P R O T O K Ó Ł NR X 2003 Z OBRAD SESJI RADY MIEJSKIEJ W BRZESKU, ODBYTEJ W DNIU 30 l i p c a 2003 roku W SALI OBRAD URZĘDU MIEJSKIEGO W BRZESKU UL.GŁOWACKIEGO 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku .W obradach sesji uczestniczyło 21 radnych . Radna/radny 1.Brzeska-Lebiecka Agata 2.Czarnik Marian 3.Drużkowska-Cader Janina 4.Dudziński Krzysztof 5.Grodny Zdzisław 6.Kądziołka-Kukurowska Anna 7.Knaga Edward 8.Kramer Jadwiga 9.Kubas Józef 10.Kucia Maria 11.Kusiak Jan 12.Mastalerz Zbigniew udział w obradach sesji od godz.10.30 13.Migdał Stanisław 14.Milewski Stanisław 15.Ojczyk Krzysztof 16.Pasierb Tadeusz 17.Pikuła Lech 18.Sproski Kazimierz 19.Stachowicz Barbara 20.Turlej Stanisław 21.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Skarbnik Gminy Wanda Prus 3.Radca prawny UM Edward Pietrus 4.Osoby zaproszone na posiedzenie sesji wg. załączonych list obecności. Ad.1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła otworzył obrady X sesji Rady Miejskiej w Brzesku, powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych i gości zaproszonych i stwierdził, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 20 radnych, a więc wymagana liczba do podejmowania prawomocnych uchwał. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony, zapytał czy do przesłanego porządku obrad są uwagi. Następnie przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił projekt porządku obrad sesji. Uwagi do porządku obrad sesji zgłosili: Radny Krzysztof Ojczyk w imieniu Klubu radnych Inicjatywa Radnych dla Brzeska zawnioskował aby pkt. 9 interpelacje radnych przesunąć do pkt. 3 i przy zwoływaniu następnych sesji Rady Miejskiej również interpelacje radnych umieszczać w pkc.3 gdyż osoby zaproszone na sesje również chciałyby znać treść tych interpelacji . Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił ,że interpelacje winny być składane na początku sesji na piśmie , aby był czas przygotowania odpowiedzi. Burmistrz Jan Musiał stwierdził ,że gdyby interpelacje i zapytania były umieszczone w porządku obrad na początku sesji, to odpowiedzi będą na końcu sesji i nie wszyscy będą te odpowiedzi słyszeć, a są one bardzo ważne. Pan Burmistrz poprosił aby interpelacje składać na piśmie przed sesją. Przewodniczący rady Miejskiej Lech Pikuła poddał pod głosowanie wniosek radnego Krzysztofa Ojczyka, aby pkt.9 interpelacje i zapytania radnych , umieścić w pkc. 3 porządku obrad. Głosowano 7 za, 13 przeciw –wniosek upadł Radna Jadwiga Kramer zawnioskowała do Pana Burmistrza Brzeska , aby radni otrzymywali wraz z materiałami na sesję krótkie sprawozdanie z działalności Burmistrza jako organu wykonawczego za poszczególne kwartały . Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poparł wniosek radnej Kramer i skierował prośbę do Burmistrza Brzeska, aby w miarę możliwości takie sprawozdanie jeżeli jest umieszczone w porządku obrad sesji radni otrzymywali na piśmie przed sesją. Porządek obrad bez zmian został przyjęty 13 za, 1 przeciw, 6 wstrzymujących 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdanie Burmistrza z jego działalności jako organu wykonawczego gminy za II kwartał 2003 roku. 5.Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. 6.Informacja Zarzadu MPEC Sp. z o.o. w Brzesku z działalności gospodarczej za rok 2002 i I kwartał 2003roku. 7.Ocena realizacji inwestycji w gminie Brzesko 8.Podjęcie uchwał w sprawach: 1)zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na 2003 rok 9.Interpelacje i zapytania radnych 10.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 11.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy. 12.Zapytania i wolne wnioski 13.Zamknięcie obrad sesji. Protokół z sesji Rady Miejskiej odbytej w dniu 25 czerwca 2003 roku został przyjęty jednogłośnie Ad.3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdanie wg. załącznika do protokołu przedstawił Burmistrz Jan Musiał Ad.4.Sprawozdanie Burmistrza z jego działalności jako organu wykonawczego gminy za II kwartał 2003 roku. Sprawozdanie wg. załącznika do protokołu złożył Burmistrz Jan Musiał. W dyskusji nad sprawozdaniem głos zabrali: Radny Krzysztof Ojczyk zapytał czy do chwili obecnej brak jest odpowiedzi sołectwa Mokrzyska w temacie wyrażenia zgody na budowę zakładu utylizacji , a tym samym brak perspektyw na jego budowę. Zapytał dlatego gdyż na ostatniej sesji padł wniosek radnego Krzysztofa Dudzińskiego aby na lipcowej sesji dokonać debaty w temacie propozycji budowy zakładu utylizacji i wypracować ostateczne stanowisko .Jeżeli mieszkańcy nie wyrażają zgody to może należałoby się zastanowić nad podjęciem odpowiednich kroków prawnych wymuszających na środowisku lokalnym lokalizacje i budowę tego zakładu. Pomysł budowy zakładu w sołectwie Wokowice upadł , pozostało jeszcze sołectwo Sterkowiec , zawnioskował o udzielenie konkretnej odpowiedzi w temacie lokalizacji zakładu utylizacji. Do Brzeska przyjeżdżają zaprzyjaźnione delegacje , Burmistrz spotyka się z tymi delegacjami , zapytał czy byłaby możliwość aby w takich spotkaniach mógł brać udział przedstawiciel klubu mniejszościowego i brać udział w tych rozmowach. Radny Krzysztof Dudziński wyjaśnił ,że jego wniosek zgłoszony na poprzedniej sesji Rady Miejskiej o zorganizowanie debaty w miesiącu lipcu na temat budowy zakładu utylizacji był skierowany do Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej , zapytał dlaczego taki punkt nie został w dzisiejszym porządku obrad sesji ujęty. Radna Janina Drużkowska –Cader poprosiła o wyjaśnienie jak przebiegały pierwsze spotkania z Komitetem Budowy Kanalizacji w północno-zachodniej części osiedla Jagiełły –Leśna. W chwili obecnej ta inicjatywą zainteresowana jest coraz większa część społeczeństwa. Wcześniejsze zabiegi radnych w tym również jej osoby nie zostały dotychczas zrealizowane , choć pewne starania są czynione. Chciałaby aby na forum rady przedstawiono jakie są prowadzone działania w tym temacie i jakie są ostateczne ustalenia we współpracy już z inicjatywą mieszkańców. Burmistrz Jan Musiał stwierdził ,że radni są po to aby również zajmowali konkretne stanowiska w danej sprawie , nie tylko jest to w gestii Burmistrza. Wczorajsza debata z udziałem firmy francuskiej była możliwością rozeznania uwarunkowań i perspektyw w jakich działamy. Do końca była bardzo ciekawa dyskusja i żałuje że na tej prezentacji i dyskusji byli nieobecni przedstawiciele sołectwa Mokrzyska mimo iż były dla wszystkich zaproszenia. Dyskusja nie była decydująca, była to dyskusja poglądowa i szkoda że przedstawiciele Mokrzyska byli nieobecni. Pan Burmistrz stwierdził ,że winniśmy się spotkać ponownie z mieszkańcami Mokrzysk i Bucza ,radnymi na wspólnym zebraniu wiejskim , odbyć konkretną dyskusję w tym temacie i dopiero wspólnie z tą lokalną społecznością ustalić konkrety. Takie zebranie można zorganizować zaraz po wakacjach , z jednej strony czas nagli , a z drugiej strony brak jest już formalnych szans wprowadzenia tego zadania do funduszy strukturalnych .Można liczyć na współpracę z różnymi firmami prywatnymi , korzystać z eko-funduszu, wojewódzkiego, narodowego i innych. Formalne terminy nie są takie istotne ,ale należy dobrze przygotować inwestycję pod względem planu finansowego zadania i studium wykonalności są to bardzo ważne podstawy aby myśleć konkretnie o inwestycji. Jeżeli mówimy o potencjalnym zakładzie utylizacji to na pewno jej wykonanie z przygotowaniem inwestycji trwałoby do 2 lat. W tym czasie musimy wywozić nasze odpady do N. Sącza lub do Ujkowa lub segregować na miejscu to co jest możliwe i jak najmniej wywozić. W chwili obecnej prezes BZK przygotowywuje analizy kosztów tych wywozów i to jest najbliższa przyszłość. Drugi temat to zderzenie się z potencjalną możliwością budowy zakładu za przyzwoleniem społecznym i taką próbę wszyscy razem możemy podjąć. W czasie obchodów DNI BRZESKA była delegacja z Szazhalombatty , program był bardzo napięty , było kilka spotkań branżowych , spotkanie z przewodniczącymi komisji , w chwili obecnej jest organizowany wyjazd do Szazhalombatty jako rewizyta i w tym wyjeździe wezmą również udział nasi radni. Temat budowy kanalizacji w północnej części Brzeska i działalności założonego tam komitetu budowy kanalizacji był omawiany na każdym posiedzeniu komisji .W chwili obecnej jest zlecona do opracowania koncepcja kanalizacji całej gminy , i na bazie tej koncepcji będziemy dalej zlecać dokumentacje techniczną kanalizacji. Taki harmonogram prac musi być przyjęty. Powstała tam inicjatywa społeczna, otrzymaliśmy pismo informujące ,że komitet zaczął zbierać środki finansowe od mieszkańców jako ich udział i partycypację. Występuje pewne zagrożenie , jest przeciw zbieraniu pieniędzy jeżeli zadanie nie jest ujęte w wieloletnim planie ani w budżecie gminy. Jeżeli z różnych powodów ta inwestycja się opóźni , bo np. Rada może nie przydzielić środków na budowę to całe niezadowolenie mieszkańców z tego powodu spada na komitet. Zawsze Pan Burmistrz był zwolennikiem składania pieniędzy przez mieszkańców dopiero wówczas gdy zadania pojawią się w budżecie, ale komitet podjął to ryzyko a my mieliśmy przykre doświadczenie w tym temacie, że komitet zbierał pieniądze i nie mógł się doczekać na realizację inwestycji. Burmistrz stwierdził że należy być ostrożnym aby już pieniądze zbierać, najpierw należy wykonać koncepcję ,dokumentację a później zderzyć to z budżetem gminy .Jeżeli będzie nas stać finansowo wprowadzać nowe zadania, to jest za tym aby to zadanie wprowadzić do realizacji ,ale to dopiero się okaże się przy analizie projektu budżetu na przyszły rok. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił ,że 4 lipca br. odbyło się wspólne spotkanie prezydium Rady Miejskiej , przewodniczących komisji, burmistrza i jego zastępców w temacie budowy zakładu utylizacji odpadów komunalnych , ustalono wszystkie za i przeciw odnośnie lokalizacji zakładu .Z różnych wariantów zaakceptowano lokalizację w Mokrzyskach , należy prowadzić rozmowy ze społeczeństwem , nie wnosił tego tematu na sesję ponieważ brak jest konkretnych rozwiązań .Musimy rozmawiać z mieszkańcami i przekonać ich o nieszkodliwości tego zakładu (jako przykład podał dyskusję i rozwiązania w temacie budowy zakładu na przykładzie firmy francuskiej).Jeżeli powstaną konkretne decyzje i propozycje już po rozmowach z mieszkańcami Mokrzysk to dopiero wówczas możemy odbyć debatę w tym temacie ale gdy będą już ostateczne ustalenia dot. lokalizacji. Radny Stanisław Migdał wyjaśnił ,że pierwotne założenia budowy zakładu utylizacji w Mokrzyskach były dla społeczeństwa przerażające, z uwagi na skromną sieć i stan dróg i zbyt dużych transportów odpadów komunalnych, dlatego też mieszkańcy oponowali przyjęcie takich rozwiązań. W ostatnim czasie rodzą się inne koncepcje jak np. zaprezentowana w dniu wczorajszym francuska technologia , która jest jak najbardziej nowoczesna z której mogliby skorzystać mieszkańcy. Należy wypracować konkretne stanowisko ,jaki ma być to zakład ,z jaką mocą i dopiero wówczas podjąć dyskusję z mieszkańcami Mokrzysk. Radny Krzysztof Dudziński podzielił zdanie Burmistrza Brzeska ,że szkoda że na wczorajszej prezentacji nieobecni byli przedstawiciele sołectwa Mokrzyska , mija się z celem takie spotkanie jeżeli w nim nie będą brali udziału sami zainteresowani .Przedstawiona koncepcja jest bardzo korzystna . Radny Józef Kubas zapytał czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby zorganizowanie wcześniej nie formalnego spotkania obu klubów , w temacie lokalizacji zakładu utylizacji. Może zrodziłaby się koncepcja, którą można zaprezentować. Nie chciałby aby pomijać radnych w rozmowach tak bardzo ważnych. W czasie ostatniego posiedzenia komisji Gospodarki Komunalnej dowiedział się ,że kluczową postacią w całej tej sprawie jest ksiądz proboszcz z Mokrzysk, z którym prawdopodobnie przeprowadzał rozmowy Pan Burmistrz. Takie plotki pojawiają się i po co rozdrażniać całą sprawę , jak można by było finalizować tą ważną dla naszej gminy inwestycję. Popiera propozycje burmistrza aby radni spotkali się z mieszkańcami Mokrzysk w temacie budowy zakładu utylizacji. Marek Kośmider sołtys wsi Mokrzyska wyjaśnił ,dlaczego na spotkaniu w dniu 29 lipca br. dot. propozycji budowy zakładu utylizacji brak było przedstawicieli sołectwa Mokrzyska, poprosił aby takie spotkania w przyszłości były organizowane w godzinach popołudniowych. Wszystkie propozycje należy skonkretyzować ,czy mówimy o zakładzie utylizacji czy segregacji. W tej chwili bardziej zasadnym byłoby budować zakład segregacji , wszelkie działania idą ku temu aby śmieci segregować i dopiero potem je zagospodarowywać. Przewodniczący Lech Pikuła stwierdził ,że odkładając decyzje o budowie zakładu utylizacji czas pracuje na naszą niekorzyść. Takie jest również stwierdzenie gości z Francji ,że już jesteśmy w tyle i w przyszłości po wejściu do UNII Europejskiej wejdą takie rygorystyczne warunki , że może nas nie być stać na budowę. Wszystkie wysypiska dotychczas funkcjonujące będą musiały zostać zamknięte będzie określona liczba wysypisk w kraju na które będzie można wywozić śmieci a efekt będzie taki ,że za to zapłacą mieszkańcy bo my nie będziemy mieli zakładu utylizacji. Ad.5. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji Sprawozdania złożyli : 1.Radna Anna Kądziołka Kukurowska przewodnicząca komisji ds. Zdrowia, Pomocy Społecznej i Rodziny 2.Radna Apolonia Warzecha przewodnicząca komisji prawa ,porządku publicznego i promocji 3.Radna Agata Brzeska-Lebiecka przewodnicząca komisji rewizyjnej 4.Radny Jan Kusiak przewodniczący komisji gospodarki finansowej 5.Radny Stanisław Migdał przewodniczący komisji oświaty, kultury i sportu 6.Radny Zdzisław Grodny przewodniczący komisji gospodarki komunalnej ochrony środowiska i rolnictwa Radny Krzysztof Ojczyk w nawiązaniu do sprawozdania przewodniczącego komisji Zdzisława Grodnego ,zwrócił się prośbą aby Burmistrz odpowiadając na wnioski komisji dot. kosztów wywozu odpadów i segregacji , przed spotkaniem z mieszkańcami Mokrzysk te odpowiedzi mogli otrzymać również radni aby mogli się z nimi zapoznać. Ad.6. Informacja Zarządu MPEC Spółka z o.o. w Brzesku z działalności gospodarczej za rok 2002 i I kwartał 2003 roku. Informacje wg. załącznika do protokołu przedstawił Zastępca Prezesa Spółki MPEC Edward Rozwadowski. W nawiązaniu do złożonego sprawozdania radni w dyskusji poruszyli następujące tematy: Radna Janina Druzkowska-Cader poinformowała, że mieszkańcy nowych osiedli w mieście jak np. przy ul. Wiosennej mieli trudności z pozyskaniem źródła ciepła , gdyż nie uwzględniono w planach budowy gazociągu .Zakłady gazowe nie wykonały tam odpowiedniego rurociągu, władze miasta również nie uwzględniły gazociągu w planowanej infrastrukturze , poprosiła o wyjaśnienie czy takie przedsiębiorstwo jak MPEC ma w planie pozyskanie indywidualnych źródeł odbiorców ciepła. Właściciel nie mając możliwości podłączenia innego źródła ciepła finansował różnego rodzaju przedsięwzięcia związane z ogrzewaniem .Mając to na względzie , własne doświadczenia oraz doświadczenia sąsiadów zapytała czy MPEC posiada inwentaryzacje budownictwa indywidualnego tam gdzie brak jest gazociągu, bo zabieganie o klienta to nie tylko o dużego i zbiorowego , ale także budowanie sieci w osiedla budownictwa indywidualnego , czy takie działania są brane pod uwagę , czy to jest opłacalne itp. Radna Jadwiga Kramer zapytała czy MPEC posiada opracowaną mapę obecnych odbiorców ciepła i potencjalnych odbiorców tego ciepła. Na bazie takich danych należy skarkulowac ile tego ciepła potrzeba aby przynajmniej w 50 % podłączyć tych potencjalnych odbiorców .Jeżeli będzie mapa gdzie dopływa nasze ciepło, sporządzimy drugą mapę gdzie by mogło dopływać to ciepło , bo w tym przypadku można się zorientować ile to ciepło byłoby tańsze. Radny Krzysztof Dudziński poprosił o wyjaśnienie ile jest obecnie odcinków ciepłowniczych takich ,które maja powyżej 20 lat i w których się znajdują rejonach miasta, szczególnie w rejonie ulicy Ogrodowej. Czy istnieje w MPEC harmonogram prac remontowych, w jakim czasie te 20-letnie odcinki ciepłownicze zostaną wymienione aby np. w czasie zimy nie wystawiły awarie. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował ,że na posiedzeniach komisji padały krytyczne uwagi pod adresem MPEC nt. małej aktywności Zarządu co do pozyskiwania nowych odbiorców ciepła .Na stronie 9 informacji MPEC przedstawia analizę wielkości produkcji ciepła z własnych źródeł Przedstawiona tabelka daje mało do myślenia , taka analiza winna być bardziej obszerna winna uwzględniać koszty zmienne, koszty stałe i inne czynniki , które w takiej analizie winny być zawarte. W informacji zawarty jest plan rozwoju Spółki , wg. radnego brak jest w informacji dalekosiężnej wizji działania. Koszty są obniżane od kilku lat i to widać , cieszy nas to że MPEC nie płaci kar za zatruwanie środowiska, że sieć techniczna i infrastruktura jest dobra. Spółka funkcjonuje dobrze, odbiorcy ciepła są i będą , takich dużych i potężnych odbiorców na pewno w Brzesku więcej nie będzie , dlatego wniosek komisji gospodarki komunalnej o pozyskiwanie małych odbiorców ciepła można wziąć pod uwagę. Stwierdził że kierunki rozwoju Spółki-strategię należy dopracować. W informacji jest zawarty zapis, że w 2002 roku do zarządu Spółki nie wpłynęła żadna skarga na działalność MPEC, ale z treści wynika że były zgłaszane skargi ustne przez mieszkańców, jakie to były skargi. Radny Zdzisław Grodny przypomniał wnioski podjete na posiedzeniu komisji Gospodarki Komunalnej w dniu 23 czerwca 2003 roku a dot. działalności Spółki MPEC. Komisja definitywnie stwierdziła że koszty otrzymywanego ciepła z MPEC w Brzesku jest niższy o 20 % w stosunku do kosztu ciepła otrzymywanego z gazu. Radny Józef Kubas pochwalił pracę MPEC i Pana Prezesa Rozwadowskiego, wszyscy popełniamy błędy , on osobiście korzysta z usług MPEC .Podał przykład szybkiego wybudowania w latach 80-tych przez MPEC węzła cieplnego dla potrzeb dogrzania LO w Brzesku. Będzie korzystał w przyszłości z usług MPEC , i przekonuje go fakt ,ze obecnie nie ma potrzeby prywatyzować firmy bo spełnia nasze potrzeby , poprosił o wyjaśnienie czy po ostatniej sesji Rady Miejskiej kiedy była analiza działalności SP ZOZ w Brzesku ruszyła się sprawa związana z dostarczeniem do ZOZ ciepła z MPEC. Na zapytania radnych odpowiedzi udzielił Zastępca Prezesa MPEC Edward Rozwadowski, odpowiedzi dot: możliwości podłączenia węzła ciepłowniczego do indywidualnych budynków mieszkalnych ,oraz przedstawił jakie są koszty wykonania takich podłączeń , jeżeli takich budynków będzie więcej wówczas koszty przyłącza będą znacznie niższe, MPEC posiada mapę inwentaryzacji całej sieci ciepłowniczej na terenie miasta Brzeska i ma rozeznanie gdzie sa jeszcze potrzeby w tym zakresie, W MPEC są przygotowywane plany , przedstawiane są Urzędowi Miejskiemu do analizy , a zatwierdzenie taryfy trwa od 3-4 miesięcy, Art.16 Ustawy Prawo Energetyczne nakłada na gminę opracowania planu zaopatrzenia gminy w ciepło. Ten plan jest podstawą aby można było określić w których obiektach lub regionach gminy będzie zasilanie z sieci, albo będzie inny rodzaj ogrzewania ponieważ doprowadzenie sieci wiązałoby się z dużymi kosztami. Poprosił aby analizując plan zagospodarowania przestrzennego przedstawić MPEC takie plany ,i wówczas w porozumieniu z gminą MPEC będzie miał lepsze możliwości planowania wykonania nowej sieci ciepłowniczej. W chwili obecnej MPEC takie plany wykonuje na podstawie własnych informacji. Ciepłownia pracuje tylko w okresie sezonu grzewczego , zapotrzebowanie na ciepłą wodę w okresie letnim jest tak małe ,że nie możliwe jest do włączenia 25 mVat jednostki po to aby kilkaset kilowatów było wykorzystane. Są pewne realia fizyczne i ekonomiczne , które pewne realizacje eliminują i nie mogą być przedmiotem realizacji. Stan sieci , wszędzie tam gdzie odcinki sieci były zagrożone i przechodziły w terenach podtopionych ,albo tam gdzie było skrzyżowanie z ulicą Solskiego ,wzdłuż ulicy Towarowej jest tam sieć izolowana. Dalej jest sieć kanałowa , nie jest zawilgocona i wykonana z grubościennych rur to nie ma potrzeby jej wymiany. Sukcesywnie wszędzie tam gdzie jest takie zagrożenie sieć jest wymieniana. Dot. pozyskiwania dodatkowych odbiorców ciepła, odbiorca jest panem i on sobie wybiera w jaki sposób chce swój obiekt ogrzewać .Przy planowaniu inwestycji należałoby sugerować inwestorom aby realizowali przyłącz ciepła z sieci MPEC , będzie to zysk dla odbiorcy i gminy. Następnie Pan Prezes udzielił odpowiedzi na zapytanie radnego Ojczyka dot. wielkości sprzedaży ciepła wg. tabeli zawartej w informacji, oraz skarg kierowanych pod adresem działalności MPEC, jak również porozumień zawartych pomiędzy MPEC a SP ZOZ w Brzesku dot. modernizacji kotłowni ZOZ. MPEC chce być konkurencyjna , a wszyscy wykonujący inwestycje winni sobie zdawać sprawę ,że kiedyś wybudowano ogromna kotłownie i setki kilometrów ciepłociągu do którego nie ma się kto w chwili obecnej podłączyć. Radny Zdzisław Grodny poprosił o wyjaśnienie jakie są w chwili obecnej możliwości pozyskiwania ciepła z energii słonecznej. Radny Zbigniew Mastalerz poprosił o wyjaśnienie jak jest planowany rozwój MPEC , gdyż zaniepokoiły go stwierdzenia Pana Prezesa ,że oczekuje aż burmistrz przygotuje plan zagospodarowania przestrzennego ,co oznacza że prezes się nie interesuje tym jak Spółka będzie się rozwijać i przygotowywuje działania w firmie pod tym kierunkiem. W informacji brak jest wizji na przyszłość , czy prezes Spółki jest w stanie sam zintensyfikować te działania. Radny Krzysztof Dudziński poprosił o precyzyjną odpowiedź w temacie wymiany przestarzałych sieci ciepłowniczych , szczególnie przy blokach nr 13,14,15 przy ul. Ogrodowej , może to być odpowiedź na piśmie. Prezes Edward Rozwadowski udzielił wyjaśnień na zapytanie radnego Grodnego dot. możliwości pozyskiwania źródeł ciepła z geotermii. Zastosowanie takich rozwiązań wiąże się z bardzo dużymi kosztami jest to kierunek przyszłości i jest preferowany i należy o tym myśleć. Są to ogromne koszty na etapie inwestycji , aby uzyskać ciepło należy robić głębokie odwierty jeden odwiert zasilający i drugi taki sam winien być w odległości około 2 km, jednocześnie należy wykonać instalację która będzie z jednego odwiertu pobierać wodę i wtłaczać do drugiego. Temperatura takich wód wynosi kilkadziesiąt stopni , musi być odbiór cały rok , jest to możliwe tam gdzie to ciepło jest potrzebne na cały rok np. szklarnie, obiekty uzdrowiskowe. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie aby o tym myśleć. Koszt wykonania takiego jednego odwiertu to kwota około 4 mln złotych. Energia słoneczna też jest do wykorzystania , ale podobnie jak w geotermii musimy dogrzewać, ze względu na słabe nasłonecznienie. Takie ogrzewanie spełnia swoją role w okresie letnim , ale jednocześnie w takim obiekcie nie może być sam kolektor, musi być podstawowe źródło ciepła . Ciepłownia pracuje od 1983 roku , Pan prezes przedstawił jak przebiegają rurociągi cieplne na terenie miasta. Na ul. Ogrodowej planuje się wymianę części rurociągu , nie jest to konieczność wymiany całych elementów. Spółka posiada plany głównie 3 letnie , a szczegółowo ustalamy na każdy rok biorąc pod uwagę plan gospodarczy i przewidziane inwestycje na dany rok oraz modernizacje do wykonania w danym roku. Spółka MPEC pracuje po to aby służyć mieszkańcom , nikt nie czeka na plany gminy ,tylko plany strategiczne są przygotowywane dużo wcześniej , Pan Prezes ma nadzieję ,że dalsza współpraca będzie układała dobrze. Na salę obrad przybyli rodzice ,dzieci i Pani Maria Kądziołka przewodnicząca Osiedla Kościuszki , którzy złożyli serdeczne podziękowania na ręce Pana Burmistrza Jana Musiała za okazaną pomoc i wsparcie w zorganizowaniu wycieczki dla dzieci z osiedla do Rabkolandu. Przewodniczący Lech Pikuła ustosunkował się do treści artykułu zamieszczonego w Dzienniku Polskim w dniu 29 lipca 2003 roku pt.; "Nadzwyczaj ,nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej" Ad.7. Ocena realizacji inwestycji w gminie Brzesko Informacje wg. załącznika do protokołu przedstawił Kierownik referatu Budownictwa i Inwestycji Roman Olchawa . W nawiązaniu do złożonej informacji obecni na sali obrad radni i goście zaproszeni zadawali pytania dotyczące: uzgodnień w sprawie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 768 z Koszyc do węzła na autostradzie , połączenia basenu z ulicą Wyspiańskiego , jest to nieduży odcinek , który należy wykonać, budowy sali gimnastycznej w Jasieniu, inwestycja ta była zaplanowana na bieżący rok , i nic się w tym temacie nie robi , kiedy będą składane wnioski o środki pomocowe i do kogo na to zadanie. Odpowiedzi udzielił Kierownik Roman Olchawa- w chwili obecnej pojawiają się możliwości uzyskania środków na budowę sali gimnastycznej w Jasieniu z funduszy strukturalnych .Rozpoczęcie inwestycji jeszcze w tym roku uniemożliwiłoby skorzystania z tych środków , natomiast wnioski o dofinansowanie tej inwestycji będą składane do 12 września. Jeśli wniosek zostanie zaakceptowany to inwestycję będzie można rozpocząć na wiosnę , ale jeśli nie uzyskamy tych środków to też zadanie rozpoczniemy na wiosnę roku 2004. Jeśli jednak inwestycja rozpoczęta zostałaby teraz to zaprzepaszczamy możliwość sięgnięcia po środki pomocowe , wydaje się że takie opóźnienie jest konieczne. Radny Zdzisław Grodny stwierdził że przy składanej informacji o wykonaniu inwestycji winna być również przedłożona informacja finansowa , i poinformować radnych o przyczynach nie wykonanych zadań a tym samym nie wykorzystanych środków finansowych. Wykonanie w 30 % jest zbyt niskie . Zapytanie radnego wyjaśnił Kierownik Roman Olchawa Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła, że zapis danych inwestycji w planie wieloletnim pozwala gminie wyprzedzić proces rozpoczęcia jak również przyspieszyć przygotowania do inwestycji, dot. to wszystkich działań jakie podjął komitet osiedla Leśna. Tam występuje sytuacja że niektóre ulice były zapisane w planie wieloletnim i niektóre plany są już przygotowane .Wspomina o tym dziś ,gdyż zdaje sobie sprawę z upływu czasu .Ze sprawozdania komisji finansowej wynika ,że pomału dobiegają końca sprawy związane z wykupem gruntu od Pana Małysy .Przygotowany jest projekt i dokumentacja , ważne jest aby były aktualne pozwolenia i na ta sprawę dziś zwraca uwagę. Przerwa w obradach Obrady po przerwie Burmistrz Jan Musiał ustosunkował się do wypowiedzi radnej Cader dot. wieloletnich planów i inwestycji oraz procedur jakie można byłoby uwzględnić przy wykonaniu budżetu od miesiąca stycznia. Podstawą rozpoczęcia poważnych inwestycji jest uchwalony budżet na dany rok Uchwalony budżet przez Radę Miejską jest podstawą do działania służb UM jeżeli chodzi o wykonanie tego budżetu. Każda zmiana uchwały wprowadza zmiany do wieloletniego planu inwestycyjnego .To że zdanie było lub jest w wieloletnich planach , jeżeli tego nie sankcjonuje uchwała budżetowa Rady Miejskiej na dany rok , to nie obliguje to do wszczynania procedur związanych z ogłoszeniem przetargu i wprowadzeniem inwestycji , tylko uchwała budżetowa sankcjonuje te działania. Zdementował stwierdzenie że jest gotowa dokumentacja , dokumentacji nie ma , będzie dopiero po wykonaniu koncepcji i na tej bazie będziemy opracowywać dokumentacje kanalizacji, może z pomocą osiedla jeśli będzie taka wola. Burmistrz Bogdan Dobranowski wyjaśnił ,że radnej Cader na pewno chodziło o dokumentację ul. Letniej, Wiosennej ,tam dokumentacja jest gotowa. Była uwaga radnej dot. ul.Kossaka że jest opinia pozytywna komisji Finansowej tam dokumentacji nie ma są jedynie założenia techniczno-ekonomiczne , jest to dokumentacja koncepcyjna, która pozwalałaby starać się o wykup lub o wywłaszczenie gruntu .Na ul.Kossaka brak jest dokumentacji technicznej. Radna Janina Druzkowska-Cader stwierdziła że o wszystkich tych informacjach wie ,ale Burmistrzowie nie powiedzieli że jest gotowa dokumentacja na odcinek pierwszy ul.Poprzecznej i było gotowe pozwolenie. Natomiast brak realizacji w 2001 roku był fakt braku posiadania gruntu pana Małysy , co umożliwiłoby pełne wykorzystanie kanalizacji. Dlatego też podzielono etap realizacji ul.Poprzecznej na 2 etapy aby w międzyczasie nabyć ten grunt . Jej poprzednia wypowiedź miała na celu pokazanie ,że skoro te zadania były wielokrotnie powtarzane wcześniej ,także w uchwałach budżetowych , jako plan wieloletni i w którymś momencie zostały zdjęte , to muszą powrócić. Należy to robić etapami ,chyba że gmina otrzyma środki pomocowe i będzie możliwość wykonania dokumentacji na całość. Burmistrz Jan Musiał stwierdził ,że przeszkody formalne jak np. brak gruntu i brak pozwolenia na wejście w teren uniemożliwiły wykonanie tego zadania które zostało wycofane , nie wykonany byłby budżet i środki musiałyby być przerzucone na inne zadania. Obecnie jest szansa ,aby te tereny własnościowe uregulować i przynajmniej w jakimś zakresie wykorzystać to co już zostało do tej pory zrobione. Ad.8. Podjecie uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na 2003 rok Projekt uchwały wg. załącznika do protokołu omówiła skarbnik gminy Wanda Prus. Radni ustosunkowali się do zapisów zawartych w projekcie uchwały dot.: dział 851 Ochrona zdrowia i przeciwdziałanie alkoholizmowi - radny Krzysztof Dudziński zapytał na jakie zadanie jest przewidziana dotacja w kwocie 8,720 złotych w tym dziale, przeznaczenia kwoty 300 złotych ze środków alkoholowych na sfinansowanie kosztów transportu Zespołu Pieśni i Tańca Porębianie .Radna Cader stwierdziła że o takich zmianach winna decydować merytoryczna komisja Rady Miejskiej. Wyjaśnień udzieliła Skarbnik Gminy Wanda Prus –wyjaśniła że dodatkowo w uchwale należy dopisać jeszcze kwotę 1500 złotych na dotacje do obchodów święta chleba i rodziny w miesiącu wrześniu, a dotacja w kwocie 8.720 będzie skierowana na dofinansowanie obozów i kolonii oraz straży pożarnych . Opracowany corocznie program alkoholowy musi być poszerzony o te dodatkowe środki , które są do zagospodarowania. Radny Krzysztof Ojczyk podziękował Burmistrzowi Miasta za przychylność i przeznaczenie kwoty 10 tysięcy złotych na zakup samochodu dla osób niepełnosprawnych. Burmistrz Jan Musiał udzielił odpowiedzi radnej Cader –wyjaśnił że radni uchwalili program alkoholowy , który określa na jakie cele te środki finansowe mogą być wykorzystywane. W poprzednich latach były przypadki że RIO kwestionowała nam niektóre wydatki tego funduszu , interpretowano że te środki winny być wykorzystywane ściśle na profilaktykę .Obecnie zostało to rozszerzone, uchwała została przyjęta , obecnie wyznacznikiem kierowania tych środków jest ta przyjęta uchwała. Opinie RIO są jednoznaczne ,że za te środki można kupować np. wyposażenie świetlicy , przyjmuje argumentację że o tych środkach winna decydować merytoryczna komisja , aby były one jak najlepiej wykorzystane .Pan Burmistrz stwierdził że środki te są bardzo dobrze wykorzystywane .Wpływają w ciągu roku różne wnioski awaryjne np. dopłaty do wyjazdu , środki te są rozdysponowywane w miarę prawidłowo .Zespół Porebianie jest wspaniałym zespołem ludowym , wspaniale tam pracuje młodzież , zgromadzili pewną kwotę finansową na wyjazd na koncert, ale brakło im 300 złotych , pan burmistrz uważa ,że jeżeli jest możliwość prawna dofinansowania ich tournee do Francji to należy ich dofinansować. Następnie Zastępca Przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały ,który został przyjęty jednogłośnie jak niżej: Uchwała Nr X( 65)2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 lipca 2003 roku W sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na 2003 rok /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Ad.9.Interpelacje i zapytania radnych Radny Krzysztof Dudziński złożył interpelacje dot. jego rezygnacji z funkcji Prezesa OKS Okocimski , a dot. braku zamieszczenia zgodnie z prawem prasowym art.31i32 sprostowania w BIM./ interpelacja pisemna stanowi załącznik do protokołu/ Radny Marian Czarnik 1.Wnioskuje o uporządkowanie własności pomieszczeń 86 m2 po byłym GD Okocim w DL Strażak w Wokowicach. Sprawa ciągnie się już 8 lat , kiedy zostanie definitywnie załatwiona ,tak aby można te pomieszczenia przejąć do wykorzystania z przeznaczeniem na świetlicę oraz siłownię dla młodzieży. 2.Ostatecznie załatwić temat finansowania podświetlenia zewnętrznej kopuły Bazyliki św. Stanisława w Szczepanowie , były złożone pisma i brak na nie odpowiedzi. Radny Krzysztof Ojczyk odniósł się w swojej interpelacji krytycznie do dotychczasowej pracy BIM pod kierownictwem Pana Marka Latasiewicza /informacja pisemna stanowi załącznik/ Radna Janina Drużkowska-Cader w swojej interpelacji odniosła się do pracy BIM .Jako radna jest zbulwersowana nagłówkiem zamieszczonym w ostatnim nr. BIM ,który nosi tytuł „obciążony radny”. Wiadomo jest że społeczeństwo czytając pisma głównie zwraca uwagę na tytuł bardzo szybko przelatuje tekst , nie wgłębiając się w treść i nie dochodząc prawdy. Wydaje się że właśnie ten tytuł dobitnie potwierdza to ,co kiedyś powiedziała że obawia się że jeżeli BIM będzie w Urzędzie to stanie się tubą układu rządzącego. W obecnej chwili ma na to dowody ,że tak jest .Radny jest osobą publiczną i funkcjonariuszem publicznym , to znaczy że korzysta z ochrony prawnej. Jako radna jest zbulwersowana ,że władze dopuszczają do takiej sytuacji żeby dyskredytować radnych , jest to niedopuszczalne , jest oburzona i przychyla się do wniosku radnego Ojczyka , gdyż dziś jest Pan Dudziński ,za chwile będzie Pani Cader lub ktoś inny niewygodny. Dla dobra sprawy nie możemy naszych mieszkańców pozwolić sobie na to by publiczne pieniądze były marnotrawione na to aby jedni drugich obrzucali. Radni są wybrani po to aby konstruktywnie pracować i reprezentować interes ogółu, politykę należy odłożyć osobno , zafundujmy sobie czasopismo ze swojej kieszeni i zapłaćmy za to ,a nie wykorzystujmy pieniędzy publicznych do tego celu. Przeprosiła za to że się uniosła ,ale świadczy to tylko o tym, że bardzo ją to wzburzyło i boleje nad tym. Radny Zdzisław Grodny 1.Obecnie jest okres żniwny Spółdzielnia Usług Rolniczych Miarka w Jadownikach skierowała pismo o odroczenie egzekucji finansowej w sprawie nie zapłaconego podatku –termin do końca lipca br. Zbiór chleba jest najważniejszy, poprosił o pozytywne rozpatrzenie możliwości przesunięcia tej egzekucji na termin późniejszy ,gdyż jest to bardzo ważne. 2.W miesiącu styczniu podnosił temat dot. zagrożenia p. pożarowego przy ul.Podgórskiej w Jadownikach. Zbiornik ppoż. znajduje się pod Bocheńcem , w razie awarii sieci zasilającej ,ten zbiornik jest nieczynny w razie pożaru. Prosił o opracowanie koncepcji zasilania energetycznego tej linii ,aby w razie pożaru można było korzystać z wody . Radna Anna Kądziołka-Kukurowska co roku na naszych drogach jest coraz więcej wypadków samochodowych .Zawnioskowała aby na odcinku obwodnicy i drogi prowadzącej z Brzeska w kierunku N. Sącza były oznakowania zakaz wymijania . Ponadto radna wnosi aby w czasie weekendu policja dłużej pracowała , zastanowić się należy nad tym jak zaradzić aby tych tragedii było mniej . Przewodniczący Lech Pikuła stwierdził ,że powodem ostatnich wypadków na naszych drogach była brawura i alkohol. Postawienie nawet dziesiątków policjantów nie przyniesie efektu , należy zaapelować do kierowców o normalną jazdę bez brawury, alkoholu i zgodnie z obowiązującymi przepisami przyniesie może efekty. Radny Józef Kubas podziękował burmistrzowi za odpowiedź na interpelacje związaną z estetyzacja miasta wywołaną ”blaszakami”. Do końca kadencji jako radny będzie dbał o wygląd miasta , poprosił o zwrócenie uwagi na sposób ustawienia garaży w terenie ,oraz zlikwidowanie zamkniętego garażu przy ul. K. Jadwigi i Czarnowiejskiej w którym obecnie jest melina pijacka. Radny Stanisław Milewski 1.Zawnioskował aby w miesiącu wrześniu wszyscy radni spotkali się na miejscu planowanej budowy zakładu utylizacji i aby wreszcie ten temat załatwić. Szkoda że pan sołtys z Mokrzysk opuścił salę obrad , był festyn w Mokrzyskach i podejmował osobiście Pan radny temat budowy zakładu utylizacji odpadów komunalnych .Jest to bardzo ważna sprawa , może nawet najważniejsza , gdyż co sesja sprawa jest poruszana a nic w tym kierunku nic się nie dzieje .Ludzie są ciekawi co w tym temacie się dalej dzieje. 2.Zawnioskował sprawdzenie w terenie i spowodowanie wymiany wszystkich zniszczonych znaków drogowych i tablic informacyjnych na terenie gminy Brzesko. 3.Prosi aby przy wymawianiu i pisaniu czegokolwiek dot. budowy zakładu utylizacji była nie tylko brana pod uwagę Mokrzyska ale i Bucze , bo Bucza też to dotyczy. Radny Stanisław Turlej – interpelacja pisemna/stanowi załącznik do protokołu/ Interpelacja dot. braku odpowiedzi na interpelacje z dnia 23 stycznia br. dot. możliwości lepszego zagospodarowania budynku Domu Ludowego w Sterkowcu oraz przepustu pod droga powiatowa z Jadownik do Sterkowca na wysokości działki nr 339 w Sterkowcu ,która ze względu na prowadzone na rzecz PKP roboty przy budowie rowu uległa poważnemu zawężeniu. Zwrócił ponadto uwagę na plan zagospodarowania przestrzennego gminy , minęło kilka miesięcy i nic się nie dzieje. Do tego dochodzi koncepcja kanalizacji całej gminy , w oparciu o te dokumenty musi powstać plan będący strategią zaopatrzenia gminy nie tylko w ciepło. Jest cały kompleks zagadnień , które nam umykają .Tych problemów jest za dużo , a małe giną ,kto będzie pamiętał o domu kultury , może potrzebna jest jakaś selekcja ,że np. robimy teraz to. Może plan powstać później ale przyjąć należy priorytety. Poprosił o informacje jak będą wyglądały prace przygotowawcze przy planie zagospodarowania przestrzennego , czy będą jakieś wytyczne ,czy będą to tylko wnioski od obywateli , czy można występować w imieniu danej jednostki pomocniczej . Ponadto radny Turlej poruszył temat związany z utrzymaniem porządku terenów należących do gminy Brzesko .Są w miejscowościach takie pkt. strategiczne jak np. w Sterkowcu przystanek PKP. Taki obiekt należy wpisać do harmonogramu , tam musi być utrzymany porządek gdyż jest to wizytówka gminy. Może należy wystąpić do PKP o pomoc. Ad.10.Zapytania jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania Adam Kwaśniak- osiedle Stare Miasto zapytał 1.Jak miasto jest przygotowane na ewentualną awarie systemu chłodniczego Browaru , czyli wydostanie się amoniaku na zewnątrz. Zawnioskował aby w BIM ukazała się artykuł ,który by wyjaśnił jak dużo ciekłego amoniaku jest używane w chłodnictwie w Browarze , jakie zagrożenie stanowiłoby dostanie się go do środowiska dla ludzi i jaki byłby zasięg, jakie zachowanie mieszkańców Brzeska, jak powiadomienie o ewentualnej awarii. 2.Czy są możliwości przejęcia pałacu i parku Goetza na rzecz miasta za symboliczną złotówkę. Pałac i park jest związany z miastem, dlatego miasto ma większe prawo do jego dysponowania , są plany likwidacji powiatu brzeskiego i prawdopodobnie przejdzie to pod Bochnię. Mając przykład z Kina Bałtyk uważa że może być tak w tym przypadku. 3.Przewodniczący Rad osiedlowych też winni być proszeni na takie spotkania jakie odbyło się w dniu wczorajszym z Francuzami na temat propozycji budowy zakładu utylizacji. Jeżeli byłaby taka możliwość to prosi o zaproszenie na takie spotkanie. Katarzyna Pacewicz- Pyrek osiedle Brzezowieckie 1.Dołączyła się do wniosku w sprawie zapraszania przewodniczących osiedli na spotkania w sprawie segregacji odpadów komunalnych. 2.Wystąpić do zarządzającego terenem przy ul.Starowiejskiej ,na którym posadowione sa garaże blaszaki / Kółka Rolniczego/ o wysprzątanie tego terenu .Dzierżawcy płacą dzierżawę i można ten teren utrzymać w czystości. 3.Zwrócić uwagę policji na przypilnowanie by nowe kosze na terenie miasta nie zostały notorycznie niszczone. 4.Przyjrzeć się działalności MOPS .Na osiedlu Brzezowieckie mieszka samotna osoba , nie w pełni władz umysłowych , chora obecnie znajduje się w szpitalu. Tak w domu jak i na posesji panuje bałagan ,na interwencje sąsiadów zwróciła się z ta sprawą o pomoc do MOPS Pracownicy MOPS oświadczyli że to nie należy do ich kompetencji , sama nazwa ośrodka obliguje tych pracowników do zainteresowania się tym problemem i takimi ludźmi. Może gdyby pracownicy MOPS wcześniej zaczęli się interesować tą osobą to nie doszłoby do takiej sytuacji. Złożyła stosowne pismo w tym temacie do Burmistrza ,gdyż takich przypadków w mieście jest więcej a ośrodek winien być dla ludzi bo to jest jego rola. Władysław Smulski osiedle Kołłataja 1.Poinformował ,że otrzymał informację od dyrektora oddziału Biura Zarządu Głównego LOK w Krakowie, że w sezonie grzewczym 2003/2004 budynek LOK w Brzesku ,przy ul.Szczepanowskiej zostanie wyłączony z ogrzewania. Jeżeli tak będzie to prawdopodobnie po zimie ten budynek będzie musiał zostać rozebrany. Należy poczynić interwencje w tym temacie ,i zapobiec dewastacji tego budynku. 2.Zawnioskował o wycięcie drzew przy ul. Wodnej w Brzesku zasłaniających widoczność i stwarzające niebezpieczeństwo jazdy. Ponadto udrożnić kratki ściekowe i uruchomić oświetlenie 2 lamp oświetleniowych przy tej ulicy. Maria Kądziołka osiedle Kościuszki 1.Ponawia swoją interpelacje z poprzedniej sesji dot. ustawienia wiaty przystankowej z Placu Kazimierza na ul. Ogrodowej przy wyjeździe z ul. Królowej Jadwigi. Poprosiła o podanie jakie sa decyzje w tym temacie . 2.Poinformowała radnych o zorganizowanej wycieczce dla dzieci do Rabki , podziękowała wszystkim zaangażowanych w organizacje tej wycieczki. 3.Była poruszana kwestia budowy kanalizacji w północnej części miasta i stwierdzenie że niepotrzebnie już w chwili obecnej są zbierane środki finansowe przez mieszkańców na ten cel. Niezgadza się z takim stwierdzeniem , obecnie ciężko jest zarabiać pieniądze, dlatego inicjatywa osób działających w komitecie jest piękną inicjatywą a mieszkańcy spokojnie zbiorą pieniądze na budowę. Społeczeństwo ubożeje i jeżeli jest inicjatywa oddolna , mieszkańców osiedla aby zbierać te pieniądze to tym bardziej winna być ta inicjatywa popierana i winna być specjalna przychylność do tej inicjatywy. Ad.11 Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy. Odpowiedzi udzielił Burmistrz Jan Musiał Burmistrz stwierdził ,że dzisiejsza „nadzwyczaj nadzwyczajna” sesja była bardzo potrzebna , została ona tak określona przez jednego dziennikarza z naszych codziennych dzienników .Po dzisiejszych owocnych obradach wynika że ta sesja była potrzebna i jest odzwierciedleniem ciężkiej pracy komisji, na przykładzie ilości wniosków z poszczególnych komisji. Osoby publiczne jakimi są radni też mają prawo być słusznie krytykowani .Immunitet radnego czy burmistrza nie chroni nas przed słuszną krytyką , nawet jak ona nie jest miła to musimy ją przyjmować i wyciągać wnioski .Burmistrz na taką krytykę jest przygotowany , ale ta krytyka winna mieć swoje uzasadnienie i po to ta czwarta władza czyli media są. Zwrócił się z prośbą do radnych o złożenie na początku obrad sesji interpelacji na piśmie. Złożenie tych interpelacji na początku sesji nie przeszkodzi w tym aby ta interpelacja była przez radnego osobiście odczytana na końcu sesji a sam burmistrz będzie się mógł odnieść do tej interpelacji pełniej jak np. w sprawie redakcji BIM i pracy redaktora naczelnego i wówczas może część odpowiedzi byłaby dzisiaj bardziej satysfakcjonująca . Następnie Pan Burmistrz przedstawił odpowiedzi dot. wykorzystania Domu Ludowego w Sterkowcu. Wyjaśniono ,ze interpelacja została skierowana przez sekretarza gminy Brzesko została skierowana do MOK oraz wydziału gospodarowania mieniem Odpowiedź na powyższą interpelacje została przesłana pismem GGMIR/4/7029/13/2003 z dnia 4.02.2003 roku oraz pismem MOK /150/03 z 11.02.2003 roku i kopie tych odpowiedzi posiada. Temat ten był również dwukrotnie omawiany na posiedzeniu komisji oświaty Komisja oświaty wyraziła opinie –przedstawił treść tych opinii ,oraz odpowiedzi burmistrza na powyższe wnioski .Następna specyfikacja może określić na czym ma polegać to zarządzanie , ale na razie musimy się opierać na tym co zostało zapisane i na jakich warunkach kto wygrał przetarg. Odpowiedź - dot. zabezpieczenia gminy przed skażeniem amoniakiem. W tej sprawie planowane jest spotkanie z Komendantem Powiatowej Straży Pożarnej w Brzesku. PSP dokładnie temat tego zagrożenia zna, monitoruje i jest przygotowana na nieprzewidziane przypadki .O oczekiwania PSP ze strony gminy w realizacji tego zadania poinformuje Radę Miejską .Wyjaśnił że ta interwencja ,która miała miejsce nie wykazała żadnych wycieków , dwa razy była podejmowana interwencja i wg. wszystkich badań jakie tam przeprowadzono właściwych i specjalistycznych nie zlokalizowano żadnych zagrożeń i taką oficjalną informacje posiada. W sprawie likwidacji powiatów od pewnego czasu prowadzona jest dyskusja ale nikt w żadnym środowisku nie mówi o likwidacji powiatu .Również w naszym interesie byłoby aby powiat dalej funkcjonował .U nas jest stworzona odpowiednia baza dla działań powiatu , a powiat został tylko reaktywowany. Tym tematem bardzo dokładnie zajmuje się powiat brzeski jako władający tym obiektem .Obecnie sa rozważane 2 lub 3 propozycje , są szerokie dyskusje na zarządzie , na komisjach , na sesji Rady Powiatu. Są oferty , które się krystalizują i temat w najbliższych miesiącach na pewno zostanie pozytywnie rozwiązany. Jeżeli by się tak nie stało ,to rozważony zostanie temat przejęcia pałacu przez miasto ,ale jest to zbyt poważny temat aby się dzisiaj jednoznacznie deklarować czy ta myśl będzie uzasadniona aby ta posiadłość została skomunalizowana. Najbliższe miesiące pokażą rozwiązania. Jeżeli w przyszłości będą organizowane spotkania w temacie gospodarki odpadami ,to zaproszenia zostaną wystosowane do wszystkich przewodniczących zarządów osiedli W sprawie uprzątnięcia terenu na którym zlokalizowane sa garaże blaszaki na ul.Starowiejskiej wystosowano pismo do właściciela zgodnie z podjęta uchwałą. Będziemy egzekwować wykonanie prac , zwróci na to uwagę. Znaki drogowe i kosze uliczne są niszczone sukcesywnie , jest to problem szerszy próbujemy za każdym razem interweniować jeżeli chodzi o działania policji .Policja również podejmuje działania ale wszyscy winniśmy być zobligowani do reakcji . Praca MOPS – postara się sprawę wyjaśnić, zapozna się z kompetencjami MOPS i ich zadaniami .MOPS nie jest zobligowany do sprzątania posesji muszą być w tym przypadku połączone różne siły. W sprawie ogrzewania budynku LOK wystosowano pismo , LOK na terenie całego kraju przechodzi niesamowicie trudny okres w swojej działalności jeżeli chodzi o funkcjonowanie. Wystosowano pismo , dlatego gdyż w budynku LOK jest również lokator Budynek nie jest własnością gminy i nie jesteśmy w stanie go odzyskać. Uprzątniecie ulicy Wodnej - będą skierowani bezrobotni na osiedle Kołłatają i prośba do Pana Przewodniczącego o zadbanie by te chwasty zostały wykoszone. Jeśli chodzi o zamontowanie dodatkowych lamp oświetleniowych to rozeznanie zostanie możliwość ich zamontowania. W sprawie przeniesienia wiaty przystanku autobusowego na ul. Królowej Jadwigi , zostało skierowane pismo w tej sprawie , ale brak jest odpowiedzi . Dot. partycypacji w kosztach budowy kanalizacji w północnej części miasta Brzeska mieszkańców. Podjęta jest uchwała w których określone jest w jakim stopniu mieszkańcy mają partycypować w kosztach budowy kanalizacji. Jest finansowy oblig partycypowania mieszkańców w kosztach budowy kanalizacji. Jeżeli ta inicjatywa mieszkańców jest wcześniej przed właściwymi działaniami Rady Miejskiej , zwrócił uwagę że problem potem może wyniknąć ale nie dla gminy ,tylko dla komitetu ponieważ robi to na własną odpowiedzialność i nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć dzisiaj czy ta inwestycja wejdzie do planu za miesiąc lub dwa lata. Proszę informować mieszkańców, że może być taka sytuacja ,i nie ma żadnej gwarancji że ta inwestycja ruszy i aby nie było później nieporozumień ,bo takie przypadki już były. Jest to dodatkowy argument dla radnych, że już takie działania zostały podjęte aby ta inwestycje ująć w priorytetach jeżeli nadarzy się okazja finansowa . W sprawie odstąpienia od egzekucji komorniczej SUR MIARKA w Jadownikach , jeżeli SUR będzie spełniała warunki ustawowe do umorzenia , to jest wola Pana Burmistrza aby pomóc w takiej sytuacji w jakich się znaleźli. W sprawie dot. zasilania zbiornika p.poż. w Jadownikach w tej sprawie przeprowadzi rozmowy z Komendantem , jest to dosyć poważny wydatek , sprawa zostanie przeanalizowana w terminie późniejszym. Odnośnie wymalowania linni ciągłych na naszych drogach , zapobiegających wypadkom , te przepisy określone sa ustawowo, przyjrzy się temu tematowi jeżeli będzie jeszcze możliwość prawna podniesienia bezpieczeństwa w ten sposób to gmina poczyni starania w tym kierunku. Są konkretne zasady ,które mówią gdzie może być linia ciągła ,a gdzie przerywana. Wszystkim nam zależy na czystości naszego miasta i martwi nas oraz denerwuje ,jak przyjrzymy się wyglądowi naszego miasta przez nieuporządkowane garaże blaszaki . Jest to zaszłość ,którą już poprzednicy próbowali rozwiązać na różny sposób , ale nie jest to łatwe. Potrzebę rozbiórki starego zniszczonego garażu , nadającego się już do wyburzenia należy zgłosić do nadzoru budowlanego gdyż nadzór budowlany w takich sytuacjach winien interweniować. Pan Burmistrz przyjął uwagę dot. rozszerzenia nazwy miejsca budowy zakładu utylizacji nie tylko na Mokrzyska ,ale Bucze-Mokrzyska .Osoby odpowiedzialne w Urzędzie za koordynację tych spraw zostaną w tym temacie uczulone. Od 11 lipca br. zmieniło się prawo budowlane , w chwili obecnej czytamy ta ustawę i analizujemy zapisy tam zawarte .Na dzień dzisiejszy dochodzimy do wniosków , że jest opracowane Studium Uwarunkowań przestrzennych , jest kilka punktowych szczegółowych planów , są tereny przeznaczone pod przemysł .W myśl tych uwarunkowań zadajemy sobie pytanie czy po wprowadzeniu nowej ustawy jest sens opracowywania nowych planów .Ten temat szerzej będziemy omawiać w terminie późniejszym . Odnośnie czystości i utrzymania przystanków PKP , monituje w sprawie Sterkowca , Jasienia i dworca PKP jest to państwo w państwie ,nie ma winnych, pieniędzy , może przy pomocy bezrobotnych będziemy mogli wykonać pewne prace porządkowe. Następnie Pan Burmistrz przedstawił odpowiedź na interpelację radnego Mariana Czarnika dot. Domu Ludowego Strażak w Wokowicach .Obiekt tego domu został posadowiony na 4 działkach, dla 2 z nich stan prawny uregulowano .Problem dotyczy 2 działek , brak jest pełnych informacji i spadkobiercach tych nieruchomości , bo właściciele hipoteczni już nie żyją. Przez kilka lat toczyły postępowania w Sądzie o zasiedzenie tej nieruchomości .Od dwóch lat tut. Urząd kompletuje informacje o spadkobiercach .Sprawa jest trudna bo niektórzy uczestnicy postępowania przebywają poza granicami kraju a urzędowi nie sa znane miejsc ich pobytu. Mimo tak skomplikowanego postępowania istnieje postęp w sprawie i mamy nadzieje że otrzymamy informacje z Konsulatu francuskiego o miejscu pobyty jednego z ostatnich uczestników postępowania. Sytuacja jest tak skomplikowana prawnie że w tej sprawie należy zwrócić się po informacje do Pana Józefa Gądka. Wszędzie i zawsze mówiono że radni jeżeli tylko maja możliwość i chęci powinni pisać do BIMU swoje artykuły Dzisiaj zgłoszono wniosek nt. odrzucenia artykułu nt. utworzenia Rady Młodzieżowej , która inicjatywa była przez pana burmistrza poparta. Nikt nie blokował takiej inicjatywy , dlaczego treść takiej inicjatywy nie ukazała się w BIMIE , nie zna przyczyn ale sprawa jest przed nami. Pan burmistrz wyjaśnił że powołał redaktora naczelnego BIMU i ma do niego zaufanie jako do redaktora naczelnego , jedynie swoje artykuły Pan Burmistrz autoryzuje , nie ma żadnej ingerencji bo to byłoby niezasadne , jest pełne zaufanie do człowieka który odpowiada i winien pilnować żeby informacja byłą rzetelna i prawdziwa , może krytyczna? Często spotykamy się z krytyką w mediach , nie jest to miłe ,staramy się wyciągnąć z tego wnioski .Najbardziej boli informacja nieprawdziwa, niesłuszna która stawia człowieka w innym świetle niż rzeczywistym i to jest najbardziej bolące i jest prawo domagać się wyjaśnień i sprostowań .W związku z tymi emocjonalnymi interpelacjami stwierdził że radni powinni być krytykowani oby rzetelnie .Ma nadzieje że te sprawy redaktor naczelny wyjaśni dokładnie , on sam ma wrażenie że poziom redagowania BIMU jest dobry. Do wszystkich poruszonych tematów redaktor naczelny się odniesie. Radny Krzysztof Dudziński -= zwrócił uwagę że w swojej interpelacji zwrócił uwagę na naruszenie ustawy w 3 artykułach i prosi o odpowiedź oraz wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do redaktora naczelnego w związku z naruszeniem ustawy prawo prasowe. Jego sprostowanie nie zostało zamieszczone , a artykuł dot. jego osoby był obraźliwy, jego osobę trudno jest obrazić , jego obraża tylko ten kogo ceni i poważa , akurat Pan Latasiewicz go nie obraził. Nie ma w stosunku do niego pretensji , ale chodzi o zamieszczenie sprostowania. Ironizować może każdy pod jednym warunkiem że będzie to zgodne z prawdą , a nie wyssane z palca , przecież pisząc list do redakcji nie można go nazwać donosem. Oczekuje na konkretną odpowiedź bo burmistrz jest pracodawcą redaktora naczelnego BIM. Burmistrz Jan Musiał zauważył że w BIM są zamieszczone dwie strony ,jeżeli jest polemika to tak jedna jak i druga strona może się wypowiedzieć tak było w przypadku np. LO. Pan Burmistrz przyjmuje te interpelacje ,przekaże je redaktorowi naczelnemu i ma nadzieję ,że na piśmie do tych interpelacji się odniesie. Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła odniósł się do wypowiedzi radnego Ojczyka ,który stwierdził że lekceważy jego osobę. Jest to nie prawda to że nie nadał biegu wnioskowi o utworzenie rady młodzieżowej wynika z tego że mieliśmy wiele uchwał i spraw istotnych i stwierdził że ta sprawa może być przesunięta na termin późniejszy. Nadamy bieg wnioskowi dot. utworzenia młodzieżowej rady i nie należy tego traktować jako lekceważenie radnego , ale przesunięcie tej sprawy w czasie. Radny Stanisław Turlej poprosił o szczegóły w sprawie zagospodarowania budynku Domu Ludowego w Sterkowcu. Odpowiedź przytoczoną przez burmistrza potraktował jako pismo wstępne , on nie wie kto wynajmuje pomieszczenia w Sterkowcu w Domu Kultury ,kto ma klucze. Jest zbulwersowany wystąpieniem radnego Czarnika ,który mówi o metrach kwadratowych a Pan Burmistrz mówi o numerach działek , czyli można pewne rzeczy sprecyzować .Oczekuje na solidną i merytoryczna odpowiedź. Ogólniki są wygodne, potrafimy z każdej sprawy wybrnąć ,albo przekręcając coś ,albo inaczej formułując .Zapytał czy można liczyć na informacje od Pana Burmistrza dot. uchwalenia planu, stwierdził że jeżeli mamy studium to planu wcale nie musimy uchwalać .Pan Burmistrz mówił o administrowaniu o radach sołeckich .On sam dysponuje statutem sołectwa w którym wyraźnie jest zapisane że rada sołecka jest organem doradczym .Jeżeli chodzi o statut gminy to jest w nim wzmianka, że jeżeli sołtys chce wnieść projekt uchwały podpiera się Radą Sołecka i zgodnie te dwa ciała mogą przygotować projekt uchwały , należy zmienić statuty. Przewodniczący Lech Pikuła ,stwierdził po wypowiedzi radnego Turleja że w przypadku sołectwa Sterkowiec radny Turlej może być wnioskodawcą projektu uchwały. Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił że Pan Sekretarz pracuje nad zmianą Statutów sołectw . Skarbnik Gminy Wanda Prus udzieliła ostatecznych wyczerpujących informacji na temat dotacji dla stowarzyszeń ze środków alkoholowych. Burmistrz Jan Musiał udzielił odpowiedzi na interpelacje radnego Mariana Czarnika dot. oświetlenia kościoła w Szczepanowie który może odbyć się tylko na zasadzie współpracy i wzajemnej pomocy gdyż tak to było robione do chwili obecnej. My jako gmina częściowo uczestniczyliśmy w oświetleniu ale same inwestycje były wykonywane przez parafię , są problemy prawne i może się z nami niezgodzic RIO, ale tak do tej pory było to prowadzone. Przed wrześniowymi uroczystościami będzie wspólne spotkanie i może coś wspólnie wymyślimy. Sołtys Józef Gładki w nawiązaniu do wypowiedzi radnego Turleja stwierdził, że projekt statutu sołectwa winien być wcześniej przedstawiony do analizy Radom Sołeckim aby wcześniej można było się do niego ustosunkować względnie wnieść swoje uwagi. Ad.12. Zapytania i wolne wnioski Pani Władysława Migda mieszkanka Brzeska zwróciła się z zapytaniem do przewodniczącego Rady Miejskiej dlaczego utajnia przed nią jako stroną tekst korespondencji Rady Miejskiej w Brzesku z GDDKIA w Krakowie dot. złożonego protestu przez wymieniona dyrekcję do sporządzonego projektu planu przestrzennego ,zmieniającego przeznaczenie naszych gruntów położonych przy ul.Wiejskiej na budowlane. Pracownice Biura Rady służbowo Panu podległe odmawiają mi wglądu do akt przedmiotowej sprawy z uwagi na Pana zakaz im wydany, natomiast urzędowych pism wpływających do Biura Rady i tych wychodzących z Biura rady w sprawie jw. nie podaje Pan do jej wiadomości. Skutkuje to utrudnianiem obrony jej interesu prawnego i pozostałych stron przedmiotowego postępowania. Czy świadomy jest pan panie przewodniczący ,że brak jawności postępowania przed stroną stanowi łamanie KPA, oraz złamanie ślubowania radnego , które niewątpliwie pan składał. Wiadomo ze ślubowanie radnego wymaga działania rzetelnego zgodnego z prawem i zgodnego z interesem mieszkańców gminy .Wg. jej oceny nie spełnia pan wymogów ślubowania radnego .Zwróciła się do Rady Miejskiej o ocene postępowania na podstawie przedstawionych okoliczności przewodniczącego Rady Miejskiej w Brzesku pod względem działalności jego zgodności z prawem , rzetelności i etyki radnego . Przewodniczący Lech Pikuła wyjasnił,że po ostatniej uchwale nie było żadnej korespondencji z GDDKiA w Krakowie , na uchwałę która Rada Miejska podjęła odnośnie odrzucenia protestu , otrzymaliśmy 14 lipca pismo z GDDKiA która wzywa nas do usunięcia naruszenia przepisów ustawy o samorządzie , uzasadniają że naruszyliśmy artykuł 18ust.2pkt.2 tzn. że nie został zachowany ponieważ nie zostali oni zawiadomieni o przystąpieniu do sporządzeniu planu co uniemożliwiło im złożenie protestu .Art.18 ust.2 pkt.3 .Ponieważ po sporządzeniu planu nie zostali wezwani do wyrażenia opinii, oraz art.18 ust.2 pkt.4 g ponieważ nie otrzymali wniosku o uzgodnienie planu. Pismo przekazano do biura radców prawnych o wydanie opinii , uważa to jako złożenie do NSA protestu GDDKiA , do wiadomości otrzymał również wojewoda i czekamy na jego decyzję. Prosił aby go nie posądzać że z jego strony jest blokada korespondencji , ponieważ żadnej korespondencji od ostatniej sesji nie wysyłał do GDDKiA w Krakowie. Dlatego poprosił aby mu nie imputować tego czego nie zrobił. Pani Władysława Migda stwierdziła że przewodniczący mówi nieprawdę, bo o tej treści pisma nie została powiadomiona do wiadomości i w dalszym ciągu to utajnia , a swoim pracownicom zakazuje aby nie udostępniały akt. Nieprawdą jest to co mówi ponieważ wysłał Pan uchwałę do GDDKiA i też o tym nie została powiadomiona , a nie powinien pan w ogóle wysyłać uchwały odrzucającej protest ponieważ ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym nie przewiduje takiej działalności, nie wie dlaczego działa Pan ponad prawem i jeszcze przed nią to ukrywa , nie rozumie tego a to co pan mówi nie jest absolutnie rzetelne. Pan Lech Pikuła wyjaśnił ,że Biuro Rady musiało wysłać podjęta uchwałę do GDKIA ponieważ on uważał że są stroną. Skoro sprawa również ich dotyczyła to należało uchwałę przesłać ,ponieważ odrzucaliśmy ich protest .Nie rozumie rozumowania Pani Migda , Pani uważa że jest stroną a GDKIA nie ? Bo wg. Pana Przewodniczącego jest to mentalność ”Kalego” Pani Władysława Migda stwierdziła ,że jest to mentalność Kalego ,ale Pana Przewodniczącego , bo pisma nie są przesyłane do jej wiadomości tylko są ukrywane. Uważa że to nie jest schizofrenia ,chyba Pana przewodniczącego a nie jej. Pan Lech Pikuła wyjaśnił że on nie użył słowa schizofremia i nie wciskać mu czegoś czego nie powiedział. Burmistrz Bogdan Dobranowski wyjaśnił, że zgodnie z procedurą Generalna Dyrekcja była przed sesją powiadomiona ,że będzie odrzucany protest ,także Generalna Dyrekcja o tym wiedziała i również o tym że ich protest został odrzucony i dlatego uchwała została im przesłana aby wiedzieli co się dzieje w sprawie. Stwierdził ,że chodzi tutaj chyba o inna decyzję ustalającą lokalizacje domu jednorodzinnego w terenach budowlanych którą Państwo Migdowie złożyli i od tego też Generalna Dyrekcja się odwołała , powołując się nie wiadomo na co ,że nie wolno się w terenach budowlanych budować i to świadczy o pewnym działaniu Generalnej Dyrekcji , ponieważ tą WZZIT którą otrzymała Pani Migdowa otrzymała ja zgodnie z prawem , bo tam gdzie wystąpiła ma w tej chwili tereny budowlane, a Generalna Dyrekcja chyba dla zasady odwołuje się od wszystkiego. Pani Władysława Migda stwierdziła że jej wypowiedzi dot. głównie braku powiadomienia jej jako strony przy wysyłaniu odpowiedzi do Generalnej Dyrekcji dot. uchwały odrzucającej protest , jest odpowiedź z GDDKiA dlaczego ona nie posiada tego tekstu .Odnośnie decyzji o której mów burmistrz Dobranowski która otrzymała Dyrekcja i tam twierdza że tą decyzję otrzymali z Urzędu Miejskiego . Burmistrz Bogdan Dobranowski sprawdził zarzut dot. przesłania decyzji WZZIT do Dyrekcji Dróg z urzędu, sprawdzono rejestr pism wychodzących i stwierdził że z Urzędu taka decyzja nie wyszła , a sama pani potwierdziła że było inaczej .Została wysłana tylko Uchwała Rady Miejskiej, i nic innego nie zostało wysłane, uchwałę można otrzymać w Biurze Rady Miejskiej , wiszą na tablicach głoszeń i nie ma z tym żadnego problemu. Pani Władysława Migda stwierdziła że jest strona w postępowaniu i ma prawo wglądu w swoje akta. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący zamknął obrady Xtej sesji rady Miejskiej w Brzesku. Obrady trwały od godziny 9.00-14.40 Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła