Protokół nr XVIII/2004 Z obrad Sesji Rady Miejskiej w Brzesku, odbytej w dniu 31 marca 2004 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku, ul.Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji uczestniczyło 21 radnych. Radna/radny 1.Brzeska-Lebiecka Agata 2.Czarnik Marian 3.Drużkowska-Cader Janina 4.Dudziński Krzysztof 5.Grodny Zdzisław 6.Kądziołka-Kukurowska Anna 7.Knaga Edward 8.Klimek Leszek 9.Kramer Jadwiga 10.Kubas Józef 11.Kucia Maria 12.Kusiak Jan 13.Mastalerz Zbigniew 14.Milewski Stanisław 15.Ojczyk Krzysztof 16.Pasierb Tadeusz 17.Pikuła Lech 18.Sproski Kazimierz 19.Stachowicz Barbara 20.Turlej Stanisław 21.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Skarbnik Gminy Wanda Prus 3.Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 4.Radca prawny UM Stanisława Rodinger 5.Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 6.Osoby zaproszone na posiedzenie sesji wg. załączonych list obecności. Ad.1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła otworzył obrady XVIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku, powitał zebranych na sali obrad radnych, gości zaproszonych i stwierdził, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 21 radnych a więc pełny skład Rady. Ad.2. Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został doręczony radnym, Przewodniczący przedstawił proponowany projekt porządku obrad sesji i zapytał czy do przesłanego porządku obrad są uwagi. Po odczytaniu porządku Przewodniczący Rady zaproponował wycofanie z porządku obrad uchwały nr 7 w sprawie Nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Brzeska”. Tytuł ten miał otrzymać Pan Błażej Palej. Wyjaśnił, że zaszła pomyłka w sprawie nadania tegoż tytułu, ponieważ Pan Palej taki tytuł już otrzymał. Zapytał, czy ponadto są jeszcze jakieś propozycje do porządku obrad. Radna Agata Brzeska – Lebiecka zaproponowała, by punkt 4 porządku obrad, gdzie znajduje się sprawozdanie z posiedzenia Zespołu Pałacowego poszerzyć o krótką debatę w tej sprawie. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek w sprawie wycofania z porządku obrad uchwały, która w porządku obrad znajduje się pod nr 7 w sprawie Nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Brzeska”. W tym miejscu głos zabrał radny Krzysztof Dudziński, który zapytał kto odpowiada za to, że powstał w/w projekt uchwały. Przewodniczący Rady odpowiedział, że aby w przyszłości nie dochodziło do takich nieporozumień, został założony rejestr osób, które otrzymały tytuły zasłużonych i honorowych obywateli Miasta Brzeska. Projekt uchwały powstał po złożeniu wniosku o nadanie tego tytułu dla Pana Błażeja Paleja, przez przedstawicieli Starego Miasta. Przewodniczący Rady ponownie poddał pod głosowanie wniosek w sprawie wycofania z porządku obrad uchwały Rady Miejskiej w Brzesku w sprawie Nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Brzeska”. Wniosek został podjęty 16 głosów za, 4 wstrzymujące. Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnej Agaty Brzeskiej – Lebieckiej, aby punkt 4 poszerzyć o debatę i zajęcie stanowiska Rady Miejskiej w sprawie Pałacu Goetza. Wniosek został podjęty jednogłośnie. Przewodniczący odczytał projekt porządku obrad po zmianach, który przedstawia się następująco: 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji, Zespołu Pałacowego oraz debata i zajęcie stanowiska Rady Miejskiej w sprawie przejęcia Pałacu. 5.Analiza i ocena funkcjonowania placówek oświatowych w Gminie Brzesko –Szkoła Podstawowa Nr 2 i Nr 3 w Brzesku oraz Nr 1, 2 w Jadownikach. 6. Analiza stanu bezpieczeństwa publicznego w Gminie Brzesko 7.Podjęcie uchwał w sprawach: 1.W sprawie stosowania bonifikaty przy nabywaniu na własność przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Brzesku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste. 2.W sprawie zmiany uchwały Nr XIX/217/2000 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 września 2000 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu jej rozdzielania oraz sposobu kontroli dotacji udzielonych z budżetu Gminy Brzesko podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych na zadania publiczne. 3.W sprawie ustalenia publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na terenie Gminy Brzesko. 4.W sprawie nadania imienia Publicznemu Gimnazjum nr 1 w Brzesku. 5.W sprawie nadania imienia Publicznemu Gimnazjum nr 2 w Brzesku. 6.W sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Brzeska”. 7.W sprawie nadania tytułu „Honorowego obywatela Miasta Brzeska”. 8.W sprawie zmiany uchwały Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku. 9.W sprawie utworzenia specjalnego obwodu głosowania w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej. 10.W sprawie zmiany uchwały o stałych obwodach głosowania. 8. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 9.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 10.Wolne wnioski i zapytania. 11.Zamknięcie obrad sesji. Następnie poddał go pod głosowanie. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie. Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Brzesku został wyłożony do wglądu w Biurze Rady Miejskiej oraz zapytał, czy są do niego jakieś uwagi. Uwag nie wniesiono. Przewodniczący Rady poddał przyjęcie protokołu pod głosowanie. Za przyjęciem protokołu oddano 18 głosów, 2 osoby wstrzymały się od głosowania. Ad.3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdanie wg. załącznika do protokołu złożył Burmistrz Jan Musiał. Ad.4. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji, Zespołu Pałacowego oraz debata i zajęcie stanowiska Rady Miejskiej w sprawie przejęcia Pałacu. Sprawozdania z posiedzeń komisji złożyli: 1.Przewodnicząca Anna Kądziołka – Kukurowska - Komisja ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny. 2.Przewodnicząca Agata Brzeska- Lebiecka - Komisja Rewizyjna 3.Przewodnicząca Apolonia Warzecha - Komisja Prawa Porządku Publicznego i Promocji 4.Zastępca Przewodniczącego Maria Kucia - Komisja Oświaty Kultury i Sportu 5.Przewodniczący Jan Kusiak - Komisja Gospodarki Finansowej 6.Przewodniczący Zdzisław Grodny - Komisja Gospodarki Komunalnej. Ponadto radna Anna Kądziołka – Kukurowska odczytała sprawozdanie z posiedzeń Zespołu Pałacowego. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu. Burmistrz Brzeska podziękował komisji pałacowej za wnikliwe i rzetelne zajęcie się sprawą przejęcia przez Gminę Pałacu Goetza. Nieustannie bierze udział w spotkaniach z Panem Starostą dotyczących przyszłości Pałacu. Burmistrz stoi na stanowisku, że gmina byłaby skłonna przejąć Pałac nieodpłatnie i bez żadnych warunków. Zostało już wystosowane pismo do Starostwa w tej sprawie. Ma świadomość, że gdyby Rada Powiatu przekazała Gminie ten majątek, Gmina stanie przed dużym wyzwaniem. Przypomniał ile czasu, wysiłku i pieniędzy kosztowała restauracja zamku w Niepołomicach. Jeżeli Rada Powiatu zdecyduje przekazać Pałac bez żadnych warunków, Gmina musiałaby podjąć decyzję dotyczącą kosztów eksploatacji Pałacu. Gmina musiałaby się bardzo poważnie zastanowić nad funkcją tego obiektu. Rozważane są możliwości powołania fundacji, która zajęłaby się pozyskiwaniem funduszy z zewnątrz min. ze środków pomocowych. Gdyby Pałac został przekazany Gminie to przed końcem roku w budżecie gminy należałoby wygospodarować pieniądze na sporządzenie dokumentacji technicznej renowacji tego obiektu oraz na zabezpieczenie budynku przed zimą. Jeżeli Powiat zostanie właścicielem Pałacu, należy wypracować formę współpracy i również zaangażować się w utworzenie fundacji, o której była mowa. Prosi, aby na dzisiejszej sesji Rada zajęła stanowisko w sprawie ewentualnego przejęcia Pałacu. Przewodniczący Rady podziękował Burmistrzowi za wystąpienie oraz otworzył dyskusję na temat sprawozdań przewodniczących komisji. Głos zabrał radny Krzysztof Dudziński. Ustosunkował się do wniosku Komisji Prawa i Porządku Publicznego i Promocji odnośnie opinii uchwały w sprawie Nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Brzeska” dla Pana Błażeja Paleja. Uważa, że przedstawiciele Starego Miasta słusznie wnieśli wniosek w tej sprawie, niemniej jednak fakt, że Pan Palej kiedyś ten tytuł już otrzymał powinien zostać odkryty i projekt uchwały w tej sprawie nie powinien trafić pod obrady komisji. Radny Kubas ustosunkował się do wniosku Komisji Gospodarki Komunalnej w sprawie powstawania dioksyn w wyniku spalania tworzyw sztucznych. Rozszerzył ten wniosek o krótki wykład w tym temacie. Głos zabrał radny Stanisław Turlej, zadał pytanie przewodniczącemu komisji Gospodarki Finansowej, czy na posiedzeniu komisji oprócz analizy wniosków sołectwa Mokrzyska w sprawie lokalizacji Sortowni poruszono wnioski sołtysa Bucza Pana Stanisława Milewskiego w tej samej sprawie. Poruszył temat kanalizacji i zaplanowanej w Buczu budowy oczyszczalni ścieków. Zapytał, czy tam, skoro jest miejsce na Oczyszczalnię nie można zlokalizować również Zakładu Segregacji Odpadów. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska odczytała fragment postanowienia Wojewódzkiego Oddziału Ochrony Zabytków w Krakowie z 1999 r. w sprawie „szpecących” punktów handlowych jakie gdzieniegdzie się znajdują. Uważa, że do tego rodzaju obiektów należy min. kiosk przy Rynku w Szczepanowie i należy rozpatrzyć możliwość jego przeniesienia. Przewodniczący obrad podziękował za zabranie głosu radnym jak wyżej i poprosił przewodniczących komisji, do których te pytania zostały skierowane o ustosunkowanie się do zadanych pytań. Jako pierwszy głos zabrał przewodniczący Komisji Gospodarki Finansowej Jan Kusiak. Odpowiedział na pytania radnego Turleja. Odpowiedział, że na posiedzeniu komisji analizowane były tylko wnioski sołectwa Mokrzyska. Do pytań radnego Stanisława Turleja ustosunkował się również sołtys Bucza Pan Stanisław Milewski. Poinformował, że tydzień temu odbyło się zebranie wiejskie w Buczu, na którym była duża frekwencja. Byli również obecni Panowie Burmistrzowie. Wkrótce wpłynie protokół z tego zebrania. Informuje, że mieszkańcy przyjęli do wiadomości lokalizację Sortowni. Głos zabrał zastępca Burmistrza Pan Krzysztof Bigaj. Stwierdza, że zarówno na zebraniach sołeckich jak i osiedlowych jest niska frekwencja radnych. Uważa, że są takie sprawy, które dotyczą całej gminy i jeżeli jakiś radny jest nimi zainteresowany to powinien wziąć udział w zebraniu, na którym te sprawy są poruszane. Radny Stanisław Turlej stwierdził, że bywa i tak, że burmistrzowie Brzeska nie uczestniczą w zebraniach. Do tej wypowiedzi ustosunkował się Burmistrz Jan Musiał. Poinformował, że po to ma dwóch zastępców, żeby min. mogli zamiennie uczestniczyć we wszelkiego rodzajach zebraniach. Uważa, że radni powinni uczestniczyć w zebraniach w okręgu, z którego zostali wybrani. Przewodniczący Rady podziękował za zabranie głosu Panu Burmistrzowi i otworzył debatę na temat przejęcia przez Gminę Pałacu Goetza. Jako pierwszy głos w tej sprawie zabrał radny Józef Kubas. Zaprezentował zebranym zbiór fotografii pałacu Goetza oraz Zamku Królewskiego w Niepołomicach pod tytułem „Pałac Goetzów Okocimskich wczoraj i dziś”. Uważa, że Pałac Goetzów powinien należeć do Gminy. Gmina Niepołomice uporała się z renowacją Zamku Królewskiego i żywi nadzieję, że Gminie Brzesko również się to powiedzie. Przewodniczący Lech Pikuła podziękował za to wystąpienie. Poinformował radnych, że Sekretarz Gminy przygotował oświadczenie Rady Miejskiej w Brzesku w sprawie upoważnienia Burmistrza Brzeska do rozmów ze starostą Powiatu o nieodpłatnym przejęciu przez Gminę Brzesko zabudowanej nieruchomości położonej w Brzesku przy ul. Barona Jana Goetza stanowiącej zabytkowy zespół pałacowo –parkowy Pałacu Goetzów Okocimskich. Następnie odczytał je zebranym. Oświadczenie stanowi załącznik do niniejszego protokołu. W tym temacie głos zabrała radna Agata Brzeska – Lebiecka. Uważa, że w przygotowanym oświadczeniu za zasadne będzie jeżeli Burmistrz Brzeska upoważniony będzie do rozmów z Radą Powiatu a nie z samym Starostą, ponieważ to Rada będzie władna podjąć decyzje dotyczącą przekazania przedmiotowej nieruchomości. Głos zabrał Sekretarz Gminy Bogusław Babicz. Uważa, że sformułowanie użyte w przedmiotowym oświadczeniu jest odpowiednie, ponieważ Pan Starosta z pewnością zasięgnie opinii zarówno Rady Powiatu jak i Zarządu, decyzji w tej sprawie na pewno nie podejmie sam. W związku z powyższym Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował, aby zapis, nad którym odbyto dyskusję brzmiał: nie „ze Starostą Powiatu” lecz „z władzami Powiatu Brzeskiego”. Głos zabrał radny Krzysztof Dudziński. Zapytał na jakim etapie są rozmowy Burmistrza ze Starostą w sprawie przejęcia Pałacu Goetza oraz skąd gmina weźmie środki na renowację Pałacu, skoro budżet jest tak napięty. Radna Janina Drużkowska – Cader uważa, że oświadczenie, które powstało na dzisiejszej sesji powinno być poszerzone o przedstawicielstwo kogoś z Rady Miejskiej, według Niej może to być Przewodniczący Rady. Wnioskuje, by to oświadczenie poszerzyć o upoważnienie władz Brzeska do działań mających na celu stworzenie fundacji, która będzie organizowała środki na resteurację nieruchomości, którą gmina chce przejąć. Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu radnemu Zdzisławowi Grodnemu. Radny uważa, że jak najszybciej należy przywróci świetność zabudowaniom pałacowo – parkowym. Zdaje sobie sprawę, że potrzebne są na to duże środki. Pozwolił sobie porozmawiać w tym temacie z senatorem Mieczysławem Mietłą i otrzymał obietnicę, że senator rozezna jakie są możliwości pozyskania środków na ten cel w Ministerstwie Kultury. Głos zabrał radny Krzysztof Ojczyk. Popiera przejęcia zespołu pałacowo – parkowego bez żadnych warunków wstępnych, tak jak zostało to zaplanowane. Uważa, że jest to dobro mieszkańców tej ziemi w żadnym wypadku nie można oddać tych zabudowań w ręce prywatne. Uważa, że należy utworzyć fundację gminną, która by pozyskiwała środki na tę inwestycję. Głos zabrał radny Jan Kusiak, uważa, że ta inwestycja jest bardzo kosztowna a gmina nie ma pieniędzy. Powinna powstać fundacja powiatowo - gminna, która będzie pozyskiwała środki na renowacje tegoż pałacu. Głos w dyskusji zabrała radna Jadwiga Kramer. Uważa, że pałac znalazł się w rękach powiatu tylko dlatego, że mieściła się tam szkoła, która podlegała Powiatowi. Na spotkaniu komisji pałacowej doszli do wniosku, że bezwzględnie powinna powstać fundacja, która podjęłaby się pozyskiwania środków na ten cel. Ponownie głos zabrał radny Krzysztof Ojczyk. Odniósł się do wypowiedzi radnego Jana Kusiaka, uważa, że fundacja, która ma powstać powinna być tylko gminna. Unikniemy w ten sposób kłopotliwej sytuacji, jeżeli w przyszłości okaże się, że powiaty przestaną istnieć. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska powiedziała, że spadkobiercy majątku Goetzów stwierdzili, że jeśli pałac zostanie w rękach gminy, to cała jego wyposażenie oddadzą w depozyt. Przewodniczący Rady podziękował radnym za udział w dyskusji i udzielił głosu Panu Burmistrzowi. Burmistrz odpowiedział na pytania jakie padły podczas powyższej debaty pod Jego adresem. Radnemu Krzysztofowi Dudzińskiemu udzielił odpowiedzi w temacie pozyskiwania środków z budżetu Gminy. Są dwie możliwości: weryfikacja dochodów i wydatków albo pozyskiwanie pieniędzy z zewnątrz. Jeżeli chodzi o rozmowy w sprawie przejęcia zespołu parkowo-pałacowego to nie chciałby jeszcze ujawniać na jakim są etapie, są to na razie tylko rozmowy wstępne. Jeżeli chodzi o współdziałanie jednostek samorządu terytorialnego w temacie pałacu Goetza to najlepszym rozwiązaniem jest fundacja, która dokładnie sprecyzuje rolę każdego z tych podmiotów. Po tym wystąpieniu Przewodniczący obrad odczytał oświadczenie Nr XVIII/1/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Brzesko zespołu parkowo – pałacowego przy ul. Barona Jana Goetza w Brzesku i poddał go pod głosowanie. W tym temacie głos zabrał radny Krzysztof Ojczyk, zapytał, czy upoważnienie może być dane w formie oświadczenia, czy nie należy przygotować go w formie uchwały. Odpowiedzi udzielił Pan Sekretarz. Oświadczenie jest również formą wyrażenia woli Rady Miejskiej a uchwała nie może być dzisiaj podjęta, ponieważ musi być ona odpowiednio przygotowana, musi przejść całą ścieżkę legislacyjną, ponadto powinna znaleźć się w porządku obrad. Radna Agata Brzeska – Lebiecka uważa, że nic nie stoi na przeszkodzie, by Rada Miejska jako intencyjne stanowisko przyjęła to oświadczenie, natomiast uchwała zostanie podjęta wówczas, jeżeli Powiat zajmie stanowisko w tej sprawie. Po dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem oświadczenia w sprawie przejęcia przez Gminę Brzesko zespołu parkowo – pałacowego przy ul. Barona Jana Goetza w Brzesku i poddał go pod głosowanie. Oświadczenie zostało podjęte jednogłośnie. W tym miejscu Przewodniczący zarządził 30 minutową przerwę. Obrady po przerwie. Ad. 5. Analiza i ocena funkcjonowania placówek oświatowych w Gminie Brzesko – Szkoła Podstawowa Nr 2 i Nr 3 w Brzesko oraz Nr 1, 2 w Jadownikach. Sprawozdanie w w/w temacie przedstawił Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Pan Józef Cierniak. Stanowi ono załącznik do niniejszego protokołu. Przewodniczący obrad podziękował Naczelnikowi za wystąpienie oraz otworzył dyskusję w tym temacie. Radna Jadwiga Kramer zapytała, czy rodzice są dostatecznie poinformowani o możliwości refundacji kosztów przez Miejski Osrodek Pomocy Społecznej za obiady na stołówkach szkolnych, zwłaszcza w Szkole Podstawowej Nr 3 w Brzesku, ponieważ w tej szkole korzysta z tych obiadów stosunkowo niewielki odsetek dzieci. Radny Józef Kubas uważa, że od dokonywania oceny w zakresie merytorycznym i dydaktycznym szkół są odpowiedni wizytatorzy kuratoryjni. Po zapoznaniu się z tym sprawozdaniem uważa, że szczególną uwagę należy zwrócić na poprawę bazy technicznej placówek oświatowych, klaso - pracowni oraz sal gimnastycznych. Ocenia wysoko pracę dyrektorów szkół, które zostały ostatnio przeanalizowane. Głos zabrała radna Anna Kądziołka – Kukurowska. Podziela zdanie radnego Kubasa, że każda ze szkół pracuje bardzo dobrze. Chciałaby, aby była możliwość poznania bliżej tych szkół zwłaszcza ich społeczności. Nadmieniła również o olimpiadzie historycznej ogłoszonej przez Fundację Polsko – Izraelską do spraw Promocji Kultury Polsko – Żydowskiej, na temat historii kultury żydowskiej na polskiej ziemi. Uważa, że takie olimpiady nie powinny mieć miejsca. Zwróciła się również do Naczelnika Józefa Cierniaka, by w przyszłym roku zaplanować w budżecie środki na zakup książek do bibliotek. Naczelnik Józef Cierniak odpowiedział radnej Kramer, że w tej chwili trudno jest odpowiedzieć na pytanie, dlaczego mało uczniów korzysta z obiadów refundowanych przez MOPS. Gmina wyszła naprzeciw tej grupie polskich rodzin, które znajdują się w najgorszej sytuacji materialnej. Niemniej jednak są jeszcze rodziny, które mogłyby otrzymać taką pomoc z MOPS, jednak nie dopełnią one odpowiednich formalności dlatego tej pomocy nie otrzymują. Zapewnia, że informacja o sposobach w jaki można uzyskać zwolnienie z opłaty stałej dotarła do rodziców. Ustosunkował się do wypowiedzi radnej Anny Kądziołki – Kukurowskiej odnośnie konkursów historycznych. Każdorazowo gdy jakieś ogłoszenie w tej sprawie przychodzi do Wydziału EKiS jest przekazywane do szkół. W gestii dyrektora szkoły, czy też nauczycieli leży to, jaki konkurs zostanie w danej szkole przeprowadzony. Głos zabrała radna Janina Drużkowska – Cader, poinformowała zebranych, że kupiła książkę pt. „Wychować człowieka szlachetnego” autorstwa Dariusza Zalewskiego. Jest to jedna z niewielu pozycji, która omawia jak wychowywać do odpowiednich zalet i jak przeciwdziałać odpowiednim wadom. Uważa, w każdej szkole powinna się znaleźć taka pozycja. Naczelnik Wydziału EKiS poprosił o wypożyczenie tej książki do wydziału, aby można było się zapoznać z jej lekturą i ewentualnie przesłać o niej informacje do poszczególnych szkół. Radny Krzysztof Ojczyk zapytał Pana Burmistrza, jak wygląda sprawa dotacji do termomodernizacji, o której mówiono na wcześniejszych sesjach przy okazji remontów placówek oświatowych. Odpowiedzi udzielił Z-ca Burmistrza Krzysztof Bigaj. Wnioski o termomodernizację zostały złożone do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jednak w styczniu zostało zmienione prawo w dziedzinie termomodernizacji i gmina nie może liczyć na dotację bezzwrotną. Możliwe są pożyczki umarzane w 35 % z kredytami na 10 lat. Słuszna jest uwaga, że wracamy do punktu wyjścia, czyli zaczynamy od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Banku Gospodarstwa Krajowego Eko-Fuduszu i Banku Ochrony Środowiska. W przyszłym tygodniu będą przeprowadzane rozmowy w WFOŚ, na temat jaka będzie najkorzystniejsza opcja termomodernizacji, zależy to jednak również od tego na ile budżet w przyszłych latach będzie w stanie to udźwignąć. Głos zabrał dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2 w Brzesku Pan Józef Kaczmarczyk. Zwrócił uwagę na fakt, że w szkole której jest dyrektorem istnieją oddziały integracyjne. Podziękował radnym, burmistrzowi oraz Naczelnikowi Wydziału EKiS, że znalazły się środki na przygotowanie tych oddziałów. Przewodniczący Rady podziękował za dyskusję w tym temacie oraz przeszedł do następnego punktu w porządku obrad. Ad. 6. Analiza stanu bezpieczeństwa publicznego w Gminie Brzesko. Informacje w powyższym temacie przedstawił Komendant Komendy Powiatowej Policji w Brzesku Pan Andrzej Małek. Informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Po wystąpieniu Pana Komendanta Przewodniczący Rady otworzył dyskusję w tym temacie. Jako pierwszy głos zabrał Pan Zdzisław Grodny. Wyraził duży podziw dla pracy obecnej Policji w Brzesku. Dobrze, że powzięto kroki, aby Strzelnica Sportowa rozpoczęła swoją działalność. Podziwia przeprowadzono ostatnio akcję trzeźwości. Zapytał, co brzeska Policja czyni w walce z terroryzmem, jak wygląda współpraca Policji z Państwową Inspekcją Ruchu Drogowego, jakie środki Policja pozyskuje z nałożonych mandatów oraz czy jest już w pełni uruchomiona komputeryzacja ewidencji pojazdów w systemie krajowym. Komendant Policji odpowiedział, że z mandatów Policja nie miała i nie ma nigdy dochodów, środki w ten sposób pozyskane w całości przekazane są na konto Skarbu Państwa. Współpraca Policji z Państwową Inspekcją Ruchu Drogowego przebiega bardzo dobrze. Jeśli chodzi o walkę z terroryzmem to są podejmowane działania w tym kierunku. Pewne z nich objęte są klauzulą tajności. Wkrótce dzieciom i młodzieży szkolnej zostaną rozdane materiały informacyjne dot. bezpieczeństwa, bez zbędnego siania paniki i lęku. Uważa, że Polska jest krajem bezpiecznym, a służby policyjne są dobrze przygotowane do walki z terroryzmem. Głos zabrała radna Janina Drużkowska – Cader, pogratulowała rzetelnego przygotowania sprawozdania. Uważa, że w policyjnej strategii zwalczania przestępstw powinny się znaleźć również przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu ludzkiemu takie jak gwałty czy zabójstwa. Bardzo zmienia się w ostatnim czasie rodzaj pracy i wielorakość działań policji. Ważna jest współpraca policji ze społeczeństwem, jeżeli dalej będzie się ona posuwać to prestiż policji będzie wzrastał, będzie wzrastało również poczucie bezpieczeństwa. Uważa, że mało mówi się o tematyce zgwałceń. Osoby będące ofiarą tych przestępstw najczęściej nie dochodzą swoich praw, ze względu na skomplikowaną procedurę wykrywalności tych przestępstw, co jeszcze bardziej ośmiela przestępców do działania. Kadra policji wg. radnej jest bardzo dobrze przygotowana do swojej pracy. Komendant Policji podziękował za pozytywne opinie przedstawionej przez siebie informacji. Zaznaczył, że maleje dynamika przestępstw kryminalnych, w związku z tym cel strategii na 2003 r. został osiągnięty. Zapewnił, że Policja przykłada dużą wagę do przestępstw kryminalnych o charakterze przestępstw seksualnych. Głos zabrał Burmistrz Jan Musiał. Patrząc na działania brzeskich policjantów wyraża duże zadowolenie, podziękował Komendantowi i Jego pracownikom za trudną i odpowiedzialną pracę. Dobra jest współpraca Policji ze szkołami z samorządem oraz ze społeczeństwem. Radny Zdzisław Grodny zapytał, czy nie ma możliwości pozyskania środków z Towarzystw Ubezpieczeniowych na usprawnienie bezpieczeństwa ruch drogowego, zwłaszcza jeśli chodzi o bezpieczeństwo na skrzyżowaniach. Komendant Policji odpowiedział, że bezpieczeństwo ruchu drogowego należy cały czas podnosić. Jedną z form podnoszenia bezpieczeństwa są tzw. progi zwalniające, których niestety w Brzesku brakuje. Prosi Radę Miejską o zwrócenie uwagi na to zagadnienie. Głos zabrała przewodnicząca osiedla Brzezowieckiego Pani Katarzyna Pacewicz – Pyrek. Zapytała dlaczego, jako przewodnicząca osiedla, od roku nie może skontaktować się ze swoim dzielnicowym. Nie był na żadnym spotkaniu z mieszkańcami, jak również na spotkaniu zarządu pomimo zaproszeń. Do tej wypowiedzi ustosunkował się Pan Komendant. Odpowiedział, że cały czas trwa uzupełnianie wakatów. Jest wielu chętnych adeptów sztuki policyjnej, niemniej jednak przyjmowanie do pracy trwa powoli, ponieważ sprawdzanie policjanta trwa wiele miesięcy. Z informacji jakie posiada wynika, że na osiedlu Brzezowieckim jest już dzielnicowy i ma rozpocząć swoją pracę. W tym miejscu Przewodniczący zamknął dyskusję w tym temacie i przeszedł do następnego punktu w porządku obrad. Ad. 7. Podjęcie uchwał w sprawach: 1) w sprawie stosowania bonifikaty przy nabywaniu na własność przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Brzesku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste. Projekt uchwały omówił Pan Sekretarz Bogusław Babicz. Wyjaśnił, że radni otrzymali w materiałach na sesję projekt tej uchwały. Wstępnie sprawa była omawiana na poprzedniej sesji Rady Miejskiej, na której radna Janina Drużkowska – Cader wystąpiła z podobnym projektem uchwały. Sprawa ta była również dyskutowana na komisjach Rady Miejskiej, które wyraziły swoje opinie głównie w wysokości bonifikaty, która ma być stosowana przez Gminę przy sprzedawaniu Spółdzielni Mieszkaniowej prawa wieczystego użytkowania. Przytoczył przepisy, na podstawie których powstała w/w uchwała. Pomimo tego, że ustawa mówi o samym stosowaniu bonifikaty można również w tej uchwale zastosować dodatkowe obostrzenia dla Spółdzielni Mieszkaniowych, aby szybciej wdrożyć w życie przekazywanie członkom Spółdzielni prawa własności lub odrębnej własności lokali. Nowy projekt powstał na podstawie projektu uchwały złożonego przez radną Janinę Drużkowską – Cader. Wzięto pod uwagę te przepisy, które są zgodne z ustawą o gospodarce nieruchomościami. Przedstawił propozycje nowych zapisów w przedmiotowej uchwale. W tym miejscu radna Agata Brzeska – Lebiecka złożyła formalny wniosek, aby Przewodniczący Rady zarządził kilkuminutową przerwę, w czasie której nowy projekt uchwały zostanie dostarczony wszystkim radnym. Przewodniczący poddał ten wniosek pod głosowanie. Wniosek został podjęty. 17 głosów za, 2 przeciw i 2 wstrzymujące się. W związku z powyższym Przewodniczący Rady ogłosił 10 – minutową przerwę w obradach. Po przerwie Przewodniczący Rady wznowił dyskusję nad projektem uchwały w sprawie stosowania bonifikaty przy nabywaniu na własność przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Brzesku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste. Głos zabrała radna Janina Drużkowska – Cader. Wyjaśniła skąd wzięła nowy projekt uchwały w w/w sprawie. Dobrze, że niektóre zapisy zostały dodane do tegoż projektu, ponieważ z informacji jakie posiada wynika, że niektóre gminy, które podjęły już uchwały o bonifikacie, w wielu przypadkach je aneksują dopisując bardziej precyzyjne warunki. W tym miejscu Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wysokość bonifikaty stosowanej przy nabywaniu na własność przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Brzesku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, z propozycją 90 %, gdyż tak wnioskowała większość komisji. Propozycja, aby bonifikatę przy nabywaniu na własność przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Brzesku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste zastosować w wysokości 90 % została przyjęta jednogłośnie. Następnie zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Pan Stanisław Milewski odczytał projekt uchwały Nr XVIII/114/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004r. w sprawie stosowania bonifikaty przy nabywaniu na własność przez Spółdzielnię Mieszkaniową w Brzesku nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste. Projekt został przyjęty jednogłośnie. 2) Uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr XIX/217/2000 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 września 2000 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu jej rozdzielania oraz sposobu kontroli dotacji udzielonych z budżetu Gminy Brzesko podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych na zadania publiczne. Powyższy projekt omówił Pan Sekretarz. Uchwała, jak również uzasadnienie do tej uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu. W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag do przedmiotowej uchwały, zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Pan Tadeusz Pasierb odczytał uchwałę Nr XVIII/115/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu jej rozdzielania oraz sposobu kontroli dotacji udzielonych z budżetu Gminy Brzesko podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych na zadania publiczne. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej przyjęciem. Uchwała została przyjęta jednogłośnie. 3) uchwała w sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na terenie Gminy Brzesko. Uchwałę omówił Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Pan Józef Cierniak. Projekt tej uchwały jak również uzasadnienie do niej stanowią załącznik do niniejszego protokołu. Po wystąpieniu Naczelnika przystąpiono do dyskusji w tym temacie. Głos zabrała radna Jadwiga Kramer. Uważa, że przy nazwach przedszkoli powinny znajdować się ulice, przy których placówki się znajdują, ułatwi to bowiem ich lokalizację. Naczelnik wyjaśnił, że przedszkola otrzymały te nazwy we wcześniejszych uchwałach w tej sprawie i aby teraz to zmienić należałoby zmienić tamte uchwały oraz wszystkie statuty przedszkoli. Radny Kazimierz Sproski zapytał, czy jest możliwość, pozyskania subwencji, jeśliby oddziały „zerówkowe” znajdowały się w szkołach. Naczelnik wyjaśnił, że ustawodawca wycofał się z możliwości umieszczenia oddziałów „zerówkowych” w szkołach. Do tej wypowiedzi ustosunkował się również Burmistrz Jan Musiał. Według Niego, obowiązek zapewnienia przez gminę dostępu wszystkich dzieci sześcioletnich do obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, jest dowodem kolejnego przekazania zadań gminom, bez pokrycia finansowego. Głos zabrał zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj. Od roku prowadzone są konsultacje z rodzicami na temat przeniesienia oddziałów „zerówkowych” do szkół, jednak rodzice nie są przychylnie nastawieni do tego pomysłu. Głos zabrał sołtys Mokrzysk Pan Marek Kośmider. Zapytał, czy na gminie ciąży obowiązek dowiezienia dzieci do przedszkoli, jeżeli odległość wynosi do 3 km. Odpowiedzi udzielił Naczelnik Józef Cierniak. Problem ten rozstrzyga ustawa o systemie oświaty. Wydział będzie przy naborze do oddziałów przedszkolnych w taki sposób współpracować, aby jeżeli z innego krańca gminy zostanie dziecko przyjęte, to rodzic będzie musiał podpisać oświadczenie, że nie będzie rościł sobie praw z tytułu dowożenia dziecka do przedszkola przez Gminę. W związku z zamknięciem dyskusji w powyższym temacie zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Brzesku Pan Stanisław Milewski odczytał uchwałę Nr XVIII/116/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych na terenie Gminy Brzesko. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej przyjęciem. Uchwała została przyjęta jednogłośnie. 4) uchwała w sprawie nadania imienia publicznemu Gimnazjum nr 1 w Brzesku. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Przewodniczący Rady wyjaśnił, że uchwała jest propozycją społeczności szkolnej Gimnazjum Nr 1. Zapytał, czy są jakieś uwagi do projektu uchwały. Uwag nie wniesiono. W związku z powyższym zastępca przewodniczącego odczytał uchwałę NR XVIII/117/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie nadania imienia publicznemu Gimnazjum nr 1 w Brzesku. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej przyjęciem. Uchwała została podjęta jednogłośnie. 5) Uchwała w sprawie nadania imienia Publicznemu Gimnazjum Nr 2 w Brzesku. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. W związku z brakiem pytań do przedmiotowego projektu uchwały zastępca Przewodniczącego Rady Pan Stanisław Milewski odczytał uchwałę NR XVIII/118/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie nadania imienia publicznemu Gimnazjum nr 2 w Brzesku. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej przyjęciem. Uchwała została podjęta jednogłośnie. 7) uchwała w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Brzeska”. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Powyższą uchwałę omówił Pan Sekretarz. Wyjaśnił, że wniosek w sprawie nadania tytułu dla Państwa Anny i Kazimierza Kuralów złożył Cech Rzemieślników oraz Małych i Średnich Przedsiębiorców. Następnie na prośbę radnej Anny Kądziołka – Kukurowskiej odczytał opinię w w/w temacie. Opinia stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Do odczytanej opinii dołączył swoją wypowiedź zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj. Wyraża duże uznanie dla pracy państwa Kuralów, przypomniał o nagrodach jakie otrzymali za swoją pracę, przez co promują Brzesko. Burmistrz Jan Musiał, również docenia pracę Państwa Kuralów i uważa, że tytuł „Zasłużony dla Miasta Brzeska” w pełni się Im należy. Radny Ojczyk odniósł się do podstawy prawnej przedmiotowej uchwały tj. do uchwały Nr XXVII/179/96 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 18 grudnia 1996 r. w sprawie zasad i trybu nadawania tytułów „Honorowy Obywatel Miasta Brzeska” i „Zasłużony Obywatel Miasta Brzeska”. Uważa, że wnioski w sprawie nadawania tych tytułów powinna opiniować nie tylko Komisja Prawa, Porządku i Promocji, ale należy je poddawać szerszej konsultacji. Głos zabrała radna Maria Kucia. Zaznaczyła, jak wiele Państwo Kuralowie czynią dla Jadłodajni, gdyby nie ich pomoc to ani dotacje z Urzędu Miasta ani sponsorzy nie pozwoliłyby na funkcjonowanie Jadłodajni. Radny Dudziński uważa, że nie ma potrzeby wprowadzać zmian w uchwale, o której mówił Pan Krzysztof Ojczyk, ponieważ jeżeli komuś przyznawany jest tytuł „zasłużony” czy „honorowy” obywatel, to wiadomą rzeczą jest, że jest to osoba znana i opinia jednej, a merytorycznej, komisji w zupełności wystarczy. Radna Janina Drużkowska – Cader nadmieniła, że Komisja ds. Rodziny poprzedniej kadencji Rady, składała już wniosek o nadanie tytułu Państwu Kuralom. Było to wówczas, gdy powstawała Jadłodajnia. Należy doceniać dotychczasowe działania, ponieważ to zobowiązuje na przyszłość osoby, które ten tytuł otrzymują. W związku z zakończoną dyskusją w w/w temacie zastępca przewodniczącego Pan Satnisław Milewski odczytał uchwałę Nr XVIII/119/2004 rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie nadania tytułu „Zasłużony dla Miasta Brzeska”. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej przyjęciem. Uchwała została podjęta jednogłośnie. 7) uchwała w sprawie nadania tytułu „Honorowego Obywatela Miasta Brzeska”. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Projekt uchwały omówił Sekretarz Bogusław Babicz. Odczytał zebranym wniosek o nadanie tytułu honorowego obywatela Brzeska Ks. Dziekanowi Zygmuntowi Bochenkowi, który został złożony przez Stowarzyszenie Wspierania Rozwoju Młodzieży „Wzrastanie” w Brzesku. W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag do przedmiotowej uchwały, zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Pan Tadeusz Pasierb odczytał uchwałę Nr XVIII/120/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie nadania tytułu „Honorowego Obywatela Miasta Brzeska”. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej przyjęciem. Uchwała została podjęta: 20 głosów za. 8) uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Przewodniczący Rady poinformował, że Pani Janina Drużkowska - Cader złożyła pismo w sprawie wyrażenia gotowości do prac w komisjach Rady Miejskiej. W związku z tym, że obecnie są wolne miejsca w Komisji Prawa, Porządku Publicznego i Promocji, zaproponował radnej pracę w tej komisji. Radna Janina Drużkowska – Cader przyjęła tę propozycję. W związku z brakiem pytań do przedmiotowego projektu uchwały zastępca Przewodniczącego Rady Pan Stanisław Milewski odczytał uchwałę NR XVIII/121/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie zmiany uchwały Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku a dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej przyjęciem. Uchwała została podjęta: 20 głosów za, 1 wstrzymujący się. 9) uchwała w sprawie utworzenia specjalnego obwodu głosowania w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej obwodu głosowania do przeprowadzenia wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 13 czerwca 2004 r. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. W związku z brakiem pytań do przedmiotowego projektu uchwały zastępca Przewodniczącego Rady Pan Tadeusz Pasierb odczytał uchwałę NR XVIII/122/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie utworzenia specjalnego obwodu głosowania w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej obwodu głosowania do przeprowadzenia wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 13 czerwca 2004 r. Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za jej podjęciem. Uchwała została podjęta jednogłośnie. 10) uchwała w sprawie zmiany uchwały o stałych obwodach głosowania na obszarze Gminy Brzesko. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Zastępca Przewodniczącego Rady Pan Stanisław Milewski odczytał uchwałę NR XVIII/123/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie zmiany uchwały o stałych obwodach głosowania na obszarze Gminy Brzesko. Radny Edwarda Knaga poprosił o uzasadnienie do przedmiotowej uchwały, ponieważ według Niego nowo utworzone ulice na terenie Miasta Brzeska powinny być przydzielone do innych obwodów głosowania niż jest to w tej uchwale. Wyjaśnień udzielił Pan Sekretarz. Jest to konsekwencja ustalenia w 1998 r. tzw. stałych obwodów głosowania. Wystąpiono w pismem do Komisarza Wyborczego z prośbą, aby umożliwić mieszkańcom min. ul. Wiejskiej, Poprzecznej, Wiosennej głosowanie w Obwodzie Nr 8, względnie o utworzenie nowego obwodu głosowania. Odczytał odpowiedź jaką otrzymał na to pismo. Wynika z niej, że głosowanie do przeprowadzenia wyborów posłów do Parlamentu Europejskiego może odbywać się tylko w stałych obwodach głosowania. Ponadto omówił szczegółowo kiedy Rada Gminy może zmienić stałe obwody głosowania. Głos zabrał radny Krzysztof Ojczyk. Uważa, że należy zmienić stałe obwody do głosowania, jeżeli są sygnały, że mieszkańcy mają niedogodności. W związku z zamknięciem dyskusji w powyższym temacie Przewodniczący Rady ogłosił głosowanie za przyjęciem uchwały Nr XVIII/123/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie zmiany uchwały o stałych obwodach głosowania na obszarze Gminy Brzesko. Uchwała została podjęta: 16 głosów za, 1 głos przeciw, 3 głosy wstrzymujące. Ad. 8. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. Interpelacje złożyli: 1)Pan Zdzisław Grodny Interpelacja: dot. zagrożenia ruchu na skrzyżowaniu ul. Głowackiego – Bernackiego (dawna ul. Graniczna) w Brzesku. Na przedmiotowym skrzyżowaniu występuje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu w przypadku zamiaru skrętu w lewo czyli w ul. Bernackiego – pojazdu, który dojeżdża do skrzyżowania od strony Jadownik. Oczekującego pojazdu na skręt w lewo omijamy prawa stronę po bardzo wyboistym poboczu. Wyboje i ich gęstość jest dość duża i może spowodować uszkodzenia podwozia u omijanego pojazdu. Nawierzchnia pobocza jest żużlowa lecz jest bardzo zużyta, nie nadająca się do użytkowania bo zagraża bezpieczeństwu ruchu. Mając powyższe na uwadze zwracam się z uprzejmą prośbą do Pana Burmistrza o pisemne wystąpienie do właściwych władz o bardzo pilną poprawę płynności ruchu na tym skrzyżowaniu. 2)Stanisław Turlej Interpelacja pisemna: Zwracam się z prośbą o informację, jakie działania podjęły władze Gminy Brzesko w interesie mieszkańców naszej Gminy, by Skarb Państwa, do którego należy Uszwica zrealizował prace nad czyszczeniem i umacnianiem koryta tej rzeki. Mieszkańcy nie tylko tracą grunt, ale także w skutek podmycia istniejących dróg nie mogą dojechać do nieruchomości. Proszę w imieniu mieszkańców Sterkowca o interwencję, by prace przy czyszczeniu rzeki objęły cały odcinek rzeki w naszej miejscowości. Należy ciągle przypominać Małopolskiemu Zarządowi Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie, Rejon Nadzoru i Urządzeń w Brzesku, o pilnej potrzebie wykonania niezbędnych prac. 3)Pan Krzysztof Ojczyk Interpelacja pisemna: W związku z niepełną odpowiedzią na moją interpelację dotyczącą sprzedaży firmie AMOCO prawie 2 ha działki, ponownie proszę o odpowiedź na następujące pytania: Do czego zobowiązała się firma Amoco w akcie notarialnym sprzedaży, jakie warunki postawiono? Czy firma Amoco miała prawo odsprzedać działkę osobom trzecim, bez wywiązania się z zapisów umowy? Czy umowa dopuszcza sprzedaż działki kilku inwestorom? W jaki sposób zapisy umowy notarialnej zostały zrealizowane przez następców prawnych firmy Amoco? Jakie sankcje mogą grozić inwestorowi (inwestorom) z tytułu nie wywiązania się z umowy? (np. w oparciu o kodeks cywilny?) Kiedy wydano pozwolenia na budowę dla znajdujących się tam obiektów? Jak te decyzje miały się w stosunku do zapisów umowy i wydanej wcześniej decyzji? Czy w międzyczasie dokonywane były zmiany w umowie notarialnej lub w jakikolwiek inny sposób z następcami prawnymi firmy AMOCO? 2. Chciałbym poruszyć problem utworzenia bezpłatnej infolinii Urzędu Miejskiego po numerem 0 800............. celem lepszej obsługi interesantów. Uważam, że taka infolinia mogłaby być czynna w godzinach funkcjonowania magistratu tak, aby interesant mógł się dowiedzieć: gdzie i w jaki sposób można załatwić sprawę w Urzędzie, o wymaganych dokumentach i opłatach związanych z załatwieniem sprawy, o terminach odpowiedzi, przepisach prawnych i jednostce odpowiedzialnej za rozpatrzenie sprawy, o przeprowadzonych przetargach, imprezach kulturalnych, sportowych i itp. Jeśli Urząd nie byłby właściwy do załatwienia sprawy, pracownicy informowaliby, gdzie można się zwrócić z daną sprawą. 4)Pan Józef Kubas Interpelacja pisemna: Jaki jest pogląd Burmistrza Brzeska na temat budowy nowego dworca autobusowego w Brzesku? Obecny dworzec autobusowy znajduje się w centrum miasta, jest bardzo ciasny pod względem powierzchni, ma zniszczone tzw. perony, które zagrażają bezpieczeństwu podróżnych. Podniszczony, drewniany barak pełni funkcję kasy oraz poczekalni dla podróżnych i kierowców. Uważam, że ten obraz widziany oczyma podróżującego autobusem lub samochodem prywatnym nie przynosi dobrej promocji naszemu miastu. Już od kilku lat mówi się w Brzesku o budowie nowego dworca autobusowego planowanego w pobliżu ulic Powstańców Warszawy i Solskiego. Jest to teren wymarzony na lokalizację dworca autobusowego, bo naprzeciw znajduje się plac targowy a odległość od centrum miasta niewielka. Przesuniecie ruchu autobusowego i busowego z centrum spowoduje poprawę estetyki miasta oraz wykorzystanie wolnych terenów na budowę parkingów czy rozwój drobnej przedsiębiorczości. 5)Pani Jadwiga Kramer Interpelacja pisemna dot:. rozliczenia kosztów CO W imieniu mieszkańców bloków komunalnych, zarządzanych i administrowanych przez MZGM w Brzesku, proszę o podjęcie działań, mających na celu uregulowanie zasad płatności mieszkańców za CO. Problem ten był już w 2003 r. dwukrotnie sygnalizowany Dyrekcji MZGM pierwszy raz jako wniosek z Zebrania Ogólnego Mieszkańców os. OKOCIMSKIE drugi raz na sesji RM w Brzesku /w dyskusji nad ocena działalności MZGM w pierwszym półroczu 2003 r./ Problem dotyczy proporcjonalnego rozliczania kosztów CO przez 12 m-cy w roku, a nie tylko w sezonie grzewczym. Obecnie stosowany system rozliczeń powoduje, że w okresie jesienno – zimowym wymiar czynszu zawierający element CO jest dwukrotnie wyższy niż w pozostałych miesiącach wiosenno – letnich. Powoduje to, że w okresie grzewczym mieszkańcy, w zdecydowanej większości emeryci i renciści, zasadniczą część swoich świadczeń /dochodów/ muszą przeznaczyć na czynsz z wysoką opłatą za CO, niejednokrotnie niemal przymierając głodem. Apeluję do sumienia p. Dyrektor mgr Janiny Wody o podjęcie działań zmierzających do zmiany tego sposobu rozliczania kosztów CO w zasobach komunalnych, a panią Skarbnik Gminy o praktyczną pomoc służbom finansowym w rozwiązaniu tego problemu, aby to nie kolidowało z właściwym zamknięciem roku budżetowego w tym zakładzie. Teraz jest właściwy czas, po zakończeniu sezonu grzewczego 2003/2004, aby w okresie wiosenno – letnim odłożyć na wydzielonym koncie część bieżących wpłat, na dopłaty do CO w następnym okresie grzewczym. 6)Związek Nauczycielstwa Polskiego, Zarząd Oddziału w Brzesku Interpelacja pisemna: Zarząd Oddziału ZNP w Brzesku wnosi następujące interpelacje i zapytania: Dlaczego organ prowadzący nie przewidział w planie finansowym środków na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Sportu z dnia 22.12.2003 r. w sprawie sposobu podziału części subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2004 (Dz. U. z dnia 30.12.2003 r.) Kiedy zostanie dokonana korekta? Ponadto z przykrością stwierdzamy, że – w piśmie z dnia 4 marca 2004 roku (EKS.VI.0717/7/2004), podpisanym przez Sekretarza Gminy – dyrektorzy szkół zostali wprowadzeni w błąd informacją, że: „Oddział nie jest władny w dokonywaniu kontroli w naliczaniu i wydatkowaniu środków z tego funduszu...” Brak odpowiedzi na pisma Zarzadu Oddziału kierowane do Burmistrza Brzeska, jak i zakaz udzielania informacji przez dyrektorów szkół stoi w sprzeczności z ustawą o związkach zawodowych. Zapytania radnych: Radna Anna Kądziołka – Kukurowska podniosła temat biletów na przejazd autobusami MPK Sp. z o. o. w Brzesku, w wysokości 20 groszy. Proponuje, by wprowadzić zmianę w uchwale, w której znalazł się zapis mówiący o w/w biletach, ponieważ przysparzają one wiele kłopotów zwłaszcza ludziom starszym i niedołężnym. Radna Janina Drużkowska – Cader podniosła problem, który zaznaczyła dwa miesiące temu, dot. uwłaszczenia osób, które nabyły wcześniej prawo do wieczystego użytkowania przed 1990 r. na mocy ustawy o ustroju rolnym. Pyta, czy listy uwłaszczonych gruntów zostały wywieszone w Urzędzie Miejskim. Zapytała na jakich warunkach zbywane są działki przy Cmentarzu Żydowskim tj. ogródki działkowe. Podniosła temat estetyki reklam znajdujących się w centrum miasta. Uważa, że radni powinni zwrócić uwagę jakie reklamy zamieszczane są w Brzesku, czy nie burzą one estetyki. Pyta, czy pieniądze ze złomowania autobusów MPK Sp. z o.o. w Brzesku zasiliły konto MPK czy konto Gminy. Zapytała jak funkcjonuje stacja paliw na bazie MPK, skoro z informacji jakie posiada wynika, że autobusy tankują na innych stacjach. Radny Krzysztof Dudziński zapytał, kiedy zostaną wyremontowane „dziury” w jezdniach przy ul. Ogrodowej, które powstały po sezonie zimowym. Poinformował, że przy ul. Czecha, w miejscu, gdzie zasypywane były wykopy po kanalizacji, grunt się zapada. Zaznaczył, że odpowiedź na interpelację w sprawie BIM-u jaką otrzymał od Burmistrza jest niesatysfakcjonujaca i prosi o bardziej szczegółowe wyjaśnienia w bezpośredniej rozmowie z Panem Burmistrzem. Radny Józef Kubas pyta, kiedy przestanie istnieć i pracować Komisja Pałacowa. Z przyjemnością przyjął pracujące na ulicach miasta brygady sprzątające. Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił uwagę na słabo widoczne oznakowanie poziome na ul. Kościuszki (wjazd na stację StatOil) i ul. Mickiewicza (Rondo Mark 1) w Brzesku. Uważa, że należy zamontować tam bardziej trwałe oznakowanie, w celu usprawnienia ruchu. Zapytał Pana Burmistrza oraz Sołtysa Bucza, czy prawdą jest, że w Buczu powstał „Komitet protestacyjny” przeciwko budowie Zakładu Segregacji Odpadów. Zwrócił uwagę na zapadnięte w jezdni kanały na ul. Solskiego. Uważa, że zagraża to bezpieczeństwu pojazdom poruszającym się po tej jezdni. Radny Edward Knaga zapytał, czy jest możliwość, aby ulotki dot. segregacji odpadów były dostarczane na osiedle Jagiełły w większej ilości, ponieważ ta ilość, którą otrzymują jest zdecydowanie za mała i nie docierają one do wszystkich zainteresowanych. Zwrócił uwagę na fakt, że przy ciągach ciepłowniczych znikają włazy żeliwne, (najprawdopodobniej zabierane są przez „zbieraczy złomu”) a ich brak zagraża ludziom tamtędy przechodzącym. Radna Jadwiga Kramer zapytała jaka będzie częstotliwość odbioru odpadów komunalnych. Radny Zbigniew Mastalerz zapytał, czy Pan Przewodniczący Rady nie uznaje za stosowne dopuszczać do głosu osób spoza rady, w tematach, w których mogą mieć coś do powiedzenia. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Jan Musiał. Odpowiedź radnej Jadwidze Kramer odnośnie częstotliwości odbioru odpadów posegregowanych. Odpowiedzi w tym temacie Burmistrz udzieli niezwłocznie na piśmie, jak tylko skonsultuje te sprawę z Prezesem BZK. Odpowiedź radnemu Edwardowi Knaga odnośnie kradzieży złomu. Burmistrz prosi, aby zwracać na podobne sytuacje uwagę i informować go o tych przypadkach. Słuszna jest uwaga, że dostarczanych ulotek o segregacji odpadów jest zdecydowanie za mało. Urząd postara się tej sytuacji zaradzić. Odpowiedź radnemu Krzysztofowi Ojczykowi w temacie ul. Solskiego. Podjęte zostały wstępne interwencje związane z szybkim remontem tej drogi. W kontekście komitetu protestacyjnego w Buczu informuje, że nie otrzymał żadnej wiadomości w tym temacie. Odpowiedź na pytanie w sprawie remontu jezdni po sezonie zimowym Panu Krzysztofowi Dudzińskiemu. Jest już rozstrzygnięty przetarg na utrzymanie dróg. Jeżeli chodzi o kanalizację to jest tzw. rękojmia gwarancji i Urząd będzie wymagał od Inwestora, żeby przywrócił do poprzedniego stanu drogę w rejonie, gdzie kanalizacja była budowana. Jeśli chodzi o informacje na temat wydawania BIM-u, to zaprasza na rozmowę w tej sprawie, gdzie przedstawi wszystkie tajniki wydawnicze. Odpowiedź radnemu Krzysztofowi Ojczykowi w temacie odświeżenia oznakowania ulic w mieście. Takie rozwiązania jak sygnalizacja świetlna czy inne, z pewnością są bardziej trwałe i bardziej widoczne dla uczestników ruchu ale i też bardziej kosztowne. Odpowiedź radnemu Józefowi Kubasowi na temat kiedy przestanie pracować Komisja Pałacowa. Uważa, że komisja powinna zakończyć już swoją pracę, powinna sformułować konkretne wnioski i przedstawić je na piśmie. Jeżeli w przyszłości zajdzie taka potrzeba to praca komisji zostanie wznowiona. W odpowiedzi radnej Janinie Drużkowskiej – Cader w kontekście ustawy o ustroju rolnym, informuje, że lista nieruchomości, które będą podlegały tej ustawie jest już wywieszona na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim. Jeśli chodzi o estetykę reklam w mieście należy dokładniej przyjrzeć się jakie Rada ma kompetencje w tym temacie. Wrócą do tego zagadnienia przy okazji regulowania odpłatności za reklamy. Jeśli chodzi o pieniądze za złomowanie autobusów, to wyjaśnia, że zajmowała się tym Rada Nadzorcza, która powołana została do kontroli spółek. Znane są już wyniki prac i ocena tych spraw, o których radna wspomniała. Nie są one objęte żadną tajemnicą, można się z nimi w każdej chwili zapoznać. Na bazie MPK nie znajdują się już dystrybutory z paliwem, autobusy są tankowane na innych stacjach benzynowych. Odpowiedź radnej Annie Kądziołka – Kukurowskiej w temacie biletów MPK w wysokości 20 gr. Nie poddał tego większemu komentarzowi, poinformował, że radni otrzymali materiały dot. funkcjonowania spółki, w tym roku musiano zwiększyć dotację dla spółki. Należy zadać sobie pytanie, jak długo będzie można dofinansowywać z publicznych pieniędzy tę spółkę, żeby zaspokajać potrzeby społeczne. Poprosił, aby radni przyjrzeli się otrzymanym materiałom, ponieważ ten temat może wrócić na komisje i sesje jeśli będzie mowa o dopłatach do biletów. Na interpelację radnej Jadwigi Kramer dot. rozliczania kosztów centralnego ogrzewania przez MZGM, zapewnia, że sprawa ta zostanie wkrótce wyjaśniona. Na interpelację radnego Józefa Kubasa w sprawie nowego dworca autobusowego w Brzesku, Burmistrz poinformował, że jest zlecone opracowanie koncepcji tego dworca. Ważnym jest, aby dworzec przenieść w nowe miejsce. Poszukiwane są środki na budowę tego dworca. Można by połączyć wysiłki samorządu terytorialnego i osób prywatnych w budowie tej inwestycji. Interpelacja Pana Krzysztofa Ojczyka dot. sprzedaży działek firmie AMOCO. Odpowiedź w tej sprawie zostanie udzielona na piśmie. W kontekście infolinii, uważa, że jest to propozycja godna rozpatrzenia. Zostaną przeanalizowane koszty jej utworzenia. Na interpelację Pana Stanisława Turleja, dot. czyszczenia rzeki Uszwicy, Burmistrz odpowiedział, że pisma w przedmiotowej sprawie zostały już skierowane do Małopolskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie, Rejon Nadzoru i Urządzeń w Brzesku Niestety nie wszystkie postulaty w nich zawarte są spełniane z uwagi na brak pieniędzy. Na interpelację dot. zagrożenia ruchu na skrzyżowaniu ul. Głowackiego – Bernackiego (dawna ul. Graniczna) w Brzesku złożoną przez Pana Zdzisława Grodnego, Burmistrz Brzeska udzielił następującej odpowiedzi pisemnej: Sprawa przedstawiona przez Pana została już zgłoszona do Rejonu Dróg Krajowych w Tarnowie. Uzyskano informację, że modernizacja drogi krajowej Nr 4 /ul. Głowackiego/ na odcinku Brzesko-Dębno realizowana będzie od września 2004 r. i uwzględnia ona wykonanie w tym miejscu pobocza asfaltowego o szerokości 2 mb. Niezależnie od tego Rejon Dróg Krajowych w najbliższym czasie przystąpi do tymczasowego remontu w/w pobocza drogi. Radny Zbigniew Mastalerz, zapytał raz jeszcze czy Pan Przewodniczący nie uznałby za stosowne udzielać jednak głosu mieszkańcom gminy podczas obrad w tematach, które ich interesują. Przewodniczący Rady uważa, że radni są przedstawicielami mieszkańców, więc jeżeli mieszkańcy chcą rozwiązać jakiś problem powinni złożyć go na ręce radnych, by Ci mogli zabrać w ich imieniu głos na sesji. Na tym zakończono dyskusję w tym temacie. Ad. 9. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. Głos zabrała Przewodnicząca osiedla Brzezowieckiego Pani Katarzyna Pacewicz Pyrek. Popiera zdanie radnego Zbigniewa Mastalerza, ponieważ mieszkańcy osiedla Brzezowieckiego również mogą mieć potrzebę zabrania głosu podczas obrad sesji. Uważa, że można by wprowadzić taką procedurę, iż jeżeli ktoś z mieszkańców chce zabrać głos podczas sesji, składa do Przewodniczącego przed sesją na piśmie w jakiej sprawie chce zabrać głos, a Przewodniczący po rozpatrzeniu tego wniosku decyduje, czy udzielić głosu w tej sprawie czy też nie. Przewodniczący Rady odpowiedział, że do jego biura wpływają różne sprawy i niezwłocznie przekazywane są na ręce burmistrza. Głos zabrała przewodnicząca osiedla Kościuszki - Ogrodowa Maria Kądziołka. Zwraca się z prośbą, by przysyłać dużo więcej ulotek z ogłoszeniami dla mieszkańców osiedla, ponieważ dwie to zdecydowanie za mało. Odniosła się do sprawy przejęcia przez Gminę od Powiatu Zespołu pałacowo – parkowego. Jako radna powiatowa nie wyobraża sobie, by to przejęcie nastąpiło bez jakichkolwiek warunków, prosi by sprecyzować co rada gminy miała na myśli tworząc taki zapis. Przewodniczący Rady odpowiedział, że dzisiaj Rada podjęła tylko oświadczenie, w którym upoważnia się Burmistrza do rozmów w sprawie przejęcia Zespołu pałacowo – parkowego. Jeżeli szczegóły będą ustalone zostanie przygotowany projekt uchwały, który będzie finalizował sprawę przejęcia i zasady na jakich zostanie przejęty Pałac. Głos zabrał Burmistrz Jan Musiał. Odniósł się do nie dopuszczania podczas obrad do głosu osób spoza rady. W zeszłej kadencji był zwyczaj, że jeżeli mieszkaniec chciał w jakiejś sprawie zabrać głos, zgłaszał to przed sesją Przewodniczącemu Rady, mówił w jakim punkcie będzie zabierał głos, na jaki temat, a to czy Przewodniczący dopuści tę osobę do głosu leżało wyłącznie w Jego kompetencjach. Można by do tego zwyczaju wrócić. Ustosunkował się do wypowiedzi Pani Marii Kądziołki w temacie przejęcia Pałacu. Starostwo otrzymało od wojewody ten majątek bez żadnych warunków. Nie jest intencją gminy żeby Pałac sprzedawać. Głos zabrał przewodniczący osiedla Stare MIasto Adam Kwaśniak. Prosi, by zwrócić uwagę na drzewka, które rosną przy Rynku. Uważa, że są one chore i należy o nie odpowiednio zadbać. Ponadto zwraca uwagę, że na ul. Kościuszki i Głowackiego znajduje się bardzo dużo wyrw w jezdni. Ponownie głos zabrała Maria Kądziołka. Przyznała rację Burmistrzowi, że Powiat otrzymał Pałac Goetza bezwarunkowo. Jednak uważa, że jeżeli nastąpi teraz przekazanie tegoż Pałacu Gminie powinien zostać postawiony warunek, że gmina nie może tego majątku sprzedać. Na tym zakończono dyskusję w tym temacie. Ad. 10. Wolne wnioski i zapytania. Głos zabrał mieszkaniec Mokrzysk Pan Bogdan Zachara. Powiedział, że nie otrzymał odpowiedzi na pytania postawione na poprzedniej sesji. Głos zabrał Burmistrz, który poinformował Pana Zacharę, że odpowiedź została już udzielona i została wysłana pocztą. Pan Zachara powiedział, że na ostatniej sesji Burmistrz stwierdził, iż Kawiarenka Internetowa w Kinie została wyposażona w cztery komputery z firmy ALTI, która przekazała te komputery za udzieloną koncesję na sprzedaż alkoholu. Pyta dlaczego Burmistrz dzieli te środki tylko na Brzesko, skoro on również kupuje z tej firmy alkohol. Kawiarenka w Mokrzyskach została wyposażona w komputery, które zostały zakupione z prywatnych pieniędzy, Urząd nie przeznaczył na nie ani jednej złotówki. Chciał, podczas dyskusji na temat bezpieczeństwa w Gminie Brzesko, zadać pytanie Komendantowi Policji odnośnie bezpieczeństwa, jednak uważał, że i tak nie zostanie dopuszczony do głosu więc zada je teraz. Pyta, czy lepiej jest zapobiegać przestępstwu czy je zwalczać. Jest przekonany, że odpowiedziałby, że lepiej jest zapobiegać. W Mokrzyskach młodzież poprzez działalność kawiarenki ma zapewnioną opiekę, rozrywkę, nie ma potrzeby błąkać się bez celu po ulicach ponieważ ma zapewnione zajęcie. Pyta dlaczego, ani w roku poprzednim ani w obecnym, nie została zauważona działalność kawiarenki internetowej w Mokrzyskach. Ma to swój wyraz w środkach jakie zostały przeznaczone na jej działalność. Zapytał, czy komisja rewizyjna skontrolowała podział środków pochodzących z funduszu przeciwdziałania alkoholowi oraz czy zajęła się wykonaniem uchwały zebrania mieszkańców wsi Mokrzyska w sprawie sprzedaży działek w Mokrzyskach i przeznaczenia środków na cel, na który według życzeń mieszkańców miały wpłynąć. Głos zabrał Burmistrz Jan Musiał. Uważa, że każdy kto chce zabrać głos w dyskusji na sesji powinien stosować się do zasad dobrego wychowania, zawsze obowiązuje kultura. Odpowiedzi na pytania zadane na poprzedniej sesji zostały już udzielone i wysłane pocztą. Zaznaczył fakt, że w Mokrzyskach trwają inwestycje, chociażby obecna budowa 600 m chodnika dla pieszych. Wspomniał, że Pan Marek Adamczyk, który kieruje świetlicą Akcji Katolickiej w Mokrzyskach składał zapytanie dlaczego otrzymał od gminy 1000 zł, podczas gdy świetlica w GOSIR otrzymała 3000 zł. Głos zabrał radny Krzysztof Ojczyk. Podniósł problem ośrodka harcerskiego w Piaskach Drużków. Wnosi, aby tym tematem zajęła się merytoryczna komisja i wypracowała stanowisko w tej sprawie. Ponownie głos zabrał Pan Bogdan Zachara. Przytoczył przebieg ostatniej wizyty w gabinecie Pana Burmistrza, podczas której, według Niego, nie został należycie przyjęty. Chciał przedstawić Panu Burmistrzowi prośbę o zwolnienie z opłat, ponieważ chcą przeprowadzić lekcje tańca w sali GOSIR - u, niestety Burmistrz nie poświęcił Mu uwagi, ponieważ kazał złożyć tę prośbę na piśmie. Ponadto zapytał, czy w Mokrzyskach na ul. Na Stoku będą załatane „dziury” po zimie. Do tych wypowiedzi ustosunkował się Burmistrz Jan Musiał. Jeśli chodzi o ostatnią wizytę Pana Zachary w Jego gabinecie, to wyjaśnił, że wyjaśnił mu wtenczas, że prośba w sprawie zorganizowania w GOSIR wspomnianej przez Pana Zacharę działalności, powinna zostać złożona na piśmie w postaci wniosku. Jest to zwykła procedura. Ponadto zachowanie Pana Zachary było niegrzeczne. Radny Zbigniew Mastalerz podniósł sprawę interpelacji na piśmie. Jeżeli Burmistrz uważa, że te interpelacje powinny być składane przed sesją, to on wystosuje odpowiedni wniosek w tej sprawie tak, aby zdyscyplinować do tego radnych. Przewodniczący Rady udzielił głosu Panu Pikulskiemu mieszkańcowi Sterkowca, który zwrócił się z prośbą, aby Burmistrz zajął stanowisko w sprawie urządzenia ul. Spadzistej, przy której mieszka. Burmistrz Jan Musiał w odpowiedzi na to pytanie zapewnił, że temat ten jest znany oraz, że Urząd zajmie się tą sprawą. W tym temacie głos zabrał również naczelnik Wydziału Geodezji, Gospodarowania Mieniem i Rolnictwa Pan Józef Makuch. Wyjaśnił, że Gmina Brzesko nabyła od Pana Stanisława Pikulskiego działkę stanowiącą ul. Spadzistą. Droga ma niekształtne granice, w związku z czym w niektórych miejscach są przewężenia co ujemnie skutkuje na ruch komunikacyjny w tym rejonie. Dobrze było by drogę urządzić, ale do tego są potrzebne środki finansowe. Wkrótce dokonamy ponownego sprawdzenia granic drogi o czym zostanie Pan Pikulski poinformowany. Głos zabrał radny Stanisław Turlej. Uważa, że należy zająć się obroną gruntu gminnego, rozmawiał z mieszkańcami tej ulicy i istnieje szansa kompromisu. Natomiast w kontekście stanu prawnego, przypomina, że uwłaszczenia nie uregulowały stosunków granicznych na gruncie Skarbu Państwa. W 2005 r minie data zasiedzenia gruntów Skarbu Państwa, które ludzie posiadali przed zmianą kodeksu cywilnego. Na zakończenie głos zabrał zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj. Uważa, że nie należy dopuszczać w przyszłości do sytuacji, w której Burmistrz, który został wybrany w powszechnych wyborach, był publicznie oczerniany. Takie sytuacje powodują, że praca zarówno Rady jak i Burmistrza zostanie przedstawiona w złym świetle. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie XVIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Obrady trwały od godz. 13:00 do godz. 21:15. Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła Protokołowała: Jolanta Wąs