P R O T O K Ó Ł NR III/2002 z obrad III sesji Rady Miejskiej w Brzesku , odbytej w dniu : 31 g r u d n i a 2002 r o k u w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku, ul. Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji uczestniczyło 21 radnych. Radna /Radny 1.Brzeska – Lebiecka Agata 2.Drużkowska – Cader Janina 3.Dudziński Krzysztof 4.Grodny Zdzisław 5.Kądziołka – Kukurowska Anna 6.Kubas Józef 7.Kucia Maria 8.Kusiak Jan 9.Knaga Edward 10.Kramer Jadwiga 11.Mastalerz Zbigniew 12.Migdał Stanisław 13.Milewski Stanisław 14.Ojczyk Krzysztof udział w sesji od godziny 8.45 15.Pasierb Tadeusz 16.Pikuła Lech 17.Sproski Kazimierz 18.Stachowicz Barbara 19.Turlej Stanisław 20.Waresiak Jan udział w sesji od godziny 9 - tej 21.Warzecha Apolonia udział w sesji od godziny 8.45 Ponadto udział w sesji wzięli : 1.Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Pan Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 3.Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj 4.Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 5.Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus 6.Pan Radca Prawny Urzędu Miejskiego Stanisława Rodinger 7.Zaproszeni goście wg załączonej listy obecności. - 2 - AD 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła otworzył obrady III sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych , Panów Burmistrzów i gości zaproszonych stwierdzając, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 19 radnych, a więc wymagana liczba radnych do podejmowania prawomocnych uchwał. Porządek obrad wraz z materiałami został radnym doręczony, zapytał czy do przesłanego porządku obrad są uwagi . Radna Agata Brzeska Lebiecka ponieważ projekt Statutu Gminy Brzesko został przedłożony do zaopiniowania zarówno Panu Burmistrzowi ,Radcy Prawnemu Urzędu Miejskiego jak i obu Klubom działających przy naszej Radzie i okazało się że jest sporo uwag do projektu Statutu w związku z czym Komisja Statutowa musi odbyć jeszcze swoje posiedzenie i opracować ostateczny kształt tego Statutu, dlatego wnosi o skreślenie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Gminy Brzesko . Statut proponuje przyjąć na następnej sesji. Wnosi również o skreślenie z porządku obrad projektów uchwał w sprawie ustalenie wysokości i zasad wypłacania diet radnym oraz ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowej dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych gminy ponieważ na wspólnym posiedzeniu Komisji Rewizyjnej i Gospodarki Finansowej podjęto wniosek aby te projekty uchwał odłożyć w czasie ponieważ nie wszyscy radni mieli możliwość zapoznania się z tymi projektami i przedyskutowania ich . Dlatego proponuje skreślić z porządku obrad w punkcie 6 podpunkty 4, 5 i 6. Radny Zbigniew Mastalerz w imieniu Klubu Radnych „Inicjatywa Radnych dla Brzeska” składa wniosek aby do porządku obrad dzisiejszej sesji wprowadzić punkt w sprawie powołania Komisji ds. Rodziny. Poprosił aby udzielić głosu radnej Cader , która uzasadni złożony wniosek dotyczący powołania Komisji ds. Rodziny. Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że istnieje kilka istotnych powodów dla których istnieje potrzeba powołania i kontynuacji pracy Komisji ds. Rodziny. Po pierwsze ustawa o samorządzie gminnym w art. 17 precyzuje 20 zadań własnych wśród nich istnieje najmniej 5, które są właściwe dla - 3 - obszaru działania Komisji Rodziny. Są to sprawy polityki prorodzinnej, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, gminnego budownictwa mieszkaniowego, współpracy z organizacjami pozarządowymi. Po drugie należy przypomnieć, że ostatnia nowelizacja ustawy w roku 2002 obligatoryjnym zadaniem własnym gminy dodała sprawę kształtowania przez samorząd terytorialny gminny polityki prorodzinnej co jeszcze w zapisach ustawy nie było cztery lata temu. Warto zauważyć, że radni poprzedniej kadencji czuli, że te sprawy są bardzo ważne i podjęli uchwałę o powołaniu tejże komisji, tak więc dotychczasowy ustrój wewnętrzny działania Rady zapisany w statucie czy regulaminie Rady Miejskiej przewidywał pracę radnych także poprzez Komisje ds. Rodziny. Wraz ze wspaniałym zespołem radnych , któremu przewodziła udało się nie tylko zdiagnozować sytuację rodzin w naszej gminie , było to w roku milenijnym , co zostało przedstawione w obszernym raporcie ale także przygotować strategię polityki prorodzinnej i społecznej. Strategia ta została przyjęta uchwałą wrześniową tuż przed wyborami samorządowymi. Wyznacza ona 12 obszarów polityki prorodzinnej a mianowicie : sytuację demograficzną i strukturę rodzin, kondycję finansową rodzin, warunki mieszkaniowe, edukacje i wychowanie młodego pokolenia, stan zdrowia rodzin, ochrona i promocja zdrowia, ochrona środowiska, wypoczynek , rekreacja i sport, pomoc rodzinom zagrożonym dysfunkcjami, profilaktyka uzależnień, pomoc rodzinom z osobami niepełnosprawnymi, opieka nad dzieckiem, kultura media rodzina, ochrona praw rodziny. Obszary polityki prorodzinnej, które przedstawiła zostały skonstruowane w sześciu podstawowych celach, rozpisane zostały do nich cele, do których może dojść samorząd poprzez realizację już konkretnych zapisanych celów . Wierzy mocno, że przedstawiciele i ambasadorzy naszego lokalnego społeczeństwa wybrani jakże w trudnych konkurencjach nie dopuszczą do tego aby sprawy rodzin były dalekie od władzy samorządowej. Właśnie jeszcze dzisiaj kiedy czujemy kruchość i delikatność opłatka i żyjemy w blasku ostatniego święta niedzielnego – najświętszej rodziny ośmiela się i czuje się zobligowana do przedstawienia radnym tej kwestii - powołania Komisji ds. Rodziny. Z pewnością wielu radnych zechce swoje doświadczenie, talenty, czas poświęcić właśnie angażowaniu się w działalność tej komisji do czego serdecznie namawia. Na koniec chce krótko życzyć aby święty Stanisław ze Szczepanowa patron polski a jednocześnie ładu moralnego w tym szczególnym czasie upraszał dla nas wszystkich szczególną pomoc i roztropność ducha zaangażowania się na rzecz pracy dla poprawy rodzin gminy Brzeskiej Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poddał pod głosowanie następujące wnioski dotyczące zmian w porządku obrad III sesji - 4 - Wniosek radnej Agaty Brzeskiej – Lebieckiej aby nie podejmować uchwał zapisanych w punktach 4, 5 i 6 czyli ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet radnych Rady Miejskiej w Brzesku, ustalenia wysokości i zasad wypłacania diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowej dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Brzesko oraz przyjęcia Statutu Gminy Brzesko Wniosek przyjęty 18 za, przeciw O, 1 wstrzymujący się od głosu. Wniosek radnego Zbigniewa Mastalerza o powołanie Komisji ds. Rodziny Wniosek przyjęty 8 za, przeciw 6, 4 wstrzymujących się od głosu. O głos poprosił Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz, który poinformował że zgodnie z art. 20 ust.1a Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, czyli większość ta wynosi 12 głosów , nie liczy się tutaj ilość radnych obecnych na sesji lecz ustawowy skład Rady to musi być ponad połowa ustawowego składu Rady. Pan Przewodniczący stwierdził, że wobec takiego wyjaśnienia przez Pana Sekretarza wniosek w sprawie powołania Komisji Rodziny upadł. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie porządek obrad po zmianach, który został przyjęty 13 za, przeciw O, 7 wstrzymujących się od głosu jak niżej : 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Interpelacje radnych 4.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji 5. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji 6.Podjęcie uchwał w sprawach : 1/ powołania składów osobowych Komisji : Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Oświaty Kultury i Sportu, Prawa i Porządku Publicznego 2/ wyboru Przewodniczących stałych Komisji Rady Miejskiej 3/ zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na rok 2002 4/ przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Brzeska 5/ przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wiejskich Gminy Brzesko - 5 - 6/ zarządzenia wyborów do władz organów jednostek pomocniczych Gminy Brzesko 7/ zmiany uchwały Nr II/12/2002 Rady Miejskiej z dnia 4 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości 8/ wydatków budżetowych, których niezrealizowane planowane kwoty nie wygasają z upływem roku 7. Odpowiedzi na interpelacje radnych 8.Zapytania i wolne wnioski Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował, że protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej był wyłożony w Biurze Rady Miejskiej i każdy radny mógł się z nim zapoznać. Do dnia dzisiejszego nikt z radnych uwag nie wniósł a zatem wnosi o przyjęcie protokołu. Protokół został przyjęty 18 za, przeciw O, 2 wstrzymujących się od głosu. AD 3 Interpelacje radnych Radna Anna Kądziołka – Kukurowska poinformowała, że za cztery miesiące będziemy w Szczepanowie obchodzić wielką uroczystość związaną z kanonizacją świętego Stanisława. Jest to 750 lecie kanonizacji. Jeśli chodzi o Szczepanów w tej chwili jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Uroczystości rozpoczną się 4 maja a skończą się 11 maja 2003 roku. Szczepanów będzie gościł cały episkopat polski i nie tylko. Chce nadmienić, że poprzednie rady w jakiś sposób przygotowywały Szczepanów do różnych uroczystości jak jubileuszowych z okazji narodzin świętego Stanisława czy z okazji śmierci świętego Stanisława. Od 1990 roku nasza gmina dużo przyczyniła się do upiększenia Szczepanowa ale w związku z przypadającymi uroczystościami zwraca się z prośbą aby na początku roku 2003 znalazły się środki finansowe aby ten Szczepanów na te uroczystości w odpowiedni sposób upiększyć. Radna Janina Drużkowska – Cader wnosi następujące interpelacje : 1/ od mieszkańców ul.Wodnej w Brzesku o wykonanie drogi na tejże ulicy. Mieszkańcy wspominają o tym, że przed kilkoma laty założyli komitet który zbierał środki finansowe i mieszkańcy po 600 zł tytułem wykonania tejże ulicy wpłacali do Urzędu. Prosili mnie o to mieszkańcy abym tą sprawę na dzisiejszej - 6 - sesji poruszyła i wniosła o to aby w budżecie pojawiły się środki na wykonanie niedługiej przecież ulicy. 2/ dotyczy sprawy wysypiska śmieci – miało być zamknięte z końcem tego roku. Chce zapytać jak się przedstawia ta sprawa oraz jak wygląda sprawa w zakresie przygotowania gminy celem wybudowania zakładu utylizacji śmieci. 3/ dotyczy uzbrojenia osiedla Leśna , jak wiadomo niektóre ulice jak ul.Poprzeczna ma już od dwóch do trzech lat wykonany projekt i pozwolenie, a pozwolenie ma określony czas ważności , część środków już została wydatkowana i dlatego wnosi aby w budżecie znalazły się środki finansowe na realizację właśnie tych inwestycji zwłaszcza dlatego iż są nieuregulowane sprawy niektórych nieruchomości. Jak interesowała się sprawą – procedura jest taka, że najpierw Rada musi zapewnić środki na to by poszczególne wydziały Urzędu Miejskiego zwłaszcza Wydział ds. nieruchomości mógł prawnie zając się sprawą przygotowania gruntu. Tą kwestię wielokrotnie poruszała i bardzo prosi aby jednoznacznie Urząd postępował także w tych kwestiach, ponieważ wydział pana Makucha nie może rozpocząć spraw ani wywłaszczeniowych ani innych dopóki rada nie wprowadzi do budżetu tych spraw. A zatem mielibyśmy tutaj do czynienia z taką sytuacją, że wydatkujemy pewne środki a potem z przyczyn proceduralnych nie możemy realizować inwestycji. Radny Krzysztof Ojczyk zapytuje w trzech kwestiach : 1/Czy Urząd Miejski, Pan Burmistrz planują w niedalekiej przyszłości finansowanie inwestycji w odnawialne źródła energii, w ekologiczną energię /elektrownie wiatrowe, instalacje baterii słonecznych/ mogące z powodzeniem redukować zużycie gazu, węgla i innych surowców energetycznych, a co za tym idzie redukować koszty ? Na jakim etapie jest budowa wysypiska śmieci, z którego można by było również wykorzystać np. biogazy wysypiskowe, biomasy z odpadów przemysłowych i komunalnych ? 2/ Czy Urząd Miejski, Pan Burmistrz będzie się starał o certyfikat ISO 9001 ? 3/ Co myśli Pan Burmistrz nt. utworzenia „Młodzieżowej Rady Gminy” zgodnie z art.5b ustawy o samorządzie gminnym ? /Interpelacja pisemna - stanowi załącznik do protokołu/ 4/ spadł śnieg za oknem mamy zimę jest bardo ślisko i dlatego zapytuje na ile przygotowane są jednostki organizacyjne Urzędu Miejskiego do odśnieżania ulic gminnych i chodników po których chodzimy. AD 4 Sprawozdanie Burmistrza Jana Musiała z realizacji uchwał Rady Miejskiej - 7 - W tym momencie Pan Burmistrz przedstawił Wysokiej Radzie i zaproszonym gościom swoich zastępców Pana Bogdana Dobranowskiego i Pana Krzysztofa Bigaja. Panu Dobranowskiemu bezpośrednio podlegać będą Wydziały Infrastruktury Technicznej i Komunalnej, Geodezji i Gospodarki Mieniem i Rolnictwa a Panu Bigajowi Wydział Spraw Społecznych i Ewidencji Gospodarczej, Biuro Promocji i Wydział Edukacji Kultury i Sportu. Następnie zajął stanowisko w sprawie Komisji Rodziny jako radny i Burmistrz poprzedniej kadencji, pamięta intensywną prace tej komisji i duży wkład w przygotowanie raportu o stanie rodziny, strategii polityki prorodzinnej dla naszej gminy na następne lata i sądzi że dla wszystkich jest jasne jak ważne w życiu społeczności lokalnej i narodowej jest podstawowa komórka jaką jest rodzina. Nie ulega dla nikogo wątpliwości , że to jest bardzo ważna dziedzina , którą samorząd też powinien się zajmować . Obecnie przy opracowywaniu Statutu Gminy trwają prace nad formą zorganizowania Rady Miejskiej i są dyskusje czy Komisje Rodziny z jej tematami włączyć do Komisji Oświaty czy ją powołać jako oddzielną komisję i tutaj trwają dyskusje. Sadzi, że Rada przy uchwalaniu Statutu ostatecznie podejmie tą decyzję. Absolutnie nikt tutaj nie myśli o wyłączeniu tych spraw bardzo ważnych z działalności Rady Miejskiej. Uchwalając Statut Gminy w połączeniu z uchwalaniem ryczałtów czy diet dla radnych gminy należy mieć na uwadze sprawy finansowe , które należy ująć w budżecie roku 2003. Następnie złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji Rady tj. od 4 grudnia 2002 roku. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu. AD 5. Sprawozdanie z posiedzeń komisji Rady Miejskiej Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji tj. 4 grudnia 2002 roku złożyli Przewodniczący Komisji : Radna Agata Brzeska – Lebiecka Komisja Statutowa, wspólne posiedzenie Komisji Rewizyjnej , Komisji Gospodarki Finansowej. Przedstawiła wnioski i opinie komisji, które stanowią załącznik do protokołu. - 8 - AD 6. Podjęcie uchwał w sprawie powołania składów osobowych Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, Oświaty Kultury i Sportu, Prawa i Porządku Publicznego Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Tadeusz Pasierb poinformował że jest propozycja aby składy osobowe w/w komisji liczyła po 6 radnych. Jest również taka propozycja , że w momencie kiedy zostaną uchwalone ryczałty radnych chcielibyśmy żeby wszyscy radni pracowali mniej więcej w dwóch lub trzech komisjach. Radny Zbigniew Mastalerz w imieniu Klubu radnych „Inicjatywa Radnych dla Brzeska” prosi o kilkuminutową przerwę w obradach sesji. Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Tadeusz Pasierb ogłosił 10 minutową przerwę w obradach sesji. Obrady zostały wznowione po przerwie. Radny Jan Kusiak w imieniu Klubu radnych „Klub Współpracy Samorządowej” zgłosił następujących kandydatów : Do Komisji Oświaty Kultury i Sportu 1/ Radnego Stanisława Migdała 2/ „ Kazimierza Sproskiego 3/ „ Barbarę Stachowicz Radny Zbigniew Mastalerz w imieniu Klubu radnych „Inicjatywa Radnych dla Brzeska” zgłosił do Komisji Oświaty Kultury i Sportu następujących radnych : 1/ Radnego Krzysztofa Dudzińskiego 2/ „ Józefa Kubasa W związku, że przewodniczący klubów radnych zgłosili 5 kandydatów do Komisji Oświaty Kultury i Sportu a potrzebnych jest 6 kandydatów radny Jan Kusiak zaproponował radnego Jana Waresiaka. Poszczególni zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na kandydowanie do Komisji Oświaty Kultury i Sportu. Skład osobowy Komisji Oświaty Kultury i Sportu przyjęty został jednogłośnie. Radny Jan Kusiak w imieniu swojego Klubu zgłosił następujących radnych : Do Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska : 1/ Radnego Zdzisława Grodnego - 9 - 2/ „ Tadeusza Pasierba 3/ „ Edwarda Knagę 4/ „ Jana Kusiaka Radny Zbigniew Mastalerz w imieniu swojego Klubu zgłosił następujących radnych Do Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska 1/ Radną Janinę Drużkowską-Cader 2/ „ Jadwigę Kramer 3/ „ Stanisława Turleja 4/ „ Józefa Kubasa Zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na kandydowanie do komisji Następuje głosowanie poszczególnych kandydatów : 1/ Radny Zdzisław Grodny – 19 za, przeciw O, 2 wstrzymujących się od głosu 2/ „ Tadeusz Pasierb - 13 za, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 3/ „ Edward Knaga - 20 za, przeciw O, 1 wstrzymujący się od głosu 4/ „ Jan Kusiak - 13 za, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu. 5/ „ Janina Drużkowska Cader – 11 za, przeciw O, 9 wstrzymujących się od głosu 6/ „ Jadwiga Kramer - 13 za, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 7/ „ Stanisław Turlej - 18 za, przeciw ), 3 wstrzymujących się od głosu 8/ „ Józef Kubas - 16 za, przeciw O, 3 wstrzymujących się od głosu W związku z tym, że skład osobowy Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska powinien liczyć 6 osób a trzech kandydatów otrzymało jednakową liczbę głosów Przewodniczący Rady Lech Pikuła zarządził dodatkowe głosowanie : Radny Jan Kusiak - 18 za, przeciw O, 3 wstrzymujących się od głosu „ Tadeusz Pasierb 13 za, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu „ Jadwiga Kramer 7 za, przeciw O, 12 wstrzymujących się od głosu. Tak więc do Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska wybrani zostali 1.Grodny Zdzisław 2.Knaga Edward 3.Kubas Józef 4.Kusiak Jan 5.Pasierb Tadeusz 6.Turlej Stanisław - 10 - Radny Jan Kusiak w imieniu swojego Klubu zgłosił następujących radnych : Do Komisji Prawa i Porządku Publicznego 1/ Radną Apolonię Warzecha 2/ „ Stanisława Milewskiego 3/ „ Kazimierza Sproskiego 4/ „ Stanisława Migdała W imieniu swojego Klubu radny Zbigniew Mastalerz zgłosił następujących radnych: Do Komisji Prawa i Porządku Publicznego 1/ Radnego Krzysztofa Dudzińskiego 2/ „ Janinę Drużkowską-Cader 3/ „ Stanisława Turleja 4/ „ Jadwigę Kramer Następuje głosowanie 1/ Radny Apolonia Warzecha 21 za /jednogłośnie/ 2/ „ Stanisław Milewski 15 za, przeciw O, 6 wstrzymujących się od głosu 3/ „ Kazimierz Sproski 15 za, przeciw ), 6 wstrzymujących się od głosu 4/ „ Stanisław Migdał 14 za, przeciw O, 6 wstrzymujących się od głosu 5/ „ Krzysztof Dudziński 16 za, przeciw O, 3 wstrzymujących się od głosu 6/ „ Janina Drużkowska Cader 10 za, przeciw 1, 9 wstrzymujących się od głosu 7/ „ Stanisław Turlej 10 za, przeciw O, 11 wstrzymujących się od głosu 8/ „ Jadwiga Kramer 16 za, przeciw O, 5 wstrzymujących się od głosu Tak więc do Komisji Prawa i Porządku Publicznego wybrani zostali następujący radni : 1. Dudziński Krzysztof 2. Kramer Jadwiga 3. Migdał Stanisław 4.Milewski Stanisław 5.Sproski Kazimierz 6.Warzecha Apolonia Następnie Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej, który został przyjęty 17 za, przeciw O, 4 wstrzymujących się d głosu jak niżej : - 11 - Uchwała Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ projekt uchwały w sprawie wyboru przewodniczących stałych komisji Rady Miejskiej W imieniu klubu radny Jan Kusiak na przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska zgłosił radnego Zdzisława Grodnego Radny Zdzisław Grodny wyraził zgodę. Następuje jawne głosowanie Radny Zdzisław Grodny 16 za, przeciw O, 5 wstrzymujących się od głosu Radny Jan Waresiak na Przewodniczącego Komisji Oświaty Kultury i Sportu zgłosił Stanisława Migdała jako osobę z długim doświadczeniem w samorządzie i odpowiednim wykształceniem. W imieniu Klubu Zbigniew Mastalerz zgłosił Józefa Kubasa, postać ogólnie znana w naszym środowisku, wieloletni nauczyciel, 12 lat pełnił obowiązki dyrektora LO, wiele pokoleń uczniów go zna, na pewno nie budzi wątpliwości, jest najlepszym kandydatem na to stanowisko, udzielał się również w Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej poprzedniej kadencji Następuje jawne głosowanie Radny Stanisław Migdał 13 za, przeciw 1, 6 wstrzymujących się od głosu Radny Józef Kubas 7 za, przeciw O, 13 wstrzymujących się od głosu Tak więc przewodniczącym Komisji Oświaty Kultury i Sportu został wybrany radny Stanisław Migdał W imieniu Klubu Jan Kusiak na przewodniczącego Komisji Prawa i Porządku Publicznego zgłosił radną Apolonię Warzecha Następuje jawne głosowanie Radna Apolonia Warzecha 14 za, przeciw O, 6 wstrzymujących się od głosu - 12 - Następnie Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie wyboru przewodniczących stałych komisji Rady, który został przyjęty 14 za, przeciw O, 7 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr III/22/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie wyboru przewodniczących stałych komisji Rady Miejskiej /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2002 Pani Skarbnik Gminy Brzeska Wanda Prus wyjaśniła, że projekt uchwały, który został obecnie radnym rozdany różni się niewiele od tego, który został przesłany wraz z porządkiem obrad . W projekcie tym - są to ostanie dni roku został jako oblig urealniony plan po stronie dochodów i wydatków. Stąd po stronie dochodów w stosunku do projektu który radni otrzymali nowa wersja zwiększa plan dochodów o 34.604 zł. Następnie przedstawiła poszczególne zwiększenia planu dochodów wg załącznika do protokołu. Jeśli chodzi o punkt 2 projektu uchwały zmniejszenie planu dochodów to również się zmniejszył w stosunku do projektu który otrzymali radni w materiałach o kwotę 13 259 zł i są to drobne wpływy które planowane nie osiągniemy – zmiany stanowią załącznik do protokołu. W punkcie 3 i 4 jeśli chodzi o zwiększenie i zmniejszenie planu wydatków to różnica jest minimalna i wynosi ona 37 zł i wynika z rozliczeń sołectw . W wyniku tych zmian zmniejszył się deficyt budżetu gminy o 60 063 zł. Projekt uchwały po zmianach stanowi załącznik do protokołu. Następnie Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2002, który został przyjęty 14 za, przeciw O, 7 wstrzymujących się od głosu jak niżej : - 13 - Uchwała Nr III/23/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2002 /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wiejskich gminy Brzesko Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał omówił projekt uchwały. Poinformował, że projekt uchwały był omawiany na wspólnym posiedzeniu Komisji Rewizyjnej i Gospodarki Finansowej Pan Przewodniczący Zarzadu Osiedla Stare Miasto Stanisław Bernady zwrócił się z pytaniem informując, że są uchwały, które pozostają w mocy jako obowiązujące w stosunku do planów zagospodarowania przestrzennego natomiast nie ma określenia jaki teren ma być objęty tym nowym planem zagospodarowania. Pyta w zarysie jakich ulic ten teren podlega temu nowemu zagospodarowania. Pan Burmistrz Brzeska wyjaśnił, że dotyczy to całego miasta i całej gminy – wszystkich sołectw i wszystkich terenów, które nie objęte były zmianami punktowymi po 1995 roku. Absolutnie musimy uchwalić nowe plany przestrzenne w całym mieście i w całej gminie w znaczeniu wszystkich sołectw Następnie Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Brzeska, który został przyjęty 18 za, przeciw O, 3 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr III/24/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Brzeska /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ - 14 - projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wiejskich gminy Brzesko Uwag do projektu uchwały radni nie wnieśli Następnie Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wiejskich gminy Brzesko, który został przyjęty 18 za, przeciw O, 3 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr III/25/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów wiejskich gminy Brzesko /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do władz organów jednostek pomocniczych gminy Brzesko Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła poinformował, że projekt uchwały był omawiany na posiedzeniu komisji, jest tylko jedna poprawka w & 2, że ustala się do dnia 28 lutego 2003 roku termin przeprowadzenia zebrań sprawozdawczo wyborczych a nie jak było w projekcie, że na dzień 28 lutego 2003 r ..... Radny Józef Kubas wnosi aby sporządzić harmonogram zebrań sprawozdawczo-wyborczych ponieważ dobrze by było aby my jako radni mogli w tych zebraniach uczestniczyć przede wszystkim w okręgach gdzie dostaliśmy mandaty Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła wyjaśnił, że taki harmonogram będzie, jest to uchwała intencyjna, chodzi tylko o określenie terminu i podjęcia decyzji. Pan Burmistrz w porozumieniu ze swoim zespołem i szefami jednostek pomocniczych gminy ustali taki harmonogram i będzie radnym udostępniony. - 15 - Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz proponuje ponieważ są na sesji obecni sołtysi i przewodniczący zarządów osiedli o informowanie z wyprzedzeniem o planowanych zebraniach i podawanie tych terminów do Pana Burmistrza lub sekretarza i wówczas będziemy mogli radnych w odpowiednim terminie powiadomić. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał korzystając z obecności na dzisiejszej sesji sołtysów i przewodniczących osiedli zasugerował aby jeszcze dzisiaj ustalić terminy zebrań sprawozdawczo-wyborczych aby nie było nieporozumień i nie było takiej sytuacji , że zebranie będzie o jednej np. godzinie w dwóch sołectwach. Jeżeli nie dzisiaj to do końca tygodnia oczekujemy proponowanych terminów. Poinformował radnych, że na terenie sołectw zebrania odbywają się w niedzielę i myśli że tak to zostanie, natomiast zebrania w osiedlach odbywają się w tygodniu. Pan sołtys wsi Wokowice Kazimierz Legutko zwrócił się z pytaniem w imieniu wszystkich sołtysów kto ma zapraszać radnych z danego okręgu na zebrania sprawozdawczo wyborcze, czy to mają robić sołtysi czy Urząd Miejski aby wszystko było w porządku. Zwrócił się również z prośbą aby przy uchwalaniu budżetu gminy na rok 2003 mieć na uwadze sołectwa. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła wyjaśnił, że sołtysi obowiązani są tylko ustalić terminy zebrań a Pan Burmistrz je skoordynuje aby nie było takiej sytuacji, że w jedną niedzielę o godzinie 12 – tej na północy wszystkie sołectwa mają zebrania i w tedy radni nie będą mieli możliwości uczestniczenia. Techniczna sprawa Pana Burmistrza i jego służb aby w odpowiednim terminie powiadomić radnych i skoordynować sprawę przeprowadzenia zebrań sprawozdawczo-wyborczych. Następnie Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do władz organów jednostek pomocniczych gminy Brzesko, który został przyjęty 19 za, przeciw O, 2 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr III/26/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie zarządzenia wyborów do władz organów jednostek pomocniczych gminy Brzesko / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ - 16 - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr II/12/2002 Rady Miejskiej z dnia 4 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości stawek podatki od nieruchomości Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz poinformował, że uchwała była omawiana na posiedzeniach komisji. Jest to uchwała korygująca. Uchwałę w tej sprawie podjęto 4 grudnia br. , chodzi o to, że w tej uchwale wkradł się błąd , taka pomyłka literowa, ta opłata 3,35 wynikałoby z poprzedniej uchwały że chodzi o 1m2 powierzchni tych zbiorników wodnych - oczywiście chodzi o 1 ha, bo tak to ten podatek byłby horrendalny i stąd konieczność tej korekty. A więc będzie to podatek od 1 ha powierzchni zajętych pod jeziora i inne zbiorniki wodne Następnie Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr II/12/2002 Rady Miejskiej z dnia 4 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości, który został przyjęty 18 za, przeciw O, 3 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr III/27/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie zmiany uchwały Nr II/12/2002 Rady Miejskiej z dnia 4 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ projekt uchwały w sprawie wydatków budżetowych, których nie zrealizowane planowane kwoty nie wygasają z upływem roku Uwag nie ma Następnie Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie wydatków budżetowych, których nie zrealizowane planowane kwoty nie wygasają z upływem roku, który został przyjęty 19 za, przeciw O, 2 wstrzymujących się od głosu jak niżej : - 17 - Uchwała Nr III/28/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie wydatków budżetowych, których nie zrealizowane planowane kwoty wygasają z upływem roku / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ AD 7 Odpowiedzi na interpelacje radnych Odpowiedzi na interpelacje radnych udzielił Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał Pogratulował nowo wybranym radnym wyboru do komisji i na przewodniczących komisji na bazie starego statutu. Zauważył, że przewodniczący nowo wybranych komisji mają wieloletnie doświadczenie samorządowe i myśli, że praca będzie się dobrze układać Odpowiedź na interpelację radnej Annie Kądziołka Kukurowskiej Absolutnie wszyscy mamy świadomość tego, że rocznica 750 kanonizacji świętego Stanisława Szczepanowskiego jest wyzwaniem dla parafii i gminy Brzesko , jest to czas bardzo krótki. Uroczystości ogólnopolskie związane z tą rocznicą będą się odbywać w Szczepanowie i tutaj gmina bardzo aktywnie już się włączyła. Pani radna nie wspomniała o rynku szczepanowskim i dalszych pracach które będą miały miejsce i środki na to w budżecie gminy przeznaczyliśmy. Ale na początku stycznia mamy już przewidziane takie koordynacyjne spotkanie proboszcza parafii , władz powiatu i gminy Brzesko w celu koordynacji wszystkich wspólnych działań aby ta rocznica miała jak najlepszy wymiar i aby wszystkie te podmioty o których wspominałem włączyły się w te obchody. Jeśli chodzi o Biuro Promocji mamy już pewne sugestie włączenia się w tą rocznicę. Jest to jak gdyby 5 minut dla Brzeska gdzie możemy wyeksponować to co mamy w gminie Brzesko, wiemy że postać Świętego Stanisława Szczepanowskiego bardziej jest znana jako świętego ze Skałki a nie ze Szczepanowa, a więc musimy to wykorzystać i medialnie i wszelaki inny sposób jako promocję gminy Brzesko. Odpowiedź na interpelację radnej Janiny Drużkowskiej-Cader Dotyczy ul.Wodnej – nie ma do dzisiaj wiadomości aby mieszkańcy dokonywali jakiś wpłat po 600 złotych. Jest to dla nas sprawa niejasna. Nie ma dokumentacji. Przynajmniej dziewięć dróg na terenie miasta Brzeska nie mówię o gminie Brzesko czeka w tej chwili na budowę tego typu jak Wodna , która częściowo została zrobiona, czeka drugi etap ul. Wodnej nie będę wymieniał innych dróg, będziemy pracować nad budżetem, radni sami będą wiedzieć jakie - 18 - są realne możliwości gminy wprowadzenia nowych zadań, których nie ma w projekcie. Oczywiście zacząć należy od dokumentacji, kosztorysu a później zmierzyć to z budżetem czy to jest możliwe do wykonania i taki proces wykonania tych dziewięciu dróg w Brzesku nas czeka. Dotyczy wysypiska śmieci – nie ma w tej chwili Pana Prezesa Filipa ale z tego co wie to nasze wysypisko śmieci na szczęście będzie funkcjonowało ponieważ oddala się jego termin zamknięcia w związku z wprowadzoną segregacją w całej gminie. Mamy też pewne nowe rozwiązania , są na etapie omówienia wydłużenia jego egzystencji, proces rekultywacji już się praktycznie zaczyna i z tego co wie na razie nie grozi nam przynajmniej w tym roku wzrost znacznych kosztów w związku z tym, że te śmieci muszą zostać wywożone daleko, mimo że mamy już wstępne porozumienia składowania Są to na tyle atrakcyjne ceny, że ten wzrost też nie byłby znaczący za wywóz odpadów. Dotyczy Zakładu Utylizacji – jest to temat trudny, odpowiedzi udzieli na piśmie, ponieważ dla radnych, którzy nie byli radnymi w poprzedniej kadencji jest to temat tylko medialny, nagłaśniany w prasie. Radni nie znają uwarunkowań technicznych, finansowych i działań jakich w poprzedniej kadencji w tym temacie podjęto i efektu tych działań. Temat otwarty dla nas wszystkich aby przekonać lokalną społeczność jakie korzyści będą dla nas wszystkich , całej gminy ale równocześnie dla mieszkańców tamtej miejscowości. Dzisiejsze przepisy ochrony środowiska są bardzo rygorystyczne, nie pozwalają na to aby ocena oddziaływania na środowisko takiego zakładu była pobieżna . Musi być dokładnie zrobiona, która nie pozwoli na to aby jakie kolwiek zagrożenie ekologiczne tam miało miejsce. Dotyczy ul. Poprzecznej - faktycznie jest projekt i jest inny problem. Wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu zostało oprotestowane. W tej chwili to nie jest tak jak Pani radna to powiedziała, że pan Makuch mając środki na wykup terenów nie może realizować tego wykupu jeżeli inwestycja nie jest ujęta w budżecie, on jeżeli ma te środki to ten wykup może realizować bo tak czy inaczej taki proces następuje. Droga nie musi być robiona. Sytuacja prawna przed wejściem do budżetu takiej inwestycji musi być uregulowana. Tutaj był problem inny , Pan Makuch nie mógł wykupywać tych terenów skora decyzja o warunkach zabudowy została zakwestionowana przez jedna osobę, nie będę wymieniał nazwiska. Ta osoba do dzisiaj jest nieustępliwa w swojej postawie odnośnie wspomnianych spraw. Musimy wydać nową - 19 - decyzję, nowe mediacje podjąć bardzo trudne, kilka razy podejmowane były próby mediacji z tą osobą aby się zgodziła na warunki bardzo dobre proponowane przez gminę Brzesko, osoba ta jest nieustępliwa. W takiej sytuacji gmina Brzesko nie będzie tworzyć precedensu, państwo na pewno podzielacie ten pogląd , który by nas bardzo dużo kosztował. Jeżeli dana osoba żąda sobie za grunty przeznaczone pod drogę cenę jak na Manhattanie /przeprasza za sformułowanie / to nie wykupilibyśmy żadnych dróg w gminie Brzesko jeżeli stworzylibyśmy jeden precedens. Musi tutaj być inna forma zastosowana. Na etapie tworzenia budżetu, jeśli te sprawy formalno prawne zostaną uregulowane, będziecie państwo mieli możliwość jako Rada Miejska wprowadzić nowe zadanie do budżetu, oczywiście wykreślając inne zadanie, taka jest przynajmniej w tej chwili procedura . Powiększać deficyt budżetowy może Rada Miejska jedynie za zgodą Burmistrza. Odpowiedź na interpelację radnego Krzysztofa Ojczyka Dotyczy energii odnawialnej – to jest temat ogólnopolski /inwestycja kosztowna/ , jest trend w Unii Europejskiej , są duże środki na te zadania przeznaczone / pompy cieplne, alternatywne źródła cieplne związane z energią wiatru, kolektory słoneczne/ . Mamy świadomość tych zadań i jeśli chodzi o krytą pływalnię to w każdej chwili możemy tam podłączyć i kolektory i pompy cieplne. Były robione rozeznania specjalistów z Politechniki Krakowskiej, które określają warunki ,ścieżkę finansową, możliwości dofinansowania i nie jest to takie proste jak by się wydawało w tej chwili, że tylko trzeba chcieć , zrobić i wszystko będzie grało. Na początek trzeba wyłożyć bardzo duże środki , zrobić konkretne badania korzyści z tego tytułu, amortyzacji która jest bardzo kosztowna później i ewentualnie zderzyć jedno z drugim czy to się opłaca. To jest temat absolutnie dla nas na przyszłość do wdrożenia. Dotyczy certyfikatu ISO 9001 – już w poprzedniej kadencji próbowaliśmy przekonać Radę Miejską ale zostało to wykreślone z budżetu, ponieważ chcieliśmy wprowadzić system zarządzania ISO – nie wie czy powiat już to wprowadził ? Radna Agata Brzeska Lebiecka wyjaśniła, że w najbliższym czasie powiat nie będzie wprowadzał certyfikatu ISO. Mamy różne opinie na temat wprowadzania tego certyfikatu, na ile jakość pracy Urzędu Miejskiego się poprawi ale można, oczywiście to kosztuje i znów w budżecie trzeba znaleźć przynajmniej 50.000 zł na wprowadzenie takiego certyfikatu. Na pewno zarządzanie jednostką organizacyjną by się poprawiło ale - 20 - temat będziemy nadal rozważać . Są różne mieszane uczucia odnośnie wprowadzania w Urzędach systemu zarządzania ISO. Sądzi, że tutaj inna praca organizacyjna – wprowadziliśmy budżet zadaniowy, zmieniliśmy system zarządzania Urzędem zmieniając regulamin organizacyjny, ciągła praca organiczna na temat jakości pracy urzędników, dobrej organizacji pracy, odmładzania kadry – to przynosi efekty. To jest praca ciągła, która musi mieć miejsce. Dotyczy utworzenia Młodzieżowej Rady Gminy – jestem za powołaniem takiej rady, nie ma teraz członków komisji spoza Rady Miejskiej, zostali tylko sami radni choć każdy może przychodzić na posiedzenia Rady Miejskiej i komisji. Jest takie poważne zagrożenie, że my jako radni gdybyśmy nie mieli ciągłego kontaktu ze społecznością lokalną przez sołtysów, przewodniczących zarządów osiedli, przez inne opiniotwórcze gremia powoływane przez stowarzyszenia my po pewnym czasie możemy się wyalienować, jest taki proces, my nie będziemy czuli tego co mieszkańcy oczekują, co czują jakie mają odczucia, jest to zagrożenie i każdego typu takie ciało doradcze jak stowarzyszenie młodzieży brzeskiej /nie wie czy działa, ale było takie powołane i radny Krzysztof był jego prezesem/ . Chce aby taka rada młodzieży prężnie działała, musi nią ktoś kierować , sądzi że obecne Biuro Obsługi Zarządu teraz się będzie nazywać Biuro Samorządowe zajmie się tym tematem, które będzie równocześnie powołane do obsługi Rad Sołeckich i Rad Osiedlowych i jeżeli w statucie powołamy taką radę młodzieżową to Biuro Samorządowe powinno tą radą jej zasadami funkcjonowania się zająć. Dotyczy przygotowania do zimy - mamy doświadczenia, usprawnialiśmy tą sytuację aby zima nas nie zaskoczyła, wybrany system podzielony przetargu na razie sprawdza się , że podzielono teren gminy na różnych wykonawców tych usług w przetargach. Informacja w zakresie utrzymania zimowego dróg gminnych w okresie 2002/2003 stanowi załącznik do protokołu. Jeśli chodzi o chodniki w mieście, które są własnością gminy ich odśnieżanie zlecono Brzeskim Zakładom Komunalnym, natomiast chodniki przy posesjach prywatnych ich odśnieżanie leży w gestii właścicieli przylegających posesji. To jest ich obowiązkiem ustawowym , grozi to karą grzywny jeśli ktoś nie odśnieży takiego chodnika. Poinformował, że wczoraj była sesja uroczysta gdzie składano sobie życzenia ale ja jeszcze raz chciałem wszystkim radnym, urzędnikom gminy, wszystkim sołtysom, przewodniczącym zarządów osiedli, wszystkim gościom w związku z - 21 - nowym rokiem, który już nadchodzi złożyć życzenia wszelkiej pomyślności, aby ten rok był naprawdę dobry, oczekiwałby abyśmy w tym roku ponad wszelkimi podziałami umieli współpracować dla dobra, abyśmy umieli współdziałać jeżeli będziemy wiedzieć, że sprawy które nas dotyczą, mamy je rozwiązać są jasno określone, bezdyskusyjne i są dobre. Sadzi, że taka wola współpracy będzie i jest. W życiu osobistym i w tych wszystkich planach chciałbym aby wszystkie państwa plany i marzenia się spełniły w przyszłym roku. Radna Janina Drużkowska-Cader odniosła się do odpowiedzi Pana Burmistrza na temat spraw związanych z uporządkowaniem nieruchomości , terenów prawnych na Osiedlu Leśna, nie tylko na ul. Poprzecznej ale również na ul. Kossaka. Stwierdza jasno, że odpowiedź którą usłyszała jest odpowiedzią sprzed czterech lat. W sprawie nieruchomości w tych terenach nic przez cztery lata nie postąpiliśmy do przodu. A zatem wyjaśnienie , że tam jest precedens to niczego nie załatwia. Wiadomo jest, że sprawy trudne, związane z nieruchomościami rozwiązuje się w inny sposób, jeżeli nie można to drogą negocjacji. Dlatego też nie chciałaby aby kolejne cztery lata musiała walczyć o to , o co walczyła zwłaszcza, że spotykałam się z sytuacjami absurdalnymi, że były środki, potem były ściągane, potem był plan wieloletni, potem w planie wieloletnim wchodziły inwestycje z lat dalszych 2003 a z poprzednich nie wchodziły i widzę w tym manipulację zwłaszcza, że temat jest mi bardzo bliski i doskonale go znam. Jednocześnie chcę powiedzieć o źródłach alternatywnych ogrzewania. Chcę podkreślić , że w ubiegłej kadencji wnieśliśmy wniosek dotyczący zadrzewiania wierzbą drzewiastą i prosiliśmy aby wydział odpowiedni zrobił dokładny w tej dziedzinie wykaz , wskazaliśmy to również jako źródło miejsc pracy . Naprawdę w wielu gminach te sprawy są podejmowane i my się zastanawiamy nad likwidowaniem bezrobocia podczas gdy żyjemy w gminie rolniczej, w której jest wiele nieużytków i można zalesić, zadrzewić wierzbą krzewiastą i mieć wspaniały opał. Ja takie coś widziałam, państwu o tym opowiadałam, że szkoła jest ogrzewana poprzez wykorzystanie takich źródeł i naprawdę apeluję o wykorzystanie takich źródeł alternatywnych. Ktoś musi policzyć koszty ale powiem jasno, naprawdę to się opłaca, to się od razu zwraca zwłaszcza przy dużych inwestycjach jak basen, szkoły i t d – to jest policzone, o tym już wszyscy dawno wiemy kto się interesuje tymi sprawami. Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił się z prośbą do Pana Burmistrza Brzeska jeżeli można to prosi aby odpowiedź na interpelację dotycząca punktu 1, 2 udzielić na piśmie. Jeśli chodzi o certyfikat ISO to życzyłby sobie aby jednak miasto Brzesko miała taki certyfikat bo jest to promocja nie tylko w Polsce ale gdy - 22 - będziemy w Unii Europejskiej to będzie również i promocją zagranicą i będzie na pewno łatwiej pozyskiwać środki. Jest to znak ogólnie ceniony i dający taki pewny standard , poziom zarządzania miastem. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował, że na wszystkie złożone interpelacje udzieli odpowiedzi na piśmie. Pan Sołtys wsi Jasień Henryk Ryglowski zwrócił się z prośbą aby sołtysi zebrali się po sesji i ustalili termin zebrań sprawozdawczo-wyborczych. Radna Agata Brzeska – Lebiecka podała komunikat, że posiedzenie Komisji Statutowej zaplanowane jest na 8 stycznia 2003 roku na godzinę 10-tą natomiast Komisji Rewizyjnej zaplanowano jest na 13 stycznia 2003 roku na godzinę 10-tą. Prosi członków Komisji Rewizyjnej o zabranie budżetu gminy. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła ustosunkował się do sprawy związanej z odśnieżaniem chodników w mieście. Ulice Głowackiego i Kościuszki w zdecydowanej większości nie zostały odśnieżone przez właścicieli prywatnych posesji . Niektórzy wręcz zamiast odśnieżania sypią solą niszcząc bardzo ładną kostkę , która w ten sposób konserwowana po kilku latach się zniszczy. W związku z tym nasuwa się prośba aby służby z Pana urzędu bardziej egzekwowały ten obowiązek oczyszczania chodników i wręcz bym wnosił o wydanie zarządzenia o nie sypanie chodników z kostki solą. W imieniu Prezydium Rady złożył najlepsze życzenia noworoczne Panu Burmistrzowi, jego zastępcom, skarbnikowi, sekretarzowi, całej załodze, państwu radnym, sołtysom, przewodniczącym zarządów osiedli i zaproszonym gościom . AD 8 Zapytania i wolne wnioski Radny Zbigniew Mastalerz zgłosił wniosek, propozycję do Pani Przewodniczącej Komisji Statutowej aby usprawnić nasze sesje – czy jest możliwe zaaranżowanie spotkania celem przedyskutowania statutu obu klubów tak abyśmy potem nie rozdrabniali się na sesji. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła wyjaśnił, że takie spotkanie Pani Przewodnicząca przeprowadziła z obydwoma klubami, więc temat został załatwiony. - 23 - Radny Zbigniew Mastalerz wyjaśnił, że było takie spotkanie ale nasz klub wniósł poprawki i chcielibyśmy po tych poprawkach zobaczyć poprawiony statut i przedyskutować go. Radna Agata Brzeska-Lebiecka wyjaśniła, że taka możliwość będzie w chwili jak komisja wypracuje ostateczny projekt również zostanie państwu do konsultacji przedstawiony. Radna Janina Drużkowska-Cader poinformowała że wydawało jej się, że skoro Komisja Statutowa została powołana jako pierwsza komisji to uważałam to, że ona utworzy szybko- zapisze ustrój wewnętrzny gminy. Między innymi spodziewałam się, że to właśnie Komisja Statutowa określi bardzo szybko liczbę komisji, składy osobowe liczbowe. Jednakże stwierdzam, że nie w tym celu została powołana Komisja Statutowa. Rodzi się pytanie czy istotnie tak jak tu dzisiaj Pan Burmistrz wspominał Komisja Statutowa będzie to zapisywała, bo ostatnio na konsultacji naszego klubu z Panią Przewodniczącą Komisji Statutowej usłyszałam, że w ogóle w Statucie nie będzie zapisów jakie komisje działają, w jakim składzie liczbowym , że tu będzie pewna elastyczność. A skora tak, tu ma obowiązywać pewna elastyczność to dla mnie jest rzecz niezrozumiała albowiem wydaje mi się, że podstawową rzeczą to jest ustanowienie na samym początku rady pracy radnych nie tylko poprzez sesje ale także w merytorycznych komisjach . Tak rzeczywiście nie stało się do końca w związku z czym zgłosiła wniosek o to aby jak najszybciej w tym temacie Komisja Statutowa się opowiedziała . To jest bardzo ważna sprawa , zapis jakie komisji, czym się zajmują. Ja tutaj tylko wspomnę nie ma Komisji Rolnictwa , także o Komisji Rodziny powiedziałam swoje zdanie ale mniejszość nie wiele może. Proszę pomyśleć jak ważny moment w historii w tej chwili przeżywamy i jak przed ważnymi decyzjami stoi naród polski. Państwo w tym momencie nie ustanawiamy Komisji Rolnictwa , zastanówmy się jak my pracujemy , jak ustawiamy na samym początku działalność organów stanowiących, tych które wyznaczają kierunki działania. Dlatego bardzo prosi o rozwagę. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła poinformował, że Komisja Statutowa odbędzie się 8 stycznia 2003 roku, taki komunikat podała pani Przewodnicząca Komisji. Radna Agata Brzeska-Lebiecka wyjaśniła Pani radnej Cader, że nastąpiło pewne pomylenie pojęć. Komisja Statutowa nie została powołana do określenia liczby i składu osobowego komisji gdyż art. 21 ustawy o samorządzie gminnym mówi, że Rada Gminy ze swego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy i nic się - 24 - tutaj nie mówi na temat statutu. Natomiast w statucie określa się organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów a nie skład osobowy , liczbowy czy przedmiot działania komisji. To nie jest celem Komisji Statutowej i Statutu, może się pani ze mną niezgadzać ale prawo mówi tak a nie inaczej. Rada Gminy podejmie tą decyzje ile chce komisji, o jakiej nazwie, o jakim przedmiocie działania i o jakim składzie osobowym a nie Komisja Statutowa. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że Komisja doraźna nie jest od tego aby tworzyć komisje. Natomiast została po to powołana aby przygotować pewne projekty. Też mam pewne mieszane uczucia jeśli chodzi o pewną organizację i tryb przygotowywania. Jeśli się spotykamy to chciałbym aby w tych spotkaniach , konsultacjach udział brał Pan Sekretarz Gminy i Radca Prawny bo tak „to idzie para w gwizdek” i prawdopodobnie wszystkie te poprawki, wszystkie te nasze pomysły przeniesiemy tutaj na sesję i będziemy dwie godziny rozmawiać. Dlatego czuje pewien niedosyt jeśli chodzi o formę organizacji i dopracowania tego statutu. Jest koniec grudnia koniec tego roku i na dobrą sprawę nie całkiem posunęliśmy się do przodu w tym obszarze. Drugie pytanie do Pana Przewodniczącego, może do Pana Burmistrza czy może jest jakiś przybliżony termin najbliższej sesji w związku chociażby z tym statutem, który mamy przyjmować. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz nawiązując do tych wypowiedzi państwa dotyczących statutu ,ponieważ w pewnym stopniu czuje się też odpowiedzialny za ta sprawę. Informuje, że w posiedzeniach Komisji Statutowej uczestniczy. Jeżeli chodzi o termin ustawa nie wymaga jakiegoś pospiesznego działania ponieważ ustawodawca nie wprowadził żadnego terminu do którego statut ma być znowelizowany i myśli że tutaj spokojne opracowanie tego statutu daje gwarancję, że może to być prawidłowy akt prawny. Zapraszamy na posiedzenie Komisji Statutowej jak najszersze grono radnych i wtedy będziemy mogli różne sprawy prawne i merytoryczne , celowościowe które powinny znaleźć się w statucie przedyskutować. Radny Zbigniew Mastalerz poinformował, że nasz klub nie ma pretensji do pracy Pani Przewodniczącej ale jest taka kwestia, że z jednej strony jesteśmy zapraszani i te konsultacje są w dogodnych dla nas terminach organizowane tylko to polega na tym, że my składamy wnioski które w żaden sposób nie możemy przedyskutować. Drugi problem dotyczy tego, że nikt z naszego klubu nie jest członkiem Komisji Statutowej i jest problem jednak wziąć udział w tych - 25 - posiedzeniach ponieważ nikt z nas nie może się w tym momencie urlopować w pracy. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz proponuje, że jako klub jeśli wypracowaliście wspólne stanowisko , otrzymaliście przecież projekt statutu to może przedstawicie te propozycje na piśmie mnie i Pani Przewodniczącej Komisji. Radny Jan Waresiak poinformował, że konsultacje się odbywają ale my od tego czasu nie mieliśmy posiedzenia Komisji Statutowej i nie odnieśliśmy się jeszcze do poprawek . Komisja będzie 8 stycznia 2003 roku i te poprawki będą przedmiotem dyskusji. Nie ma tutaj złej woli, takie idą terminy. Duże prace redakcyjne zostały wykonane jeśli chodzi o projekt statutu. Statut Gminy wprowadza dużo elestyczności. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska poinformowała że w takiej gminie jak Brzesko liczącej ponad 30.000 mieszkańców dobrze by było gdyby istniała Komisji Rodziny. Dobrze by było również aby budżet na rok 2003 był jak najszybciej uchwalony. Radna Agata Brzeska-Lebiecka odniosła się do zastrzeżeń jakie były sformułowane . Z klubem „Inicjatywa Radnych dla Brzeska” spotkała się w sobotę, po drodze były święta, wigilia, dzisiaj mamy sylwester i nowy rok . Ja wszystkie państwa uwagi odnotowałam jakie wnieśliście. Uwagi były również od Pana Burmistrza, Radcy Prawnego jak również od przedstawicieli sołtysów i Komisja Statutowa w możliwym najszybszym terminie została zwołana na 8 stycznia 2003 roku . Dlatego nie rozumie uwag , podejdźmy do pewnych spraw zdrowo rozsądkowo. Radna Janina Drużkowska- Cader poinformowała, że musi na koniec obnażyć pewne sprawy między innymi dotyczące komisji ,składów osobowych liczbowych. W tej kwestii mówiła na pierwszej sesji. Uważała to za podstawową sprawę a to dlatego, że każdy radny ma nie tylko obowiązek pracy ale również prawo pracy nie tylko poprzez sesje ale również poprzez komisje. Inna rzecz kiedy radny nie chce pracować. Powiedziała na pierwszym spotkaniu , także i klubu , że jest możliwa dopuszczalna taka sytuacja, że radni niewygodni mogą być pozbawieni pracy poprzez komisje, tak też się stało. Dla mnie to nie jest żadne zaskoczenie , ja tą ewentualność na samym początku widziałam i brałam pod uwagę. Jeżeli dzisiaj słyszymy o tym / tutaj Pan radny Waresiak/ mówi o tym , że statut tyle elastyczności wprowadził i jednocześnie widzimy, że - 26 - został zablokowany ciąg dalszy działania Komisji pracy Rodziny, która to komisja jest zapisana w statucie i tu nie trzeba było nic zmieniać, co więc został dzisiaj ograniczony skład liczbowy komisji, czego przykładowo w powiecie nie było, każdy radny który chciał pracować w jakiejś komisji , gdzie się widział, gdzie widział swoje trzy talenty czy czas , czy chciał poświęcić zaangażowanie zostało mu to stworzone a tutaj dzieją się takie rzeczy ?. Proszę państwa dla mnie tutaj przywoływanie do zdrowo rozsądkowych zasad – ja nie rozumiem tego. Radny Krzysztof Ojczyk przeczytał wyrok NSA z 1995 roku we Wrocławiu, który mówi że działanie uchwały Rady Gminy które preferują przy wyborach i ustalaniu składów osobowych komisji Rady tylko określone grupy lub niektórych radnych pozbawiając innych możliwości działania w komisji w ogóle / mamy taki przypadek dzisiaj/ należy ocenić jako niezgodne z zasadą równości radnych do reprezentantów mieszkańców gminy a w szczególności z art. 23 i 24 ustawy o samorządzie terytorialnym . Jest to wyrok sądu – zostawię go w tym momencie bez komentarza. Powiem tak , mnie się to też bardzo nie podoba , ta forma powoływania takich cząstkowych komisji. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła w kwestii wyjaśnienia informuję , że Rada jeszcze nie określiła całkowitego składu komisji. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował abyśmy dzisiaj nie traktowali powołania komisji jako ostatecznej decyzji Rady w tej relacji, że statut jest jeszcze nie gotowy , nie mamy jeszcze określonych diet, czy ryczałtów to nie jest jeszcze ostateczna decyzja – czy będzie Komisja Rodziny czy będzie połączona z Komisją Oświaty ,czy Rolnictwo będzie jako oddzielna komisja czy będzie w Gospodarce Komunalnej. Tak to widzę w tej relacji że jeszcze będą pracowały inne komisje i nie będzie radnego ani jednego, który by nie pracował przynajmniej w dwóch komisjach. Jeśli chodzi o statut to lepiej trochę poczekać i dobrze go dopracować abyśmy później w praktyce wszyscy byli z niego zadowoleni. Jeśli chodzi o Komisję Rolnictwa to chciałbym aby radni dokładnie przeczytali ustawę samorządową i zobaczyli jakie w tym zakresie ma kompetencje gmina ? Jest ustawa kompetencyjna gmin, która określa co radni w tym temacie , jakie decyzje czy uchwały mogą podejmować. Wiemy jaka była praca komisji rolnictwa, ogólnie temat rolnictwa w aspekcie wejścia Polski do Unii Europejskiej dla nas wszystkich jest bardzo ważny i wiemy jaka to ważna dziedzina gospodarki narodowej w Polsce i jaki to jest poważny problem. Tylko co w tym temacie może Rada Gminy ? - 27 - Radny Tadeusz Pasierb odnośnie wypowiedzi radnego Pana Krzysztofa Ojczyka poinformował, że jest również przepis sądu z 1996 roku gdzie pisze – czy dopuszczalna jest sytuacja kiedy radny mimo zgłoszonej swojej kandydatury nie zostaje powołany w skład żadnej komisji rady – Sąd Najwyższy wyrok z 7 marca 1996 roku stwierdził że zaistnienie takiej sytuacji nie narusza przepisów prawa. Rada Gminy jest władna uchwalić ograniczenie liczbowego składu swojej komisji przy czym okoliczność , że w wyniku wyborów Rady nie został członkiem żadnej z komisji nie może być utożsamiane z naruszeniem prawa. Radna Janina Drużkowska – Cader poprosiła Pana Pasierba aby przeczytał kolejne zdania. Przytoczony wyrok przez Pana Pasierba odnosi się do sytuacji gdy radny zgłosił się tylko do jednej komisji i nie został do niej wybrany. Na sesji mieliśmy z inną sytuacją, gdyż radna zgłoszona przez Klub notorycznie była odrzucana przez większość radnych. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła zwrócił się z zapytaniem czy Pani radna Cader wyraźnie słuchała o czym Pan radny czytał, tam wyraźnie pisało. Pan Przewodniczący Osiedla Stare Miasto popiera wniosek radnej Pani Cader w sprawie zadrzewienie krzewiastą wierzbą. Wnioskuje aby przeanalizować i zrobić wykaz gdzie trzeba posadzić zieleń. Po wyczerpaniu porządku obrad Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła zamknął obrady III sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Obrady trwały od godz. 8.00 – 11.30 Protokołowała