P R O T O K Ó Ł NR XXIII/2004 z obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku odbytych w dniu 28 l i p c a 2004 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku, ul. Głowackiego 51. Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji Rady Miejskiej uczestniczyło 20 radnych. Radna / radny 1.Brzeska – Lebiecka Agata 2. Czarnik Marian 3.Drużkowska – Cader Janina 4.Dudziński Krzysztof 5.Grodny Zdzisław 6.Kądziołka – Kukurowska Anna 7.Klimek Leszek 8.Kubas Józef 9.Kucia Maria 10.Kusiak Jan 11.Knaga Edward 12.Kramer Jadwiga 13.Mastalerz Zbigniew 14.Milewski Stanisław 15.Ojczyk Krzysztof 16.Pasierb Tadeusz 17.Pikuła Lech - Przewodniczący Rady Miejskiej 18.Sproski Kazimierz 19.Turlej Stanisław 20.Warzecha Apolonia Radni nieobecni usprawiedliwieni: 1.Pani Barbara Stachowicz Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 2.Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus 6. Radca Prawny Urzędu Miejskiego Pan Edward Pietrus 7. Zaproszeni goście wg załączonej listy obecności. Ad 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła otworzył obrady XXIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych, Panią Skarbnik, Pana Sekretarza i gości zaproszonych stwierdzając, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 20 radnych, a więc wymagana liczba radnych do podejmowania prawomocnych uchwał. Ad 2. Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony w terminie ustawowym, w związku z tym zapytał, czy wszyscy radni otrzymali materiały na dzisiejszą sesję. Uwag radni nie zgłosili. Następnie przedstawił projekt porządku obrad XXIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Zwrócił się z pytaniem, czy do tak przedstawionego porządku obrad są uwagi radnych. Poinformował, że Pan Burmistrz wnosi do przedstawionego porządku posiedzenia dzisiejszej sesji projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2004, w związku z pilną potrzebą uzupełnienia środków własnych na uzbrojenie Pomianowskiego Stoku. Proponuje, aby projekt uchwały wprowadzić w punkcie 9 jako podpunkt 2. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek w sprawie wprowadzenia w punkcie 9 podpunktu 2 projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2004, który został przyjęty 13 głosów za, 7 wstrzymujących się od głosu. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poddał pod głosowanie projekt porządku obrad XXIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku ze zmianami, który został przyjęty 16 głosów za, 4 wstrzymujących się od głosu jak niżej: 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdanie Burmistrza z Jego działalności jako organu wykonawczego Gminy za II kwartał 2004 roku . 5.Sprawozdanie z posiedzeń komisji Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 6.Działalność i funkcjonowanie Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Brzesku 7.Działalność i funkcjonowanie Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku . 8.Ocena realizacji inwestycji w Gminie za I półrocze 2004 roku . 9.Podjęcie uchwał w sprawach: 1)zmiany uchwały Rady Miejskiej w Brzesku Nr XIV/79/2003 z dnia 5 grudnia 2003 roku o wprowadzeniu opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych i placach w Brzesku, 2)zmiany uchwały budżetowej na rok 2004. 10. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 11. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 12. Wolne wnioski i zapytania. 13. Zamknięcie obrad sesji. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej był wyłożony w Biurze Rady Miejskiej do wglądu. Wpłynęła jedna pisemna uwaga do protokołu od Pana radnego Krzysztofa Ojczyka, który zgodnie z regulaminem Rady Miejskiej wnosi poprawki dotyczące dwóch wypowiedzi i odnoszące się do: 1)sprawozdania podkomisji Komisji Rewizyjnej, 2)informacji na temat funkcjonowania brzeskiego szpitala. Z uwagi na pominięcie istotnych wypowiedzi wnosi o uzupełnieni ich tak, aby stanowiły one logiczną całość. Pan Przewodniczący Rady informuje, że Pan radny nie precyzuje jednak, jakie zmiany powinno się nanieść. To powinna być konkretna propozycja. Radny Krzysztof Ojczyk w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Przewodniczącego poinformował, że należałoby w zasadzie na sesji dzisiejszej przesłuchać fragment taśmy z nagraniem właśnie w tej części wystąpienia. Chodzi jednak o przytoczenie i zacytowanie w protokole wypowiedzi, tak aby one rzeczywiście stanowiły logiczną całość, bo tam są istotne braki wypowiedzi, co w jakimś sensie zmienia ich sens. Dlatego wnosi, aby były wypowiedzi zacytowane tak, jak to było powiedziane na sesji. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował Pana radnego Ojczyka, że zgodnie z paragrafem 22 Regulaminu Rady, protokół nie jest stenogramem. Dlatego zwrócił się z prośbą do pana radnego, aby podał konkretną propozycję jaką wnosi do protokołu. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował pana Przewodniczącego, że chodzi konkretnie o to, aby nanieść w protokole wypowiedź tak, aby ona odzwierciedlała całość wypowiedzi. Ostatecznie po wzajemnej wymianie uwag w tym temacie i w związku z tym, że Pan radny nie wnosi konkretnych uwag, pan Przewodniczący zaproponował przegłosowanie protokołu w przygotowanej wersji. Natomiast prosi radnych, by jeśli w przyszłości mieli uwagi do protokołu, to aby były one konkretnie sformułowane. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Brzesku, który został przyjęty 12 głosów za, przeciw 2, wstrzymujących się od głosu 5. Po przeprowadzonym głosowaniu radny Krzysztof Ojczyk stwierdził, że jest to manipulowanie protokołem i tym samym Pan Przewodniczący ogranicza wypowiedzi radnych, co stosownie, jeśli będzie taka możliwość zaskarży do sądu i do wojewody. Pan Przewodniczący Rady poinformował, że w związku z tym, że Burmistrz Jan Musiał przyjmuje delegację zagraniczną, a zastępcy Burmistrza uczestniczą w przetargu nie będą brali udziału w dzisiejszej sesji Rady Miejskiej. Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej oraz działalności Burmistrza złoży pan Sekretarz Gminy. Ad 3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji Rady. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu. Ad 4. Sprawozdanie Burmistrza z Jego działalności jako organu wykonawczego Gminy za II kwartał 2004 roku. Sprawozdanie złożył Sekretarz gminy Bogusław Babicz. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu. Zapytania Radny Krzysztof Ojczyk w imieniu Klubu po raz trzeci prosi, aby sprawozdanie pana Burmistrza za kwartał, było przedstawione na piśmie. Jeśli nie dla wszystkich radnych, to przynajmniej dla Klubu, tak aby można się było wcześniej z nim zapoznać. W związku z powyższym ciężko jest teraz odnieść się do wszystkich tych wątków bez wcześniejszego zapoznania się. Stąd też jeszcze raz wnosi, aby sprawozdanie Burmistrza było dostarczane na klub radnych „Inicjatywa dla Brzeska” przynajmniej w jednym egzemplarzu. Jest to wniosek Klubu radnych. Radna Janina Drużkowska – Cader w nawiązaniu do przedstawionego sprawozdania przez pana Sekretarza pragnie odnieść się do dwóch kwestii. Pierwsza kwestia dotyczy zjazdu z autostrady, którą, w chwili obecnej, uważa za bardzo ważną. Druga dotyczy statutu fundacji i prac nad nim. Odnosząc się do rozmów z GDDKiA w sprawie zjazdu z autostrady ulicą Leśną, wszyscy radni zapoznani są z tym, że grupa mieszkańców z osiedla Leśna podała alternatywny zjazd z przesunięciem w stronę Jasienia poza obszar zabudowań. W tej kwestii były już rozmowy ze strony pana Burmistrza z GDDKiA. Jeżeli trwają rozmowy na temat tej propozycji mieszkańców, to bardzo prosi jako radna o to, by również pomyśleć /gdyby rzeczywiście nastąpiło to przesunięcie zjazdu/ o tym, by ten zjazd na E4 jednak nie usytuować za szpitalem. O tym, że Brzesko ma złe rozwiązania komunikacyjne, nikt nie musi przekonywać zgromadzonych radnych i tak naprawdę główne arterie lecą przez centrum miasta. Tu nie chodzi tylko o osiedle Leśna w tym co tam mieszkańcy podnoszą. Patrząc na sprawę globalnie, widać, że ten zjazd przed szpitalem i prowadzenie zjazdu pomiędzy /możemy sobie już wyobrazić/ osiedlem na stoku Pomianowskim i Osiedlem Równia a dalej Browarną, to naprawdę ten zjazd będzie pomiędzy osiedlami. Nie chce burzyć czegoś co zostało ustalone, ale powiada, jeśli te rozmowy z GDDKiA miałyby przynieść przesunięcie zjazdu z ul. Leśnej na zachód, to aż się prosi by uwzględnić ten zjazd za szpitalem. To nie tylko to, że my wówczas pozostawiamy całe osiedla mieszkaniowe razem, ale przede wszystkim dołączamy do nich łatwy dostęp do szpitala. Ma to niesamowite znaczenie, zważywszy na to, że tam bardzo często już w chwili obecnej występują wypadki samochodowe, cóż dopiero będzie wtedy jak tak bardzo ruchliwa droga będzie przebiegać. Jeśli mają szanse powodzenia rozmowy w kwestii przesunięcia zjazdu to prosi, aby to w GDDKiA zostało powiedziane także o przesunięciu dalszym, poprowadzeniu zjazdu przed szpitalem od Krakowa. To prawda, że kiedyś był taki argument, że tam jest górka. Ale jadąc przez Polskę bardzo często właśnie drogi są wąwozami pośród górek, gór i to nie stanowi przeszkody zwłaszcza na tak krótkim odcinku. Jest to inwestycja na wieki i to co zostanie wybudowane to będzie na bardzo długi czas. Odnosząc się do spraw związanych ze statutem Fundacji Goetza informuje, że był wprawdzie rozdany na moment statut przez panie z Biura Rady lecz potem ten statut bardzo szybko został zabrany. Nie wie jaka tu procedura obowiązuje, kto tak naprawdę rządzi tą Radą Miejską, ale chce zapytać /ze sprawozdania dowiedziała się, że trwają prace nad statutem/, czy w tych pracach radni Rady Miejskiej będą w jakiś sposób uczestniczyć i czy statut jest opracowywany przez powiat i gminę, czy też statut jest opracowany przez Państwa Gołębiewskich i kto pracuje nad statutem? Nie powinno być tajemnicą, żeby radni na bieżąco byli z tokiem prac nad statutem. Jest to na tyle ważna sprawa, że radni powinni w tym uczestniczyć. Pan Przewodniczący Rady w uzupełnieniu wypowiedzi Pani radnej odnośnie statutu poinformował, że wczoraj będąc na dyżurze dostał informację, że statut jest już zaopiniowany i pójdzie na komisje. Tymczasem dzisiaj rano się dowiedział, że jeszcze tego statutu nie opiniował powiat, nie wszyscy wniesli swoje uwagi, w związku z czym jest to jeszcze projekt i poproszono aby ten statut jeszcze zebrać i dopiero w wersji uzgodnionej z powiatem będzie on radnym rozdany i będzie opiniowany przez wszystkie komisje, tak że nie będzie ten statut utajniony ani nie będzie żadnej tajemnicy jeśli chodzi o dyskusję nad tym statutem. Jeśli chodzi o przesunięcie planowanego zjazdu z autostrady to informuje, że w dniu wczorajszym na dyżurze byli przedstawiciele mieszkańców osiedla Kopaliny, którzy złożyli w tej sprawie stosowny wniosek. W tym momencie odczytał w całości wniosek mieszkańców o przesunięcie na obrzeża miasta planowanego ulicą Leśną zjazdu z autostrady. Wniosek stanowi załącznik do protokołu. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz w nawiązaniu do kwestii dotyczącej planowanego zjazdu z autostrady odczytał pismo GDDKiA dotyczące planowanego połączenia „węzła Brzesko” w ciągu autostrady A4 z drogą krajową nr 4 w Brzesku. Pismo stanowi załącznik do protokołu. Odnosząc się do statutu fundacji informuje, że cały czas trwają prace nad tym projektem. Wspólnie z Panią Sekretarz Powiatu Panią radną Agatą Brzeską Lebiecką, pracują nad tym statutem. Wydawało się, że tutaj takie uzgodnienia miedzy nami przynajmniej zapadły jako w imieniu pana Burmistrza i Pana Starosty. Niemniej jednak w dniu wczorajszym zapadły decyzje, aby ten projekt statutu w wersji roboczej przesłać pocztą elektroniczną pozostałym ewentualnym fundatorom czyli państwu Gołębiewskim, do Instytutu pana Lecha Wałęsy, do Pana Gulczyńskiego i do Urzędu Marszałkowskiego. Każdy z tych fundatorów ma prawo wnieść poprawki. Chcemy, by był to już taki projekt, aby przynajmniej na szczeblu przyszłych ewentualnych fundatorów został uzgodniony, a później najistotniejsze poprawki państwa radnych /powiatu i miejskich/ zostały naniesione. Projekt statutu będzie radnym doręczony i omawiany na komisjach i nic bez wiedzy państwa radnych się nie stanie. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska poinformowała, że jeśli chodzi o sprawozdanie z działalności Pana Burmistrza to wnosi, aby każdy z radnych w materiałach na sesję otrzymał takie sprawozdanie, ponieważ wcześniej się z nim można by było zapoznać i wnieść jakieś pytanie, czy uwagi. W nawiązaniu do sprawozdania wnosi, aby w pierwszej kolejności ściągnąć do Brzeska inwestorów polskich, a w drugiej kolejności inwestorów obcych. Pan Sekretarz Gminy odnosząc się do wypowiedzi Pana radnego Ojczyka odnośnie doręczania radnym sprawozdania z działalności Burmistrza wyjaśnia, że ostateczną decyzję w tej kwestii podejmie Pan Burmistrz, ale osobiście myśli, że nie będzie żadnych przeszkód, aby radnym takie sprawozdanie wcześniej można było doręczać. Natomiast odnosząc się do wypowiedzi Pani radnej Kukurowskiej odnośnie inwestorów to wyjaśnia, że gmina prospekty informacyjne skierowała do różnych inwestorów, nie tylko polskich. Radny Krzysztof Dudziński odnosząc się do projektu statutu fundacji Goetza zwraca się z pytaniem, czy on jako osoba prywatna może wpłacić jako kapitał założycielski 1.000 złotych i być członkiem i założycielem tej fundacji? Jeśli tak to zgłasza wniosek, że chce być członkiem tej fundacji. Pan Sekretarz Gminy wyjaśnił Panu radnemu, że ta kwestia nie jest jeszcze ostatecznie rozstrzygnięta. A rola fundatorów polega nie tylko na tym, żeby wnieść po 1.000 złotych, ale również na tym, aby później w jakiś sposób pracować dla tej fundacji i ściągać też kapitały i wkład pracy. Tutaj nie ma zasady automatyzmu, to nie jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, gdzie każdy kto wpłaci jakiś udział, czy nabędzie akcje na giełdzie to stanie się akcjonariuszem. Tutaj schemat jest trochę inny. Jest to jak gdyby umowa i wymaga wzajemnego porozumienia się wszystkich osób, które chcą przystąpić. Oświadczył Panu radnemu, że nie jest upoważniony do udzielania takich odpowiedzi. Wszystkie wątpliwości dotyczące tej fundacji będą na komisjach wyjaśniane. Radny Krzysztof Ojczyk uważa, że przekazanie fundacji tak dużego majątku jest dużym nieporozumieniem, powinno odbyć się to w innej formie np. w formie użyczenia, żeby nie podlegał fundacji, ponieważ jest to mienie społeczne. Gdyby się okazało, że zostanie majątek w ten sposób wkomponowany i w jednej trzeciej Państwo Gołebiewscy staną się w zasadzie właścicielami tegoż majątku nie wnosząc na tę chwilę nic, bo nic nie mogą zagwarantować, że wniosą te środki, które obiecali, to uznaje to za jawne złodziejstwo. Uważa, że tutaj tak trzeba skonstruować statut, żeby majątek nie ucierpiał. To powinno odbyć się w formie użyczenia na 10 czy 15 lat, natomiast niech będzie on własnością powiatu i gminy. Na tę chwilę uważa, że ten projekt statutu jest nie do przyjęcia. Pan Sekretarz gminy wyjaśnił, że projekt statutu będzie przedmiotem dyskusji, ponieważ wszystkim zależy na tym aby interesy gminy i powiatu zostały zagwarantowane. Radny Edward Knaga składa wniosek formalny, aby przerwać dyskusję, wycofać temat i przejść do tematu obrad dzisiejszej sesji Rady. W tym momencie Pan Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie zamknięcie dyskusji w punkcie 4 porządku obrad. Wniosek przyjęto 15 za, wstrzymujących się od głosu 3. Ad 5. Sprawozdanie z posiedzeń komisji Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdania złożyli Przewodniczący Komisji. 1)Zdzisław Grodny Komisja Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa, 2)Jan Kusiak Komisja Gospodarki Finansowej 3)Maria Kucia Komisja Oświaty Kultury i Sportu 4)Apolonia Warzecha Komisja Prawa Porządku Publicznego i Promocji 5)Agata Brzeska – Lebiecka Komisja Rewizyjna. Radny Józef Kubas nawiązując do ostatniej wizji lokalnej Komisji Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa na oczyszczalni ścieków w Brzesku informuje, że z informacji jakie posiada wynika, że unoszący się fetor nie pochodzi z lokalnej fermy kur – co sugerowała Pani Kierownik oczyszczalni - lecz z oczyszczalni. Radny Krzysztof Ojczyk w nawiązaniu do tematu związanego z oczyszczalnią ścieków, jak również z gospodarki ściekowej wyraził obawy co do modernizacji oczyszczalni i obniżki cen za ścieki. Nie czekając na wyniki rozmów z Carlsbergiem gmina powinna przystąpić do kwestii wyboru koncepcji, przygotowaniem dokumentacji. Ad 6. Działalność i funkcjonowanie Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Brzesku. Pani Maria Marek Dyrektor Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Brzesku złożyła informację na temat działalności i funkcjonowania PiMBP w Brzesku. Informacja stanowi załącznik do protokołu. Radny Józef Kubas wyraził uznanie dla pracy biblioteki. Podniósł problem związany z zakupem książek naukowych. Zauważył bardzo złe warunki lokalowe. Wnioskuje, aby w Brzesku powstała nowa, z prawdziwego zdarzenia biblioteka, ze standardami w miarę europejskimi. Zauważył brak sali czytelniczej przy obecnej bibliotece. Wnosi, aby taka nowa biblioteka oszklona powstała w Ogrodzie Jordanowskim lub w okolicy Ogrodu Jordanowskiego lub nawet na obecnym dworcu autobusowym, gdzie ten dworzec - jak dowiedział się z prasy lokalnej - zostanie przeniesiony na róg Powstańców Warszawy i Solskiego. Uważa, że jest to jedno z priorytetowych zadań do realizacji. Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że z wielką przyjemnością wysłuchała informacji na temat działalności biblioteki publicznej. Jest to działalność ściśle związaną z kulturą. Bardzo pożyteczną dla całego naszego społeczeństwa. Serdecznie podziękowała za obszerną działalność, która dotyczy nie tylko wypożyczania książek ale działalność wystawową, konkursową i wszelkie spotkania z ciekawymi ludźmi. Tak naprawdę osobowość człowieka kształtuje kontakt z żywym słowem i z książką. Są to imprezy na bardzo wysokim poziomie. Kontynuując głos Pana Kubasa pragnie zauważyć, że od wielu lat wysłuchujemy sprawozdania z działalności biblioteki, w którym między innymi dowiadujemy się o fatalnej sytuacji materialnej i lokalowej. Pragnie podkreślić w swojej wypowiedzi szanse na uzyskanie nowego lokalu na szeroką działalność biblioteczną, nie tylko na przechowanie, wypożyczanie, salę czytelniczą ale również na organizowanie wystaw, konkursów, spotkań żywych, spotkań ze sławnymi ludzi. Proponuje, aby w projektowanym statucie na temat Fundacji Goetza pojawił się zapis o umiejscowieniu tam biblioteki powiatowej i miejskiej z dużym zapleczem lokalowym na organizowanie wystaw. Wydaje się to szansą na szybsze wygospodarowanie pomieszczeń po remoncie, jakże pięknych i jakże nadających się na taką wzniosłą i pożyteczną działalność dla społeczeństwa . Apeluje, aby tego nie zbagatelizować, bo wprawdzie komisja ds. pałacu Goetza te kwestie podsuwała, niemniej jednak na dzień dzisiejszy nie wie, czy te kwestie są rozważane przez twórców statutu. Istotnie te sprawy lokalowe nie czynią spotkań komfortowymi. Zauważyła, że działalność biblioteki tutaj w szerokich aspektach jest tą prawdziwą działalnością kulturalną i na pewno na żadnym takim spotkaniu nie mamy do czynienia z wandalizmem. Tam rzeczywiście przychodzą ludzie, którzy uczą się kultury i za to pragnie serdecznie podziękować. Jednocześnie prosi o kontynuację tej działalności a my jako radni musimy postarać się o wyższą dotację i zadbanie o nową bazę lokalową lub pałac Goetza. Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski poinformował, że miał okazję być w bibliotece i dokładnie zapoznał się z bazą lokalową i warunkami tam panującymi. Zaapelował do państwa radnych, aby przy konstruowaniu budżetu na rok przyszły mieć na uwadze poprawę bazy lokalowej biblioteki. Podziękował Pani Dyrektor PiMBP za dobrą atmosferę i właściwe zarządzanie biblioteką. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska podziękowała Pani Dyrektor jak również i pracownikom tej biblioteki za serdeczne przyjęcie tych, którzy korzystają z tej biblioteki. Zauważyła, że biblioteka jest miejscem polskości. W latach 90, kiedy była przewodniczącą Komisji Oświaty Kultury i Spraw Socjalnych była już nagłaśniana sprawa budowy nowej biblioteki. Po 15 latach wydaje się, że jest już czas, aby taka biblioteka na terenie naszego powiatu i naszej gminy powstała. Uważa, że w najbliższym czasie powinny znaleźć się środki na budowę biblioteki z prawdziwego zdarzenia w naszym mieście. Popiera Panią radną Cader, aby obecną bibliotekę przenieść do Pałacu Goetza. Poinformowała, że taka biblioteka była w dworku w Zielonej Górze. Pani Dyrektor PiMBP w Brzesku bardzo serdecznie podziękowała wszystkim za bardzo miłe słowa skierowane pod adresem biblioteki. Uważa, że pałac jest miejscem pięknym i godnym, ale lokalizacja biblioteki w Pałacu Goetza nie jest odpowiednia, ponieważ jest on mało dostępny. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w imieniu całej Rady złożył Pani Dyrektor PiMBP serdeczne podziękowania. Sugeruje, aby do końca tej kadencji opracować przynajmniej koncepcję rozwiązania problemów lokalowych biblioteki. Ad 7. Działalność i funkcjonowanie Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku. Pani Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku Małgorzata Cuber złożyła informację na temat działalności i funkcjonowania placówki. Informacja stanowi załącznik do protokołu. Radny Krzysztof Ojczyk podsumowując wystąpienie Pani Dyrektor na temat funkcjonowania i działalności MOK zauważył, że nigdy do tej pory nie było takiej różnorodności form imprez kulturalnych organizowanych przez Miejski Ośrodek Kultury w Brzesku. W związku z powyższym w imieniu tych mieszkańców, z którymi rozmawiał pragnie Pani Dyrektor podziękować za tą pracę. Wracając do Dni Brzeska zauważył, że impreza była zorganizowana właściwie i większość mieszkańców była zadowolona. Wracając do planowanych koncertów muzycznych proponuje aby rozpoczynały się o godzinie 16 – tej a kończyły o godzinie 20 – tej. Wówczas każdy miałby okazję zabawić się w odpowiednim czasie. Jest za tym, aby Dni Brzeska były utrzymane, ponieważ nasi mieszkańcy na to zasługują. Pani Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury odnosząc się do wypowiedzi pana radnego poinformowała, że można by było wypracować takie wspólne stanowisko odnośnie organizowania imprez masowych, aby Miejski Ośrodek Kultury przestał być przedmiotem ataków i zarzutów. Dlatego prosi, aby pewne zrozumienie ze strony radnych i społeczeństwa było. Radny Krzysztof Dudziński poinformował, że Pani Dyrektor przedstawia sprawozdanie z działalności MOK za okres 1,5 roku a my skupiamy się na jednej tylko kwestii, czy koncert powinien się odbyć godzinę dłużej czy krócej. Chcąc wyrazić uznanie również dla działalności pracy pani Dyrektor i szerokiego spektrum imprez jakie są organizowane przez Miejski Ośrodek Kultury w Brzesku. Każdy chętny znajdzie coś dla siebie. Imprez cała gama, łącznie z wyjazdem do teatru, wnosi, aby częstotliwość tych wyjazdów nawet zwiększyć. Dlatego dziwi fakt, że skupiamy się nad jedną imprezą, która organizowana jest raz czy dwa razy w roku, gdzie koncert odbywa się godzinę dłużej niż normalnie dopuszcza prawo. Uważa, że jest to pora letnia i należy takie koncerty organizować, ponieważ to jest też częścią zabawy. Natomiast nie można absolutnie łączyć imprezy organizowanej przez Miejski Ośrodek Kultury z kilkoma czy kilkunastoma pijanymi osobnikami na placu, ponieważ tak będzie zawsze. Czy będzie koncert czy nie będzie koncertu. Dlatego prosi, aby te kwestię oddzielić, a sprawa ciszy nocnej, która przedłuży się do godziny jedenastej w porze letniej przy długim dniu dwa razy w roku nikomu na pewno nie zaszkodzi. Złożył podziękowania za działalność dla pani Dyrektor . Wiceprzewodniczący rady Stanisław Milewski jest pełen uznania dla pracy Pani Dyrektor. Impreza zorganizowana była na wysokim poziomie. Był również obecny na imprezie w Strzelcach, obecnych na tej imprezie było 28 tysięcy osób i wszystko odbywało się w pełnej kulturze. Składa jeszcze raz podziękowania dla pani Dyrektor za to, że potrafi zareagować nawet w bardzo ciężkich warunkach. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska podziękowała pani Dyrektor za tak różnorodność organizowanych imprez. Za przepiękne i różnorodne i częste wystawy. Proponuje, aby w czasie trwania Dni Brzeska zlikwidować sprzedaż alkoholu. Kończąc wystąpienie pragnie podziękować Pani Dyrektor, jak również tym, którzy zajmują się kulturą w sołectwach /Sterkowiec, Szczepanów/. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz w imieniu nieobecnego Pana Burmistrza podziękował zarówno Pani Dyrektor MOK jak i również poprzednio występującej Pani Dyrektor PiMBP. Pan Burmistrz wysoko ocenia działalność obydwu Pań i obydwu instytucji, które działają pod ich kierownictwem. Na pewno ta sytuacja, która miała miejsce w tym roku, przy takim zgromadzeniu pewnych ilości osób zawsze takie rzeczy mogą się wydarzyć i nie należy tego wiązać absolutnie z organizatorem, ponieważ nie jest w stanie zawsze wszystkiego ogarnąć. Większa rola tutaj jest tych osób, które ewentualnie teraz zgłaszały zastrzeżenia pod uwagą organizatorów, żeby większą wagę skupiły na przekazywaniu tych wartości właśnie młodzieży i rodzicom aby zastanowili się i zainteresowali co małe dzieci robią bez ich opieki. Ta wszechstronna działalność, która jest prowadzona zarówno przez bibliotekę jak i zarówno przez Miejski Ośrodek Kultury w opinii Pana Burmistrza zasługuje na uznanie. Radna Janina Drużkowska – Cader również podziękowała pani Dyrektor za działalność jaką prowadzi i ma tutaj na myśli szeroką działalność – wystawy, konkursy. Natomiast musi się odnieść do tych koncertów organizowanych w czasie Dni Brzeska w godzinach wieczornych, nocnych. I o to w interpelacji tylko chodziło. Natomiast nie zgłaszała żadnych innych zastrzeżeń. Wręcz cieszy się z innej pracy. Zwracając się do pani Dyrektor poinformowała, że podtrzymuje to co zgłosiła podczas sesji i prosi radnych, panią Dyrektor, Pana Burmistrza, aby imprezy masowe zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości nie były organizowane w połączeniu ze sprzedażą alkoholu, również piwa i o to prosi. Dlatego, że atmosfera podczas koncertu , kiedy jest sprzedaż alkoholu jest szczególna. O tym, że tak jest świadczą chociażby artykuły w ostatnim BIM – ie „Plac Kazika zabawierki”. Nie bez powodu ktoś ten artykuł napisał „kiedy Kazik śpiewał „Wódkę” na plac wtoczyła się grupa młodzieży ubranej w dresy.” potem czytamy dalej „będących pod wpływem alkoholu”. Można łatwo zauważyć, że tekst śpiewany też ośmiela do pewnych niewłaściwych działań. Padło wiele słów krytyki pod adresem rodziców, że „co robią kiedy dziecka nie ma w domu po godzinie 22 – giej”. Pyta, co robią organizatorzy, że po ciszy nocnej organizują takie imprezy? Czy było obwieszczenie wcześniej, że po godzinie 22 – giej nie mogą przykładowo przebywać dzieci? Jako organizatorzy nie powinni organizować imprez po 22 – giej. W szczególności powinni dbać o repertuar wieczornych koncertów. W szczególności wieczorem podczas tych masowych imprez szczególną uwagę zwracać na to aby nie było alkoholu, by teksty nie były przez uczestników kojarzone z tym, że one ich jakoś ośmielają, ponieważ to często się dzieje podczas koncertów rockowych. Kiedy jest wystawa, jest konkurs to tam takie rzeczy się nie zdarzają, ponieważ tam takie osoby się nie znajdą. A więc w szczególności z takimi ekscesami mamy do czynienia wieczorami podczas tych tzw. koncertów na Placu Kazimierza właśnie wtedy, kiedy jest jeszcze sprzedawany alkohol. Nadal podtrzymuje swoje zdanie, nie wycofa się pomimo tego, że zostanie zetykietowana i wyśmiana. Nie wycofa się z poglądu, że wszelkie imprezy na Placu Kazimierza powinny odbywać się tylko do godziny 22 – giej i powinny to być imprezy bezalkoholowe. Pan Sołtys wsi Mokrzyska Marek Kośmider poinformował, że jak dobrze zrozumiał Miejski Ośrodek Kultury realizuje politykę kulturalną na terenie całej gminy. Przypomniał, że połowa mieszkańców gminy mieszka na terenach wiejskich. W związku z tym bardzo prosi Panią Dyrektor, aby wymieniła jedną imprezę, która w bieżącym roku była zorganizowana na terenach wiejskich. Pani Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku poinformowała pana Sołtysa, że MOK posiada w swoich strukturach placówki typu świetlice wiejskie. Te świetlice wiejskie prowadzą działalność według określonego planu. To nie dyrektor MOK – u ma organizować imprezy, ponieważ to przekracza jego możliwości. Trudno organizować imprezy plenerowe np. w Sterkowcu, Okocimiu czy Szczepanowie. Myśli, że to można zorganizować w porozumieniu z osobą, która prowadzi świetlicę wiejską i działa jako kierownik świetlicy. MOK proponuje bardzo szeroką działalność na terenie Brzeska, w której mogą uczestniczyć mieszkańcy Brzeska i okolic. To nie jest tak, że ośrodek jest czynny tylko dla mieszkańców Brzeska, a mieszkańcy Mokrzysk czy Sterkowca nie mogą uczestniczyć. Dlatego nie rozumie o co tutaj chodzi Panu Sołtysowi. Pan Marek Kośmider w nawiązaniu do wypowiedzi pani Dyrektor MOK wyjaśnia, że jeżeli połowa mieszkańców gminy mieszka na wsi, a połowa mieszkańców mieszka w mieście to uważa, że połowa imprez kulturalnych powinna być organizowana na wsi a połowa w mieście. Mimo, że w nazwie państwo macie Miejskie Ośrodek Kultury, ale świadczycie usługi i na rzecz całej gminy. Natomiast jak zauważył wszystkie imprezy organizowane są w mieście. Nawet dożynki, które zawsze były organizowane na wsiach zostały przeniesione do Brzeska i pod nazwą „Święto Chleba” organizowane są w mieście. Pani Małgorzata Cuber Dyrektor MOK wyjaśniła, że o to wystąpił Cech Rzemiosł Różnych i absolutnie tego proszę nie traktować jako dożynek. Trudno wyobrazić sobie fakt, aby przy tylu imprezach jeszcze organizować imprezy poza Brzeskiem. Na takie działania nie ma środków. Pan Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy Pani Dyrektor miała jakieś propozycje ze środowisk sołectw, aby zorganizować imprezy kulturalne. Trudno dzisiaj mieć pretensje do Pani Dyrektor, że czegoś nie robi. Uważa, że można mieć pretensje jeśli społeczeństwo zawnioskowało do dyrekcji, a dyrekcja nie zorganizowała, natomiast pan proponuje coś, czego nie było. Pani Dyrektor Małgorzata Cuber wyjaśniła panu sołtysowi, że to co proponuje jest niemożliwe do zrealizowania. A jeśli zwracają się o pomoc w zorganizowaniu jakieś imprezy kierownicy świetlic wiejskich to zawsze jest taka pomoc ze strony MOK – u udzielona. Pan Marek Kośmider wyjaśnił Pani Dyrektor, że przykładowo w Dębińskie Centrum Kultury organizuje różne festyny i pikniki rodzinne na terenach wiejskich. Mogliby to również organizować w Dębnie a jednak wychodzą z kulturą na wieś. Zwrócił się z prośbą do pana Przewodniczącego, aby dopilnował, by w najbliższym budżecie były zagwarantowane środki na imprezy tylko organizowane na terenach wiejskich. Pan Przewodniczący Rady poinformował Pana Sołtysa, że jest taki zwyczaj, że sołtysi składają wnioski do budżetu. Prosi, aby Rada Sołecka złożyła stosowny wniosek a Rada poprzez swoje komisje rozważy, czy jest on zasadny dla danego środowiska. Radny Krzysztof Ojczyk zwracając się do Pana Sołtysa wsi Mokrzyska proponuje, aby takie imprezy organizować z własnych środków, które są przyznane na rady Osiedlowe i Sołeckie. Radny Krzysztof Dudziński proponuje, aby Pani Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku raz w roku imprezę kulturalną zorganizowała w danym sołectwie. I problem zostanie rozwiązany. Radna Apolonia Warzecha podziękowała pani Dyrektor za współpracę, ponieważ w Jadownikach jest wiele inicjatyw i organizowanych imprez kulturalnych. Uważa, że każde środowisko powinno wyjść naprzeciw z odpowiednią inicjatywą, ponieważ wiadomo kto i czego w danym środowisku oczekuje. Pani Dyrektor bardzo się włącza w takie działania za co bardzo serdecznie dziękuje. Podziękowała również pani Dyrektor PiMBP za pomoc w różnych imprezach. Współpraca z obiema Paniami układa się pomyślnie. Radny Stanisław Turlej uważa, że jeśli chodzi o MOK to powinny być zachowane jakieś proporcje. Wszystkie środki finansowe inwestowane są prawie w Brzesku. Należy w tej kwestii wypracować jakiś model. Trzeba włączyć w działanie administratorów domów kultury, trzeba włączyć w to świetlice. Radna Agata Brzeska – Lebiecka wyraziła duże uznanie dla pracy zarówno dla Pani Dyrektor MOK jak i PiMBP stwierdzając, że są panie świetnymi menadżerami. Krytyką, która nie jest krytyką konstruktywną radzi, aby panie się nie przejmowały. Bo z reguły ci co krytykują to bardzo głośno krzyczą, z reguły mało robią a osiągnięć żadnych nie mają. Prosi, aby pani Dyrektor w dalszym ciągu pracowała z takim zapałem. Radny Zbigniew Mastalerz poinformował, że ma pełen szacunek i uznanie dla pracy pani Dyrektor MOK. Twierdzi, że Pan Sołtys nie zgłosił żadnej krytyki. Zgłosił tylko temat, nad którym Rada powinna się pochylić. Prosi, aby nie traktować tego jako krytyki lecz jako temat do rozwiązania. Myśli, że Pani Dyrektor we współpracy z sołtysami poradzi sobie dobrze. Pan Marek Kośmider poinformował, że w bieżącym roku na znak protestu przeciwko „łupieniu” przez władze gminy samorządów lokalnych z pieniędzy, Rada Sołecka wsi Mokrzyska odmówiła organizacji lokalnej imprezy pod nazwą „festyn sołecki”. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w imieniu całej Rady podziękował i wyraził uznanie dla działalności jaką prowadzi Pani Dyrektor MOK. Następnie ogłosił 30 minutową przerwę w obradach sesji. Obrady zostały wznowione po przerwie. Ad 8. Ocena realizacji inwestycji w Gminie za I półrocze 2004 roku . Pan Kierownik referatu Inwestycji złożył informację na temat realizacji inwestycji gminnych za I półrocze 2004 roku. Informacja stanowi załącznik do protokołu. W dyskusji głos zabrali: Radny Krzysztof Dudziński zwrócił się z pytaniem, kiedy Gmina złożyła wniosek do ZPORR na realizację zadania pn. podniesienie standardów ekologicznych i ekonomicznych miasta i sołectwa poprzez uporządkowanie gospodarki ściekowej? Według informacji jakie posiada z gminy Brzesko w ZPORR są tylko dwa wnioski /na budowę infrastruktury technicznej oraz na rekultywację śmieci złożony przez BZK/. Gdzie złożono wniosek odnośnie budowy kolektorów słonecznych na Krytej Pływalni w Brzesku. Co ze środkami na budowę drogi Podbłonie Boczna w Buczu ? Pan Kierownik Roman Olchawa udzielił odpowiedzi informując, że gmina złożyła wniosek do ZPORR w miesiącu czerwcu, wtedy kiedy wszystkie gminy składała tego typu wnioski. Odnośnie budowy kolektorów słonecznych wniosek został złożony do Ekofunduszu w Warszawie i do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus udzielając odpowiedzi panu radnemu Dudzińskiemu wyjaśniła, że na realizację zadania pn. budowa drogi Podbłonie Boczna w Buczu miał być zaciągnięty kredyt. Radny Józef Kubas zwrócił się z pytaniem, jak będzie wyglądał model skrzyżowania na ul. Solskiego i Starowiejskiej oraz kiedy będzie mógł kupić działkę na Pomianowskim Stoku. Pan Kierownik Roman Olchawa poinformował, że jeśli chodzi o kształt i zakres tego skrzyżowania, który ma być osiągnięty po wykonaniu inwestycji to przede wszystkim ma być wprowadzona sygnalizacja świetlna. A jeśli chodzi o korektę układu drogowego to ma nastąpić przesunięcie chodnika i w ten sposób zostanie poszerzona jezdnia. Projekt techniczny jest jeszcze w opracowaniu. Ten projekt był uzgadniany z Wojewódzkim Zarządem Dróg i ma być skończony do końca lipca br. Jeśli chodzi o Pomianowski Stok to należy podjąć uchwałę o sprzedaży tych gruntów. Należy wcześniej dokonać podziału geodezyjnego tych gruntów. Pan sekretarz Gminy wyjaśnił, że w roku 2006 będzie można kupić działkę na Pomianowskim Stoku. Radny Zdzisław Grodny zwrócił się z pytaniem co gmina robi w temacie dociążenia w ścieki oczyszczalnię na Zajaziu ? Pan Kierownik Roman Olchawa wyjaśnił, że jest sporządzony projekt techniczny kanalizacji Wokowic jak również Jadownik części środkowej. Te przedsięwzięcia zostały włączone do wniosku złożonego w ZPORR. Następnym etapem niewątpliwie będzie dalsza część Jadownik na południe od drogi E 4 i być może Szczepanów. Radna Apolonia Warzecha poinformowała, że jest bardzo zaniepokojona, tym bardziej, że kanalizacja w Jadownikach jest rozpoczęta, pyta czy jest możliwość uzyskania kredytu z Funduszu Ochrony Środowiska /częściowo umarzalnych/. Pan Kierownik Roman Olchawa wyjaśnił pani radnej, że na pewno jest możliwość uzyskania kredytu. Kanalizacja to inwestycja bardzo kapitałochłonna i inne gminy ją wykonują jeśli uzyskają około przynajmniej 50 % dotacji, a resztę środków własnych lub kredyt. Radny Leszek Klimek zwrócił się z pytaniem, czy w tym roku gmina będzie kontynuować pracę przy Szkole Podstawowej w Jasieniu. Pan Kierownik Roman Olchawa wyjaśnił, że gmina planuje rozpocząć tą inwestycję. Radny Edward Knaga zapytał jakie w przyszłości są rozwiązania połączenia ulicy ślepej na Placu Kupieckim do wyjścia na skrzyżowaniu ulic Mickiewicza –Browarna. Pan Roman Olchawa wyjaśnił, że temu połączeniu sprzeciwia się GDDKiA. Być może, że to zaakceptują w przyszłości. Za sugestią GDDKiA gmina będzie zlecać koncepcję rozwiązania. Radna Janina Drużkowska – Cader poddaje pod rozważenie poprowadzenie zjazdu z autostrady ulicą Leśną za szpitalem, ponieważ unikamy wtedy trzech skrzyżowań. Dla Generalnej Dyrekcji jest to czysta oszczędność, dla miasta Brzeska i dla władz Brzeska wspaniałe rozwiązanie komunikacyjne. Zwróciła się z pytaniem dlaczego nie zostało ujęte doprojektowanie części ulicy Kossaka od ulicy Ogrodowej na wysokość bloku Nr 6 od Osiedla Jagiełły ? Informuje, że ta część nie była doprojektowana wcześniej, jak również nie jest doprojektowywana przy projekcie Osiedla Leśna. Pozostanie niewielki odcinek, na który nie będzie projektu. Odcinek bardzo ważny, jeśli chodzi o drożność dróg zbierający boczne ulice. Zapytała, czy to wynika z zapomnienia, czy istnieją jakieś przeszkody. Z tego co wie, to z gruntami tam nie ma żadnych przeszkód. Pan Kierownik Roman Olchawa udzielając odpowiedzi poinformował Panią radną, że jest wykonany projekt połączenia ulicy Kossaka. Projekt był wykonany w zeszłym roku ale nie było środków w budżecie na jego realizację. Następna część nie jest jeszcze projektowana. Również są inne kontrargumenty jeśli chodzi o próbę forsowania teraz zmiany tego zjazdu z autostrady. Ten zjazd już był w planie zagospodarowania od ośmiu lat. Jeśli teraz będzie taka zdecydowana postawa niezgody i wyrażenia sprzeciwu przeciwko realizacji tego przedsięwzięcia być może, że Brzesko tego zjazdu w ogóle może nie mieć. Wydaje się, że zjazd z autostrady dla Brzeska jest rzeczą bardzo ważną i dlatego wydawałoby się , że dobrze by było aby tych trudności nie piętrzyć. Największą trudnością jest to, że trzeba przez las wykonywać przecinkę. Już jedna trasa przechodzi przez las. Fachowcy, którzy się tym zajmują twierdzą zdecydowanie – Lasy Państwowe nie wyrażą zgody na wykonanie tak blisko drugiej przecinki dla drugiego odcinka drogi. A jeśli tak, to ta propozycja wykonania tego zjazdu aby pominąć centrum miasta raczej jest nie realna. Jeśli będziemy się upierać przy rzeczach nierealnych to nie będzie nawet tego prostszego i trudniejszego rozwiązania. Jest możliwość przy budowie tego zjazdu wymuszenia odpowiednich ekranów. Wydaje się, że uciążliwość tego ciągu komunikacyjnego nie powinna być inna niż przeciętnej ulicy, gdy będą wykonane ekrany. Poinformował, że Pan Burmistrz wraz z Wiceburmistrzem Dobranowskim byli u Pana Dyrektora Rapciaka omawiać właśnie ten temat i konkluzją tego spotkania było to, że Pan Rapciak przeanalizuje tę propozycję mieszkańców ale wyraził poważne wątpliwości, że w ich opinii jest to rzecz raczej nie do zrealizowania. Niemniej jednak nad tym tematem się pochylili, będą rozważać i dadzą odpowiedź. Radna Jadwiga Kramer poinformowała, że należy sobie uświadomić, że ten zjazd z autostrady to nie tylko do Brzeska. Ale jest to zjazd na Nowy Sącz. Myśli, że tymi kategoriami musimy myśleć. Jest to przecież droga przelotowa na Nowy Sącz i tutaj musimy nawet myśleć o natężeniu ruchu. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska poinformowała, że oczyszczalnia ścieków na Zajaziu przez wiele lat była budowana i finansowana przez gminę. W związku z tym uważa, że jeśli dzisiaj jest wykorzystana w 20% czy 25 % i mieszkańcy muszą płacić takie olbrzymie rachunki, to dobrze by było aby w najbliższym czasie przygotować projekt kanalizacji tych miejscowości, które są najbliższe Sterkowcowi. Pan Kierownik Roman Olchawa poinformował, że była opracowana koncepcja kanalizacji gminy. Przedstawione został cztery warianty rozwiązań. I właśnie do Rady Miejskiej należy decyzja, który wariant zostanie wybrany. Do Ministerstwa podaliśmy wariant trzeci ale jeśli będzie decyzja państwa radnych inna, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten wariant zmienić. Ale w tym trzecim wariancie jest taka sytuacja, gdzie miasto korzysta w dalszym ciągu z oczyszczalni Browaru i również w tym wariancie przewidziana jest oczyszczalnia w Buczu. Wtedy ścieki z Mokrzysk, z północnej części Jasienia przerzucone będą do Bucza. Natomiast ścieki ze Szczepanowa, Jadownik i fragmentu Okocimia zostaną skierowane na oczyszczalnię w Sterkowcu. Wówczas ta oczyszczalnia zostanie dociążona. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że zachodzi pilna potrzeba pozyskiwania środków finansowych z innych funduszy a nie tylko ze ZPORR i budowy oczyszczalni, aby w ten sposób być niezależnym od oczyszczalni Browaru. Pan Kierownik Roman Olchawa wyjaśnił, że ten wniosek złożony do ZPORR na kwotę 25.000.000 zł Pan Burmistrz równocześnie od pewnego czasy stara się umieścić w innych funduszach pomocowych. Radny Zdzisław Grodny zwrócił się z pytaniem, czy jest gotowa dokumentacja na kanalizację – połączenia Brzeska z Jadownikami i dalszą część Jadownik. Jak wygląda sprawa podpisania umowy z Carslsberg Okocim odnośnie modernizacji tej oczyszczalni. Radny Zbigniew Mastalerz zwrócił się z pytaniem, czy środkowa część Jadownik zostanie w tym roku podłączona do oczyszczalni na Zajaziu, wydaje się, że powinno to być zadanie priorytetowe, aby w ten sposób maksymalnie dociążyć oczyszczalnię i zmniejszyć w ten sposób koszty funkcjonowania zrzutu ścieków do oczyszczalni ścieków w Zajaziu. Pan Kierownik Roman Olchawa odpowiadając na pytanie Pana radnego Grodnego informuje, że nie jest zasadne, by do Zajazia skierować ścieki z samego Brzeska i Okocimia. Natomiast jeśli chodzi o umowę z Browarem to rzeczywiście temat jest analizowany i należy w tej kwestii twarde i zdecydowane stanowisko prezentować, ponieważ cena przyjęcia ścieków przez Browar wydaje się trochę za duża. Jesteśmy w przededniu negocjacji stosownej umowy i ewentualnie zawarcia umowy wieloletniej, która by zapewniała, że nagle ścieki z dnia na dzień nie zdrożeją. Należy w umowie przyjąć pewne zasady podnoszenia zmiany ceny. To jest rzecz bardzo istotna i ważna. Odpowiadając panu radnemu Mastalerzowi informuje, że jako referat realizuje inwestycje, na która posiada środki finansowe. Cześć środków finansowych pochodzi z budżetu gminy, część środków z funduszy poza strukturalnych. Dalsza kanalizacja Jadownik na pewno będzie realizowana z chwilą pozyskania środków z zewnątrz. Ad 9. Podjęcie uchwał w sprawach: Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskie w Brzesku Nr XIV/79/2003 z dnia 5 grudnia 2003 roku w sprawie wprowadzenia stref płatnego parkowania na terenie Gminy Brzesko oraz ustalenia stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w tych strefach. Pan Sekretarz Gminy Brzesko Bogusław Babicz omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu. Radny Zdzisław Grodny wnosi, by opłaty za parkowanie pobierać przy opuszczaniu parkingu, a nie przed parkowaniem. Uważa, że proponowane stawki za parkowanie pojazdów przy obecnych zarobkach mieszkańców są zbyt wysokie. Wnosi również, aby w projekcie uchwały wprowadzić zapis, że anuluje się poprzednie bilety za parkowanie pojazdów. Radny Krzysztof Dudziński w nawiązaniu do wystąpienia Pana radnego Grodnego informuje, że zapis w uchwale o pobieraniu opłaty parkingowej niezwłocznie po zajęciu miejsca przeznaczonego do parkowania jest słuszny, tak stosuje się w innych miastach i ma to na celu zmniejszenie liczby nieuczciwych kierowców parkujących swoje pojazdy. Pan Adam Kwaśniak Przewodniczący Osiedla Stare Miasto odczytał w imieniu własnym i dużej części mieszkańców Brzeska, oświadczenie o całkowitej likwidacji płatnych parkingów w Brzesku. Pismo stanowi załącznik do protokołu. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskie w Brzesku Nr XIV/79/2003 z dnia 5 grudnia 2003 roku w sprawie wprowadzenia stref płatnego parkowania na terenie Gminy Brzesko oraz ustalenia stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w tych strefach, który został przyjęty 13 za, przeciw 2, wstrzymujących się od głosu 3 jak niżej: Uchwała Nr XXIII/138/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 lipca 2004 roku w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskie w Brzesku Nr XIV/79/2003 z dnia 5 grudnia 2003 roku w sprawie wprowadzenia stref płatnego parkowania na terenie Gminy Brzesko oraz ustalenia stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w tych strefach /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2004. Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus poinformowała, że przedstawione zmiany wynikły w związku z zakończeniem przetargu na projekt uzbrojenia Pomianowskiego Stoku II etap. Przedstawione zmiany stanowią załącznik do protokołu. Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił się z pytaniem czy cały ten wkład związany z wkładem własnym i środkami PHARE w budowę tej sieci kanalizacyjnej nie tylko Pomianowski Stok ale także Okocim, Jasień – Pomianowa czy to w przyszłości mogłoby być jako całość traktowana, jako wkład własny np. do funduszy ZPORR. Pani Skarbnik Gminy wyjaśniła, że to zadanie w tej chwili jest traktowane jako jedno. Ale wykonanie kanalizacji nie może być wkładem własnym. Potrzebna jest żywa gotówka. Nasz udział w tym zadaniu jest jednak bardzo wysoki. Radna Agata Brzeska – Lebiecka wyjaśniła, że generalnie fundusze strukturalne są tak skonstruowane, że nie można pokazywać pieniędzy z dwóch różnych źródeł europejskich w tym samym zadaniu. Czyli jak wykonujemy pewien fragment kanalizacji w mieście to nie możemy pokazać pieniędzy z funduszu PHARE i z funduszu operacyjnego. Tego nie dopuszczają reguły dofinansowania w ogóle z funduszu. Natomiast generalnie całe zadanie, cała kanalizacja gminy jest pewnym zadaniem, które realizujemy w wycinkach i przy zrealizowaniu danego etapu przy staraniu się o dalsze pieniądze pokazujemy, że mamy tą koncepcję i każda kolejna wpisuje się kolejno w pewną całość jako etapowanie. Również i to się pokazuje, że gmina już korzystała z pieniędzy zewnętrznych, czyli że ma już doświadczenie w zarządzaniu takimi pieniędzmi i to również przy ocenie wniosków jest punktowane. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska uważa, że Pomianowski Stok to teren niezabudowany, natomiast od wielu lat dyskutuje się na temat kanalizacji w terenach zabudowanych. Dlatego zastanawia się, czy to jest właściwe posunięcie, że dąży się bardzo szybko do kanalizacji takich terenów jak Pomianowski Stok, skoro nie ma jeszcze podziału geodezyjnego, a nie kanalizuje się miejsc mocno zabudowanych. Zapytała komu na tym wszystkim zależy, aby takie tereny kanalizować. Radny Edward Knaga zwracając się do Pani radnej Kukurowskiej poinformował, że osobiście nie ma żadnych obiekcji co do tego, że należy skończyć Pomianowski Stok. Opracowana koncepcja kanalizacji gminy waha się w granicach od 145 mln do 154 mln. złotych. Przy wszystkich możliwych środkach pomocowych jeśli je otrzymamy to i tak gmina musi wyłożyć przynajmniej 30 % tj. 50 mln. złotych środków własnych co stanowi roczny budżet gminy. Jest za tym, aby jak najszybciej uzbroić Pomianowski Stok i grunty po cenach konkurencyjnych sprzedać, aby poprawić sytuację finansową gminy Brzesko. Radna Janina Drużkowska – Cader wnosi, aby wszystkie pieniądze uzyskane ze sprzedaży działek na Pomianowskim Stoku przeznaczyć na kanalizację w gminie i dlatego w tej kwestii Rada powinna skonstruować uchwałę intencyjną, że wszystkie pieniądze ze sprzedaży Stoku Pomianowskiego będą przeznaczane jako środki własne na kanalizację w gminie Brzesko. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2004, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej: Uchwała Nr XXIII/139/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 lipca 2004 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2004 /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Ad. 10. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. Radny Krzysztof Ojczyk „10 lipca 2004 roku weszła w życie ustawa z dnia 29 kwietnia 2004 roku o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004 – 2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych, a 13 lipca b.r. Minister Infrastruktury podpisał stosowne rozporządzenie. W rozporządzeniu tym określony został m.in. zakres informacji, jaki powinien zawierać składany wniosek przez gminy oraz kryteria, według których zostaną wybrane inwestycje podlegające dofinansowaniu. Od dnia wejścia w życie ustawy rozpoczął się 90 – dniowy termin na składanie przez gminy wniosków o udzielenie finansowego wsparcia w ramach programu pilotażowego budowy domów socjalnych. Program powstał w reakcji na brak w gminach dostatecznej liczby lokali i pomieszczeń przeznaczonych do udzielenia schronienia osobom ubogim, bezdomnym i zagrożonym bezdomnością. Gmina Brzesko jest książkowym tego przykładem. Pomoc uzyska formę bezzwrotnego gotówkowego zasilenia gminy realizującej przedsięwzięcia, do których zaliczono budowę nowych budynków, remonty lub przebudowę istniejących mieszkalnych jak i niemieszkalnych lokali oraz koszty wszelkich robót budowlanych w ramach budowy, a także koszty czynności specjalistycznych. Pomoc będzie udzielana wyłącznie na realizację inwestycji, których zakończenie ma nastąpić do 2005 roku. Maksymalna pomoc wynosi 35 % kosztów przedsięwzięcia. W przypadku naszej Gminy byłaby to kwota nie mniejsza niż 100 tys. zł, biorąc pod uwagę 200 tys. zł uchwalone prze Radę Miejską na wyżej wspomniane cele. Pytanie brzmi: Czy Urząd zamierza skorzystać z przedmiotowej pomocy i wystąpić z wnioskiem o dotację finansowego wsparcia w ramach programu pilotażowego budowy domów socjalnych? Po niedawnej decyzji NSA autostrada nie będzie przebiegać po oknami mieszkańców Mokrzysk. Sąd uchylił wszystkie decyzje urzędów dotyczące planowanego przebiegu autostrady na tym odcinku, wstrzymał ich wykonanie i nakazał ponowne wytyczenie trasy z udziałem zainteresowanych oraz po zasięgnięciu opinii ekspertów. Jak będzie wyglądał przebieg autostrady w nowym kształcie i czy będzie miał wpływ na projektowany zjazd z autostrady w kierunku Brzeska ?” Radny Stanisław Turlej Zwraca się z prośbą o rzetelną odpowiedź na następujące pytania: W ostatnim tygodniu rzeka Uszwica śmierdziała, jak nigdy w ostatnich miesiącach. Może Panie Burmistrzu nadeszła pora do zerwania z nawykami do naiwnych tłumaczeń istniejącego stanu rzeki niedostateczną rozbudową kanalizacji w Gminie, brakiem odrębnej kanalizacji burzowej, czy chwilowymi problemami oczyszczalni. Mieszkańców tego typu wypowiedzi nie tylko nie satysfakcjonują, ale irytują. Fakty sa bezsporne – kilka lat temu sieć kanalizacyjna była mniej rozbudowana niż dziś, a rzeka była na tyle czysta, że pojawiły się nad nią bobry. Dziś już ich nie ma jest natomiast smród, jakiego nie było. Ponawiam prośbę o zainteresowanie się Pana Burmistrza, także Rady Gminy, problemem zanieczyszczenia Uszwicy i działaniem odpowiednich służb. Jeżeli lokalne władze są bezsilne i w świetle istniejącej dokumentacji WIOŚ wszystko jest w porządku, to proszę o kopię pism dokumentujących działanie Gminy i odpowiedzi właściwych organów. Jeśli już dawno, tzn. kilka miesięcy temu wyłączono odpowiedzialność oczyszczalni Browaru za zanieczyszczenie, to proszę o stosowne dokumenty potwierdzające ten stan i aktualne ustalenia dotyczące takiego stanu wody w Uszwicy. Jeżeli kompromituje się nieudolnością administracja rządowa, to trzeba to wykazać, jeśli zaś mamy ze zjawiskami trudnymi do wyjaśnienia to proszę o potwierdzenie tego faktu. Proszę o wyjaśnienie, dlaczego pomimo zapewnień Pana Burmistrza, że popiera inicjatywy połączenia drogi osiedlowej i ul. Dębowej w Sterkowcu, zgodził się pan na budowę ogrodzenia przy wspomnianej ulicy w taki sposób, że urządzenie drogi według minimalnych standardów jest w tej chwili mało realne? Proszę o wyjaśnienie, kto za to odpowiada poza Panem Burmistrzem i jak wygląda nadzór nad pracą różnych komórek Urzędu? Przypominam, że na początku tego roku zwracałem uwagę, że brak planu zagospodarowania wymaga stworzenia mechanizmu nadzoru, by pieniądze Gminy wydatkowane od wielu lat na wykupy nie były wyrzucane w błoto. Wystarczy kilka nieprzemyślanych decyzji, by na kilka lat stworzyć poważne konflikty. Zwracam się z prośbą o przekazanie pełnej odpowiedzi na moje wystąpienie z 15.06.2004 r. do Kierowniczki MOPS w Brzesku. Radny Zbigniew Mastalerz zapytał do jakich programów od 2002 roku zostały skierowane projekty kanalizacji środkowej części Jadownik ? Prosi o pisemną odpowiedź. Radny Józef Kubas wnosi o rozpatrzenie godzin urzędowania szalet miejskich w Ogrodzie Jordanowskim. Szalety funkcjonują do godziny 15 – tej. Zapytał, czy by nie dało się przedłużyć godzin otwarcia szaletów miejskich. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że na początku lipca w Ministerstwie Finansów odbyło się uroczyste wręczenie zaświadczeń 174 audytorom, którzy zdali egzamin na audytora wewnętrznego. Czy wśród nich jest pracownik naszego Urzędu Miejskiego w Brzesku, który wg wcześniejszych słów pana Burmistrza brał udział w tego typu szkoleniu. Czy już zdał taki egzamin z wynikiem pozytywnym. Czy pojawiły się ostatnio ze strony byłych właścicieli roszczenia w kwestii przejęcia bezpłatnego znajdującego się po drugiej stronie UM? Radny Zdzisław Grodny uważa, że istnieje możliwość rozbudowy budynku, w którym obecnie mieści się biblioteka, lub rozbudowy budynku LOK – u lub zakupu budynku byłego ZNTSS – u. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz poinformował, że tak jak to przewiduje regulamin odpowiedź na interpelacje radnych zostanie udzielona na piśmie. Odnośnie audytora w Urzędzie Miejskim to informuje Pana radnego Ojczyka, że Urząd Miejskiej dał ogłoszenie w Gazecie Krakowskiej, że poszukuje audytora, natomiast oferty jakie wypłynęły do Urzędu nie spełniały wymogów. Informuje, że pracownicy Urzędu Miejskiego się przygotowują i będą taki egzamin zdawać i jeśli go pomyślnie zdadzą to być może, że im właśnie takie stanowisko zostanie powierzone. Odnośnie sprawy własności parkingu naprzeciw Urzędu Miejskiego to wyjaśnia, że złożony został dwa lata temu wniosek przez gminę żydowska z Krakowa o zwrot tego terenu, argumentując to tym, że tam znajdował się dawniej cmentarz żydowski Kirkut. Przez dwa lata praktycznie nic się nie działo. Wniosek leżał w głównej komisji do spraw mienia żydowskiego w Warszawie, która jest władna do rozpatrywania takich wniosków odnośnie majątków pożydowskich. W poniedziałek odbyła się rozprawa, na której był obecny z Panem Burmistrzem i Panem Makuchem. Przedstawione przez gminę zostały nowe dowody w postaci tej, że w księgach wieczystych tzw. Lwh /dawne księgi wieczyste/ 1874 roku istnieje taki wpis, że teren ten był ogrodem. Jednocześnie w tym samym Lwh jest zapis dotyczący tego drugiego cmentarza - istniejącego do dzisiaj przy ul. Czarnowiejskiej i tamten teren oznaczono w księdze wieczystej jako cmentarz. Pod wpływem tego nowego dowodu komisja zażądała od wnioskodawcy, czyli od gminy żydowskiej przedstawienia konkretnych dowodów. Ze strony polskiego prawa cmentarz należy rozumieć jako czynny, natomiast w prawie żydowskim jest tak, że nawet 100 lat mógł być tam cmentarz i chociaż teraz ten teren jest zrównany z ziemią ale jednocześnie sam fakt, że kiedyś tam były nagrobki to w świetle prawa żydowskiego jest to cmentarz. Gmina przedstawiła również i drugi argument, że przejęcie przez gminę tego terenu nastąpiło odpłatnie, ponieważ gmina wykupiła ten teren od BZK za wierzytelności jakie miała. Gmina nie jest pierwotnym nabywcą a więc wtórnym i również komisja ten argument będzie brała pod uwagę. Sądzi, że pod koniec roku zostanie wyznaczona nowa rozprawa, ponieważ gmina żydowska dostała 60 dniowy termin do przesłania ewentualnie jeszcze jakiś innych dowodów. Pani Skarbnik Gminy wyjaśniła panu radnemu Ojczykowi, że w Urzędzie Miejskim dwie osoby uczęszczają na taki kurs, który został przedłużony do końca sierpnia br. Po ukończeniu tego kursu mogą przystąpić do egzaminu państwowego. Następny termin takiego egzaminu planowany jest na wrzesień br. Ad 11. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. W związku z brakiem zapytań przewodniczących jednostek pomocniczych gminy Pan Przewodniczący Rady Miejskiej przeszedł do następnego punku obrad sesji. Ad 12. Wolne wnioski i zapytania. Głos zabrał Pan Stanisław Pikulski, który odczytał zebranym swoje wystąpienie. Stanowi ono załącznik do protokołu. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej ustosunkowując się do wypowiedzi Pana Pikulskiego poinformował, że sprawie jaką przedstawia Pan Pikulski otrzymał pismo od Burmistrza Brzeska, kopię tego pisma również i Pan otrzymał, a więc nie jest prawdą, że Pan nie dostał odpowiedzi. Sprawa nie jest prosta , ponieważ tam część mieszkańców jest innego zdania niż Pan. W związku z tym podjął decyzję w dniu 27 lipca b.r. będąc na dyżurze, gdzie to pismo przedstawiono i skierował to pismo na posiedzenie Komisji Gospodarki Komunalnej, aby przeprowadzić wizję lokalną komisji z udziałem mieszkańców Sterkowca zainteresowanych tą sprawą i podjąć decyzję co dalej. Nie jest prawda o tym, że Urząd działa bezczynnie, a sprawa nie jest taka prosta, jak Pan mówi. Pan Bogdan Zachara poinformował, że w związku z tym , że nie został dopuszczony wcześniej do głosu jako przedstawiciel Stowarzyszenia informuje Pana Przewodniczącego, że Stowarzyszenia są tak samo jednostkami pomocniczymi gminy . W tym momencie zwrócił się z pytaniem do Pani Dyrektor MOK – kiedy Pani Dyrektor postąpi z Mokrzyskami i z Stowarzyszeniem tak samo jak Pani postąpiła z Brzeskiem. Chodzi konkretnie o przydzielenie i opłacania 1 etatu przy kawiarence internetowej. Był dużo wcześniej u Pani Dyrektor w tej sprawie nim powstała kawiarenka internetowa w Kinie Bałtyk w Brzesku. Wówczas Pani Dyrektor oświadczyła, że nie ma środków finansowych na to, aby w jakikolwiek sposób pomóc w funkcjonowaniu tej kawiarenki. Z wielkim zdziwieniem później się okazało, że etat się znajduje na co tylko utworzoną kawiarenkę przez między innymi Panią. Podział środków jest nieadekwatny do tego jakie społeczeństwo wpłaca do gminy i te środki są nierówno dzielone. Połowa mieszkańców mieszka tak samo poza granicami tegoż miasta i nie są równo obdzielane. Nagle znajdują się środki tam, gdzie zabiera się autobusy, żeby mieszkańcy nie mogli dojechać do Brzeska na różne imprezy, do pracy. Jako Prezes Stowarzyszenia zwracał się do Pani Dyrektor MOK o to, aby między innymi przez Stowarzyszenie organizowane już czwarty rok festyny, była możliwa jakaś pomoc ze strony Pani Dyrektor. Pani Dyrektor skierowała do pracownicy MOK, która pracuje na pół etatu żeby z nią wszystko ustalać. Pyta, czy Pani Dyrektor ma jakikolwiek wpływ na to jak ta Pani pracownica pracuje. Uważa, że pani Dyrektor MOK nadzór nad tą pracownicą jest nijaki. Bo do jakiegoś czasu ta pracownica nawet nie potrafiła wywiesić harmonogramu pracy i Pani przyjmowała to za „dobrą monetę”. Po jakimś czasie są efekty, ta praca wygląda trochę lepiej. Natomiast pomoc przez panią udzielona organizatorom festynu jest żadna. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz ustosunkowując się do wypowiedzi Pana Zachary poinformował, że skoro pan stawia takie ciężkie zarzuty pod adresem Przewodniczącego, że nie zna ustawy powinien sam Pan ją najpierw przeczytać, ponieważ stowarzyszenia nie są jednostkami pomocniczymi gminy. Jednostki pomocniczymi gminy są sołectwa i osiedla. Jest to pojęcie ustawowe. Natomiast stowarzyszenia są co najwyżej organizacjami pozarządowymi, o których w ustawie samorządowej nie ma ani słowa. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował Pana Zacharę, że nie widzi sensu wywoływania antagonizmu pomiędzy sołectwami a miastem. O wiele więcej budżetu wpływa z miasta niż sołectw. Natomiast sołectwa dostają więcej niż do tego budżetu wnoszą. Proszę też nie mówić, że się w sołectwach nic nie robi, bo to jest po prostu bzdura i nie prawda. Pani Dyrektor MOK Małgorzata Cuber odpowiadając Panu Zacharze poinformowała, że jeśli chodzi o świetlicę w Kinie Bałtyk to ona zawsze istniała w strukturach MOK – u. Poza tym komputery, które mamy należą do MOK- u to są komputery przekazane przez firmę Albert i przekazane tutaj z komitetu osiedlowego, a więc można tutaj zatrudnić pracownika na ? etatu. Nie można zarządzać komputerami, które są własnością stowarzyszenia i chcąc, aby był zatrudniony pracownik należałoby sprawę własności komputerów uregulować. Pani, która pracuje w świetlicy w Mokrzyskach jest osobą wykształconą, posiada kwalifikacje do tego by prowadzić świetlicę, prowadzi również na ? etatu bibliotekę. Głos zabrał Pan Kazimierz Wyczesany. W imieniu mieszkańców ul. Leśnej, Poprzecznej, Zacisze, Wiosennej, Topolowej został upoważniony do przedstawienia Radzie stanowiska mieszkańców. Poinformował, że dotychczas pod protestem zostało zebranych 188 podpisów. Uważa, że poprowadzenie zjazdu z autostrady ulicą Leśną powoduje całkowitą blokadę jednej części osiedla Kopaliny. Następuje zniszczenie środowiska. Nie można będzie uprawiać warzyw i sadów. Skażenia motoryzacyjne, transportu samochodowego są najgroźniejsze dla populacji. Najwięcej dzieci wtedy zaczyna chorować. Nie ma możliwości komunikacji przy takim dużym ruchu samochodów jaki nastąpi z chwilą uruchomienia tego zjazdu. Dodatkowo dochodzić będzie potężny hałas. Koszty poprowadzenia drogi łąką, kawałkiem lasu będą o wiele niższe niż wyburzanie domów, wywłaszczanie i wypłacanie odszkodowań. Zwrócił się prośbą o wnikliwe rozpatrzenie sprawy. Radny Krzysztof Ojczyk zabrał głos w kwestii protokołów z sesji Rady Miejskiej. Wnioskuje, aby w protokole została zachowana ciągłość logiczna wypowiedzi radnych. Ponieważ w innym wypadku będą dwa protokoły. Jeden Rady Miejskiej a drugi w prasie lub w innych obszarach. Druga sprawa dotyczy kwestii kadrowych w Urzędzie Miejskim to jest: 1/ czy prawdą jest, że Pan Marek Latasiewicz redaktor naczelny Brzeskiego Magazynu Informacyjnego BIM został w tym miesiącu zatrudniony w Urzędzie Miejskim w Biurze Samorządowym na stanowisku inspektora. 2/ Jeżeli tak, to czy wiąże się to z utworzeniem dodatkowego etatu. 3/ Czy przeprowadzony został konkurs na powierzone mu stanowisko, tak jak miało to miejsce przy obsadzie etatu do Referatu Promocji 4/ Jaki będzie szczegółowy zakres jego obowiązków, czym konkretnie będzie się zajmował 5/ Czy zatrudnienie Pana Marka Latasiewicza będzie skutkowało jego rezygnacją bądź odwołaniem go z funkcji Redaktora Naczelnego BIM 6/ Jakie są priorytety Pana Burmistrza w zakresie polityki kadrowej w Urzędzie Miejskim, czy jest to między innymi aktywizowanie, zatrudnianie młodych zdolnych absolwentów z terenu naszej gminy, czy zasadą powinny być konkursy na oferowane stanowiska, o wyborze powinna decydować wiedza i umiejętności. Są to szczegółowe pytania, dlatego o odpowiedź prosi na piśmie. Jeśli zajdzie taka potrzeba to zgłoszone pytania przedstawi na piśmie. Wówczas wszelkie dyskusje w Urzędzie Miejskim i na stronach internetowych jak również i w Brzesku i w Urzędzie Miejskim, może to pana zdziwi ale są głosy niezadowolenia, dlatego chciałby usłyszeć odpowiedź na te pytania, aby temat został w jakimś sensie rozwiany, wyjaśniony a jeśli będą wtedy dodatkowe pytania to się do tego odniesiemy. Radny Zdzisław Grodny korzystając z obecności mieszkańców ul. Leśnej poinformował publicznie, że ten temat był omawiany na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej i podjęto następujący wniosek „ Po zapoznaniu się z wystąpieniem mieszkańców ulic Leśnej, Wiejskiej, Poprzecznej, użytkowników ogródków działkowych „Pod dębami” z dnia 26.06.2004 r. w sprawie lokalizacji zajazdu z autostrady „węzeł Brzesko”, uważa, że w interesie Gminy leży posiadanie zjazdu z autostrady według wcześniejszych ustaleń. Jednocześnie wnioskuje do Pana Burmistrza, o przygotowanie odpowiedzi na postawione w piśmie argumenty, z uwzględnieniem najwcześniejszych projektów dotyczących lokalizacji inwestycji. Pan Bogdan Zachara w nawiązaniu do wystąpienia Pani Dyrektor MOK poinformował, że równie dobrze można było podzielić na inne sołectwa komputery, które pani Dyrektor MOK otrzymała z Firmy Alti. Informuje, że w Kinie nie musiało być kawiarenki internetowej, ponieważ w Brzesku jest już kilka takich kawiarenek i młodzież ma dostęp do Internetu a na wsiach tego nie ma. Pani Dyrektor nie zauważa tego problemu. Wszystkie pieniądze idą na Brzesko. Nie chce już wymieniać innych pieniędzy jakie poszły. Pragnie przypomnieć komisji, która dzieliła środki alkoholowe, że Mokrzyska z tego tytułu wpłaciła do budżetu gminy 12.500 złotych, a otrzymała 3.000 zł. Wyraźnie jest napisane, że tam powinny iść fundusze gdzie się je wpłaca, a jak zostały podzielone ? Sami państwo tego „bajzlu” narobili przy podziale. I takie są pretensje właśnie z jego strony a nie inne, że nie umiecie dzielić, władowaliście w ławki, gdzie nie potraficie rządzić pieniędzmi, które podatnicy wpłacają. W związku z tym, że otrzymaliśmy tylko 3.000 zł na działalność dlatego od sierpnia zamykamy kawiarenkę i czekamy na propozycję Pani Dyrektor, może ona coś młodzieży zaproponuje i stworzy na trenie Mokrzysk żeby była ciągłość kawiarenkę internetową taką jakie Stowarzyszenie przez półtora roku stworzyło nie dostając żadnych funduszy z Urzędu. Jako Stowarzyszenie wygrało sprawę w sądzie administracyjnym o przesunięcie i wstrzymanie budowy autostrad i to też jest ukłon do urzędników tejże gminy, że nie potrafili przez tyle lat wywalczyć dla mieszkańców ulicy Januszowskiej, żeby ta autostrada mogła się odsunąć. Gmina potrafiła wywalczyć to, aby zlikwidować zjazd i nie rujnować GOSiR-u i boiska sportowego, natomiast nie pomogła mieszkańcom w żaden sposób, aby ta autostrada mogła być przesunięta w inne miejsce, tylko Stowarzyszenie ten problem musiało wziąć w swoje ręce aby wygrać tą sprawę. To jest właśnie branie pieniędzy przez państwa i przez urzędników, którzy nic nie robią . Pani Maria Kądziołka Przewodnicząca Osiedla Kościuszki – Ogrodowa poinformowała, że już po raz kolejny staje sprawa kawiarenki internetowej, która jest uruchomiona w Kinie Bałtyk. Pan Zachara myli się, ponieważ świetlica w Kinie Bałtyk istniała, były tam prowadzone zajęcia, dzieci grały w bilard. To, że wspólnie z Panią Dyrektor podjęto kroki i zorganizowano w tamtym roku pierwszy piknik osiedlowy i z tego tytułu zebrano 8.500 zł, które przeznaczono właśnie na uruchomienie tej kawiarenki internetowej. Zakupiono za te pieniądze 4 komputery i przekazano je do MOK – u, sklep Albert podarował 4 komputery, też z ukierunkowaniem na tą świetlicę. Bardzo ciekawy pomysł, aby rozczłonkować imprezy, ale ta sprawa zależy tylko od przewodniczących osiedli i od sołtysów oczywiście w porozumieniu z MOK- iem. Pani Góra Lidia poinformowała, że stosowne pismo w sprawie protestu przeciwko zjazdowi z autostrad ulicą Leśną skierowała do trzech komisji Rady Miejskiej. Zebrano około 200 podpisów pod stosownym protestem, mieszkańcy oczekują, że na każdy adres zostanie wysłana odpowiedź. Dlatego zwraca się z prośbą do przewodniczących poszczególnych komisji aby zaprosili mieszkańców na obrady merytorycznych komisji. Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że parę miesięcy temu na sesji prosiła pana Burmistrza by, aby uniknąć protestu, zorganizował spotkanie z mieszkańcami. To spotkanie się nie odbyło. Zaczął się protest ze strony mieszkańców, bo pojawiły się pewne informacje w prasie. To jest błąd ze strony samorządu. Drugim błędem jest to, że nie było żadnego spotkania tematycznego zorganizowanego przez Pana Przewodniczącego Knagę poświęconego zjazdowi. Jak mieszkanka na Jagiełły od lat 12 – tu to takiego spotkania poświęconego zjazdowi nie było. Dlatego prosi wszystkich radnych o to aby temu tematowi się przyjrzeć i aby rozpatrzyć nie tylko tą propozycję mieszkańców ale także jej wniosek tak, aby łącznie rozpatrzyć możliwość przesunięcia za szpital w stronę Jasienia tego zjazdu unikając trzech rozjazdów. Radny Edward Kanaga udzielając odpowiedzi poinformował, że nie jest w obowiązku Zarządu Osiedla zwoływać takiego zebrania. Od 20 – tu lat słyszał, słyszy nie zmieni zdania, że ten pas ulicy Leśnej w kierunku do zjazdu jest zarezerwowany jako pas w przyszłości do zjazdu autostrady. Był, może taki i wyłączny błąd, że trzeba było powiedzieć 20 lat temu, że nikomu nie damy tam nic budować. To jest tylko ten błąd. Na pytanie mieszkańców „jaki będzie wniosek w Jego przypadku jako radnego, jeżeli Dyrekcja nie wyrazi zgody na to, żeby zjazd z autostrady przebiegał proponowaną trasą przez mieszkańców osiedla Wiejska” udzielił odpowiedzi, że będzie za tym, aby zjazd z autostrady przebiegał ulicą Leśną. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz w nawiązaniu do wypowiedzi mieszkańców osiedla Wiejska poinformował, że wbrew pozorom decyzja nie leży tylko w rękach Rady Miejskiej i Brzeska. Jest to inwestycja Generalnej Dyrekcji, jako gmina mamy wpływ na tę inwestycję ale nie decydujący. Brzesko nie jest wyspą i niestety gdzieś ten zjazd musi być poprowadzony a rozwój jest konieczny i wiadomo jaką potrzebą są drogi. Radny Krzysztof Dudziński poinformował, że sprawa dotycząca zjazdu z autostrady jest bardzo trudna dlatego i prosi aby opanować emocje. Należy przyjrzeć się dokładnie, zrobić wizję lokalną jedną , a jeśli potrzeba to nawet dwie. Wziąć pod uwagę aspekt ekonomiczny, aspekt czasowy, wziąć pod uwagę wykonalność projektu i na kanwie tego podać mieszkańcom argumenty sensowne i merytoryczne dlaczego tam ma przebiegać zjazd z autostrady to wówczas mieszkańcy na pewno zrozumieją sprawę. Jeśli jest możliwość poprowadzenia tego zjazdu w innym kierunku i będzie taka możliwość na podstawie ekspertów i fachowców wówczas należy przystąpić do realizacji takiego projektu. Na tym proponuje zakończyć dyskusję w tym temacie. Po wyczerpaniu porządku obrad Pan Przewodniczący Rady zamknął obrady XXIII sesji Rady Miejskiej. Sesja Rady Miejskiej w Brzesku trwała od godziny 10 – tej do godziny 17.15 Protokołowała Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła