Protokół nr XXVII/2004 Z obrad Sesji Rady Miejskiej w Brzesku, odbytej w dniu 30 grudnia 2004 roku w sali obrad Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku ul. Kościuszki 7 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji uczestniczyło 21 radnych. Radna)radny 1.Brzeska-Lebiecka Agata 2.Czarnik Marian 3.Drużkowska-Cader Janina 4.Dudziński Krzysztof 5.Grodny Zdzisław 6.Kądziołka-Kukurowska Anna 7.Knaga Edward 8.Klimek Leszek 9.Kramer Jadwiga 10.Kubas Józef 11.Kucia Maria 12.Kusiak Jan 13.Mastalerz Zbigniew 14.Milewski Stanisław 15.Ojczyk Krzysztof 16.Pasierb Tadeusz 17.Pikuła Lech 18.Sproski Kazimierz 19.Stachowicz Barbara 20.Turlej Stanisław 21.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Skarbnik Gminy Wanda Prus 3.Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 4.Radca prawny UM Edward Pietrus 5.Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski i Krzysztof Bigaj 6.Osoby zaproszone na posiedzenie sesji wg. załączonych list obecności. Ad.1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła otworzył obrady XXVII sesji Rady Miejskiej w Brzesku , powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych , gości zaproszonych i stwierdził że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 21 radnych a więc pełny skład Rady . Ad.2. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony , Przewodniczący przedstawił proponowany projekt porządku obrad sesji i zapytał czy do przesłanego porządku obrad są uwagi. Na wniosek Burmistrza Miasta do porządku obrad w pkc.5 pkkt.7 wprowadzono projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania wekslowego ,oraz w związku z rezygnacją radnej Agaty Brzeskiej-Lebieckiej w pkt.8 projekt uchwały w sprawie odwołania przewodniczącego komisji Rewizyjnej i w pkc.9 odwołania radnej z członka komisji Gospodarki Finansowej. Wnioski o zmianę w porządku obrad sesji zostały przyjęte jednogłośnie Proponowany porządek obrad sesji został przyjęty jednogłośnie jak niżej: 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdanie z posiedzeń komisji stałych Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 5.Podjęcie uchwał w sprawach : 1)zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2004, 2)wydatków budżetowych nie zrealizowanych w 2004 roku, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 3)ustalenia stawki dotacji przedmiotowej do zakładu budżetowego oraz określenia zasad udzielania i rozliczania tej dotacji 4)uchwalenia budżetu Gminy Brzesko na rok 2005, 5)przyjęcia zmian do "Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Brzesko na lata 2004 – 2013, przyjętego w dniu 11 czerwca 2004 roku", 6)zmiany uchwały Nr VI/43/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 26 marca 2003 roku w sprawie określenia zasad nabywania do zasobów oraz sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddawania w użytkowanie wieczyste, wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż 3 lata 7)zaciągnięcia zobowiązania wekslowego 8)odwołania przewodniczącego komisji Rewizyjnej 9)odwołania radnej z członka komisji Gospodarki Finansowej 6.Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 7.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 8.Wolne wnioski i zapytania. 9.Zamknięcie obrad sesji. Ad.3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji złożył Burmistrz Jan Musiał / stanowi załącznik do protokołu/. Ad.5. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. Sprawozdania złożyli: 1.Przewodnicząca Anna Kądziołka- Kukurowska Komisja ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny 2.Przewodnicząca Apolonia Warzecha Komisja Prawa Porządku Publicznego i Promocji 3.Przewodnicząca Barbara Stachowicz Komisja Oświaty Kultury i Sportu 4.Przewodniczący Jan Kusiak Komisja Gospodarki Finansowej 5.Przewodniczący Zdzisław Grodny Komisja Gospodarki Komunalnej W nawiązaniu do złożonych sprawozdań radni poruszyli tematy dot: Radny Krzysztof Ojczyk stwierdził ,że Komisje Gospodarki Finansowej i Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej winny przeprowadzać wcześniejszą analizę spraw związanych z ustaleniem stawki czynszu za lokale komunalne znajdujące się w administracji MZGM. Należy wcześniej rozeznać czy te lokale mogłyby być zaadoptowane na potrzeby mieszkań socjalnych lub komunalnych. Radny Krzysztof Dudziński złożył formalny wniosek o ujęcie w projekcie budżetu na rok 2005 inwestycji pn. Budowa Kładki na rzecze Uszwicy. Pani Maria Kądziołka zapytała dlaczego na posiedzenie komisji Gospodarki Komunalnej nie zostały przedstawione wnioski do budżetu roku 2005 złożone przez Zarząd Osiedla Kościuszki –Ogrodowa ,oraz o przybliżenie przez przewodniczącego komisji Gospodarki Finansowej tematu związanego z propozycją zmniejszenia dotacji dla MPK o 100 tysięcy złotych. Radna Jadwiga Kramer zgłosiła wniosek o kontynuację prowadzenia Kroniki Miasta Brzeska zaczętej przez Pana Burlikowskiego .Wg. radnej najlepszym kandydatem do tej funkcji będzie radny Józef Kubas. Na zadane przez radnych pytania odpowiedzi udzielili Przewodniczący Komisji Jan Kusiak i Zdzisław Grodny. Ad.5. Podjęcie uchwał w sprawach: 1/ zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na 2004 rok Skarbnik Gminy Wanda Prus objaśniła projekt powyższej uchwały W nawiązaniu do projektu uchwały radni poruszyli sprawy związane z: Radny Krzysztof Ojczyk Budową studni dla potrzeb Krytej Pływalni i na jakim etapie w chwili obecnej jest ta budowa, oraz czy będzie ona włączana do zasilania basenu w wodę, Zwiększeniach planu wydatków w dziale 400 tj. o kwotę na dopłaty do kosztów oczyszczania ścieków na terenie miasta Brzeska wynikającą z rozliczenia rocznego. Z wyjaśnień Pani Skarbnik dowiedzieliśmy się że gmina dała RPWIK dotację w wysokości 150 tysięcy złotych, więc o jakiej dopłacie mówimy . Radny Krzysztof Dudziński poruszył temat związany z przeznaczeniem środków finansowych na dofinansowanie własnych inwestycji gminnych. W objaśnieniach pisze się że są to środki wprowadzone do budżetu z Funduszu PHARE 2002 na rozwój gospodarczy gminy Brzesko ETAP I. Prosił panią Skarbnik o wyjaśnienia w tym temacie. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska zaproponowała aby przeznaczyć środki finansowe dla ofiar ostatniego trzęsienia ziemi. Jeśli jest to niemożliwe aby środki przydzielić z budżetu to zaproponowała aby diety radnych za sesję przeznaczyć na ten cel. Skarbnik Gminy Wanda Prus udzieliła odpowiedzi na zapytania radnego Ojczyka i radnego Dudzińskiego oraz radnej Kukurowskiej dot. opłat za wodę i ścieki do Browaru, oraz płatności faktur z Funduszu Phare, jak również możliwości przeznaczenia środków finansowych na pomoc dla ofiar trzęsienia ziemi. Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski udzielił odpowiedzi na zapytanie radnego Dudzińskiego dot. uruchomienia studni przy krytej pływalni. Zostały wykonane już badania wody. Woda musi zostać uzdatniona i tym tematem zajmują się fachowcy jak to należy przeprowadzić aby szkody były jak najmniejsze. Rozważana jest również propozycja zasilania tą wodą najbliższej szkoły, jest to na etapie analizy i gdy będą znane koszty wówczas temat powróci pod obrady Rady Miejskiej. Radny Krzysztof Dudziński – stwierdził że z przedstawionych informacji wynika że w roku 2003 brak jest środków finansowych pozyskanych z Funduszu PHARE . Skarbnik Gminy wyjaśniła, że pieniądze były zdobyte umową w takiej wysokości, natomiast okres zakończenia I etapu kończy się w miesiącu czerwcu 2005 roku. Najpierw te środki należy wykorzystać, a dopiero później zapłacić, na wyrost nikt nie płaci i nikt nie daje. Radny Krzysztof Ojczyk poprosił o przedstawienie umowy zawartej pomiędzy gminą a Browarem dot. dopłaty za wodę i ścieki. Zastępca przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały, został przyjęty 19 za, 1 wstrzymujący. UCHWAŁA Nr XXVII/170/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 30 grudnia 2004 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na rok 2004. / uchwała stanowi załącznik/ 2.)Projekt uchwały w sprawie wydatków budżetowych nie zrealizowanych w 2004 roku , które nie wygasają z upływem roku budżetowego. Radny Krzysztof Ojczyk poprosił o wyjaśnienia dot. monografii miasta Brzeska. Ile pieniędzy , za co i komu za ostatnie lata zostało wypłaconych środków finansowych na ten cel. Burmistrz Brzeska Jan Musiał przedstawił radnym wg. załącznika do protokołu zestawienie, jakie środki finansowe i za wykonanie jakich prac związanych z opracowaniem monografii Miasta Brzeska zostały w ostatnim czasie wypłacone z budżetu gminy. Radny Krzysztof Ojczyk stwierdził że pisanie monografii trwa już 7 lat , zapytał czy w przypadku wycofania się z prac przynajmniej jednego z autorów, to czy wypłacona zaliczka została zwrócona, czy były naliczone kary umowne, dlaczego nie zostały umowy tak skonstruowane że wypłacamy pieniądze za to co już zostało wykonane, gdzieś błędy zostały popełnione, a radni nie zostają zapoznawani z meritum sprawy. Wyjaśnienia na zapytania radnego Ojczyka udzielili Burmistrz Jan Musiał i Krzysztof Bigaj . Natomiast Radca Prawny Urzędu Miejskiego Edward Pietrus ,poinformował że dane osobowe są dobrem osobistym i każdy radny który się zapozna z treścią wydatków i jest zobowiązany do zachowania tajemnicy. Zastępca przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały, został przyjęty jednogłośnie: Uchwała Nr XXVII/171/2004 Rady Miejskiej Brzesku z dnia 30 grudnia 2004 roku w sprawie wydatków budżetowych nie zrealizowanych w 2004 roku , które nie wygasają z upływem roku budżetowego. / uchwała stanowi załącznik/ 3/ Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki dotacji przedmiotowej do zakładu budżetowego oraz określenia zasad udzielania i rozliczania tej dotacji. Radny Krzysztof Dudziński zapytał na jakiej podstawie przyjęto kwotę 700 tysięcy jako dotacje do działalności krytej pływalni. Skarbnik Gminy Wanda Prus wyjaśniła że pływalnia funkcjonuje już drugi rok i ma określone koszty i jest zakładem budżetowym. Zakład budżetowy obligatoryjnie dwa razy do roku robi sprawozdawczość .W chwili obecnej gmina posiada sprawozdania od półrocza co miesięczne od dyrektora Krytej Pływalni .Przychody z tytułu sprzedaży biletów wynoszą na koniec listopada 586.236 zł a planowane były większe , planowana dotacja po zmianie 700 tysięcy złotych a zrealizowana na koniec listopada 527,364 złotych , a zasadą jest przy zakładzie budżetowym że dopłata nie może być większa niż 50 % kosztów. Przedstawiła radnym jakie dotacje były do basenu w poprzednim roku , oraz jaka liczba osób skorzystała z usług krytej pływalni i jakie były dopłaty z tego tytułu. W chwili obecnej cała dotacja w kwocie 700 tysięcy nie będzie mogła być przekazana krytej pływalni w całości ponieważ nie pozwalają na to ich dochody własne. Skutek tego będzie taki że kryta pływalnia przejdzie ze zobowiązaniami na rok następny z kwotą około 190 tysięcy. W roku ubiegłym kryta pływalnia przeszła na rok następny ze zobowiązaniami w wysokości 95 tysięcy. Należy uaktywnić wszystkie siły aby większa ilość osób korzystała z usług Krytej Pływalni , lub zejść z kosztów. Można pójść w różnych kierunkach, ale faktem jest że potrzeba istnienia basenu jest akceptowana społecznie. Można zwiększyć ilość usług poprzez kontakt ze szkołami, zwiększyć środki dla nich i tym samym otrzymamy środki z tytułu dochodów własnych. Radny Krzysztof Ojczyk ustosunkował się do wniosku komisji gospodarki finansowej dot. obniżenia dotacji do Spółki MPK .W tym wniosku sentencją było to, żeby kwotę 320 tysięcy z dotacji przewidzianej dla MPK przeznaczyć na dopłaty do biletów dla uczniów szkół korzystających z basenu. Gmina musi wyrównać straty krytej pływalni i jeżeli już mamy dopłacać, to niech to będzie nauka pływania dla dzieci. Z tego skorzysta większa liczba klas a te pieniądze nie zostaną przejedzone. Radna Janina Drużkowska-Cader poinformowała że w temacie krytej pływalni wielokrotnie zajmowała głos w temacie dofinansowania działalności tego zakładu , a wiele wcześniej na etapie kiedy wnioskowała wybudowanie pompy cieplnej ,kolektorów i studni. Niestety dzisiaj to wszystko owocuje negatywnie szkoda że głosy rozsądne często na tej sali nie są brane pod uwagę , przecież ogromną ilość kosztów to energia. Skoro już wszyscy zrozumieli ,że te sprawy są bardzo istotnym składnikiem to dlaczego wciąż tych kolektorów nie ma. Przeraża ją to ,że gmina finansuje , a sama jest już na dopuszczalnej graniczy zadłużenia 50 % .Gdzie jest manager , dlaczego tak to wszystko idzie Pływalnia jest nowa , my finansujemy remont dachu , który prywatny gospodarz pozwoliłby sobie na takie coś aby po roku finansował remont dachu. Radna Cader wie że sport jest bardzo ważną rzeczą i dotacja musi być, ale dlaczego tak dużo. Radna stwierdziła ,że polityka gminy od samego początku jest niezdyscyplinowana .Widzimy że dotacja do krytej pływalni jest coraz większa ,te osoby które miały ochotę skorzystać z basenu już skorzystały i stwierdziła że bilety wstępu na basen wcale nie muszą kosztować 1 zł .Jeżeli będziemy zajmować się projektem budżetu na rok przyszły to zobaczymy ,że ten budżet jest duży ,bo jest duże zadłużenie gminy .Zbliżamy się do 60 % długu czyli do granicy kiedy gminie grozi upadłość .Ta granica o czymś mówi i są odpowiednie restrykcje i dlatego bardziej restrykcyjnie należy patrzeć na wszelkiego rodzaju dotacje. Jeżeli to zadłużenie gminy jest tak duże to jakim prawem dajemy dotacje , przecież to jest niebezpieczne dla gminy. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska – stwierdziła że należy przeprowadzić rozeznanie wśród innych gmin i nawiązać z nimi współpracę dot. korzystania ich uczniów i mieszkańców z naszej krytej pływalni , wówczas i dochody będą większe. Radny Zdzisław Grodny stwierdził że dotychczasowe funkcjonowanie krytej pływalni ocenia bardzo dobrze .Nieszczęściem jest że dach na krytej pływalni został wykonany wadliwie, ale dobrze się stało że w budżecie roku przyszłego na ten cel zabezpieczono potrzebne środki finansowe bo jest to pilne do wykonania aby obiekt nie niszczał. Jaki mamy budżet to na miarę jego możliwości będzie prowadzić inwestycje. Zadłużenie gminy – w poprzednich kadencjach rada również zaciągała kredyty na różne zadania –przedstawił jakie. Jeżeli byśmy nie zaciągnęli kredytów to nic byśmy nie zrobili , dobrze że są to kredyty w granicach przyzwoitości , dlatego uważa że dobre prowadzenie krytej pływalni przez jej dyrektora daje konkretne owoce, a Urząd nad tym czuwa. Burmistrz Jan Musiał docenia zaangażowanie radnej Cader w budżet gminy i jak należy o niego dbać, ale nie zgadza się w temacie snucia tej wizji katastroficznej na temat zadłużenia budżetu i sytuacja która jest bardzo niebezpieczna. Jeżeli byśmy przekroczyli pewne wskaźniki to wszyscy wiemy co mogłoby się stać. Panu Burmistrzowi bardzo zależy na budżecie gminy i nie doprowadza do sytuacji ,która by była dla niej zagrożeniem Planowana budowa kolektorów słonecznych była ambitnym planem szukania dotacji na bardzo ciekawe zadanie , ale okazała się że koszt tej budowy był bardzo drogi i liczyliśmy na dużą dotację .Jednak co roku EKOFUNDUSZ ustala nowe zasady dotacji na różne przedsięwzięcia , okazało się że przy wielkich naszych staraniach do różnych funduszy , udało nam się uzyskać zapewnienie, że dotacja do tego zadania będzie na poziomie 200-300 tysięcy złotych , natomiast koszt całego zadania miał wynieść ponad 2 ml złotych. To zadanie typowo z przyczyn ekonomicznych jest nierealne do wykonania bo musielibyśmy ponieść własne środki , których nie mamy .Największe koszty na pływalni mamy z tytułu energii , dlatego budowa stacji trafo może przyczyni się do uzyskania nowej taryfy dużo tańszej , która tym samym obniży koszty zużycia energii na basenie, miesięcznie nawet do 3 tysięcy złotych.. Następnie pan burmistrz przybliżył informacje dot. budowy stacji uzdatniania wody co ma przynieść oszczędności oraz wykonanie modernizacji dachu na krytej pływalni. Gmina może obniżyć dotację do ceny biletów wstępu na basen , ale wówczas korzystający będą musieli zapłacić więcej za bilet wstępu na basen i znów będzie problem z frekwencją na krytej pływalni. Radny Józef Kubas podzielił zdanie radnej Kukurowskiej dot. pozyskiwania osób z innych gmin do korzystania z usług naszego basenu. Miejmy tego świadomość że jeżeli bilety będą droższe to chętnych nie będzie. Radna Janina Drużkowska-Cader przypomniała że o budowie kolektorów słonecznych mówiła już w roku 2001 kiedy były jeszcze bardzo korzystne kredyty na ten cel. Ponadto zwróciła uwagę na potrzebę wybudowania pompy cieplnej najlepsza byłaby budowa pompy cieplnej pod pływalnią, bo jest najmniej straty energii cieplnej . Radny Zbigniew Mastalerz poprosił o pokazanie radnym wyliczeń o których mówił pan Burmistrz a dot. oszczędności z tytułu wybudowania stacji trafo przy basenie, jak również kosztów podłączenia basenu do ogrzewania z MPEC. Radna Anna Kukurowska przypomniała że kryta pływalnia została oddana do użytku w roku ubiegłym i to właśnie ten inwestor winien być odpowiedzialny za wadliwie wykonany dach, przecież na ten dach jest gwarancja i to firma OLIMP powinna finansować i zmienić ten dach. Radny Edward Knaga stwierdził ,że tak długo będziemy dotować pływalnię dopóki nie zaczniemy myśleć o rozwoju i możliwości pozyskiwania dalszych chętnych do pływania. Błędem jest to że mamy 45 % bezrobocie młodych ludzi którzy nie mają pieniędzy i nie mogą z basenu korzystać. Radny Knaga złożył wniosek o zamknięcie tematu. Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały został przyjęty 19 za, 2 wstrzymujące. Uchwała Nr XXVII/172/2004 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 grudnia 2004 roku W sprawie: ustalenia stawki dotacji przedmiotowej do zakładu budżetowego oraz określenia zasad udzielania i rozliczania tej dotacji. /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 10 minut przerwy w obradach obrady po przerwie Uchwalenie budżetu gminy Brzesko na rok 2005 Radny Stanisław Turlej zapytał dlaczego w projekcie budżetu brak jest dokładnego rozpisania dofinansowania działalności Stowarzyszeń Sportowych. W poprzednich latach takie materiały były radnym przedstawiane Skarbnik gminy Wanda Prus wyjaśniła ,że zawsze globalnie na ten cel jest zaproponowana kwota, a dopiero potem następuje rozdział tych środków. Zmianie uległ temat finansowania, wnioski na wykonywania zadań w zakresie sportu i rekreacji należy składać do Urzędu i będzie zorganizowany normalny przetarg na te usługi . Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj wyjaśnił radnym jakie nowe zasady wprowadziła nowa ustawa o finansowaniu stowarzyszeń sportowych i jak to będzie organizowane. Radny Stanisław Turlej stwierdził że należało wysłać na adresy klubów i stowarzyszeń sportowych informacje w tym zakresie, aby później nie było zbędnych tłumaczeń. Ponadto radny przypomniał że Ustawa z 1991 roku przyniosła zakaz uchylania Aktów Własności Ziemi, a w dodatku do budżetu dot. mienia gminnego są zawarte informacje że Wyrok NSA uchylił Akt Własności Ziemi. Poprosił o wyjaśnienia na piśmie czy te sformułowania są zgodne ze stanem prawnym . Sekretarz Bogusław Babicz uzupełnił wypowiedź burmistrza Krzysztofa Bigaja dot. zasad wykonywania Ustawy o pożytku publicznym i zasad wykorzystywania środków finansowych w myśl tej ustawy. Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła ,że mówiąc dzisiaj o projekcie budżetu należałoby dla jasności sprawy powiedzieć, że w tym roku mamy swój bochen samorządowy i tzw. chlebuś ze środków zewnętrznych. Główna dyskusja winna się odbyć nad naszym budżetem samorządowym zwłaszcza nad tym wypracowanym przez mieszkańców z dochodów , subwencji itd., oraz nad tym w którym zawiera się deficyt gminy. Radna uważa ,że zadłużenie gminy 54 % jest bardzo wysokie , nie przypomina sobie aby gmina w ostatnim czasie miała tak duży wskaźnik zadłużenia. Musimy się zastanowić czy budżet jest sprawiedliwie dzielony , czy jest optymalny i perspektywiczny. Wg. radnej budżet został skonstruowany bardzo szybko i szybko go podejmujemy. Ta szybkość spowodowała to że na komisjach pracowaliśmy tylko raz i nie mieliśmy możliwości powtórnej jego analizy i zapoznania się czy te nasze wnioski zgłoszone zostały ujęte i czy jest on zmodyfikowany , rozważny czy też nierozważny. W naszym budżecie brakuje pewnych mechanizmów tj. dodatkowych uchwał wpływających na budżet. W przeciągu ostatnich lat radna zauważa że w stosunku do oświaty zauważany jest efekt nożycowy. Efekt ten polega na rozjeżdżaniu się i nieskorelowaniu sytuacji demograficznej z wydatkami. Wynika z tego że potrzebne są uchwały około budżetowe , które by nam pozwoliły bilansować wydatki w oświacie , w jakiś sposób w przybliżeniu w sposób proporcjonalny do sytuacji demograficznej . Dzięki środkom zewnętrznym w roku 2005 będzie wykonywanych sporo kanalizacji, są to środki tylko na budowę kanalizacji i odtworzenie dróg do stanu poprzedniego .Poza kanalizacją często inne ulice potrzebują innej infrastruktury jak np. gazowej , wodociągowej czy nawierzchni dróg lub chodników. W budżecie na drogi gminne brak jest środków finansowych znaczących , w tym przypadku jest spore niedoinwestowanie .Radna stwierdziła że w tym roku na remont dróg należałoby przeznaczyć spore środki finansowe jak również na wykup gruntu pod te drogi. Wskaźnik zadłużenia sięgający 54 % jest bardzo niebezpieczny , a zatem sposób dotowania w tym roku należało obniżyć. Można wypracować taki sposób rozliczenia dotacji aby przyciągnąć ludzi do korzystania z pływalni, poprzez zachęcenie rodzin nie pracujących , niepełnych , niepełnosprawnych i wielodzietnych dotować stawką dotacji innej. Natomiast osoby korzystające z basenu którym status materialny pozwala na to dotować je ale niższą dotacją i tym samym byłoby więcej uczestników. Wciąż nie rozwiązana jest sprawa dotowania Spółki MPK ,MOK , mówi się o tym deficycie który musi być pokrywany z naszego budżetu w latach następnych. Należy zmniejszyć środki finansowe na administrację i promocję gminy , natomiast środki finansowe na pomoc społeczną są zbyt małe. Radny Krzysztof Dudziński w swoim wystąpieniu dot. przedłożonego projektu budżetu, ustosunkował się do następujących zagadnień: 1.W budżecie 2005 roku gmina dopłaca do działalności Spółki MPK prawie 1 ml złotych , z czego 640 tysięcy to dotacja , 400 tysięcy za dowóz uczniów .Radny poprosił o podanie czy w tych kwotach są zawarte również umorzenia dla Spółki z tytułu podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych , bo takie umorzenia w poprzednich latach były również stosowane. Na rozwiązania dot. dalszej działalności MPK czekamy wszyscy ,w połowie roku Pan Burmistrz zapowiedział powołanie eksperta do przeprowadzenia audytu Spółki , nikt tego audytu do chwili obecnej nie widział , a wszyscy wiemy że taki dokument został wykonany. Audyt się wykonuje po to aby na podstawie tego dokumentu podjąć decyzję .W audycie winny być pokazane wyliczenia szczegółowe i precyzyjne aby pokazać co należy zrobić. Pan Burmistrz zlecił swojemu zastępcy Burmistrzowi Bigajowi zajęcia się problemem Spółki MPK. Nic się nie zmieniło dalej jest taka sytuacja jak była nic nie zostało zrobione i rok został stracony. 2.Za co i dlaczego wydaje się z budżetu gminy kwotę 150 tysięcy złotych na remont nowego dachu na krytej pływalni. Kto z ramienia Urzędu jest winny za taki stan. 3.W projekcie budżetu w rozdziale "drogi publiczne" zadeklarowano kwotę 100 tysięcy złotych na tzw. nakładki, zapytał czy nie można było określić które to będą ulice? 4.Jeśli chodzi o utworzenie Brzeskiego Informatora Samorządowego, radny Krzysztof Dudziński wyraził swoją dezaprobatę utworzenia tego pisma. Na ulicach miasta, walają się niepotrzebne egzemplarze tego informatora, przecież jest BIM i to mieszkańcom wystarczy. Nie ma potrzeby aby Pan Burmistrz pisał w BIS o tym co robi, przecież społeczeństwo nie jest ślepe, wszyscy wiedzą co Urząd wykonuje i co zostało już zrobione. Radny uważa że z projektu budżetu należy wycofać kwotę 7 tysięcy złotych przewidziane na wydawnictwo BIS i przeznaczyć te środki na działalność świetlicy dla dzieci z rodzin patologicznych. Działanie Urzędu widać bez wydawania gazety . 5.Radny Dudziński złożył do projektu budżetu 3 wnioski i żaden z nich nie został ujęty w projekcie budżetu , dlatego bardzo ucieszył się z wniosku komisji Gospodarki Komunalnej, która zawnioskowała o przygotowanie dokumentacji budowy kładki dla pieszych na rzece Uszwicy. 6.Cieszy nas fakt pozyskiwania zewnętrznych środków na III etap rozwoju gospodarczego miasta , ale należy głośno powiedzieć ,że są to pieniądze bardzo drogie , należy włożyć własnych środków w wysokości 50 % , a inne dopłaty z różnych funduszów Phare były na wysokości 20 % dopłat z budżetu , a jeżeli będzie 50 % to gminy nie będzie stać na realizację innych swoich zadań. 7.Zwrócił się do Pana Burmistrza , że uznaje działanie Urzędu i pana Burmistrza dot. pozyskiwania środków zewnętrznych i przygotowywaniu wniosków o te fundusze pomocowe , ale większość tych wniosków nie uzyskało żadnych środków pomocowych- przedstawił które. Należy cieszyć się z tego co zostało uzyskane ale należy również z pokorą podchodzić do tego tematu , bo nie wszystko jest tak piękne jak się to pokazuje. Radny Krzysztof Ojczyk stwierdził, że bardzo się cieszy z pozyskanych dodatkowych środków finansowych przez gminę , ale przez to wiele zadań nie zostanie wykonanych bo z tego tytułu są różne ograniczenia ustawowe. Standardem stało się że gminy otrzymują środki z zewnątrz i je odpowiednio je wykorzystują i jest to pewien standard do którego musimy się przyzwyczaić. Patrząc na przygotowany projekt budżetu można go porównać do "dziurawego wiaderka" w którym są dziury i wypływa z niego woda czyli nasze pieniądze. Gmina na wszelkie różne sposoby dopłaca do Spółki MPK i należy się zastanowić jakie są efekty pracy osób odpowiedzialnych za to za okres ostatnich dwóch lat. Zgłosił wniosek o przedstawienie informacji ile gmina za ostatnie 10 lat dołożyła do działalności Spółki MPK. - Skoro gmina ma już BIM, to po co tworzyć nową gazetę informacyjną BIS . - W budżecie zaplanowano środki w wysokości 150 tysięcy na remont dachu na krytej pływalni , pan burmistrz stwierdził ,że jest to pewna forma oszczędności , czy celem budowy tego budynku było to ,że za rok musimy dopłacić 150 tysięcy złotych aby były oszczędności z tego tytułu?, przecież miał to być chyba budynek energooszczędny .Jeżeli w trakcie użytkowania budynku wynikły wady , to jest przecież inspektor nadzoru tego budynku .Kto teraz poniesie odpowiedzialność za ten remont, czy Urząd wystąpi o odszkodowanie? -W ramach środków finansowych przewidzianych na utrzymanie administracji są środki finansowe przewidziane na szkolenia pracowników i na rozmowy telefoniczne jednostek pomocniczych gminy. Uważa że pewne sprawy należy polimitować, bo przedtem tego nie było i było dobrze. Zapytał dlaczego Audyt wykonany dla Spółki MPK nie został pokazany radnym przynajmniej na posiedzeniach komisji, które się odbyły, winien on trafić do radnych. Radny Krzysztof Ojczyk zgłosił do projektu budżetu następujące wnioski: -Aby z dotacji do Spółki MPK w wysokości 640 tysięcy złotych część środków w wysokości 180 tysięcy złotych przeznaczyć na dopłatę do usług krytej pływalni tj. naukę pływania dla dzieci szkół podstawowych i gimnazjów . - Aby z budowy ulicy Matejki w Brzesku przesunąć środki finansowe na budowę chodnika na ulicy Kwiatowej. Gdyż względy bezpieczeństwa dzieci są ważniejsze niż estetyka ulicy. Ponadto radny Krzysztof Ojczyk stwierdził że temat budowy kładki na rzece Uszwicy winien został rozpoczęty w roku 2005 i realizowany, a możliwość zabezpieczenia środków na ten cel pozostawia radnym i panu burmistrzowi pod rozwagę. Radna Agata Brzeska-Lebiecka Stwierdziła że najwyższy wskaźnik zadłużenia przypada na rok 2006 i nie jest to zadłużenie powyżej 50 %. Dopóki zaciągamy długi na inwestycje to jest to pozytywne, gorzej będzie jeśli będziemy zaciągać kredyty na bieżące utrzymanie Po zmianie ustawy o finansach publicznych, ustawodawca postanowił że zaciąganie kredytów na zadania realizowane przy pomocy środków europejskich to są one wliczane do ogólnych wskaźników wynikających z Ustawy o Finansach Publicznych. Nie zawsze jesteśmy zadowoleni z dotacji niektórych naszych zakładów budżetowych, ale zawsze jest coś za coś , są to miejsca pracy naszych mieszkańców i większości tych placówek wydatki na wynagrodzenia stanowią bardzo pokaźny procent i dlatego niekiedy te placówki nas tyle kosztują jak np. szkoły., ustawodawca nie patrzy jak nauczyciel uczy dzieci tylko zwiększa mu pensje, radna nie zgadza się z przedstawionym projektem budżetu na rok 2005. Zapytała w jaki sposób będą przekazywane środki finansowe na strzelnicę dla policji, jeżeli będą te pieniądze przekazane na zasadzie środka specjalnego gdzie 40 procent tych środków zabierze nam skarb państwa to ona osobiście jest przeciw takiej dotacji. -Wydatek 50 tysięcy złotych związany ze zdobywaniem przez Urząd certyfikatu ISO jest nie uzasadniony i nic on w funkcjonowaniu Urzędu nie zmieni. Zgłosiła formalny wniosek o ściągnięcie tej kwoty i przeznaczenie jej na realizacje budowy kanalizacji na ulicy 19 stycznia w Brzesku. - Odprawy emerytalne dla pracowników UM, czy te osoby planowane do odprawy faktycznie na te emerytury pójdą. Radny Zdzisław Grodny – zawnioskował o zwiększenie środków finansowych na remonty dróg dojazdowych do pól oraz pomoc i wsparcie gminy w wybudowaniu budynku socjalnego dla osób starających się o mieszkania komunalne, wniosków dużo a mieszkań mało. Jeśli chodzi o wnioski zarządów osiedli do projektu budżetu, wyjaśnił że tyle wniosków ile otrzymał to wszystkie zostały na komisji rozpatrzone. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska stwierdziła, że nic by się nie stało gdyby budżet przyjmowano w miesiącu styczniu przyszłego roku. Zaapelowała aby w budżecie znalazły się środki finansowe na nowy budynek dla biblioteki, na utrzymanie pałacu Goetza , na drogi, na oświetlenie ulic , na wodociągowanie, wszystkie sołectwa znajdujące się w pobliżu oczyszczalni Zajazie winny być w jak najszybszym czasie skanalizowane. Należy rozważyć możliwość przeznaczenia chociażby najmniejszych środków finansowych dla szpitala . Radny Stanisław Turlej nawiązał do swojego wcześniejszego zapytania dot. braku w budżecie informacji na temat wielkości środków finansowych przeznaczonych na działalność poszczególnych stowarzyszeń sportowych , a w informacji dot. podziału środków z funduszu alkoholowego taka rozpiska jest Dlaczego ta pula została podzielona ,że część zadań jest już do przetargów wystawiona a część nie i są tam już pewne propozycje podziału tych pieniędzy. Radny Turlej zwrócił się z zapytaniem do Prezesa Spółki BZK ile Spółka zgromadziła na koncie środków finansowych przeznaczonych na rekultywację wysypiska śmieci w Jadownikach i czy są przewidywania że z tego tytułu gmina może ponieść jakieś nie przewidziane wydatki. Radny Zbigniew Mastalerz nie zgodził się z propozycją obniżenia dotacji dla Spółki MPK, radny uważa że bez systemowego i jasnego planu reformowania Spółki, czy też jej likwidacji co może wykonany Audyt przewiduje, zwrócił w tym momencie uwagę panu burmistrzowi ,że sporządzony Audyt nie dotarł do radnych i trudno jest radnym w tej kwestii podejmować jakiekolwiek decyzje i nie może glosować w tej sprawie. Radny Mastalerz zgadza się ponadto z innymi postulatami jak np. zwrócenie panu burmistrzowi uwagi ,że projekt budżetu nie jest budżetem radnych, gdyż już od 3 lat jego klub składa takie same wnioski do budżetu i po raz kolejny te wnioski w tym projekcie się nie znajdują. Należy mieć świadomość że te sołectwa w których znajdują się np. wysypisko śmieci nie są brane pod uwagę, trudno tu mówić o sprawiedliwości przy dzieleniu tych środków ale chodzi o to aby znalazł się wreszcie jasny plan inwestycji na wsi i w mieście. Jeżeli na wsi powstają jakiekolwiek inwestycje to są one najczęściej przypadkowe tak jak np. w zamian za wodociąg w Jadownikach utworzono tam wysypisko , jest to niedopuszczalne . Radny Mastalerz złożył formalny wniosek do budżetu aby środki finansowe przewidziane na budowę ulicy Matejki przeznaczyć na wybudowanie chodnika na ul.Środkowej do ul.Staropolskiej w Jadownikach . Ponadto Radny uważa że budowa strzelnicy w mieście nie jest inwestycją pierwszej potrzeby, a należy popatrzeć jak wygląda ruch na ul. Środkowej i Staropolskiej w Jadownikach gdzie dzieci idą do szkoły i co wyprawiają kierowcy aby ominąć dzieci i wielkie kałuże po deszczu. Przez ponad dwa lata radni rozmawiali na temat dopłat za przygotowanie obiadów w szkole. Skończyło się to na tym że Pan Burmistrz doszedł do wniosku że taka opłata jest korzystna i stosowna, on osobiście się z tym niezgadza ale uznał racje Pana Burmistrza. Po dokonanych obserwacjach twierdzi ,że co roku 10 % dzieci rezygnuje z pełnopłatnych obiadów, prosi aby w roku 2005 zwrócić na to szczególną uwagę , bo dojdzie do tego że oprócz dzieci którzy korzystają z obiadów płaconych przez MOPS nikt nie będzie korzystał i w konsekwencji te stołówki zostaną zamknięte co jest niedopuszczalne. Sekretarz Bogusław Babicz udzielił odpowiedzi na zapytania radnego Turleja dot. zapisów w informacji o stanie mienia komunalnego. Burmistrz Gminy Jan Musiał ustosunkował się do wypowiedzi radnych dot.: 1.Budowy i remontów dróg w mieście i gminie 2.Budowy kanalizacji, uzbrojenia terenów pod nowe inwestycje 3.Głosowań nad projektem budżetu na poszczególnych komisjach radnych, 4.Pozyskiwania i wykorzystania środków pomocowych z zewnątrz ,Gmina Brzesko jest pod tym względem stawiana za wzór w Małopolsce, świadczy to o dużej aktywności pracowników Biura Promocji , 5.Dotacji do Spółki MPK i zakupu usług transportowych 6.Remontu dachu na krytej pływalni , uruchomione zostały wszystkie procedury prawne łącznie z wnioskiem do Sądu i gmina będzie dochodzić swoich praw przed sądem, te procedury mogą potrwać bardzo długo a dach musi być zrobiony aby nie niszczał, 7.Przeznaczenia środków finansowych na remonty i nakładki dróg po zimie, 8.Wydawnictwa BIS i krytycznych uwag radnych do tego wydawnictwa , 9.Wniosku radnego Krzysztofa Ojczyka dot. przeznaczenia środków finansowych zaplanowanych w budżecie na dotacje do Spółki MPK , na dopłaty do nauki pływania dla dzieci a tym samym zmniejszenie zadłużeń Krytej Pływalni, 10.Analizy na posiedzeniach komisji Audytu Spółki MPK ,jest nadzieja na to że wspólnie odpowiednie wnioski zostaną wypracowane. jeżeli się okaże że ta dotacja jest zbyt wysoka to można rozważyć możliwość jej ograniczenia. 11.Możliwości wprowadzenia limitów na rozmowy telefoniczne przewodniczących ZO i Sołectw , takie możliwości są i je rozważymy. 12.Możliwości budowy chodników na ul. Kwiatowej w Brzesku i Środkowej w Jadownikach. 13.Przekazania środków finansowych w wysokości 100 tysięcy złotych na budowę strzelnicy w Brzesku ,inwestycja ta została już rozpoczęta i niepoważnie byłoby aby w trakcie budowy gmina wycofała się z dofinansowania , 14.Efektów wprowadzania ISO do UM, a tym samym poprawy pracy Urzędu, 15.Możliwości budowy kanalizacji w ulicy 19 stycznia w Brzesku i pozyskania dodatkowych środków finansowych na ten cel, 16.Realizacji odpraw emerytalnych dla pracowników UM, 17.Zwiększenia środków finansowych na żwirowanie dróg dojazdowych do pól. 18.Zrównoważenia budżetu i w dużej mierze przeznaczenia go na rozwój sołectw, 19.Ujęcia w planach rozwoju lokalnego gminy budowy nowego budynku dla potrzeb biblioteki , 20.Możliwości dalszego dotowania brzeskiego szpitala, szpital jest własnością powiatu i radzi sobie nie najgorzej dzięki operatywności powiatu ,gminy nie stać jest obecnie na finansowanie zadań nie będących zadaniem gminy , 21.Temat związany z dalszym utrzymaniem pałacu Goetza będzie ponownie analizowany w miesiącu styczniu przyszłego roku , będą prowadzone rozmowy związane z dalszym funkcjonowaniem pałacu. Prezes Spółki BZK Janusz Filip poinformował radnych że na koncie Spółki na rekultywacje wysypiska śmieci w Jadownikach jest kwota 400 tysięcy złotych Są już wykonane pomiary geodezyjne wysypiska śmieci i od miesiąca stycznia będzie Spółka przystępowała do formowania skarp – przedstawił w jaki sposób to będzie przeprowadzone. Prezes Spółki przedstawił zebranym w jaki sposób Spółka starała się o pozyskiwanie środków pozabudżetowych na ten cel .Kosztorys na wykonanie tych prac wynosi ponad 1 ml złotych , będzie ogłoszony na to zadanie przetarg , a gdyby to zadanie było wykonane we własnym zakresie to ta kwota zbije się do około 900 tysięcy złotych. Burmistrz Bogdan Dobranowski udzielił wyjaśnień dot. remontu dachu na krytej pływalni, oraz realizacji projektu wraz z wykonawstwem budynku krytej pływalni. Burmistrz Krzysztof Bigaj ustosunkował się do wypowiedzi radnych dot. realizacji niektórych zadań z zakresu oświaty. Prawdą jest że ilość dzieci maleje a wydatki na oświatę rosną -przedstawił dlaczego tak się dzieje. Obecna Rada jest radą tzw. przełomu, to tym radnym gmina będzie zawdzięczała piękne sale gimnastyczne i nowy budynek gimnazjum ,co równocześnie rzutuje na poziom środków finansowych które są wydawane z budżetu gminy. Następnie Pan Burmistrz udzielił wyjaśnień na pytania radnego Mastalerza dot. dalszego utrzymania stołówek szkolnych .W kwietniu br. Trybunał Konstytucyjny wydał postanowienie ,że stołówki szkolne nie mają prawa istnieć. Jeżeli by tak było to od 1 stycznia 2005 roku wszystkie dzieci korzystające w tej chwili ze stołówek szkolnych byłyby zmuszone jeść poza szkołą posiłki , lub stołówki szkolne oddać w ajencję. Pan Burmistrz przedstawił w jaki sposób można zorganizować żywienie w stołówkach po wprowadzeniu tego postanowienia Trybunału Konstytucyjnego i czy z tego tytułu budżet gminy miałby oszczędności . Burmistrz Krzysztof Bigaj odniósł się o stwierdzeń radnego Dudzińskiego dot.BIS, jego kolportażu i zawartych tam informacji z których na pewno mieszkańcy gminy korzystają, oraz wniosku radnego Ojczyka o zmniejszenie dotacji dla Spółki MPK. Pan Prezes Spółki MPK Krzysztof Gawor przedstawił radnym jak został sporządzony audyt Spółki i jakie są jego wyniki, oraz jak spółka realizuje jego zalecenia .Ponadto Pan Prezes ustosunkował się do kwoty dotacji jaką gmina przydzieliła Spółce na rok 2005 i w roku bieżącym. Radny Józef Kubas stwierdził że wypowiedzi Pana Prezesa Spółki wcale go nie przekonały, na ostatnim posiedzeniu komisji oświaty był wniosek aby na dzisiejszej sesji przedstawiono dokładną informację na temat dalszej działalności spółki jak również jakie są wyniki audytu. On osobiście nie jest zwolennikiem likwidacji Spółki i nie chce uczestniczyć jako członek komisji gospodarki komunalnej w dyskusji, który kurs z kolei zlikwidować. W miesiącu grudniu winna być dyskusja na temat przyszłości spółki , burmistrzowie winni znaleźć takie argumenty aby jego jako radnego przekonać o pewnych rzeczach .Powinniśmy w grudniu dyskutować aby w styczniu na sesji wyrazić swoją aprobatę lub dezaprobatę. Radny Kubas stwierdził że w oświacie jest wiele rezerw i można szukać tam oszczędności. Burmistrz Jan Musiał stwierdził że radny Kubas jest doświadczonym pedagogiem i jego opinie w sprawach oświatowych są bardzo cenne Pan burmistrz oczekuje od radnych którzy są nauczycielami, dyrektorami merytorycznych głosów w dyskusji. Wiemy jakie mamy problemy w oświacie i oczekujemy konkretnych wniosków w tych tematach. Ponadto pan burmistrz przedstawił jakie były kolejne etapy zapoznawania się z wynikami sporządzonego audytu przez biegłego rewidenta, poważna debata na temat dalszej przyszłości spółki czeka nas w miesiącu styczniu. Radna Janina Drużkowska- Cader stwierdziła że w czasie dyskusji nad projektem budżetu nie chciała w żaden sposób zwiększać deficytu gminy. Wskazywała dziedziny , jakiego rodzaju dotacje tam gdzie jest przedotowanie , wskazywała dziedziny gdzie jest niedoinwestowanie. Na komisjach dyskutowaliśmy co trzeba zrobić w oświacie aby te środki były mniejsze. Radny Krzysztof Dudziński stwierdził że informacje zawarte w BIS są takie same jak w BIM tyle tylko że ten informator jest rozdawany darmo. Jeżeli tak to należy zlikwidować BIM. Społeczeństwo nie jest ślepe i doskonale wie co się w gminie dzieje .Ponadto radny Dudziński zwrócił się do pana Burmistrza ze stwierdzeniem ,że jeżeli pan Burmistrz stwierdza ,że składanie wniosków o środki pomocowe ze skutkiem zerowym jest pracą to cieszy go że tak ocenia swoich urzędników, którzy zapiszą całe strony bez żadnego efektu. Skoro już w miesiącu październiku był wykonany audyt spółki MPK to czy nie można go było znaleźć rozwiązania przed uchwaleniem budżetu, dlatego stwierdził ze działania w tym zakresie są spóźnione i następny rok w stosunku do MPK jest stracony. Radny Krzysztof Ojczyk przedstawił treść wniosku komisji oświaty dot. spółki MPK, do dzisiejszego dnia nikt z nas nie znał wyników audytu, jak się traktuje radnych w tym przypadku, wszystko żąda się od radnych a przecież ktoś za to w Urzędzie bierze za to pieniądze. Nadzór nad budową basenu prowadziła firma ELMA dlaczego Urząd nie wystąpi z roszczeniami właśnie do tej firmy jeśli chodzi o remont dachu. W budżecie roku 2005 są zabezpieczone środki finansowe na BIM, jeżeli mieszkańców nie stać na zakup BIMU to należy go zlikwidować gdyż jest nieodpłatny BIS. Odnośnie telefonów komórkowych dla przewodniczących Zarządów Osieli i Rad Sołeckich, radny poprosił o przedstawienie zestawienia rozmów telefonicznych na daną komórkę oraz budżet danej jednostki. Na ulicy Kwiatowej jest zarezerwowany teren pod chodnik, z tego osiedla do szkół uczęszcza około 1700 dzieci, wg. radnego bezpieczeństwo dzieci i młodzieży jest ważniejsze niż wygląd ulicy. Mamy przykład skrzyżowania ul. Solskiego, gdzie czyjeś nieszczęście zdopingowało nas do przebudowy tego skrzyżowania . Wg. radnego jedyny aspekt jaki przemawia za tym aby dać dotacje do Spółki MPK to jest aspekt społeczny Zapytał za co wobec tego Rada Nadzorcza za ostatnie 6 lat pobierała wynagrodzenie, skoro nie zrobiono nic aby było lepiej . W związku z zamknięciem wysypiska śmieci w Jadownikach poprosił o podanie ile będziemy płacić za wywóz śmieci. Radny Jan Kusiak w swoim wystąpieniu podsumował wypowiedzi radnych dot. budżetu na rok 2005 . Radny Zbigniew Mastalerz stwierdził że zaniepokoiła go wypowiedź Pana Prezesa spółki BZK , który nie zadbał o to aby tak zorganizować prace by zgodnie z zaleceniami WIOS na dzień 5 stycznia wysypisko śmieci w Jadownikach zostało zamknięte. Pan prezes nie przygotował się na tą okoliczność i wręcz twierdzi ze po tej dacie nadal będzie woził śmieci na wysypisko. W związku z powyższym radny zgłosił formalny wniosek o zdymisjonowanie Pana Prezesa Spółki BZK gdyż nie wykonuje nałożonych na niego obowiązków. Radny przypominał że gmina Brzesko nie dopłaca do obiadów w stołówkach szkolnych , więc czerpie z tego tytułu korzyści , dlatego zwrócił uwagę ,że nie budując strzelnicy możemy ten ubytek w dochodzie gminy uzupełnić. Na zapytania radnych dot. naprawy dachu na krytej pływalni oraz budowy świateł na skrzyżowaniu ulicy Solskiego i Starowiejskiej odpowiedzi udzielił Burmistrz Bogdan Dobranowski .Wyjaśnił że w tym przypadku Urząd nie zawinił, jest komisja rewizyjna przy radzie i można ta sprawę skontrolować, Burmistrz Krzysztof Bigaj wyjaśnił temat dot. sporządzonego audytu Spółki MPK i możliwościami zapoznania się z jego wynikami w najbliższym czasie. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wnioski radnych do projektu budżetu na rok 2005. Radny Krzysztof Ojczyk wycofał swój wniosek zgłoszony wcześniej do projektu budżetu aby kwotę 180 tysięcy złotych z dotacji do spółki MPK przeznaczyć na dopłatę do nauki pływania dzieci na basenie. I Wniosek radnego Krzysztofa Ojczyka o przesunięcie kwoty 90.207 tysiecy zł z budowy ulicy Matejki w Brzesku na budowę chodnika na ulicy Kwiatowej został przyjęty 8 za, 11 przeciw , 1 wstrzymujący – wniosek upadł II wniosek radnego Zbigniewa Mastalerza aby kwotę z rozdziału 75404 w wysokości 100 tysięcy złotych przeznaczyć na budowę chodnika na ulicy Środkowej w Jadownikach został przyjęty 7 za, 11 przeciw, 3 wstrzymujące – wniosek upadł III wniosek radnej Agaty Brzeskiej Lebieckiej aby z działu 750 Administracja Publiczna kwotę 50 tysięcy złotych przewidziana w budżecie na wprowadzenie ISO w Urzędzie Miejskim przeznaczyć na budowę kanalizacji w ulicy 19 stycznia. -wniosek przyjęto 5 za, 10 przeciw, 6 wstrzymujących- wniosek upadł Radny Tadeusz Pasierb przedstawił opinię RIO w Tarnowie dot. opinii o projekcie budżetu gminy brzesko na rok 2005. Zastępca przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały , który został przyjęty 13 za, 5 przeciw, 3 wstrzymujące UCHWAŁA NR XXVII\ 173\2004 RADY MIEJSKIEJ W BRZESKU Z DNIA 30 GRUDNIA 2004 ROKU W SPRAWIE UCHWAŁY BUDŻETOWEJ GMINY BRZESKO NA ROK 2005. /UCHWAŁA STANOWI ZAŁACZNIK DO PROTOKOŁU/ 5.PROJEKT UCHWAŁY W SPRAWIE ZACIĄGNIECIA ZOBOWIĄZANIA WEKSLOWEGO. Skarbnik Gminy Wanda Prus objaśniła projekt uchwały Zastępca przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały , który został przyjęty jednogłośnie UCHWAŁA NR XXVII\ 174\2004 RADY MIEJSKIEJ W BRZESKU Z DNIA 30 GRUDNIA 2004 ROKU W SPRAWIE ZACIAGNIECIA ZOBOWIĄZANIA WEKSLOWEGO. /UCHWAŁA STANOWI ZAŁACZNIK DO PROTOKOŁU/ 6.PROJEKT UCHWAŁY W SPRAWIE ZMIAN W PLANIE ROZWOJU LOKALNEGO GMINY BRZESKO NA LATA 2004-2013 PRZYJETYM UCHWAŁA NR XXI/134/2004 W DNIU 11 CZERWCA 2004 ROKU Sekretarz Gminy Bogusław Babicz omówił projekt uchwały. Zastępca przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały , który został przyjęty 17 za. 1 wstrzymujący UCHWAŁA NR XXVII\ 175\2004 RADY MIEJSKIEJ W BRZESKU Z DNIA 30 GRUDNIA 2004 ROKU W SPRAWIE ZMIAN W PLANIE ROZWOJU LOKALNEGO GMINY BRZESKO NA LATA 2004-2013 PRZYJETYM UCHWAŁA NR XXI/134/2004 W DNIU 11 CZERWCA 2004 ROKU ./UCHWAŁA STANOWI ZAŁACZNIK DO PROTOKOŁU/ 7. PROJEKT UCHWAŁY W SPRAWIE zmiany uchwały Nr VI/43/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 26 marca 2003 roku w sprawie określenia zasad nabywania do zasobów oraz sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddawania w użytkowanie wieczyste, wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż 3 lata Sekretarz Gminy Bogusław Babicz omówił projekt uchwały Radny Krzysztof Ojczyk zapytał ; Ile do chwili obecnej było przypadków gdzie cała wspólnota mieszkaniowa zdecydowała się na wykup wszystkich mieszkań w bloku. Co będzie w przypadku, jeżeli zostanie wykupiony cały blok i któryś z lokatorów, który otrzymał 90% bonifikaty odsprzeda mieszkanie osobie trzeciej, Jak gmina kontroluje wykonanie tej uchwały sprzed 1,5 roku Na pytania zadane przez radnego Ojczyka odpowiedzi udzielili sekretarz gminy i Naczelnik Józef Makuch. Do obecnej chwili nie było przypadków aby cała wspólnota mieszkaniowa wykupiła wszystkie mieszkania w bloku. Wykonanie tej uchwały winien kontrolować notariusz, jeżeli są takie przypadki że mieszkanie wykupione z bonifikatą od gminy zostało odsprzedane osobie trzeciej przed upływem karencji , to poprosił o ich zgłoszenie a Urząd dokona kontroli w tym zakresie. Radna Janina Drużkowska-Cader zapytała czym jest uzasadnione wprowadzenie 90 % zniżki w przypadku wykupu mieszkań przez cały blok , przecież ą budynki jednoroczne jak i 50 letnie czy to jest sprawiedliwe i uzasadnione. Na zapytanie radnej odpowiedzi udzielił burmistrz Jan Musiał Radna Jadwiga Kramer zwróciła uwagę na podanie złej podstawy prawnej przedmiotowego projektu uchwały . Zastępca przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały , który został przyjęty 13 za. 1 przeciw.5 wstrzymujących UCHWAŁA NR XXVII\ 176\2004 RADY MIEJSKIEJ W BRZESKU Z DNIA 30 GRUDNIA 2004 ROKU W SPRAWIE zmiany uchwały Nr VI/43/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 26 marca 2003 roku w sprawie określenia zasad nabywania do zasobów oraz sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddawania w użytkowanie wieczyste, wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż 3 lata \uchwała stanowi załącznik/ 8.PROJEKT UCHWAŁY W SPRAWIE ODWOŁANIA PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI REWIZYJNEJ radna Agata Brzeska Lebiecka złożyła na ręce przewodniczącego Rady Miejskiej rezygnację z udziału w pracach komisji rady , w dniu 10 listopada br. Radna zwróciła się do radnych z prośbą o przychylne ustosunkowanie się do jej prośby. Zastępca przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały , który został przyjęty 13 za. 5 wstrzymujących UCHWAŁA NR XXVII\ 177\2004 RADY MIEJSKIEJ W BRZESKU Z DNIA 30 GRUDNIA 2004 ROKU W SPRAWIE odwołania przewodniczącego komisji rewizyjnej /UCHWAŁA STANOWI ZAŁACZNIK DO PROTOKOŁU/ 9./PROJEKT UCHWAŁY W SPRAWIE ODWOŁANIA RADNEJ Z CZŁONKA KOMISJI GOSPODARKI FINANSOWEJ Zastępca przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały , który został przyjęty 9 za.2 przeciw 7 wstrzymujących UCHWAŁA NR XXVII\ 178\2004 RADY MIEJSKIEJ W BRZESKU Z DNIA 30 GRUDNIA 2004 ROKU W SPRAWIE odwołania radnej z członka komisji Gospodarki Finansowej /UCHWAŁA STANOWI ZAŁACZNIK DO PROTOKOŁU/ Ad.6. INTERPELACJE RADNYCH INTERPELACJĘ PISEMNĄ ZŁOŻYŁ RADNY STANISŁAW TURLEJ – STANOWI ZAŁACZNIK DO PROTOKOŁU – ODPOWIEDŹ RADNY OTRZYMA NA PIŚMIE. Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił uwagę że nie otrzymał wszystkich odpowiedzi na interpelacje i zapytania złożone na ostatniej sesji . Następnie radny złożył pisemną interpelację dot. przedłożenia danych finansowych Spółek gminnych , audytu Spółki MPK , podpisanej umowy pomiędzy gminą a browarem dot. odpłatności za ścieki i dotacje gminy z tego tytułu , podania nowych składów Rad Nadzorczych spółek gminnych oraz ich wynagrodzeń , kursów na członków Rad Nadzorczych w których uczestniczyli zastępcy burmistrza. – interpelacja stanowi załącznik do protokołu. Radna Janina Drużkowska Cader jest oburzona treścią artykułu w ostatnim BIM pt. Wypaczona Solidarność, oraz manipulacją taką trzcionki, która budzi wszelakie negatywne podejrzenia. Aby korzystać z logo Solidarności należy mieć na to zgodę. Artykuł ten nie ma nic wspólnego z NSZZ Solidarność, co do treści artykułu radna nie ma żadnych zastrzeżeń .Radna chce zwrócić uwagę osobie , która posunęła się do takiej manipulacji i prosi o wyjaśnienie tej sprawy , kto jest za to odpowiedzialny. Radny Zdzisław Grodny ustosunkował się do tematu dot. przeznaczenia kwoty 100 tysięcy złotych na budowę strzelnicy dla policji. Zapytał czy gmina Borzęcin partycypuje w kosztach budowy drogi Górka do skrzyżowania z autostradą . Radny zawnioskował o powrócenie do tematu dot. utylizacji odpadów komunalnych , jak wygląda postęp prac w sprawie segregacji odpadów komunalnych na ulicy Przemysłowej . Radny Krzysztof Dudziński zapytał czy gmina Brzesko przystąpiła do Programu Przejrzysty Samorząd. Radny Zbigniew Mastalerz – niezgodził się z wypowiedzią radnego Grodnego dot. przeznaczenia środków finansowych na strzelnicę dla policji. Dla radnego bezpieczeństwo to nie budowa strzelnicy i nauka strzelania ale np. chodnik dla dzieci na ulicy Środkowej w Jadownikach, którym dzieci bezpiecznie będą szły do szkoły. Radny Krzysztof Ojczyk poprosił o odpowiedzi na następujące zapytania; Ile zapłacą mieszkańcy za wywóz śmieci gdy zostanie zamknięte wysypisko śmieci w Jadownikach, czy to jest prawda ,bo o to pytają mieszkańcy jak i pracownicy MZGM że pani dyrektor Woda ma odejść z pracy. Radny Zbigniew Mastalerz – zawnioskował o przedstawienie mu danych w jakiej wysokości były wydatki na szkolenia pracowników UM i jakiego typu były te szkolenia. Radny przypomniał że w czasie debaty budżetowej złożył formalny wniosek o odwołanie prezesa Spółki BZK i chciałby aby o nim nie zapomnieć. Odpowiedzi na interpelacje radnych udzielił burmistrz Jan Musiał Odpowiedź radnemu Ojczykowi z poprzedniej sesji dot. ustawienia znaku drogowego przy przedszkolu nr 3 w Brzesku została udzielona na poprzedniej sesji .Dokumentacja finansowa spółek gminnych , pan burmistrz sprawdzi jaka jest możliwość przedstawienia tych dokumentów radnemu na piśmie. Na piśmie zostanie radnemu przesłana informacja na temat składów osobowych w poszczególnych Radach Nadzorczych . Odpowiedź radnej Janinie Drużkowskiej Cader dot. artykułu zamieszczonego w BIM dot. Solidarności. Wszystkie informacje przekazane przez radną zostaną sprawdzone , jak również to czy prezentowanie bez zgody związku jego loga jest dopuszczalne czy też nie. Pan Burmistrz ma wiele szacunku dla całego ruchu Solidarność, ale nie należy porównywać dwóch rzeczy tj. idei i wypaczeń ludzi którzy działają pod szyldem solidarności . Odp. radnemu ZDZISŁAWOWI GRODNEMU Wiadome jest że z partycypacji w kosztach budowy drogi nr 767 wycofała się gmina Borzecin .Koncepcja została dokończona i zrealizowana , ponieważ wszystkie gminy , gdyby gmina Borzęcin się nie wycofała , partycypowałyby w kosztach wykonania koncepcji , ale w tym przypadku chyba tak się nie stanie. Wstępna segregacja śmieci przebiega dobrze , nie ma żadnych zagrożeń dot. niemożliwości podpisania umowy z Tarnowem na wywóz i segregację śmieci . Odp. RADNEMU KRZYSZTOFOWI DUDZIŃSKIEMU Gmina Brzesko przystąpiła do programu Przejrzysta Polska i będziemy go realizować, min. kolportaż BIS temu służy. Pan Burmistrz udzielił odpowiedzi radnemu Ojczykowi dot. obecnej pracy MZGM. Nie jest tajemnicą że wiele pretensji do działalności MZGM mieli i mają mieszkańcy miasta związanych z naliczeniem opłat za wodę i czynsze , ciągle staramy się aby funkcjonowanie tego zakładu było coraz lepsze i aby był zarządzany jak najlepiej. Na dzień dzisiejszy obowiązki dyrektora pełni pan Stanisław Pacura a pani dyrektor jest na dłuższym zwolnieniu lekarskim . Zestawienie wydatków na szkolenia pracowników zostanie radnym przedstawione. Taki proces szkoleń jest i będzie ciągle realizowany . Sekretarz Bogusław Babicz wyjaśnił zapytanie dot. odpłatności za wodę i ścieki w roku 2005. Radny Zbigniew Mastalerz wyjaśnił, że zgłaszając wniosek o odwołanie prezesa Spółki BZK , zgłosił go w pewnych emocjach , ale należy zrozumieć że mieszkańcy Jadownik z niecierpliwością czekają aby wysypisko zostało nareszcie zamknięte a on sam jako ich reprezentant poczuł się dotknięty, bo sam pan prezes przedstawiał nam dokumenty z WIOS że na pewno z dniem 5 stycznia przestanie wozić śmieci. Skoro Rada nie jest władna odwołania prezesa to byłoby dobrze aby pan prezes pojawił się jak najszybciej w Jadownikach i wyjaśnił mieszkańcom ten fakt. Do zapytań radnych dot. dalszego funkcjonowania wysypiska śmieci w Jadownikach ustosunkował się burmistrz Bogdan Dobranowski. Prezes Spółki BZK Janusz Filip – odpowiedział na zapytania radnego Grodnego dot. segregacji na ul.Przemysłowej. oraz przesunięcia terminu zamknięcia wysypiska. Burmistrz Jan Musiał udzielił odpowiedzi na zapytania dot. uczestnictwa w kursie Rad Nadzorczych zastępców burmistrza Bogdana Dobranowskiego i Krzysztofa Bigaja oraz jakie są wyniki tych szkoleń. Ad.7 zapytania przewodniczącego Młodzieżowej Rady Gminy i odpowiedzi na te zapytania. Przewodniczący MRG Grzegorz Orłowski przedstawił radnym wniosek o przyznanie stypendiów naukowych dla uzdolnionej młodzieży szkół średnich. Wniosek stanowi załącznik do protokołu. Burmistrz Jan Musiał odpowiedział że w budżecie roku 2005, Rada zabezpieczyła pewne środki finansowe na stypendia , ale w tej sprawie zostanie przesłany również wniosek do starosty ,na przedmiotowy wniosek zostanie udzielona odpowiedź na piśmie. Ad.8. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania . Maria Kądziołka zapytała dlaczego nie wszystkie wnioski do budżetu zgłoszone przez przewodniczących osiedli zostały przedstawione komisjom Rady. Zawnioskowała aby osoby spoza rady również otrzymywali dodatkowe materiały na sesji. Zwróciła się do radnego Mastalerza jako radna powiatowa, już w ub. roku Rada Powiatu i Gminy przeznaczyła w budżecie środki finansowe na budowę strzelnicy dla policji, zadanie jest już rozpoczęte dlatego dzisiejszy wniosek radnego traktuje jako nieodpowiedzialny. Ad.9.wolne wnioski i zapytania W wolnych wnioskach radni zgłosili następujące wnioski do realizacji; Radna Agata Lebiecka zawnioskowała aby projektu uchwał które trafiają do radnych zawsze miały swoje uzasadnienie. Oraz aby w programach sesji zgodnie z & 39 tego regulaminu był umieszczany pkt. dot. informacji na temat zgłoszonych interpelacji i odpowiedzi na te interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji. Radny Krzysztof Dudziński poruszył temat ukazanego w prasie oświadczenia radnych należących do Klubu Współpracy Samorządowej. Odczytał swoje oświadczenie dot. wystąpienia Klubu Radnych – oświadczenie radny przekazał na ręce przewodniczącego Klubu radnego Jana Kusiaka . Radny Zdzisław Grodny zawnioskował o rozważenie możliwości zmiany uchwały dot. ryczałtów dla radnych w taki sposób aby nie potrącać radnym ryczałtów za czas choroby i pobytu np. w sanatorium. W nawiazaniu do wystąpienia radnego Dudzińskiego zapytał czy radny Dudziński był sygnatariuszem odezwy która się ukazała i trafiła do setek rodzin w całej gminie Brzesko. Pan Dudziński jako przewodniczący Platformy Obywatelskiej jest podpisany pod artykułem na odwrocie wspomnianej gazety . Radny Krzysztof Dudziński żąda aby udzielone zostały mu odpowiedzi na jego pytania zawarte w oświadczeniu przekazanym przewodniczącemu Klubu Współpracy Samorządowej. Radny Tadeusz Pasierb – poruszył temat związany z oczernianiem jego rodziny na łamach gazet samorządowych i nie tylko, przez przedstawicieli ugrupowań politycznych. Pani Maria Kądziołka zapytała radnego Kusiaka jako przewodniczącego Klubu Radnych dlaczego klub przed sformułowaniem powyższego oświadczenia nie podszedł do poszczególnych przedstawicieli ugrupowań politycznych , których nazwiska pojawiły się w prasie i nie zapytał czy podpisywali te oświadczenia czy nie . Burmistrz Jan Musiał poprosił o zachowanie cierpliwości i kultury na sali obrad. Ponadto poinformował że stanowisko Zarządu Platformy Obywatelskiej jest podpisane przez jej przewodniczącego pana Dudzińskiego, a oświadczenie Ligi Polskich rodzin przez pana Czesława Kwaśniaka, są one nieprawdziwe i na niskim poziomie merytorycznym i intelektualnym .Władze miejskie nie bagatelizują tematu dot. uruchomienia zjazdu z autostrady na ul.Lesnej . Opłaty za ścieki na terenie gminy nie były podnoszone przez dwa lata , a gmina dopłacała do tych ścieków. Radny Krzysztof Dudziński stwierdził że pismo o którym mowa jest sprzed pół roku i do chwili obecnej nikomu to nie przeszkadzało , a dziś zarzuca mu się że są to ataki na władze gminy , jakie to są ataki ? ,zażądał szczegółowych wyjaśnień na swoje oświadczenie .O tym że to oświadczenie ukazało się w gazetce nie wiedział ,jest osobą publiczną zamieszczone słowa wypowiedział 3 miesiące wcześniej i do nich się przyznaje , wystarczyło tylko zapytać czy tak było. Radna Janina Drużkowska Cader zapytała czy partii politycznej działającej na terenie miasta nie wolno pisać pism do burmistrza , czy w tym jest coś złego, ponadto oświadczyła że Zarząd Ligi Polskich Rodzin nie pisał żadnych pism do komitetu protestacyjnego dot. zjazdu z autostrady. Ad.10. Zamknięcie obrad sesji W związku z wyczerpaniem porządku obrad przewodniczący Rady Miejskiej zamknął obrady XXVII sesji RM życząc wszystkim wiele dobrego w nowym roku 2005. Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku - mgr inż. Lech Pikuła protokołowała inspektor - Marta Kółkowska