P R O T O K Ó Ł Nr XX/2004 z obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku odbytych w dniu 25 maja 2004 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku, ul. Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji Rady Miejskiej uczestniczyło 21 radnych Radna / radny 1.Brzeska – Lebiecka Agata 2.Czarnik Marian 3.Drużkowska – Cader Janina 4.Dudziński Krzysztof 5.Grodny Zdzisław 6.Kądziołka – Kukurowska Anna 7.Klimek Leszek 8.Kubas Józef 9.Kucia Maria 10.Kusiak Jan 11.Knaga Edward 12.Kramer Jadwiga 13.Mastalerz Zbigniew 14.Milewski Stanisław 15.Ojczyk Krzysztof 16.Pasierb Tadeusz 17.Pikuła Lech - Przewodniczący Rady Miejskiej 18.Sproski Kazimierz 19.Stachowicz Barbara 20.Turlej Stanisław 21.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli : 1.Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 3.Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus 4.Pani Radca Prawny Urzędu Miejskiego Stanisława Rodinger 5. Zaproszeni goście wg załączonej listy obecności. Ad 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła otworzył obrady XX sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych, Panów Burmistrzów , Panią Skarbnik, Pana Sekretarza i gości zaproszonych stwierdzając, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 21 radnych, a więc wymagana liczba radnych do podejmowania prawomocnych uchwał. Ad 2 Uchwalenia porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony, zapytał czy wszyscy radni otrzymali materiały na dzisiejszą sesję ? Uwag radni nie zgłosili. Następnie przedstawił projekt porządku obrad XX sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Zwrócił się z pytaniem czy do tak przesłanego porządku obrad są uwagi radnych ? Uwag radni nie zgłosili W związku z powyższym Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poddał pod głosowanie projekt porządku obrad XX sesji Rady Miejskiej w Brzesku, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. 5.Analiza funkcjonowania placówek oświatowych – Szkoły Podstawowe: w Buczu, Jasieniu, Mokrzyskach, Szczepanowie, Sterkowcu wraz z filią w Wokowicach, Porębie Spytkowskiej i Okocimiu . 6.Analiza finansowa i funkcjonowanie Krytej Pływalni w Brzesku i Miejskiego Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Brzesku. 7.Podjęcie uchwał w sprawach: 1/zatwierdzenie sprawozdania finansowego Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku za rok 2003. 2/ zatwierdzenie sprawozdania finansowego Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Brzesku za 2003 rok. 3/wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty przy przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności . 4/szczegółowych zasad wynajmowania lokali użytkowych wchodzących w skład zasobu Gminy Brzesko. 5/wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami. 8.Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 9. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 10. Wolne wnioski i zapytania. 11. Zamknięcie obrad sesji. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Brzesku był wyłożony do wglądu w Biurze Rady Miejskiej, nie wpłynęły żadne uwagi do protokołu przed sesją a więc wnosi o przyjęcie protokołu. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Brzesku przyjęty został 17 głosów za, przeciw 1, wstrzymujących się od głosu 2. Ad 3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji Rady Miejskiej. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu Ad 4. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od staniej sesji Sprawozdania złożyli Przewodniczący Komisji stałych Rady Miejskiej : 1.Radna Agata Brzeska – Lebiecka – Komisja Rewizyjna 2.Radny Jan Kusiak – Komisja Gospodarki Finansowej 3.Radny Zdzisław Grodny – Komisja Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa 4.Radna Barbara Stachowicz – Komisja Oświaty Kultury i Sportu 5.Radna Apolonia Warzecha – Komisja Prawa Porządku Publicznego i Promocji 6.Radna Anna Kądziołka- Kukurowska – Komisja ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny Jako Przewodnicząca komisji ds. przejęcia zespołu pałacowego w Brzesku nawiązała do sprawy związanej z utworzenie Akademii Goetza oraz planu strategicznego przedstawionego w języku angielskim przez Państwa Gołębiowskich. Wnosi aby każdy radny otrzymał ten krótki plan strategiczny w języku angielskim i w języku polskim. Prosi również by pod koniec sesji podany został radnym bardzo szczegółowy ten plan. W dyskusji głos zabrali : Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował, że na prośbę pani radnej Kukurowskiej udostępnił jej plan strategii w języku polskim. W sprawie projektu ewentualnego utworzenia Akademii Goetza odbyła się szeroka i publiczna debata i był wówczas czas aby pani radna swoje przemyślenia i uwagi zadała podczas tej debaty. Dziwi się pani radnej, że ta aktywność występuje dopiero po fakcie tak złożona. Pragnie poinformować radnych, że na każdym etapie tworzenia statutu czy jakichkolwiek decyzji będą w tej materii podejmowane to radni na komisjach o tym fakcie będą informowani. Radny Józef Kubas w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Burmistrz i Pani radnej Kukurowskiej informuje, że był członkiem komisji pałacowej, uczestniczył w jednym spotkaniu z państwem Gołębiowskich i do końca Pan Burmistrz nie ma racji. Uważa , że w tej kwestii scenariusz powinien być całkiem inny. Radni powinni otrzymać wcześniej materiały, przygotować się do przemyśleń i dyskusji. Podczas tego spotkania nie zadawał pytań bo nie miał w tej materii dostatecznej wiedzy ale obecnie ma już pewne rozeznanie i ma wiele w tej sprawie pytań. W nawiązaniu do strony internetowej Urzędu Miejskiego i ankiety prowadzonej przez Brzeski Magazyn Informacyjny „czy uważasz za celowe przejęcie przez gminę zespołu parkowego - pałacowo w Brzesku stanowiącego dawną siedzibę rodów Goetzów Okocimskich” Na dzień 24.05.2004 roku oddano 273 głosy – 64 % na „tak” a 30 % na „nie”. Zauważył, że jest pewna dezinformacja w internecie ponieważ mieszkańcy piszą w dobrzej wierze ale są w ogóle nie poinformowani. Połowa internautów sądzi, że w Brzesku ma powstać szkoła wyższa co jest nieprawdą. Niemniej jednak twierdzi że projekt Państwa Gołębiewskich jest warty rozważenia ale nie w całości , żeby po prostu pałac był do przyjęcia. Jeśli będzie miał na ten temat więcej wiedzy to nie wykluczone , że zdanie zmieni. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w nawiązaniu do wypowiedzi Pana radnego Kubasa poinformował, że jest to propozycja i dobrze, że Urząd Miejski ją przedstawił. Natomiast tak myśli, że Pan Burmistrz , Pan Starosta i samorząd jest otwarty jeśli ktoś przedstawi lepszą propozycję . Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że popiera tutaj propozycję przedmówców o tym, że dokładne szczegółowe materiały o tym projekcie winni wszyscy radni otrzymać. Dlatego niezrozumiałe jest twierdzenie Pana Burmistrza, „że dziwi się iż zostają zadawane pytania”, ponieważ przychodząc na to spotkanie radni nie wiedzieli, że spotkają się z jakimś projektem. Sądzili, że będą to jakieś wnioski rozszerzone i debata nad tymi wnioskami i wynikami prac komisji pałacowej. Informuje, że podstawą tejże fundacji, która ma powstać w przedstawionym projekcie jest fundacja Round Square . Jak mniema jest to najważniejszy podmiot w tej fundacji. A skoro najważniejszy i kształtujący ową „szkółkę dwuletnią” , a wiemy wszyscy jakiego rodzaju szkoły dwuletnie w naszym systemie szkolnictwa są, co za dwa lata można przygotować. Są to najczęściej szkoły zawodowe. Informuje, że jako Rada nic nie wiemy co to jest za system szkół, kogo on kształtuje, czy tam nie ma jakiejś indoktrynacji itd. Wiemy, że są to bardzo drogie szkoły a więc niedostępne. Dlatego winniśmy jeszcze raz powrócić do tego tematu. Bo tak naprawdę poza pięknymi slajdami naszego tutaj pałacu i parku nic szczególnego w tym projekcie nie było, a istota tkwi w szczegółach. Radni tych szczegółów nie znają. Nie znają zwłaszcza zamierzeń dokładnego przedstawienia osób, które to będą kształtować i systemu tego szkolnictwa a on na dzień dzisiejszy jest nie znany. A skoro nie znany to w jakiś sposób może budzić podejrzenia przed czymś niewiadomym i dlatego uważa za zasadne aby jako radni to poznali. Rady Krzysztof Dudziński złożył wniosek, żeby debata gruntowna na temat szczegółowych projektów odbyła się przed podjęciem decyzji. Projekt jest interesujący co wszyscy stwierdzają , natomiast wymaga wiele pytań szczegółowych i odpowiedzi. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał w nawiązaniu do wypowiedzi radnych pragnie zwrócić uwagę , że na każdym etapie jak będą się kształtowały jakiekolwiek decyzje, będzie powstawał statut, to temat będzie analizowany w poszczególnych komisjach a ostatecznie w tej tak ważnej sprawie decydujący głos będzie miała Rada Miejska. Ad 5. Analiza funkcjonowania placówek oświatowych – Szkoły Podstawowe: w Buczu, Jasieniu, Mokrzyskach, Szczepanowie, Sterkowcu wraz z filią w Wokowicach, Porębie Spytkowskiej i Okocimiu . Pan Naczelnik Wydziału Edukacji Kultury i Sportu Józef Cierniak przedstawił analizę funkcjonowania placówek oświatowych – Szkoły Podstawowe: w Buczu, Jasieniu, Mokrzyskach, Szczepanowie, Sterkowcu wraz z filią w Wokowicach, Porębie Spytkowskiej i Okocimiu. Przedstawił również analizę funkcjonowania szkół podstawowych na terenie gminy Brzesko w latach 2001/2002 – 2003/2004. Informacje stanowią załącznik do protokołu. W dyskusji głos zabrali : Radny Józef Kubas poinformował, że z przedłożonej pisemnej informacji wynika, iż ostatnio przeprowadzone badania wyników wskazują na bardzo dobry poziom tych szkół. Nie ulega wątpliwości, że rok 2006 dla naszej oświaty w zakresie ekonomi będzie przełomowy, ponieważ zmniejsza się ilość dzieci w szkołach, zmniejszy się automatycznie ilość oddziałów w szkołach i stąd będzie problem z utrzymaniem całej kadry nauczycielskiej , z którym to problemem będzie trzeba się zmierzyć właśnie w roku 2006. Zauważył też , że jest bardzo przeciętne wyposażenie szkół w pomoce naukowe aktualne z programem nauczania. W związku z tym należałoby wzmóc wysiłki aby część środków finansowych przeznaczyć na pomoce naukowe, które są bardzo istotne. Bardzo ważne są również zajęcia pozalekcyjne. Martwi problem związany z tym, że nie wszystkie szkoły posiadają sale gimnastyczne. Dlatego należy drążyć temat związany z budową sal gimnastycznych , ponieważ problem WF jest bardzo ważny. Ponad 76 % a nawet jak niektórzy mówią ponad 80 % to jest młode pokolenie z dyzfunkcjami i dlatego tego problemu nie należy bagatelizować. Z wypowiedzi dyrektów szkół wynika, że współpraca z samorządem układa się poprawnie, środki finansowe otrzymują i kontakt z urzędnikami magistratu jest dobry , co napawa również optymizmem. Martwi jednak jeden problem a mianowicie „ co zrobi magistrat z filią szkoły w Wokowicach „ ponieważ Pan Dyrektor się wprost na komisji domagał żeby status ten był rozwiązany jak najszybciej. Albo ma się przekształcić w szkołę samodzielną albo po prostu zostanie zlikwidowana ta filia. Dyrektor na komisji prosił żeby tą wizję dość jasną i czytelną miał w najbliższym czasie. Dlatego apeluje do Urzędu Miejskiego aby ten problem tzw. „węzeł gordyjski” rozwiązać. Radna Jadwiga Kramer pomijając ocenę efektów dydaktyczno-wychowawczych ustosunkowała się do wskaźników ekonomicznych. Tak np. wyliczając liczbę uczniów przypadających na jednego nauczyciela na bazie bieżącego roku i okazuje się, że najlepiej zarządzaną szkołą zosobami ludzkimi jest Szkoła Podstawowa Nr 3 w Brzesku, bo wypada 14,1 ucznia na jeden etat nauczycielski przy średniej 12,2. Poniżej średniej kształtuje się ten wskaźnik w szkole Nr 2, w Jadownikach Nr 1, w Jasieniu, w Mokrzyskach. W Sterkowcu plus Wokowicach ten wskaźnik wynosi 7,8 ucznia na 1 etat nauczycielski. Natomiast jeśli chodzi o ilość dzieci przypadających na jednego pracownika obsługi to też w Szkole Podstawowej Nr 3 w Brzesku jest on najwyższy, bo jest on 53,6 ucznia przy średniej niepełnej 40. Trzeba tutaj stwierdzić, że zarządzanie zasobami ludzkimi w tych szkołach jest najlepsze i efektywność wykorzystania tych ludzi jest najlepsza. Zwróciła się z pytaniem jak Pan Naczelnik widzi sprawę funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Wokowicach ? Radna Anna Kądziołka – Kukurowska w nawiązaniu do analizy placówek oświatowych pragnie podkreślić, że jeśli w danej szkole wymienia się w danym roku okna to uważa, że sprawę tych okien należy potraktować bardzo poważnie i dokonać dalszej wymiany pozostałych okien. Jeśli od niedawna wprowadzono czwartą lekcję wychowania fizycznego w związku z tym dzieci i młodzież muszą mieć warunki by ćwiczyć. Dlatego nie poraz pierwszy podkreśla kwestie związaną z wybudowaniem w najbliższym czasie sali gimnastycznej w Szczepanowie, dokończenie wymiany okien w Szczepanowie, ogrodzenie tego terenu, który jest przy Szkole Podstawowej w Szczepanowie. Wnosi aby wszystkie dzieci ze szkoły podstawowej więcej godzin mogły poświęcać na naukę pływania , a może nieodpłatnie podstawić autobus raz na dwa tygodnie ze względu na to, że sytuacja finansowa rodziców tych dzieci jest ciężka. Radna Agata Brzeska – Lebiecka wracając do sprawy remontu obiektów oświatowych informuje, że jako Komisja Rewizyjna wnioskowała w poprzednim roku o sporządzenie planu potrzeb remontowych placówek oświatowych . Okazało się , że ten wniosek ma pewne swoje uzasadnienie. Planu remontów do tej pory komisja nie otrzymała. Plan remontów niezmiernie ważny. Życie pokazało od samego początku , jak istnieją samorządy ,że wydaje się całe mnóstwo środków finansowych na różne inwestycje, które później są albo niedokończone i później kosztują szkoły niebotyczne pieniądze na utrzymanie kiedy środków z roku na rok coraz bardziej ubywa. Można takich przykładów mnożyć chociażby przykład ze sprawozdania Pani dyrektor z Bucza gdzie wybudowana nowa szkoła niedokończona, ma problemy z wydatkowaniem środków na energię . To samo w Wokowicach dobudowane skrzydło , na piętrze urządzona jedna wielka toaleta . W Porębie Spytkowskiej przez długi czas pięknie wyremontowana stołówka i kuchnia i nie mogła zafunkcjonować z braku etatu. Uważa, że te środki finansowe nie są gospodarnie wydawane i dlatego taki plan remontów jest potrzebny. Zgadza się z wypowiedzią Pana Kubasa, że stan pomocy naukowych w szkołach jest wręcz fatalny i świetnie urządzone sale komputerowe to nie wszystko, ponieważ odnosi wrażenie, że dzieci i młodzież nie potrafi korzystać z tak podstawowych pomocy jaką jest słownik ortograficzny, encyklopedia, słownik wyrazów obcych. Pytanie sprowadza się do tego czy każda klasa wyposażona jest w kilka takich podręczników ? Po czym otwieramy stronę internetową i studentka pedagogiki pisze ogłoszenie, że chętnie podejmie pracę dorywczą w sklepie obuwniczym pisząc sklep obuwniczy przez „ ó” i ktoś taki będzie później uczył nasze dzieci. Proponuje aby skupić się nad opracowaniem jednak planu remontów placówek oświatowych i mimo wszystko szkoły w pewne środki dydaktyczne wyposażyć niekoniecznie komputery. Pan Naczelnik Wydziału EKiS Józef Cierniak odpowiadając na zadane pytanie i wątpliwości radnych informuje, że jeśli chodzi o szkołę w Sterkowcu i Wokowicach to był i jest problem trudny , złożony i będzie najprawdopodobniej jeszcze trudniejszy. Problem tkwi w tym, że jest brak dzieci i stąd pojawia się problem. Parę lat temu problem ten przedstawiono na zebraniu po to aby znaleźć wspólnie jakieś sensowne rozwiązanie tego problemu. Nie było wówczas żadnej akceptacji na przedstawione trzy propozycje poza jedną ze względu nawet na to, że był duży interes nauczycieli aby w jakiś sposób utrzymać tą szkołę. Postanowiono wówczas, że będzie to szkoła filialna , która obecnie funkcjonuje. Natomiast w najbliższym czasie zgodnie z wnioskiem nawet komisji rewizyjnej do 15 czerwca br. zostaną przygotowane propozycje sposobu funkcjonowania tej szkoły. Przy zatwierdzaniu projektów organizacyjnych na ten rok szkolny pani wizytator wyraziła zgodę aby w Wokowicach były oddziały łączone w granicach 12 uczniów w klasie – pierwsza klasa z drugą i czwarta z piąta , gdzie tylko sporadyczne lekcje są oddzielnie natomiast pozostałe są łączone, ponieważ nie ma innego wyjścia . Przedstawił następnie warianty dalszego funkcjonowania szkoły w Wokowicach tj. 1/ przemienny system naboru do pierwszej klasy tzn. co drugi rok pod warunkiem , że rodzice zaakceptują taki sposób ponieważ to rodzic musi wyrazić zgodę, 2/ zostawienie klasy 0, 1, 2 3 natomiast klasa 4, 5, 6 do Sterkowca z dowozem wahadłowym gimbusem szkolnym z zapewnieniem opieki, 3/ pozostawienie w takim stanie jakim jest, 4/ całkowita likwidacja szkoły. Istnieje również jeszcze projekt tzw. małej szkoły rodzinnej lansowany przez ówczesnego kuratora oświaty Lackowskiego na bazie szkoły prywatnej jeśli by się ktoś podjął tego przedsięwzięcia. Wtedy gmina daje subwencję w takiej wysokości ile przypada na jednego ucznia. Odnośnie przypadania ilości uczniów na etat czy to administracyjny czy to obsługowy czy nauczycielski wyjaśnia, że trudno tak porównywać ponieważ szkoła nie jest równa szkole. Nie ma znormalizowanych szkół na terenie gmin . Nie ma znormalizowanych pomieszczeń lekcyjnych. Są różne pomieszczenia, różne powierzchnie użyteczne od bardzo przestronnych , z którymi spotykamy się w szkole podstawowej nr 2 , która spełnia współczesne warunki , do obiektów przestarzałych konstrukcyjnie projektowanych w latach 1940 do 1950 i jeszcze wcześniej , zabytkowych jak w Okocimiu , Mokrzyskach itd. Jeśli sale lekcyjne są małe szczupłe gdzie obsługa tych pomieszczeń wymaga małego nakładu to tam wiadomo, że będzie mniej sprzątaczek itd. Mamy przykład hermetycznie utłoczonej szkoły podstawowej nr 3. Natomiast mamy inną szkołę gdzie jest bardzo dużo powierzchni o różnym przeznaczeniu. Szkoły posiadają duże ogrody jak w przypadku szkoły podstawowej nr 2 w Brzesku. Dodatkowo w niektórych szkołach zatrudnione są tzw. „stopki”, zadanie dodatkowe skierowane przez administrację państwową na organ prowadzący w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży. Stąd też niektóre sprawy związane z utrzymaniem ładu i porządku na terenie jednostek oświatowych w gminie są tak zróżnicowane . Informuje, że na pewno w szkołach nie ma globalnego przesytu. Jeśli chodzi o ucznia przeliczeniowego na nauczycieli to informuje, że jest to różnie w różnych szkołach. Znowu trzeba wziąć pod uwagę specyfikę szkoły, średnią albo ogólną liczbę uczniów w oddziale w odniesieniu do przepisów wykonawczych ustawy o systemie oświaty, gdzie są pewne bariery , których ani wizytator ani dyrektor nie przekroczy tzn. podziały na grupy. Wiadomo, że jeśli będzie poniżej albo na pograniczu 26 uczniów to w tym przypadku podziału na grupy nie ma. Czyli automatycznie spada liczba nauczycieli w stosunku do liczby ucznia. Natomiast aby osiągnąć efekt dydaktyczny przy nauczaniu języka obcego zajęcia należy prowadzić w grupach co najwyżej 15 osobowych i w specjalnie wyposażonych klasopracowniach. Program harmonogramu remontów ciągnie się kilka lat. Taki harmonogram można sporządzić. Tylko za takim harmonogramem jeśli zostanie przyjęty idą ogromne pieniądze. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że przysłuchując się wyjaśnieniom Pana Naczelnika Wydziału EKiS nasuwa się taka myśl, że gdyby nie dyrektorzy szkół, gdyby nie nauczyciele, gdyby nie rodzice i sponsorzy to tak naprawdę ta nasza oświata w gminie już dawno powinna być pod „kreską”. Zauważył, że jest brak jasnej spójnej polityki oświatowej kierowanej między innymi przez Pana Naczelnika, Burmistrza Bigaja, który jest odpowiedzialny za oświatę w Brzesku Nie ma żadnego planu czy harmonogramu remontów placówek oświatowych, wykazu inwestycji . Można powiedzieć, że wszystko istnieje „na zasadzie takiej łapanki gdzie w danym momencie jest co potrzebne”. W zasadzie można powiedzieć tak, że wszyscy w oświacie wszystko widzą, że tak jest, że tak nie powinno być no ale prawdę mówiąc przez ostatnie lata niewiele się w tym zakresie zrobiło. Oczywistym przykładem jest filia w Wokowicach , szkoła w Buczu. Za pierwszej kadencji kiedy był radnym w roku 1997 gdzie z dużą pompą i fetą się otwierało szkołę w Buczu ale nie została dokończona. Dalszy przykład dotyczy szkoły w Jasieniu, która jest nie funkcjonalna. Wybudowano nową szkołę / gimnazjum/ w Jadownikach, która to inwestycja do końca nie została przemyślana. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła wyjaśnił Panu radnemu Ojczykowi, że o wydatkowanych środkach na poszczególne placówki oświatowe decydują radni i o tym pan radny dobrze wie. Od tego jak radni uchwalą i na co te środki maja być przeznaczone tak są realizowane. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował, że nie chciałby aby tutaj na sesji te wystąpienia, zwłaszcza ostatnie były nacechowane wielką ogólnością i demagogią. Trzeba spojrzeć na pewne fakty. O tyle wybacza pewne stwierdzenia radnego Ojczyka ponieważ nie był radnym w poprzedniej kadencji i nie wiedział w ogóle co w gminie się działo. Jak wprowadzano reformę oświaty? Ile nakładów inwestycyjnych gmina poczyniła i na ile milionów złotych. Jak ustalono sieć szkół. Jak zabrano się za plan adaptacji , remontów i wykupu następnych szkół. Jaką tytaniczną pracę wykonała Rada Miejska, Zarząd Miejski poprzedniej kadencji żeby mieć godne warunki nauczania dzieci i młodzieży. Doskonale zdajemy sobie sprawę z faktu, że ta baza oświatowa nadal wymaga dalszej planowej gospodarki w tym sensie inwestycyjnym. Doskonale wiemy jakie sale gimnastyczne jeszcze trzeba wybudować. Wiemy kiedy szkoła w Buczu była kończona, za której kadencji i w jakich latach i dlaczego wówczas sali gimnastycznej nie wybudowano od razu skoro inwestycja miała miejsce i była nową inwestycją. Podobna sytuacja jest w Jasieniu, tam fundamenty czekają już cztery lata i wszyscy o tym wiedzieli i zdawali sobie sprawę ,ale takie a nie inne były uwarunkowania związane z reformą, którą w krótkim czasie trzeba było wykonać. Pragnie poinformować, że gmina Brzesko jeszcze dzisiaj spłaca zaciągnięte kredyty ,pożyczki związane z reformą oświatową. W sumie ponad 11 milionów złotych wydano na same inwestycje związane głównie z wykupem nieruchomości od Starostwa Powiatowego i budową gimnazjum w Jadownikach. W zeszłym roku wydano na adaptację , wymianę okien i remonty pół miliona złotych. Istnieje plan potrzeb szkół jeżeli chodzi o dalsze remonty i inne potrzeby związane z termomodernizacją i kwestie będą rozpatrywane na etapie konstruowania budżetu na rok przyszły. Prosi aby radni dzisiaj nie sugerowali ponieważ nie zgadza się z takim poglądem, że samorząd w tym temacie dużo nie zrobił. Potrzeby znamy, dostrzegamy je. Zna relacje z innych samorządów i samorząd z Brzeska dużo w tym temacie zrobił między innymi podział na grupy językowe a to też dużo kosztuje. Pan Naczelnik Józef Cierniak poinformował, że nie zgadza się w ogóle z wypowiedzią radnego Ojczyka. Proszę wrócić do spraw z przed roku 1996. Są na sali dyrektorzy i proszę zasięgnąć opinii kiedy organami prowadzącymi było kuratorium oświaty. Obiekty, które gmina przejęła w roku 1996 były w takim stopniu zdekapitalizowane ,że gmina chociażby chciała doprowadzić je do należytego stanu to by jeden budżet gminy na te zadania nie wystarczył. Nie zgadza się z tym co pan radny mówi, że samorząd nic nie robi . Niech pan radny zasięgnie informacji w innych ościennych samorządach w stosunku do gminy Brzesko ile w ostatnich latach właśnie gmina Brzesko zrobiła dla oświaty. Że to właśnie gmina Brzesko ma jedną z najlepszych sieci oświatowych w województwie małopolskim. Też nie zgadza się z tym , że gimnazjum w Jadownikach było zrobione w pośpiechu. To jest nie prawda było zrobione dobrze, to była potrzeba i tak należało zrobić. To co Pan Burmistrz zrobił, poprzedni Zarząd Miasta i Rada Miejska przyjęła jest słuszne i tego będzie bronił. Radny Krzysztof Dudziński pragnie przypomnieć, że punktem dzisiejszego porządku obrad jest analiza funkcjonowania placówek oświatowych a nie analiza remontów. Jeśli chodzi o harmonogram remontów, o którym wspomniała Pani radna Lebiecka to informuje, że komisja oświaty w tej kadencji na jednym z pierwszych posiedzeń wnioskowała o przygotowanie harmonogramu w ujęciu priorytetowym remontów na kadencję czteroletnią Rady. Zgadza się również z tym, że o remontach decyduje Rada Miejska a nie dyrektorzy szkół. Z informacji przedstawionej przez Naczelnika Wydziału Oświaty wynika, że 15 czerwca br. zapadanie decyzja, który z wariantów jeśli chodzi o szkołę podstawową w Wokowicach zostanie wybrany . Jeśli nie to prosi o wyjaśnienie tej sprawy ponieważ chodzi o to, że pan dyrektor szkoły Podstawowej w Sterkowcu chce mieć jasność w tym temacie, ponieważ nie wie jak ma planować dalszy tok swojej pracy. Jeśli chodzi o nauczanie języka obcego to uważa, że uczeń ma się nauczyć uczyć w szkole a dużo więcej ma pracować sam. Informuje, że na posiedzeniu komisji oświaty była bardzo gruntowana rozmowa i dyskusja na temat funkcjonowania placówek oświatowych. Byli dyrektorzy poszczególnych szkół , przedstawiali różne na ten temat swoje osiągnięcia i komisja uznała to jako wielki ogromny sukces i wszyscy dyrektorzy wykazują w tej materii ogromne zainteresowanie. Dlatego, że jest dobrze to dzięki ich zaangażowaniu i pracy , którą należy docenić. Radna Agata Brzeska – Lebiecka zabierając głos w kwestii wyjaśnienia panu radnemu jeśli chodzi o szkołę podstawową w Wokowicach. Wniosek komisji rewizyjnej był taki aby Wydział Edukacji przygotował kilka wariatów rozwiązania tego problemu i była ściśle określona data jego realizacji . Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że problem jest niezmiernie trudny zwłaszcza dla społeczności Wokowic. Natomiast data 15 czerwca br. to jest ten termin gdzie te propozycje, różna wariantowość ma być przedstawiona do dyskusji na komisje i Radę. Dopiero po dyskusji i zapoznaniu się z tymi wariantami Rada Miejska będzie podejmować wiążące opinie. Powracając do tych remontów mimo wszystko przy analizie funkcjonowania szkół jest on niezmiernie ważny, ponieważ sam nauczyciel niestety do nauczania nie wystarczy, musi mieć również jakieś warunki do tego nauczania. Wszyscy zdajemy sobie sprawę , że środków finansowych jest bardzo mało, to nie ulega żadnej wątpliwości i nikt tutaj nie robi zarzutów z tego powodu. Również wszyscy bardzo dobrze wiemy, że odkąd samorząd szkołami się zajmuje to te szkoły funkcjonują dużo lepiej. Miejscowi wiedzą o wiele lepiej co w tej szkole jest potrzebne a nie panowie z Tarnowa czy Krakowa czy z Warszawy. Domagając się planu remontów placówek oświatowych miała na uwadze to ,aby w przyszłości nie popełniać błędów jakie zdarzyły się do tej pory ,ponieważ mamy mało środków finansowych i musimy je wydawać gospodarnie. Pan Naczelnik Cierniak Józef poinformował, że rok szkolny 2004/2005 Szkoła Podstawowa w Sterkowcu i Wokowicach będzie funkcjonowała na obowiązujących przepisach. Nie ma możliwości żadnych prawnych aby cokolwiek tutaj burzyć czy zmieniać. Jeśli będzie wola Pana Burmistrza i materiał zostanie przez Pana Burmistrza przekazany na posiedzenia komisji w sprawie wariantowego funkcjonowania tych dwóch szkół to komisje będą miały czas przez cały sezon wakacyjny, żeby dogłębnie przeanalizować i móc wypracować swoje stanowisko w tym zakresie po to, żeby w sezonie jesiennym można było ze społecznością na te tematy rozmawiać. Ostateczną decyzję w tym temacie musi podjąć Rada Miejska w Brzesku co do statusu tej szkoły do końca lutego przyszłego roku po pozytywnym zaopiniowaniu przez małopolskiego kuratora oświaty . Małopolski kurator oświaty bierze również pod uwagę opinię lokalnej społeczności, ponieważ tak mówi prawo- ustawa o systemie oświaty. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że obawia się takiej rzeczy żebyśmy właśnie poprzez brak jakieś spójnej polityki w różnych obszarach nie skończyli w tej kadencji tylko na koncepcjach, analizach i planach gdyż nie tego do końca od nas mieszkańcy oczekują. Radna Jadwiga Kramer pragnie zwrócić uwagę, że w opracowaniu o funkcjonowaniu Szkoły Podstawowej w Okocimiu są przedstawione informacje dotyczące zasponsorowanych kwotach na rzecz szkoły. W związku z tym zadaje pytanie czy to nie jest sposób np. na wykończenie szkoły w Buczu. Gdyby ten temat można było poprowadzić w sposób właściwy , czy tego by się tam nie dało zrobić ? Sądzi, że Pan sołtys w Buczu po zapoznaniu się z tymi materiałami będzie w jakiś sposób próbował przekonać mieszkańców aby swoją pracą pomóc w dokończeniu budowy tej szkoły. Zauważyła ,że szkoła w Mokrzyskach jako jedyna w gminie wprowadziła naukę języka niemieckiego w klasach od 1 – 6. Temat Szkoły Podstawowej w Wokowicach ciągnie się długo, co tamta społeczność sądzi ,o którym kolwiek z tych wariantów, czy w ogóle ten temat miejscowa społeczność chce w jakiś sposób rozwiązać, czy w ogóle nie chcą o tym rozmawiać. Radny Kazimierz Sproski poinformował, że w wypowiedziach radnych nie zauważył spójności, ponieważ specyfika każdej szkoły jest inna. Nie można porównywać żadnej skali . Podział na oddziały i grupy jest bardzo liberalny ze strony organu prowadzącego. Redukcje etatów w oświacie można dokonać w każdej chwili ,tylko kto weźmie za to odpowiedzialność skoro każdy startując na radnego miał w swoim programie wyborczym walkę z bezrobociem. Radny Stanisław Turlej poinformował, że z materiałów jakie otrzymał wynika, że poziom , który się wyraża między innymi testami kompetencji jest przeciętny w województwie 29 punktów . Natomiast ciągle słyszy, że jest doskonały , bardzo wysoki i wspaniały więc nie wie jak to jest. Może Pan Naczelnik by te kwestie sprecyzował, czy ten poziom jest wyższy od średniego w województwie czy jest niższy w tych kategoriach wymiernych. O ile zrozumiał z przedstawionych informacji wynika, że u nas w szkołach nie ma młodzieży, która ma konflikt z prawem, nie ma takiego przypadku żeby był kurator a jeśli są takie przypadki to niech Pan Naczelnik poda . Niech wiemy jak wygląda rezultat pracy wychowawczej. Trzeba mieć rówież na uwadze rok 2006 kiedy gro nauczycieli pójdzie na emerytury co pociągnie duże koszty finansowe. Pan sołtys wsi Wokowice Józef Gładki wracając do sprawy Szkoły Podstawowej w Wokowicach zauważył, że ta szkoła jest dobrą placówką, stanowi dorobek wielu pokoleń zarówno w sensie społeczeństwa miejscowego jak i wielu pokoleń pedagogów, która ma pokaźny dorobek materialny, dobre wyniki, dobrą kadrę . Dlatego zastanawia się dlaczego szkoła w Wokowicach stanowi taki wielki problem czy ma być trzy klasowa czy jeszcze inna . Uważa, że takie szkoły są na miarę potrzeb, stwarzają właściwą opiekę , właściwy klimat i z całą pewnością takie szkoły będą wolne od patologii społecznej i innych trendów niekorzystnych. Apeluje do państwa radnych żeby jeśli jakiekolwiek decyzje w tej sprawie zapadną były decyzjami wyważonymi. Radny Stanisław Milewski poinformował, że w zeszłym tygodniu został oprowadzony przez Panią dyrektor po budynku szkoły w Buczu. Poprosił Panią dyrektor aby zabezpieczyć tą starą część szkoły aby nie doszło do katastrofy budowlanej. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał wracając do funkcjonowania szkoły podstawowej w Wokowicach informuje, że koszt utrzymania jednego ucznia w tej szkole jest cztery razy wyższy niż w innych porównywalnych szkołach naszej gminy. Temat funkcjonowania tej filii w Wokowicach głęboko był analizowany w poprzedniej kadencji. Odbyło się kilka spotkań z nauczycielami, radą rodziców, z przedstawicielami sołectwa i podjęto wówczas takie a nie inne decyzje mając świadomość, że ta szkoła jest dużo droższa. Nie zgadza się z argumentem, że ta szkoła jest jak gdyby gwarancją tego, że nie będziemy tworzyć patologii itd. Ad 6. Analiza finansowa funkcjonowania Krytej Pływalni w Brzesku i Miejskiego Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Brzesku Pan Jan Waresiak Dyrektor Krytej Pływalni w Brzesku złożył informację odnośnie funkcjonowania krytej pływalni wg załącznika do protokołu. Radny Krzysztof Dudziński odnosząc się do analizy finansowej i funkcjonowania krytej pływalni w Brzesku poinformował, że kryta pływalnia funkcjonuje bardzo dobrze, widać duże zaangażowanie dyrektora w jej dalszy rozwój i pochwalił Pana dyrektora za takie działania . Zwraca się z prośba aby kryta pływalnia tak dalej dobrze funkcjonowała. Jeśli chodzi o sprawozdanie finansowe proponuje aby dyskusję nad tym sprawozdaniem przenieść do następnego roku, ponieważ dzisiaj nie ma do czego się odnieść , a w przyszłym roku będzie można na podstawie tego roku podjąć odpowiednią merytoryczną dyskusję. Proponuje zamknąć dyskusję na ten temat. Rada Janina Drużkowska – Cader w nawiązaniu do analizy funkcjonowania krytej pływalni poruszyła kilka kwestii, które mogą być dalszą inspiracją do tworzenia nowych programów i do stworzenia nowych możliwości zarobkowania czyli powiększanie dochodów krytej pływalni, a tym samym poprawiania kondycji naszej gminy. Uważa, że można by pomyśleć o programie specjalnie promującym wykorzystanie sauny. Sauna ma ogromne znaczenie przy różnego rodzaju dolegliwościach zdrowotnych. Należy również stworzyć zaplecze rekreacyjne wokół krytej pływalni , które mogą dać dodatkowe możliwości zarobkowania przede wszystkim w okresie letnich pór roku. A więc zaplecza ogrodu, parku pięknie wyposażonego w zieleń, infrastrukturę ogrodową i znowu program słońce , woda i zieleń, coś w tym stylu. Nie wie jakie są jeszcze możliwości lokalowe aby można było stworzyć programy gdzie można byłoby skojarzyć salę i wodę np. jakiś program wokół tańca dla młodych. Myśli, że w programy należałoby wpleść także osoby z niepełnosprawnością lub te ,które chcą poprawić swoją kondycję .Kolejną sprawą jest realizacja poprawy zmniejszenia wydatków na energię ,co oczywiście wiąże się ze sprawą zamontowania alternatywnych źródeł ciepła czyli kolektorów. Przy takim zakładzie jest to niezbędna rzecz. Działania w tym kierunku podjąć jak najszybciej bo zwraca się to od razu. Od razu następuje zmniejszanie wydatków. Radny Józef Kubas proponuje umieścić przy wjeździe i wyjeździe z miasta tablice reklamującą kryta pływalnię. Zwrócił się z pytaniem czy są szkoły, które nie korzystają z zajęć na krytej pływalni , a jeśli są to proszę je wymienić ? Poruszył również temat związany z organizacją warsztatów dla nauczycieli dotyczących metodyki nauki pływania. Czy jest współpraca między nauczycielami a ratownikami na krytej pływalni ? Pan Baranek dzierżawca lokalu na terenie krytej pływalni poinformował, że system klimatyzacyjny jest tak zaprojektowany, że nie spełnia swojego zadania. Zwrócił się z pytaniem kiedy ten system zostanie usprawniony ? Pan Jan Waresiak Dyrektor krytej pływalni ustosunkowując się do wypowiedzi radnych poinformował, że w miarę możliwości stara się wprowadzać różne formy aktywizacji tylko ograniczają częściowo środki finansowe na to przewidziane. Oprócz programu dla dzieci jest program grupa aktywnej rehabilitacji . Jest możliwość jeżeli będą zainteresowani uruchomić dowolną ilość grup. Szkoły podstawowe wszystkie korzystają z krytej pływalni. Niektóre szkoły te bardziej odległe nie były zainteresowane krytą pływalnią np. szkoła średnia w Szczurowej. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał ustosunkowując się do wypowiedzi Pana Baranka poinformował, że muszą zostać wykonane inne rozwiązania dotyczące systemu klimatyzacji obiektów dzierżawionych typu kawiarnia itp. Musi nastąpić rozdzielenie elektroniczne wentylacji, która niekoniecznie musi cały czas w kawiarence działać kiedy to nie będzie potrzebne. W tej chwili składane są wnioski o dofinansowanie całego projektu oszczędności energii na krytej pływalni do wojewódzkiego funduszu, do narodowego i eko funduszu. W tym momencie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku ogłosił 30 minutową przerwę w obradach sesji Rady Miejskiej . Obrady zostały wznowione po przerwie. Pani Janina Woda Dyrektor Miejskiego Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Brzesku złożyła informację na temat analizy finansowej i funkcjonowania MZGM w Brzesku. Informacja stanowi załącznik do protokołu. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła zwrócił się z pytaniem czy są uwagi do przedstawionej informacji przez Panią Dyrektor MZGM ? Radni uwag nie zgłosili Ad 7. Podjęcie uchwał w sprawach : Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku za rok 2003 Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku za rok 2003, który został przyjęty 16 głosów za, przeciw 0, 1 wstrzymujący się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XX/129/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 maja 2004 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku za rok 2003 / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Powiatowej i Miejskiej w Brzesku za rok 2003 Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania Powiatowej i Miejskiej w Brzesku za rok 2003, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XX/130/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 maja 2004 roku w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego Powiatowej i Miejskiej w Brzesku za rok 2003 / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty przy przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty przy przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XX/131/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 maja 2004 roku w sprawie wyrażenia zgody na stosowanie bonifikaty przy przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie określenia zasad wynajmowania lokali użytkowych wchodzących w skład zasobu gminy Brzesko Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu . W imieniu Pana Burmistrza wnosi poprawkę do załącznika nr 1 projektu uchwały tj. szczegółowe zasady wynajmu lokali użytkowych stanowiących zasób gminy Brzesko w § 11 ust. 2 w brzmieniu „Waloryzacja nie dotyczy lokali wynajmowanych podmiotom, o których mowa w § 8 ust. 1” Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że przedstawiony projekt uchwały przez sekretarza gminy jest dość ogólny. I tak np. jeżeli jest mowa o umowie najmu na czas określony czy nieokreślony to powinny być takie sprawy ujęte , że umowa najmu na czas oznaczony może być zawarta pod warunkiem poddania się przez przyszłego najemcę egzekucji z aktu notarialnego co do obowiązku wydania lokalów w terminie oznaczonym przez wynajmującego . Uważa, że kwestie zasady najmu lokali powinny być lepiej dopracowane. Nasza uchwała nie mówi nic na temat zmiany najemcy, przedmiotu działalności, zamiany lokali. Tak przedstawiona uchwała nie mówi nic w kwestii zabezpieczenia roszczeń itp. Uważa, że przedstawiona uchwała została „na szybko wrzucona” i na komisji nie było czasu żeby móc zaproponować zmiany, o których teraz mówi sekretarz, gdyż na komisji członkowie zostali zaskoczeni tym projektem uchwały. Jest to ważna uchwała i uważa, że powinna być trochę lepiej dopracowana. Wnosi aby ten projekt uchwały jeszcze raz przepracować i uzupełnić. Radna Janina Drużkowska – Cader nawiązując do przedstawionego projektu uchwały załącznika nr 1 „szczegółowe zasady wynajmu lokali użytkowych stanowiących zasób gminy Brzesko” paragrafu 10 wnioskuje żeby sprecyzować nieco inaczej ten paragraf. Chodzi o to żeby ta uchwała również stwarzała kontrolę, a przede wszystkim zapobiegała różnym działaniom korupcyjnym. Dlatego wydaje się jej, że brak precyzji w pewnych tego rodzaju zapisach może takie możliwości stwarzać. W paragrafie 10 można by np. zapisać , że „Burmistrz Brzeska może unieważnić przetarg w sytuacji kiedy wymaga tego interes ekonomiczny i społeczny gminy”, a zatem tego rodzaju działanie byłoby logiczne, sensowne i zrozumiałe. Natomiast jeśli mamy do czynienia z takim zapisem, że właściwie Burmistrz może działać tak jak chce ale bez uzasadnienia i bez ważnych powodów a więc może to stwarzać różnego rodzaju nadużycia. Zaznacza, że nie mówi tego osobowo w stosunku do naszego Burmistrza tylko mówi o tym, że prawo które tworzymy ono ma służyć również na następne lata i powinno być ścisłe. Stąd wydaje się, że ten zapis jest taki bardzo liberalny. Kolejna rzecz dotyczy wynajmu na szczególnych preferencyjnych zasadach lokali gdzie właścicielem jest gmina osobom prawnym, organizacjom ,a także osobom fizycznym , którzy prowadzą działalność społecznie użyteczną. Dlatego wydaje się, że w tej uchwale powinno być sprecyzowane to , żeby gmina z tego tytułu nie ponosiła jakiegoś sporego uszczerbku finansowego. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz ustosunkowując się do wypowiedzi radnych poinformował, że również korzystał z wzorów dostępnych w dzienniku urzędowym województwa małopolskiego, na stronach internetowych i również przeglądał inne uchwały w tej materii , a które obowiązują w innych gminach na terenie naszego województwa. Różne te uchwały są , bardziej szczegółowe od naszej uchwały ale są już zupełnie lapidarne, które nie zawierają np. żadnych załączników poza stawkami czynszowymi. Nie ma regulaminów przetargowych w postaci załączników. Uważa, że uchwała powinna stwarzać pewne ramy i ta przedstawiona jest bardzo szczegółowa, ponieważ zawiera regulamin przetargu ustnego, regulamin przetargu pisemnego, zawiera też szczegółowe zasady , odnosi się również na jaki okres czasu są zawierane umowy ,a więc wszystkie zasadnicze elementy tam się znajdują. Te dodatkowe zastrzeżenia , dodatkowe obwarowania , czy to zabezpieczające interesy gminy , zobowiązujące najemcę do wpłacenia kaucji to można oczywiście zawrzeć w konkretnej umowie. Odnosząc się do wypowiedzi Pani radnej Drużkowskiej – Cader tutaj taki zapis funkcjonuje w zdecydowanej większości we wszystkich regulaminach przetargowych bo takie jest prawo właściciela. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku poddał pod głosowanie poprawkę do § 11 ust. 2 w brzmieniu „ Waloryzacja nie dotyczy lokali wynajmowanych podmiotom, o których mowa w § 8 ust. 1” Głosowano jednogłośnie Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zasad wynajmowania lokali użytkowych wchodzących w skład zasobu gminy Brzesko, który został przyjęty 16 głosów za, przeciw 0, 3 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwala nr XX/132/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 maja 2004 roku w sprawie określenia zasad wynajmowania lokali użytkowych wchodzących w skład zasobu gminy Brzesko / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu. Radny Krzysztof Ojczyk w imieniu klubu „Inicjatywa radnych dla Brzeska” poinformował, że po dogłębnej analizie projektu uchwały w sprawie stawek za zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu wnosi następujące uwagi i zastrzeżenia: 1/ uchwała, która została w zasadzie tak jak i poprzednia przeczytana na komisjach i nie miało to nic wspólnego z wnikliwą analizą nie precyzuje i nie pokazuje prawdziwych skutków finansowych jakie niesie ta uchwała dla mieszkańców , przedsiębiorców dla społeczności naszej gminy. Poza formalną przesłanką wprowadzenia tej uchwały w zasadzie brak w tej uchwale jest szczegółowych i merytorycznych argumentów do podjęcia tej uchwały, 2/ chodzi o wprowadzenie uchwały, która tak naprawdę jest nowym podatkiem bez jakiejkolwiek konsultacji z mieszkańcami, organizacjami i stowarzyszeniami. Nikt w zasadzie z mieszkańców i podmiotów, które funkcjonują nie zapytał się o zdanie w tej kwestii. Może dochodzić do sytuacji paradoksalnej, że przykładowo punkt fryzjerski , który ma 20 czy 30 metrów a szyld ma np. wielkości 1m2 będzie musiał za ten szyld zapłacić więcej niż podatek od nieruchomości. Trzeba sobie tutaj wyobrazić skalę o jakiej tutaj będziemy mówić. Przygotowana uchwała jest w dużej mierze uchwałą nie uwzględniającą wiele indywidualnych przypadków. Budzić to może różne podejrzenia o działania korupcyjne urzędników przy wydawaniu decyzji i pobieraniu opłat. Może się okazać, że Pan Kowalski za zajęcie pasa drogowego będzie musiał zapłacić za pewną formę reklamy a Pan Iksiński drugi nie zapłaci chociaż ma podobną reklamę. Będzie to budzić wiele kontrowersji i w zasadzie ta uchwała ani ustawa nie precyzuje szczegółowo dlaczego Kowalski będzie musiał zapłacić a Iksiński nie , 3/ brak jest zapisu w uchwale w sprawie zasad i trybu umarzania opłat za zajęcie pasa drogowego np. w przypadku realizacji lokalnych inicjatyw inwestycyjnych .Uważamy, że takie zapisy czy przypadki umorzenia czy upoważnienia Burmistrza , że w pewnych przypadkach powinno się zwolnić z tej opłaty powinny być w uchwale zamieszczone. Inwestycje finansowane z budżetu miasta gdyby się okazało, że gmina coś finansuje jakąś tablicę reklamową i zajmie pas drogowy to trudno wyobrazić sobie fakt , że od siebie będzie brała opłaty. Kolejną sprawą to są prace w zakresie konserwacji zabytków, które powinny być zwolnione. Kolejną sprawą są to reklamy umieszczane przez fundacje ,stowarzyszenia, organizacje użyteczności publicznej realizujące swoje cele statutowe. Najlepiej by było aby w sprawie tych zwolnień przygotowana została odrębna uchwała, która uchwalana byłaby równolegle z tą przedstawiona pod dzisiejsze obrady , ponieważ tak to jest zrobione w innych miastach. Przedstawiony projekt uchwały należałoby uzupełnić i uściślić np. że stawki dzienne opłaty za umieszczanie w pasie drogowym za obiekty handlowe i usługowe, ogródki gastronomiczne , za okazjonalną sprzedaż – stoiska odpustowe , za szyldy reklamowe na budynkach, za szyldy informacyjno – ogłoszeniowe na okrąglakach , informacje o wydarzeniach kulturalno – oświatowych na transparentach, przystanki komunikacji miejskiej / wiaty przystankowe/, „ markizy „i inne reklamy . Przedstawione przykłady pokazują jak dużo kontrowersji może budzić ta przedstawiona uchwała jak jej się nie uszczegółowi. Kolejna sprawa dotyczy braku w tej uchwale sankcji za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi, za przekroczenie terminu zajęcia określonego w zezwoleniu, za zajęcie większej powierzchni niż w decyzji. Przedstawiony projekt uchwały nie precyzuje jak dokładnie wygląda postępowanie administracyjne przy wydawaniu decyzji przez Urząd Miejskie. W związku z powyższym stanowisko klubu jest takie aby ten projekt uchwały podjąć, ponieważ zobowiązuje nas do tego prawo aczkolwiek nie jest to w tej chwili wymóg ani bezwzględny ani na tą chwilę bardzo potrzebny. Wniosek klubu jest taki aby jeśli jest taka potrzeba to spotkajmy się przed 9 czerwca po to ,aby uchwałę dokładnie dopracować, a jeśli nie to na najbliższej sesji podjąć tą uchwałę ,a może to oszczędzić i radnym i urzędowi wiele nieporozumień i konfliktów. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz wstępnie ustosunkowując się do wypowiedzi radnego Ojczyka i stanowiska Klubu „Inicjatywa radnych dla Brzeska” odnośnie prawnych aspektów informuje Pana radnego, że te opłaty które są wprowadzane mają swoją podstawę prawną. Ustawa tak stanowi i to jest tak samo jak i w przypadku podatku , że tam też nie przeprowadza się referendum czy konsultacji na temat podatków, które są określone w ustawach, które mówią o minimalnych czy maksymalnych stawkach . Rada porusza się tylko w odpowiednich widełkach określających stawki podatkowe. Natomiast referendum czy konsultacje przeprowadza się dopiero gdyby gmina chciała nałożyć jakieś zobowiązanie podatkowe nie mieszczące się w ramach ustawowych. W tym przypadku nawet nie byłoby możliwości przeprowadzenia takiej konsultacji ponieważ jest określona stawka i Rada Gminy uchwala tylko te opłaty w granicach dopuszczonych przez ustawę . Pan Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Henryk Piela udzielił również wyjaśnień informując, że ustawa o drogach publicznych na zarządcę drogi / w tym wypadku Burmistrza/ nakłada pewne obowiązki. Drogi powinny być utrzymywane w sposób właściwy, należyty oznakowane, bezpieczne. W związku z tym nie da się tego wykonać bezpłatnie. Na to potrzebne są środki finansowe. Ustawodawca sam nie ma dobrego sposobu finansowania dróg z kasy państwowej. Ustawodawca mówi tak – niech zarządca drogi znajdzie środki. Te środki stanowią fundusz specjalny. Te wszystkie opłaty, o których mowa jest w uchwale mają właśnie trafiać na konto środków specjalnych. Z tego konta te środki specjalne nie tafią na żadne inne zadnia jak tylko na utrzymanie, remont i budowę właśnie dróg. Stąd cel jaki przyświecał przy proponowaniu stawek był jasny , chcemy mieć środki na utrzymanie dróg. Ostatnio wiele środków przeznacza się na remonty i modernizację, budowę progów zwalniających, oznakowań dodatkowych, barier wymuszających spowolnienie ruchu . Za środki , które będą pochodzić właśnie z podjętej uchwały będą realizowane te zadania. Stawki zaproponowane w projekcie uchwały są zbliżone do proponowanych stawek przez Starostwo Powiatowe w Brzesku, dla dróg powiatowych powiatu brzeskiego. Jeśli chodzi o zarzut, że proponowana uchwała nie precyzuje sankcji kar w przypadku nie przestrzegania tych przepisów to wyjaśnia, że są jasne prawnicze regulacje, które mówią, że w uchwale nie przepisuje się postanowień ustaw. Uchwała doprecyzowuje jedynie ustawy i tak jest ta przedstawiona uchwała przygotowana. Jeśli ktoś czytał tą ustawę to wie, że w art. 40 za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia są opłaty karne w wysokości wartości dziesięciokrotnej tej opłaty . Dlatego tego się generalnie w uchwale nie przepisuje bo o tym właśnie mówi już ustawa. Nie przepisuje się też zasad naliczania bo to wszystko przekazuje ustawa. Radna Agata Brzeska – Lebiecka poinformowała, że jeśli chodzi o opłaty drogowe to nie jest rzecz nowa , ona cały czas funkcjonowała, funkcjonowała i funkcjonować będzie . To nie jest żaden podatek . Samorząd ustala tylko wysokość stawki tej opłaty. Poprzednio ta stawka uregulowana była jedna dla wszystkich rodzajów dróg a wiadomo przecież jest, że w tej chwili mamy drogi gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe , międzynarodowe i ich standard utrzymania jest zupełnie inny . Każda droga ma zupełnie inne wymagania stąd poprostu ustawodawca pozwolił samorządom jak gdyby ustalić te stawki co do zajęcia pasa drogowego. My mówimy o pasie drogowym, my nie mówimy w ogóle o reklamowaniu się jako reklamowaniu samym. Przecież to nigdy nie było opodatkowane. Do tej pory jeśli ktoś postawił sobie reklamę w pasie drogowym również była od tego pobierana opłata. To nie jest tak, że w tej chwili ustawodawca coś takiego narzucił. Jeśli ktoś sobie wiesza reklamę na budynku to ona nie jest w pasie drogowym i za to opłaty się nie pobiera. Natomiast jeśli ktoś postawi reklamę samodzielną i ta reklama jest w granicy pasa drogowego to niestety jest to właśnie zajęcie pasa drogowego. Albo stawia taką reklamę trochę dalej i wtedy nie ma żadnego problemu, albo musi ten koszt ponieść. Taka sama sytuacja jest jeśli ktoś reklamę stawia np. w ogródku prywatnym to też musi temu kto mu ten teren użycza zapłacić za postawienie reklamy. Dlatego nie rozumie skąd ten problem się bierze i o co ta cała awantura skoro cały czas mamy sytuację taka, jaką mamy a jedyne co, to samorząd mam wreszcie możliwość uregulowania tej wysokości opłaty we własnym zakresie w zależności od potrzeby i standardu naszych dróg gminnych. Cały czas w budżecie gminy, powiatu czy województwa ten środek specjalny był i na to składała się właśnie opłata za zajęcie pasa drogowego. Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że absolutnie nie jest przekonana wypowiedzią Pani radnej jakoby w tym temacie nic się nie zmienia. Jak słyszała na samym początku Pan sekretarz powiedział że „w związku ze zmianą ustawy o drogach publicznych „ następują zmiany i dlatego mamy tą uchwałę . Jest to bardzo ważna uchwała dlatego dziwi się, że nie było jej na podstawowej merytorycznej Komisji Prawa i Porządku Publicznego. W tej uchwale rozróżniamy zajęcie pasa jezdni i to jest jasne skoro zajmuje się pas jezdni to za to powinno się płacić. Tego rodzaju uchwała była. Ale pojawiają się zapisy dotyczące zajęcia pasa drogowego i w tym momencie zapoznała się z ustawą o drogach publicznych i wyjaśnia, że pas drogowy to jest grunt od krawędzi do krawędzi ale także przestrzeń nad gruntem i przestrzeń pod gruntem. Ustawodawca wcale nie mówi czy ta przestrzeń nad gruntem sięga 2 km czy 1 km czy do balkonu czy do dachu .W związku z tym przechodząc ulicą Głowackiego i Kościuszki zwracała uwagę na to czym ten pas drogowy jest zajęty. Zajęty jest po pierwsze różnymi wypustami z elewacji i istotnie sięgają te wypusty nad chodnik czyli nad pas drogowy, balkonikami itd. Jedne są położone wzdłuż osi jezdni a inne są poprzeczne kątem prostym do osi jezdni. W uchwale tej nie precyzujemy czy również od szyldów i reklam na elewacjach będą pobierane opłaty . Informuje, że reklama jest to nośnik informacji wizualnej dlatego pyta czy szyld jest reklamą bo jest to wizualnym nośnikiem informacji .W ten sposób przygotowana uchwała naprawdę jest nie precyzyjna. Sprawa oddziaływania tego elementu nowego czyli tego podatku czy kosztów od reklam to należy zderzyć z sytuacją tą, że w mieście powstały trzy supermarkety i teraz jeżeli obłożymy dużą opłatą tych przedsiębiorców, którzy mają te małe sklepiki np. w centrum dużymi opłatami to nie spowodujemy ich lepszego funkcjonowania. Wydaje się, że sprawie oddziaływania tej uchwały na to lokalne środowisko nie poświęciliśmy należytej uwagi ,a świadczy o tym fakt, że tak podstawowa uchwała nie była na podstawowej komisji merytorycznej / Komisja Prawa i Porządku Publicznego/. Pan Jan Musiał Burmistrz Brzeska odnosząc się do wypowiedzi Pani Cader poinformował, że ustawa która nas obowiązuje do końca nie precyzuje pewnych pojęć. Dziwi się, że państwo radni przy każdej uchwale mają taki niedosyt jeżeli chodzi o treść uchwały pomimo, że jest uzasadnienie ,pomimo że na komisjach merytorycznych zgodnie z regulaminem Rady Miejskiej te projekty uchwał są omawiane. Oczywiście po to jesteśmy na sesji aby wszystkie wasze wątpliwości dojaśniać . Pragnie zaznaczyć, że dochody jakie z tego tytułu otrzyma gmina zostają prawie na takim samym poziomie jakie były do tej pory. Te dochody są prawie dziesięć razy mniejsze od górnej granicy ustalonej przez ustawodawcę. Obowiązkiem gminy jest tylko doprecyzować pewne sprawy zgodnie z ustawą . My jako gmina będziemy podobnie płacić powiatowi , zarządowi wojewódzkiemu , drogom krajowym za zajęcie pasa drogowego przy różnych inwestycjach. Radny Zdzisław Grodny poinformował, że na posiedzeniu merytorycznej Komisji tj. Komisji Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa w dniu 12 maja br. projekt tej uchwały był szczegółowo omawiany. Opinia była prawie jednogłośna za przyjęciem proponowanych stawek za zajęcie pasa drogowego. Dlatego zgłasza wniosek formalny o zakończenie dyskusji i poddanie projektu uchwały pod głosowanie. Następuje głosowanie wniosku radnego Zdzisława Grodnego o zamknięcie dyskusji . Wniosek przejęty 11 głosów za, przeciw 7, 1 wstrzymujący się od głosy. Radny Krzysztof Dudziński zwrócił się zapytaniem czy Pan Przewodniczący Rady Miejskiej może powiedzieć dlaczego tego projektu uchwały nie było na posiedzeniu Komisji Prawa i Porządku Publicznego . Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu, który został przyjęty 11 głosów za, przeciw 7, 1 wstrzymujący się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XX/133/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 maja 2004 roku w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Odpowiadając Panu radnemu Dudzińskiemu Pan Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił, że w/w projekt uchwały był przedstawiony na komisjach merytorycznych Gospodarki Finansowej i Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa Ad 8 Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania Radny Krzysztof Dudziński złożył zapytanie dlaczego uchwała dotyczącą wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego nie była omawiana na Komisji Prawa Porządku Publicznego ? Radny Krzysztof Ojczyk złożył interpelację następującej treści : 1.Zwracam się z uprzejmą prośbą o przedstawienie danych finansowych spółek skarbu gminy ( MPEC, MPK, BZK ) za rok 2003, a w szczególności : dokumentację finansową wraz z komentarzem, szczegółową kalkulację kosztów i opiniami rad nadzorczych spółek. 2.Czy pan Burmistrz jest zainteresowany powołaniem w Brzesku Młodzieżowej rady Gminy ? Jeżeli tak to kiedy ? Jeżeli nie to dlaczego ? 3.Czy urząd zajął oficjalne stanowisko w kwestii utworzenia dla mieszkańców bezpłatnej infolinii w Urzędzie Miejskim ? 4.Dlaczego strona internetowa Urzędu Miejskiego nie jest na bieżąco aktualizowana ? Znajdują się tam informacje, których dawno tam już nie powinno być. Następnie złożył interpelację w imieniu klubu „Inicjatywa radnych dla Brzeska” w sprawie Brzeskiego magazynu Informacyjnego „BIM” O medialnym sporze pomiędzy Burmistrzem Janem Musiałem a radnym wojewódzkim Czesławem Kwaśniakiem napisano już prawie wszystko Głośno o tym konflikcie było na stronach internetowych, we wszystkich lokalnych dziennikach, gazetkach i czasopismach. Słuchając argumentów obu stron konfliktu było jasne, iż żadnej ze stron, w tym także miastu Brzesku, awantura ta splendoru nie doda. Dlatego podobnie jak większość mieszkańców przyjęliśmy z ulgą informację, że doszło do ugody i wydawało się, że temat ten jest w zasadzie zamknięty. Jak widać nie było to do końca prawdą. Czytając ostatnie dwa artykuły ostatniego wydania BIM-u „Przebaczenie a sprawa europejska” oraz „Sprawa umorzona” nie wiemy, czy mamy tutaj do czynienia ze świadomą prowokacją, czy też raczej ze zwykłą głupotą redaktora naczelnego tegoż miesięcznika Pana Marka Latasiewicza Z przerażeniem i dużym zażenowaniem obserwujemy poczynania redaktora naczelnego BIM-u, jak na łamach gazety samorządowej, już nie poraz pierwszy za pieniądze podatników, w swoim lub Burmistrza Miasta Brzeska imieniu, pozwala sobie na jątrzenie, sianie nienawiści oraz prowadzenie prywatnej „wendetty i brudnych wojenek” powołując się niezmiennie na znane opinii publicznej od kilku miesięcy fakty. Bulwersuje nas fakt, iż redaktor naczelny miesięcznika samorządowego, działając z tak niskich pobudek, odwołujący się często do wyższych wartości, wykorzystuje tą lokalną gazetkę do wywoływania wśród mieszkańców negatywnych emocji niesłużących nikomu. Nie w takim celu brzeski BIM został do życia powołany. Łatwo sobie wyobrazić, co mogą sobie pomyśleć internauci czytając w BIM-ie tak nasiąknięte złością artykuły ? Jako radni, mieszkańcy tej gminy takim praktykom chcemy powiedzieć stanowcze „NIE” Również i my nie śledziliśmy wcześniejszych dokonań Pana Marka Latasiewicza jako redaktora sportowego, ale jego dotychczasowa praca, styl i sposób pisanych w ciągu roku artykułów, pozwalają wyrobić sobie opinie całkowicie dyskredytującą go w naszych oczach, jako redaktora naczelnego samorządowego miesięcznika BIM opłacanego z publicznych pieniędzy. Mając w pamięci powtarzane deklaracje pana Burmistrza o chęci zakończenia drażliwego sporu pomiędzy nim, a radnym wojewódzkim Czesławem Kwaśniakiem, jak również liczne oświadczenia, iż BIM jest całkowicie niezależny, a teksty w nim zawarte są merytoryczne i niecenzurowane, wnosimy o rozważenie możliwości zwolnienia pana redaktora Marka Latasiewicza z zajmowanego przez niego stanowiska Wydaje się nam, iż Burmistrz Brzeska powinien zająć w tej sprawie jasne stanowisko. W innym przypadku oznaczać to będzie świadome wykorzystywanie za wiedzą Burmistrza czasopisma, niezgodnie z jego przeznaczeniem, do kreowania po raz kolejny negatywnych opinii wobec innych osób publicznych. Radny Stanisław Turlej interpelacja pisemna następującej treści : 1.Zwracam się z prośbą o podanie, jaki jest stan zaawansowania prac nad regulowaniem stanu prawnego gruntów pod drogami gminnymi. W związku z licznymi interwencjami mieszkańców proszę o szczegółowe informacje na temat ul. Fiołkowej i Promiennej w Sterkowcu – czy wydzielono geodezyjnie działki zajęte pod drogę, czy je wykupiono i oznaczono na gruncie granice własności gminy ? 2.Jako uczestnik spotkań dotyczących uregulowania przebiegu ul. Spadzistej proszę o jednoczesne podjęcie działań w podobnym trybie zmierzających do ochrony mienia gminy – działki nr 535 w Sterkowcu. 3.Proszę Burmistrza o niezwłoczną interwencje w Sterkowcu i ustalenie czyim obowiązkiem jest budowa przepustów w miejscach, gdzie drogi gminne łączą się z powiatowymi. Od wielu lat mieszkańcy zabiegają o odwodnienie ul. Akacjowej, Wierzbowej i Dębowej w Sterkowcu, dlatego proszę o podjęcie odpowiednich działań. Odpowiedzi na interpelacje radnych udzielił Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał Dotyczy wystąpienia klubu mniejszościowego w sprawie BIM – informuje poraz kolejny, że nie cenzuruje gazety samorządowej. Od tego jest redaktor naczelny, który odpowiada za treści tam zawarte. W związku z tym oświadczeniem „ jeżeli w tej informacji przytoczonej zawarte były nieprawdziwe informacje proszę je wykazać to ja wyciągnę konsekwencje „ Jeśli państwo radni to wykażecie, że tekst był nieprawdziwy , zawarte były nieprawdziwe informacje będę miał obowiązek wyciągnąć konsekwencje w stosunku do redaktora naczelnego. W tym tekście nie znalazł nieprawdziwych informacji. Proszę to wykazać a wówczas będziemy dyskutować . Jeszcze raz podkreśla, że nie cenzuruje Brzeskiego Magazynu Informacyjnego, ponieważ to by mu ubliżało. Jeżeli państwo w swoich wystąpieniach doszukujecie się małych uchybień , które się zdarzają, nawet w prowadzeniu sesji lub w czym kolwiek – dlaczego sami nie stosujecie się do tego ,o co od samego początku kadencji prosi /mowa do radnego Ojczyka/ Dotyczy odpowiedzi radnemu Krzysztofowi Ojczykowi w sprawie bezpłatnej infolinii i dlaczego strony internetowe nie są na bieżąco aktualizowane Już od czerwca sprawy związane z biuletynem informacji publicznej , który na bieżąco musi być aktualizowany zgodnie z ustawą, a to się też wiąże ze stroną internetową urzędu będzie tak dopracowane, że wszyscy powinniśmy być z tego zadowoleni. Są pewne uchybienia organizacyjne ale zmierzamy do tego aby od czerwca ta sytuacja się poprawiła. Odnośnie bezpłatnej infolinii została udzielona wyczerpująca odpowiedź pisemna. Na dzień dzisiejszy nie ma takiej potrzeby ,ani możliwości finansowej , ani możliwości organizacyjnej z tym związanej . Jeśli chodzi o powołanie Młodzieżowej Rady Gminy – jest potrzeba, tutaj ukłon w stronę Pana sekretarza żeby jak najszybciej ten temat został dopracowany, przekonsultowany przez komisje Rady Miejskiej aby taka uchwała o powołaniu młodzieżowej rady gminy została podjęta. Nie ma problemu z uzyskaniem danych finansowych spółek gminnych ; MPK, MPEC, BZK. W tej chwili ciągle analizujemy sytuację w tych spółkach, będzie okres sprawozdania, rozliczenia za poprzedni rok . Jest za tym aby radni temu tematowi jak najgłębiej się przyglądali. Aby był jasny pogląd co w spółkach się dzieje. Dokumenty są jawne . To nic nie jest tajnego. Dotyczy interpelacji pisemnej Pana radnego Turleja – odpowiadając na interpelację pisemną wyjaśnia: dotyczy pkt. 1 – regulacja stanu prawnego dróg gminnych urządzonych za zgodą władających w częściach działek prywatnych jest procesem prawnie bardzo skomplikowanym a zarazem bardzo kosztownym i dotyka szeregu dróg w całej gminie. Nie można tego wykonać metodą kompleksową, jednym operatem geodezyjnym, gdyż często dla tych gruntów stan prawny jest nieuregulowany lub ich właściciele przebywają poza granicami kraju. Poza tym środki finansowe jakimi dysponujemy na ten cel nie wystarczają na realizację w całości tak poważnego zadania. Dlatego przyjęta jest zasada jeszcze przez poprzednio funkcjonujące Zarządy Miejskie, że podział dokonuje się w tym miejscu, gdzie właściciel wyrazi zgodę na podział swojego gruntu i z takim wnioskiem zwróci się do Urzędu Miejskiego, przedkładając zarazem dokument własności. Wówczas służby geodezyjne w miarę posiadanych środków zlecają sporządzenie dokumentacji i ustalają z wnioskodawcą warunki finansowe do dalszych działań w celu uregulowania stanu prawnego na konkretnym odcinku drogi. Dlatego też jeżeli właściciele danych działek zgłaszają się do Wydziału Geodezji i ustalają warunki finansowe wypłaty odszkodowania ta taka część drogi zostanie w pełni uregulowana. Dotyczy pkt. 2 – sprawa regulacji ulicy Spadzistej jest w toku, jak panu wiadomo, gdyż bierze pan czynny udział jako przedstawiciel samorządu wiejskiego wsi Sterkowiec we wizjach terenowych. Wkrótce będzie zorganizowane kolejne spotkanie na gruncie, na które dostanie pan zaproszenie. Obecność pana jest w niej nieodzowna, gdyż będą poddane ze strony urzędu pewne propozycje dla ugodowego rozwiązania problemu granicznego, w tym również działki nr 535 na pewnym odcinku od strony ulicy Tarnowskiej. Dopiero brak zgody na spisanie ugody będzie podstawą do rozważenia podjęcia dla ochrony gruntów gminnych co wiązać się będzie ze sprawami finansowymi. Dotyczy – czyim obowiązkiem jest budowa przepustów łączących drogę powiatową z drogami gminnymi / z ul. Akacjową, Wierzbową i Dębową w Sterkowcu/ , zgodnie z ustawą o drogach publicznych z dnia 14 listopada 2003 roku o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw „ budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona skrzyżowań dróg różnej kategorii wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi w pasie drogowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa i organizacji ruchu związanymi z funkcjonowaniem tego skrzyżowania, należy do zarządcy drogi właściwego dla drogi wyższej kategorii” Zatem budowa lub przebudowa przepustów przy w/w drogach gminnych jest w gestii Zarządu Dróg Powiatowych w Brzesku z/s w Przyborowie, jako zarządcy dróg powiatowych / ul. Galicyjska, tarnowska i Sosnowa/ Radny Krzysztof Dudziński nawiązując do ostatniej odpowiedzi na interpelację informuje Pana Burmistrza, że ulica Ogrodowa do tej pory nie jest wyremontowana. Pan Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej Henryk Piela udzielając odpowiedzi Panu radnemu Dudzińskiemu poinformował, że odpowiedź na interpelacje została udzielona 30 marca 2004 roku i trudno było precyzyjne wówczas odpowiadać kiedy ta droga zostanie zrobiona. Wiadomo jaki przebieg zima w tym roku miała. Natomiast ul. Ogrodowa na odcinkach gdzie były naprawy dziur zostało to wykonane . Około 200 metrów nie zostało wykonane ponieważ w tym roku /do dwóch tygodni/ RPWiK wejdzie z remontem kanalizacji. Natomiast później na tym odcinku po wykonaniu nowej kanalizacji będzie wykonywana nowa nakładka asfaltowa. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej odpowiadając jeszcze raz Panu radnemu Dudzińskiemu poinformował, że merytoryczne komisje w sprawie projektu uchwały dotyczącego wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami są komisje Gospodarki Finansowej i Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa. Radny Stanisław Turlej odnosząc się do zadanej interpelacji oraz opłat za zajęcia pasa drogowego poinformował, że z mocy samego prawa w roku 1998 na własność jednostek samorządu terytorialnego przeszły wszystkie grunty zajęte pod drogi. Ustawodawca przyznał, że właścicielom należy się odszkodowanie i to odszkodowanie ma być na wniosek złożony do 2005 roku wypłacane . Za tym nie poszły pieniądze. A więc jeśli mówimy o tych sprawach reklam, szyldów itd. to informuje , że tutaj doszło do pewnego nieporozumienia. Rozumie, że tutaj chodzi o drogi w liniach rozgraniczających. Ponieważ często nie jest wiadomo gdzie jest granica rozgraniczająca grunt, który należy do dróg publicznych. Dlatego ciągle będzie podnosił sprawy działki nr 535, ponieważ to jest sprawa bardzo ważna i należąca do kompetencji Pana Burmistrza. Mieszkańcy powinni mieć tego świadomość, powinny być zarezerwowane również pewne środki. Mało tego należy w Urzędzie Miejskim przesunąć pewne osoby, zobaczyć jak są pracownicy obciążeni do tych spraw geodezyjnych. Nie może być tak, że jeżeli spotykamy się na gruncie i strony nie są prawidłowo powiadomione. Nie sprawdzono, nie miał kto, nie było czasu. Jeżeli się kogoś wzywa to się pisze „proszę przedstawić wszystkie posiadane dokumenty, wziąć ze sobą” . Musi być sprawa dokładnie zbadana i zachowany odpowiedni tryb, to wszystko wymaga odpowiedniego zachowania. Uważa, że pewne sprawy nie powinny być załatwiane ustnie. Powinna być z każdego spotkania spisana notatka służbowa. Notatka powinna być podpisana przez urzędnika i Pana Burmistrza , ponieważ są to sprawy bardzo ważne a momentami fundamentalne bo dokumentujemy przebieg sporów. Zwracając się do Pana Przewodniczącego Rady zauważył, że dzisiaj była kolejna sytuacja taka niesmaczna ,gdy wbrew regulaminowi chodzi o § 17 pojawił się wniosek formalny o zakończenie dyskusji i nie dopuszczono głosów za i głosów przeciw. Poinformował, że musi Pan Przewodniczący przestrzegać regulaminu, ponieważ taka sytuacja miała miejsce nie pierwszy raz. Kolejna sprawa dotyczy głosowania wniosków stawianych przez Panią radną Lebiecką , które były od razu głosowane bez dopuszczenia głosów za i głosów przeciw. Pewne rzeczy powinny być pilnowane ,ponieważ wówczas unikniemy niesmacznego podejścia do rzeczywistości. Informuje również Pana Przewodniczącego, że praca w samorządzie nie jest przywilejem emerytów i rencistów , bezrobotnych czy ludzi wolnych zawodów , są i tacy którzy mają obowiązki zawodowe. Dlatego po to prosił Pana Przewodniczącego aby wyznaczyć jakieś terminy , pewne ramy . Zapytuje czy nadal aktualny jest termin posiedzeń sesji w ostatnie środy miesiąca ? A jeżeli nie to ci radni którzy pracują powinny wcześniej znać termin spotkania aby w miarę zawczasu mogli sobie zorganizować w pracy pewne zastępstwa itp. A nie powinno być tak, że przypadkowo wchodzi do Biura Rady Miejskiej i dowiaduje się , że sesja jest w innym terminie. Bardzo prosi Pana Przewodniczącego aby te sprawy zostały odpowiednio uregulowane. Informuje Pana Przewodniczącego, że nie otrzymał dzisiaj odpowiedzi w czasie trwania sesji na pytania skierowane do Pana Naczelnika Cierniaka . Wiele spraw zostało poruszonych ale te najważniejsze, które wynikają z funkcjonowania szkoły nie zostały wyjaśnione , a dotyczące poziomu i rezultatów wychowawczych. Dlatego zwraca się z prośbą aby odpowiedź w tym temacie została udzielona na piśmie i otrzymał w tej sprawie odpowiednie dokumenty. Zwraca się z prośbą do Pana Burmistrza, żeby nie nadużywać argumentów takich prawnych w stosunku do BIM-u, redaktora naczelnego itd. Bo ciągle ma przed oczami i ogląda te materiały propagandowe z roku 1990 kiedy wszystko było zgodne do pewnych rzeczy a klimaty się popsuły. Czy nie można by było przy BIM-ie reaktywować Rady Programowej? Kilka osób z różnych środowisk mogłoby zasiadać w takiej radzie a wówczas odpowiedzialności zostałaby zdjęta z Pana Burmistrza , z Redaktora Naczelnego i byłaby taka komfortowa sytuacja. Prosi aby tutaj pewne rzeczy rozważyć , skonsultować, a wówczas nie byłoby reklamacji. Radna Janina Drużkowska – Cader w nawiązaniu do podjętej uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego jak również za zajęcie jezdni pragnie przedstawić problem, że w mieście Brzesku na niektórych ulicach istnieją w pasie jezdni usytuowane budowle - garaże. Myśli o ulicy Wiosennej gdzie w pasie jezdni jest wybudowany budynek. Jest to bardzo ważna sprawa . Dotyczy bezpieczeństwa. W tym momencie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła zwrócił uwagę Pani radnej, że ten temat który podnosi nie dotyczy punktu „interpelacje radnych”. Informuje Panią radną, że ten temat należy podnieść w punkcie „wolne wnioski” Odnosząc się do wypowiedzi Pana radnego Turleja pragnie zapytać co to jest za działka nr 535, nie wiadomo o co chodzi. Jeśli chodzi o regulamin i paragraf 17 to informuje Pana radnego, że nie ma bardziej skutecznego rozwiązania jak odniesienie się właśnie do decyzji Rady Miejskiej. Co do terminu sesji to informuje, że jutro tj. 26 maja br. / państwo radni otrzymaliście na pewno zaproszenie/ odbędą się bardzo ważne uroczystości warsztatów terapii zajęciowej / msza święta, poświęcenie samochodu, wernisaż wystawy itd./ Dlatego po rozmowie z Panem Burmistrzem uznał, że jest to sprawa tak ważna, że radni powinni w tym uczestniczyć wraz z władzami miasta i stąd przyspieszono termin sesji o jeden dzień. Dalej podtrzymuje sprawę terminu zwoływania sesji w ostatnie środy miesiąca. Radny Stanisław Turlej w związku z wypowiedzią Pana Przewodniczącego zapytał czy nie można było opóźnić terminu sesji o jeden dzień albo o dwa dni a tutaj przyspieszono, ponieważ wszystko zależy od dobrej woli i organizacji i o to prosi – przyjmujmy, że będzie to zawsze ostatnia środa ,a jeżeli będą takie sytuację to prosi o kontak czy jakąś informację i nic więcej. Prosi aby przy interpretacji regulaminu Pan Przewodniczący Rady trzymał się przepisów. Bo wtedy kiedy to Panu odpowiada to Pan je egzekwuje . Prosi w tym wypadku o obiektywizm . Jeśli chodzi o działkę 535 to prosi aby postępować zgodnie z prawem , zgodnie ze stanowiskiem sądu najwyższego , ustawy, trybunału itd. Odwołując się do tego co Pan Burmistrz powiedział, ponieważ bierze udział w pewnych porozumieniach ale „dziadostwa za przeproszeniem firmował nie będzie” Na żadne spotkanie nie pójdzie jeżeli to nie będzie robione porządnie zgodnie z prawem i zasadami. Ad 9 Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania Pani Przewodnicząca Osiedla Brzezowieckie Katarzyna Pacewicz Pyrek w imieniu mieszkańców ul. Przemysłowej , którzy są zaniepokojeni segregacją śmieci , która się tam odbywa pragnie przekazać informację , że w tym miejscu znajdują się kontenery odkryte i ptactwo oraz gryzonie roznoszą śmieci. Wygląda to nieestetycznie i to wszystko razem nie jest miłe dla sąsiadów. Dlatego prosi aby uporządkować ten teren. Pani Jadwiga Kramer Przewodnicząca Osiedla Okocimskie zwróciła się z pytaniem czy Pan Burmistrz coś wie na temat modernizacji skrzyżowanie ulicy Mickiewicza z ul. Browarną , tam się pięć dróg krzyżuje . Droga nie jest gminna ale bardzo mocno dotyka mieszkańców naszej gminy zwłaszcza w kontekście zjazdu do Browaru samochodów tirów. Czy Dyrektorowi Rapciakowi jest znany temat tego skrzyżowania ul. Mickiewicza z Browarną i jakie jest jego zdanie na ten temat. Pan Burmistrz Jan Musiał poinformował, że spotkanie z Panem Dyrektorem GDDKiA miało miejsce odnośnie budowy zjazdu ul. Leśną w kierunku Nowego Sącza i będzie to droga krajowa. Równocześnie rozmowy były prowadzone na temat zjazdu w kierunku północnym mostu na Górce do drogi powiatowej w Mokrzyskach . Odbyło się drugie spotkanie gdzie omawiano sytuację tego skrzyżowania. W tej chwili są takie ustalenia, że będzie spisywane porozumienie w sprawie gdzie Gmina w ramach kontraktu FARE 2002 będzie starała się poszerzyć ten projekt ,żeby wspólnie z GDDKiA przebudować to skrzyżowanie. Gmina ma przedstawić w tym zakresie projekt wstępnej koncepcji . Omawiany był również temat połączenia zjazdu z obwodnicy z ul. Elektryczną. Jeśli chodzi o sortownie odpadów komunalnych na ul. Przemysłowej to informuje Panią Przewodniczącą osiedla, że wszystkie aspekty formalno-prawne będą zachowane. Nawiązując do wypowiedzi pana radnego Turleja , który jak wielu obciążony jest pracą inną ale informuje, że zachowane tutaj został wszelkie terminy i w czasie zgodnie ze statutem radni o sesji zostali powiadomieni. Wszelkie uwagi, które dzisiaj zostały zgłoszone przyjmuje do wiadomości i sprawę postara się wyjaśnić odnośnie merytorycznego spotkania, które odbyło się już w terenie. Jeżeli chodzi o rezultaty wychowawcze i poziom szkół to takie dokumenty są sporządzane przez jednostki nadzorujące albowiem organ prowadzący nie bada tych spraw z racji swoich kompetencji. Od tego jest kuratorium oświaty. Do gminy takie raporty są przekazywane / analizy pod względem funkcjonowania szkół/ . Nie są to dokumenty tajne i państwo radni na Komisji Oświaty powinni się z nimi zapoznać. Odnośnie tematu związanego z powołaniem Rady Programowej informuje, że temat otwarty i można się nad nim zastanowić ,a być może utworzenia takiej rady pozbawiło dyskusji i niepotrzebnych emocji . Ad 10. Wolne wnioski i zapytania Radna Janina Drużkowska – Cader wnosi o zinwentaryzowanie samowoli budowlanych w gminie Brzesko. Na ul. Wiosennej w Brzesku na pewnych odcinkach drogi istnieje budowla, która utrudnia komunikację. Za pomocą podjętej dzisiaj uchwały można takich obywateli zdyscyplinować nakładając na nich opłaty za zajęcie pasa jezdni. Prosi aby te sprawy uporządkować i dlatego proponuje aby Pani Przewodnicząca Komisji Prawa Porządku Publicznego i Promocji zajęła się tym tematem , ponieważ w innych gminach te sprawy są jakoś uporządkowane. Wydaje się , że na łamach czasopisma samorządowego narzucanie swoich poglądów i tylko swojej prawdy jest pewnym nadużyciem bo tenże Pan stawia się w roli sędziego tego świata, w roli prokuratora tego świata , w roli śledczego tego świata ale mało tego stawia się w roli sędziego tego najwyższego ,ponieważ sądzi dusze. Uważa pewne sprawy za bluźnierstwa itp. Czytając te artykuły od pewnego czasu stwierdza , że uczą one ostracyzmu a czy to jest rzecz dobra ? Należy się zastanowić czy za publiczne pieniądze powinniśmy kształtować w naszym społeczeństwie ostracyzm? Jest to naganne zjawisko. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej nawiązując do wystąpienia Pani radnej poleca artykuł w dzisiejszym dzienniku polskim pt. „ radny bez wyroku” gdzie się z nazwiska i imienia pisze o Panu radnym . Pan Burmistrz Jan Musiał odnosząc się do wystąpienia radnych odnośnie samowoli budowlanej informuje, że Komisja Prawa Porządku Publicznego powinna się tym tematem zająć. Trzeba w tym przypadku znaleźć rozsądne i prawne rozwiązanie. Są przepisy, jest nadzór budowlany , który ma przepisy wykonawcze w różnych przypadkach jeśli chodzi o samowole budowlane. To zjawisko ,o którym wspomniała Pani radna miało miejsce na ul. Wiosennej jeszcze przed rokiem 1995 . Wszystkie samowole budowlane przed rokiem 1995 , które zostały wykonane niezgodnie zostały zalegalizowane. Dopiero prawo po 1995 roku narzuciło tutaj większy rygor i odpowiednie przepisy te kwestie regulują. Bardzo prosi Komisje Prawa i Porządku Publicznego aby jeszcze raz przeanalizować całą sytuację, która się wydarzyła i jakie są w tej chwili możliwości prawne wyjścia z sytuacji jeżeli budynek nowy stoi w pasie drogowym i faktycznie stwarza tam pewne utrudnienie , które tam istnieje. Z tego co wie, to stan ten zaistniał z nieświadomości budującego . Były pewne nieprawidłowości, które zdarzyły się w przeszłości i mamy stan faktyczny, który istnieje. Odnośnie wypowiedzi w sprawie narzucania informacji informuje, że jest to przecież wielkie nieporozumienie. Nikt nikomu wypowiadając jakiekolwiek słowa niczego nie narzuca. Jedynie prezentuje swój pogląd i każdy ma prawo prezentacji tak jak Pani przed chwilą zaprezentowała swój pogląd. Proszę tutaj nie nadużywać terminów ponieważ nikt nikomu niczego nie narzuca. Każdy ma prawo w wolnym demokratycznym kraju do prezentacji swoich własnych poglądów. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował Pana Burmistrza, że odnośnie samowoli budowlanych sprawa jest prosta. Tym tematem nie powinna zajmować się komisja Rady Miejskiej lecz sprawę trzeba zgłosić do nadzoru budowlanego w Starostwie Powiatowym. Jeśli to faktycznie wybudowane zostało bez pozwolenia i niezgodnie z prawem to taki obywatel dostanie nakaz z urzędu do wyburzenia. Jeśli tego sam nie zrobi to można zlecić na jego koszt. Radny Krzysztof Ojczyk nawiązując do wypowiedzi Pana Przewodniczącego Rady i Pana Burmistrza oraz artykułu w BIM-ie informuje, że pismo samorządowe BIM jest opłacane za publiczne pieniądze a w prywatnych gazetach , kto chce to może sobie pisać jak chce i ile chce. Jeśli chodzi o stronę internetową to prosi Pana Burmistrza w imieniu klubu „Inicjatywa radnych dla Brzeska” aby rzetelnie prezentować protokoły z obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku na stronie Urzędu Miejskiego. Zdaniem klubu nie jest dopuszczalne odwoływanie się do załączników bez równoczesnej możliwości zapoznania się z tymi załącznikami. Nie może być bowiem tak jak w ostatnim protokole z dnia 28 kwietnia br. iż wszystkie klubowe stanowiska między innymi dyskusji tych dotyczące absolutorium, diet i zasłużonych dla Brzeska nie było zamieszczonych, a jedynie sprowadzają się do tego , że któryś z radnych je odczytał a można ich sobie szukać gdzieś najlepiej w urzędzie. Efekt jest taki, iż Pan Burmistrz ustosunkowuje się np. krytycznie bądź pozytywnie do stanowisk klubu bądź wypowiedzi, a nie daje możliwości zapoznania się mieszkańcom ze stanowiskiem klubu radnych – w tym momencie klubu mniejszościowego. Taka sytuacja miejsca nie może mieć. Jest to zdaniem klubu mniejszościowego forma manipulowania opinią publiczną ,ponieważ nie ma poprzez urzędową stronę możliwości zaprezentowania tego, co było powiedziane a Pan Burmistrz komentuje wystąpienie klubu mniejszościowego. Klub mniejszościowy wnosi do Pana Burmistrza ponieważ jest administratorem strony internetowej Urzędu Miejskiego aby wszystkie załączniki, które są wnoszone na piśmie były „linki” w których będą zamieszczane załączniki. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował, że wielokrotnie już podkreślał ,iż protokół nie jest stenogramem . Nie tylko te dwa załączniki , o których państwo radni mówicie ale też pozostałe traktowane są jako załącznik do protokołu. Natomiast protokół powinien być krótki i zwięzły a nie jest stenogramem. Natomiast z załącznikami nie tylko radny ale i każdy mieszkaniec może się zapoznać w Biurze Rady Miejskiej. One nie są schowane głęboko .One są do wiadomości publicznej i każdy może się z nimi zapoznać. Radny Krzysztof Ojczyk w nawiązaniu do odpowiedzi Pana Przewodniczącego informuje, że załączniki stanowią integralną część protokołu. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał odnosząc się do stanowiska radnego Ojczyka i klubu mniejszościowego informuje, że różne wystąpienia również i Burmistrza Brzeska są przedstawiane w formie załączników. Uważa, że jest to pewne jakieś uchybienie skoro w protokole był komentarz Burmistrza do pewnej sprawy a nie było stanowiska drugiej strony. W tym sensie przyznaje Panu radnemu racje i zastanowi się jak to technicznie rozwiązać. Nie ma tutaj żadnych przeszkód / załączniki można zeskanować/ aby te załączniki na stronie internetowej się znalazły. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska zwróciła się z pytaniem do Pana Burmistrza i Pana Przewodniczącego w następujących sprawach : 1/ dokąd i jak długo będą zwozić środki chemiczne na teren Szczepanowa a konkretnie w miejscu byłego Kółka Rolniczego. Porozumienie /umowa/ z osobą, która przywozi te środki chemiczne została podpisana dopiero 1 maja br. a środki te przywożone są od kwietnia . 2/ kto wykonuje prace a kto wykonał ostatnia prace na drodze łączącej Szczepanów z Wokowicami. Prosi aby ktoś tam podjechał i zobaczył jak ta praca została wykonana i jaki jest stan obecny tej drogi. 3/ kiedy rozpocznie się remont sali obrad Urzędu Miejskiego. Prosi aby te prace rozpocząć jak najszybciej. Nie odkładać tych prac na późną jesień czy okres zimy. Radna Jadwiga Kramer zapytała dlaczego wszyscy wpadają we furię i zdziwienie jeśli zabiera się głos w dyskusji ? Efekt jest taki , że bardzo ważny temat MZGM omawiamy , nie chcąc się narażać, że się wciąż podnosi rękę, człowiek po prostu milczy. Czy zależy wam na tym żeby rzeczywiście takie tematy jak MZGM-u, gdzie się mówi o braku polityki mieszkaniowej , o różnych ważnych rzeczach nikt nie zabierał głosu , no bo to jest bardzo źle widziane, źle odbierane. Czemu tak jest ? Dlaczego radny ze swobodą nie może zabrać głosu nie myśląc o tym, że się narazi Panu Burmistrzowi czy na uszczypliwe uwagi Pana Przewodniczącego. Czy ktoś za chwilę wstanie i ograniczy prawa radnego i powie „proszę zamknąć dyskusję”. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła w nawiązaniu do wystąpienia Pani radnej Kramer informuje, że żadnej furii tutaj nie widzi na tej sali i zdziwiony jest takim postawieniem sprawy. Pan Burmistrz Jan Musiał poinformował, że jest zaskoczony wystąpieniem Pani radnej Kramer, która powiedziała, że Burmistrz wywiera presje, zastrasza i jest to zupełne zaskoczenie. Sam był zaskoczony tym jak Pan Przewodniczący zapytał kto chce zabrać głos w tak ważnej sprawie jakim była analiza funkcjonowania MZGM-u . Dyskusji merytorycznej w tym przypadku nie było i proszę winą za to teraz nie obarczać ani Burmistrza ani Przewodniczącego Rady. Nikt nikogo nie straszył ani nie szantażował. Dziwi się jak można tak interpretować pytanie . Trudno sobie wytłumaczyć to teraz. Odnośnie remontu sali obrad to wyjaśnia Pani radnej Kukurowskiej , że jest spisana umowa ze Starostwem Powiatowym w sprawie wspólnego korzystania z tej sali. Jest również spisane porozumienie w sprawie wspólnej partycypacji w kosztach utrzymania tej sali. Gmina ma zabezpieczony swój udział co do kosztów partycypacji w remoncie ,natomiast Starostwo Powiatowe ma pewne trudności finansowe. Jeśli chodzi o remont drogi Szczepanów – Wokowice to informuje, że jest to droga powiatowa, problem został zgłoszony i będzie rozeznany. Sprawa składowania środków chemicznych na bazie byłego Kółka Rolniczego w Szczepanowie zostanie sprawdzona i wyjaśniona ponieważ dzisiaj trudno mówić o jakie środki chemiczne chodzi. Radny Tadeusz Pasierb ustosunkował się do wypowiedzi odnośnie oszczędności i dbania o pieniądze podatników. Zauważył, że sądy też są opłacane z pieniędzy podatników i to, że się nie obyła jedna rozprawa , druga czy powołaniem biegłych to też są koszty , które musi ponosić podatnik. Wiele rzeczy nieprawdziwych było napisane w jednej czy drugiej prasie szkalujące Burmistrza czy niektórych radnych i z tego nikt nie wyciągnął konsekwencji. Jeżeli gazeta samorządowa napisze wyjaśnienia czy parę słów prawdy to wszyscy są nagle zbulwersowani i wydają oświadczenia. Uważa, że taka gazeta jak BIM powinna bronić pewnych spraw samorządowych , Burmistrza jeżeli są nieprawdziwe rzeczy publikowane w innych gazetach. Zgadza się z twierdzeniem, że inne gazety są komercyjne i mogą różne rzeczy pisać. Ale szkoda, że nikt nie jest zbulwersowany jeśli piszą źle o naszej Radzie czy o naszym Burmistrzu jeżeli nie mają racji. Pani Maria Kądziołka Przewodnicząca Zarządu Osiedla Kościuszki-Ogrodowa podziękowała radnym, którzy uczestniczyli na zaproszenie Zarządu Osiedla Kościuszki w zebraniu tegoż osiedla. Poinformowała Pana Burmistrza, że jako radni powiatowi nic nie wiedzą na temat partycypacji w kosztach sali obrad. Sprawa ta nie była przedstawiona ani na komisjach ani na sesji powiatowej. Obserwując natomiast toczące się obrady sesji Rady Miejskiej stwierdza, że atmosfera na sesji jest nieodpowiednia i ciężko się słucha wypowiedzi niektórych radnych . Pani Katarzyna Pacewicz - Pyrek jako przedstawiciel kupców zwraca się z prośbą , że jeśli będą na którejkolwiek komisji omawiane projekty uchwał, które w szczególności dotyczą kupców bezpośrednio, to prosi aby wysłać pisemnie zaproszenie na adres Kongregacji Kupieckiej. Informuje, że podobny wniosek wcześniej / rok temu/ był składany w Urzędzie Miejskim w przedmiotowej sprawie. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał odpowiadając poinformował, że niedługo będzie podejmowana uchwała odnośnie współpracy z organizacjami porządku publicznego i te sprawy będą uregulowane. Będzie powołany zespół, który będzie opiniował wszystkie projekty uchwał . Złożony on będzie ze wszystkich organizacji a przede wszystkim organizacji okołobiznesowych . Ta sytuacja wejdzie w życie jak gdyby ustawowo. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła zamknął obrady XX sesji Rady Miejskiej. Obrady trwały od godziny 10 – tej do godziny 16.15 Protokołowała Bogumiła Łanocha Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła