P RO T O K Ó Ł NR VIII ) 2003 Z OBRAD SESJI RADY MIEJSKIEJ W BRZESKU, ODBYTEJ W DNIU 28 m a j a 2003 roku W SALI OBRAD URZĘDU MIEJSKIEGO W BRZESKU UL.GŁOWACKIEGO 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku .W obradach sesji uczestniczyło 20 radnych . Radna)radny 1.Brzeska-Lebiecka Agata 2.Dudziński Krzysztof 3.Grodny Zdzisław 4.Kądziołka-Kukurowska Anna 5.Knaga Edward 6.Kramer Jadwiga 7.Kubas Józef 8.Kucia Maria 9.Kusiak Jan 10.Mastalerz Zbigniew 11.Migdał Stanisław 12.Milewski Stanisław 13.Ojczyk Krzysztof 14.Pasierb Tadeusz 15.Pikuła Lech 16.Sproski Kazimierz 17.Stachowicz Barbara 18.Turlej Stanisław 19.Waresiak Jan 20.Warzecha Apolonia Radni nieobecni usprawiedliwieni: 1.Radna Janina Drużkowska-Cader Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Skarbnik Gminy Wanda Prus 3.Radca prawny UM Edward Pietrus 4.Osoby zaproszone na posiedzenie sesji wg. załączonych list obecności. Ad.1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła otworzył obrady VIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku , powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych i gości zaproszonych i stwierdził ,że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 20 radnych , a więc wymagana liczba do podejmowania prawomocnych uchwał. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony , zapytał czy do przesłanego porządku obrad są uwagi. Ad.2. Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Przewodniczący Lech Pikuła poinformował ,że wynikła potrzeba podjęcia uchwały w sprawie wyboru banku do bankowej obsługi budżetu gminy Brzesko .Skarbnik Gminy zwróciła się z wnioskiem aby Rada Miejska podjęła taką uchwałę po przeprowadzonym przetargu , w związku z tym zaproponował aby projekt uchwały jw. wprowadzić do porządku obrad w pkc.6 pkt.9 , natomiast projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego przenieść jako ostatni tj. do pkt.10. Innych uwag do porządku obrad nie zgłoszono Następnie przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek: O wprowadzenie do pkt.6 ppkt.9 projektu uchwały w sprawie wyboru banku do bankowej obsługi budżetu gminy Brzesko . Wniosek przyjęty jednogłośnie Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił projekt porządku obrad VIII sesji ze zmianami, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej. 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji 4.Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji – przyjęcie planu pracy Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny na drugie półrocze 2003 roku 5.Ocena stanu ochrony środowiska gminy, zbiórka, segregacja odpadów stałych 6.Podjęcie uchwał w sprawach : zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2003 zatwierdzenia sprawozdania finansowego Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku za rok 2002 zatwierdzenia sprawozdania finansowego Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Brzesku za rok 2002 ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz akceptacji ustalonej przez pracodawców wartości jednego punktu w złotych dla celów określenia wynagrodzenia zasadniczego pracowników MZGM, MOPS, Gminnego Zakładu Budżetowego „Kryta Pływalnia” oraz dla pracowników nie będących nauczycielami zatrudnionych w gimnazjach, szkołach podstawowych i przedszkolach na terenie gminy Brzesko ustalenia opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód budżetu Gminy Brzesko ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet dla radnych Rady Miejskiej w Brzesku ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowej dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Brzesko zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych w Gminie Brzesko wyboru banku do bankowej obsługi budżetu Gminy Brzesko wygaśnięcia mandatu radnego 7.Interpelacje i zapytania radnych 8.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania 9.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy 10.Zapytania i wolne wnioski 11.Zamknięcie obrad sesji Protokół z poprzedniej Sesji Rady Miejskiej odbytej w dniu 28 kwietnia 2003 roku został przyjęty 18 za, 2 wstrzymujące Ad.3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji Sprawozdanie przedstawił Burmistrz Brzeska Jan Musiał – stanowi załącznik do protokołu. Ad.4. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji –przyjęcie planu pracy komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny na drogie półrocze 2003 roku. Sprawozdania złożyli: 1.Agata Brzeska-Lebiecka- Komisja Rewizyjna 2.Apolonia Warzecha-Komisja Prawa Porządku Publicznego i Promocji 3.Jan Waresiak –Komisja Gospodarki Finansowej 4.Stanisław Migdał Komisja Oświaty Kultury i Sportu 5.Zdzisław Grodny Komisja Gospodarki Komunalnej ,Ochrony Środowiska i Rolnictwa 6.Anna Kądziołka- Kukurowska-Komisja ds. Zdrowia ,Pomocy Społecznej i Rodziny .Ponadto Pani przewodnicząca komisji przedstawiła proponowany plan pracy komisji na rok 2003. W nawiązaniu do złożonych sprawozdań radni poruszyli tematy związane : Radny Stanisław Migdał ustosunkował się do sprawozdania Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej Zdzisława Grodnego dot. braku zgody Rady sołeckiej sołectwa Mokrzyska dot. planowanej budowy Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych .Był obecny na zebraniu wiejskim sołectwa Mokrzyska słyszał jaka była dyskusja i jakie były końcowe ustalenia. Nie wie skąd pojawiła się opinia, że miejscowe społeczeństwo nie zaakceptowało projektu budowy Zakładu Utylizacji .Nie można potępiać społeczeństwa Mokrzysk ,gdyż jest to społeczeństwo bardzo aktywne ,bardzo chętne do pracy społecznej , do chwili obecnej w środowisku zrobiono bardzo dużo. Lepiej byłoby aby komisja Gospodarki Komunalnej uczestniczyła w zebraniu wiejskim a nie w zebraniu połączonych Rad Sołeckich , w którym z Rady Sołeckiej wsi Mokrzyska uczestniczyło zaledwie 5 osób .Gdyby komisja uczestniczyła w zebraniu wiejskim byłby większy odbiór, ponieważ w zebraniu uczestniczyło około 80 osób. Po wyjaśnieniu tego problemu przez Pana Kierownika Olchawę na tym zebraniu, mieszkańcom się ten projekt podobał i były głosy pozytywne w tym temacie , nie było żadnej wniosku ani uchwały negatywnej w tym zakresie przedstawianego , była tylko przedstawiona w części opinia członków Rady Sołeckiej. Jeżeli przedstawiciele Rady sołeckiej widzieli taki zakład w Suchej Beskidzkiej to nie dziwi go że nabrali takiego niewłaściwego stosunku i stanowiska do tego zagadnienia, gdyż ten zakład pod wieloma względami nie jest nowoczesny. Wniosek z tego jeden, jeżeli już takie wycieczki organizuje się celem wizji nowego zakładu to należy wskazywać te najnowocześniejsze i najbardziej doskonałe . Przy pokazaniu społeczeństwu nowoczesnych technologii pracy takiego zakładu , na pewno byłoby przez społeczeństwo Mokrzysk inaczej przyjęte i na pewno by to było zrozumiałe . Zdzisław Grodny stwierdził ,że faktycznie było to stanowisko tylko Rady Sołeckiej , odczytane i przedstawione .Na opinie czekamy już bardzo długo , jeśli będziemy nadal tak czekać to nic nie zrobimy , my nie możemy czekać czas nas goni, śmietnisko w Jadownikach się kończy .Zwrócił się do społeczeństwa Mokrzysk z apelem ,tak jak kiedyś Jadowniki pomogły władzom brzeskim, tak niech teraz Mokrzyska pomoże . Józef Kubas poprosił o przedstawienie jakie w chwili obecnej jest stanowisko w sprawie budowy Zakładu Utylizacji tak mieszkańców jak i Rad Sołeckich. Stwierdził że wszyscy popełniliśmy błąd polegający na tym, że na jedną wizję lokalną zakładu utylizacji zabraliśmy część społeczeństwa Mokrzysk do Suchej Beskidzkiej , może należałoby ich zabrać do Puław .Stwierdził że marzeniem byłoby aby u nas powstał taki obiekt jak w Puławach , jest on drogi ale może zostać wybudowany w okresie od 9-11 miesięcy. Jedynym problemem jest mała ilość śmieci .Poprosił o ostateczne wyjaśnienie czy mamy brać pod uwagę lokalizację Zakładu Utylizacji w Mokrzyskach czy szukać innej lokalizacji. Krzysztof Dudziński zwrócił się z zapytaniem do burmistrza Brzeska o wyjaśnienie jak długo będą trwały przepychanki dot. ustalenia ostatecznej lokalizacji Zakładu Utylizacji , bo naprawdę nie ma już czasu na takie działania. Jan Kusiak stwierdził ,że z obserwacji spotkania komisji z przedstawicielami Rad Sołeckich Bucza i Mokrzysk wynika że stanowisko ich jest jednoznaczne. Są to ludzie którzy reprezentują w Radzie Sołeckiej społeczność poszczególnych sołectw .Ich opinia jest taka, że gmina chce ich ukarać budując taki zakład. Zwiedzanie kolejnych zakładów prawdopodobnie ich nie przekona , wyrazili to również w oficjalnym piśmie do UM .Jako że sprawa nie cierpi zwłoki , bo jeżeli teraz tego nie wybudujemy to sprawa odciągnie się na kolejne lata , a oczekiwania społeczeństwa Jadownik są takie że śmietnisko ma być w niedługim czasie zamknięte , a winniśmy mieć wizje gdzie to ma być wybudowane. Stwierdził ponadto, że przedstawienie Zakładu w Suchej Beskidzkiej społeczności Mokrzysk było nie najlepszym rozwiązaniem –przedstawił dlaczego. Nie pomogą żadne zabiegi i pilna rzeczą jest szukanie miejsca zastępczego pod Zakład Utylizacji. Burmistrz Jan Musiał udzielił odpowiedzi na zapytanie radnego Krzysztofa Dudzińskiego .Bardzo chętnie zaprosi radnego Dudzińskiego na wspólne spotkania z Radami sołeckimi i wówczas można sobie wyrobić opinie na temat negocjacji jakie są prowadzone i w jakim stylu muszą być prowadzone. W chwili obecnej w Mokrzyskach stanowisko Rady Sołeckiej jest negatywne i jest ono przedstawione na piśmie. Brak jest jasnego stanowiska zebrania wiejskiego w sołectwach na ten temat Temat ten jest nie zamknięty i rozważamy inną lokalizację obiektu , rozmowy w chwili obecnej trwają , jesteśmy umówieni w dniu 15 czerwca z mieszkańcami Wokowic i temat ewentualnej nowej lokalizacji zakładu będzie analizowany. Krzysztof Dudziński rozumie że decyzja jest trudna , ale decyzje należy ostatecznie podjąć , gdyż wysypisko w Jadownikach się kończy a mieszkańcy oczekują na jego zamkniecie. Następnie radni jednogłośnie zaopiniowali propozycje planu pracy Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny na rok 2003,wg.załacznika do protokołu. Ad.5. Ocena stanu ochrony środowiska gminy, zbiórka ,segregacja odpadów stałych. Przewodniczący Rady Miejskiej powitał przybyłych na sesje przedstawicieli WIOSiGW w Tarnowie w osobach Pana Kierownika Działu Inspekcji Tadeusza Michalika i Kierownika Działu Monitoringu Panią Krystynę Gołębiowską oraz przedstawiciela Brzeskiego SANEPIDU Kazimierza Brzezińskiego. Głos zabrała Kierownik Działu Monitoringu Krystyna Gołębiowska przedstawiła radnym wg. załącznika informację na temat mokrej depozycji zanieczyszczeń w mieście Brzesku. Kierownik Działu Inspekcji Tadeusz Michalik przedstawił radnym informacje wg. załącznika do protokołu na temat działalności kontrolnej Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Krakowie –Delegatury Tarnów w 2002 roku na terenie miasta i gminy Brzesko. Pan Kazimierz Brzeziński SANEPID Brzesko przedstawił radnym informacje nt. prowadzonego monitoringu powietrza na terenie gminy Brzesko w roku 2002. Kierownik referatu Ochrony środowiska Henryk Piela przedstawił informacje zbiórki i segregacji odpadów stałych na terenie miasta i gminy Brzesko(informacja stanowi załącznik do protokołu). W nawiązaniu do złożonych informacji radni zadawali pytania dot. Krzysztof Dudziński W której klasie czystości w chwili obecnej znajduje się Uszwica i jakich to dot. odcinków, wyjaśnić co oznaczają terminy np. III klasa czystości i poza klasą czystości? Czy w związku ze zbliżającym się sezonem letnim , SANEPID otrzymał wnioski o otwarcie kąpielisk na terenie działania swojej stacji , a jeżeli tak to jakie kąpieliska mogą być czynne w zbliżającym się sezonie letnim. Apolonia Warzecha Kiedy była przeprowadzana ostatnia kontrola dot. oceny funkcjonowania wysypiska śmieci w Jadownikach i jakie wnioski są w tym zakresie. Co dzieje się z odpadami niebezpiecznymi , gdzie sa wywożone i jak sa neutralizowane. Zdzisław Grodny Czy na dzień dzisiejszy na terenie miasta wszystkie studnie awaryjne nadają się do użytku . Na terenie gminy Brzesko znajduje się bardzo dużo wód źródlanych zapytał czy jest sporządzona mapa występowania tych źródeł , przedstawił gdzie te źródła występują. Z informacji przedstawionej przez WIOSiGW w Tarnowie dowiedzieliśmy się o dużych zanieczyszczeniach ścieków wodnych występujących na terenie gminy ,należy mieć na uwadze że w pierwszej kolejności należy budować kanalizacje gdyż w przeciwnym razie degradacja środowiska będzie postępowała w zastraszającym tempie. W związku z niekontrolowanym wywozem szamb z terenów prywatnych , należy przeprowadzać częste kontrole wywozu szamb przez tych którzy posiadają na taki wywóz zezwolenia. Firma sprzątająca miasto Brzesko , wywozi samochodem marki „Uaz” śmieci ze sprzątania miasta w rejon lasu okocimskiego temat ten należy przypilnować i dokonać kontroli. Maria Kucia Zapytała , po wykonanym badaniu natężenia hałasu wokół obwodnicy brzeskiej , od tej ekspertyzy odwołała się GDDP Poprosiła o wyjaśnienie co dalej dzieje się w tym temacie , gdyż osobiście mieszka najbliżej obwodnicy i jest z tego terenu miasta. Obwodnica nie jest ostatecznie oddana do użytku i ruch po niej nie powinien się odbywać. Barbara Stachowicz Porosiła o wyjaśnienie w którym miejscu w mieście Brzesku znajduje się jeden punkt pomiaru powietrza . Edward Knaga - W poprzednich latach głośna była sprawa zagospodarowania terenów po byłym CPN na terenie osiedla Słotwina , w tym miejscu konkretna firma miała gromadzić lub utylizować jakieś odpady ,poprosił o wyjaśnienie co tam faktycznie jest gromadzone i kto zajmuje się badaniem tych odpadów , jaki ma to wpływ na środowisko. Józef Kubas Czy są dokonywane analizy czystości powietrza pod względem występowania zarodników glonów , powodujących niszczenie elewacji budynków i niebezpiecznymi dla zdrowia dzieci i ludzi dorosłych. Anna Kadziołka-Kukurowska Na terenie gminy sa sołectwa w których mieszkańcy nie korzystają z wody z wodociągu tylko ze studni ,poprosiła o wyjaśnienie czy mieszkańcy badają wodę w studniach? Bardzo często jesienią ludzie palą w piecach różnego rodzaju opony ,plastiki i trudno nieraz przejść przez wieś, zapytała czy ci ludzie są z tego tytułu karani? Podstawową sprawą w chwili obecnej jest budowa kanalizacji na terenie gminy , na wsi mieszkańcy którzy nie posiadają odpowiedniego szamba zalewają sąsiadów, czy te osoby są karane przez WIOSiGW? Czy są przeprowadzane kontrole w zakresie wypuszczania ścieków do przydrożnych rowów i jak często te kontrole są przeprowadzane. Od 3 lat w Szczepanowie znajduje się kopalnia gazu, poprosiła o podanie jaki jest stan zanieczyszczenia powietrza obecnie a jaki był 3 lata temu. Krzysztof Ojczyk Poprosił o przedstawienie w rozbiciu na sołectwa jaka jest klasa czystości powietrza w poszczególnych sołectwach. Stanisław Migdał Stwierdził ,ze prowadzone działania w zakresie ochrony środowiska naturalnego na terenie naszej gminy są widoczne , bardzo efektywne i z roku na rok sytuacja ulega znacznej poprawie. Jako mieszkańcy tego terenu obserwujemy to zjawisko od szeregu lat i byłoby błędem abyśmy nie podkreślili ogromnej pracy służb Urzędu Miejskiego i WIOSiGW w Tarnowie. Dobrym efektem tej pracy jest wyjście do najmłodszych jak np. edukacje ekologiczne ,segregacje w szkołach , prowadzonego różnego rodzaju konkursy w szkołach uświadamiają dzieci i młodzież i wyzwalają potrzebę tej świadomości i właściwego stosunku do tych problemów związanych z ochroną środowiska. Wszystkie podejmowane działania ocenia bardzo wysoko . Poinformował ,że od czasu otwarcia mostu w Górce strumień samochodów płynie przez Mokrzyska ,Szczepanów i Sterkowiec, nie tylko samochodów osobowych ale i olbrzymich Tirów które zanieczyszczają środowisko pod względem hałasu i zanieczyszczenia .Poprosił o podanie jak daleko sięga strefa powietrza badanego np. w Brzesku i czy są prowadzone takie badania na terenach gdzie to zjawisko natężenia hałasu i zanieczyszczenia powietrza jest obserwowane jak np. w północnym terenie naszej gminy. Zbigniew Mastalerz Jest w chwili obecnej planowana przebudowa drogi Nr 4 min. w Jadownikach zapytał czy WIOSiGW w Tarnowie opiniował ten projekt przebudowy i jakie są wyniki . Stanisław Turlej Poprosił o wyjaśnienie czy kara nałożona na RPWiK będzie umorzona ,czy jest na razie zawieszona . Jadwiga Kramer - Zapytała czy ktoś interesuje się problemem skażenia terenów zielonych na osiedlach przez psy .Sa przepisy regulujące te zagadnienia ale nikt ich nie egzekwuje .Jest to czasami horror, mieszkańcy bloków ten problem dobrze znają i w dalszym ciągu nie możemy w tym temacie milczeć . zawnioskowała aby na żółtych pojemnikach do zbiórki plastiku umieścić informacje wskazujące ,że butelki plastikowe przed wrzuceniem do pojemnika należy zadeptać .Są przypadki że w jednym dniu na osiedlu zapełnia się taki pojemnik .Gdyby w ramach promocji zbierania odpadów były naklejki na tych pojemnikach informujące o tej czynności to niejednemu wskazałoby to sposób odpowiedniego postępowania. Poinformowała ,że Spółdzielnia Mieszkaniowa ma problemy związane ze składowaniem organicznych odpadów jak np. obciętych na wiosnę gałęzi drzew. Poprosiła o wyjaśnienie gdzie takie odpady można złożyć. Adam Kwasniak przewodniczący Zarzadu osiedla Stare Miasto zapytał: Ile jest studni w centrum miasta tj. ul.Głowackiego i Kościuszki ze zdatną wodą do picia i czy Sanepid nie widzi potrzeby zbudowania studni głębinowej . Gdzie znajdują się pojemniki do segregacji nieczystości w centrum miasta i ile tych punktów jest . W związku z tym że w wielu gospodarstwach praktykuje się tak że wodę do picia pobiera się z wodociągu i ścieki wypuszcza do kanalizacji , a wodę do użytku domowego pranie ,mycie czerpie ze studni przydomowej a ścieki również wypuszcza do kanalizacji. Poprosił o wyjaśnienie czy ten fakt jest brany pod uwagę i czy cena kanalizacji jest brana tylko wg. ilości zużycia wody z wodociągu. Odpowiedzi na zapytania radnych i osób zaproszonych udzieliła Pani Krystyna Gołębiowska . -Wyjaśniła, że rzeka Uszwica była poza klasyfikacją tak pod względem chemicznym jak i mikrobiologicznym przez długi okres czasu. Na przestrzeni lat obserwuje się poprawę jakości we wszystkich wskaźnikach , ale w sanitarnym nie na tyle aby można było powiedzieć o zmianie klasy czystości. Rzeka Uszwica prowadzi wody odpowiadające III klasie czystości do ujścia czyli miasta Brzesko , poniżej jest poza klasyfikacją ze względu na obecność ścieków sanitarnych. Stacja Monitoringu powietrza znajduje się w Brzesku przy ul.Głowackiego 51 w budynku Urzędu Miejskiego, stacje ta obsługuje SANEPID. WIOSiGW w Tarnowie w przedszkolu nr 4 przy ul. Ogrodowej umieściła próbniczki które mają na celu pokazanie zanieczyszczenie powietrza benzenem który jest środkiem toksycznym i rakotwórczym. Takimi badaniami są objęte wszystkie powiaty w małopolsce. W chwili obecnej brak jest informacji na temat prowadzonych badań obecności glonów na elewacjach , nie ma obowiązku śledzenia, monitorowania tego rodzaju zanieczyszczeń. Nie stosuje się pomiaru jakości powietrza w sołectwach jest niemożliwe ze względów finansowych .Nie ma takiego wymogu przeprowadzania badań .Prezentowane badania ,są to badania wykonywane w centrum miasta Brzeska i są reprezentatywne dla 5-8 km2 , jednak zależy to od wielu czynników ,przedstawiła jakich. Wszędzie poza Brzeskiem jakość powietrza jest lepsze niż w Brzesku. Palenie opon w piecach przez mieszkańców spowodowane jest wieloma czynnikami , nie tylko brak świadomości ale i zubożenie społeczeństwa jest powodem takiego postępowania. WIOSiGW w Tarnowie na etapie lokalizacji czy wydawania decyzji jak np. przebudowa drogi E-4 takich decyzji nie wydaje , obowiązki rozpoczynają się na etapie oddawania inwestycji do użytku , my wydajemy tkzw. tło zanieczyszczeń tj.na życzenie inwestora podaje się jaka jest czystość powietrza atmosferycznego aby on później opisując w ocenie oddziaływania te dane mógł wykorzystać i pokazać jaki będzie wpływ inwestycji na środowisko. Głos zabrała Katarzyna Pacewicz- Pyrek przewodnicząca Zarządu Osiedla Brzezowieckie poprosiła o podanie jakie na osiedlu Brzezowieckie znajdują się studnie i w których miejscach. Odpowiedzi na zapytania radnych dot. czynności kontrolnych sprawowanych przez WIOSiGW w Tarnowie udzielił Pan Tadeusz Michalik wg. informacji do protokołu. Kontrolując podmioty działające na terenie miasta i gminy Brzesko kontroluje się karty przekazania tych niebezpiecznych odpadów .Na terenie miasta Brzeska nie kontrolowano podmiotu zajmującego się odbiorem i unieszkodliwianiem odpadów niebezpiecznych. Jeżeli sa uchybienia to zalecenia kieruje się do Starosty lub do wojewody małopolskiego. W 2002 roku wpłynęło kilka interwencji od mieszkańców miasta Brzeska na temat prowadzonej działalności przez Firmę EKOBAU. Przeprowadzono tam kilka kontroli i stwierdzono, że prowadzona tam działalność polega na odzysku zanieczyszczonej gleby , ale skargi dotyczyły głównie gospodarki ściekowej. Przeprowadzona kontrola i wyniki badań przeprowadzonych w zakresie odprowadzania wód opadowych z hałd ziemi nie wykazały przekroczeń, był jeden problem że te wody oprowadzane były do kanalizacji miejskiej. W związku z tym wydano zarządzenia pokontrolne zobowiązujące właściela Firmy EKOBAU o zawarcie umowy lub pozyskanie uprawnienia wodno prawnego na wprowadzenie tych wód, jednocześnie poinformowano Burmistrza o wynikach kontroli. - Do Wojewódzkiego Inspektoratu trafiły dokumenty dot. zgłoszenia do ponownego użytkowania obwodnicy miasta Brzeska , inwestor przedstawił że zostały wydłużone ekrany akustyczne nr 1,2 i 5 , przedstawił w których budynkach i na jakich ulicach zatwierdzono wymianę okien w ilości 93 sztuk. Jednak inwestor nie przedstawił żadnych dowodów potwierdzających , to że podjete działania przyczynia się do ograniczenia poziomu hałasu przenikającego do danego środowiska. W związku z tym Inspektorat wyraził sprzeciw, postępowanie nie toczy się w Tarnowie tylko w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska w Warszawie. Spalanie odpadów komunalnych przez osoby fizyczne PIOS prowadzi kontrole w tym zakresie jednostek prowadzących działalność gospodarczą , w stosunku do osób fizycznych kompetencje do takich kontroli posiada tylko gmina. W bieżącym roku przeprowadzono kontrolę kopalni gazu w Szczepanowie i nie stwierdzono tam żadnych uchybień , stwierdzamy że ta kopalnia nie powoduje żadnych emisji zanieczyszczeń. Na RPWiK została nałożona tylko jedna kara , zmieniło się ustawodawstwo w tych tematach , jeżeli podmiot nie posiada zezwolenia wodno-prawnego to w tym momencie Inspekcja nie może nakładać kar. Decyzje dla firmy EKOBAU zostały wydane przez wojewodę a w czasie przeprowadzonych kontroli nie stwierdzono uchybień, wszystko było zgodnie z prawem. W tej sprawie społeczeństwo było szeroko informowane. Głos zabrał pan Kazimierz Brzeziński przedstawiciel SANEPID w Brzesku Udzielił wyjaśnień na zapytania radnych dot.: - badań w zakresie dopuszczenia kąpielisk do użyteczności publicznej, przydatności do spożycia wody pitnej w studniach publicznych znajdujących się na terenie miasta Brzeska, przedstawił w których miejscach miasta te studnie się znajdują ,ustosunkował się do zapytania związanego z przydatnością do spożycia wody ze źródeł, przedstawił jaka jest jakość wody pitnej w studniach znajdujących się na prywatnych posesjach , w ostatnim czasie nastąpił znaczny wzrost zainteresowania poborem wody ze studni przydomowych, przedstawił w jaki sposób jest prowadzony monitoring czystości powietrza na terenie miasta Brzeska, na jakość powietrza wpływa również układ dróg ,można pomyśleć o częściowym rozwiązaniu tego problemu poprzez budowę drogi w kierunku Okulic i Bratucic . Zdzisław Grodny stwierdził ,że źródeł na terenie gminy jest dużo , należałoby je zinwentaryzować i nanieść na mapę , gdyż mogą być bardzo pomocne w razie potrzeby czy awarii. Zapytał ile w chwili obecnej jest czynnych studni na terenie miasta aby w razie awarii można z nich było czerpać wodę. W dawnych czasach ulice Brzeska były czyszczone przy pomocy zmywarek , dziś się tego nie praktykuje. WIOS posiada bardzo duże środki za ochronę środowiska i winien taki pojazd zakupić, choćby nawet aby zabezpieczyć wodę dla bloków w razie nieprzewidzianej awarii. Anna Kądziołka-Kukurowska stwierdziła ,że na terenie gminy są jeszcze budynki pokryte eternitem , wiadomo że eternit jest rakotwórczy, zapytała gdzie ma się składować eternit w chwili wymiany pokrycia dachu , czy gmina w przyszłości mogłaby pomóc tym ludziom w dofinansowaniu wymiany pokrycia dachowego. Władysław Smulski przewodniczący Zarządu Osiedla Słotwina poruszył problem dot. działalności firmy EKOBAU , nikt z okolicznych mieszkańców nie wie co oznaczają symbole na pojemnikach z niebezpiecznymi substancjami Usytuowanie tej firmy w tym miejscu było złe , zapytał czy Inspektorat Ochrony Środowiska posiada informacje co zawarte jest w tych innych materiałach niż niebezpieczne które unieszkodliwia Firma EKOBAU. Adam Kwaśniak Przewodniczący osiedla Stare Miasto zapytał czy Sanepid rozważał potrzebę budowy studni na osiedlu Głowackiego oraz czy zgodne jest z prawem aby użytkownicy wody ze studni wypuszczali ścieki do kanalizacji bez opomiarowania. Kazimierz Brzeziński Sanepid Brzesko wyjaśnił, że Sanepid nie posiada oficjalnego rejestru źródeł występujących na terenie gminy Brzesko .Na dzień dzisiejszy na terenie miasta jest 6 dobrych studni zdatnych do użycia i te należy pilnować i pielęgnować .Jest potrzeba budowy studni w mieście ,ale należy to zrobić bardzo racjonalnie . Pan Tadeusz Michalik udzielił odpowiedzi na zapytania dot. działalności firmy EKOBAU, na terenie zakładu w Brzesku w czasie kontroli stwierdzono tylko obecność materiałów ropopochodnych innych nie było, oraz zapytanie dot. wypuszczania ścieków do kanalizacji zbiorowej z gospodarstw korzystających częściowo z wody ze studni. Kierownik Referatu Ochrony Środowiska Henryk Piela udzielił odpowiedzi na zapytania radnych dot. dofinansowania, składowania i utylizacji pokryć dachowych azbestowych, umieszczenia pojemników do segregacji odpadów komunalnych na terenie miasta , jakości wody w studniach na terenie miasta . Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła stwierdził ,że mieszkańcy z otwartych źródeł biorą wodę jak np. w Szczepanowie i w Jadownikach na Bocheńcu , zwrócił się z wnioskiem do Burmistrza aby z tych źródeł pobrać próbki do badania i w tych miejscach gdzie woda nie nadaje się do użytku umieścić tabliczki informacyjne aby mieszkańcy czerpiąc wodę byli tego świadomi. Burmistrz Jan Musiał ustosunkował się do tematu związanego z zastosowaniem restrykcji w stosunku do osób którzy nie przestrzegają obowiązujących przepisów związanych z wywozem szamb. Przerwa w obradach Obrady po przerwie Ad.6. Podjecie uchwał w sprawach: 1)zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2003 projekt uchwały wg. załącznika omówiła projekt uchwały jw. Zastępca przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił treść projektu uchwały który został przyjęty 19 za, 1 wstrzymujący jak niżej: UCHWAŁA NR VIII(47)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 maja 2003 roku W sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na 2003 rok (uchwała stanowi załącznik do protokołu). 2)Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego MOK w Brzesku za rok 2002 Brak uwag do projektu uchwały Zastępca Przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały który został przyjęty jednogłośnie jak niżej. UCHWAŁA NR VIII(48)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 maja 2003 roku W sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego MOK w Brzesku za rok 2002 3) Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego P i MBP w Brzesku za rok 2002. Brak uwag do projektu uchwały Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały który został przyjęty jednogłośnie jak niżej. UCHWAŁA NR VIII(49)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 maja 2003 roku W sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego P i MBP w Brzesku za rok 2002 3)Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz akceptacji ustalonej przez pracodawców wartości jednego punktu w złotych dla celów określenia wynagrodzenia zasadniczego pracowników MZGM, MOPS, Gminnego Zakładu Budżetowego „Kryta Pływalnia” oraz dla pracowników nie będących nauczycielami zatrudnionych w gimnazjach, szkołach podstawowych i przedszkolach na terenie gminy Brzesko Radny Krzysztof Ojczyk – wyraził swoją opinie ,aby podjąć powyższą uchwałę w proponowanej wersji , jednak przed głosowaniem przedstawił swoje zastrzeżenia do pracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzesku. Zwrócił się do Pani Kierownik MOK Krystyny Put z następującymi uwagami. MOPS w Brzesku w czasie swojej pracy styka się z osobami , które przychodzą po pomoc do MOPSU nie dlatego ze tak chcą ale dlatego ,że ich do tego zmusiła sytuacja finansowa czy też rodzinna. Przyjście po pomoc do MOPS jest dla nich bardzo przykre a niekiedy upokarzające. Pracownicy MOPS wynagradzani są z publicznych pieniędzy i dlatego załatwianie tych osób winno się odbywać godnie i z szacunkiem i powaga dla nich .Poprosił aby Pani Kierownik uczuliła swoich pracowników na sposób załatwiania petentów , aby odczucia osób korzystających z pomocy MOPS były pozytywne. Jeżeli im się pomoc należy to należy ją udzielić, a jeżeli ta pomoc im się nie należy to potraktować ich tak aby nie czuli się jako osoby niepotrzebne a czasem jak złodzieje. Tym problemem należy się zając ,on osobiście będzie się temu przyglądał i jeżeli zajdzie taka potrzeba to dalej będzie zgłaszał swoje uwagi. Jadwiga Kramer poprosiła o rozwiniecie zapisu w & 2 projektu uchwały , w którym to paragrafie są zróżnicowane stawki w wysokości 7 i 5 złotych , skoro ta sama sprzątająca opłacana z tych samych środków budżetowych, wykonująca taką samą a nawet bardzo podobną pracę w jednej jednostce otrzymuje 7 złotych a w drugiej 5 .Poprosiła o wyjaśnienie czym się kierowano różnicując te stawki. Krystyna Put Kierownik MOPS w Brzesku ustosunkowała się do wypowiedzi radnego Krzysztofa Ojczyka dot. pracy MOPS w Brzesku i traktowania osób których przyjmują pracownicy opieki społecznej. Nie wie skąd wytworzyła się opinia że pracownicy traktują arogancko lub wbrew przepisom ustawy osoby korzystające z pomocy MOPS. Pracownicy udzielając pomocy muszą wypełnić 17 stronicowy wywiad formatu A4 , w wywiadzie zawarte sa różne pytania i może one są kłopotliwe dla niektórych ,ale są one wymyślone przez ustawodawcę i pracownik musi na nie uzyskać odpowiedź. Pracownicy są przygotowani po specjalizacji , zadają w sposób umiejętny i bardzo wyważony pytania stronom. Nie żądają pracownicy żadnych innych dokumentów poza tymi ,które są niezbędne do wydania decyzji administracyjnej. Zdarza się i tak że przychodzi bardzo agresywna strona ,która ubliża pracownikowi to trudno aby pracownik stał bezstronnie i nie reagował. W takiej sytuacji należy ostro zareagować ale nie jest to związane ze złym traktowaniem stron i nigdy się tak w Ośrodku nie zdarzyło .Żaden z pracowników nie narzuca stronie sposobu postępowania czy wyjścia z sytuacji bo to nie jest jego rola. Jeżeli strona przyjdzie to wspólnie z pracownikiem ustalają drogę wyjścia którą proponuje strona a pracownik zatwierdza pomagając wyjść z tej trudnej sytuacji. Ponadto Kierownik Krystyna Put udzieliła wyjaśnień dot. proponowanej podwyżki wartości 1 punktu na 5 złotych , zaproponowano tylko podwyżkę o 1 złotych ponieważ na to budżet pozwala . Janina Woda Dyrektor MZGM w Brzesku wyjaśniła jakie były zasady podwyżki wartości 1 pkt , w br. wartość 1 punktu została podniesiona do 7 złotych i nie skutkuje ona zwiększeniem budżetu. W MZGM występują różne grupy pracownicze jak np. konserwatorzy, sprzątający i pracownicy umysłowi , takiej grupy konserwatorów w pozostałych jednostkach nie ma a oni rzutują na ta zmianę. Jan Waresiak dyrektor Krytej Pływalni w Brzesku wyjaśnił ,że w jego przypadku występuje taka sytuacja jak w MZGM , kryta pływalnia posiada pracowników nie tylko umysłowych i sprzątających ale również grupę konserwatorów i ratowników .Jeżeli zostałyby przyjęte mniejsze wartości punktów to w roku przyszłym w stosunku do konserwatorów nie można byłoby dokonać tej waloryzacji bo są w górnych tabelach. W uzgodnieniu z MZGM który również ma taka grupę zawodową pracowników postanowiono o ustaleniu jednakowej wartości punktu. Inspektor Bogusława Klecka wyjaśniła że podwyżka w placówkach oświatowych dotyczy około 200 osób w 24 placówkach oświatowych .Wartość jednego punktu proponuje się podnieść do wysokości 5 złotych , ponieważ na taka podwyżkę pozwala zaplanowany budżet na bieżący rok. Podwyżki te musza zabezpieczyć inflacje br. nie można podnieść więcej ponieważ brak jest środków w budżetach szkół. Krzysztof Ojczyk wyjaśnił ,że przedstawione opinie na temat pracy MOPS sa opiniami mieszkańców , nie są to osoby z rodzin patologicznych nadużywających alkoholu ale osoby które z dnia na dzień tracą pracę i pozostają bez środków do życia. Zaapelował o zwrócenie na ten fakt szczególną uwagę. Teresa Przepiórka Prezes ZNP stanęła w obronie pracowników szkół, z dyskusji wynika że pracownicy są nierówno traktowani. W szkołach też są konserwatorzy i pracownicy umysłowi ,księgowi. Padło stwierdzenie że podwyżka jest taka ponieważ w przyszłym roku nie będzie zmieniana wartość punktu , jest to grupa ludzi która od 2000 roku już była źle usytuowana. Są to zaszłości poprzednie a teraz tworzą się nowe zaszłości. Zaproponowała aby ustalić dla każdej placówki jednakową wartość punktu dla wszystkich jednostek. Dlatego że brak jest odpowiednich funduszy finansowych zaproponowała aby nie wprowadzać tej podwyżki od stycznia tylko od lipca i wówczas w ramach obecnej kwoty która jest w budżecie te podwyżki ustalić w większej wysokości , byłoby to w miarę sprawiedliwie. Burmistrz Jan Musiał stwierdził że jest ustalony konkretny budżet na 2003 rok , może na przyszły rok można zwiększyć ilość punktów i Rada będzie nad tym dyskutować przygotowując budżet roku przyszłego . Burmistrz Krzysztof Bigaj stwierdził że nie chodzi w tej podwyżce o to ,że pracownicy nie będący nauczycielami są poszkodowani ,że np. konserwator w MZGM będzie zarabiał 1 tys. złotych , konserwator w szkole 700 złotych. Chodzi o to aby ustalić minimalne wynagrodzenie , i w związku z tym że w oświacie zawsze te punkty były inaczej traktowane ,poprzez zmianę wartości punktu w MZGM i MOPS na 7 złotych , a 5 złotych w oświacie wyrównało się to wszystko, czyli wynagrodzenia nie różnią się że np. w MOPS zarobki są większe. Bogusława Klecka wyjaśniła ,że podwyżka w placówkach oświatowych , która ma zostać wprowadzona od 1 stycznia br. ma polegać na tym że każdy pracownik zgodnie z zaszeregowaniem tą podwyżkę otrzyma. Średnia podwyżka brutto wynosi około 53 złote. Pani Prezes ZNP ma propozycję aby ta podwyżkę dać od 1 lipca w większej wysokości czyli 100 złotych, co automatycznie skutkuje na rok przyszły podniesieniem funduszu płac. Pracownicy oświatowi przy wartości 1 pkt. w wysokości 5 złotych , nie mają takich możliwości zarobkowych jak np. pracownicy w jednostce ,która ma wartość jednego punktu w wysokości 7 złotych. Przedstawiła jak ustala się pensję zasadniczą i do tego dodaje się wartość punktów. Chcąc wyrównać te wynagrodzenia w oświacie należałoby z budżetu przeznaczyć dużo większe środki finansowe . Zbigniew Mastalerz stwierdził, że z informacji przedstawionych wynika ,że wartość tych punktów ma służyć w przyszłości indeksowaniu płacy na rok 2003. Pan Burmistrz w swojej wypowiedzi stwierdził ,że w tym roku nie ma możliwości finansowych aby cokolwiek zmienić , nie rozumie tego którego roku dot. ta podwyżka . Burmistrz Jan Musiał przy ustalaniu budżetu zakładaliśmy ,że wzrost płacy w administracji będzie wynosił 4 % , aby płaca nie malała to w br. powiększyliśmy ją o planowaną wielkość inflacji. Te regulacje mają na celu to aby te zaplanowane pieniądze w budżecie wykorzystać w tym roku . W roku ubiegłym płace były zamrożone w administracji oprócz oświaty bo oświata miała inne regulacje prawne w tym zakresie. Jadwiga Kramer stwierdziła ,że gdyby do projektu uchwały w uzasadnieniu te informacje na temat wartości jednego pkt. w poszczególnych jednostkach była jasno określona i zapisana oraz co się z czego bierze , to osobiście by tak kłopotliwego pytania nie zdawała. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił radnej Kramer ,że projekt powyższej uchwały był dokładnie analizowany na komisjach . Zastępca Przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały który został przyjęty 15 za, 5 wstrzymujących jak niżej. Uchwała Nr VIII(50)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 maja 2003 roku W sprawie : ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz akceptacji ustalonej przez pracodawców wartości jednego punktu w złotych dla celów określenia wynagrodzenia zasadniczego pracowników MZGM, MOPS, Gminnego Zakładu Budżetowego „Kryta Pływalnia” oraz dla pracowników nie będących nauczycielami zatrudnionych w gimnazjach, szkołach podstawowych i przedszkolach na terenie gminy Brzesko 5.) Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód budżetu Gminy Brzesko . Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały , który został przyjęty 18 za, 1 wstrzymujący jak niżej. Uchwała Nr VIII(51)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 maja 2003 roku w sprawie ustalenia opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód budżetu Gminy Brzesko . 6.Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości wypłacania diet radnych Rady Miejskiej w Brzesku. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował ,że w ostatecznym projekcie uchwały w & 1 pkt.3 dot. radnych , którzy jednocześnie pełnią funkcję przewodniczącego organu wykonawczego ,dieta wynosi 870 złotych. Agata Brzeska-Lebiecka stwierdziła, że w & 1 pkt.2 mówimy tylko o przewodniczących komisji stałych ,a nie bierzemy pod uwagę że może zaistnieć sytuacja że również czasami powołujemy komisje doraźne, i co w takim układzie z przewodniczącym komisji doraźnej , a zostanie nią osoba która nie jest osobą funkcyjną w tej Radzie. Dlaczego przewodniczący komisji doraźnej , który również wnosi wkład pracy ma być poszkodowany , zaproponowała zmianę zapisu „przewodniczący komisji ”wykreślić „stałej” Zapytała Panią Skarbnik , czy będzie problem jeżeli w projekcie uchwały zostanie zawarty dodatkowy zapis, że diety oprócz tego że będą wypłacane w kasie mogą być przelewane na konto. Jeżeli nie to proponuje uzupełnić o ten zapis w & 4 . Ponadto w & 2 w pkt.3. proponuje skreślić zdanie drugie tj. ”zastrzeżenie to nie dotyczy Przewodniczącego Rady ”.Wszyscy wykonujemy mandat na jednakowych zasadach ,Pan przewodniczący jest wyróżniony z tego grona poprzez wysokość swojej diety dlatego nie widzi potrzeby aby przysługiwały dodatkowe przywileje. Przewodniczący Lech Pikuła- przypomniał że te przywileje obowiązują już trzecią kadencję nie jest to żadne novum. Skarbnik Gminy Wanda Prus ustosunkowała się do propozycji zapisu dot. skreślenia wyrazu „stałych” dot. przewodniczących komisji. Jadwiga Kramer zawnioskowała o dokonanie korekty w & 4 dopisać „lub przelewem na wskazane konto bankowe”. Przewodniczący Lech Pikuła poddał pod głosowanie wnioski o zmianę w projekcie uchwały: w & 1 pkt.2 wykreślić wyraz „ stałych” głosowano 18 za 2 wstrzym.- wniosek przeszedł w & 2 pkt.3 wykreślić zapis ”zastrzeżenie to nie dotyczy Przewodniczącego Rady”. Głosowano 5 za, 9 przeciw, 6 wstrzymujących- wniosek nie przeszedł w & 4 dopisać na końcu zdania:„lub przelewem na wskazany rachunek bankowy” głosowano 18 za, 2 wstrzymujący-wniosek przeszedł. Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały został przyjęty 15 za, 2 przeciw, 3 wstrzymujący. Uchwała Nr VIII(52)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 maja 2003 roku W sprawie : ustalenia wysokości wypłacania diet radnych Rady Miejskiej w Brzesku. 7) Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowej dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Brzesko Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował ,że nastąpiła zmiana w & 2 projektu uchwały przez dodanie pkt 3 o treści ”przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych sprawujących jednocześnie funkcje radnego ryczałt o którym mowa w & 1 ryczałt nie przysługuje ”,ta sprawa została uregulowana w poprzedniej uchwale. Zastępca Przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały ,został przyjęty 19 za, 1 wstrzymujący jak niżej: Uchwała Nr VIII( 53)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 maja 2003 roku W sprawie: ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowej dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Brzesko 8.) projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych w gminie Brzesko. Zdzisław Grodny zawnioskował o dopisanie w załączniku w pkc.38 do powyższej uchwały drogi skośnej od ul.Podgórskiej do Witosa przez grodzisko. Od kościoła w Jadownikach do szczytu Bocheńca brak jest łącznikowej drogi . Był to również wniosek komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Krzysztof Ojczyk zawnioskował o wykonanie aktualnej mapy dróg gminnych. Do wniosku radnego Grodnego ustosunkował się Kierownik Referatu Ochrony Środowiska Henryk Piela. Wyjaśnił ,że utrzymanie dróg gminnych spoczywa na gminie ,przedstawił zapisy z ustawy gdzie sa określone wymogi dot. zakwalifikowania do kategorii dróg gminnych. Przedstawił wyjaśnienia dlaczego wnioskowanej drogi nie można zakwalifikować do tej kategorii. Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały został przyjęty 18 za, 1 przeciw, 1 wstrzymujący. Uchwała Nr VIII(54)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 maja 2003 roku w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych w gminie Brzesko. 9.) Projekt uchwały w sprawie wyboru banku do bankowej obsługi budżetu gminy Brzesko. projekt uchwały wg. załącznika do protokołu objaśniła Skarbnik Wanda Prus. Krzysztof Ojczyk w nawiązaniu do wyjaśnień przedstawionych przez Panią Skarbnik ustosunkował się do wielkości oprocentowania środków gminy, stwierdził że oprocentowanie 7,3% jest dla gminy bardzo korzystne , dużo wyższe niż oferuje to rynek międzybankowy. Poprosił o wyjaśnienie czy lokaty nocne również będą oprocentowane 7,3 % ? Zapis określający oprocentowanie wolnych środków 1,15% jest zapisem martwym, gdyż jeżeli wszystkie salda będą się zamykać lokatami nocnym i będą autoinwestowane to 1,15% było tylko technicznie pod potrzeby przetargu pokazane. Na koniec dnia salda ostatnie są przeksięgowane na lokaty nocne i rozksięgowywane rano gdy bank zaczyna pracę, a odsetki za tą noc są naliczane tak jak za 24 godziny. Skarbnik Wanda Prus udzieliła wyjaśnienie radnemu Ojczykowi na jego zapytania dot. wielkości oprocentowania lokat bankowych i innych spraw związanych z zorganizowanym przetargiem na obsługę bankową. Anna Kądziołka-Kukurowska- stwierdziła że gmina trafnie dokonała wyboru banku do obsługi budżetu gminy PKO S.A., dlatego że jest to Polski Bank i na tym winniśmy zakończyć dyskusję , bo to co jest polskie winniśmy bronić. Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały został przyjęty jednogłośnie Uchwała Nr VIII(55)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 maja 2003 roku w sprawie wyboru banku do bankowej obsługi budżetu gminy Brzesko. 10.) Projekt Uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Jana Waresiaka Krzysztof Ojczyk w imieniu Komisji Gospodarki Finansowej złożył podziękowania Przewodniczącemu komisji Janowi Waresiakowi za dotychczasową pracę w komisji. Anna Kądziołka-Kukurowska przypomniała radnym ,że w Szczepanowie wybrano dwóch radnych . Obecnie jeden z radnych po kilku miesiącach pracy odchodzi i zostawia społeczeństwo wsi. Gdyby wieś wiedziała że Pan Waresiak będzie kierownikiem pływalni , to nie byłby wybrany przez mieszkańców. Dużo osób pytało czy to jest prawda. Jeśli podjęliśmy się pracy społecznej to winniśmy ja dalej sprawować. Nie jest w porządku że w czasie kadencji odchodzi się z rady .Obecny Pan dyrektor pływalni mógł to stanowisko otrzymać po 4 latach pracy w Urzędzie , każdy może po swojemu interpretować tak albo inaczej, wg. radnej Kukurowskiej nie jest to eleganckie. Radny winien dokończyć pracę społeczną i po roku 2006 może odejść na stanowisko burmistrza , dyrektora szkoły itp. Dyrektor winien być wyłoniony w drodze konkursu, winien mieć wykształcenie , posiadać staż ,radna osobiście również by chciała aby po tak krótkim czasie otrzymać nagrodę Ministra Edukacji Narodowej , a otrzymała ja dopiero po 35 latach pracy. Burmistrz Jan Musiał podziękował radnemu Waresiakowi za konkretną pracę w Radzie. Zadania przed dyrektorem pływalni są bardzo duże i będziemy go wspierać w jego działaniu. Po rezygnacji Pana Waresiaka jego miejsce w radzie Miejskiej obejmie radny z Wokowic , a jedna osoba prężna w Szczepanowie na pewno wystarczy. Zastępca Przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały ,został przyjęty 19 za, 1 przeciw jak niżej: Uchwała Nr VIII( 56)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 maja 2003 roku W sprawie: wygaśnięcia mandatu radnego Jana Waresiaka Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował radnemu Janowi Waresiakowi za dotychczasową pracę w Radzie Miejskiej życząc sukcesów w pracy jako Kierownika Krytej Pływalni. Jan Waresiak złożył podziękowania całej Radzie Miejskiej za dotychczasową współpracę, mimo iż objął stanowisko dyrektora Krytej Pływalni nie odchodzi z życia społecznego , dopóki będzie mógł nadal będzie udzielał się w pracy społecznej , będzie uczestniczył w posiedzeniach komisji, Rady Miejskiej Napewno wiele wspólnych projektów zostanie jeszcze zrealizowanych teraz i w przyszłości. Człowiekiem należy być zawsze i mieć pewien system wartości którym się kieruje i on sam takim systemem wartości się kieruje. Cieszy go fakt że jego praca w komisji Gospodarki Finansowej została dostrzeżona , starał się pracować jak najlepiej .Życzył całej radzie aby umiała tak poprowadzić ta gminę aby w momencie zakończenia kadencji mogła wyjść z dumą i stwierdzić ze wykonano wiele dobrej pracy, bo zazdrośników i kipiących z nienawiści zawsze nie brakowało. Ad.7. Interpelacje Radnych Interpelacje zgłosili: Krzysztof Ojczyk 1.Powrócić od następnej sesji Rady Miejskiej aby interpelacje radnych było na początku porządku obrad. 2. Jak kształtuje się rozliczenie centralnego ogrzewania w bloku przy ul Legionów Piłsudskiego 23 w Brzesku, zarządzanym przez MZGM. Opłaty są bardzo wysokie , czy istnieje w tym bloku system indywidualnego rozliczania co i jak się to ma w porównaniu z blokami którymi zarządza Spółdzielnia Mieszkaniowa . 3.Jak wygląda umowa pomiędzy MZGM i MPEC dot. sposobu rozliczania energii cieplnej. 4. Czy jest przygotowana ekspertyza zawierająca ocenę prawidłowości rozliczenia kosztów co. przy ul. Legionów Piłsudskiego 40 B. Czy takie ekspertyzy były wykonywane np. celem rozliczeń z MPEC. 5.Jak wyglądały kryteria przydziału miejsc na kolonie organizowane przy współpracy z MOPS. Jest to 27 miejsc w pełni refundowanych .W ciągu 3 dni od daty otrzymania informacji przez Panią Kierownik PUT , tych miejsc już fizycznie nie było ,pracownicy MOPSU nie wiedzieli lub udawali ze nie wiedzą ,że takie miejsca są .Sugeruje że jeżeli na wszystkie lata Urząd będzie dofinansowywał takie kolonie w 100% , poprosił aby kwestie kryteriów lub oceny dokonywała np. Komisja Oświaty przy pomocy materiałów zgromadzonych przez MOPS, aby nie było później żadnych wątpliwości ,gdyż są to publiczne pieniądze. Zdzisław Grodny 1.Ustalić termin spotkania z delegacja Spółdzielni Usług Rolniczych Miarka w Jadownikach na temat likwidacji zaległości podatkowych. Jednocześnie prosi w imieniu pracowników tej Spóldzielnii o przesuniecie terminu egzekucji komorniczej z mc. czerwca na wrzesień ze względu na żniwa. 2.Wystąpić do właściwych organów aby za środki które płacimy za ochronę środowiska naturalnego zakupiono dla potrzeb gminy samochód-zmywarkę do czyszczenia ulic. 3.Uruchomić oświetlenie uliczne od kościoła w Jadownikach w kierunku stacji trafo nr 3 przy ul.Podgórskiej. Anna Kądziołka-Kukurowska 1.Zadbać aby w najbliższym czasie odmalować pasy na jezdni na terenie miasta i gminy .Zadbać o wykoszenie traw na poboczach i rowach przydrożnych. 2.Złożyła podziękowania wszystkich , którzy pracowali od 1990 roku na rzecz Szczepanowa. Podziękowała byłemu przewodniczącemu Rady Miejskiej, burmistrzowi za środki które zostały przeznaczone na remont zabytkowego muru w Szczepanowie .Dziękuje za wodociagowanie, gazyfikacje wsi, za drogi , parkingi za piękny rynek. 3.Złożyła podziękowania władzom powiatu za remont drogi ze Sterkowca do Szczepanowa , chociaż jest wiele innych dróg ,Szczepanów był uprzywilejowany. Zbigniew Mastalerz 1.W związku z tym że pojawiają się propozycje zmian niektórych uchwał jak np. wniosek Pana Grodnego dot. drogi na Bocheniec ,zaproponował aby za każdym razem uwzględniać te głosy i poddawać je pod głosowanie. Może część radnych uważałaby tak samo ,że drogę tą należy włączyć do dróg gminnych. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował radnych ,że w związku z tym że wszedł w życie nowy Regulamin RM , interpelacje składa się na piśmie na ręce przewodniczącego RM, w związku z tym poprosił radnych aby od następnej sesji zastosować się do tego zapisu. Ad. 8. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. Adam Kwaśniak Przewodniczący Zarządu Osiedla Stare Miasto Podziękował Przewodniczącemu za wprowadzenie pkt. do porządku obrad sesji , ale dobrze by było aby ten pkt. był wprowadzony na początku sesji. Wysłuchaliśmy informacji że mieszkańcy osiedla Zielonka w związku z budową obwodnicy może będą mieć wymienione okna , taka sama sytuacja występuje na ul.Głowackiego przy wylocie na Tarnów u Państwa Mastalskich. Jeżeli obwodnica będzie oddana to Państwo Mastalscy winni być również uwzględnieni z wymianą okien. Zwrócił się z zapytaniem do burmistrza , czy będzie ustawiony znak informujący na końcu ul.Głowackiego że parking obowiązuje tylko po jednej stronie ulicy ponieważ samochody w dni targowe sa parkowane po obu stronach i Państwo Mastalscy maja utrudniony wyjazd ze swojej posesji. Funkcje sołtysów i Przewodniczących zarządów Osiedli sa społeczne i winny być również docenione może nie bardzo wysokimi dietami , uważa że dysproporcja pomiędzy dieta radnego a np. sołtysa jest dla niego niezrozumiała. Władysław Smulski przewodniczący Zarządu Osiedla Kołłataja Poruszył temat związany ze stanem technicznym chodników w mieście. Przy ul. Solskiego znajduje się chodnik koło torów kolejowych , chodnik ten jest w bardzo złym stanie technicznym i nie można po nim chodzić, czy przygotowywany harmonogram uwzględnia te prace remontowe. Maria Kądziołka przewodnicząca Zarzadu osiedla Kościuszki Nawiązała do wypowiedzi przewodniczącego komisji oświaty dot. słabego wykorzystania budynku kina Bałtyk. Zarzad osiedla Kościuszki podjął starania mające na celu uruchomienie w kinie świetlicy środowiskowej z prawdziwego zdarzenia. Chcemy tam stworzyć dla dzieci, młodzieży i osób starszych miejsce pożytecznego spędzenia wolnego czasu . Zarzad osiedla w swoim budżecie zabezpieczył środki finansowe na zakup tablicy ogłoszeniowej, szukamy sponsorów , którzy w zamian za reklamę dołożą nam środków finansowych na jej zakup. Wniosek komisji oświaty jest bardzo cenny, w chwili obecnej tablice na osiedlach są w fatalnym stanie technicznym .W imieniu przewodniczących wszystkich osiedli zwróciła się z prośbą do burmistrza miasta o znalezienie w budżecie gminy środków na ten cel. Ostatnio w Szczepanowie zakończyły się uroczystości ku czci sw.Stanisława , wzdłuż cmentarza w kierunku Przyborowia biegnie ul. Lubomirskich której stan jest tragiczny. Jeżeli byłoby to możliwe zawnioskowała o ujecie tej ulicy w planie remontów aby była ona przejezdna oraz zadbać o odpowiednie ustawienie znaków drogowych przy tej ulicy. Przewodnicząca osiedla przedstawiła jak obecnie wygląda stan chodników pomiędzy osiedlami Jagiełły i Ogrodowa. Zarząd osiedla nie prosi o nową budowę tych chodników ale o przebudowę i poprawienie płytek. Zawnioskowała o przestawienie wiaty przystanku z Placu Kazimierza Wielkiego na przystanek przy ul. Ogrodowej przy wylocie z ul. K. Jadwigi. Na ostatniej sesji podjęta została uchwała w sprawie wyłapywania bezdomnych psów. Nie ujęto w niej zapisów dot. wyłapywania bezdomnych kotów. Poddała pod rozwagę możliwość zmiany zapisów w tym temacie. Stwierdziła, że w uzasadnieniu do projektu uchwały w sprawie diet jest ujęty zapis, że w ślad za wnioskami przewodniczących osiedli ten projekt uchwały został przygotowany tak nie było, przewodniczący zarządów osiedli takich wniosków nie składali. Katarzyna Pacewicz –Pyrek Przewodnicząca zarządu osiedla Brzezowieckie Zawnioskowała aby : Wyremontować chodnik przy Ul.Legionów Piłsudskiego. Dokonać remontu tablicy informacyjnej na osiedlu Brzezowieckie, Dokonać udrożnienia zasypanego kanału odprowadzającego wody opadowe koło przedszkola nr 10 w Brzesku. Zwrócić uwagę na zbyt wysoko ustawione pokrywy od studzienek kanalizacyjnych , samochody przejeżdżające ul. Solskiego tworzą wiele hałasu z tego powodu. Ad.9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy . Odpowiedzi udzielił burmistrz Jan Musiał. Ustosunkował się do artykułu prasowego zawartego w Dzienniku Polskim w dniu 28 maja br.na temat wysokości diety dla Przewodniczącego Rady Miejskiej. Te informacje są nieprawdziwe , dlatego że w poprzednich kadencjach dieta dla przewodniczącego była zawsze w takiej samej wysokości , nie jest to nowość , taka sama dietę mieli poprzednicy. Taka sytuacja występuje w przypadku udziału przewodniczącego w posiedzeniach komisji, przecież przewodniczący uczestniczy w różnych posiedzeniach komisji , koordynuje pracę Rady Miejskiej trudno byłoby ustalić jakimi terminami aby tą dietę obniżać skoro udział w komisjach nie jest jego obowiązkiem , należy mieć tego świadomość. Jeżeli radni chcą rozeznać temat np. funkcjonowania niektórych jednostek gminnych (dot.MOPS),to nic nie stoi na przeszkodzie aby zgłosić taki wniosek na sesji i przekazać pod obrady merytorycznej komisji. W chwili obecnej nie posiadamy dokładnej informacji które budynki komunalne sa opomiarowane pod względem zużycia ciepła. Była przeprowadzona kontrola w MZGM , która żadnych nieprawidłowości w tym temacie nie wykazała , ale przygotowanie analizy zgodnie ze zgłoszonym wnioskiem na przykładzie bloku nr 23 przy ul. Legionów Piłsudskiego i nr 40 B będzie przygotowana i po rozeznaniu tematu wypracujemy wspólnie opinie na ten temat. Na zapytanie dot. zastosowanych kryteriów w temacie kwalifikacji dzieci z rodzin dysfunkcyjnych przez MOPS na kolonie , zostanie udzielona odpowiedź na piśmie. Co roku środki z funduszu alkoholowego są efektywnie wykorzystane . Gdyby Rada Miejska wprowadziła do uchwały drogę o którą wnioskował radny Zdzisław Grodny , to zostałaby uchylona procedura , obowiązuje nas oblig zaopiniowania propozycji czy ta droga może być zakwalifikowana do kategorii dróg gminnych i podjęta uchwała mogłaby zostać uchylona przez wojewodę. Wcześniej propozycję musi zaopiniować Zarząd Powiatu Brzeskiego , jest to zgodne z ustawa i teoretycznie nie mogliśmy tej drogi na tej sesji wprowadzić. Temat dot. zaległości Spółdzielni Miarka w Jadownikach jest bardzo skomplikowany .Spółdzielnia ma duże zaległości podatkowe, są problemy związane z dotarciem do kompetentnych osób i podjęciem rozmów. Temat jest cały czas analizowany i może w końcu uda nam się go do końca sfinalizować. Kontrola oświetlenia przy ulicy Podgórskiej w Jadownikach ,będzie dokonana w jak najszybszym czasie kontrola . Pasy na jezdniach w mieście sa na bieżąco malowane , w chwili obecnej również takie prace sa prowadzone w godzinach nocnych. Co roku o tej porze koszone sa wszystkie trawy na poboczach i rowach , jednak nie wszyscy radni maja świadomość w czyim zarządzie sa poszczególne drogi. Jeżeli droga nie jest gminy , to wysyłane sa odpowiednie pisma do Zarządcy tej drogi o wykoszenie traw na poboczach. W Szczepanowie w miesiącu wrześniu czekają nas kolejne uroczystości , gmina musi się do tych uroczystości włączyć i odpowiednio przygotować .We wrześniu również będą organizowane uroczystości związane ze świętem chleba i w organizacje tych świąt będziemy jako gmina zaangażowani. Wymiana okien przy ul.Głowackiego u Państwa Mastalskich , przy wykonanych ocenach i wyrysowanych izofon, akurat te domy prawdopodobnie są poza tym zasięgiem, ale jest to do sprawdzenia w powiecie. Jeżeli będzie to w granicach naszej interwencji to napewno będziemy interweniować aby włączyć ten dom do wymiany okien. Diety dla przewodniczących Zarządów osiedli wynikły dwie różne postawy jedni sa niezadowoleni że diety sa zbyt niskie, a drudzy oburzeni że nie wnioskowali o diety .Ten temat był poruszany na spotkaniach ze sołtysami, były głosy że w innych gminach tak jest i u nas również należy wprowadzić takie wynagrodzenie .Nie mogliśmy inaczej potraktować przewodniczących Zarządów Osiedli .Wszyscy ponoszą koszty za organizację pracy osiedli i te diety należy traktować jako rekompensatę z tego tytułu. Ul.Solskiego jest droga wojewódzka, wszyscy widzimy w jakiej ona jest stanie, jaki jest stan chodników przy tej drodze i czynimy starania i upominamy się o naprawy dróg i chodników do zarządcy drogi gdyż nie jest to nasze zadanie. Co roku sukcesywnie będziemy remontować chodniki ale głównie na drogach gminnych a nie wojewódzkich. Cieszy go inicjatywa Zarzadu Osiedla Kościuszki że chce utworzyć świetlicę w budynku Kina Bałtyk , na pewno współpraca z MOK się ułoży dobrze. W miarę posiadanych środków finansowych zostanie przeanalizowany temat remontu tablic ogłoszeniowych na osiedlach w mieście. Zamówiono słupy ogłoszeniowe dla potrzeb osiedli. Podjęta została uchwała o zasadach wyłapywania bezdomnych zwierząt i koty również należy do nich zaliczyć , uchwała obowiązuje i należy się do niej stosować. W razie potrzeby będą interwencje. W zakresie poprawy nawierzchni ul. Solskiego i likwidacji wystających studzienek kanalizacyjnych będzie interwencja u wojewody. Zostanie rozeznany temat dot. drożności rowu odprowadzającego wody opadowe przy przedszkolu nr 10 w Brzesku. Pozostałe odpowiedzi zostaną udzielone na piśmie. Krzysztof Ojczyk nawiązał do interpelacji w sprawie remontu chodnika na ul.Starowiejskiej. Ma informacje ze Starostwa Powiatowego że gdyby gmina dołożyła 50 % środków na ten remont to zadanie byłoby wykonane. Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił –że brak jest oficjalnego pisma ze Starostwa Powiatowego w tej sprawie, po raz pierwszy słyszy że starostwo oczekuje od gminy partycypacji w 50% , bo odpowiedź była inna że z braku środków sprawa zostaje oddalona . Adam Kwaśniak nawiązał do swojej wypowiedzi dot. ograniczenia parkowania samochodów koło posesji Państwa Mastalskich przy ul.Głowackiego w Brzesku. Stwierdził że można ustawić znak informujący o parkowaniu tylko po jednej stronie ulicy. Nikt z przewodniczących Zarządów Osiedli jak i on sam nie twierdzi że dieta za udział w sesjach jest zbyt niska , lecz że jest zbyt duża dysproporcja miedzy dietami. Maria Kądziołka Przewodnicząca Zarządu osiedla Kościuszki poprosiła aby w związku z planowanymi uroczystościami w Szczepanowie ,Pan burmistrz ujął w swoich planach remont ul. Lubomirskich w Szczepanowie . Poprosiła o dogłębne rozważenie możliwości przeniesienia wiaty przystankowej z Placu Kazimierza na ul. Ogrodową , gdyż wiata nie jest na stałe połączona z przystankiem autobusowym. Jeżeli chodzi o diety dla przewodniczących jednostek wykonawczych gminy to stwierdziła że Pan Burmistrz całkowicie zmienił sens zgłoszonych zapytań w tym temacie. Zbigniew Mastalerz –poprosił o wyjaśnienie czy prawda jest że w SP ZOZ Brzesko jest planowana likwidacja oddziału ginekologiczno- położniczego. Agata Brzeska-Lebiecka sekretarz powiatu, wyjaśniła że przedmiotowy oddział przynosi duże straty finansowe .Był problem wyłonienia ordynatora , została przeprowadzona kontrola przez Inspekcje sanitarna ma ona również zastrzeżenia co do stanu sanitarnego na oddziale, ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Anna Kądziołka-Kukurowska zgłosiła wniosek o zamontowanie na sali obrad radiowęzła. Odpowiedz na zapytanie radnej Kukurowskiej udzielił burmistrz Jan Musiał. Ad.10. Zapytania i wolne wnioski Tadeusz Pasierb zawnioskował aby na osiedlu Jagiełły wymienić lampy uliczne, obciąć krzaki ,które zasłaniają świecące lampy. Jadwiga Kramer zawnioskowała o zaplanowanie i wykonanie w najbliższej przyszłości remontu sali obrad na której odbywają się sesje Rady Miejskiej. Stanisław Milewski Urząd płaci duże pieniądze za konserwację oświetlenia ulicznego , które nie wykonywane jest tak jak się należy. Po dokonanej konserwacji oświetlenie nie funkcjonuje tak jak powinno, sa to duże pieniądze i należy egzekwować odpowiednie wykonanie konserwacji . Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował radnych ,że następne posiedzenie sesji planowane jest na dzień 25 czerwca 2003 roku o godz.9.00 Na tym posiedzenie VIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku zostało zakończone. Obrady trwały od godz.9.00- 15.00 Protokołowała Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. .Lech Pikuła