P RO T O K Ó Ł NR VI 2003 Z OBRAD SESJI RADY MIEJSKIEJ W BRZESKU, ODBYTEJ W DNIU 26 m a r c a 2003 roku W SALI OBRAD URZĘDU MIEJSKIEGO W BRZESKU UL.GŁOWACKIEGO 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku .W obradach sesji uczestniczyło 21 radnych . Radna)radny 1.Brzeska-Lebiecka Agata 2.Drużkowska-Cader Janina 3.Dudziński Krzysztof 4.Grodny Zdzisław 5.Kądziołka-Kukurowska Anna 6.Knaga Edward 7.Kramer Jadwiga 8.Kubas Józef 9.Kucia Maria 10.Kusiak Jan 11.Mastalerz Zbigniew 12.Migdał Stanisław 13.Milewski Stanisław 14.Ojczyk Krzysztof 15.Pasierb Tadeusz 16.Pikuła Lech 17.Sproski Kazimierz 18.Stachowicz Barbara 19.Turlej Stanisław 20.Waresiak Jan 21.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Skarbnik Gminy Wanda Prus 3.Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 4.Radca prawny UM Stanisława Dziadoszczyk i Edward Pietrus 5.Osoby zaproszone na posiedzenie sesji wg. załączonych list obecności. Ad.1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła otworzył obrady VI sesji Rady Miejskiej w Brzesku , powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych i gości zaproszonych i stwierdził ,że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 21 radnych , a więc wymagana liczba do podejmowania prawomocnych uchwał. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony , zapytał czy do przesłanego porządku obrad są uwagi. Następnie przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił projekt porządku obrad sesji. Uwagi do projektu porządku obrad zgłosili: Radny Zdzisław Grodny z uwagi na brak dodatkowych opinii ,zawnioskował o wycofanie z porządku obrad sesji w pkc.9 pkkt.4 projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia protestu wniesionego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych przy ul. Wiejskiej / działki : 625/1, 625/2, 625/3, 625/4/ Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych w Krakowie zgłosiła uwagi do projektu uchwały , a skutki podjęcia przedmiotowej uchwały mogą być negatywne dla gminy. Komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt , jednak radca prawny UM wydał opinię negatywną z uwagi na konsekwencje jakie mogą ciążyć na gminie Brzesko w przyszłym okresie czasu , dlatego wnioskuje o wycofanie powyższego projektu uchwały z porządku obrad sesji. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował ,że w dniu 26 lutego br. wpłynęło do Rady Miejskiej pismo GDDP w Krakowie kwestionujące podjęcie tej uchwały. Mając wątpliwości z tym związane wystąpił z pismem do Biura Radców Prawnych UM o wydanie opinii .Opinia Radcy prawnego jest negatywna ,dlatego najrozsądniejszym byłoby zaczekanie do opracowania Studium Oddziaływania na środowisko o którym się mówi i dopiero wówczas podjąć przedmiotową uchwałę . W chwili obecnej toczą się prace przy nabywania gruntów pod drogę A-4 dlatego Studium w najbliższym czasie zostanie na pewno wykonane. Radna Anna Kądziołka Kukurowska zawnioskowała o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach: Ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet radnym RM w Brzesku . Zwróciła uwagę na zapisy zawarte w Poradniku Radnego dot. wielkości diet radnych w gminach w zależności od ilości mieszkańców. Ustalenia wysokości zasad i wypłacania diet i zwrotów kosztów podróży służbowych dla przewodniczących organów wykonawczych. Radna Janina Druzkowska-Cader przypomniała ,że na poprzedniej sesji Rady Miejskiej również został wycofany z porządku obrad projekt uchwały wprowadzający zmianę w planie zagospodarowania przestrzennego miasta Brzeska dot. P.Migda. Komisje przeanalizowały projekt uchwały w sprawie protestu , wprowadzono go na sesje i znowu jest on oddalany. Zgodnie z Ustawą o Zagospodarowaniu Przestrzennym , Rada Gminy jest władna odrzucić protest .Przeciąganie tej sprawy jest od ponad 13 lat i znowu przez następne 4 lata będziemy to rozpatrywać aż w końcu przekażemy to następnej kadencji RM. Najwyższy czas aby skończyć sprawy sporne wlokące się od wielu lat . Radny Zdzisław Grodny – przedstawił zebranym treść pisma GDDP w Krakowie dot. zastrzeżeń do projektu uchwały w sprawie P. Migda. Uwagi są słuszne i lepiej teraz wycofać projekt z obrad sesji niż zrobić źle . Radny Krzysztof Ojczyk zawnioskował o pozostawienie w porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia protestu, po dyskusji z udziałem radnych , burmistrza zadecydujemy o tym projekcie. Na posiedzeniu komisji Gospodarki Finansowej pismo GDDP było przedstawiane ,komisja po zapoznaniu się z jego treścią i tak wydała pozytywną opinię o projekcie .Pan Burmistrz znał wówczas treść powyższego pisma i nie wnosił zastrzeżeń. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poddał pod głosowanie wnioski o zmianę w proponowanym porządku obrad : wniosek radnego Zdzisława Grodnego o wycofanie z porządku obrad sesji w pkc.9 pkkt.4 projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia protestu wniesionego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych przy ul. Wiejskiej / działki : 625/1, 625/2, 625/3, 625/4/ wniosek został przyjęty 13 za, 5 przeciw , 3 wstrzymujące Wnioski radnej Anny Kądziołka Kukurowskiej o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach: Ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet radnym RM w Brzesku . Wniosek przyjęty 12 za, 9 wstrzymujących Ustalenia wysokości zasad i wypłacania diet i zwrotów kosztów podróży służbowych dla przewodniczących organów wykonawczych. Wniosek przyjęty 20 za, 1 wstrzymujący Projekt porządku obrad wraz ze zmianami został przyjęty 16 za, 5 wstrzymujących jak niżej: 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Interpelacje Radnych. 4.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 5.Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. 6.Analiza stanu bezrobocia w Gminie Brzesko. 7.Omówienie Strategii Rozwoju Gminy Brzesko wraz z informacją o realizacji inwestycji gminnych . 8.Rozwój gospodarczy Gminy i tworzenie nowych miejsc pracy. 9.Podjęcie uchwał w sprawach: 1)zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na 2003 rok 2)wyboru banku do bankowej obsługi budżetu Gminy Brzesko 3)zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt 4)określenia zasad nabywania do zasobów oraz sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddawanie w użytkowanie wieczyste, wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż 3 lata 5)ustalenia zasad oraz wyrażenia zgody na sprzedaż akcji Telefonów Brzeskich S.A. należących do gminy Brzesko. 6)Ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet radnym RM w Brzesku . 7)Ustalenia wysokości zasad i wypłacania diet i zwrotów kosztów podróży służbowych dla przewodniczących organów wykonawczych. 10.Odpowiedzi na interpelacje radnych. 11.Zapytania i wolne wnioski. 1.Zamknięcie obrad sesji. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej odbytej w dniu 27 lutego 2003 roku został przyjęty 20 za, 1 wstrzymujący Ad.3. Interpelacje Radnych Do biura Rady Miejskiej nie wpłynęły żadne interpelacje pisemne. Radny Zbigniew Mastalerz - poprosił o wyjaśnienie czy wprowadzając podwyżki wynagrodzeń nauczycieli nie zostało złamane prawo – art.30 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku –Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 1997 roku Nr 56 poz.357 z póż.zm.)? Przybliżyć radnym rozporządzenie płacowe MEN i poinformować jak w naszej gminie zostało ono zrealizowane. Radny Edward Knaga w świetle prowadzonej wojny z Irakiem poprosił o wyjaśnienie , jak wygląda kwestia zabezpieczenia zbiorników wody pitnej przed skażeniem wody na terenie naszej gminy. Radna Janina Druzkowska-Cader 1.W nawiązaniu do interpelacji złożonej przez radnego Knagę poprosiła o podanie informacji związanej z zabezpieczeniem zbiorników wody i studni miejskich przed skażeniem. 2.W chwili obecnej trwa sprzątanie posesji po zimie –zawnioskowała o wysprzątanie terenów gminnych przyległych do osiedli mieszkaniowych. Jako przykład podała zaśmiecone tereny od ul.K.Jadwigi , koło osiedla Ogrodowa, przed sklepem Albert, koło piekarni. Są to grunty wymagające corocznego wysprzątania , służby oczyszczające powinny mieć mapę z zaznaczonymi do wysprzątania terenami. 3.Interpelacja skierowana do władz Międzygminnego Związku ds. Wodociągów i Kanalizacji. Czy władze Związku spotkały się z przedstawicielami innych gmin w sprawie otrzymania od nich dotacji celem obniżki cen za wodę i ścieki. 4.Wychwycić psa wałęsającego się po osiedlu Kołłataja w Brzesku, stwarza on niebezpieczeństwo mieszkańców tego osiedla. 5.Wyjaśnić co było przyczyną awarii wody na posesji przy ul.Sw.Prokopa w Jadownikach i na ul.Starowiejskiej –co było przyczyną tych awarii , dlaczego tak długo trwało ich usunięcie, ile te awarie kosztowały mieszkańców. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła przedstawił jak w chwili obecnej wygląda porządkowanie ulic w mieście. Porządkowanie zaczęło się od ul.Głowackiego która jest najbardziej uczęszczana przez ludzi. Radny Edward Knaga wyjaśnił zapytanie radnej Cader związane z wysprzątaniem terenów wokół osiedla Jagiełły. W dniu wczorajszym osobiście nadzorował to sprzątanie i jest już czysto. Radny Zdzisław Grodny zawnioskował o przygotowanie i przedstawienie radnym oraz w BIM poprawionego już planu miasta i gminy Brzesko. Radny Józef Kubas zawnioskował : 1.O sprawdzenie i wysprzątanie terenów na których zlokalizowana jest kopalnia piasku przy ul.Szczepanowskiej w Brzesku. 2.W swojej interpelacji radny poruszył temat związany z propozycją wejścia Polski do UE, w kontekście spotkania jakie zostało zorganizowane przez UM w MOK w dniu 7 marca br. Jest to temat bardzo ważny , obserwuje się że mieszkańcy w chwili obecnej nie mają swojego zdania na ten temat. My jako gmina musimy im pomóc w podjęciu tak ważnej decyzji , uświadamiać ich gdyż dalsze wydarzenia dotyczyć będą głównie młodszego pokolenia .Przedstawił jakie w ostatnim czasie odbywały się spotkania promujące wejście Polski do UE wśród młodzieży w szkołach. Jakie działania wciągu 2 miesięcy podejmie UM aby przekonać mieszkańców i zwiększyć ich świadomość w tak kluczowym temacie. Radny Krzysztof Ojczyk 1) interpelacja pisemna Interpelacja stanowi załącznik do protokołu. 1.dot. czy gmina Brzesko jest zainteresowana udziałem w konkursie Lider Polskiej Ekologii? 2.Dot. obniżki cen jakie użytkownicy indywidualni płacą za wodę . 3.Stwierdził ,że odpowiedź jaką uzyskał na interpelację złożoną na poprzedniej sesji dot. pozyskiwania środków pozabudżetowych jest bardzo ogólnikowa , brak jest w niej informacji np. ze sfery komunalnej , brak jest tych wniosków i projektów które mogłyby napędzać koniunkturę czy też inwestycje w naszej gminie – poprosił o uzupełnienie tej informacji. 4.Różne są odczucia mieszkańców gminy na temat odśnieżania w czasie ostatniej zimy. W odpowiedzi na interpelacje Pan Burmistrz stwierdził ,że dśnieżanie było przeprowadzone sprawnie i profesjonalnie , ale mieszkańcy tak nie twierdzą. 5.Co legło u podstaw wypowiedzenia umowy najmu lokalu dla NSZZ Solidarność . Radny Stanisław Migdał w kwestii formalnej stwierdził że interpelacje radnych winny być krótkie i zwięzłe ,.Urząd jest czynny codziennie i niektóre sprawy można wyjaśniać na miejscu a nie czekać do sesji. Tak dalej być nie może ! Radna Anna Kądziołka Kukurowska zawnioskowała o: 1.Sukcesywne kontrolowanie BUS , w godzinach szczytu jeździ bardzo dużo młodzieży jako przykład podała BUSY kursujące do Gminy Borzecin , w busie jedzie około 30 osób co stwarza niebezpieczeństwo dla podróżujących . 2.W budżecie gminy jest zabezpieczona kwota 300 tysięcy złotych na zakup autobusów dla MPK , za te środki należy zakupić nowy autobus , a nie remontować starych . Marek Kośmider sołtys wsi Mokrzyska poruszył temat związany z odśnieżaniem miasta w czasie ostatniej zimy , należy wyciągnąć odpowiednie wnioski na przyszłość , bo nie wszystko było tak odśnieżone jak by to sobie życzyli mieszkańcy. Ad.4. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdanie złożył Burmistrz Jan Musiał -wystąpienie czytane stanowi załącznik do protokołu. Ad.5. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. Sprawozdania złożyli: 1.Agata Brzeska Lebiecka - przewodnicząca komisji Rewizyjnej 2.Apolonia Warzecha przewodnicząca komisji Prawa i Porządku Publicznego 3.Jan Waresiak przewodniczący komisji Gospodarki Finansowej 4.Stanisław Migdał przewodniczący komisji Oświaty Kultury i Sportu 5.Zdzisław Grodny przewodniczący komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska . W nawiązaniu do złożonych sprawozdań radny Krzysztof Ojczyk zwrócił się z pytaniem dot. pozytywnej opinii komisji Oświaty w sprawie zasypania starej niecki basenu kąpielowego przy ul.Okocimskiej . Radny Józef Kubas stwierdził ,że jeżeli został opracowany statut gminy to po co w dalszym ciągu działa komisja Statutowa. Na zapytanie radnego Ojczyka odpowiedzi udzielił radny Krzysztof Dudziński – wyjaśnił ,że basen jest całkiem zdewastowanym obiektem , grozi niebezpieczeństwem .Jest tam teren rekreacyjny ,urządzane są ogniska dla młodzieży i dzieci szkolnych i bardzo jest tam niebezpiecznie przebywać . Były przeprowadzane różne ekspertyzy , był nawet prywatny przedsiębiorca , który chciał uruchomić ten basen 2 lata temu i też z tego zrezygnował . Dlatego OKS złożył wniosek o zasypanie tego basenu i ewentualne urządzenie tam boiska do siatkówki plażowej. Są propozycje ze strony wydziału EKIS urządzenia tam skoczni w dal dla dzieci i młodzieży. Zwrócił się do burmistrza o wydanie pozytywnej opinii w tej sprawie. Przewodniczący Lech Pikuła udzielił dodatkowych wyjaśnień na zapytanie radnego Ojczyka dot. propozycji zasypania niecki starego basenu. Ad.6. Analiza stanu bezrobocia w Gminie Brzesko. Informacje jw. przedstawiła radnym Pani Józefa Kubala z Powiatowego Urzędu Pracy w Brzesku –informacja stanowi załącznik do protokołu. W dyskusji głos zabrali: Radny Krzysztof Ojczyk przedstawił swoje uwagi do przedstawionej informacji : 1.Wsłuchując się w sprawozdanie mieszały się w nim dwa nurty jak bezsilność i irytacja Bezsilność , gdyż analiza stanu bezrobocia jest co roku składana w podobnej formie , skutków tej informacji nie widać , aby miały bardziej szerszy wymiar globalny . Natomiast irytacja , to że odnosi się generalnie do polityki państwa jaką państwo prowadzi wobec mieszkańców , jest ona barbarzyńska bo skazuje ona mieszkańców na ubóstwo. Brak jest jakiejkolwiek polityki ,a jeżeli już jest to jest ona nieskuteczna i ciężko jest sobie wyobrazić przez kogokolwiek czy ona jest. 2.W informacji podano ze spadła liczba bezrobotnych , stwierdził że jest to obraz mocno fałszywy , wystarczy popatrzeć ile osób zostało skreślonych z listy bezrobotnych i z powodu utracenia prawa do zasiłków. Brak jest jednak odpowiedzi na pytanie – jak wygląda szara strefa w Brzesku ?, jest to trudne do ustalenia ale można je jakoś szacować. Należy mieć na uwadze młodych ludzi , ,jakie ci młodzi ludzie mają w Brzesku perspektywy rozwoju? Występuje jedna wielka emigracja młodych ludzi poza granice kraju. Nie można mieć do nikogo pretensji że się mało w tym zakresie robi gdyż brak jest jakiekolwiek polityki państwa w tym zakresie . 3.Program „Pierwsza praca” . Jaki efekt wymierny – ile osób w ramach tego dobrego startu znalazło pracę . 4. Czy istnieją środki unijne , które by wspierały lokalne programy zwalczające bezrobocie. Jeżeli były to jakie, a jeżeli nie ,to dlaczego PUP nie zabiegał o te środki. 4.Nadmienił ,że jest wiele licznych głosów od mieszkańców, którzy w czasie wizyty w PUP sa nieusatysfakcjonowani sposobem ich załatwienia. Ale wśród tych wielu głosów słyszy się równie same dobre opinie na temat pracy PUP , dzięki doradztwu pracowników PUP głównie wśród młodzieży ,niektórzy z nich umieli znaleźć pracę . Bardzo chciałby aby w corocznym sprawozdaniu na temat bezrobocia coś się zmieniło aby to nie była sucha analiza statystyczna faktów . Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła przypomniał jak ważną sprawa jest bezrobocie i dlatego w planie pracy Rady Miejskiej ten temat został ujęty. Sama gmina nie jest w stanie zlikwidować bezrobocia ,ale poprzez swoje decyzje może łagodzić skutki bezrobocia. Dlatego właśnie wystąpiono z wnioskiem do Cechu Rzemiosł Różnych , do Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej , Do Stowarzyszenia Przedsiębiorców Brzeskich z propozycjami czego oczekują od gminy , w jaki sposób nasze decyzje mogą wpływać na łagodzenie skutków bezrobocia. Radny Krzysztof Dudziński stwierdził że temat bezrobocia jest bardzo ważny , jest to dyskusja na kilka godzin , aby była ona konstruktywna należało się zapoznać z tym programem wcześniej. Zgłosił pretensje pod adresem Sekretarza gminy Brzesko , gdyż zgodnie z ustawa materiały radni winni otrzymywać razem z zawiadomieniem na sesję. Trudno w chwili obecnej dyskutować konkretnie i precyzyjnie na temat przedłożonego sprawozdania .Program jest przygotowany głównie pod Urząd Miasta i Pana Burmistrza , bo trzeba przecież coś robić. Poprosił Panią Kubala o wyjaśnienie następujących kwestii: Z informacji zawartych w informacji PUP wynika ,że prawo do zasiłku dla bezrobotnych posiada co 8 bezrobotny, a co z pozostałymi siedmioma osobami? z czego oni żyją ,co się dzieje z tymi ludźmi, jest to porażające , co ósma osoba ma prawo do zasiłku czyli siedem pozostałych jest bez środków do życia. Na jaki okres czasu PUP podpisuje umowy na odbycie stażu absolwenckiego , gdyż przepisy branżowe w niektórych branżach określają staż na 1 rok , a czasem i na dwa lata. Pół roku stażu nie daje nic . Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła wyjaśnił, że nie ma winnych ,iż informacja z PUP została radnym dostarczona przed sesją , gdyż analiza stanu bezrobocia została dostarczona w dniu wczorajszym. Nic się jednak nie stało ,temat został wywołany i można do niego powrócić na każdej sesji , z dzisiejszej dyskusji winny wyniknąć odpowiednie wnioski i sugestie i będziemy wówczas wiedzieć w jaki sposób będziemy mogli przeciwdziałać bezrobociu. Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła że radni są zainteresowani tematem możliwości rozwiązywania bezrobocia , z tym łączą się dwa następne punkty porządku obrad .W związku z tym chciałaby przedstawić swoje spostrzeżenia i wnioski dot. możliwości rozwiązywania tych spraw .Zwróciła się z prośbą o przedstawienie informacji na temat inkubatorów przedsiębiorczości . Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła stwierdził ,że pewnymi działaniami Rada Miejska poprzez podejmowanie uchwał może stwarzać warunki do łagodzenia skutków bezrobocia , dlatego ten temat został wywołany. Radna Apolonia Warzecha zadała pytanie dot. wielkości środków finansowych zagwarantowanych w budżecie PUP na rok bieżący na prace interwencyjne. Jak będzie wyglądała refundacja tych środków oraz jakie będą kryteria wydawania skierowań do prac interwencyjnych. Radna Agata Brzeska Lebiecka - poprosiła o wyjaśnienie po jakich kierunkach są osoby bezrobotne posiadające wyższe wykształcenie. Radna Jadwiga Kramer wróciła uwagę na informacje zawarte na stronie 11 informacji PUP w sprawie bezrobocia mówiące o ilości podmiotów gospodarczych , z tego aż 79 podmiotów stanowią jednoosobowe podmioty gospodarcze .Są to zamienione umowy o pracę na umowy cywilno –prawne .Myśli że w bardzo dużej mierze decyduje to o ubóstwie naszego społeczeństwa , te osoby są w niewiele lepszej sytuacji od tych , którzy są bezrobotnymi. Podkreśliła że jedną z przyczyn bezrobocia u nas jest fakt zaniechania budownictwa , które w każdej gospodarce jest siłą napędową rozwoju gospodarczego. Do momentu ruszenia budownictwa nie będzie lepiej z bezrobociem na naszym terenie i nie tylko , instrumenty do tego na pewno nie leżą bezpośrednio w naszych rękach .Te instrumenty muszą być stworzone przez państwo .Wiele można zrobić aby nasi budowlańcy , na naszym terenie mogli pracować . Radna Anna Kądziołka-Kukurowska w nawiązaniu do przedstawionej informacji na temat bezrobocia , stwierdziła że z roku na rok ta informacja powtarza się .Bezrobocie to tragizm , stwierdziła że przedstawiona informacja nie jest prawdziwa ,gdyż bardzo dużo osób pracuje poza naszymi terenami poza granicami kraju. Nie jest to prawdziwy obraz bezrobocia i jest przekonana że to o czym mówi jest prawdziwe. Zwróciła uwagę że bezrobocie to nie tylko tragizm ale i przestępczość , dobrze by było aby wspólnie zastanowić się w najbliższym czasie , jak pomóc tym ludziom którzy najbardziej tej pracy potrzebują , chodzi głównie o młodzież 19-26 letnią. Jeśli młody człowiek nie rozpocznie wcześnie pracy to zejdzie na margines społeczny . Burmistrz Jan Musiał przedstawił wg. załącznika do protokołu informacje złożone przez Cech Rzemiosł Różnych oraz Krakowską Kongregację Kupiecką dot. możliwości podjęcia działań celem przeciwdziałaniu bezrobociu i tworzeniu nowych miejsc pracy. Stwierdził że Gmina może robić wszystko aby generować nowe miejsca pracy przez inwestycje gminne, przez modelowanie podatków sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości, przez właściwą planową gospodarkę przestrzenną umożliwiającą dobry rozwój przedsiębiorczości. Troską wszystkich jest to że tych miejsc pracy nie ma , coraz więcej osób pozostaje bez prawa do zasiłku , są to często osoby z kwalifikacjami mające 10 lat do emerytury .Zawsze jest stała grupa osób która ma postawę roszczeniową i ich też musimy objąć odpowiednią opieką . Następnie burmistrz ustosunkował się do wniosków zawartych w informacjach jw. umożliwiających przeciwdziałaniu bezrobociu. Głos Zabrała Pani Józefa Kubala PUP w Brzesku – udzieliła wyjaśnień na zapytania radnych: Agaty Brzeskiej-Lebieckiej Jest w UP dokładna informacja na temat osób bezrobotnych posiadających wyższe wykształcenie określającą nazwę kierunku ,specjalności również z nazwą uczelni, która dana osoba kończyła. Anny Kądziołka Kukurowskiej Prawdą jest ,że informacja nie obrazuje nam całości problemu , ale nie zgadza się ze stwierdzeniem że jest informacją nieprawdziwą. Jest to informacja na tyle rzetelna i prawdziwa na ile dane posiada UP, natomiast czy ona obrazuje rzeczywisty obraz sytuacji , to pozostawia to do oceny radnych. Krzysztofowi Dudzińskiemu Skierowanie na staż nie jest dobrowolnością PUP, dot. czasu odbywania stażu absolwenckiego. Ustawodawca określił ustawą że taki staż najkrótszy musi być 3 miesiące , a max okres stażu 12 miesięcy. Kierując absolwenta na staż UP opiera się głównie na sytuacji finansowej i ilości środków , a to dlatego że jeżeli ta ilość środków finansowych na poszczególne programy wspierania jest ograniczona w celu zaktywizowania jak największej ilości osób ucieka się do metod ,że te okresy odbywania stażu skraca się i odpowiada się na zapotrzebowanie społeczne. PUP ma świadomość że tylko co ósma osoba ma prawo do pobierania zasiłku dla bezrobotnych, że w ewidencji PUP pozostają małżeństwa , jest to problem powodujący zupełną dysfunkcje rodziny .Od 1990 roku ustawodawca uszczelniał pewne działania i regulował je w ustawie .Na początku lat 90-tych istniało w ustawie pojęcie jedynego żywiciela rodziny .Poprzez współpracę ścisłą , wywiady można było wydłużać okresy pobierania zasiłku , bo było to w kompetencji Kierownika PUP, niestety te możliwości zostały uregulowane prawnie ustawą. Osoby te za ich zgodą są kierowane do MOPS aby objąć je pomocą społeczną. Janinie Drużkowskiej –Cader Od poniedziałku na terenie powiatu brzeskiego funkcjonuje inkubator przedsiębiorczości w gminie Czchów. Przedstawiła jaka jest rola inkubatorów przedsiębiorczości z uwagi na to ,ze pani miała okazje być osobiście na otwarciu takiego inkubatora przedsiębiorczości 3 lata temu w gminie Wietrzychowice. Inkubator przedsiębiorczości daje możliwość merytorycznego wsparcia osobom bezrobotnym , zarządzania, prowadzenia czy bezpłatnego nadzoru. Wskazuje się również różne możliwości nieodpłatnego korzystania z lokalu , czy ulg w prowadzeniu i rozwijaniu tej działalności. Krzysztofowi Ojczykowi Wykreślenie osób z ewidencji osób bezrobotnych nie dzieje samoczynnie lecz zgodnie z Ustawą. Międzyinnymi niektóre osoby wyłączone zostały z PUP na swój wniosek , bo chciały pozostawać w ewidencji tylko z uwagi na to że miały świadczenia zdrowotne. Szereg osób pozostawało w ewidencji również dla takich celów jakim było pobieranie zasiłku rodzinnego – przedstawiła dlaczego. Odpowiedzi na pozostałe pytania radnych zostaną udzielone na piśmie. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła podziękował Pani Kubala za złożenie informacji . 30 minut przerwy w obradach obrady po przerwie Ad.7. Omówienie Strategii Rozwoju Gminy Brzesko wraz z informacja o realizacji inwestycji gminnych. Informacje jw. wraz z omówieniem realizacji inwestycji gminnych przedstawił burmistrz Brzeska Jan Musiał –informacja stanowi załącznik do protokołu. O godzinie 13.00 radny Zbigniew Mastalerz opuścił salę obrad, powrócił na salę obrad o godzinie 13.35. W dyskusji głos zabrali: Radny Józef Kubas - z informacji przedstawionej przez Burmistrza wynika że zostało bardzo dużo zrealizowane , a mimo to nie tworzy się klimatu wokół infrastruktury naszego miasta . Są również pewne uchybienia i o nich też należałoby powiedzieć. Dobry klimat tworzy się już wśród młodzieży szkolnej , w miejscu gdzie odbywały się wycieczki szkolne w chwili obecnej stoją piękne budynki nowego basenu .Pochwalić należy również to że w mieście powstały szalety z prawdziwego zdarzenia, z których mogą skorzystać pasażerowie autobusów przelotowych., miasto jest dużo czyściejsze i jest miło z tego powodu. Niezgadza się jednak ze stwierdzeniem Burmistrza że Brzesko jest miastem turystycznym -przedstawił dlaczego. Brak jest w Brzesku np. muzeum , następnie ustosunkował się do jakości strony internetowej powiatu brzeskiego. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła ustosunkował się do wypowiedzi radnego Kubasa dot. atrakcyjności pod względem turystycznym miasta i gminy Brzesko. Jako przykład podał Porąbkę Uszewską gdzie w bardzo dużym stopniu jest rozwinięta agroturystyka mimo iż Porąbka nie posiada tak atrakcyjnych terenów jak np. Iwkowa. Powstało tam Stowarzyszenie agroturystyczne galicyjskie Gospodarstwa Gościnne , które wspaniale się promuje i nasza gmina winna z ich doświadczenia skorzystać. Burmistrz Jan Musiał nawiązał do wypowiedzi radnego Kubasa dot. atrakcyjności Brzeska pod względem turystyki ,.Faktem jest że mamy bardzo dużo do zrobienia w tym temacie .Sa czynione starania dot. brzeskiej witryny wystawienniczej –biura wystaw artystycznych w porozumieniu z Marszałkiem woj. małopolskiego , jaką planuje się otworzyć w Brzesku Potrzebna jest osoba ,.która merytorycznie zajmie się tworzeniem takiej izby , potrzebne są jednak na to odpowiednie środki finansowe , ale o tym myślimy. Radna Janina Drużkowska-Cader zwróciła się do burmistrza z prośbą o przygotowanie i dostarczenie radnym w wersji pomniejszonej Strategii Rozwoju i Strategii Polityki prorodzinnej dla gminy Brzesko . Strategia Rozwoju była przygotowana po to aby pozyskiwać środki pomocowe pozabudżetowe .Strategia polityki prorodzinnej zawiera szczegółowe zadania Zapisy zawarte w Strategii Rozwoju pasują do każdej gminy , gdyż są to ogólnikowe hasła i zadania Osobiście po zapoznaniu się ze strategią radna została zaskoczona prymitywnością opracowania obszaru np. społecznego, z którego nic nie wynikało konkretnie. Aby strategia mogła być realizowana to do każdego celu musi być konkretne zadanie ,ale ujęte w program, wpisane w budżet i określone terminem. W Strategii Polityki Prorodzinnej wskazuje się zadania szczegółowo. Źle się stało że w obecnej kadencji RM brak jest Komisji Promocji i Rozwoju Gospodarczego. Brak jest komórki która kontroluje rozwój gospodarczy czy on naprawdę istnieje , czy trwa i cały czas czuwa nad tym. Brak tej komisji wpłynie na to, że działania w tym zakresie będą słabe. Aby tworzyć miejsca pracy , musimy powiedzieć na wstępie ,że euforia funduszami strukturalnymi i oczekiwaniem na to że programy europejskie załatwią nam problem bezrobocia i rozwoju gospodarczego jest mocno przesadzona –przedstawiła przykład. Kwoty dofinansowania nie są duże , a załatwienie formalności trwa w czasie i spotyka się wiele trudności. Nie należy liczyć zbytnio na finansowe skutki z pozyskanych funduszy strukturalnych , po wejściu do UE więcej zapłacimy niż z tej Unii otrzymamy. Jest to smutna prawda , ale o tym należy mówić głośno. Uważa że w czasie dyskusji nad tym w czym Unia nam pomoże zawsze należy patrzeć na dwie strony nie tylko na entuzjazm ale i na sceptycyzm. Źródłem bezrobocia w Polsce przede wszystkim jest deficyt w handlu zagranicznym , co oznacza że więcej importujemy niż eksportujemy. Nie należy czekać na programy unijne i nie liczmy na to że Unia a nawet rząd załatwi nam lokalnie problem bezrobocia . My jako samorząd spróbujmy zrobić coś konkretnego jak. np. uprawę wierzby krzewiastej. Poprosiła o potraktowanie tematu uprawy wierzby krzewiastej poważnie , inne gminy weszły w taka uprawę , również na terenie gminy Brzesko sa osoby rozprowadzające sadzonki wierzby krzewiastej .W naszej gminie również występują gleby gorszej jakości, gmina winna stworzyć pomoc w podjęciu takiej uprawy. Duże znaczenie ma również promocja wyrobów lokalnych np. przez gminę promocja kołder z wełny owczej , lub uszek do barszczu produkowanych na osiedlu Kołłataja .Gdyby pod patronatem gminy mogły powstać takie sklepy byłoby bardzo dobrze. Gdyby mienie komunalne , które posiada gmina Brzesko czy to w sensie ziemi lub nieruchomości ,budynków udostępnić nawet nieodpłatnie na jakiś okres czasu również byłoby wskazane. Nie wierzy w to, że udostępnianie terenów pod inwestycje obcemu kapitałowi rozwiąże nam problem jako przykład podała działanosci Spółki CAN PACK Transport czy Kamionka w Łysej Górze. Należy podejść do tematu bardzo lokalnie i patriotycznie w sensie gminy czy tez powiatu. Radny Krzysztof Ojczyk poprosił o wyjaśnienie następujących kwestii.: Rozważyć temat uzyskania certyfikatu ISSO , nie są zbyt wygórowane koszty wprowadzenia takiego certyfikatu . Wyjaśnień udzielił Burmistrz Jan Musiał –jeżeli Rada Miejska zabezpieczy środki finansowe na ten cel to nic nie stoi na przeszkodzie aby czynić starania w tym zakresie. Radny Ojczyk pyta dalej : Czy w ramach środków finansowych , które posiadamy na opracowanie koncepcji programów jest przewidziane opracowanie dokumentacji i projektu pod ulice Starowiejska w taki sposób aby połączyć kanalizacje Jadownik z Ul.Starowiejską. Zjazd z Krakowa do Nowego Sącza , gdzie ten zjazd ma być zlokalizowany ?-wyjaśnień na przedmiotowe zapytanie odpowiedzi udzielił Burmistrz Jan Musiał. Aby na etapie kształtowania przyszłego budżetu winny być wskazane cele związane z łagodzeniem skutków bezrobocia. Aby taka informacja na temat łagodzenia skutków bezrobocia była integralna częścią budżetu. Tereny koło szpitala min. po cegielni , czy wpłynęły wnioski o ich zagospodarowanie. Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił, tereny po byłej cegielni w chwili obecnej trwają przygotowania do wydania odmownej decyzji , gdyż złożony wniosek nie jest zgodny o wydanie WZZiT z planem zagospodarowania przestrzennego tych terenów. Pozostałe tereny bliżej szpitala są własnością Krakowskiej Spółki .W poprzedniej kadencji był problem z tego tytułu , gmina rozważała wówczas możliwość prawa pierwokupu tych terenów. Przy tworzeniu nowych planów przestrzennych będziemy się zastanawiać jak przekształcić te tereny. Firma która jest właścicielem tych gruntów wstępnie wyrażała wole budowy różnych obiektów ,przedstawił jakich .W poprzedniej kadencji Firma ta złożyła wniosek o przekształcenie tych terenów na usługowo-handlowe , Rada Miejska nie rozpatrzyła jednak pozytywnie tego wniosku i temat jest otwarty. Radny Zbigniew Mastalerz zadał pytanie dot. budowy kładki dla pieszych nad Uszwicą. W trakcie dyskusji nad zdjęciem tego zadania z planu budżetu na rok bieżący Burmistrz obiecał że w bieżącym roku zostaną zabezpieczone środki finansowe na wykonanie projektu budowy tej kładki. Radna Janina Druzkowska-Cader zapytała czy czyniono starania aby nasz region objąć strefą ekonomiczną . Na zapytania radnych wyjaśnień udzielił Burmistrz Jan Musiał Ad.8. Rozwój Gospodarczy Gminy i tworzenie nowych miejsc pracy. Informacje jw. przedstawił Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj –informacja stanowi załącznik do protokołu. W nawiązaniu do wystąpienia Pana Burmistrza Krzysztofa Bigaja radna Janina Druzkowska-Cader stwierdziła że ona nigdy nie namawiała nikogo aby nie glosować za wstąpieniem Polski do UE , ale by przedstawić wszystkie plusy i minusy .Poprosiła o wyjaśnienie czy firmy które w ciągu ostatniego półrocza złożyły wnioski o przydział środków z UE , czy tą pomoc już uzyskały lub uzyskają .Jakie jest prawdopodobieństwo uzyskania tych środków , w jakiej kwocie i okresie czasu . Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj wyjasnił,że były to firmy z terenu gminy Iwkowa , a jak się dalej potoczyły sprawy z pozyskaniem środków unijnych to należy ich zapytać. W uzupełnieniu wypowiedzi Burmistrza Bigaja głos zabrał Burmistrz Jan Musiał – wyjaśnił że wszystkie wnioski o fundusze pomocowe są bardzo skomplikowane .Gmina nasza osiągnęła już pewne efekty w tym zakresie – przedstawił jakie. Radny Jan Waresiak w związku z uroczystościami jakie planowane są w miesiącu maju br. w Szczepanowie , należy ten fakt odpowiednio wykorzystać. Jako przykład podał stworzenie w Licheniu centrum pielgrzymkowego przynoszącego efekty zarówno materialne jak i duchowe Przy pomocy Biura promocji i organizacji działających w Szczepanowie należy opracować wspólnie projekt , aby organizować szkolenia związane z agroturystyką, stworzeniem miejsc noclegowych lub wymyślić imprezy kulturalne i organizować je w sposób cykliczny, będące powodem aby kolejne grupy społeczne zapraszać do Szczepanowa a tym samym do gminy. Burmistrz Jan Musiał przedstawił jakie poczynania i starania oraz jakie złożono wnioski związane z organizacją uroczystości w Szczepanowie i jakie sa możliwości pozyskania środków z zewnątrz .Do chwili obecnej ksiądz Dziekan podjął wiele tematów aby te uroczystości wypromować. Radna Janina Drużkowska- Cader poparła wypowiedź radnego Waresiaka , stwierdziła że jest to jedyne miejsce w naszej gminie którym możemy się poszczycić w naszym kraju , ze względu na to że ś Stanisław jest patronem Polski. Cieszy ją to że w zarządzie gminy jest zrozumienie tego tematu .Istotnie jest to moment w tym roku wielkich szans , gdyż będzie okazja nawiązania kontaktu z różnymi osobistościami nie tylko w kraju ale również i z zagranicy. Może należy rozważyć możliwość stworzenia odpowiedniej Fundacji .Nasza gmina winna wydać własne informatory , rozpropagować je jak najszerzej. Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj wyjaśnił ,że działania związane z promocją Szczepanowa a zarazem gminy Brzesko są prowadzone nie od dziś. Ustalono z księdzem Pasiutem że w niektórych tematach my nie będziemy ingerować .Proboszcz Szczepanowa przygotował wspaniałe wydawnictwa , książki , foldery ,widokówki .zarówno Skałka jak i Szczepanów sa to dwa miejsca szczególnego kultu św. Stanisława. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska poprosiła o dokonanie zmian w ostatnim nr. BIM gdzie św. Stanisława nazwano św. Szczepanem. Św. Stanisław urodził się w Szczepanowie i pochodzi ze Szczepanowa , natomiast św. Szczepan był pierwszym męczennikiem., zadbać aby więcej takich pomyłek nie było , zamieścić w następnym nr. BIM sprostowanie. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował ,że komisja rewizyjna rady Miejskiej z dnia 11 marca podjęła wniosek do Przewodniczącego RM o skierowanie oświadczenia do parlamentarzystów RP z terenu naszego okręgu o wspieranie prac dot. zmian w systemie finansowym i podatkowym , prowadzące do zmniejszenia bezrobocia i zwiększenia miejsc pracy. Zwrócił się do radnych z zapytaniem czy wyrażają zgodę na wystąpienie w tym temacie z odpowiednim wnioskiem. Radni jednogłośnie wyrazili zgodę na skierowanie takiego wystąpienia . Ad.9.Podjecie uchwał w sprawach: 1. Zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na 2003 rok Projekt uchwały objaśniła skarbnik gminy Wanda Prus- stanowi załącznik do protokołu Dodatkowa zmiana nastąpiła w poz. 11 załącznika do projektu Uchwały , który to pkt. otrzymuje brzmienie po zmianie: Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko . Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały, został przyjęty 18 za, 1 wstrzymujący jak niżej: UCHWAŁA NR VI( 40)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 26 marca 2003 roku W sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na 2003 rok. Uchwała stanowi załącznik do protokołu 2.)Projekt Uchwały w sprawie wyboru banku do bankowej obsługi budżetu Gminy Brzesko . Projekt uchwały objaśniła skarbnik gminy Wanda Prus- stanowi załącznik do protokołu Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały, został przyjęty jednogłośnie jak niżej. UCHWAŁA NR VI( 41)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 26 marca 2003 roku W sprawie wyboru banku do bankowej obsługi budżetu Gminy Brzesko . Uchwała stanowi załącznik do protokołu 3.) Projekt uchwały w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt. Projekt uchwały wg. załącznika do protokołu objaśnił Kierownik referatu Ochrony Środowiska Henryk Piela. Radny Zbigniew Mastalerz zapytał do kogo należy dzwonić w przypadku wałęsającego się bezpańskiego psa ,który stwarza niebezpieczeństwo dla przechodniów. Kierownik Piela wyjaśnił ,że wszystkie interwencje związane z wyłapywaniem bezdomnych zwierząt należy kierować na Policję,. Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały, został przyjęty jednogłośnie : UCHWAŁA NR VI( 42)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 26 marca 2003 roku W sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt. Uchwała stanowi załącznik do protokołu Godz.15.20 - 10 minut przerwy w obradach Godz.15.30 obrady wznowione po przerwie po przerwie 4.) Projekt uchwały w sprawie określenia zasad nabywania do zasobów oraz sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddawanie w użytkowanie wieczyste, wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż 3 lata Projekt uchwały objaśnił Naczelnik Wydziału GGiMK Józef Makuch , poinformował że projekt uchwały jest oparty w znacznym stopniu na zapisach ustawy z 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Również są wprowadzone zapisy z ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o finansach publicznych. Uchwała ta jest nieco zmodyfikowana w stosunku do poprzedniej uchwały z 1999 r. podjętej przez Radę poprzedniej kadencji, dostosowana do aktualnie obowiązujących przepisów. Realizacja zapisów tej uchwały musi być powiązana z uchwałą budżetową. Wszelkie wydatki publiczne muszą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonej uchwałą budżetową Gminy oraz dokonywane w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Ustawa samorządowa, która cytowana jest w podstawie prawnej nakłada na organy Gminy przy zachowaniu zasady samodzielności cały szereg rygorów w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym i finansami. Jak wspomniałem uchwała funkcjonuje już kilka lat i mimo, że jest ona trudna, w zrozumieniu jej zapisów nie było problemów w zastosowaniu tej uchwały w praktyce. Uchwała ta może być nazwana uchwałą kierunkową lub kompetencyjną. Podjęcie jej daje uprawnienie Burmistrzowi do wykonywania pewnych zadań w zakresie określonym przez Radę na podstawie zapisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, a Radzie daje możliwość decydowania. ROZDZIAŁ I: określa zakres przedmiotowy uchwały. W tym są podane zasady gospodarowania nieruchomościami zabudowanymi i niezabudowanymi co do sprzedaży, zamiany, zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, dzierżawa, najem, obciążenie ograniczonymi prawami rzeczowymi. W § 2 podane są priorytety jakimi należy się kierować przy podejmowaniu decyzji. Chodzi tu o dążenie do osiągnięcia maksymalnych korzyści dla Gminy, cel publiczny, uwzględnieniu zasady pierwszeństwa w zaspakajaniu roszczeń osoby prawnej i fizycznej. ROZDZIAŁ II: mówi o zasadach nabywania nieruchomości do zasobu Gminy. Mówi się tu, że nieruchomości nabywane są dla prawidłowej realizacji celów rozwojowych i organizowania działań inwestycyjnych Gminy. Następować to może poprzez umowę kupna, zamianę, zrzeczenie się, wywłaszczenie i inną formę. ROZDZIAŁ III: to zasady zbywania lub ustanawiania innych praw na nieruchomościach komunalnych. Jest tu podane szereg form zbycia na rzecz osób prawnych i fizycznych stosunku do jednostek gminnych, Skarbu Państwa zaciągnięcie wszelkich zobowiązań, przekazanie w trwały zarząd, użytkowanie itp. Ponadto jest tu wyeksponowana forma przetargu, oddawania w użytkowanie wieczyste, wybór formy zbycia oraz powołany art. 48 ustawy o samorządzie gminnym dot. mienia wiejskiego. ROZDZIAŁ IV: zasady i kryteria sprzedaży lokali mieszkalnych. Podane są jakie lokale wyłącza się ze sprzedaży. Sprzedaż lokali za gotówkę i na raty, zleca się Burmistrzowi stosowanie ulg związanych z wykupem mieszkań komunalnych. Po tak skróconym przeglądzie tematów chciałbym powrócić do istotnych zapisów w uchwale, które były w szczególny sposób akcentowane na komisjach. Nie było pełnej jednomyślności na komisjach dlatego Pan Burmistrz proponuje zapis w § 5 ust. 9 dotyczący kwoty 300.000 zł pozostawić w dotychczasowym brzmieniu. Wydatkowanie środków finansowych jak już wcześniej podkreśliłem ściśle powiązane jest z uchwałą budżetową. W związku z tym, że projekt ten został przygotowany przed nowelizacją ustawy o gospodarce nieruchomościami , dlatego winno się w trzech miejscach wprowadzić nieznaczną korektę do & 2 ust. 3 litera „c” ma brzmieć :”Jest najemcą lokalu mieszkalnego , a najem został nawiązany na czas nieoznaczony .(wykreśla się zapis ‘przed dniem 12 listopada 1994 roku na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale z uwzględnieniem przepisu & 14 ust.2).I w nawiązaniu do tego wykreśla się punkt 2 & 14 , gdyż jest on zbędny. Druga korekta występuje w & 12 ust.4 , w tym wierszu wykreśla się „&” po wyrazie „umowie” należy dodać „ z zastrzeżeniem & 17 ust.6.. a trzecia korekta ma z tym związek. Trzecia korekta występuje w & 17 ust. 6 która określa ściśle 5 lat , a nie 10 w przypadku zbycia lokalu od daty zawarcia umowy sprzedaży nabywca ma obowiązek zwrotu na rzecz Gminy kwoty pieniężnej. Te korekty które sa zaproponowane zostały prawnie przeanalizowane i stwierdzam że obecnie przedłożony projekt jest do przyjęcia, zwłaszcza okres 5cioletni,który był szczególnie skonsultowany na komisjach. Okres 10 lat zwrotu bonifikaty dotyczy zbycia w drodze bezprzetargowej na rzecz podmiotów dla których celami statutowymi jest realizacja 70 % wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego , budowa urządzeń infrastruktury technicznej. Ponadto przy sprzedaży nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków przy bonifikacie 50 %. Na wniosek radnych Naczelnik Józef Makuch ponownie przedstawił treść zmian jakie należy nanieść w poszczególnych paragrafach projektu uchwały. W & 2 ust.3 lit ”c” otrzymuje brzmienie „Jest najemcą lokalu mieszkalnego a najem został nawiązany na czas nieoznaczony „ wykreśla się zapis „przed dniem 12 listopada 1994 roku na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale z uwzględnieniem przepisu & 14 ust.2 . W nawiązaniu do powyższej zmiany wykreśla się pkt. 2 w & 14 gdyż jest on powtórzeniem , a te dwie sprawy są powiązane ściśle ze sobą. W & 12 ust. 4 wykreśla się „7” w pierwszym wierszu , zaś w czwartym wierszu po wyrazie „umowie” należy dodać z zastrzeżeniem & 17 ust.6. Trzecia korekta ma związek z poprzednią zmianą , w & 17 ust. 6 , która ściśle określa ściśle 5 lat a nie 10 jak było dotychczas. W przypadku zbycia lokalu od daty zawarcia umowy sprzedaży najemca ma obowiązek zwrotu na rzecz gminy kwoty pieniężnej. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska zwróciła uwagę na fakt ,że projekt uchwały a tym samym & 17 ust.6 był omawiany na posiedzeniach komisji Gospodarki Finansowej i rewizyjnej .Jeśli kupuje się mieszkanie komunalne na terenie miasta , to później to mieszkanie można sprzedać po 10 latach. Winien być ten okres zachowany ,zgłosiła formalny wniosek aby w & 17 ust.6 pozostawić okres 10 lat. Każda uchwała jest bardzo ważna , dlatego korekty do uchwały winny być dokonane dużo wcześniej. Radny Krzysztof Ojczyk stwierdził że po wejściu Polski do UE ceny nieruchomości znacznie pójdą w górę , w tym momencie jeżeli stosujemy tak wysokie bonifikaty skracanie tego okresu czasu do 5 lat jest zbyt daleko idące , dlatego uważa aby pozostawić okres 10 lat. Radca Prawny Stanisława Dziadoszczyk przytoczyła przepis art.68 ust.2 ustawy o gospodarcze nieruchomościami , który upoważnia radę Gminy do ustalenia zasad żądania zwrotu bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych .W przypadku gdyby gmina zastosowała dłuższy termin niż termin przewidziany przez Ustawę , byłby on sprzeczny z prawem i zostałby zakwestionowany przez nadzór prawny wojewody. Okres 10 lat odnosi się generalnie do innych nieruchomości nie stanowiących lokale mieszkalne natomiast jeżeli zbywamy nieruchomość stanowiącą lokal mieszkalny to maksymalnie ten okres winien być 5 letni. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska w związku z tymże radca prawny przedstawiła odpowiednie wyjaśnienia do t. & 17 ust. 6 wycofała wcześniej złożony wniosek formalny. Radny Zbigniew Mastalerz - zapytał czy w związku z tym ,że tak dużo jest wątpliwości , czy jest możliwość przesłania tego projektu uchwały ponownie do komisji. Złożył formalny wniosek o przesłanie projektu uchwały jw. ponownie do komisji. Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła, że Radca Prawny powołała się na zapis art. N68 ust.2 ustawy o gospodarce nieruchomościami , występuje w tym ustępie słowo „morze żądać zwrotu”. U nas obowiązuje prawo miejscowe , czy zapis ustawowy może nam również unieważnić uchwałę jeżeli damy to na 5 lat. Radca Prawny Stanisława Dziadoszczyk wyjaśniła ,że ustawa dopuszcza możliwość żądania zwrotu bonifikaty , ale określa w jakich sytuacjach ta możliwość może być wykorzystana Określa ona warunki kiedy można rzadać tego zwrotu. Rada może wprowadzić dodatkowe warunki , które by precyzowały i rozszerzały ale nie może zmienić generalnie terminu. Burmistrz Jan Musiał ustosunkował się do wniosku radnego Mastalerza dot. przesunięcia ww. projektu uchwały na następną sesje RM. Owszem taka możliwość istnieje, ale przecież wszystkie komisje opiniowały projekt uchwały i dzisiaj nie ma tematu że są niejasności prawne. Prawnych niejasności nie ma , radca prawny wyjaśniła zapytania dot. 5 letniego okresu zbycia przy mieszkaniach komunalnych , są inne wnioski komisji .Słuszna uwaga ,że źle się stało że rano nie został kserowany radnym nowy tekst uchwały , w trakcie debaty nad uchwałą są możliwości dokonywania zmian, a wszystkie zmiany komisji zostały dzisiaj przedstawione . Osobiście burmistrz nie podziela argumentacji dot. 5 letniego okresu czasu .Jeżeli obecnie jest taka trudność z odtworzeniem substancji mieszkaniowej to tylko należy się cieszyć że ten okres jest krótszy , że ktoś może sprzedać mieszkanie komuś kto o nie zadba. Ten skrócony 5 letni okres czasu umożliwi takie a nie inne działania. Ustawodawca wyszedł również naprzeciwko że ten okres w tym przypadku skrócił. Rada podejmie decyzje czy powyższy projekt skierować do komisji czy też nie , ale uważa że uchwała była już omówiona na komisjach jak również na dzisiejszym posiedzeniu i powinna być przegłosowana, choć taka możliwość istnieje. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska poprosiła o wyjaśnienie co będzie w przypadku kiedy w ub. roku na terenie miasta zakupiła mieszkanie , poinformowano ją wówczas o wielkości bonifikaty i o tym że może sprzedać to mieszkanie nie wcześniej niż dopiero po 10 latach, bo gdy wcześniej je sprzeda to musi te pieniądze z bonifikaty zwrócić. Jak będzie z tymi którzy zakupili wcześniej mieszkanie ? Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła udzielił wyjaśnień na zapytanie radnej Kukurowskiej. Radny Zbigniew Mastalerz wyjaśnił ,że nie kwestionuje tego że zwrot tej bonifikaty ma być w szóstym ,siódmym czy nawet w ósmym roku , chodzi tylko o to aby zachować zapis że zbywanie tego lokalu może nastąpić po 10 latach .Jeżeli ustawa mówi że do 5 lat jest zwrot tej bonifikaty to niech tak zostanie , ale dlaczego my mamy sobie nie zastrzec 10 lat. Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił że ustawodawca daje możliwość że to zatrzymanie nie sprzedawania lokalu może mieć 5 lat nie dłużej, dłużej Rada nie może ograniczać tylko do 5 lat. Burmistrz Jan Musiał udzielił odpowiedzi na zapytanie radnej Kukurowskiej – dot. postępowania z tymi nabywcami którzy zakupili mieszkania na innych zasadach. Ustawodawca użył słowa”może”, czyli możemy stosować stare zasady , bo kupił mieszkanie na starych zasadach i czekać do 10 lat , a możemy również nie skorzystać z tego bo mamy taką dowolność i zależy to od naszej woli .Radni mają świadomość tego że ta ustawa dopuszcza nie tyle sprzedaż co przekazanie np. w spadku , darowiźnie zaraz tego mieszkania najbliższej rodzinie i jest to możliwe. Dopiero po okresie 5 lat można to mieszkanie sprzedawać na wolnym rynku. Radna Jadwiga Kramer- projekt uchwały był przedstawiany na komisjach , komisje go zaopiniowały i zawnioskowały aby to było nie 5 a 10 lat .A dzisiaj tak istotny element tej uchwały ulega zmianie to nie należy się dziwić że jest konsternacja wśród radnych. Przecież projekt uchwały opiniował radca prawny , należy się wzajemnie szanować, co innego opowiadamy na komisjach , a co innego przedstawia się nam na sesji .Są to bardzo ważne zmiany i projekt uchwały był omawiany w kwestii 10 lat a nie 5. Radna Agata Brzeska Lebiecka niezgodziła się z wyjaśnieniami burmistrza ,bo fakt że ustawa pisze „może „, to również pisze „może” w bonifikatach. Po przez ustalenie tych zasad nabywania decydujemy się na to że tych bonifikat udzielamy na jakich zasadach i kiedy te zasady obowiązują i kiedy te zwroty obowiązują. W momencie sprecyzowania tego w uchwale tak jak jest to sprecyzowane , gdzie w uchwale już nie ma słowa może , to wg. niej nie ma już tutaj dowolności tylko ma być tak jak jest w uchwale napisane. Głos zabrał sekretarz Bogusław Babicz wyjaśnił, że słowo ”może” w ustawie oznacza tyle ,że rada może zdecydować się w ogóle na stosowanie bonifikaty. Jeżeli rada się decyduje na stosowanie bonifikaty to wówczas nie może wydłużyć tego okresu 5 letniego ,wręcz musi go przyjąć. Może się również nie decydować na konieczność zwrotu tej bonifikaty i wówczas sprawa jest bezprzedmiotowa. Radna Agata Brzeska Lebiecka osobiście nie ma nic przeciwko 5 letniemu okresowi , jednak padło słuszne pytanie radnej Kukurowskiej bo za rządów poprzedniej kadencji rady obowiązywał okres 10 letni , co z tymi nabywcami które znajdują się w gorszej sytuacji a mają przywilej zbycia tych mieszkań po 5 latach. Radca Prawny Stanisława Dziadoszczyk - wyjasniła,że osoby które do tej pory na podstawie starej uchwały nabywały lokale mieszkalne , maja zapisy w aktach notarialnych ,że w sytuacji kiedy doszłoby do zbycia tego lokalu na rzecz osób nie zaliczonych do kręgu osób bliskich będą zobowiązane do zwrotu na rzecz gminy tej bonifikaty i ten zapis umowny jest wiążący. To rada decyduje o tym czy organ wykonawczy gminy będzie żądał zwrotu bonifikaty ,dlatego burmistrz powiedział że te osoby będą miały obowiązek zwrotu bonifikaty jeżeli dojdzie do sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat , chodzi o to aby rada traktowała wszystkich nabywców jednakowo ,ale decyzja o tym czy będzie to inne traktowanie niż wynikałoby z dotychczasowej uchwały i zawartych umów należy do Rady i Rada będzie decydować o tym jak będzie postępował burmistrz. Radna Agata Brzeska-Lebiecka zadała pytanie czy poprzednia uchwała była zgodna z Ustawą o Gospodarcze Nieruchomościami , skoro ustawa mówi o 5 latach , a w uchwale jest 10 lat. Radca Prawny Stanisława Dziadoszczyk - wyjasniła,że wtedy kiedy uchwała była podejmowana była zgodna z prawem i została zaakceptowana przez nadzór prawny wojewody. Radny Stanisław Turlej stwierdził że zgodnie z sugestia radcy prawnego należałoby dodać do projektu uchwały dodatkowy punkt ,że przepisy stosuje się także w stosunku do tych mieszkań które zostały nabyte pod rządami starej uchwały , to rozwiązałoby naszą dyskusje a burmistrz byłby umocowany jako zarząd aby żądać lub nie zwrotu bonifikaty. Radna Agata Brzeska Lebiecka zapytała radcę prawnego czy nie można w tym przypadku zastosować zasady , że jeżeli przepisy ustawowe są korzystniejsze dla obywatela mimo że uległy zmianie w trakcie , czy nie powinien on mieć pierwszeństwa nawet w stosunku do tych umów które zostały zawarte wcześniej. Wyjaśnień na zapytania radnych udzieliła radca prawny Stanisława Dziadoszczyk. Nabywcy lokali mają zawarte umowy i w tych umowach jest zawarty zapis , obligujący do zwrotu bonifikaty w sytuacji zbycia lokalu przed upływem 10 lat. Dopóki rada nie zajmie innego stanowiska i nie upoważni burmistrza do żądania zwrotu bonifikaty w sytuacji zbycia przed upływem 5 lat , to burmistrz nie ma prawa odstąpienia od zwrotu tej bonifikaty. Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek radnego Mastalerza o nie podejmowanie powyższej uchwały i przekazanie jej do ponownego przepracowania przez komisje. Przyjęto 5 za, 10 przeciw, 5 wstrzymujących wniosek upadł W związku z głosami z sali ,przewodniczący zwrócił się z zapytaniem do radcy prawnego czy można uzupełnić projekt uchwały o zapis jaki zapropował radny Stanisław Turlej. Radca Prawny Stanisława Dziadoszczyk zaproponowała aby : zapis zawarty & 20 ująć jako ustęp 1 wpisać ust.2. o treści” przepis & 17 ust.6 ma zastosowanie również do nabywców lokali mieszkalnych zakupionych od gminy przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały. Propozycja radnego Stanisława Turleja o dokonanie zmian w & 20 ust.1 i 2 została przyjęta jednogłośnie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały, został przyjęty 17 za, 1 przeciw, 1 wstrzymujący : UCHWAŁA NR VI( 43)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 26 marca 2003 roku W sprawie określenia zasad nabywania do zasobów oraz sprzedaży , zamiany i zrzeczenia się oddawania w użytkowanie wieczyste ,wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż 3 lata. Uchwała stanowi załącznik do protokołu 5.)Projekt Uchwały w sprawie ustalenia zasad oraz wyrażenia zgody na sprzedaż akcji Telefonów Brzeskich S.A. należących do gminy Brzesko. projekt uchwały wg. załącznika do protokołu objaśnił Inspektor Zbigniew Matras. Radny Tadeusz Pasierb poinformował że wg. informacji jakie uzyskano na komisji Gospodarki Finansowej od przedstawiciela akcjonariuszy TBSA ,wynika że wartość księgowa akcji wynosi 2,60 zł . Radny Krzysztof Ojczyk w pełni poparł powyższy projekt uchwały , poprosił aby środki ze sprzedaży akcji przeznaczyć na realizację kanalizacji na ul.Starowiejskiej. Wiceprzewodniczący rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił opinie RIO dot. powyższego projektu uchwały, oraz treść projektu uchwały ,który został przyjęty 19 za, 1 wstrzymujący. UCHWAŁA NR VI( 44)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 26 marca 2003 roku W sprawie ustalenia zasad oraz wyrażenia zgody na sprzedaż akcji Telefonów Brzeskich S.A. należących do gminy Brzesko. Uchwała stanowi załącznik do protokołu 6.Projekt uchwały w sprawie Ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet radnym RM w Brzesku . Przewodniczący Klubu Radnych Jan Kusiak poinformował ,że z uwagi że do wniesionych doraźnie projektów uchwał w sprawie diet, wpłynęło w trakcie sesji szereg propozycji poprawek poddał wniosek o nie rozpatrywanie powyższych projektów uchwał i przekazanie ich do Biura Rady celem przepracowania. Radny Zbigniew Mastalerz poprosił o przedstawienie jakie wpłynęły poprawki do projektów uchwał. Radny Jan Kusiak przedstawił uwagi jakie wpłynęły do projektów uchwał w sprawie diet: - do projektu uchwały w sprawie wynagradzania sołtysów : w & 1 wykreślenie zwrotu ”za udział w sesjach Rady Miejskiej ‘ ,aby ta dieta przysługiwała bezprzedmiotowo. W & 2 wykreślić pkt.3 - do projektu uchwały w sprawie w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla radnych poprawka dot. & 2 pkt.3 tj. że jeżeli w danym miesiącu nie odbyła się sesja ani posiedzenie komisji to dieta nie przysługuje , reszta zapisu do wykreślenia , zastrzeżenie to nie dotyczy przewodniczącego Rady Miejskiej. Głos zabrał sekretarz Gminy Bogusław Babicz wyjaśnił że wg. jego opinii jak również po konsultacji z radcą prawnym , te dwa projekty uchwał w sprawie diet zostały przyjęte do rozpatrzenia w porządku obrad i nie widzi podstaw prawnych aby je teraz z tego porządku obrad wycofywać, ponieważ porządek obrad został przez radnych przegłosowany na początku sesji. Może być podjęta jedynie uchwała negatywna. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła zgodził się że Rada może nie podjąć uchwały. Radna Jadwiga Kramer stwierdziła że propozycja diet przedstawiona na dzisiejszą sesję była omawiana na połączonych komisjach w miesiącu grudniu ub roku. Na bazie tego że nie zyskała ona akceptacji radnych wypowiadających się na tych komisjach już w miesiącu grudniu zawnioskowała aby wziąć pod uwagę tą opinię wyrażoną przez radnych i dokonać zmiany w & 1 ust.1tj. zmienić kwotę 1800 złotych do 1400 złotych . Przewodniczący Lech Pikuła stwierdził że wniosek radnej Kramer może być zrealizowany wówczas jeżeli uchwała będzie podejmowana , natomiast radny Kusiak złożył dalszy wniosek o niepodejmowanie uchwał w sprawie ustalenia diet i jeżeli ten wniosek nie zostanie przegłosowany to rada będzie głosować wniosek radnej Kramer. Radna Anna Kądziołka Kukurowska stwierdziła ze takie podejście jest niepoważne, nie jesteśmy dziećmi , jesteśmy ludźmi dorosłymi i tak nie można postępować .Podwyższenie honorarium dla radnych winno nastąpić na bazie Rozporządzenia Rady Ministrów które weszło w życie z dniem 26 lipca 2000 roku .Uważa ,że od VII-VIII 2000 roku wysokość honorarium dla radnych gminy winno być wyższe . Jeśli na początku sesji przyjmujemy program i plan działania , a pod koniec wycofujemy się to jest to nie w porządku. Sekretarz gminy reprezentuje naszą gminę i w tej sprawie wypowiedział swoje zdanie .Poinformowała ponadto że radnemu przysługuje dieta w wysokości w zależności od ilości mieszkańców. Ta wysokość nie jest wygórowana , jest ona głodowa .Jeśli rada już na drugiej sesji ustaliła honorarium dla pana Burmistrza , to również na drugiej sesji winniśmy ustalić honorarium dla radnych. Radny Józef Kubas zwrócił uwagę na złą praktykę wytwarzającą się na posiedzeniach sesji. On sam na dwóch komisjach głosował za innym projektem uchwały niż za tym co otrzymał rano przed sesją. Nie chciałby się wstrzymywać od głosu tylko powiedzieć tak lub nie. Przewodniczący Lech Pikuła poddał pod głosowanie wnioski radnego Kusiaka : nie podejmowanie na sesji w dniu 26.03.03 r. uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet radnym Rady Miejskiej w Brzesku i przesłanie do Biura Rady celem przepracowania. Wniosek przyjęty 10 za, 5 przeciw, 3 wstrzymujące –wniosek przeszedł. nie podejmowanie na sesji w dniu 26.03.03 r. uchwały w sprawie ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowej dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Brzesko – wniosek przyjęty 10 za, 6 przeciw, 2 wstrzymując –wniosek przeszedł. Ad.10. odpowiedzi na interpelacje radnych Odpowiedzi na interpelacje radnych udzielił burmistrz Jan Musiał. Odp. radnemu K. Ojczykowi dot. wypowiedzenia umowy najmu lokalu dla NSZZ Solidarność Przedstawił treść pism jakie skierowano do NSZZ Solidarność dot. wypowiedzenia umowy najmu lokalu i przyczyn wypowiedzenia tej umowy. Ponadto nasza gmina jest zobowiązania do utworzenia komórki audytu wewnętrznego , zobowiązuje nas do tego ustawa o Finansach Publicznych i jesteśmy zmuszeni pozyskać wolne lokale w UM. Pan Burmistrz nawiązując do wypowiedzi radnego Ojczyka stwierdził aby nie wiązać jego szacunku i przynależności od pierwszych lat powstania do NSZZ Solidarność do przedmiotowej sprawy wypowiedzenia najmu lokalu, bo właśnie w tym pomieszczeniu w czasie powstawania tego związku był jednym z pierwszych członków tego związku , nigdy się z tego związku nie wypisał , ma wiele szacunku dla wielu osób które w tym związku działały i działają. Była to bardzo trudna decyzja ,ale takie a nie inne uwarunkowania akurat w tym czasie wynikły. Od wielu miesięcy wiedzieliśmy że nam brakuje pomieszczeń biurowych , Związek otrzymuje lokal zamienny nikt nie jest wyrzucany na bruk , lokal jest o podobnym standardzie proponujemy również lepsze warunki . Budynek UM zgodnie z wszelkimi normami i przepisami powinien być „apolityczny” w sensie Urzędu , nie powinien preferować żadnej opcji ,ani partii politycznej. W tym lokalu , lecz nie jest to powód wypowiedzenia , bez zgody Urzędu radny SWM będący członkiem LPR ma tam swoją siedzibę. Naruszył on piąty paragraf umowy gdzie wyraźnie mówi że bez zgody właściciela nie można tego lokalu używać ani wynajmować do innych celów. Jednak w tych sprawach należy być tolerancyjnym i można się dogadać. Poprosił aby nie mieszać spraw ideologicznych ,etosowych ze sprawami natury ludzkiej .W tym przypadku jedyną przyczyną wypowiedzenia był brak pomieszczeń na urządzenie komórki audytu wewnętrznego i archiwum dla potrzeb USC. Odpowiedź radnemu Mastalerzowi dot. podwyżek dla nauczycieli będzie udzielona na piśmie. Odpowiedź radnemu Edwardowi Knadze i Janinie Drużkowskiej - Cader dot. zabezpieczenia zbiorników wodnych i studni przed skażeniem zostanie udzielona na piśmie. Odpowiedź radnej Janinie Drużkowskiej - Cader dot. sprzątania miasta należy być bardziej obiektywnymi , próbujmy naszą gminę promować i zobaczyć pozytywne strony naszego działania .Akcja sprzątania miasta była rozpropagowana szeroko i jest dalej prowadzona i dużo w tym temacie w ostatnich dnia zrobiliśmy. Dot. awarii wodociągu w Jadownikach i na ul.Starowiejskiej zostanie udzielona odpowiedź przez RPWIK na piśmie. Odp. Radnemu Józefowi Kubasowi – dzikie wysypisko śmieci przy ul.Szczepanowskiej zostanie zlikwidowane w najbliższym czasie. Następnie Pan Burmistrz ustosunkował się do tematu podjęcia szerszych działań związanych z planowanym referendum wstąpienia Polski do UE. Głos zabrała radna Anna Kądziołka-Kukurowska ustosunkowała się do wypowiedzi burmistrza - Ojciec święty powiedział kiedyś że Solidarność to zaufanie .Gdyby nie było Solidarności nie był by Pan dzisiaj burmistrzem drugiej kadencji. W 1986 roku wróciła do pracy w Szczepanowie , a 89 roku pukała i stukała do Solidarności. Wówczas Solidarność była w tym miejscu co jest dzisiaj .Uważa że to lokum jest w odpowiednim miejscu , tutaj znają to miejsce ludzie młodzi i starzy od 12 lat. Nie jest to duże pomieszczenie , w związku z tym należy pomyśleć trzy razy a później dopiero to zrobić. Radna Kukurowska stwierdziła ,że burmistrz winien nadal pozostawić ten lokal dla Solidarności , gdyż bardzo dużo ludzi nie tylko z naszej gminy ,ale również z naszego powiatu tam pukają i stukają. Panie Burmistrzu ! Uważam że to jest nie w porządku usuwać Solidarność ,Pan wprowadził na teren Urzędu redakcję BIM , a ta redakcja była w MOKU i również zajął nie mało miejsca. Nie jest złośliwa ale można niektóre pomieszczenia , które znajdują się na terenie naszego urzędu a mają 20 lub więcej metrów kwadratowych troszeczkę uszczuplić i tam zrobić archiwum USC które jest nieodzowne, ale nie w tym miejscu. W swoim wystąpieniu nie chciała Pana Burmistrza absolutnie dotknąć, ale chciała z tego miejsca serdecznie pana burmistrza prosić by tą decyzję jeszcze raz przemyślał. Radny Krzysztof Ojczyk wyjaśnił, że zapytanie dot. wypowiedzenia umowy najmu lokalu dla Solidarności zadał z tylko z ciekawości , nie miał pojęcia ani o pismach , ani o jakiejkolwiek korespondencji. Następnie poruszył temat poprzedniej kadencji Rady Powiatu dot. umowy z gminą dot. nadbudowy budynku UM i wykończenia pomieszczeń. Może te pomieszczenia wykorzystać. Burmistrz Jan Musiał ustosunkował się do wypowiedzi radnego Ojczyka. Na dzień dzisiejszy w UM brak jest innych pomieszczeń wolnych .Następnie wyjaśnił temat umowy pomiędzy gminą a powiatem a dot. nadbudowy budynku Urzędu Miejskiego. Radny Zbigniew Mastalerz zapytał burmistrza czy projekt budowy kładki nad Uszwicą będzie w tym roku wykonany? Sugeruje aby w czasie ogłaszania uchwały w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt, dołączyć do tej uchwały krótką instrukcję , gdzie zadzwonić w razie potrzeby i pod jaki numer. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił,że nie będzie projektu ponieważ radni podjęli uchwałę o ściągnięciu tego zadania . Radna Janina Druzkowska-Cader ustosunkowała się do tematu organizacji archiwum dla potrzeb USC w pomieszczeniach w których mieści się Solidarność. Nie można konfliktu międzyosobowego przekładać na sprawy wyższej wagi i o to prosi. Ad.11. Zapytania i wolne wnioski Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła przedstawił pismo Pani Doroty Pietruszka zam. Okocim w którym przeprosiła Burmistrza Krzysztofa Bigaja za mylne informacje pod jego adresem. W związku z zaistniałą pomyłką przeprasza Pana Burmistrza . Radny Krzysztof Dudziński przytoczył treść odpowiedzi radnego Kusiaka z ostatniego nr. BIM dot. udzielonej odpowiedzi na wystąpienie Pana Edwarda Czesaka na ostatniej sesji RM. W związku z tym podejrzewa ,że radny Kusiak jako przewodniczący Klubu głosował dzisiaj dwa razy , raz za wprowadzeniem uchwały , a drugi raz za zdjęciem jej z porządku obrad gdyż zbliżała się już godz.18-ta .Osobiście jest również za tym aby sesje kończyły się wcześniej. Zaapelował do przewodniczącego RM, aby przy układaniu porządku obrad wykazał więcej wyobraźni. Przewodniczący wyjaśnił że te 3 poważne tematy , które dziś omawialiśmy , wynikały z programu działania Rady Miejskiej .Przecież radni wnieśli jeszcze dwa dodatkowe punkty oprócz bezrobocia .Jeżeli w programie są ujęte tematy do omówienia w danym miesiącu , to należy je przedstawić , gdyż w przeciwnym razie byłby zarzut ze strony radnych że nie zostały ujęte w porządku obrad sesji. Jest to uwaga do wszystkich , a nie tylko do przewodniczącego. Radna Jadwiga Kramer zawnioskowała o zlikwidowanie dzikich wysypisk śmieci nad rzeką Uszwicą koło wytwórni baniek. Należy to wykonać w jak najszybszym czasie. Radny Krzysztof Ojczyk – w nawiązaniu do projektu uchwały w sprawie Pani Migda , wystąpiła pewna niekonsekwencja i jest to krzywda wyrządzona również Pani Migda. Przewodniczący Grodny ,przedstawił treść pisma GDDP , złożył wniosek o zdjęcie projektu uchwały z porządku obrad sesji. Ale przecież miesiąc wcześniej to pismo było w Urzedzie ,było również przedstawiane na komisjach .Na posiedzeniu komisji Gospodarki Finansowej Pan Burmistrz to pismo przeczytał ,było dokładnie omówione i zadał wówczas pytanie ,czy podejmując tą uchwałę Rada będzie zobligowana później dokonać zmian w planie przestrzennego zagospodarowania gminy. Słyszał odpowiedź, że nie jest to tylko odwołanie się od sprzeciwu GDDP i w związku z podjęciem tej uchwały zostanie ewentualnie wniesiona apelacja do NSA. Sąd wówczas rozstrzygnie , czy nasza mieszkanka ma rację , czy rację ma GDDP. Wszystkie komisje zaopiniowały tą uchwałę pozytywnie , a teraz okazało się że jest interpretacja radcy prawnego , zastanawia się co ten radca prawny robił przez cały miesiąc jak to pismo leżało w Biurze Rady .Radnym namieszano w głowach , najpierw było można ,a teraz nie można .Czy zdaniem Pana Burmistrza wniesienie tej uchwały przesądza już o tym czy gmina poniesie straty czy tez nie. Jeżeli nie , to należy ten projekt uchwały ponownie wnieść na sesję i niech NSA ostatecznie wypowie się w tej kwestii . Zamykanie dyskusji i usunięcie projektu z porządku było może pośpieszną decyzją wynikającą z interpretacji radców prawnych z którą nie miał okazji nawet się zapoznać. Głosowanie było nad czymś czego nie widział , przynajmniej należało ta opinie radcy prawnego przeczytać. Jeżeli chcemy aby było wszystko w porządku , to podejmijmy decyzję .Na posiedzeniu komisji mając pewne wątpliwości zadawał pytania , jednak skoro nie obliguje nas to zmiany planu przestrzennego zagospodarowania miasta Brzeska to winniśmy do tego tematu wrócić. Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił ,że to nie burmistrz podejmuje decyzje tylko Rada Miejska bo to leży w jej kompetencjach i tak się też stało. Projekt uchwały był opiniowany przez wszystkie komisje , większość radnych ma swoje opinie i może się wypowiadać , Radna Janina Drużkowska-Cader jest nowy numer BIM , mówiła już o tym kiedyś i teraz stwierdziła fakt że gazeta samorządowa jest tubą Pana Burmistrza .Przedstawiła dlaczego tak stwierdziła .Ta gazeta świadczy jak można gazetą manipulować, najpierw czytający zapoznają się z odpowiedzią na dany temat , a na samym końcu jest dopiero wystąpienie pytającego. Stwierdziła że jest to manipulowanie i nie należy robić takich rzeczy. Pan Lech Pikuła –zaproponował zapoznanie się ze stronami 12,13 i 14 BIM gdzie jest prezentacja obu przewodniczących Klubów radnych i jeden obok drugiego wypowiadają się w tym temacie , dlatego stwierdził że jest to danie możliwości równych szans jednemu klubowi i drugiemu klubowi. Burmistrz Jan Musiał zwrócił się do radnej Cader ,że przykro mu jest że takie podteksty zupełnie nieprawdziwe są w jej wypowiedzi – przedstawił dlaczego tak uważa. Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj nawiązał do wypowiedzi radnej Cader i do stwierdzenia że odpowiedź poprzedza tekst. Przykładem takiej manipulacji jest pracodawca radnej Cader , pani mocodawca ,który nazywa się Czesław Kwaśniak .Na oświadczenie komitetu wyborczego Wspólnota Samorządowa, które było rozesłane do wszystkich gazet i które się nie ukazało , na drugi dzień po wysłaniu przez komitet wyborców ukazało się nie oświadczenie komitetu tylko odpowiedź radnego Kwasniaka w jednej z codziennych gazet szkalująca radnych , sugerująca jakąś ulotkę , a nawet postępowanie prokuratorskie w stosunku do radnych ,którzy postanowili wydać oświadczenie na łamach gazet. T o jest dopiero manipulacja prasowa , gdzie szkaluje się radnych ,nie dając możliwości prezentacji stanowiska. Przewodniczący Lech Pikuła udzielił odpowiedzi na zapytanie radnego Kubasa dot. przedłożenia na sesji innych projektów uchwał w sprawie diet , niż te które były przedmiotem obrad komisji. Szef Klubu pan Mastalerz 18 marca br. otrzymał projekty uchwał w sprawie diet i był zobowiązany do przedstawienia tych projektów Klubowi. W poniedziałek odbył się państwa Klub i z tego co wie te projekty były omawiane , dlatego poprosił aby nie chować głowy w piasek ,że dziwne projekty uchwał zostały wniesione na sesję. Zwrócił się do Pana Burmistrza o rozważenie możliwości ponownego przeprowadzania Akcji Posesja, mającej na celu utrzymanie czystości na terenie miasta i gminy Brzesko. Może należałoby powrócić do takich kontroli , gdyż mobilizowało by to mieszkańców do utrzymywania porządku na posesjach. Akurat jest okres wiosenny ,włączaliśmy w tą akcję Zarządy osiedli, sołtysów, policję i straż. Dot. spraw związanych z przekształceniem gruntów pani Migda – stwierdził że sprawa jest niejednoznaczna .Przed ubiegłą sesją wpłynęło kolejne pismo GDDP z Krakowa kwestionujące decyzje Rady odnośnie przekwalifikowania gruntów z terenów rolniczych na budowlane. Dodatkowo wystąpiono do naszego biura radców prawnych o wydanie w tej sprawie opinię ,czy zmiana planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Brzesko nie narazi gminy w przyszłości na roszczenia odszkodowawcze np. budowanie ekranów akustycznych ,wykup gruntów itp. na rzecz Pani Migda i jej następców prawnych. Uzyskaną odpowiedź Pan Przewodniczący przedstawił radnym celem zapoznania się . Głos zabrała Pani Władysława Migda mieszkanka miasta Brzeska skierowała zapytania do Przewodniczącego Rady Miejskiej : Dlaczego dopiero teraz wystąpiono o opinie do radcy prawnego , skoro już wcześniej była sprawa rozpatrywana na posiedzeniach komisji .Czy chodziło o to aby zablokować kolejną uchwałę. Następnie Pani Władysława Migda odniosła się do treści opinii radcy prawnego . Stwierdziła że ta opinia jest pozytywna dla jej sprawy ,tylko widocznie źle ją Pan Przewodniczący interpretuje. Zgodnie ze stanem faktycznym jej tereny nigdy nie przylegały i nie przylegają do terenu zarezerwowanego pod drogę , i to w dokumentach jest bardzo wyraźnie i bardzo dokładnie uzasadnione. Powołuje tutaj Pana Burmistrza Dobranowskiego aby tą sprawę teraz wyjaśnił , gdyż wystąpiła tutaj jakaś pomyłka czy demagogia, a może leży to w czyimś interesie , a może ktoś za tym stoi aby ta sprawę dalej blokować? Jej sprawa już 13 lat się toczy i jest blokowana bezprawnie Teraz już miała nadzieję ,że była wykazywana dobra wola , sporządzony jest projekt planu zagospodarowania przestrzennego i cała procedura została zachowana ., ale ostatnio w sposób nie jawny i nie wiadomo jaki , ktoś w tym znowu przeszkadza. Przecież GDDP w Krakowie nie jest zarządcą drogi powiatowej którą stanowi ul.Leśną, nie są stroną w sprawie i nie mogą dyktować żadnych warunków , jeżeli chodzi o postępowanie przy zmianie planu. GDDP w Krakowie może być stroną ale w innym postępowaniu , wówczas jeżeli będą budować drogę .Dlaczego Pan Przewodniczący się ich boi , a opinia wydana przez radcę prawnego jest właściwa , tylko jej interpretacja jest zła ponieważ przez 13 lat tak było mataczone i podawane że jej tereny leżą przy ulicy Leśnej i tego argumentu „uczepiła” się GDDP w Krakowie. Ten argument jest niewłaściwy, nieprawny , fałszywy bo jej tereny nigdy nie przylegały i nie będą przylegać do ul. Leśnej. Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego między terenem zarezerwowanym pod drogę jest jeszcze pas rolny , który ma 12 metrów i ten pas należy do jej są siadów Kaźmierczyków a nie do niej, dlatego zarzut GDDP jest bezzasadny . Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił że od samego początku miał wątpliwości i, których nie krył i na każdej komisji na której był obecny sprawę przedstawiał. Następnie przedstawił treść pisma GDDP w Krakowie. W związku z tym że GDDP napisała że w krótkim czasie będzie wykonane Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Brzeska , która sprawę wyjaśni już w tym Studium to może wówczas teren Pani Migda zostanie przekwalifikowany , a my jako Rada chcemy mieć pewność czy tak będzie. Pani Władysława Migda przedstawiła informacje dot. odległości o których pisze GDDP w Krakowie. Jest to tylko wymóg restrykcyjny w stosunku do jej terenów, ponieważ wzdłuż ul.Lesnej po obu stronach jest wybudowanych kilkanaście budynków , które sa wybudowane w bliższej odległości i GGDP wydawała pozytywne opinie na ich budowę , przedstawiła nr działek i odległości. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił że od czasu kiedy planowana jest budowa drogi A-4 nie przewiduje się przekwalifikowania gruntów rolniczych w tym pasie drogowym ,który ma być łącznikiem do autostrady . Głos zabrał Burmistrz Bogdan Dobranowski poinformował że swoje stanowisko dot. sprawy P. Migda prezentował na wszystkich komisjach Rady Miejskiej , efektem tej prezentacji była pozytywna opinia wszystkich komisji , może się podobać decyzja Rady Miejskiej lub nie ale ja szanuje. Pani Władysława Migda wyjasniła,że ten projekt uchwały jest zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego i Studium i na tej podstawie uchwała powinna być podjęta. Sekretarz Bogusław Babicz objaśnił radnym zasady składania oświadczeń o stanie majątkowym za 2002 rok. Burmistrz Jan Musiał ustosunkował się do wypowiedzi sołtysa sołectwa Mokrzyska dot. odśnieżania dróg i ulic w czasie zimy. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska ustosunkowała się do zbyt długiego czasu trwania posiedzenia dzisiejszej sesji .Uważa ,że nie do przyjęcia jest aby w porządku obrad było do podjęcia 5 uchwał a pracujemy do godz.18.00.Nie do przyjęcia jest aby następne sesje trwały tak długo. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził że dołoży wszelkich starań aby sesje przebiegały sprawniej. Przedstawił przykład przebiegu obrad i podejmowania decyzji na sesjach w zaprzyjaźnionym z Brzeskiem miastem Nortorf w Niemczech. Radna Jadwiga Kramer stwierdziła ,że jeżeli na posiedzenia komisji są przedkładane inne projekty uchwał , a na sesje jeszcze inne , a większość z nich dopiero tuż przed sesją to nie należy się dziwić że dyskusja trwa. Tak się dzieje również z tego powodu ,że niektóre opinie komisji sa na nie , a na sesji odwraca się „kota ogonem” na tak , to naturalna rzeczą jest że dyskusja trwa. Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się do Burmistrza aby wcześniej przygotowywać projekty uchwał na sesje i nie działać na zasadzie ”zapalenia płuc” aby radni potem się nie dziwili że te projekty sa rozbieżne. Radny Zbigniew Mastalerz ustosunkował się do wypowiedzi Przewodniczącego rady Miejskiej dot. uzgodnień klubowych na temat wielkości diet dla radnych. Nie należy zmieniać rzeczywistości , najpierw został wycofany wniosek a potem były wypowiedzi radnego Kubasa i radnej Kramer . Przewodniczący wyjaśnił że jasno powiedział że przewodniczący Klubu otrzymał we wtorek projekt obydwu uchwał z prośbą jako szefa klubu o zaopiniowania na posiedzeniu klubu .Te projekty były opiniowane przez klub na spotkaniu w poniedziałek , natomiast radny Kubas twierdził że o niczym nie wie i jest zdziwiony o takim projekcie uchwały. Obowiązkiem szefa klubu było powiadomić nb. radnych o projekcie. Myśmy ze swej strony spełnili obowiązek opiniowania projektu uchwały. Burmistrz Jan Musiał udzielił wyjaśnień dot. krótkich terminów dostarczania projektów uchwał na sesję .Nie należy się spodziewać ze na sesje będą trafiały projekty uchwał ,które będą zbieżne z wypracowanymi wnioskami na każdej z komisji .W tej samej sprawie są różne wnioski komisji i na końcu burmistrz ,który kieruje projekt uchwały na sesję decyduje ostatecznie o kształcie tego projektu , a rada zatwierdza ostateczny projekt, i takie przypadki na pewno jeszcze będą miały miejsce, że nie będzie to zgodne nawet z opiniami niektórych komisji a ostatecznie rada będzie decydować o kształcie tej uchwały. Przewodniczący Rady Miejskiej wyjasnił,że rada zrozumie jeżeli będą sprawy nie cierpiące zwłoki to przyjmie projekt uchwały wprowadzony na sesje , ale z pozostałymi sprawami nie czekać tylko zgłaszać do Biura Rady. Radna Janina Druzkowska-Cader wyjaśniła ,że rada jest organem stanowiącym a komisje są po to aby opiniowały i wnioskowały to nie kluby. To komisje pracują nad uchwałą, przez 4 poprzednie lata doświadczała frustracji z powodu tego że praca komisji nie była brana pod uwagę. Niektórzy doświadczają tego już teraz, komisje rzetelnie pracowały a potem projekt trafia na zarząd i zupełnie jest co innego. Dopóki nie zacznie być stanowisko komisji brane pod uwagę to może należy się rozwiązać, burmistrz wszystko załatwi , może wystarczy tylko przewodniczący Rady Miejskiej. W tej chwili mamy przykład ściągania tych tematów ,które są niewygodne .Zwróciła się z zapytaniem do Sekretarza ,czy można głosować nad wnioskiem ściągając z porządku obrad wcześniej przyjęty porządek obrad ,kiedyś była taka sytuacja i wówczas otrzymaliśmy wyjaśnienie że nie można, bo porządek obrad został przyjęty. Jest to kolejna manipulacja radnymi , jest śmieszne co się tutaj dzieje na tej sali ,że robicie sobie państwo takie uchwały jak chcecie, a my mamy być tylko satelitami. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący rady miejskiej zamknął obrady VI-tej sesji RM w Brzesku . Obrady trwały od godz.9.00-18.00 Protokołowała: