P R O T O K Ó Ł NR XXX/2005 z obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku odbytej w dniu 27 k w i e t n i a 2005 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku ul. Głowackiego 51. Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji Rady Miejskiej uczestniczyło 21 radnych. Radna / radny 1. Brzeska - Lebiecka Agata 2. Czarnik Marian 3. Drużkowska - Cader Janina 4. Dudziński Krzysztof 5 Grodny Zdzisław 6. Kądziołka - Kukurowska Anna 7. Klimek Leszek 8. Kubas Józef 9. Kucia Maria 10. Kusiak Jan 11.Knaga Edward 12.Kramer Jadwiga 13.Mastalerz Zbigniew 14.Milewski Stanisław 15.Ojczyk Krzysztof 16.Pasierb Tadeusz 17.Pikuła Lech - Przewodniczący Rady Miejskiej 18.Sproski Kazimierz 19.Stachowicz Barbara 20. Turlej Stanisław 21.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj 3.Pan Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 4.Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 5.Pani Naczelnik Wydziału Budżetowo-Księgowego Celina Łanocha 6.Zaproszeni goście wg załączonej listy obecności. Ad 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła otworzył obrady XXX sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych, Panów Burmistrzów, Pana Sekretarza i gości zaproszonych stwierdzając, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 21 radnych, a więc wymagana liczba radnych do podejmowania prawomocnych uchwał. Z początkiem kwietnia br. odszedł nieodżałowanej pamięci nasz Ojciec Święty Jan Paweł II. Jak twierdził obecny Papież odszedł do domu ojca. Dlatego poprosił wszystkich zebranych aby uczcić modlitwą pamięć naszego nieodżałowanego Ojca Świętego Jana Pawła II. W tym momencie głos zabrał Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał. Poinformował, że został wysłany list kondolencyjny do Nuncjatury Apostolskiej w Polsce w związku ze śmiercią Papieża Jana Pawła . Odczytał odpowiedź na ten list jaką Urząd Miejski w Brzesku otrzymał. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła podziękował Panu Burmistrzowi za urządzenie i wyłożenie w tej sali narad obrazu Ojca świętego i księgi pamiątkowej. Ad 2. Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony w terminie ustawowym, w związku z tym zapytał, czy wszyscy radni otrzymali materiały na dzisiejszą sesję. Uwag radni nie zgłosili. Następnie przedstawił projekt porządku posiedzenia XXX sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Zwrócił się z pytaniem czy do tak przedstawionego porządku posiedzenia radni mają uwagi ? Porządek obrad XXX sesji Rady Miejskiej został przyjęty jednogłośnie jak niżej : 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdanie Burmistrza z Jego działalności jako organu wykonawczego Gminy za I kwartał 2005 roku 5.Sprawozdanie z posiedzeń komisji stałych Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 6.Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie z poprzedniej sesji . 7.Podjęcie uchwał w sprawach : 1)absolutorium dla Burmistrza Brzeska, 2)zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców – rzemieślników szkolących uczniów na terenie Gminy Brzesko , 3)nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w Brzesku, 4)nadania Statutu Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Brzesku, 5) uchwalenia programu reintegracji społecznej i zawodowej dla Gminy Brzesko, 6)powołania Skarbnika Gminy Brzesko , 7)uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej. 8.Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 9.Zapytania przewodniczącego Młodzieżowej Rady Gminy i odpowiedzi na te zapytania. 10.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. Wolne wnioski i zapytania. 11.Zamknięcie obrad sesji. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła poinformował , ze w dniu 25 kwietnia br. wystąpił pisemnie Pan radny Krzysztof Ojczyk z następującym wnioskiem: Zgodnie z obowiązującym Statutem Gminny Brzesko wnoszę o wykreślenie z protokołu zdania dla mnie obraźliwego Pani radnej Agaty Brzeskiej – Lebieckiej, zamieszczonego na str. 37 protokołu. Chodzi o zdanie „ ... radny Ojczyk jest człowiekiem młodym ale widzi, że system komunistyczny i totalitarny chyba wyraźnie go skaził, że takie metody chce nam tutaj wprowadzać pod obrady sesji ....” oraz „ ... w swoich politycznych zapędach nie widzi się belki wymogów, więc ze składaniem tych wszystkich propozycji należy zachować umiar ...” Następnie Pan Przewodniczący Rady poinformował, że to właśnie Pan radny Ojczyk zabiega, żeby dokładne były zapisy w protokołach, a jeśli chodzi o wypowiedź w Pana kierunku to uważa Pan radny Ojczyk , że takiego dokładnego zapisu nie powinno być. Myśli, że powinno się jednakową miarą mierzyć , jeżeli protokołować szczegółowo to wszystkich. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że jest zwolennikiem aby wypowiedzi radnych były szczegółowo protokołowane. Natomiast na sesji były już wiele razy takie sytuacje, czy to przez emocje radnego czy gościa z sali , że padały zdania obraźliwe i wtedy Pan Przewodniczący konsekwentnie te zdania obraźliwe nie wprowadzał do protokołu, stąd nie żąda , ani nie prosi , aby wykreślić całość wypowiedzi tylko wnosi o wykreślenie tych, które są obraźliwe. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku poddał pod głosowanie wniosek radnego Ojczyka, aby w protokole z poprzedniej sesji ze strony 37 skreślić następujące słowa „ ... radny Ojczyk jest człowiekiem młodym ale widzi, że system komunistyczny i totalitarny chyba wyraźnie go skaził, że takie metody chce nam tutaj wprowadzać pod obrady sesji ....” oraz „ ... w swoich politycznych zapędach nie widzi się belki wymogów, więc ze składaniem tych wszystkich propozycji należy zachować umiar ...” Za skreśleniem części zdania radnego Ojczyka głosowało 8 radnych, przeciw 11 radnych, 2 wstrzymujących się od głosu. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Brzesku przyjęty został przy 15 głosach za, przeciw 6, 0 wstrzymujących się od głosu. Ad 3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał złożył sprawozdanie wg załącznika do protokołu. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska zwróciła się z pytaniem ile zostanie utworzonych nowych miejsc pracy – chodzi o prace interwencyjne. Pan Burmistrz Brzeska wyjaśnił Pani radnej Kukurowskiej, że w sprawozdaniu z realizacji uchwał Rady Miejskiej nie było mowy o nowych miejscach pracy ani o decyzji jaka byłaby podjęta w sprawie prac interwencyjnych. Informacji takiej udzieli w odpowiednim punkcie porządku obrad sesji. Ad 4 Sprawozdanie Burmistrza z Jego działalności jako organu wykonawczego Gminy za I kwartał 2005 roku. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał złożył sprawozdanie wg załącznika do protokołu. Radna Janina Drużkowska – Cader w nawiązaniu do sprawozdania Pana Burmistrza pragnie przypomnieć, że mija około rok czasu, kiedy na sesji wnioskowała o zorganizowanie zebrania władz z mieszkańcami Brzeska, którzy mieszkają w rejonie ulicy Leśnej, na którą istniała koncepcja zjazdu z autostrady do Brzeska. Koncepcja ta zrodzić się miała w czasach rządów PRL, w latach siedemdziesiątych zeszłego wieku. Także na sesji w ubiegłym roku przedstawiła propozycję poprowadzenia takiego przebiegu, który by wpasował się w dzisiejsze uwarunkowania urbanistyczne i perspektywy rozwoju dla naszego miasta i regionu, tj. wykorzystanie granicy zachodniej Brzeska niezabudowanej na trasę zachodniej obwodnicy miasta i jednocześnie drogi na południe Polski i Europy. Dopiero w sierpniu 2004 roku zorganizowano spotkanie, na którym jednocześnie ogromna społeczność zachodnio – północnej części miasta Brzeska odpowiedziała się za innym przebiegiem trasy zjazdowej będącej jednocześnie drogą na południe Polski w stronę Czechosłowacji. Trasa ta mogłaby przebiegać skrajem zachodniej granicy Brzeska, terenami nie zurbanizowanymi. Mieszkańcy zorganizowali się i jak przystało na prawdziwe obywatelskie społeczeństwo, w sposób godny postanowili walczyć o to, aby nie dopuścić do kolejnego błędu komunikacyjnego w naszym mieście, poprzez poprowadzenie ruchliwej trasy poprzez środek gęsto zaludnionego osiedla mieszkaniowego, co skutkowałoby negatywnym wpływem hałasu, zanieczyszczeń, wzmożonego ruchu samochodów na życie, zdrowie, bezpieczeństwo ludzi oraz całe środowisko naturalne. Zdeterminowani przedstawiciele społeczności, nie szczędząc sił, czasu i energii przekonywali do zmiany koncepcji przebiegu przedmiotowej trasy przede wszystkim radnych miasta, parlamentarzystów, partie polityczne, samorząd wojewódzki oraz GDDKiA. Podkreślenia wymaga fakt, że w trakcie tych działań została wypracowana przez grupę osób z Osiedla Leśna – Kopaliny optymalna trasa przebiegająca rozległą polaną w pobliżu tzw. „trzech mostów „ , co stwarza nawet możliwość bezkolizyjnego przeprowadzenia jej przez tory kolejowe, a po stronie południowej drogi E-4 trasy za szpitalem wchodzącą w górkę za bażantarnią i opuszczająca Brzesko za Pałacem Goetza . Taki przebieg trasy przesuwałby ruch od zurbanizowanych osiedli mieszkaniowych, Leśna – Kopaliny, Równia, Browarna, a w niedalekiej przyszłości Stoku Pomianowskiego, czyniąc je spokojniejszymi, bezpieczniejszymi i czystszymi. Przy okazji powstałoby wiele terenów pod inwestycje, a całe Brzesko, ze względu na niekorzystny układ róży wiatrów zostałoby uchronione przed zanieczyszczeniem komunikacyjnym. Wypracowana trasa wkrótce zyskała poparcie mieszkańców innych osiedli mieszkaniowych tj. Równia i Browarna. Jak mi wiadomo w tej sprawie zostały wystosowane apele do Burmistrza. Mając ciągły kontakt z mieszkańcami, którzy często proszą o radę i pomoc uwrażliwiała ich, że naczelną zasadą w tym działaniu winna być walka na argumenty o zmianę trasy, a nie walka z władzą. Strony bezpośrednie do , których społeczność występowała przez dłuższy czas posługiwały się tzw. „odbijaniem piłeczki”. Władza samorządowa twierdziła, że przebieg trasy zależy od Generalnej Dyrekcji, jako inwestora, zaś spotkanie z tą wskazywało, że przebieg zjazdu, zależy wyłącznie od samorządu. Z początkiem tego roku, nabrała przekonania, że Burmistrzowie zrozumieli argumentację lepszego przebiegu trasy. Utwierdził w tym wspólny wyjazd z Panem Burmistrzem Dobranowskim i mieszkańcami GDDKiA w Krakowie i opowiedzeniem się po naszej stronie. Także Generalna Dyrekcja wówczas nie widziała przeszkód, o ile tylko, Burmistrz Musiał zwróci się deklaracją pisemną, że popiera nowy przebieg trasy i pomoże w procedurach. Wie, że taka deklaracja została napisana. Radość ludności trwała krótko, gdyż na spotkaniu w dniu 5 kwietnia 2005 roku okazało się ku wielkiemu zaskoczeniu mieszkańców, że decyzja przebiegu trasy ulicą Leśną jest postanowiona jakby z góry przez Burmistrza Brzeska, Wicewojewodę i Dyrektora Rapciaka. Spotkanie wykazało, że tzw. zgoda w sprawie nowej propozycji była tylko pozorowana. Mieszkańcy w tym członkowie zarządu osiedla Leśna czują się oszukani oraz bardzo zawiedzeni postawą przewodniczącego osiedla Jagiełły – Kopaliny radnego Edwarda Knagi, który wystąpił wbrem woli mieszkańców i członków zarządu osiedla. Coraz częściej słyszy głosy o woli oddzielenia osiedla Leśna i Kopaliny od przywództwa Pana Edwarda Knagi. Źle się stało, że Pan Burmistrz nie pozwolił wypowiedzieć się wszystkim przedstawicielom społeczności, w tym także Pani radnej Jadwidze Kramer- przewodniczącej osiedla Browarna. Nakazywanie opuszczenia sali przybyłym na spotkanie osobom żywotnie zainteresowanych tym tematem nijak się miało do chełpienia wcielaniem zasad przejrzystości, legalności, jawności gminy. W jej ocenie sytuacja jest niedobra, bo został zmarnowany kolejny rok na rozwiązywanie sporu. Władza nie wykazuje dobrej woli na wsłuchiwanie się w głos wspólnoty mieszkańców, a tłumaczy się, że jest już za mało czasu. Wiadomo, że prawo jest po stronie mieszkańców, gdyż znowelizowana ustawa dotycząca budowy autostrad dopuszcza zmianę przebiegu zjazdu, tam gdzie występują negatywne ich oddziaływanie na środowisko. Nie ma co tracić dalej czasu, lecz posłuchać ludzi, którzy jakże często mają rozsądniejsze rozwiązania niż decydenci z PRL, czy ówcześni. Stąd apeluje, skoro procedury dotyczące autostrady rozpoczynają się na nowo, w związku z orzeczeniem sądu, to tym bardziej w Brzesku można opracować nową trasę, która będzie służyła mieszkańcom i całemu miastu. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał ustosunkowując się do wypowiedzi Pani radnej Cader poinformował, że ma taką nadzieję, że przez głos Pani radnej przemawia odpowiedzialność za rozwój tej gminy i związana z tym sprawna budowa zjazdu z autostrady w Brzesku. GDDKiA zaprosiła na spotkanie osoby zainteresowane, które wystąpiły z sugestią alternatywnego zjazdu czy oprotestowały zjazd ulicą Leśną. Te osoby pojawiły się na tym spotkaniu GDDKiA wyraźnie życzyła sobie i Pan Dyrektor w telefonicznej rozmowie, że chciałby tak to spotkanie przeprowadzić jak w innych gminach / Bochni, Tarnowie/ przy udziale zainteresowanych stron. Aby ta dyskusja była merytoryczna, żeby to nie było zebranie wiejskie, gdzie wszyscy będą się przekrzykiwać i do niczego nie dojdzie. A więc określone strony były zaproszone, które były stronami w tym sporze , ale na to spotkanie przyszło wiele więcej osób, brakło nawet miejsca na sali i gdy to spotkanie dobiegało końca gdzie Pan Wojewoda miał ograniczony czas , organizatorzy spotkanie doszli do wnioski, że jeszcze ktoś nie zabrał głosu między innymi Pani przewodnicząca osiedla Jadwiga Kramer. Wracając do wypowiedzi Pani radnej, że dyskusja powinna mieć charakter merytoryczny i sugestii , że koncepcja wypracowana przed 20 – tu laty przez urbanistów, gdzie w planach przestrzennych ten pas już rezerwowano pod ten zjazd, gdzie GDDKiA była stroną w postępowaniu Pani stwierdziła, że jest to koncepcja za rządów PRL, czyli z natury powinna być skazana na śmierć techniczną, bo była zła, skażona jakimś myśleniem starym. To nie jest argument właściwy. Bardzo dużo złego działo się w PRL-u i wszyscy o tym wiemy ale są i pewne rzeczy, która mogły być trafne i tutaj trzeba bardzo rzetelnie podejść do sytuacji. Stwierdziła również Pani w swoim wystąpieniu, że istnieją dużo lepsze rozwiązania urbanistyczne i komunikacyjne budowy zachodniej obwodnicy Brzeska. Na jakiej podstawie? Czy pani jest urbanistą, czy pani posiłkowała się opiniami urbanistów, którzy by się w tym temacie wypowiedzieli? Nie chce dopuścić do tego, że każdy z nas będzie fachowcem w każdej sprawie i aurytatywnie wypowiadał opinie na tematy tak ważne. Co do Pani stwierdzenia, że na spotkaniu mieszkańców ulicy Leśnej prawie jednogłośnie mieszkańcy podjęli takie stanowisko, że nie zgadzają się na zjazd z autostrady ul. Leśną, zapytuje wobec tego Panią radną a ilu mieszkańców na tym spotkaniu było z ulicy Leśnej ? O ile pamięta to był jeden lub dwóch mieszkańców. W związku z tym, że ten pas był rezerwowany od tylu lat gmina Brzesko nie dopuściła do tego, żeby tam w tym rejonie w pasie rezerwowym istniało budownictwo mieszkaniowe. Tam są dwie lub trzy posesje, które będą stroną w postępowaniu tylko i większość mieszkańców ulicy Leśnej jest zainteresowana zjazdem ul. Leśną / tam jeden mieszkaniec tylko protestuje/ . Większość mieszkańców na tym spotkaniu to była z tzw. szeroko pojętego rejonu. Po przeprowadzonych badaniach możliwe, że w przyszłości za ileś lat , gdzie Brzesko będzie się rozwijać , że będzie liczyło może już 40.000 mieszkańców taka zachodnia obwodnica będzie miała rację bytu, będzie potrzebna bardzo, a przede wszystkim będzie możliwa do realizacji, zgodnie z harmonogramem budowy autostrady zderzona w czasie. Na dzień dzisiejszy dla dobra tej gminy nie dopuści do tego i bierze na siebie odpowiedzialność , żeby przy budowie autostrady równocześnie nie wykonano zjazdu ulicą Leśną poszerzając ją, budując ekrany. Ten zjazd będzie w Brzesku . W tej chwili nie dopuści do tego, żeby zjazdu w Brzesku nie było, gdzie będzie budowana autostrada , a wiemy wszyscy, że prace ruszą bardzo szybko. Radna Janina Drużkowska – Cader odnosząc się do wypowiedzi Pana Burmistrza , gdzie Pan Burmistrz zarzuca, że nie jestem urbanistą to rzeczywiście , że nie jestem urbanistą tylko zwykłym fizykiem, ale kontaktowała się ze specjalistami. Na spotkaniu nikt z fachowców nie powiedział, że to rozwiązanie, które proponujemy jest złe. Natomiast wydaje się, że gdybyśmy wszyscy tutaj współdziałali razem , zwłaszcza z Panem Burmistrzem, samorządem to byłyby większe szanse od razu wybudowania tej obwodnicy zachodnią częścią miasta i uchronilibyśmy na pewno i czas i większy wpływ mielibyśmy na GDDKiA, ponieważ GDDKiA tak powiedziała, że „my realizujemy to , co samorząd chce”. Tak Pan Dyrektor Rapciak powiedział na ostatnim zebraniu w dniu 5 kwietnia br. „ my jesteśmy zgodnie z prawem, ponieważ samorząd właśnie chce ulicą Leśną i my to realizujemy. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska poinformowała, że jeśli chodzi o autostradę i zjazd z tej autostrady to jak najbardziej winien ten zjazd przechodzić przez Brzesko. Ale jeśli mieszkańcy protestują aby ulicą Leśną nie było tego zjazdu to wydaje się, że mają po części rację. Ta ulica jest wąska, jest dom przy domu i dlatego należy znaleźć inne rozwiązanie. Zapytuje Pana Burmistrza, co jest na przeszkodzie by przesunąć 800 czy 700 metrów w kierunku Jasienia ten zjazd. Do tematu należy podejść jeszcze raz i sprawę załatwić polubownie. Zapytuje dlaczego za wszelką cenę ten zjazd ma przebiegać ulica Leśną. Radny Józef Kubas w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Burmistrza i radnych poinformował, że uczestniczył w kilku spotkaniach i musi się faktycznie zgodzić z Panem Burmistrzem, że z samej ulicy Leśnej niewiele mieszkańców mogło coś na ten temat powiedzieć. Niektórzy już nawet chcieliby dostać odszkodowanie. Problem dotyczy też ulic przyległych i pewnych uciążliwości. Ale z obserwacji wynika, że konsultacja społeczna była w tej materii dość słaba. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował, że o budowie zjazdu ulicą Leśną mówiło się od kilkudziesięciu lat. Przygotowania tej inwestycji były dość poważne i gmina Brzesko od paru lat uczestniczyła jeszcze w poprzedniej kadencji w tych przygotowaniach / wykupy działek, decyzje administracyjne/ . Zainteresowane strony zwłaszcza z ulicy Leśnej od wielu lat wiedziały, że ulicą Leśną będzie budowany zjazd . Nie była to tajemnica i pewien harmonogram prac związanych z tą inwestycją został rozpoczęty. I w tym momencie gdzie jakby zegar ruszył pojawia się protest, który jest dla gminy dużym zaskoczeniem, gdzie od wielu lat oficjalnie mówiło się o tym zjeździe. W tym czasie zostały zorganizowane przynajmniej trzy spotkania , a czas leci, dyskutować można jeszcze przez rok, a decyzje trzeba przecież podejmować. Jeżeli w tej chwili mówimy o tej drugiej alternatywie to wszyscy wiemy, że jest to nowa trasa, narusza nowe interesy społeczne, trzeba wykupywać tereny, trzeba te tereny odrealniać, wydawać decyzje lokalizacyjne, zmieniać plany przestrzennego zagospodarowania i to potrwa bardzo długo i nie wiadomo ile jeszcze będzie komplikacji administracyjnych, protestów itd. Druga alternatywa na dzień dzisiejszy jest nie realna ,a tutaj mamy realną rzeczywistość dla dobra rozwoju tego miasta. Radny Leszek Klimek w nawiązaniu do alternatywnego rozwiązania zjazdu z autostrady poinformował, że widzi poważne zagrożenie. Z jednej strony rzeczywiście puste pola ale dalej koła bażantarni leży cmentarz, który według tych koncepcji trzeba będzie naruszyć, a dalej przebudować ulicę Klonową bo takie będą tego skutki. Radna Jadwiga Kramer poinformował, że na tym ostatnim spotkaniu ważność problemu zgromadziła aż tylu mieszkańców, a nie kpina „przyszliście chyba z rodzinami”. Myśli, że ten poziom nie przystoi nawet w Brzesku takiemu krakusowi. Takie wyrażenie padło na tym spotkaniu. Był to ignorant i został ignorantem. Niedopuszczalne jest aby inaczej cenić zdrowie , bezpieczeństwo i komfort życia ludzi w Brzesku w konfrontacji z ludźmi Jasienia i głos, który mówi o przesunięciu zjazdu ulicą Klonową absolutnie nie powinien być rozważany, ponieważ tacy sami ludzie są w Brzesku jak i w Jasieniu. Ta koncepcja przedstawiana przebiega jak by środkiem nie naruszając interesów jednych i drugich. Stąd nie do przyjęcia była propozycja „to zróbmy to w Jasieniu”. Pierwsze plany dotyczące zjazdu z autostrady dotyczyły ulicy Solskiego. Czy tam byłaby wschodnia obwodnica, tu będzie zachodnia to tak naprawdę Brzesko nie ma żadnej obwodnicy. W tym cały sporze sprawa nie dotyczy samego zjazdu z autostrady .Patrzeć należy nie prowizorycznie na dzisiaj tylko patrzmy na jutro. My mówimy o wyprowadzeniu ciężkiego ruchu na południe Europy. Ten most nazwany mostem do nikąd w Górce świadczy o tym, że kiedyś będzie wykorzystywany jako trasa północ – południe .Chodzi przecież o wyprowadzenie ciężkiego ruchu tranzytowego trochę na południe bez uszczerbku dla ludzi żyjących w Jasieniu. Ma prawo występować ponieważ ten ruch będzie ciągnięty tutaj przez obecne rondo , domki jednorodzinnego i osiedle mieszkaniowe na Browarnej. Jeden ruch poważny już jest . Cała produkcja z Browaru przechodzi tą właśnie trasą . Radny Zdzisław Grodny poinformował, że temat dotyczący proponowanego zjazdu z autostrady był uzgodniony z mieszkańcami ulicy Leśnej. Plan przejścia ulicy łącznikowej był wywieszony na tej sali i nikt z mieszkańców wówczas nie wnosił uwag ani zastrzeżeń. . Radny Krzysztof Dudziński poinformował, że nikt nie jest przeciwko budowie zjazdu z autostrady. Istnieje tylko kwestia rozwiązania tego protestu i przesunięcia zjazdu czyli rozwiązania alternatywnego. Zgadza się z Panem radnym Grodnym, że ten zjazd został uzgodniony, ale w między czasie powstał protest i ten protest trzeba będzie rozwiązać. Rok temu na tej sali podał trzy aspekty – ekonomiczny czyli jeśli przesunięcie zjazdu nie spowoduje potrzeb inwestowania dodatkowych środków, czasowy czy nie spowoduje to przesunięcia w czasie , wykonawczy czy w ogóle da się wykonać zjazd proponowaną trasą. Radny Jan Kusiak poinformował, że dyskusja to jest jak gdyby uwagi do sprawozdania Pana Burmistrza , proponuje zamknąć już dyskusję i ewentualnie do tego tematu powrócić w wolnych wnioskach i zapytaniach. Pan Burmistrz Jan Musiał odnosząc się do wypowiedzi Pana radnego Dudzińskiego poinformował aby dokładnie zapoznał się bliżej z procedurami realizacji tego typu inwestycji. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poddał pod głosowanie wniosek formalny radnego Kusiak o zamknięcie dyskusji w punkcie 4 i przeniesienie jej do punktu 8. Wniosek przyjęty przy 13 głosach za, przeciw 8, 0 wstrzymujących się od głosu. Ad 5 Sprawozdanie z posiedzeń komisji stałych Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdania z posiedzeń komisji złożyli przewodniczący Komisji : 1)Anna Kądziołka – Kukurowska 2)Apolonia Warzecha 3)Maria Kucia 4)Barbara Stachowicz 5)Jan Kusiak 6)Zdzisław Grodny Ad 6 Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie z poprzedniej sesji . Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku złożył informację o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie z poprzedniej sesji oraz w okresie międzysesyjnym od ostatniej sesji do dzisiejszego posiedzenia. Informacja stanowi załącznik do protokołu. Ad 7 Podjęcie uchwał w sprawach : Projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Brzeska. Pani Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Maria Kucia przedstawiła uchwałę Składu Orzekającego Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie dotyczącą pozytywnego zaopiniowania sprawozdania z wykonania budżetu gminy Brzesko za rok 2004. Stanowi załącznik do protokołu. Przedstawiła również uchwałę Składu Orzekającego Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie w sprawie pozytywnego zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Brzesku w sprawie absolutorium dla Burmistrza gminy Brzesko z tytułu wykonania budżetu gminy Brzesko za rok 2004. Stanowi załącznik do protokołu. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował, że zgodnie z art.28 a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym uchwałę w sprawie absolutorium gminy Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, co oznacza, że za udzieleniem absolutorium musi być 12 głosów. Radny Krzysztof Dudziński poinformował, że występuje we własnym imieniu a nie w imieniu Klubu radnych. Dzisiaj debatujemy nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za rok 2004 oraz za udzieleniem absolutorium dla Burmistrza Brzeska. Nie musi dodawać, że jest to jedna z najważniejszych uchwał należących do wyłącznej kompetencji Rady Miejskiej. Dlatego też mając na uwadze opinie RIO opartą na przesłankach formalno – prawnych uważa, że każdy z radnych powinien wnikliwie i szczegółowo spojrzeć na gospodarowanie publicznymi pieniędzmi czyli na wykonanie budżetu gminy za rok 2004. Nie sposób zauważyć starań Pana Burmistrza o pozyskiwanie środków z funduszów unijnych na rozwój sieci kanalizacyjnej, wodociągowej. Widzi również dbałość władz o estetykę miasta i gminy przejawiającej się w modernizacji chodników i krawężników , co było wielokrotnie podkreślane w gazetach czy w różnych innych mediach. Omawiając sprawozdanie z wykonania budżetu pragnie zwrócić uwagę na kilka szczegółów : 1)budowa zatoki parkingowej w sąsiedztwie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 przy ul. Czarnowiejskiej , na którą wydatkowano kwotę 16.311 zł – prawda jest taka, że jest to parking dla restauracji Klimatów. Dopytując się o to podczas posiedzeń komisji został poinformowany, że właściciel wniósł 50 % wkład w tą budowę ale o tym fakcie w sprawozdaniu nie ma ani słowa ani śladu. Wspólnie z Panią Skarbnik ustalono, że jest to uchybienie. Tak Pani Skarbnik powiedziała. Taki jest zapis, po stronie wydatków 16.3311 zł ,a po stronie dochodów nic , czyli nie ma wkładu 50 % , tak nie powinno być. Kuriozalny jest to zapis w budżecie , gdyż jest to szkoła będąca w gestii powiatu, posiadająca duże parkingi z obydwu stron budynku. Zdumiony jest troską naszych władz czyli wydawaniem pieniędzy na niewłaściwy cel. Fundowanie parkingu prywatnej restauracji uważa za duży błąd. Mając na uwadze ogromne potrzeby gminy, chociażby np. w oświacie. Stwierdza, że budowanie parkingów jest potrzebne i zasadne ale w punktach newralgicznych miasta ,a nie przed prywatnymi restauracjami. Zakłada, że była to błędna decyzja niczego innego się nie domyślając. 2)Spółka MPK – w ubiegłym roku Pan Burmistrz zlecił wykonanie raportu dotyczącego funkcjonowania MPK. Pociągnięcie słuszne , gdyż o problemie tej firmy mówi się od lat w aspekcie dopłat gminy na jej funkcjonowanie. Po opracowaniu raportu zaczynają się dziać rzeczy dziwne. Najpierw długo raport jest chowany w szufladzie. Gdy trafia w końcu na komisje Zastępca Burmistrza podejmuje próbę utajnienia go, czym naraził się na śmieszność. W końcu raport trafił pod obrady komisji. Stwierdza, że raport został wykonany rzetelnie i przedstawia faktyczny obraz finansowy firmy. A co najważniejsze w konkluzji podaje kilka alternatywnych rozwiązań, z których należało skorzystać, być może po drobnych korektach. Każda z propozycji poparta jest wyliczeniem ekonomicznym. Raport został wykonany. Gmina poniosła wysokie koszty, a korzyści żadnych. Sytuacja w MPK jest bez zmian i w dalszym ciągu z budżetu idą ogromne dopłaty na funkcjonowanie firmy. Takie postępowanie jest zupełnie niezrozumiałe. Uważa, że 25.000 zł zostało wyrzucone czy stracone. 3)Szkoła Podstawowa w Wokowicach – problem podobny do wcześniej wspomnianego. Od wieli lat wszyscy zainteresowani o tym mówią i na tym się kończy. Były przedstawione symulacje Naczelnika Wydziału Edukacji pokazujące oszczędności, była aprobata komisji dla tego typu działań i nic. Stawia pytanie dlaczego kolejny wieloletni problem nie został rozwiązany. Następne oszczędności w budżecie nie zostały zrealizowane. 4)BIM – to kolejny temat, którym zajmuje się niemal od początku kadencji i z pewną konsekwencją do niego wraca licząc, że przekona większość do akceptacji jego uwag. W styczniu 2004 roku w związku z omawianiem projektu budżetu, nad wykonaniem, którego dzisiaj debatujemy zwrócił uwagę na wysokość nakładów na Brzeski Magazyn Informacyjny, które wynosiły 142.000 zł, z tego 7.938 zł na wynagrodzenia za 1/53 etatu. Za te pieniądze otrzymujemy raz w miesiącu produkt, o którym nie chce więcej mówić. Podaje pod rozwagę na przyszłość ,jednocześnie wyraża swoje zdanie, że kwota przeznaczona na wynagrodzenie 1/53 etatu, jeszcze dochodzą do tego zlecone prace jest za wysoka . Część z tych pieniędzy należałoby przeznaczyć na inne cele. Wyliczenie szczegółowe podane zostało w styczniu 2004 roku. Były artykuły w prasie na ten temat, czy BIM musi być tak drogi. Pragnie dodać, że mimo tych wcześniejszych sugestii w budżecie na rok 2005 kwota przeznaczona na BIM jest jeszcze większa i wynosi 147.000 zł. W powiązaniu z BIM-em chce zająć stanowisko związane z BIS . To już chyba jakaś ironia, może kpiny. Jest BIM, jest codzienna strona w gazecie krakowskiej, jest strona codzienna w dzienniku polskim, jest strona internetowa, jest co jakiś czas w tych gazetach przedstawiana promocja gminy, jest telewizja kablowa, jest radio RDM – czy to jest mało do przedstawiania swoich zasług czy sukcesów ? Społeczeństwo naszego miasta i gminy doskonale orientuje się w problemach i rozwiązywaniu korzystając z w/w mediów, do których dostęp jest otwarty i szeroki. Wydatkowanie dodatkowych pieniędzy na BIS chociażby były to grosze uważa za marnotrawstwo pieniędzy publicznych przy bardzo napiętym budżecie i istotnych potrzebach , o których wspominał wcześniej. Nikt nie ma patentu na mądrość i jedynie słuszną rację. Nie liczy na to, że Pan Burmistrz zrozumie oczywiście to co powiedział. Jednak brak współpracy z opozycją, odrzucanie wniosków składanych przez opozycję, nie liczenie się z propozycjami i spostrzeżeniami powoduje, że ma zastrzeżenia do stylu sprawowania władzy w naszym mieście i gminie. Każdy z radnych opozycji zgodnie z własnym sumieniem wypełnia obowiązki radnego dbając o dobro wspólne jakim jest nasze miasto i nasza gmina. W związku z powyższym i przedstawionymi zastrzeżeniami wstrzyma się od głosu nad udzieleniem absolutorium dla Burmistrza Brzeska. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał podziękował radnemu Dudzińskiemu za klimat tej wypowiedzi, który był na końcu wypowiedzi trochę emocjonalny. Następnie ustosunkował się do wypowiedzi Radnego Dudzińskiego w sprawie: 1)Parkingu przy restauracji Klimaty informując, że ten parking służy wszystkim korzystającym nie tylko z restauracji Klimaty lecz także z hali sportowej. Właściciel restauracji Klimaty wystąpił do władz z propozycja, że pokryje w połowie koszty budowy parkingu. Prace zostały zinwentaryzowane, wykonano kosztorys i faktycznie wykonał zgodnie z kosztorysem połowę tych prac ,a resztę prac wykonał właściciel czyli gmina . Uważa, że decyzja była trafna i słuszna ponieważ w ten sposób poraz kolejny gmina pomogła prężnie rozwijającemu się przedsiębiorcy. 2)Raport o sytuacji finansowej i funkcjonowaniu MPK – korzyści obustronne , wiemy o czym mówimy i na jakim gruncie stoimy 3)Szkoła podstawowa w Wokowicach – Rada Miejska w budżecie przyjęła odpowiednie środki finansowe, wiemy wszyscy o pewnych mankamentach jeśli chodzi o koszty funkcjonowania tej szkoły w przeliczeniu na jednego ucznia, które są prawie dwa razy większe niż w innych szkołach i wiemy jakim ta szkoła jest problemem finansowym w gminie ale równocześnie zdajemy sobie sprawę jakie oprócz tych finansowych problemów tam są uwarunkowania społeczne i jaką ona rolę pełni w tej małej miejscowości jaką są Wokowice. 4)BMI – Pan radny wspomniał tylko o kosztach ,a nic nie powiedział na temat dochodu. Uważa, że ten produkt jak to Pan radny nazwał jest profesjonalny , a koszty jego funkcjonowania w tej kadencji są niższe niż w poprzedniej. 5)BIS – magazyn samorządowy dostarcza informacji treściwych i prawdziwych mieszkańcom naszej gminy. Radna Janina Drużkowska – Cader odnosząc się do wydatków budżetowych i wykonania budżetu stwierdza, że rok 2004 zamyka się zadłużeniem około 13.000.000 zł , daje to wskaźnik ponad 23 %. Wiedząc o tym , że w tej chwili zadłużenie gminy na chwilę obecną sięga ponad 50 % , a nie widząc cięć budżetowych zarówno przy uchwalaniu budżetu jak również w trakcie roku widzi, że nasza gospodarka finansowa nie ulega poprawie. Spokojnie wydawane są środki finansowe na wydatki bieżące. Na inwestycje już niewiele zostaje. W związku z tym jeżeli coś w danym okresie zaczyna się budować szerszego to tylko za pożyczki, za kredyty , za dotacje. Jedyna kwestia, która w zeszłym roku stanowiła taki spory wydatek , poza tematem związanym z rozpoczęciem etapów gospodarczych to były duże wydatki już właściwie przygotowanej i wybudowanej pływalni. Gospodarce pływni przyglądała się od początku i stwierdza, że sposób dotowania tej instytucji poprzez jednak dość szerokie dotowanie , w którym poza tym, że naprawia się budynek, który niedawno został oddany do użytku to nade wszystko ogromna ilość środków, właściwie ponad 2/3 dotacji to są koszty związane z zakupem energii elektrycznej, cieplnej i wody. Również analizując wydatki w tej pływalni zaniepokoiło chociażby duże wydatkowanie środków na podróże służbowe krajowe tj. ponad 3.000 zł. Uważa, że nie ma takich potrzeb aby dyrektor tak musiał po kraju podróżować. Wydatki inwestycyjne zakładów budżetowych, które były związane z zakupem kina domowego też sporo to wszystko kosztowała , a efekt niewielki , nie wie czy w ogóle jest , a raczej chyba ten wydatek nie przynosi tutaj specjalnych przychodów. Oświata, która pochłania duży procent środków finansowych – nie zauważała podczas różnych sesji czy różnych zmian budżetowych aby została zastosowana jakaś specjalna polityka finansowania w oświacie, która by dawała większy tutaj wskaźnik mniejszej dotacji, jak również większego efektu edukacyjnego. Jest bardzo zaniepokojona tym, że mamy bardzo mały wpływ na pewne sprawy dydaktyczne, czy też na sprawy wychowawcze . Szkoły nie biorą udziału w wychowaniu patriotycznym i dlatego zastanawia taki niski udział młodzieży w różnych konkursach . Ma zastrzeżenia do wydatków bieżących zwłaszcza na szkolenia, zwłaszcza członków Rad Nadzorczych w sposób niedopuszczalny. Niskie wykonanie budżetu jeśli chodzi o sprawy ekologiczne , zakup drzew i krzewów na obszarze terenów gminnych tylko w 47 % zrealizowanych , a likwidacja dzikich wysypisk śmieci , których jest coraz więcej tylko w 39 %. Co do działań w sprawie zjazdu z autostrady ma ogromne zastrzeżenia , przede wszystkim co do dobrej woli rozwiązania tego konfliktu , a po drugie co do zmarnowania czasu w tej dziedzinie . Zdaje sobie sprawę, że ten problem nie wiąże się bezpośrednio z wykonaniem budżetu ale absolutorium jest głosowaniem nad całokształtem . Nie posunięto się do przodu jeśli chodzi o budowę zakładu utylizacji, co do MPK zarząd nie wykonał specjalnych ruchów poza dodatkowym wydatkowaniem pieniędzy na markety. Nie bierze się pod uwagę głosów radnych jeżeli chodzi o projekt zagospodarowania Pałacu Goetza. Nie popierała budżetu na rok 2004 dlatego też nie będzie popierać wykonania tegoż budżetu. Radny Krzysztof Ojczyk Poinformował, że RIO zbadała wykonanie budżetu co do legalności. Natomiast rolą radnego jest spojrzenie na to wykonanie od strony gospodarności czy też celowości wydawanych środków. Nie zgadza się co do celowości i gospodarności wydawanych środków na pewne wydatki . Uwagi w tej kwestii przedstawiał wielokrotnie na komisjach. Do pozytywnych kwestii tego wykonania budżetu zalicza dość duże środki pozyskane z unii pod kanalizację gminy Brzesko. Firma , które te prace podjęła wykonuje swoje zadania starannie i rzetelnie. Jednak wykonanie budżetu w szczegółach budzi wiele wątpliwości dlatego przy głosowaniu nad absolutorium wstrzyma się od głosu. Radny Zbigniew Mastalerz poinformował, że jeśli chodzi o wykonanie budżetu to należy zwrócić uwagę na zasadność wydatkowanych środków. Dużym sukcesem naszej gminy jest pozyskanie pieniędzy na kanalizację. Ale z drugiej strony trzeba powiedzieć, że nie istnieje coś takiego jak plan przestrzennego zagospodarowania gminy. Dlatego zwraca się z prośbą aby urbanista rozpoczął już pewne działania w tej materii aby na przyszłość zapobiec wielu konfliktom , nieporozumieniom i kłótniom jakie się rodzą z braku planu przestrzennego. Radny Krzysztof Dudziński poinformował, że ta Rada Miejska w tym składzie uchwaliła trzy budżety, uchwali dzisiaj trzecie absolutorium. W żadnym przypadku nie słyszał słowa w wystąpieniach popierającego czy to budżet czy to wykonanie budżetu, ani jednej uwagi i dlatego ma tutaj na uwadze radnych z klubu większościowego . Jako opozycja wyrażamy swoje różne zdania, natomiast słowa nie ma dygresji za budżetem czy za udzieleniem absolutorium dla Burmistrza Brzeska. Życzyłby sobie aby w tym temacie była dyskusja merytoryczna. Wola wyrażana jest tylko w formie głosowania. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Brzeska, który został przyjęty przy 14 głosach za, przeciw 0, 7 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXX/195/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 27 kwietnia 2005 roku w sprawie absolutorium dla Burmistrza Brzeska / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał serdecznie podziękował za udzielenie absolutorium, efekty swojej pracy zawdzięcza całemu zespołowi, z którym pracuje. Szanuje wszystkie głosy, wyważone głosy, które dzisiaj krytycznie odniosły się do niektórych spraw związanych z wykonaniem budżetu, szanuje również i głosy pozytywne, które były przedstawione ze strony mniejszości, która wstrzymała się od głosu. Za to również dziękuje. Następnie ustosunkował się do wypowiedzi radnych Pani Janiny Drużkowskiej – Cader, Krzysztofa Ojczyka, Zbigniewa Mastalerza. Pan Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski udzielił wyjaśnień odnośnie budowy parkingu przy restauracji Klimaty w Brzesku. Poinformował, że budując skrzyżowanie Okulickiego, Czarnowiejskiej były równocześnie wykonywane roboty chodnikowe. Wykonawca był wybrany w drodze przetargu. Jak wpłynął wniosek właściciela restauracji Klimaty został sporządzony kosztorys na budowę parkingu po cenach przetargowych. Stąd właśnie wzięła się kwota 32.000 zł. W tej kwocie zostały wykonane prace . Właściciel Klimatów wykonał prace za połowę tej kwoty, a za druga połowę prace wykonał Urząd Miejski. Nie jest to odosobniony przypadek, że tak się robi. Niejednokrotnie czy podmiot gospodarczy czy mieszkaniec przychodzi i chce pod swoją posesją wspólnie wykonać np. nowy chodnik. Urząd na taką propozycję często wyraża zgodę. Podobny przypadek jest w Jadownikach, gdzie jeden z mieszkańców chce wykonać podbudowę pod drogę i dać połowę środków na nawierzchnię asfaltową. Takich inicjatyw nie należy odrzucać, wręcz odwrotnie trzeba takie inicjatywy wspierać. Radny Józef Kubas odniósł się do następujących kwestii : 1)Wstrzymanie się od głosu są to atuty, które idą na korzyść Pana Burmistrza, są to atuty sporne ale nie jest to przeciw . W tym momencie Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła ogłosił 30 minutową przerwę w obradach sesji. Obrady zostały wznowione po przerwie. Projekt uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców – rzemieślników szkolących uczniów na terenie Gminy Brzesko Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców – rzemieślników szkolących uczniów na terenie Gminy Brzesko, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XXX/196/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 27 kwietnia 2005 roku w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców – rzemieślników szkolących uczniów na terenie Gminy Brzesko / uchwała stanowi załącznik do protokołu/. Projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w Brzesku. Radny Stanisław Turlej wnosi aby uzupełnić projekt statutu w § 9 wpisać , że na terenie gminy działają świetlice wiejskie. Nadmienił, że statut PiMBP w § 14 posiada taki zapis, że biblioteka prowadzi wypożyczalnie, czytelnie, filie biblioteczne itp. A więc jest pewne uszczegółowienie. Może przez analogię należałoby w statucie MOK dopisać” MOK prowadzi działalność w świetlicach” Pan Lech Pikuła Przewodniczący Rady wyjaśnił Panu radnemu Turlejowi, że w § 13 jest zapis o wewnętrznej organizacji . Sprawa placówek się zmienia. Natomiast statut jest pewną ogólną formą. Pani Dyrektor MOK Małgorzata Cuber poinformowała, że jest regulamin organizacyjny, który szczegółowo określa działanie i w tym regulaminie są uwzględnione świetlice wiejski. Zgodnie z ustawą o działalności kulturalnej podane zostały tylko ogólne działania statutowe i z nich tworzy się regulamin, gdzie jest dokładnie zapisane o świetlicach. Radny Zbigniew Mastalerz poinformował, że radny Turlej nie miał na myśli tego, aby szczegółowo umieszczać działalności świetlic. Chodzi tylko o to aby zdefiniować w statucie, że świetlice wiejskie istnieją. Regulamin natomiast będzie określał sposób działania i funkcjonowanie tych świetlic. Pan Bogusław Babicz Sekretarz Gminy wyjaśnił Panu radnemu Turlejowi, że § 11 wyczerpuje cały szereg różnego rodzaju działalności . Tak jak wiemy świetlica środowiskowa, która działa w ramach MOK na sołectwach prowadzi różnego rodzaju działania, między innymi instruktażowe, metodyczne, edukacyjne, oświatowe. Natomiast strukturę tych świetlic określa już regulamin organizacyjny, który jest nadawany przez Dyrektora MOK. Statut MOK nie może zawierać takich szczegółowych zapisów. Statut ma charakter ogólny. Nie można za bardzo w taką szczegółowość wchodzić. Pani Dyrektor MOK Małgorzata Cuber wyjaśniła, że analogicznie do Statutu PiMBP w Brzesku jeśli zachodzi taka potrzeba to można uściślić taki zapis w § 16 . Radna Jadwiga Kramer proponuje ten zapis wprowadzić w § 4 pkt. 1 Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w Brzesku, który został przyjęty przy 16 głosach za, przeciw 0, 2 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXX/197/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 27 kwietnia 2005 roku w sprawie nadania Statutu Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w Brzesku . / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie nadania statutu Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Brzesku . Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Brzesku, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XXX/198/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 27 kwietnia 2005 roku w sprawie nadania Statutu Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Brzesku / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie uchwalenia programu reintegracji społecznej i zawodowej dla Gminy Brzesku. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie uchwalenia programu reintegracji społecznej i zawodowej dla Gminy Brzesku, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej: Uchwała Nr XXX/199/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 27 kwietnia 2005 roku w sprawie uchwalenia programu reintegracji społecznej i zawodowej dla Gminy Brzesku./ uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie powołania Skarbnika Gminy. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował, że działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1591 z póź. zm.) wnosi o powołanie z dniem 1 maja 2005 roku Panią Celinę Łanocha na stanowisko Skarbnika Gminy Brzesko. Pani Celina Dorota Łanocha jest mężatką, zamieszkuje w Brzesku. Posiada wykształcenie wyższe ekonomiczne, mgr ekonomii, studia w Akademii Ekonomicznej w Krakowie, na kierunku zarządzanie i marketing w zakresie rachunkowości, ukończyła w 1997 roku. Wykształcenie uzupełniające : 1)roczny kurs głównego księgowego – Stowarzyszenie Księgowych w Polsce ukończony w roku 2002 2)studia podyplomowe w zakresie audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych – Politechnika Krakowska 2004 rok Zatrudniona jest od samego początku kariery zawodowej w Urzędzie Miejskim w Brzesku: kolejno na stanowiskach : od października 1997 r do 28 lutego 1999 r mł. Referent 1 marca 1999 r. do 31 sierpnia 2001 r. podinspektor 1 września 2001 r. do 31 marca 2002 r. kierownik Referatu Budżetowo-Księgowego od 1 kwietnia 2002 r nadal Naczelnik Wydziału Budżetowo – Podatkowego /Główny Księgowy Urzędu Miejskiego/ od października 2002 r. jest pracownikiem mianowanym/ Mimo młodego wieku posiada odpowiednio duże doświadczenie zawodowe. Posiada wysokie kwalifikacje merytoryczne. Jest pracownikiem niezwykle sumiennym i obowiązkowym. O dużej kulturze osobistej. Wymagająca od siebie i podległych jej pracowników. Od pewnego czasu Pani Celina Łanocha była przygotowywana przez Panią Skarbnik Wandę Prus do objęcia stanowiska Skarbnika Gminy Brzesko. Faktycznie od prawie trzech lat zastępuje Panią Skarbnik w czasie jej nieobecności. Między innymi odpowiadała za konstrukcję budżetu na bieżący rok w związku z dłuższą absencją chorobową Pani Wandy Prus na jesieni 2004 roku. Zwrócił się z serdeczną prośbą do Wysokiej Rady o akceptację przemyślanej i przedstawionej decyzji. Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że wybieramy dzisiaj Skarbnika Gminy. Jest to bardzo ważne stanowisko w Gminie. Osobiście zna Panią Celinę Łanocha, jeszcze z lat szkolnych kiedy była jej uczennicą i co do kwalifikacji merytorycznych nie ma żadnych zastrzeżeń . Ale chciała zapytać Panią jaką ma wizję tej pracy, zwłaszcza jakie priorytety tutaj widzi, co chciałaby zmienić, tak ogólnie prosi aby wprowadzić radnych przed głosowaniem. Na pewno Pani ma po tak długim doświadczeniu już pracy w Urzędzie Miejskim pewne własne koncepcje. Pani Celina Łanocha udzieliła odpowiedzi informując, że trudno mieć tutaj jakieś własne wizje jako Skarbnik Gminy. A to dlatego, że Skarbnik Gminy musi przede wszystkim pilnować spraw finansowych pod względem legalności, gospodarności, celowości , pod względem obsługi finansowo – księgowej. Działać musi zgodnie z prawem . Głównie zgodnie z ustawami o finansach publicznych, ustawami o rachunkowości. Jeżeli chodzi o własne wizje to zazwyczaj wykonuje się to ,co państwo radni zaproponują, wykonuje się zadania własne gminy. Tutaj nie wprowadza się jakiś własnych wizji. To co wykonuje tutaj Urząd Miejski, to co wykonuje Gmina Brzesko to są wszystko zadania własne Gminy. Działamy w ramach tutaj prawa. Nie ma zamiaru wprowadzać własnych zmian, coś modyfikować, coś robić. Chce sumiennie i rzetelnie wykonywać tą pracę, zgodnie z prawem i pilnować przede wszystkim tej zgodności, aby działać w granicach prawa. To jest bardzo ważne. Taka jest funkcja Skarbnika Gminy. Rzetelnie również państwa radnych informować o wszystkich działaniach, o budżecie, o tym aby ta jawność finansów publicznych była faktycznie jawna. Liczy również na współpracę z państwem, z radnymi. A to dlatego, że państwa głosy , państwa sugestie są tutaj bardzo ważne, gdyż zdaje sobie sprawę, że często będzie się spotykać głównie na komisjach, a na komisjach porusza się te najważniejsze sprawy. Na pewno będziemy się starać szukać oszczędności. Na pewno bardzo trudno będzie to osiągnąć, ponieważ cały czas przybywa bardzo dużo tych zadań własnych gminy. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Skarbnika Gminy, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XXX/200/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 27 kwietnia 2005 roku w sprawie powołania Skarbnika Gminy. / uchwala stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej. Radny Jan Kusiak proponuje do składu osobowego Komisji Rewizyjnej radnego Zdzisława Grodnego. Radny Stanisław Mastalerz proponuje do składu osobowego Komisji Rewizyjnej radnego Stanisława Turleja. W/w osoby wyraziły zgody na kandydowanie do składu Komisji Rewizyjnej. Następuje głosowanie alfabetyczne kandydatów do składu Komisji Rewizyjnej Radny Zdzisław Grodny otrzymał następującą ilość głosów : za 12 głosów, przecie 0, 5 wstrzymujących się od głosu. Radny Stanisław Turlej otrzymał następującą ilość głosów : za 5 głosów, przeciw 0, 12 wstrzymujących się od głosu. Następnie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej, który został przyjęty przy 11 głosach za, przeciw 0 , 6 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXX/201/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 27 kwietnia 2005 roku w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej. / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Ad 8 Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. Radna Janina Drużkowska – Cader interpelacja pisemna – mija około rok od czasu, kiedy na sesji Rady Miasta wnioskowała o zorganizowanie zebrania władz z mieszkańcami Brzeska, którzy mieszkają w rejonie ulicy Leśnej, na którą istniała koncepcja zjazdu z autostrady do Brzeska. Koncepcja ta zrodzić się miała w czasach rządów PRL, w latach siedemdziesiątych zeszłego wieku. Także na sesji w ubiegłym roku przedstawiła propozycję poprowadzenia takiego przebiegu, który by wpasował się w dzisiejsze uwarunkowania urbanistyczne i perspektywy rozwoju dla naszego miasta i regionu, tj. wykorzystanie granicy zachodniej Brzeska niezabudowanej na trasę zachodniej obwodnicy miasta i jednocześnie drogi na południe Polski i Europy. Dopiero w sierpniu 2004 roku zorganizowano spotkanie, na którym jednocześnie ogromna społeczność zachodnio – północnej części miasta Brzeska odpowiedziała się za innym przebiegiem trasy zjazdowej będącej jednocześnie drogą na południe Polski w stronę Czechosłowacji. Trasa ta mogłaby przebiegać skrajem zachodniej granicy Brzeska, terenami nie zurbanizowanymi. Mieszkańcy zorganizowali się i jak przystało na prawdziwe obywatelskie społeczeństwo, w sposób godny postanowili walczyć o to, aby nie dopuścić do kolejnego błędu komunikacyjnego w naszym mieście, poprzez poprowadzenie ruchliwej trasy poprzez środek gęsto zaludnionego osiedla mieszkaniowego, co skutkowałoby negatywnym wpływem hałasu, zanieczyszczeń, wzmożonego ruchu samochodów na życie, zdrowie, bezpieczeństwo ludzi oraz całe środowisko naturalne. Zdeterminowani przedstawiciele społeczności, nie szczędząc sił, czasu i energii przekonywali do zmiany koncepcji przebiegu przedmiotowej trasy przede wszystkim radnych miasta, parlamentarzystów, partie polityczne, samorząd wojewódzki oraz GDDKiA. Podkreślenia wymaga fakt, że w trakcie tych działań została wypracowana przez grupę osób z Osiedla Leśna – Kopaliny optymalna trasa przebiegająca rozległą polaną w pobliżu tzw. „trzech mostów „ , co stwarza nawet możliwość bezkolizyjnego przeprowadzenia jej przez tory kolejowe, a po stronie południowej drogi E-4 trasy za szpitalem wchodzącą w górkę za bażantarnią i opuszczająca Brzesko za Pałacem Goetza . Taki przebieg trasy przesuwałby ruch od zurbanizowanych osiedli mieszkaniowych, Leśna – Kopaliny, Równia, Browarna, a w niedalekiej przyszłości Stoku Pomianowskiego, czyniąc je spokojniejszymi, bezpieczniejszymi i czystszymi. Przy okazji powstałoby wiele terenów pod inwestycje, a całe Brzesko, ze względu na niekorzystny układ róży wiatrów zostałoby uchronione przed zanieczyszczeniem komunikacyjnym. Wypracowana trasa wkrótce zyskała poparcie mieszkańców innych osiedli mieszkaniowych tj. Równia i Browarna. Jak mi wiadomo w tej sprawie zostały wystosowane apele do Burmistrza. Mając ciągły kontakt z mieszkańcami, którzy często proszą o radę i pomoc uwrażliwiała ich, że naczelną zasadą w tym działaniu winna być walka na argumenty o zmianę trasy, a nie walka z władzą. Strony bezpośrednie do , których społeczność występowała przez dłuższy czas posługiwały się tzw. „odbijaniem piłeczki”. Władza samorządowa twierdziła, że przebieg trasy zależy od Generalnej Dyrekcji, jako inwestora, zaś spotkanie z tą że wskazywało, że przebieg zjazdu, zależy wyłącznie od samorządu. Z początkiem tego roku, nabrała przekonania, że Burmistrzowie zrozumieli argumentację lepszego przebiegu trasy. Utwierdził w tym wspólny wyjazd z Panem Burmistrzem Dobranowskim i mieszkańcami GDDKiA w Krakowie i opowiedzeniem się po naszej stronie. Także Generalna Dyrekcja wówczas nie widziała przeszkód, o ile tylko, Burmistrz Musiał zwróci się deklaracją pisemną, że popiera nowy przebieg trasy i pomoże w procedurach. Wie, że taka deklaracja została napisana. Radość ludności trwała krótko, gdyż na spotkaniu w dniu 5 kwietnia 2005 roku okazało się ku wielkiemu zaskoczeniu mieszkańców, że decyzja przebiegu trasy ulicą Leśną jest postanowiona jakby z góry przez Burmistrza Brzeska, Wicewojewodę i Dyrektora Rapciaka. Spotkanie wykazało, że tzw. zgoda w sprawie nowej propozycji była tylko pozorowana. Mieszkańcy w tym członkowie zarządu osiedla Leśna czują się oszukani oraz bardzo zawiedzenie postawą przewodniczącego osiedla Jagiełły – Kopaliny radnego Edwarda knagi, który wystąpił wbrem woli mieszkańców i członków zarządu osiedla. Coraz częściej słyszy głosy o woli oddzielenia osiedla Leśna i Kopaliny od przywództwa Pana Edwarda Knagi. Źle się stało, że Pan Burmistrz nie pozwolił wypowiedzieć się wszystkim przedstawicielom społeczności, w tym także pani radnej Jadwidze Kramer- przewodniczącej osiedla Browarna. Nakazywanie opuszczenia sali przybyłym na spotkanie osobom żywotnie zainteresowanych tym tematem nijak się miało do chełpienia wcielaniem zasad przejrzystości, legalności, jawności gminy. W jej ocenie sytuacja jest niedobra, bo został zmarnowany kolejny rok na rozwiązywanie sporu. Władza nie wykazuje dobrej woli na wsłuchiwanie się w głos wspólnoty mieszkańców, a tłumaczy się, że jest już za mało czasu. Wiadomo, że prawo jest po stronie mieszkańców, gdyż znowelizowana ustaw dotycząca budowy autostrad dopuszcza zmianę przebiegu zjazdu, tam gdzie występuje negatywne ich oddziaływanie na środowisko. Nie ma co tracić dalej czasu, lecz posłuchać ludzi, którzy jakże często mają rozsądniejsze rozwiązania niż decydenci z PRL, czy ówcześni. Stąd apeluję, skoro procedury dotyczące autostrady rozpoczynają się na nowo, w związku z orzeczeniem sądu, to tym bardziej w Brzesku można opracować nową trasę, która będzie służyła mieszkańcom i całemu miastu. Nadmieniła również, że w poniedziałek odbyła się sesja sejmiku województwa małopolskiego. Tematem tym zajęli się również inni radni jak również sam Marszałek Sejmiku Województwa Małopolskiego. Pan Dyrektor Rapciak miał zadeklarować, że jeśli w Brzesku nastąpi zmiana zagospodarowania przestrzennego to on nie widzi żadnego problemu z realizacją nowego przebiegu trasy. Wiemy wszyscy, że plan zagospodarowania przestrzennego w obecnym czasie jest nieważny, po prostu go nie ma, stracił ważność w grudniu 2003 roku. Informacje w tym zakresie są różne i niespójne. Trzeba jedno powiedzieć, że prawo jest po stronie mieszkańców. Prosi Pana Burmistrza aby uzasadnił, dlaczego zmienił zdanie w sprawie przebiegu trasy ? Jak wygląda sytuacja pod względem prawnym, skoro Pan Rapciak twierdzi, że Generalna Dyrekcja będzie realizowała tą trasę, gdyż samorząd taką chce a oni realizują to co chce samorząd. 2)Zwróciła się z prośbą do Burmistrza Brzeska , aby podać informację w formie pisemnej podając nazwy ulic, na których będzie realizowana kanalizacja w ramach tych poszczególnych etapów PHARE – Rozwój Gospodarczy etap 1, 2 i 3. 3)Prosi aby Pan Burmistrz wpłynął na osoby, które są odpowiedzialne za programy wychowawcze w szkołach, aby jednak nauczyciele już z początkiem roku w gimnazjach i szkołach podstawowych zaplanowali większy udział młodzieży w konkursach Pieśni i Poezji Patriotycznych z okazji obchodów świąt majowych. 4)Zapoznała się z regulaminem przetargu do zbycia dwóch dużych działek Na Pomianowskim Stoku i zaniepokoiło to, że w regulaminie tym pomimo wielu uściśleń dopuszczono zbycie tych działek również pod handel wielko powierzchniowy. Co prawda tam wprowadzono jakieś tam punkty ale tak generalnie wystarczy tylko pomanipulować niektórymi kryteriami i można to sobie swobodnie przeznaczyć pod kolejne np. supermarkety. Budzi też wiele wątpliwości taki zapis, że w przetargu nie mogą uczestniczyć osoby bliskie tym osobom , które są tymi oferentami. Zapis bardzo nie zrozumiały , co to znaczy bliskie ? Wczytując się w ten regulamin ,to on po pierwsze jednak nie zabezpiecza nas ,o co wielokrotnie prosiła. Prosi aby Pan Burmistrz udzielił odpowiedzi dlaczego jednak dopuszczamy ten handel wielko powierzchniowy, skoro jak wiemy ogólnie to jest strata miejsc pracy. Mając uwadze, że trzech pracowników zawsze zatrudnionych w sklepach małych to przelicza się na jednego pracownika w supermarkecie. Radny Leszek Klimek ustosunkowując się do wypowiedzi Pani radnej Cader odnośnie przesunięcia o 700 metrów zjazdu z autostrady w stronę Jasienia informuje, że ten zjazd wówczas pójdzie na drugą stronę na ul. Sądecką. Jeżeli pójdzie na drugą stronę na ul. Sądecką to trasa ta przebiegać będzie przez cmentarz. Mieszkańcy Jasienia na taką propozycję absolutnie się nie godzą , chociażby nawet kawałek tego cmentarza trzeba było naruszyć. Radny Zdzisław Grodny poinformował, że sprawa łącznika była uzgodniona z mieszkańcami, którzy tam zamieszkują. Plany takie były w Urzędzie Miejskim przez miesiąc czasu wyłożone do wglądu, w którym miejscu ma przebiegać trasa. Uwag do tej pory w tej kwestii nie było. Radny Edward Knaga ustosunkował się do proponowanego zjazdu z autostrady ul. Leśną. Wyjaśnił radnym jak również obecnym na sali przedstawicielom Komitetu protestacyjnego w sprawie zjazdu z autostrady swoje postępowanie dlaczego jest za zjazdem z autostrady ul. Leśną. Radna Barbara Stachowicz zwróciła się z następującymi zapytaniami : 1)Od kiedy i czy w ogóle będą pracownicy interwencyjni, ponieważ w sołectwach teraz po zimie jest dużo prac porządkowych. Jeśli faktycznie będą takie osoby, to pyta czy jest jakiś przydział tych osób na sołectwa i w jakich ilościach mogliby być. Szczególnie chodzi o Okocim. Jest naprawdę bardzo dużo pracy porządkowych, 2)Wysypisko śmieci przy drodze w Okocimiu tj. teren dworu naprzeciwko gospodarstwa Pana Osady. Nie jest to piękną wizytówką Okocimia i prosi aby na ten odcinek zwrócić szczególną uwagę. 3)Teren gospodarstwa Pana Osady – bardzo często docierają skargi mieszkańców, że jest to pierwsza posesja , która jest przy wjeździe do Okocimia i ten Pan już miał kilkakrotnie komisje. Wie że miał się z tego wywiązać , wie że go obligowały terminy do posprzątania ale do dnia dzisiejszego nic w tym zakresie nie zrobił. Prosi aby go w jakiś sposób zmusić do posprzątania, ponieważ taki stan jaki tam jest obecnie nie przynosi chluby i dobrej wizytówki dla tak pięknej miejscowości. Radny Józef Kubas złożył interpelację ustną w sprawie złego stanu dróg, chodników w okresie zimowym , a szczególnie w zakresie zaśmiecania miasta w następujących rejonach : 1)Dworzec autobusowy / przelotowy /. 2)Piekarnia Nr 2, cmentarz wojskowy od strony wschodniej i południowej, ul. Mościckiego od dłuższego czasu teren nie posprzątany/leżą różnego rodzaju worki/ od strony zachodniej teren przyległy do placu targowego. 3)Ulica Mickiewicza i ulica Głowackiego – zepsute korytka. 4)okolice koło Ogrodu Jordanowskiego – wybrukować miejsca pod koszami ponieważ łatwiej będzie utrzymać czystość pod tymi koszami /porozrzucane pety z papierosów/ Radny Zbigniew Mastalerz zgłosił następujące kwestie : 1)Dotyczy przystanku PKS przelotowego koło Ogrodu Jordanowskiego . Jest to miejsce, które w zasadzie powinno spełniać rolę wizytówki miasta. Mnóstwo ludzi wsiada i wysiada z autobusu , czekają dłuższą chwilę na autobusy , brak zadaszenia. Proponuje aby się zastanowić, poszukać może środków finansowych i wybudować estetyczne zadaszenie. Radny Stanisław Turlej złożył interpelację pisemną następującej treści : 1)Prosi aby podać, na jaką kwotę łącznie wyliczono należność do Firmy „Olimp” z tytułu niewłaściwego wykonania prac na Krytej Pływalni w Brzesku. 2)Prosi aby podać, ile nieruchomości i na jaką kwotę zbyła spółka BZK w ciągu swego istnienia. 3)Prosi aby podać, ile jeszcze nieruchomości stanowi własność BZK. 4)Prosi aby podać, jakie środki zgromadziła spółka BZK na rekultywację wysypiska śmieci w Jadownikach na dzień dzisiejszy, a jakie środki są potrzebne. Pan Burmistrz Jan Musiał ustosunkował się do wypowiedzi radnych : 1)Odnośnie interpelacji radnego wojewódzkiego, która została złożona podczas sesji sejmiku samorządowego województwa małopolskiego i odnośnie poparcia starań mieszkańców miasta Brzeska wyjaśnia, że wiemy przecież wszyscy, że ci protestujący mieszkańcy nie są z ulicy Leśnej tylko z ul. Poprzecznej i Wiejskiej . Plany przestrzenne zakładały zjazd ul. Leśną i takie plany były uchwalone w okresie samorządu tj. już w roku 1994 . Stanowisko GDDKiA w sprawie zjazdu z autostrady ul. Leśną w Brzesku ukazało się w prasie. 2)Odnosząc się do wypowiedzi radnej Barbary Stachowicz informuje, że umowy z pracownikami interwencyjnymi już zostały podpisane i będą rozdysponowani zgodnie z potrzebami. Uruchomiony zostanie w czerwcu program drogowiec czyli będą dodatkowi pracownicy. Z gospodarstwem Pana Osady Gmina ma ciągle problemy, przyjął informacje Pani radnej do wiadomości. 3)Odnosząc się do interpelacji Pana radnego Kubasa odnośnie czystości w mieście informuje, że nie trzeba czekać z tym problemem do sesji. Można wykonać telefon do Urzędu Miejskiego i na bieżąco informować pracowników aby usuwać te nieczystości, ponieważ ze względów czasowych nie jesteśmy w stanie dostrzec wszystkich mankamentów. Sprawa dotycząca zniszczonych korytek na chodnikach jest już zlecona i będą one naprawione. 4)Odnośnie budowy zadaszenia na przystanku przelotowym PKS to sprawa została przyjęta do wiadomości i zostanie rozważona. 5)Jeśli chodzi o interpelacje Pana radnego Turleja to informuje, że kwota jeśli chodzi o Firmę Olimp została dokładnie wyliczona przez ekspertów. Jest ten problem jawny. Jeśli chodzi o BZK to ma zgromadzone na koncie środki w wysokości ponad 400. 000 zł na rekultywację, jest to za mało. Proces rekultywacji się rozpoczął i całość zadania będzie kosztować około 1.000.000 zł. Odpowiedź na całość interpelacji Pan radny Turlej otrzyma na piśmie. Ad 9. Zapytanie przewodniczącego Młodzieżowej Rady Gminy i odpowiedzi na te zapytania. Brak Ad 10 Zapytanie przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. Pan Adam Kwaśniak Przewodniczący Zarządu Osiedla „Stare Miasto” złożył pisemny wniosek następującej treści : W imieniu mieszkańców osiedla „Stare Miasto” zwracam się do Rady Miejskiej z wnioskiem o utworzenie na terenie naszego miasta muzeum. Z tą inicjatywą mieszkańcy występowali już kilka lat. Obecnie pojawiła się okazja do jej realizacji w postaci wspaniałej inicjatywy Pana Burmistrza dotyczącej budowy nowej siedziby biblioteki publicznej. Ten pomysł stwarza niepowtarzalną szansę połączenia dwóch inicjatyw w jedną, zachowującą dziedzictwo kulturowe naszego regionu oraz stwarzającą nowe warunki dla czytelnictwa w duchu wielkiego patrona Jana Pawła II. Zwracam się więc z prośbą do Rady Miejskiej, by przy podejmowaniu decyzji o przyznaniu środków na tak szczytny cel uwzględniła potrzebę rozszerzenia projektu o część, w której zlokalizowane byłoby muzeum ziemi brzeskiej, tak bardzo oczekiwane przez społeczeństwo. Brzesko jest jednym z niewielu miasteczek, w którym nie funkcjonuje żadne muzeum, ani izba regionalna. Wielokrotnie były już podejmowane dyskusje i snuto plany tworzenia tego typu instytucji, jednak dotąd nie występowałem z wnioskiem do Rady Miejskiej, mając na uwadze możliwości finansowe Gminy. Mam nadzieję, że w nowych okolicznościach korzystnych dla sprawy radni podejmą właściwą decyzję. Ze swej strony deklaruję wszelką pomoc w realizacji tej inicjatywy. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował, że inicjatywa zasadna, od wielu lat analizowana, było wiele inicjatyw powołania ,może nie muzeum z prawdziwego zdarzenia ale Izby Pamięci i zawsze problem utknął na braku lokalizacji, odpowiedniego pomieszczenia. W związku z tym, że nie ma na dzień dzisiejszy pomysłu, jeśli mówimy o lokalizacji takiej placówki, która bardzo Brzesku jest potrzebna wyraża opinie i pomysł w związku z planowaną budową biblioteki w Ogrodzie Jordanowskim , aby taka Izba Pamięci powstała w miejscu obecnej biblioteki czyli przy ul. Puszkina. Pan Edward Knaga Przewodniczący Zarzadu Kopaliny – Jagiełły poruszył następujące kwestie i problemy: 1)Ul. Elektryczna w Brzesku - jest to droga tak zwana” niecka”, która jest sukcesywnie zalewana przez nie wylewane szamba. Należy podjąć rozmowy z Zakładem Energetycznym i tą drogę w tym roku należałoby podnieść. 2)Skierować pracowników interwencyjnych na tereny w stronę zakłady biotechniki aby pozbierać śmieci, tam są różnego rodzaju porzucane worki od dłuższego czasu teren nie sprzątany. Otwarte są trzy studzienki być może po telekomunikacji, które zaczynają zarastać , oby nie doszło do nieszczęścia . 3)Prosił i nadal zwraca się z prośbą aby dodatkowe zawiadomienie o sesji Rady Miejskiej przysyłać przewodniczącym osiedli i sołtysom ,aby można było powiesić je w formie informacyjnej na tablicach ogłoszeń. Radna Maria Kucia zwróciła się z prośbą o skierowanie pracowników interwencyjnych w okolice mostu na ul. Okocimskiej. Tam ostatnio ktoś wywiózł butelki z napojami, chyba z jakiegoś prywatnego sklepu. Ad 11 Wolne wnioski i zapytanie . Głos zabrali mieszkańcy ul. Wiejskiej i Zacisze Pani Władysław Migda poinformowała, że jest w zespole mieszkańców protestujących przeciwko narzucanej lokalizacji trasy tranzytowej ul. Leśną w Brzesku. Informuje zebranych , że jest również stroną w sprawie. Złożyła oświadczenie, że nikt nie ma prawa narzucać mieszkańcom własnej woli ,we własnym interesie jeśli chodzi o lokalizację trasy tranzytowej. Radny Zdzisław Grodny ustosunkował się do złożonej interpelacji w sprawie zjazdu z autostrady przez radnego wojewódzkiego. Poinformował, że wraz z innym radnym wojewódzkim przecież podpisali i zatwierdzili plan budowy mostu do „nikąd” na Górce. Razem również poparli decyzje wojewody co do budowy drogi na południe, czyli wiedzieli o co chodzi. Pan Krzysztof Bigaj Zastępca Burmistrza Brzeska poinformował, że nie tak dawno bez jego wiedzy na komisji oświaty został wywołany przez radnego Ojczyka, nieobecnego w tej chwili na obradach sesji w sprawie rzekomo wypowiedzianych słów na zebraniu w Buczu. Dlatego postara się odpowiedzieć słowami Księgi Mądrości – nigdy nie powtarzaj słów zasłyszanych ,a nic na tym nie stracisz. Czasem się ktoś poślizgnął ,ale nie świadomie i któż nie zgrzeszył swym językiem. Upomnij bliźniego swego zanim mu grozić będziesz i daj miejsce prawo najwyższego. Myśli, że to nas wszystkich się dotyczy. Radny Krzysztof Dudziński zwrócił się z prośbą do Pana Burmistrza Musiała, ponieważ wie ,że uczestnik spotkania w Buczu był u Pana Burmistrza i opowiadał o tym fakcie, że Pan Bigaj powiedział, że są w Radzie „oszołomy, które przeszkadzają” . Tematu tego dzisiaj w ogóle nie podnosi, ponieważ są to też słowa zasłyszane. Na zebraniu nie był i osobiście tego nie słyszał. Natomiast wie, że był jeden uczestnik zebrania w Buczu u Pana Burmistrza Musiała i prawdopodobnie potwierdzał te słowa o „oszołomstwie” i dlatego prosi aby Burmistrz Musiał w tej kwestii ustosunkował się i przytoczył ewentualnie te słowa. Jeżeli nie ,to możemy doprowadzić do konfrontacji. Ten człowiek tu przyjdzie jeden czy dwóch ,żeby ewidentnie wykluczyć czy ewentualnie potwierdzić , że Pan Bigaj wypowiedział takie słowa. Pani Irena Góra poinformowała, że również należy do ludzi protestujących w sprawie lokalizacji zjazdu z autostrady ul. Leśną w Brzesku. Poinformowała radnych o spotkaniu w dniu 5 kwietnia br. w Urzędzie Miejskim z udziałem przedstawicieli GDDKiA jak również z innymi zaproszonymi uczestnikami tegoż spotkania. Bardzo szybko mieszkańcy doszli do wniosku, że jest to spotkanie przygotowane z góry, tendencyjne, spotkanie tych ,którzy najwięcej za tą sprawą chodzą ,aby ich tak troszeczkę przyciszyć, przekazać informacje, że się już tak naprawdę nic nie da zrobić. Mieszkańcy żądają i czekają aby z nimi rozmawiać w sprawie proponowanego zjazdu z autostrady. Odnosi wrażenie, że jest ogólny brak współpracy między radnym wojewódzkim a samorządem brzeskim. Pan Mirosław Wisniowski mieszkaniec ul. Zacisze poinformował radnych na temat obrad sesji sejmiku województwa małopolskiego. Poinformował, że na tej sesji obecna była delegacja mieszkańców z ulic Wiejska, Zacisze . Mieszkańcy mieli możliwość wysłuchanie niektórych interpelacji. Nie wysłuchaliśmy osobiście interpelacji radnego Czesława Kwaśniaka . Natomiast wysłuchaliśmy interpelacji Pani Iwony Tworzydło z Samoobrony, która mimo że jest w klubie opozycyjnym poparła temat dotyczący zjazdu z autostrady w Brzesku w proponowanej przez mieszkańców wersji. Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że ta trasa zachodniej obwodnicy dała by możliwość , aby ruch z Browaru tam poprowadzić , gdyby to w okolicach Parku Goetza wychodziło. Gdyby się to udało zrealizować byłoby to również odciążenie osiedla Browarna i w ogóle całego miasta. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał odpowiadając na poruszane tematy dotyczące zjazdu z autostrady wyjaśnia, że obwodnica Brzeska kosztowała 22.000.000 zł i ta inwestycja finansowana była z Banku Światowego, gdzie gmina Brzesko bardzo dużo wyłożyła środków własnych ponad 5.000.000 zł na wykup gruntu, na przygotowanie formalne inwestycji, na przesiedlenie mieszkańców. Samo przygotowanie inwestycji trwało parę ładnych lat. Zwraca uwagę , że w latach 1994 te plany zostały zatwierdzone jeszcze raz jeśli chodzi o planowany zjazd z obwodnicy. Plany te również przewidywały trasę lokalizacji autostrady i zjazdu na północ, nie tylko na południe. Informuje, że zależy nam na współpracy z radnym wojewódzkim, ale mimo zaproszeń radny nie uczestniczy w żadnej sesji. Niewykluczone, że to obejście zachodnie będzie miało rację powodzenia, tylko uwarunkowania takiej koncepcji, uwarunkowania czasowe, już nie tyle finansowe , bo faktycznie zostało przez projektanta wstępnie oszacowane, że zjazd z autostrady ul. Leśną będzie kosztował około 6.000.000 zł ,a gdyby pokusić się o budowę tej drugiej alternatywy to będzie to drugie tyle kosztować czyli 12.000.000 zł . Nie brano pod uwagę wykupu gruntu , budowy tunelu łącznie z przejściem do ul. Mickiewicza. Gminie zależy na realnej realizacji tego zadania w czasie kiedy autostrada będzie budowana. Poinformował, że osobiście nie dopuści do tego aby zjazdu z autostrady w Brzesku nie było. Zjazd musi być ul. Leśną. Jest w tej sprawie stanowisko GDDKiA . Już są rozpoczęte prace przygotowawcze do dalszych decyzji administracyjnych . Zjazd z autostrady musi być synchronizowany w czasie z budową autostrady. Chodzi tutaj o czas i realizacje i za takie działania gmina jest odpowiedzialna. Odpowiadając radnemu Panu Dudzińskiemu jeśli chodzi o spotkanie w Buczu , że padło takie stwierdzenie z ust Zastępcy Burmistrza , że są w Radzie „oszołomy i które to są te oszołomy” informuje , że był uczestnikiem tego spotkania i nie prawdą jest, że w tej sprawie już spotkał się z jednym z uczestników tego spotkania. Takie spotkanie ma się dopiero odbyć. Z tego co wie, co pamięta, spotkanie nie było nagrywane i nigdy nie padło zdanie, że wśród radnych są jacyś tam „oszołomy”. Mowa była o różnych protestach, które blokują nasze inicjatywy, a które są ważne dla rozwoju Brzeska. Osobiście gdyby padło takie słowo na pewno zareagowałby i zwrócił uwagę, gdyby takie stwierdzenie dotyczyło radnych. Dlatego zwraca się z prośbą ,aby nie mówić o fakcie ,a raczej o plotkach jakie krążą na ten temat i lepiej aby na sesji plotkami się nie zajmować, tylko wyjaśniać konkretnie pewne rzeczy. Odnosząc się do wypowiedzi Pani radnej Cader na temat specyfikacji sprzedaży działek Na Pomianowskim Stoku wyjaśnił, że ta specyfikacja musi być oparta o realia prawne, które istnieją. Tam istnieje ważny plan zagospodarowania przestrzennego i Pani radna pomyliła pewne pojęcia. W planie przestrzennym uchwalonym w roku 1997 są takie a nie inne zapisy i ten plan jest prawem lokalnym , który wyznacza pewne fakty. Czyli tam pewne ograniczenia inwestor będzie miał ze względu na plan przestrzenny. Drugim ograniczeniem jest właśnie specyfikacja i absolutnie Pani źle czytała specyfikację tam nie ma nigdzie ,wręcz odwrotnie tam jest zerowy punkt jeśli chodzi o sklepy wielko powierzchniowe. Tam nie ma żadnych preferencji ani dopuszczenia do budowy sklepów. Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że przytaczała pewne kwestie, które budziły pewne niepokoje. Już nawet w punkcie 29, gdzie komisja przetargowa dokonuje oceny ofert wg kryteriów punktowych, kryterium trzecim jest wprost napisane , że obiekty handlowe wielko powierzchniowe o powierzchni użytkowej powyżej 500 m 2 . Czytając wszystkie kryteria razem dojdziemy do wniosku, że wystarczy ,że oferent teraz nieco więcej zapłaci , da wyższą cenę i przetarg wygrywa pomimo odjęcia mu tych 20 punktów , ponieważ ze wzoru jest to możliwe. Należy tak zabezpieczyć się przy sprzedaży tych dużych działek aby uniknąć lokalizacji kolejnych supermarketów. Można to uczynić przy zmianie punktowej planu przestrzennego. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował Panią radną, że zgodnie z wolą Rady Miejskiej powołana została komisja przetargowa w skład, której wchodzą radni Rady Miejskiej. Wolę na prace w komisji wyraził Pan Mastalerz i Pan Pasierb. Mamy 24 maja br. otwarcie ofert, będą pracowały Komisje Rady Miejskiej. Aby nie budzić tak wiele emocji tym tematom proponuje i zwraca się z prośbą, aby ten temat podjąć na wszystkich komisjach . Pan Bogdan Dobranowski Zastępca Burmistrza ustosunkował się do wypowiedzi Pani radnej Cader odnośnie rozważenia innej koncepcji budowy zjazdu z autostrady jak również regulaminu przetargu na sprzedaż działek na Pomianowskim Stoku. Radny Stanisław Turlej poinformował, że Pan Burmistrz kilkakrotnie użył stwierdzenia „moja decyzja”. Dlatego pyta czy ktokolwiek wystąpił z formalnym pismem, żeby się samorząd wypowiedział w tej sprawie , czy też nie. Czy Pan Burmistrz mówi - działam jako Burmistrz i w imieniu samorządu, czy ma Pan Burmistrz jakąś podkładkę w formie wystąpienia GDDKiA , co władze Brzeska popierają. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał wyjaśnił Panu radnemu Turlejowi, że żadnej decyzji administracyjnej samorząd nie będzie wydawał . Stanowisko moje jako urzędującego Burmistrza i mieszkańca Brzeska po rozeznaniu okoliczności i faktów dotyczących zjazdu jest takie, jakie zostało ostatnio wypowiedziane na spotkaniu z GDDKiA. Pani Władysława Migda zwróciła się z pytaniem jakie jest stanowisko Burmistrza odnośnie trasy krótszej zlokalizowania zjazdu z autostrady w terenach niezurbanizowanych ? Pan Burmistrz Jan Musiał poinformował, że stanowisko jest jasne. Ze względu na uwarunkowanie decyzja Burmistrza na dzień dzisiejszy jest zgodna z wolą GDDKiA. Następnie zaprosił wszystkich radnych i zebranych na sesji na uroczystości związane z 3 Maja. W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła zamknął obrady XXX sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Obrady trwały od godziny 10-tej do godziny 16.30. Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła Protokołowała Bogumiła Łanocha