Protokół nr XIX/2004 z obrad Sesji Rady Miejskiej w Brzesku, odbytej w dniu 28 kwietnia 2004 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku, ul.Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji uczestniczyło 21 radnych. Radna/radny 1.Brzeska-Lebiecka Agata 2.Czarnik Marian 3.Drużkowska-Cader Janina 4.Dudziński Krzysztof 5.Grodny Zdzisław 6.Kądziołka-Kukurowska Anna 7.Knaga Edward 8.Klimek Leszek 9.Kramer Jadwiga 10.Kubas Józef 11.Kucia Maria 12.Kusiak Jan 13.Mastalerz Zbigniew 14.Milewski Stanisław 15.Ojczyk Krzysztof 16.Pasierb Tadeusz 17.Pikuła Lech 18.Sproski Kazimierz 19.Stachowicz Barbara 20.Turlej Stanisław 21.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Skarbnik Gminy Wanda Prus 3.Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 4.Radca prawny UM Edward Pietrus 5.Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj 6.Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 7.Osoby zaproszone na posiedzenie sesji wg. załączonych list obecności. Ad.1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła otworzył obrady XIX sesji Rady Miejskiej w Brzesku, powitał zebranych na sali obrad radnych, gości zaproszonych i stwierdził, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 21 radnych a więc pełny skład Rady. Ad.2. Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został doręczony radnym, Przewodniczący przedstawił proponowany projekt porządku obrad sesji i zapytał, czy do przesłanego porządku obrad są uwagi. Następnie odczytał projekt porządku, który przedstawia się następująco: 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdanie Burmistrza z Jego działalności jako organu wykonawczego Gminy za I kwartał 2004 r. 5.Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. 7.Koncepcja kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy Brzesko. 8.Informacja o działalności Biura Promocji Urzędu Miejskiego. 9.Podjęcie uchwał w sprawach: 1/absolutorium dla Burmistrza Brzeska. 2/ zmiany uchwały budżetowej na 2004 rok. 3/ uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania miasta Brzeska. 4/zmiany uchwały Nr VIII/52/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet radnym Rady Miejskiej w Brzesku. 5/programu współpracy Gminy Brzesko z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2004. 6/ nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Brzeska”. 9. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 10. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 11. Wolne wnioski i zapytania. 12. Zamknięcie obrad sesji. Następnie poddał go pod głosowanie. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie. Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Brzesku został wyłożony do wglądu w Biurze Rady Miejskiej. W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag do protokołu, Przewodniczący Rady poddał przyjęcie protokołu pod głosowanie. Protokół został przyjęty: 18 głosów za, 1 głos przeciw, 2 głosy wstrzymujące. Ad.3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdanie wg. załącznika do protokołu złożył Burmistrz Jan Musiał. Ad.4. Sprawozdanie Burmistrza z Jego działalności jako organu wykonawczego Gminy za I kwartał 2004 r. Sprawozdanie wg. załącznika do protokołu złożył Burmistrz Jan Musiał. Po złożeniu sprawozdania głos zabrali radni Zbigniew Mastalerz oraz Krzysztof Ojczyk. Uważają, że sprawozdanie jakie Burmistrz odczytuje na sesji, powinno trafić do każdego radnego przed sesją. Ponadto radny Krzysztof Ojczyk zwraca uwagę na fakt, że na stronie internetowej Urzędu Miejskiego, gdzie publikowane są uchwały Rady Miejskiej stwierdził pomyłkę w sprawie uchwały dot. stosowania bonifikaty przy nabywaniu na własność przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Brzesku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste. Błędnie podana jest wysokość bonifikaty, należy tę pomyłkę jak najszybciej poprawić. Ponadto uważa, że Zarządzenia wydawane przez Burmistrza powinny być publikowane na stronie internetowej. Zapytał z jakich środków będzie budowana hala sportowa w Jasieniu. Nie ma jeszcze na ten cel promesy środków, czy prawdą jest, że pomimo jej braku Burmistrz zamierza realizować to zadanie. Nadmienił, że na ul. Mickiewicza, należy odnowić poziome oznakowanie ulicy, ponieważ obecne jest bardzo nie widoczne i zagraża bezpieczeństwu ruchu. Popiera budowę ogrodzenia na stadionie Okocimskiego Klubu Sportowego. Uważa, że jest to poprawa nie tylko bezpieczeństwa lecz także wizerunku stadionu. W związku ze zmianą przepisów prawa budowlanego, pyta jakie obecnie są kryteria wydawania zezwoleń na budowę. Odniósł się także do planowanej budowy Zakładu Utylizacji w Mokrzyskach. Z informacji jakie usłyszał wynika, że na dzień dzisiejszy nie ma możliwości, aby ta inwestycja tam powstała. W związku z tym jakiekolwiek inwestowanie w Mokrzyska na tę chwilę jest zbędnym wydawaniem pieniędzy. Uważa, że nie jest to do końca wina dzisiejszych władz, być może jest to wina władz poprzednich, albo powstałej tam kompostowni. Temat Zakładu Utylizacji należy zakończyć z jednoczesnym poinformowaniem mieszkańców, że wywóz śmieci będzie bardzo drogi. Radna Janina Drużkowska Cader odniosła się do tematu budowy zjazdu z autostrady na ul. Leśnej w Brzesku. Uważa, że istnieje potrzeba spotkania z mieszkańcami osiedla Leśna, aby skonsultować z nimi tę inwestycję, w szczególności przedyskutować należy zabezpieczenia przed hałasem oraz spalinami. Nastawienie społeczeństwa tam, gdzie powstają inwestycje służące społeczeństwu ale niosące negatywne następstwa min. ekologiczne, można by zmieniać poprzez tzw. zrównoważony rozwój gospodarczy. Należy nadmienić, że na ul. Leśnej nie ma kanalizacji, jest także zaniedbana infrastruktura drogowa. Radny Krzysztof Dudziński zapytał, na jakiej podstawie Burmistrz Brzeska twierdzi, że oprócz Mokrzysk nie ma w Gminie Brzesko innego miejsca, w którym można by wybudować Zakład Utylizacji. Jeżeli rzeczywiście nie ma takiego miejsca, to może należy poszukać go w sąsiednich gminach np. w Borzęcinie. W kontekście budowy chodnika dla pieszych w Mokrzyskach, uważa, że nie powinien to być rodzaj transakcji handlowej, na zasadzie chodnik w zamian za Zakład Utylizacji, lecz powinien on powstać, jeżeli dzięki niemu poprawi się stan bezpieczeństwa pieszych. Do powyższych wypowiedzi ustosunkował się Burmistrz Jan Musiał. Zapewnił, że pomyłka w sprawie wysokości bonifikaty przy nabywaniu na własność przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Brzesku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, umieszczona na stronie internetowej Brzeska, zostanie niezwłocznie usunięta. Zarządzenia Burmistrza są jawne i można się z nimi w każdej chwili zapoznać natomiast sprawozdanie Burmistrza z Jego działalności będzie stanowiło załącznik do protokołu z obrad sesji. Dofinansowanie hali sportowej w Jasieniu w wysokości 8% nie jest duże, niemniej jednak w przyszłym roku istniej możliwość dofinansowania z Totalizatora Sportowego. Gmina będzie o to zabiegać. Na wiosnę odnawiane są wszystkie oznaczenia na jezdniach zarówno poziome jak i pionowe. Pismo w sprawie odświeżenia oznakowania na ul. Mickiewicza zostało już wystosowane do Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Nowobudowane ogrodzenie na Okocimskim Stadionie Sportowym nie powstaje z uwagi na poprawę estetyki, zostanie wybudowane, ponieważ należy poprawić bezpieczeństwo na stadionie. Tam, gdzie plany zagospodarowania przestrzennego straciły ważność, gmina w porozumieniu z odpowiednimi instytucjami, wydaje decyzję WZZiT. Jest ona wydawana przed otrzymaniem pozwolenia na budowę, które wydaje Starostwo. Zakład BIOSOLID w Mokrzyskach mógł zaważyć na postawie mieszkańców w temacie budowy Zakładu Utylizacji. Gmina zgodnie ze swoimi kompetencjami reaguje na każdą nieprawidłowość w funkcjonowaniu tego zakładu. WIOŚ przeprowadził badania nad jego prawidłowym funkcjonowaniem i nie ma podstaw do jego zamknięcia. Słuszna jest uwaga radnej Janiny Drużkowskiej Cader, że przed rozpoczęciem budowy autostrady należy spotkać się z mieszkańcami osiedla Leśna, przez które będzie przebiegać droga krajowa w kierunku Kielc. Z pewnością dojdzie do takiego zebrania. Grunty w Mokrzyskach, gdzie planowana jest budowa Zakładu Utylizacji zostały przekazane Gminie Brzesko przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z myślą o tej inwestycji. Badania geologiczne, wykazały, że istnieje możliwość budowy zakładu na tym terenie. Po przeprowadzonych badaniach w innych miejscach gminy Brzesko, takich jak Sterkowiec czy Wokowice, stwierdzono, że Mokrzyska są najbardziej odpowiednim miejscem na tę inwestycję. Poinformował, że nie można narzucać innym samorządom, by podjęły się takiej inwestycji. Radny Edward Knaga poinformował, że przed 10 kwietnia br. wszyscy członkowie Spółdzielni Mieszkaniowej otrzymali wraz z fakturą informację, że bonifikata jest ustalona w wysokości 90 % i jak należy postępować jeżeli, któryś z członków będzie chciał wykupić grunty pod mieszkaniami. Wobec tego do wszystkich zainteresowanych tematem, informacja dotarła. Ad. 5. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. Sprawozdania z posiedzeń komisji złożyli: 1.Przewodnicząca Agata Brzeska- Lebiecka - Komisja Rewizyjna 2.Przewodnicząca Anna Kądziołka – Kukurowska - Komisja ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny. 3.Przewodnicząca Apolonia Warzecha - Komisja Prawa Porządku Publicznego i Promocji 4.Przewodnicząca Barbara Stachowicz - Komisja Oświaty Kultury i Sportu 5.Przewodniczący Jan Kusiak - Komisja Gospodarki Finansowej 6.Przewodniczący Zdzisław Grodny - Komisja Gospodarki Komunalnej. Radny Zdzisław Grodny zabrał głos w temacie lokalizacji Zakładu Utylizacji. Uważa, że Rada powinna wesprzeć Burmistrza, tak aby ta inwestycja mogła się rozpocząć. Radny Józef Kubas poinformował, że na posiedzeniach komisji Gospodarki Komunalnej i komisji Oświaty Kultury i Sportu była prowadzona analiza wykonania wniosków komisji. Zapytał, czy w związku z tym, że część wniosków nie została zrealizowana istnieje możliwość, aby je jeszcze zrealizować. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że na ostatnim zebraniu wiejskim w Mokrzyskach został zapytany przez mieszkańców, czy istnieje możliwość przywrócenia kursów autobusu linii nr 12 na czas dojazdu dzieci do szkoły. Radna Barbara Stachowicz odniosła się do wypowiedzi radnego Józefa Kubasa w temacie niezrealizowanych wniosków. Poinformowała, że na ostatnim posiedzeniu komisji Oświaty Kultury i Sportu radni ustosunkowali się do sprawozdania z realizacji wniosków i poprosili Pana Sekretarza, aby sprawozdanie z realizacji wniosków odbywało się co pół roku, w związku z czym komisja na bieżąco będzie śledzić pracę przy ich realizacji. Ad. 6. Koncepcja kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy Brzesko. Przewodniczący Rady Miejskiej, poinformował, że autorem koncepcji kanalizacji jest biuro BIPROKOM Kraków s.a. Przywitał Panią mgr inż. Ewę Płachecką, projektanta tegoż biura oraz poprosił o zabranie głosu. Pani Ewa Płachecka omówiła cztery wstępne warianty kanalizacji sanitarnej i opadowej gminy Brzesko. Koncepcja kanalizacyjna stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Po tym wystąpieniu przystąpiono do dyskusji w tym temacie. Głos zabrała radna Janina Drużkowska Cader. Uważa, że kanalizacja jest priorytetem dla samorządów. Dla użytkowników ważne są koszty eksploatacji kanalizacji. Według radnej pod rozwagę należy wziąć wariant II i IV koncepcji kanalizacji. Uważa, że Brzesko powinno mieć swoją niezależną oczyszczalnię. Pani Ewa Płachecka wyjaśniła, że projektuje się dwie nowe zlewnie skupione przy oczyszczalniach w Sterkowcu i Brzesku, przy czym ta druga będzie wymagała dobudowy reaktora. Szacunkowy koszt tej inwestycji to ponad 130 mln zł. Nieco rozbudowany jest wariant II, który oprócz dwóch istniejących oczyszczalni zakłada budowę nowej w pobliżu ul. Solskiego. Szacunkowy koszt tej budowy to 153 mln zł. III wariant to trzy zlewnie z wykorzystaniem istniejących oczyszczalni z koniecznością budowy reaktora w Buczu. Wartość tego zadania to 133 mln zł. Wariant IV, najdroższy przewiduje cztery oczyszczalnie – dwie w Brzesku, jedna w Sterkowcu i jedna w Buczu. Głos zabrał radny Krzysztof Dudziński. W związku z tym, że kanalizacja jest najbardziej zaniedbaną dziedziną ochrony środowiska, każdy, nawet najmniejszy wybudowany odcinek, powinien dawać powody do zadowolenia. Skoro wszystkie zakładane warianty koncepcji kanalizacji posiadają taką samą wydajność, to rozważać należy tylko kwestie kosztów, którymi będą obciążeni użytkownicy. Radny Krzysztof Ojczyk uważa, że kanalizacja jest nadrzędnym celem dla miasta. Własna oczyszczalnia ścieków gwarantuje w przyszłości stabilność cenową dla mieszkańców. Uważa, że na dzień dzisiejszy gmina nie ma tej stabilności. Przykładem tego jest cena za śmieci. Teraz skoro już wiadomo, że nie będzie Zakładu Utylizacji, mieszkańcy będą obciążeni dodatkowymi kosztami. Zdaniem radnego miasto powinno posiadać własną oczyszczalnię ścieków. W związku z tym, że weszła w życie znowelizowana ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym, można się zastanowić, czy Gmina nie mogłaby podpisać umowy z prywatną firmą na świadczenie usług w zakresie oczyszczania ścieków a także utylizacji odpadów komunalnych. Odniósł się do tematu oczyszczalni ścieków przy Browarze Carlsberg Okocim. Przypomniał uwłaszczenie tej oczyszczalni przez wojewodę na rzecz Browaru. Stronami w tej sprawie były wówczas Browar i RPWiK. Z informacji jakie posiada wynika, że gmina także powinna być stroną w tym postępowaniu, ze względu na wkład własny w tę oczyszczalnię. W związku z powyższym, oraz z uwagi na fakt, że sprawa otarła się o NSA, a wyrok, który tam zapadł jest niekorzystny dla gminy, istnieją przesłanki aby wszcząć ponownie postępowanie o uwłaszczenie oczyszczalni. Radny Zdzisław Grodny uważa, że szczególną uwagę należy poświecić kosztorysowi kanalizacji. Należy czuwać nad tym aby Carlsberg nie podniósł nam ceny za ścieki. Przede wszystkim należy maksymalnie dociążyć istniejącą oczyszczalnię Zajazie. Radny Edward Knaga uważa, że Gmina powinna przyjąć koncepcję kanalizacji nr II lub nr IV. Gmina powinna posiadać przynajmniej 51% udziałów w oczyszczalni przy Browarze. Jeżeli Browar nie przystanie na tę propozycję, to należy wyłożyć środki na modernizację tej oczyszczalni i zostać jej właścicielem. Głos zabrał radny Stanisław Turlej. Zapytał jak długo będzie trwała realizacja budowy kanalizacji. W związku z tym, że oczyszczalnia Zajazie jest niewykorzystana, ścieki są bardzo kosztowne. Zapytał jak długo będzie trwała współpraca z Browarem w kontekście oczyszczalni ścieków. Do powyższych wypowiedzi ustosunkował się Burmistrz Jan Musiał. Poinformował, że nie dotarły do Niego informacje, że istnieje możliwość dalszej walki o oczyszczalnie ścieków przy Browarze. Polemizuje ze stwierdzeniem, że Browar dyktuje wysokie ceny za oczyszczanie ścieków, uważa, że są one realne i do zaakceptowania. Na dzień dzisiejszy Browar musi ponieść duże nakłady finansowe na modernizację oczyszczalni. Odczytał pismo od Browaru odnośnie regulacji cen i możliwości przyjmowania większej ilości ścieków z miasta. Browar zapewnia, że ceny wzrosną tylko o stopień inflacji. Gminę czeka podpisanie z Browarem wieloletniej umowy na korzystanie z oczyszczalni. Fakt, że Browar modernizuje oczyszczalnię a Gmina nie musi partycypować w kosztach jest dla gminy korzystny. Wybór wariantu koncepcji kanalizacji powinien nastąpić jak najszybciej. Radny Krzysztof Ojczyk, uważa, że pismo, które Burmistrz odczytał nie jest dla Browaru zobowiązujące. Aktualnie gmina ponosi zwyżkę kosztów za oczyszczanie ścieków o 10% nad stopień inflacji. Trwało to przez trzy lata. Browar wprawdzie zobowiązuje się do podpisania umowy ale należy się zastanowić, co się stanie jak zmieni się zarząd Browaru. Radny uważa, że modernizacja, którą Browar przeprowadza na oczyszczalni jest konieczna z uwagi na fakt wejścia Polski do UE, nie jest więc żadną „łaską” dla gminy. Sołtys Mokrzysk Pan Marek Kośmider zapytał jaki procent mieszkańców zamierza podłączyć się do kanalizacji. Czy, gdyby doszło do sytuacji, że w miejscowości Mokrzyska i Bucze podłączyło się tylko 30 % lub 40 % mieszkańców, to nie korzystniej by było transportować ścieki do oczyszczalni Zajazie niż budować nową oczyszczalnię. Przedstawicielka BPROKOM odpowiedziała, że generalnie przyjmowane jest 100 % użytkowników oczyszczalni. Niemniej jednak do analizy przyjmuje się ok. 95 %. Nie zgadza się z założeniem, że do kanalizacji przyłączy się tak niewiele gospodarstw. Jej wieloletnie doświadczenie zawodowe pokazuje, że nawet do kanalizacji, która obejmuje tylko wioski przyłącza się ok. 95%. Radny Stanisław Turlej zapytał, czy będzie można nadal prowadzić przydomowe oczyszczalnie. Przedstawicielka BIPROKOM odpowiedziała, że będzie je można dalej eksploatować. Doświadczenie jednak pokazuje, że kanalizacja jest najtańszą formą odprowadzenia ścieków. Radny Jan Kusiak uważa, że debata nad wariantami kanalizacji dopiero się rozpoczyna i nie należy posuwać się w rozważaniach zbyt daleko. Do tej dyskusji należy wrócić, gdy będą znane szczegóły tej inwestycji. Na tym zakończono dyskusję w tym temacie. Zastępca przewodniczącego Rady Miejskiej radny Tadeusz Pasierb podziękował Pani Ewie Płacheckiej, przedstawicielce BIPROKOM za wystąpienie po czym ogłosił 30 - to minutową przerwę w obradach. O b r a d y p o p r z e r w i e. Radny Zbigniew Mastalerz za zgodą Przewodniczącego Rady opuścił sesję Rady Miejskiej. Ad. 7. Informacja o działalności Biura promocji Urzędu Miejskiego. Informacje w powyższym temacie przedstawił kierownik Biura Promocji i Rozwoju Pan Rafał Najdała. Informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Po tym wystąpieniu przewodniczący Rady otworzył dyskusję w tym temacie. Głos zabrał radny Krzysztof Dudziński. Uważa, że Biuro Promocji wykonuje wiele pracy w promowaniu Gminy. Ustosunkował się do działalności biura w temacie pozyskiwania środków pomocowych. Odczytał zebranym, przygotowaną przez Panią Skarbnik listę pozyskanych środków pomocowych przez Gminę w 2003 r. Uważa, że gdyby nie wniosek PHARE 2002, lista ta nie wyglądałaby w ogóle interesująco. Odniósł się do wniosku Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na „Podniesienie standardów ekologicznych i ekonomicznych miasta i sołectw Gminy Brzesko poprzez uporządkowanie gospodarki ściekowej”. Z informacji jakie posiada wynika, że na liście, na której znajduje się 270 wniosków, brakuje wniosku, o którym mowa. Wniosek dot. „Podniesienia jakości usług z zakresu kultury fizycznej poprzez budowę sali gimnastycznej w Jasieniu” W rankingu wniosków znajduje się ten wniosek na 169 miejscu a pozytywnie zostanie rozpatrzone tylko 30 wniosków, natomiast 63 wnioski znajduje się na liście rezerwowej. Podnosi ten temat, ponieważ uważa, że złożenie wniosku nie załatwia sprawy, ważne jest by pozyskać pieniądze. Do tej wypowiedzi ustosunkował się Burmistrz Jan Musiał. Uważa, że nie trudno jest zauważyć, że do końca 2002 r. gdzie robiona była analiza wszystkich gmin, które pozyskiwały środki przedakcesyjne, Gmina Brzesko zajęła 16 miejsce. W skali Małopolski Brzesko było jedną z pierwszych gmin, które pozyskały środki na PHARE 2002. Pod koniec tygodnia Gmina otrzyma informację, czy można przeznaczyć 1 mln EUR na uzbrojenie i rozbudowę Pomianowskiego Stoku. Do Urzędu Marszałkowskiego został złożony wniosek na dofinansowanie budowy sali gimnastycznej w Jasieniu. Na województwo Małopolskie do podziału było 5 mln zł. na inwestycje, które są już po przetargach i są realizowane, natomiast na inwestycje, które są na ukończeniu było 12 mln. Z uwagi na to, gmina Brzesko miała znikome szanse na otrzymanie dofinansowania tej inwestycji, tym bardziej, że w zeszłym roku zakończone zostało dofinansowanie Krytej Pływalni. Powszechnie wiadomo, że wniosków jest ogromna ilość a zakwalifikowanych zostaje niewiele. Procedury przygotowania takich wniosków są bardzo skomplikowane, niemniej jednak Gmina podejmuje to wyzwanie i dużym sukcesem jest jeżeli taki wniosek zostanie zakwalifikowany. Wnioski, które złożyła gmina, zostały według zapewnień służb marszałkowskich przyjęte do rozważań i do ocen komitetu monitującego. Teraz pozostaje czekać na decyzję w tej sprawie. Radna Janina Drużkowska - Cader docenia pracę Biura Promocji. Niemniej jednak uważa, że nie ma adekwatności między wysiłkiem a efektami. Zaplecze polityczne przyznaje wiele nagród, ale dlaczego nie przekłada się to na to, by te same gremia nie pomogły w uzyskaniu środków na realizację wnioskowanych inwestycji. Należy zwrócić na to uwagę. Burmistrz Jan Musiał odpowiedział, że nagrody nie otrzymuje się na „piękne oczy” . Jest to efekt bardzo ciężkiej pracy. Fundusze strukturalne jeszcze nie ruszyły i istnieje obawa czy ruszą w tym roku. Wiele gmin jest rozczarowanych, że przygotowuje się do pozyskiwania tych wniosków, a środków nie widać i nie wiadomo kiedy będą. Nikt jeszcze z tych środków nie skorzystał, ponieważ wszystko jest na etapie przygotowania wniosków i koordynacji działań. Radni powinni pomagać w pozyskiwaniu środków na realizację wniosków pomocowych a nie krytykować działań Burmistrza. Radny Krzysztof Dudziński zaznaczył, że Jego wystąpienie nie miało na celu jakiejkolwiek krytyki. Przytoczył tylko pozyskane fundusze w 2003 roku, których lista została przygotowana przez Panią Skarbnik. Zdaje sobie sprawę, że w przypadku funduszu ZPORR nic nie jest przesądzone. Uważa jednak, że trzeba działać przed zapadnięciem decyzji. Docenia pracę Biura Promocji, które ma szerokie spektrum działania, niemniej jednak chciałby, aby gmina składała jeszcze więcej wniosków, tak aby mogła pozyskiwać jeszcze więcej środków pomocowych. Głos zabrał zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj. Poinformował, że za kilka minut zostanie radnym przedstawiony film promujący gminę Brzesko oraz o tym, że państwo Anna i Kazimierz Kural otrzymali od prezydenta Polski oraz Naczelną Izbę Rzemieślniczą Polskiego nagrodę „Złoty Laur Rzemiosła”. Jest to również wynik pracy Biura Promocji. Wczoraj ministrom z kancelarii prezydenta, został po części zaprezentowany film promujący gminę. Radny Zdzisław Grodny zapytał co wiadomo w temacie pozyskiwania środków na przetwarzanie energii ze źródeł geotermalnych. Ponadto zaznaczył, że gmina nie posiada przewodnika agroturystycznego. Na tym zamknięto dyskusję w tym temacie. Przewodniczący Rady w imieniu wszystkich radnych złożył podziękowania Burmistrzowi oraz Jego służbom za dobre promowanie gminy i za skuteczne pozyskiwanie środków pomocowych. W tym miejscu został zaprezentowany zebranym film promujący gminę Brzesko. Ad. 7. Podjęcie uchwał w sprawach: 1) w sprawie absolutorium dla Burmistrza Brzeska. Radna Agata Brzeska-Lebiecka, przewodnicząca komisji Rewizyjnej odczytała zebranym wniosek komisji w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Brzeska z tytułu wykonania budżetu za rok 2003 oraz uchwałę składu orzekającego kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie w sprawie zaopiniowania wniosku komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Brzesku w sprawie absolutorium dla Burmistrza Brzeska z tytułu wykonania budżetu gminy za 2003 rok. Zarówno powyższy wniosek jak i uchwała stanowią załącznik do protokołu. Następnie przewodniczący Rady otworzył dyskusję w tym temacie. Głos zabrał radny Krzysztof Ojczyk. Odczytał zebranym stanowisko klubu radnych RM w Brzesku „Inicjatywa Radnych dla Brzeska” w sprawie udzielenia Burmistrzowi Brzeska absolutorium za wykonanie budżetu gminy Brzesko za 2003 rok. Stanowi ono załącznik do niniejszego protokołu. Głos zabrała radna Anna Kądziołka Kukurowska. Poinformowała, że pomimo tego, że widzi minusy w działalności Burmistrza w roku ubiegłym, to z uwagi na fakt, że prezentuje Szczepanów, w którym dzięki staraniom Burmistrza zrobiono bardzo wiele, będzie głosowała za udzieleniem absolutorium. Następnie zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Pan Tadeusz Pasierb odczytał uchwałę z dnia 20 kwietnia 2004 roku Składu Orzekającego Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie w sprawie zaopiniowania sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Brzesko za 2003 rok oraz projekt uchwały Nr XIX/124/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie absolutorium dla Burmistrza Brzeska. Powyższe uchwały stanowią załącznik do protokołu. Następnie Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za udzieleniem absolutorium dla Burmistrza Brzeska. Uchwała została podjęta: 14 głosów za, 6 głosów wstrzymujących się. Głos zabrał Burmistrz Jan Musiał. Ustosunkował się do krytycznych głosów przedstawionych przez Klub „Inicjatywa Radnych dla Brzeska”. Uważa, że wypowiedziana krytyka nie ma podstaw merytorycznych lecz tylko medialne. Przy przedstawionych zarzutach powinny paść propozycje konkretnych, lepszych rozwiązań. Jest zaniepokojony takim przedstawianiem problemu. Wyraża duże zadowolenie, że film promujący gminę spotkał się z dużą aprobatą. Złożył podziękowania radnym za udzielenie absolutorium, Pani Skarbnik oraz merytorycznym wydziałom za współpracę przy prowadzeniu budżetu. Podziękował również swoim zastępcom, Sekretarzowi Gminy, przewodniczącemu Rady Miejskiej, sołtysom oraz przewodniczącym osiedli za dobrą współpracę. 2) uchwała w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2004 rok. Zmiany w budżecie na rok 2004 omówiła Pani skarbnik Wanda Prus. Projekt tej uchwały jak również uzasadnienie do niej stanowią załącznik do protokołu. Następnie zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Brzesku Pan Stanisław Milewski odczytał uchwałę Nr XIX/125/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zmiany uchwały budżetowej na 2004 rok. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej podjęciem. Uchwała została podjęta jednogłośnie. 3) uchwała w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania miasta Brzeska. Uchwała stanowi załącznik do protokołu. Zastępca Przewodniczącego Pan Tadeusz Pasierb odczytał uchwałę Nr XIX/126/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania miasta Brzeska. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej podjęciem. Uchwała została podjęta: 17 głosów za, 1 głos przeciw, 2 głosy wstrzymujące się. W tym miejscu przewodniczący Rady ogłosił 10 – minutową przerwę. O b r a d y p o p r z e r w i e. 4) Uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/52/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet radnym Rady Miejskiej w Brzesku. Uchwała stanowi załącznik do protokołu. Powyższą uchwałę omówił sekretarz Bogusław Babicz. Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w tym temacie. Głos zabrała radna Janina Drużkowska - Cader, która odczytała stanowisko Klubu radnych RM „Inicjatywa Radnych dla Brzeska” w sprawie projektu zmiany uchwały Nr VIII/52/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z 28. 05. 2003 r. określającej wysokość i zasady wypłaty diet radnym RM w Brzesku. Stanowi ono załącznik do niniejszego protokołu. W związku z powyższym, radny Jan Kusiak poprosił o krótką przerwę w obradach, celem przedyskutowania na forum klubu „Współpracy Samorządowej” w/w propozycji stawek diet do przedmiotowej uchwały. W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił 10 minutową przerwę w obradach. O b r a d y p o p r z e r w i e. Zastępca przewodniczącego Pan Tadeusz Pasierb odczytał uchwałę Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/52/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet radnym Rady Miejskiej w Brzesku. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej podjęciem. Uchwała jednogłośnie nie została podjęta. 5) uchwała w sprawie programu współpracy Gminy Brzesko z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2004. Uchwała stanowi załącznik do protokołu. Powyższą uchwałę omówił Pan Sekretarz. Wyjaśnił, że w dniu sesji uchwała została nieco zmodyfikowana. Szczegółowo przedstawił wszystkie poprawki jakie zaszły w przedmiotowej uchwale. W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag do przedstawionego projektu uchwały, zastępca Przewodniczącego Pan Tadeusz Pasierb odczytał uchwałę Rady Miejskiej w Brzesku Nr XIX/127/2004 z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/52/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet radnym Rady Miejskiej w Brzesku. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej podjęciem. Uchwała została podjęta jednogłośnie. 6) uchwała w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Brzeska”. Uchwała wraz z uzasadnieniem stanowi załącznik do protokołu. Powyższą uchwałę omówił Pan Sekretarz. Odczytał zebranym opinię do w/w uchwały. Następnie Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w tym temacie. Głos zabrała radna Jadwiga Kramer. Odczytała stanowisko Klubu radnych „Inicjatywa radnych dla Brzeska” ws. nadawania tytułu „Zasłużony dla miasta Brzeska”. Stanowi ono załącznik do niniejszego protokołu. Następnie zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Pan Tadeusz Pasierb odczytał uchwałę Nr XIX/128/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie nadania Bankowi Spółdzielczemu w Brzesku tytułu „Zasłużony dla Miasta Brzeska”. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej podjęciem. Uchwała została podjęta: 12 głosów za, 1 głos przeciw, 1 głos wstrzymujący. Ad. 8. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. Interpelacje złożyli: 1)Janina Drużkowska Cader Interpelacja nr 1 W jaki sposób komunalna jednostka organizacyjna – Miejski Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Brzesku, sprawujący zarząd nieruchomością wspólną wylicza koszty zarządu własnością wspólną? Proszę o szczegółowe rozpisanie wszystkich składników, które są ewidencjonowane na poczet kosztów zarządu przez MZGM zarządzającego wieloma budynkami w mieście. Czy do kosztów zarzadu nieruchomością wspólną wchodzą także tzw. koszty własne? W szczególności, czy koszt utrzymania budynku administracyjnego, koszt zakupu materiałów biurowych oraz narzędzi i urządzeń, koszty napraw sprzętu MZGM, maszyn biurowych, płac pracowników i wydatki na szkolenia, koszty ubezpieczenia budynków i koszty rozmów telefonicznych wchodzą w skład kosztów zarządu nieruchomością wspólną? Ile wynosiły koszty zarządu wszystkich budynków średnio miesięcznie w roku 2003, a ile wynoszą miesięcznie w roku 2004? Z czego wynika różnica? Tak więc uprzejmie proszę o podanie ustalania kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz sposobu ustalenia obciążania tymi kosztami właścicieli lokali. Interpelacja nr 2 W związku z rezolucją Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie powstrzymania ekspansji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych na terenie województwa małopolskiego oraz negatywny wpływ zagranicznych hipermarketów na możliwość funkcjonowania polskich, rodzimych placówek handlowych zwracam się do Kolegium Burmistrzów i Rady Miejskiej w Brzesku o nie wydawanie pozwoleń na budowę wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. Szkodliwość funkcjonowania w Brzesku sieci handlowych jest powszechnie znana, pomimo tego obecna władza nie wydaje się być zainteresowana poczynieniem odpowiednich zastrzeżeń w planach przestrzennego zagospodarowania miasta, czy też wprowadzeniem właściwych klauzul w wydawanych pozwoleniach na budowę inwestorom w celu niedopuszczenia zalewu rodzimej przedsiębiorczości przez zagraniczne sieci handlowe. Ponadto Rada Gminy winna rozważyć możliwość ograniczenia handlu w już istniejących wielkopowierzchniowych placówkach handlowych jedynie do dni powszednich. 2)Józef Kubas Interpelacja pisemna: 1.Dlaczego firma sprzątająca miasto Brzesko szczególnie w okolicach dworca autobusowego i Parku Jordanowskiego wykonuje swoją funkcję nierzetelnie? 2.Czy można poprawić funkcjonalność i estetykę Parku Jordanowskiego w Brzesku? Ad.1. Uważam, że teren miasta w/w jest regularnie zaśmiecany przez pasażerów oczekujących na autobusy i busy jak również mieszkańców miasta. Kosze są nieregularnie wypróżniane ze śmieci co powoduje ich przemieszczanie się po okolicy. Niestety często kosze są zapychane przez okolicznych mieszkańców np. obierkami z ziemniaków, starymi ubraniami i butami itp. zdarza się, że reklamówki z w/w śmieciami stojące koło śmietników są rozrywane przez psy i koty a ich zawartość przemieszcza się po terenie pogarszając estetykę miasta. Sytuacja ta występuje szczególnie w okresie sobotnio-niedzielnym oraz w dniach ustawowo wolnych od pracy. Obraz zaśmiecania terenu placu autobusowego i parku Jordanowskiego z ostatniej Niedzieli Wielkanocnej nie powinien nigdy się powtórzyć. Ad. 2. Nie ulega wątpliwości, że Park Jordanowski w Brzesku jest centralnym punktem spotkań dzieci i młodzieży, ludzi starszych, matek z dziećmi. Proponuję działania zwiększające funkcjonalność i estetykę tego terenu: Regularne sprzątanie śmieci szczególnie koło ławek i urządzeń rekreacyjnych dla dzieci, Likwidacja podmurówki po dawnym przedszkolu, gdyż jest niebezpieczna dla bawiących się tam dzieci, Ogrodzenie terenu od strony dawnego placu targowego, gdyż powstaje wiele „dzikich” alejek spacerowych, Naprawa nawierzchni betonowych alejek spacerowych, które obecnie są zagrożeniem dla osób korzystających z parku. 3)Barbara Stachowicz Interpelacja pisemna: 1/ chciałam przypomnieć, że zgłoszona przeze mnie interpelacja dot. osuwiska na Małych Zagrodach w Okocimiu, nie przyniosła żadnego skutku do dnia dzisiejszego. Stan techniczny drogi od tego czasu znacznie się pogorszył. Mieszkańcy ciągle interweniują w tej sprawie do mnie, aby poruszyć tę sprawę. 2/ Proszę o ujęcie w planach remontów dróg w szczególności odcinka drogi przy ul. Goetzów Okocimskich w Okocimiu (w okolicy domu sióstr zakonnych) ze względu na dużą pochyłość tej drogi, która może być przyczyna wypadku drogowego. Proponuję termin realizacji po zakończeniu robót kanalizacyjnych. 3/ Nadal monituję o zaprojektowanie i budowę odcinka drogi w Kasztankach, celem ułatwienia komunikacji mieszkańcom wsi Okocim. 4)Pan Stanisław Turlej Interpelacja pisemna: Zwracam się z prośbą do pana Burmistrza o wyjaśnienie, czy brak planu zagospodarowania dla niektórych obszarów naszej Gminy uniemożliwia przeprowadzenie podziałów nieruchomości na potrzeby wykupu gruntów pod inwestycje gminne, np. drogi. W wielu wypadkach plan zagospodarowania naszej Gminy obowiązujący do końca ubiegłego roku zawierał bardzo kosztowne i nierealne założenia rozwoju terenów budowlanych, a pomijał np. rozwój sieci dróg dojazdowych. Konieczne modyfikacje nie były dokonywane w czasie obowiązywania planu ze względu na uwarunkowania prawne i finansowe. Obecnie można stosunkowo niewielkim kosztem dokonać znacznego postępu w realizacji rozpoczętych projektów, ale trzeba wyraźnie powiedzieć mieszkańcom, czy jest to możliwe skoro nie ma planu zagospodarowania. Czy zatem Gmina może dokonywać podziału nieruchomości i realizować inwestycje publiczne, np. budowy dróg na terenach dla których nie ma dziś planu zagospodarowania. 5)Pan Kazimierz Sproski Realizacja podwyżek wynagradzania nauczycieli w roku 2004 na podstawie przepisów Ustawy Karta Nauczyciela winna być wdrożona do dnia 5 maja 2004 r. W budżetach szkół brak jest środków na realizację podwyżki, dlatego dyrektorzy nie mogą podjąć decyzji bez zgody organu prowadzącego czyli gminy. Proszę o określenie, kiedy szkoły otrzymają podwyżki, aby w ustawowym terminie mogły zrealizować Rozporządzenie MENiS z dnia 14 kwietnia 2004 r. Zapytania radnych: Radny Krzysztof Ojczyk zapytał jak wygląda przygotowanie Urzędu do wypłaty zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz czy Urząd podjął działania mające na celu montaż progów zwalniających na ul. Słonecznej w Brzesku. Radna Barbara Stachowicz zapytała, czy urządzenia na placu zabaw w Ogrodzie Jordanowskim są odpowiednio konserwowane i posiadają certyfikaty bezpieczeństwa. Radny Zdzisław Grodny zaproponował, by niezwłocznie opracować apel do mieszkańców miasta i wsi Gminy Brzesko odnośnie lokalizacji Zakładu Segregacji Odpadów. Radny Józef Kubas podziękował za systematyczne odpisywanie na interpelacje. Radna Anna Kądziołka Kukurowska zapytała kto wydał zezwolenie na składowanie odpadów komunalnych w jednej z hal Kółka Rolniczego w Szczepanowie oraz na jakim etapie są uzgodnienia odnośnie Pałacu Goetzów. Radny Stanisław Turlej zapytał jak planuje się wykorzystanie pracowników interwencyjnych – zatrudnionych z Urzędu Pracy - w pracach publicznych na okres letni oraz czy w oficjalnych wystąpieniach Gminy do Browaru Okocim sygnalizowane jest, że rzeka Uszwica jest zanieczyszczona. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Jan Musiał. Odpowiedź radnemu Stanisławowi Turlejowi w temacie zanieczyszczenia Uszwicy. Urząd Miejski, w wyniku interwencji mieszkańców oraz Straży Pożarnej jaka miała miejsce kilka miesięcy temu w tej sprawie, zwrócił się do WIOŚ, aby przeprowadził badania nad stopniem zanieczyszczenia rzeki. Nie wykryto sprawcy tychże zanieczyszczeń więc nie można łączyć tej sprawy z Browarem. Były przypuszczenia, że po długotrwałym okresie suszy, przy pierwszych opadach deszczu wiele zanieczyszczeń, które znajdowało się w kanalizacji opadowej i burzowej przedostało się do rzeki stąd takie zanieczyszczenia. Gmina zatrudnia tylu pracowników interwencyjnych ile skieruje Powiatowy Urząd Pracy. Na dzień dzisiejszy pracuje 12 osób, w tym 8 osób jest do dyspozycji sołectw. Jedna osoba zostanie zatrudniona, aby pomóc rolnikom w wypełnianiu wniosków o dotacje. Odpowiedź radnej Annie Kądziołka – Kukurowskiej w temacie przejęcia Pałacu Goetzów. Zostało wystosowane pismo do Starostwa, w którym poinformowano, że Gmina Brzesko jest gotowa przejąć Pałac bez żadnych warunków. Z informacji jakie posiada wynika, że 10 maja odbędzie się wizyta gości z zagranicy oraz Instytutem Lecha Wałęsy, z którymi Powiat rozważa współpracę w tworzeniu fundacji. Poinformował, że nie posiada żadnych informacji o składowisku odpadów w Kółku Rolniczym w Szczepanowie lecz zajmie się tą sprawą. Odpowiedź radnemu Józefowi Kubasowi odnośnie sprzątania miasta. Poinformował, że na zanieczyszczenie miasta jakie miało miejsce w Niedzielę Wielkanocną zareagował szybką interwencją. Dziś odbyło się spotkanie z wszystkimi odpowiadającymi za utrzymanie czystości w mieście, w wyniku którego ustalono, że sprzątanie będzie odbywało się w niedzielę rano. Polemizowałby ze stwierdzeniem, że konieczna jest budowa ogrodzenia Ogrodu Jordanowskiego. Tego rodzaju ogródki mają tendencję otwartą, tak aby były ogólnie dostępne. W temacie certyfikatów urządzeń parkowych poinformował, że do Gminy przychodzą różne oferty takich certyfikatów, lecz są one bardzo kosztowne. Jest jednak zwracana na to uwaga. Wszystkie nowe urządzenia takie certyfikaty posiadają. Natomiast stan techniczny starszych urządzeń, zostanie skontrolowany. Odpowiedź radnemu Krzysztofowi Ojczykowi w temacie zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych. Gmina czeka na dotację od wojewody, niemniej jednak odbyły się już szkolenia pracowników w tym zakresie w MPOS. Nie dotarły do Niego informacje, które by mówiły o tym, że Gmina nie zdąży z wypłacaniem tych zasiłków w ustawowym terminie. Jeżeli chodzi o wpływ kosztów bieżących MZGM na czynsze, to poinformował radną Janinę Drużkowską Cader, że odpowiedź zostanie udzielona na piśmie, ponieważ jest to sprawa skomplikowana. Rezolucja podjęta przez Sejmik Województwa Małopolskiego odnośnie wstrzymania ekspansji sklepów wielkopowierzchniowych jest znana Burmistrzowi. Uważa jednak, że powinna ona trafić także do polskiego parlamentu, ponieważ to oni tworzą przepisy. Do kompetencji Gminy należy wydać zezwolenie, jeżeli ktoś złoży stosowny wniosek. Oddziaływanie na lokalną przedsiębiorczość sprawdzane jest wtedy, jeżeli powierzchnia sklepu przekracza 1000 m?. Odniósł się do stanowiska Klubu radnych ”Inicjatywa radnych dla Brzeska” odnośnie wysokości diet radnych. Uważa, że niektóre stwierdzenia zawarte w tym stanowisku są zatrważające i nie do przyjęcia. Od dwóch lat nie było żadnych podwyżek nawet o stopień inflacji, więc budżet z tego tytułu nie był obciążony. Z tego co Burmistrz rozeznał, budżet został by obciążony o ok. 5 tys. gdyby uchwała w sprawie diet została podjęta. Wynagrodzenie jest zapłatą za konkretną pracę i należy doceniać tych, którzy pracują więcej. Uważa, że demagogią i populizmem jest stwierdzenie, że „nagrody i wyróżnienia są medialnie nagłaśniane, by dodać splendoru Burmistrzowi”. Nagrody przyznawane są za konkretna pracę i należy się z tego cieszyć ponieważ korzysta z tego cała Gmina. Czeka na konstruktywną propozycję co do poprawy funkcjonowania spółki MPK. Uważa, że stwierdzenie „rażąca różnica między formą a treścią pracy”, które Klub radnych zawarł w swoim stanowisku, dotyczy właśnie tego stanowiska i myślenia tychże radnych. Każdy stawiany zarzut powinien posiadać merytoryczne uzasadnienie. Odpowiedź na interpelację złożoną przez Pana Kazimierza Sproskiego odnośnie podwyżek wynagradzania nauczycieli. Została przeprowadzona wstępna kalkulacja ile Gminę kosztowałaby ta podwyżka i oszacowano, że 400 tys., których niestety nie ma w budżecie. Burmistrz otrzymał pismo od 21 pracowników obsługi jednej ze szkół, którzy także proszą o podwyżkę. Dyrektorzy szkół otrzymali budżet, wiedzieli jaka będzie subwencja, z której miały być zabezpieczone zarówno świadczenia jak i podwyżki i muszą w ramach tych środków, które otrzymali szukać możliwości wypłaty i podwyżek i świadczeń socjalnych. Do końca roku będzie prowadzona baczna obserwacja działalności szkół po kątem gospodarności oszczędnościami. Odpowiedź Pani Barbarze Stachowicz w temacie osuwiska na Zagrodach Małych w Okocimiu. Poinformował, że likwidacja takiego osuwiska jest bardzo kosztowna, była w tej sprawie podejmowana interwencja w Zarządzie Dróg Powiatowych. Osuwisko to zostało zgłoszone do programu likwidacji osuwisk, jednak nie zostało obecnie zakwalifikowane do dofinansowania przez pracowników Urzędu Wojewódzkiego, jednak Starostwo o to zabiega. W tej sytuacji Zarząd Dróg Powiatowych w Przyborowie zobowiązuje się do właściwego oznakowania miejsca osuwiska i drogi. W sprawie modernizacji nawierzchni ul. Goetzów poinformował, że także jest to droga powiatowa, jednak Urząd podejmie pisemną interwencję w tej sprawie. W odpowiedzi na interpelację w sprawie zaprojektowania i budowy odcinka drogi w Kasztankach, Burmistrz poinformował: Kilka lat temu droga Kasztanki na terenie wsi Okocim została częściowo zmodernizowana i prawnie uregulowana. Natomiast dalszy odcinek tej drogi przebiegający przez teren administracyjny wsi Jadowniki z przyczyn formalno – prawnych nie był kontynuowany. Zorganizowane do tej pory spotkania z właścicielami gruntów, od których należałoby kupić grunt pod planowane poszerzenie drogi nie przyniosły do tej pory wymiernych efektów. Brak zainteresowania z ich strony oraz w szeregu przypadkach nie uregulowany stan prawny uniemożliwia w szybki sposób podjęcie prac dla kontynuowania rozpoczętej inwestycji. Dla podkreślenia chcę wyjaśnić, że wykonana została przez tut. Urząd koncepcja planowanego urządzenia tej drogi i będą w tym roku kontynuowane rozmowy dla sfinalizowania w przyszłości planowanych robót. O kolejnym spotkaniu na gruncie zostanie Pani powiadomiona pisemnie w celu zapoznania się z istniejącym problemem. Odpowiedź na interpelację Pana Stanisława Turleja w sprawie braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dał następującą odpowiedź: W przypadkach braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, podziały nieruchomości mogą być dokonywane na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Proponowany podział musi być zgodny z przepisami szczególnymi lub też decyzją o warunkach zabudowy lub decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. W odpowiedzi na zapytanie Pana Krzysztofa Ojczyka w sprawie progów zwalniających na ul. Słonecznej, Burmistrz poinformował, że ma w tej sprawie zebrać się komisja, która podejmie pewne ustalenia. Ad. 9. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. Głos zabrał sołtys Wokowic Pan Józef Gładki. Poinformował, że w Wokowicach na trasie, gdzie przechodzą pielgrzymki do Szczepanowa znajduje się bardzo zdewastowany przystanek autobusowy. Należy rozeznać ten problem i znaleźć jego rozwiązanie. Zwraca się z prośbą, by Gmina zwróciła uwagę na „dzikie” wysypiska śmieci i proponuje, by nawiązać w tej sprawie współpracę z Policją, by spróbować ustalić sprawców tego procederu. Uważa, że w związku z tym, że zmieniła się ustawa o wypłatach zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych, informacja na ten temat powinna znaleźć się na tablicach ogłoszeń w każdym sołectwie. Pan Edward Knaga przewodniczący osiedla Kopaliny – Jagiełły, ponownie zwraca uwagę na fakt, że brakuje kilku pokryw na rurociągu ciepłowniczym, który przebiega przez to osiedle. Do powyższych odpowiedzi ustosunkował się Burmistrz Jan Musiał. Sprawa sprzątania przystanków zostania wkrótce wyjaśniona. Planuje się zlecić to jednej firmie a przewoźnicy, którzy korzystają z tych przystanków będą wówczas partycypowali w kosztach tego sprzątania. Poinformował, że sprawa remontu przystanku w Wokowicach zostanie rozpatrzona. Podziękował za zgłoszenie o dzikich wysypiskach śmieci i zapewnił o szybkiej interwencji w tej sprawie. Informacja odnośnie wypłaty zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych w najbliższym czasie trafi do wszystkich sołectw. Burmistrz poinformował, że będzie szybka reakcja na brak włazów do ciągów ciepłowniczych, o których wspomniał Pan Edward Knaga. Ad. 10. Wolne wnioski i zapytania. Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Stanisławowi Pikulskiemu mieszkańcowi Sterkowca, który ponownie zwrócił się z prośbą, aby Burmistrz zajął stanowisko w sprawie urządzenia ul. Spadzistej, przy której mieszka. Głos zabrał Przewodniczący Rady. Poinformował Pana Pikulskiego, że sprawa urządzenia takiej drogi nie jest sprawą łatwą. Bywa, że ociera się o sądy, protesty mieszkańców, także nieraz jest to bardzo ciężka sprawa. Głos zabrał radny Krzysztof Dudziński. Mając na uwadze dzisiejsze kontrowersje w związku z nadawaniem tytułów zasłużony czy honorowy obywatel miasta Brzeska, chciałby złożyć wniosek formalny o powołanie kapituły, która opiniowałaby wnioski w tej sprawie. Zaproponował, by przygotowano odpowiednią uchwałę w tej sprawie. Głos zabrał mieszkaniec Mokrzysk Pan Bogdan Zachara. Powiedział, że dwa lata temu sołtys Mokrzysk ogłosił w Mokrzyskach zbiórkę wielkogabarytowych śmieci. Spotkało się to jednak z dużym protestem ze strony zastępcy Burmistrza Bogdana Dobranowskiego, który twierdził, że Gmina nie posiada środków na takie zadanie. Po jakimś czasie Gmina otrzymała nagrodę za zbiórkę wielkogabarytowych śmieci, niemniej jednak nikt nie wspomniał, że jest to inicjatywa sołtysa Mokrzysk Pana Marka Kośmidra. Zapytał kiedy zostaną podzielone środki na remonty dróg oraz dlaczego w taki a nie inny sposób został przeprowadzony podział komputerów do świetlic. Zapytał kiedy otrzyma odpowiedź na pytanie, które zadał trzy miesiące temu odnośnie utworzenia świetlicy środowiskowej w Mokrzyskach. Głos zabrała Pani Władysława Migda. Złożyła podziękowania tym, którzy przyczynili się do podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia planu zagospodarowania miasta Brzeska dla działek, które stanowią jej własność. Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski ustosunkował się do wypowiedzi Pana Bogdana Zachary odnośnie zbiórki wielkogabarytowych odpadów w Mokrzyskach. Wspomniał, że wspomniana akcja nie mogła być przeprowadzona, ponieważ nie było na ten cel zaplanowanych środków w budżecie. Burmistrz Jan Musiał wyraził nadzieję, że teraz gdy powstaje zjazd z autostrady, Państwo Migdowie nie będą robili nieuzasadnionych protestów przeciwko tej inwestycji. Wspomniał o warsztacie samochodowym, który znajduje się w sąsiedztwie Państwa Migdów. Legalność tej inwestycji jest cały czas sprawdzana i trwają procedury z tym związane. W temacie wielkogabarytowych śmieci, udzielił odpowiedzi Panu Bogdanowi Zachara. Poinformował, że jeżeli pomysł zbiórki wielkogabarytowych odpadów był rzeczywiście pomysłem sołtysa Mokrzysk, to za takie pomysły są tylko wdzięczni. Poinformował, że ze względu na szczupłość środków nie planuje się utworzenia jeszcze jednej świetlicy środowiskowej, tym bardziej, że w Mokrzyskach jest już świetlica w GOSIR, jest także świetlica Akcji Katolickiej i nie widzi potrzeby, by uruchamiać jeszcze jedną. W odpowiedzi Panu Stanisławowi Pikulskiemu w temacie urządzenia ul. Spadzistej, Burmistrz odczytał pismo jakie Urząd wystosował w tej sprawie. Pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Głos zabrała Pani Władysława Migda. Z wypowiedzi Burmistrza odnośnie inwestycji, które według Niej zostały wybudowane samowolnie w pasie proponowanej drogi, wywnioskowała, że nie są one dla Niego przeszkodą. Ponadto twierdzi, że jest to zakład szkodliwy dla środowiska. Burmistrz Jam Musiał poinformował, że sprawa tego zakładu ciągnie się już od kilku lat i przybywa dokumentacji z nią związanej. Właściciel tego zakładu przyjął już do wiadomości, że być może zaistnieje możliwość, że budynki, w których prowadzona jest działalność będą do rozbiórki. Radna Janina Drużkowska – Cader, uważa, że Burmistrz źle interpretuje stanowiska Klubu radnych „Inicjatywa radnych dla Brzeska”. Dzisiejsze wystąpienia nie były poparte konkretami z uwagi na brak czasu. Niemniej jednak takie argumenty są wrażane od początku kadencji. Pan Bogdan Zachara poinformował, że wczoraj na Zarządzie Stowarzyszenia, którego on jest członkiem, została podjęta następująca decyzja. W związku z tym, że pieniądze ze sprzedaży działek budowlanych w pobliży szkoły w Mokrzyskach, nie zostały przeznaczone na Dom Strażaka wpłynie do Burmistrza pismo o przekazanie tych pieniędzy na konto budowy Domu Strażaka. Jeżeli w ciągu miesiąca pieniądze nie znajdą się na koncie budowy Domu Strażaka, skierują sprawę do sądu. Z uwagi na fakt, że komisja rewizyjna nie zajęła się to sprawą kierują tę sprawę do Regionalnej Izby Obrachunkowej, by zbadała zgodność sprzedaży tych działek. Następnym posunięciem będzie próba odzyskania wszystkich działek, które mieszkańcy zakupili za własne pieniądze a następnie zostały skomunalizowane, według Niego nie zgodnie z prawem. Radny Krzysztof Dudziński przypomniał, że został przez Niego złożony formalny wniosek w sprawie powołania kapituły do opiniowania wniosków o nadanie tytułów honorowych obywateli miasta i pyta, dlaczego Przewodniczący Rady nie poddał go pod głosowanie. Przewodniczący Rady poinformował, że wniosek został przyjęty i zostanie rozpatrzony. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie XIX sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Obrady trwały od godz. 10:00 do godz. 17:10. Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła Protokołowała: Jolanta Wąs