Protokół nr XXXIV/2005 Z obrad Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Brzesku, odbytej w dniu 10 sierpnia 2005 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku, ulica Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji uczestniczyło 19 radnych. Radna)radny 1.Czarnik Marian 2.Drużkowska-Cader Janina 3.Dudziński Krzysztof 4.Grodny Zdzisław 5.Kądziołka-Kukurowska Anna 6.Knaga Edward 7.Klimek Leszek 8.Kramer Jadwiga 9.Kucia Maria 10.Kusiak Jan 11.Mastalerz Zbigniew 12.Milewski Stanisław 13.Ojczyk Krzysztof 14.Pasierb Tadeusz 15.Pikuła Lech 16.Sproski Kazimierz 17.Stachowicz Barbara 18.Turlej Stanisław 19.Warzecha Apolonia Radni nieobecni usprawiedliwieni: 1.Agata Brzeska-Lebiecka 2.Józef Kubas Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 3.Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 4.Radca prawny Edward Pietrus 5.Osoby zaproszone na posiedzenie sesji wg. załączonych list obecności. Ad.1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła otworzył obrady XXXIV nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Brzesku , powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych , gości zaproszonych i stwierdził że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 19 radnych . Ad.2 Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła przedstawił projekt porządku posiedzenia XXXIV Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Brzesku – został przyjęty jednogłośnie jak niżej: 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Podjęcie uchwały w sprawie : 1)ujęcia nowo utworzonych ulic w granicach obwodów głosowania 4.Wolne wnioski i zapytania. 5.Zamknięcie obrad sesji. Protokół z obrad sesji odbytej w dniu 27 lipca 2005 roku został przyjęty 15 za, 4 wstrzymujące Ad.3. Podjęcie uchwały w sprawie ujęcia nowo utworzonych ulic w granicach obwodów głosowania Sekretarz Gminy Bogusław Babicz objaśnił projekt uchwały . Przypomniał że w dniu 29 czerwca br. Rada Miejska w Brzesku podjęła uchwałę dot. zmiany uchwały o utworzeniu stałych obwodów do głosowania na obszarze gminy Brzesko , zmieniała ona uchwałę z 2001 roku. Wówczas został utworzony nowy obwód do głosowania z siedzibą w ZSP Nr 1 w Brzesku , gdzie zostały włączone ulice części północnej miasta i został zlikwidowany obwód do głosowania którego siedziba mieściła się w Spółdzielni Mieszkaniowej .Uchwała była szeroko uzasadniana na czerwcowej sesji , radni byli zaznajomieni z nowym podziałem miasta na obwody do głosowania. Przy omawianiu tej uchwały było podnoszone ,że zachodzą tu pewne wątpliwości prawne i należało się liczyć z ewentualnym kwestionowaniem tej uchwały przez organ nadzoru. Uchwała została większością głosów podjęta. Przepisy w tym przypadku są nieprecyzyjne i biorąc pod uwagę względy społeczne , które kierowały osobami wnoszącymi wnioski o podjęcie tej uchwały zadecydowały że Radni tą uchwałę przyjęli. Później Komisarz Wyborczy w Tarnowie wystąpił do Rady Miejskiej w Brzesku o skorygowanie tej uchwały , ewentualnie uchylenie jej we własnym zakresie ponieważ dopatrzył się naruszenia Ordynacji Wyborczej i na sesji lipcowej temat powrócił. Temat był szeroko omawiany ,wskazywaliśmy na prawne niejasności i rozbieżności. W Ordynacji Wyborczej jest zapis że Rada Gminy może dokonywać zmian w podziale gminy na stałe obwody do głosowania min. wtedy gdy zmieni się liczba mieszkańców gminy. Taka zmiana nastąpiła , było to również podnoszone w uzasadnieniu , liczba mieszkańców wzrosła o 148 .Ustawa nie precyzuje jaki to ma być wzrost , nie odwołuje się również do liczebności obwodów do głosowania .Mając na uwadze względy społeczne bardziej właściwe i równomierne rozmieszczenie lokali wyborczych i aby wyjść naprzeciw mieszkańcom miasta w szczególności ulic. Wiejska ,Poprzeczna, Starowiejska ,Leśna, wskazując na niezbyt wątpliwy stan prawny w tej kwestii ,po raz drugi Rada Miejska większością głosów zadecydowała aby utrzymać tą uchwałę z czerwca w mocy. Niemniej jednak stanowisko Komisarza Wyborczego było inne, wystąpił w dniu 29 lipca 2005 roku do Wojewody Małopolskiego o podjęcie rozstrzygnięcia nadzorczego w tej sprawie. Takie rozstrzygnięcia wpłynęło pocztą w dniu 6 sierpnia br.(tu Pan Sekretarz przytoczył treść uzasadnienia rozstrzygnięcia- stanowi załącznik do protokołu ). Nadzór Prawny Wojewody Małopolskiego przyjął taką interpretację prawną jak podano w uzasadnieniu tj. że tylko istotna zmiana liczby mieszkańców mogłaby spowodować możliwość zmiany w podziale gminy na obwody do głosowania. Nie wiadomo jednak jak Sąd Administracyjny popatrzył by na tą sprawę , pozostaje to dalej kwestią dywagacji , bo można taką skargę składać i kwestionować rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody .Trudno dziś powiedzieć jakie Sąd Administracyjny podjąłby rozstrzygnięcie , może oprócz względów natury prawnej też wziąłby pod uwagę względy społeczne które istnieją. Sytuacja jest jednak taka ,że gdyby nawet skarga zostałaby złożona to rozstrzygnięcie nie nastąpiłoby na pewno przed najbliższymi wyborami , obwody do głosowania muszą pozostać takie jak przy poprzednich wyborach i w związku z tym zachodzi konieczność podjęcia w dniu dzisiejszym przedmiotowej uchwały aby te 4 nowe ulice zostały dopisane do poszczególnych obwodów głosowania. Radny Krzysztof Ojczyk po wysłuchaniu komentarza Pana Sekretarza stwierdził że „uchwała została sknocona”. A jeżeli Pan Sekretarz twierdzi że Komisarz Wyborczy lub Wojewoda mylą się w swojej ocenie to proponuje , aby większość radnych która przegłosowała tą uchwałę przegłosowała sprawę do NSA i za parę miesięcy wyjdzie kto miał rację. Radny Edward Knaga nie zgadza się ze stwierdzeniami radnego Ojczyka wiedzieliśmy od dawna o postulatach dwóch głównych ulic w poszczególnych Okręgach Wyborczych tj. ul. Wiejska i Starowiejska i przy dobrej woli gdyby radny sprawy nie poruszył bylibyśmy te obwody zmienili. Należy popatrzeć jak wygląda Obwód Wyborczy w którym to obwodzie wyborcy glosują w MOK. Do tego obwodu należy 1610 mieszkańców ,w tym 835 z ulicy Wiejskiej i tamtego terenu , może należy odwrócić i przeniesiemy MOK na ul.Wiejską a część mieszkańców ze śródmieścia przejdzie tam do głosowania(776 mieszkańców).To nie radni większościowi popełnili błąd tylko strona przeciwna. To samo dotyczy 518 mieszkańców ulicy Starowiejskiej , 119 mieszkańców ulicy Czarnowiejskiej gdzie spod lasu od ul.Kołłątaja mieszkańcy głosują w Cechu Rzemiosł Różnych , łącznie z ul.Jana Pawła II gdzie mijają lokal wyborczy po drodze idąc do Cechu. Około 245 osób z tego terenu będzie glosować w RPWiK , ul. Konstytucji 3 Maja jest podzielona na dwie części , część mieszkańców głosuje w RPWiK a część w szkole podstawowej nr 2.W centrum miasta lokale wyborcze są usytuowane co 150 metrów ,natomiast z obrzeży miasta chodzą po 3 km do lokalu wyborczego , chcieliśmy tą uchwałą tylko przybliżyć te lokale i nic więcej. Mieszkańcy Osiedla Kopaliny –Jagiełły glosują w 4 lokalach wyborczych .Brakło nam wszystkim dobrej woli aby przynajmniej część tych mieszkańców zadowolić , spełnić ich prośby i postulaty ale tylko chyba dlatego że unieśliśmy się ambicjami .Kilka lat wstecz kiedy ustalano nowe Obwody do głosowania nikt nie prosił sołectw ani osiedli o wypowiedzenie się na ten temat ale nikt też nie może zaprzeczyć że takie wnioski padały na ogólnych zebraniach mieszkańców 3 lub 4 lata temu. Nie potrafiliśmy się wznieść ponad mały podział abyśmy potrafili to dla tych mieszkańców zrobić. Radny rozmawiał na te tematy z mieszkańcami tych ulic, brak jest w nas jedności jest tylko cicha i nikomu nie potrzebna walka polityczna. Radny zawnioskował aby przed następnymi wyborami ostatecznie uregulować i załatwić temat związany ze zmianą obwodów do głosowania. Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła, że uchwała nad którą dzisiaj mamy głosować pozwala na włączenie mieszkańców nowych ulic do odpowiednich obwodów głosowania i to im musimy umożliwić . Radny Krzysztof Ojczyk odniósł się do wypowiedzi radnego Knagi dot. uregulowania spraw związanych z dostępnością wyborców do lokali wyborczych. Np. lokal wyborczy z MOK można przenieść do budynku Kina Bałtyk , można to było zrobić na podstawie decyzji Burmistrza i wówczas wszyscy wyborcy o których radny wspomniał będą mieli ten lokal bliżej. W chwili wprowadzania zmiany 29 czerwca mówiło się że już nie ma czasu , a jeszcze dzisiaj te zmiany wprowadzamy .Można było dokonywać zmian na tych osiedlach jak Ogrodowa ,Jagiełły i inne tam gdzie były te rzeczywiste wnioski . Zarząd osiedla Brzezowieckie i my wszyscy zgadzamy się w kwestii dot. ul.Starowiejskiej nie ma tu sporu. W Ordynacji Wyborczej brak jest do wprowadzenia większych zmian , ta ustawa jest poprawnie skonstruowana. Jeżeli komuś brakło czasu i dobrej woli to generalnie Wam , radny Knaga jest przewodniczącym osiedla już 7 rok , pan Burmistrz i sekretarz również pracują już kilka lat .Wojewoda i Komisarz Wyborczy nie kwestionują argumentów dot. natury społecznej , zakwestionowano formalno-prawną stronę tej uchwały i tu należy powiedzieć że narobiło się bałaganu przez to że chcieliście pójść na skróty .Gdybyśmy w ten sposób chcieli uchwalać uchwały to przypomniał jak kilka sesji wstecz radna Agata Brzeska-Lebiecka zarzuciła radnemu Ojczykowi, powołując się na Konstytucję i inne ustawy i wszystko co jest możliwe a chodziło tylko o odnotowywanie w protokołach z sesji sposób głosowania kto jak głosował. Radnemu zależało na tym aby pokazać że droga prawna która została obrana jest zła , jeżeli z tym się nie zgadza gmina to pozostaje jeszcze Sąd , który to może rozstrzygnąć. Jest jeszcze rok do wyborów samorządowych i będzie czas na to aby spokojnie usiadły wszystkie strony i dopracować temat aby nie robić coś przeciw drugiemu. Radny Krzysztof Dudziński zawnioskował o powrót do porządku posiedzenia sesji i zamknięcie dyskusji rozpoczętej na poprzedniej sesji. Radny Edward Knaga ustosunkował się do wypowiedzi radnego Ojczyka dot. usytuowania lokalu wyborczego w Kinie. Nie można tam zlokalizować lokalu wyborczego ponieważ mieszkańcy jasno wskazywali aby lokal był najbliżej tam ,gdzie chodzą do kościoła .7 lat temu nie było takich przesłanek bo takiego lokalu nie było, mieszkańcy to rozumieli i chodzili do MOK. Dziś istnieje budynek w którym można usytuować lokal wyborczy i ten budynek spełnia wymogi lokalu. Chodzi o stworzenie nowego lokalu wyborczego dla mieszkańców Kopaliny-Jagiełły oraz dla 14 nowo powstałych ulic . Radny zawnioskował , aby w przypadku braku zmiany ustawy przez Parlament powrócić do tematu zmiany obwodów i siedzib lokali wyborczych na 6 miesięcy przed terminem wyborów w roku 2006. Sekretarz Bogusław Babicz nawiązał do wypowiedzi radnego Ojczyka , który użył stwierdzenia „sknocenie uchwały” , pan Sekretarz czuje się tym stwierdzeniem obrażony, radny nie jest z wykształcenia prawnikiem a nawet sami prawnicy mają wiele wątpliwości co do przepisów ustawy Ordynacja Wyborcza .Jako prawnik bałby się używać takich określeń ,że coś zostało sknocone lub jest bublem legislacyjnym. Nie piastuje funkcji Sekretarza od 7 lat , radny Knaga również nie jest radnym 7 lat i przy poprzedniej uchwale , o której można powiedzieć w taki sposób jak to nazwał radny Ojczyk ale on sam nie użyje tego sformułowania , bo właśnie tą uchwałę chciano korygować gdyż była ona dla mieszkańców niekorzystna .Nie stwierdził że pan Komisarz i Wojewoda się mylą w swojej opinii , on sam Pana Komisarza zna osobiście i bardzo go szanuje , ale rada miejska która tworzy prawo miejscowe ma prawo do własnych interpretacji prawnych i od tego są organy nadzoru aby ewentualnie tą interpretacje Rady Miejskiej zmieniać i nie widzi w tym nic złego ,że jeden raz w ciągu tych lat kiedy jest sekretarzem organ nadzoru zakwestionował Uchwałę , tym bardziej że było to uprzedzane na sesji czerwcowej . Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Radnego Krzysztofa Dudzińskiego o zamkniecie dyskusji w pkc. 3 – wniosek głosowano 12 za, 4 wstrzymujące Radny Krzysztof Dudziński poprosił przewodniczącego Rady Miejskiej o wyjaśnienie wszystkim jaki związek miała dotychczasowa dyskusja z tą uchwałą którą mamy teraz głosować. Przewodniczący Lech Pikuła –odpowiedział że chociażby dlatego , jak twierdzą radni aby nie zamykać ust. Zastępca Przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił treść projektu uchwały został przyjęty 17 za, 1 wstrzymujący –stanowi załącznik do protokołu. Uchwała Nr XXXIV/220/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 10 sierpnia 2005 roku w sprawie ujęcia nowo utworzonych ulic w granicach obwodów głosowania. Ad.4. Wolne wnioski i zapytania Radny Krzysztof Ojczyk zaproponował aby Pan Przewodniczący RM zapoznał się ze Statutem Gminy i Regulaminem Rady Miejskiej , bo wg. radnego posiedzenia sesji są nieodpowiednio prowadzone. Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował radnemu Ojczykowi za pouczenie. Radny Krzysztof Dudziński zapytał przewodniczącego Rady Miejskiej czy rozważa możliwość podania się do dymisji. Radna Janina Drużkowska -Cader zwróciła uwagę że w ostatnim czasie prasa pisała że została uchylona decyzja administracyjna , która dotyczyła budowy autostrady od Szarowa do Tarnowa .Zwraca uwagę że ta decyzja daje nam jeszcze pewien czas , całej radzie , samorządowi aby poważnie potraktować tą korektę wniesioną przez Zespół mieszkańców .Sprawy się przeciągają w czasie niektórzy przewidują że może być to nawet rok 2010.Prosi radnych , burmistrzów o przychylność w tym przypadku aby nie posługiwać się argumentami że możemy nie zdążyć , bo jak widzimy te sprawy nie nabierają takie tempa jak to na początku wyglądało. A jeżeli by się nie udało w całości przygotować ,to na pewno część będzie przygotowana, prosi pana przewodniczącego aby zgłoszone wnioski mieszkańców i interpelacje poważnie potraktować. Pani Katarzyna Pacewicz-Pyrek zgłosiła wniosek o rozważenie innej możliwości stworzenia wersji elektronicznej dokumentów gminy –protokołów z sesji , gdyż ta co istnieje nie pozwala zapoznać się z dokumentami. Odpowiedzi na zadane pytania udzielił burmistrz Jan Musiał Decyzja o której wspomniała radna Cader została uchylona na wiosnę a nie teraz , wszyscy wiedzieliśmy o tym –przedstawił dlaczego. Prace przygotowawcze do budowy autostrady trwają , weszło w życie nowe prawo o ochronie środowiska które jest w pewnym sensie kłopotliwe ale to jest problem GDDP jako inwestora. Zgodnie z ustaleniami z inwestorem prace przygotowawcze do budowy trwają zgodnie z obowiązującymi procedurami i będą przeprowadzone zgodnie z tymi procedurami i należy być o to spokojnym . Zostanie przeprowadzona rozmowa z informatykiem UM dot. zmian strony internetowej gminy. Pan Burmistrz zaprosił radnych na projekcję filmu promującego Brzesko jest zaniepokojony poziomem i kulturą osobistą pewnych wystąpień na sesji i to go martwi. Radni Zdzisław Grodny zwrócił się z apelem do wszystkich o przeprowadzanie ciągłej walki z chwastami , aby z Urzędu temat ten potraktować poważnie. Radny Tadeusz Pasierb zwrócił się do radnego Ojczyka aby przy udzielaniu wywiadów do prasy nie obrażał wszystkich radnych. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zamknął obrady XXXIV Sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Obrady trwały od godz.10.00-11.30. Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła Protokołowała: Inspektor Marta Kółkowska