogą elektroniczną - z portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, za pośrednictwem portalu Emp@tia lub przez serwisy bankowości elektronicznej banków, które udostępnią taką możliwość.

ZUS wypłaci świadczenie na konto bankowe wskazane we wniosku.

Decyzje oraz zawiadomienia dotyczące świadczeń 300+ będą przekazywane w formie elektronicznej.

Więcej informacji na stronie: https://www.zus.pl/.

Krok po kroku

  1. Wypełnij wniosek oraz załączniki do wniosku drogą elektroniczną od 1 lipca br., dołącz do wniosku wymagane dokumenty i złóż za pomocą systemu teleinformatycznego:
    1. banków krajowych lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) świadczących usługi składania drogą elektroniczną wniosków o ustalenie prawa do świadczenia "Dobry start",
    2. utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny dostępnego na stronie https://empatia.mpips.gov.pl po ich uwierzytelnieniu poprzez zapewnione w tym systemie sposoby potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.
  2. Postępowanie w sprawie przyznania świadczenia dobry start kończy się wydaniem informacji, którą otrzymasz na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej. W przypadku odmowy przyznania świadczenia "Dobry start" zostanie wydana decyzja administracyjna.

Pod tym linkiem możesz sprawdzić jakie, w świetle przepisów RODO, masz prawa związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w tej sprawie.

Wzory wniosku i załączników do tego wniosku wskazane w tej karcie informacyjnej pochodzą ze strony Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, gdzie zostały umieszczone zgodnie z § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”.

Informacje przedstawione we wniosku składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia "Dobry start".
  2. Do wniosku o ustalenie prawa do świadczenia "Dobry start" należy dołączyć odpowiednio:
    1. kopię karty pobytu i decyzję − w przypadku cudzoziemca przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 127 ustawy z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
    2. kopię karty pobytu i decyzję o udzieleniu cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub inny dokument uprawniający cudzoziemca do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który uprawnia do wykonywania pracy;
    3. kopię odpisu orzeczenia sądu wskazującego na pozostawanie dziecka pod opieką naprzemienną obojga rodziców sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach;
    4. kopię orzeczenia sądu o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
    5. oświadczenie o legitymowaniu się przez dziecko orzeczeniem o niepełnosprawności.
  3. Inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia "Dobry start".