P R O T O K Ó Ł NR I/2002 z obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku odbytej w dniu : 20 l i s t o p a d a 2002 r o k u w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku ul. Głowackiego 51 Obradom I sesji Rady Miejskiej w Brzesku przewodniczył Zdzisław Grodny radny senior. W sesji udział wzięło 21 radnych : 1.Brzeska – Lebiecka Agata 2.Drużkowska – Cader Janina 3.Dudziński Krzysztof 4.Grodny Zdzisław 5.Kądziołka – Kukurowska Anna 6.Kubas Józef 7.Kucia Maria 8.Kusiak Jan 9.Knaga Edward 10.Kramer Jadwiga 11.Mastalerz Zbigniew 12.Migdał Stanisław 13.Milewski Stanisław 14.Ojczyk Krzysztof 15.Pasierb Tadeusz 16.Pikuła Lech 17.Sproski Kazimierz 18.Stachowicz Barbara 19.Turlej Stanisław 20.Waresiak Jan 21.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli : 1.Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 3.Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus 4.Pan Radca Prawny Urzędu Miejskiego Edward Pietrus 5.Zaproszeni goście wg załączonej listy obecności. - 2 - AD 1. Otwarcie sesji Pan Przewodniczący obrad radny senior Zdzisław Grodny otworzył obrady I sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Powitał serdecznie radnych poprzedniej kadencji, członków Zarządu Miejskiego z Panem Burmistrzem, Pana Przewodniczącego Rady ustępującego, wszystkich zaproszonych gości. AD 2. Sprawozdanie Przewodniczącego Miejskiej Komisji Wyborczej. Głos zabrała Pani Zofia Jurgała Przewodnicząca Miejskiej Komisji Wyborczej w Brzesku, która złożyła sprawozdanie z wyborów do Rady Miejskiej w Brzesku i wyboru Burmistrza Brzeska. Sprawozdanie stanowi załącznik Nr 1 do protokołu. Wręczenie radnym zaświadczeń o wyborze i odebranie ślubowania W tym momencie Pani Przewodnicząca Miejskiej Komisji Wyborczej Zofia Jurgała i Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz kolejno wywołanym radnym wręczyli zaświadczenia o wyborze. Następnie radni złożyli ślubowanie – radny senior Zdzisław Grodny odczytał rotę ślubowania : „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców” Po odczytaniu roty ślubowania radni powstali i kolejno wywołani wypowiadali słowo „ślubuję”. Niektórzy radni do słowa ślubuję dodawali zdanie „Tak mi dopomóż Bóg”. AD 3. Stwierdzenie prawomocności obrad Pan Przewodniczący obrad radny senior Zdzisław Grodny stwierdził, że w sesji uczestniczy 21 radnych a więc wymagana liczba radnych do podejmowania prawomocnych uchwał. - 3 - AD 4. Przyjęcie porządku obrad Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz poinformował, że w dniu wczorajszym do Biura Rady Miejskiej wpłynęło pismo Prezesa Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn ekonomicznym spółdzielni z Panem Edwardem Knagą zatrudnionym na stanowisku Kierownika Hurtowni Spożywczej z dniem 30 listopada 2002 roku. Wypowiedzenie umowy dokonane zostało za 3 miesięcznym okresem w dniu 28 sierpnia 2002 roku a więc w czasie kiedy w/w nie był chroniony przepisem art. 25 ust.2 ustawy o samorządzie gminnym. Pan Edward Knaga nabył uprawnienia do przejścia na świadczenie przedemerytalne mając wiek 55 lat oraz 35 przepracowanych lat. Pismo stanowi załącznik Nr 2 do protokołu. W związku z tym, że Pan Knaga złożył dzisiaj ślubowanie i chroni go immunitet , o którym mowa w art. 25 ust. 2 – rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgodny Rady Gminy, której jest członkiem. Zgodnie z kodeksem pracy mimo, że wypowiedzenie nastąpiło 28 sierpnia 2002 roku to jednak rozwiązanie następuje z ostatnim dniem okresu wypowiedzenie tzn. 30 listopada 2002 roku. W związku z tym zachodzi konieczność podjęcia przez radnych uchwały czy wyrażacie zgodę na rozwiązanie z panem Knagą umowy o pracę. Dlatego zachodzi konieczność uzupełnienia porządku obrad o ten punkt. Porządek obrad może być uzupełniony głosowaniem jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady, czyli głosować powinno 12 radnych za wprowadzeniem tego punktu. Następnie radny senior Zdzisław Grodny poddał pod głosowanie wniosek : „Kto z radnych jest za wprowadzeniem do porządku obrad punktu w sprawie rozpatrzenia pisma Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” Za wnioskiem głosowano : 20 radnych za, przeciw O, wstrzymujących się od głosu 1 Radny Mastalerz Zbigniew chciał zgłosić powstanie klubu radnych pn. Inicjatywa radnych dla Brzeska „ Zostałem wybrany jako Przewodniczący tego klubu . Radny Senior Zdzisław Grodny wyjaśnił, że ten punkt będzie rozpatrzony w punkcie 10 porządku obrad sesji. - 4 - Radny Mastalerz Zbigniew wnosi zgodnie z art. 20 pkt.1 ustawy o samorządzie gminnym o usunięcie z porządku obrad punktu 9, ponieważ radni wcześniej nie otrzymali odpowiednich materiałów do podjęcia uchwał. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz , poinformował że jeśli chodzi o punkt 9 podjęcie uchwał w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej, Statutowej /doraźnej/, Gospodarki Finansowej to wyjaśnia, że są to uchwały osobowe i nie mogły być wcześniej doręczone bo była by to uchwała tylko mówiąca o tym, że powołuje się komisje czy przewodniczącego z wykropkowanymi czystymi miejscami. Na sesji radni postanawiają jakie będą kandydatury. Jeśli chodzi o uchwałę dotyczącą ustalenia wynagrodzenia Burmistrza to również ta uchwała nie mogła być doręczona wcześniej dlatego iż zgodnie z przepisami wynagrodzenie Burmistrza ustala Rada Miejska. Rada Miejska zbiera się dopiero dzisiaj na I sesji. Poprzednia Rada nie mogła tego uczynić dla nowego Burmistrza. Czynności z zakresu prawa pracy dotyczące Burmistrza zgodnie ze Statutem i przepisami ustawy o samorządzie gminnym wykonuje Przewodniczący Rady Miejskiej. Ten Przewodniczący Rady Miejskiej zostanie wybrany dopiero dzisiaj na pierwszej sesji. A więc z całkiem prostej przyczyny dotychczasowy Przewodniczący Rady Miejskiej takiej uchwały nie mógł przygotować ponieważ nie był uprawniony do złożenia takiego projektu uchwały. Projekt uchwały może dzisiaj złożyć nowo wybrany Przewodniczący. Ustępujący Przewodniczący zobowiązany był do ustalenia porządku obrad i przewidział taki punkt w porządku obrad. Radny Mastalerz Zbigniew proponuje do tego punktu zwołanie Rady Miejskiej za 7 dni aby radni mogli otrzymać stosowne materiały. Radna Janina Drużkowska Cader proponuje wykreślić z porządku obrad dzisiejszej sesji punkt w sprawie wyboru dwóch Wiceprzewodniczących Rady Miejskiej. Wyroki NSA nie dopuszczają wyboru Wiceprzewodniczących Rady na pierwszej sesji. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz wyjaśnił Pani radnej Cader , że nie wie jaki to jest wyrok NSA. Odpowie w ten sposób, że wyrok ten nie dotyczy bezpośrednio wyboru Wiceprzewodniczących Rady. Wyroki w Polsce nawet Sądu Najwyższego nie są obowiązującą wykładnią prawa nawet w tej chwili a już w szczególności wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego. Uważa, że Rada na swoim pierwszym posiedzeniu ma obowiązek przede - 5 - wszystkim ukonstytuować się i to jest jej główne zadanie. A takim podstawowym zadaniem jest wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady. Nie widzi żadnych podstaw aby z tego powodu przekładać sesje Rady. Radna Anna Kądziołka Kukurowska pragnie przeczytać następujące zdanie : „ na pierwszym posiedzeniu Rada wybiera Przewodniczącego Rady oraz wyznacza się termin wyborów Wiceprzewodniczących Rady”. Następuje głosowanie wniosków : „Wniosek Pana radnego Mastalerza o przesunięcie punktu w sprawie wynagrodzenia Burmistrza na następne posiedzenie sesji Rady Miejskiej „ Za wnioskiem głosowano przy 8 głosach za, przeciw 13, wstrzymujących się od głosu O. Wniosek upadł. „Wniosek Pani Cader i Pani Kukurowskiej aby na dzisiejszym posiedzeniu nie dokonywać wyboru Wiceprzewodniczących Rady Miejskiej a przenieść ten punkt na następne posiedzenie sesji „ Za wnioskiem głosowano przy 8 głosach za, przeciw 13, wstrzymujących się od głosu O. Wniosek upadł. Następnie Przewodniczący obrad senior Zdzisław Grodny przedstawił porządek obrad, który został przyjęty przy 13 głosach za, przeciw 7, wstrzymujących się od głosu 1 jak niżej : 1.Otwarcie sesji /przez przewodniczącego seniora/ 2.Wręczenie radnym zaświadczeń o wyborze i odebranie ślubowania 3.Stwierdzenie prawomocności obrad 4.Przyjęcie porządku obrad 5.Wybór przewodniczącego Rady Miejskiej – podjęcie uchwały 6.Wybór dwóch wiceprzewodniczących Rady Miejskiej – podjęcie uchwały 7.Przyjęcie ślubowania od wybranego w wyborach bezpośrednich burmistrza - 6 - 8.Sprawozdanie burmistrza z posiedzeń Zarządu Miejskiego za okres od ostatniej sesji i realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od 18 września 2002 roku 9.Podjęcie uchwał w sprawach : 1/ powołania Komisji : Rewizyjnej, Gospodarki Finansowej, Statutowej /doraźnej/ 2/ ustalenie wynagrodzenia burmistrza 3/ rozpatrzenia pisma Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska „ – podjęcie stosownej uchwały. 10.Przyjęcie deklaracji Klubów radnych - zapytania i wolne wnioski 11.Zamknięcie obrad sesji. AD 5. Wybór Przewodniczącego Rady Miejskiej. Powołanie Komisji Skrutacyjnej Radna Janina Drużkowska Cader – poinformowała, że w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej wymagane jest podjęcie uchwały a takiej uchwały nie zatwierdziliśmy w porządku obrad. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz poinformował, że w porządku obrad jest punkt w sprawie wyboru przewodniczącego Rady Miejskiej – podjęcie uchwały. Natomiast Komisja Skrutacyjna przeprowadza tylko technicznie wybory przewodniczącego. Radca Prawny Urzędu Miejskiego Edward Pietrus wyjaśnił, że nie ma obowiązku podejmowania uchwały o wyborze Komisji Skrutacyjnej. Komisje Skrutacyjną wybiera się jawnie w formie przegłosowanego wniosku . Radna Agata Brzeska – Lebiecka wyjaśniła, że proces głosowania jest uregulowany w obowiązującym Statucie Gminy i Regulaminie, który stanowi załącznik do Statutu.Nie ma obowiązku podejmowania odrębnej uchwały. Następuje zgłaszanie kandydatur do Komisji Skrutacyjnej. Radny senior Zdzisław Grodny proponuje Pana Edwarda Knagę, Marię Kucia Radny Zbigniew Mastalerz proponuje Panią Annę Kądziołka Kukurowską, Pana Józefa Kubasa. - 7 - Radny senior Zdzisław Grodny zwrócił się z pytaniem czy zgłoszone osoby wyrażają zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej. Poinformował również, że skład Komisji Skrutacyjnej powinien składać się z trzech osób a skoro zostało zgłoszonych 4 radnych a zatem podaje wniosek pod głosowanie. „Kto z radnych jest za tym aby Komisja Skrutacyjna pracowała w poszerzonym składzie / 4 radnych/” Wniosek przegłosowano przy 14 głosach za, przeciw O , wstrzymujących się od głosu 7. Przedstawieni kandydaci wyrazili zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej. Następnie został przegłosowany skład Komisji Skrutacyjnej w osobach : 1.Knaga Edward 2.Kucia Maria 3.Kądziołka Kukurowska Anna 4.Kubas Józef Wniosek przegłosowano przy 13 głosach za, przeciw 1, wstrzymujących się od głosu 7 . Następuje zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Rady Miejskiej Radny Jan Kusiak w imieniu własnego Klubu zgłasza na Przewodniczącego Rady Miejskiej Pana Lecha Pikułę. Radny Zbigniew Mastalerz na Przewodniczącego Rady Miejskiej zgłasza Panią Jadwigę Kramer Radny senior Przewodniczący obrad ogłosił 15 minutową przerwę w obradach. Obrady zostały wznowione po przerwie Pan Przewodniczący obrad radny senior zwrócił się z pytaniem czy radni zgłoszeni na Przewodniczącego Rady Miejskiej wyrażają zgodę. Zgłoszeni radni takie zgody wyrazili. Następnie Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz objaśnił sposób głosowania informując, że głosowanie odbywa się w ten sposób , że głosując na danego kandydata stawiamy znak x przy jego nazwisku. Głos ważny będzie wtedy jeżeli postawiony zostanie znak x przy jednym nazwisku. Postawienie znaku x przy dwu nazwiskach spowoduje , że głos będzie nieważny. Głos wstrzymujący będzie wtedy gdy znaku x nie będzie przy żadnym nazwisku / kandydacie/ - 8 - Następuje rozdanie kart do głosowania . Następuje akt głosowania – kolejno wyczytani radni podchodzili do urny wyborczej wrzucając karty do głosowania. Przerwa w obradach 5 minut Obrady wznowione po przerwie. Następnie Pan Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Józef Kubas przedstawił Protokół Komisji Skrutacyjnej dla przeprowadzenia głosowania i ustalenia wyników wyborów Przewodniczącego Rady Miejskiej. Następnie radny senior Przewodniczący obrad sesji Rady Miejskiej przedstawił uchwałę w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Brzesku jak niżej : Uchwała Nr I/1/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Brzesku. /uchwała plus protokół stanowi załącznik do protokołu z obrad sesji/ Nowo wybrany Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Lech Pikuła przejął prowadzenie obrad sesji. Podziękował radnym za zaufanie i wybór go na Przewodniczącego Rady Miejskiej w Brzesku. Podziękował ustępującemu Przewodniczącemu Rady Panu Edwardowi Czesakowi za osiągnięcia w poprzedniej kadencji. AD 6. Wybór dwóch wiceprzewodniczących Rady Miejskiej w Brzesku Radny Józef Kubas i radna Anna Kądziołka-Kukurowska nie wyrazili zgody na dalsza pracę w Komisji Skrutacyjnej. Dlatego też do Komisji Skrutacyjnej powołano Panią Janinę Drużkowską- Cader i Agatę Brzeską –Lebiecką. Skład Komisji Skrutacyjnej w osobach : Agata Brzeska –Lebiecka, Janina Drużkowska-Cader, Edward Knaga, Maria Kucia został przyjęty przy 20 głosach za, przeciw O, wstrzymujących się od głosu 1. Następuje zgłaszanie kandydatów na wiceprzewodniczących Rady Miejskiej - 9 - Radny Jan Kusiak proponuje Pana Tadeusza Pasierba i Stanisława Milewskiego Radny Zbigniew Mastalerz proponuje Pana Józefa Kubasa. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła ogłosił 15 minutowa przerwę w obradach. Obrady wznowione po przerwie. Radny Krzysztof Dudziński wnosi aby osoby kandydujące na wiceprzewodniczących Rady Miejskiej dokonały krótkiej prezentacji swojej osoby . Następuje prezentacja osób kandydujących na wiceprzewodniczących Rady Miejskiej . Następuje rozdanie kart do głosowania. Pani Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Agata Brzeska-Lebiecka objaśniła sposób głosowania. Poinformowała, że wybieramy dwóch wiceprzewodniczących Rady. W związku z czym głosem ważnym jest postawienie znaku x przy dwóch nazwiskach lub przy jednym nazwisku. Głosem wstrzymującym się będzie traktowany głos jeżeli znaku x nie będzie przy żadnym nazwisku. Głosem nieważnym będzie taki głos jeżeli znak x będzie postawiony przy więcej niż dwóch nazwiskach. Następuje akt głosowania – kolejno wyczytani radni wrzucają karty do urny wyborczej. Następnie Przewodniczący Rady Lech Pikuła ogłosił 5 minut przerwy w obradach. Obrady zostały wznowione po przerwie. Następnie Pani Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Agata Brzeska-Lebiecka przedstawiła Protokół Komisji Skrutacyjnej dla przeprowadzenia głosowania i wyboru dwóch wiceprzewodniczących Rady Miejskiej. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła przedstawił uchwałę w sprawie wyboru wiceprzewodniczących Rady Miejskiej w Brzesku jak niżej : - 10 - Uchwała nr I/2/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie wyboru wiceprzewodniczących Rady Miejskiej w Brzesku /uchwała plus protokół Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik do protokołu sesji/ AD 7. Przyjęcie ślubowania od wybranego w wyborach bezpośrednich burmistrza Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku poprosił Pana Burmistrza elekta o odczytanie aktu ślubowania. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał złożył ślubowanie następującej treści; „Obejmując urząd burmistrza Brzeska , uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy Brzesko. Tak mi dopomóż Bóg”. AD 8. Sprawozdanie z posiedzeń Zarządu Miejskiego i realizacji uchwał Rady Miejskiej Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał przed przystąpieniem do złożenia sprawozdania podziękował Panu Bogu za opiekę i wszystkim mieszkańcom za to, że w głosowaniu w bezpośrednich wyborach obdarzyli mnie tak dużym zaufaniem społecznym. Jest to dla mnie tak duży zaszczyt ale jeszcze większa odpowiedzialność. Będę starał się być gospodarzem a równocześnie tą funkcję traktuję jako służbę. W kampanii wyborczej tej i poprzedniej zawsze mówiłem kim jestem, jakie mam poglądy, jakie przynależności, nie ukrywałem niczego. Równocześnie mówiłem, że cechą mojego sprawowania urzędu jest kultura polityczna i tak określając się oczekuję od radnych przede wszystkim jak i mieszkańców szanowania mnie za moja postawę , tak i obiecuję że również będę szanował was i będę starał się z wami współpracować bez względu na wasze poglądy i przekonania. Sądzę, że dla nas wszystkich jest to zrozumiałe, że ponad tym musimy stawiać dobro naszej gminy, człowieka a te rzeczy muszą być w tle. Ma nadzieję , że w tej radzie i tej kadencji zwycięży rozsądek, trzeźwe myślenie i tak to widzę. Bezwględu na to jakie kluby radnych na - 11 - początek się zawiązały będę z wami współpracował , chcę współpracować i oczekuję też takiej pomocy i współpracy. Najważniejsze dla mnie i w moich poglądach jest człowiek i jego postawa a inne rzeczy są w tle. Następnie złożył sprawozdanie z posiedzeń Zarządu Miejskiego za okres od ostatniej sesji Rady Miejskiej . Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu. Złożył również sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od 18 września 2002 roku. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu. W tym miejscu podziękował Zarządowi Miejskiemu za bardzo dobrą współpracę merytoryczną przez okres 4 lat. Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła ogłosił 30 minutową przerwę w obradach sesji. Obrady zostały wznowione po przerwie. AD 9. Podjęcie uchwał w sprawach : Powołanie Komisji : Rewizyjnej, Gospodarki Finansowej, Statutowej /doraźnej/ Radna Janina Drużkowska-Cader zwróciła się z pytaniem kiedy będą powołane pozostałe komisje, interesuje mnie również sprawa liczebności pozostałych komisji. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła udzielił wyczerpujących wyjaśnień radnej Cader, pozostałe kwestie związane z liczebnością komisji podejmie Komisja Statutowa. Następuje zgłaszanie kandydatów do komisji : Radny Jan Kusiak proponuje do Komisji Rewizyjnej następujące osoby : 1.Agata Brzeska Lebiecka 2.Maria Kucia 3.Barbara Stachowicz 4.Edward Knaga 5.Jan Kusiak Komisja Gospodarki Finansowej 1.Apolonia Warzecha 2.Maria Kucia 3.Agata Brzeska Lebiecka 4.Tadeusz Pasierb 5.Jan Waresiak - 12 - Komisja Statutowa /doraźna/ 1.Zdzisław Grodny 2.Stanisław Migdał 3.Jan Waresiak 4.Stanisław Milewski 5.Tadeusz Pasierb 6.Agata Brzeska Lebiecka Radny Zbigniew Mastalerz proponuje do Komisji Rewizyjnej 1.Anna Kądziołka Kukurowska 2.Janina Drużkowska Cader 3.Zbigniew Mastalerz Komisja Gospodarki Finansowej 1.Krzysztof Ojczyk 2.Jadwiga Kramer 3.Anna Kądziołka Kukurowska 4. Janina Drużkowska Cader Komisja Statutowa /doraźna/ 1.Jadwiga Kramer 2.Krzysztof Ojczyk 3.Józef Kubas Proponuje również aby zgłoszone osoby do komisji dokonały prezentacji swojej osoby, jakie posiadają przygotowanie merytoryczne, czym się zajmują. Poszczególni kandydaci do komisji dokonali swojej prezentacji. Radna Janina Drużkowska Cader podjęła kwestie związaną z mandatem radnej Barbary Stachowicz. Chodzi jej o to, że radna w czasie swojej prezentacji podkreśliła , iż pełni funkcję zastępcy dyrektora Szkoły Podstawowej w Okocimiu. Uważa, że nie można łączyć funkcji radnego ze stanowiskiem zastępcy dyrektora szkoły, która jest jednostką gminy. Radna Barbara Stachowicz wyjaśniła, że funkcje zastępcy dyrektora szkoły pełni społecznie. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła proponuje aby Komisja Rewizyjna liczyła 7 osób, Komisja Gospodarki Finansowej 8 osób, Komisja Statutowa 6 osób. W związku z tym , że do Komisji Rewizyjnej zgłoszono 8 osób, do Komisji Gospodarki Finansowej zgłoszono 9 osób, a do Statutowej - 13 - zgłoszono 9 osób dlatego głosowanie musi być przeprowadzone na poszczególną osobę. Głosowanie odbywa się w formie jawnej, zwykłą większością głosów. Następuje głosowanie nad poszczególnymi kandydatami : Komisja Rewizyjna 1.Agata Brzeska Lebiecka za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 2.Janina Drużkowska Cader za 8, przeciw 12, 1 wstrzymujący się od głosu 3.Maria Kucia za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 4.Jan Kusiak za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 5.Anna Kądziołka Kukurowska za 20 , przeciw O, 1 wstrzymujący się od głosu 6.Edward Knaga za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 7.Zbigniew Mastalerz za 19 , przeciw O, 1 wstrzymujący się od głosu 8.Barbara Stachowicz za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Brzesku jak niżej: Uchwała Nr I/3/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Brzesku /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Następuje głosowanie nad poszczególnymi kandydatami do Komisji Gospodarki Finansowej : 1.Agata Brzeska Lebiecka za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 2.Janina Drużkowska Cader za 9, przeciw 3, 9 wstrzymujących się od głosu 3.Anna Kądziołka Kukurowska za 13, przeciw O, 7 wstrzymujących się od głosu 4.Jadwiga Kramer za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 5.Tadeusz Pasierb za 13, przeciw 1, 1 wstrzymujący się od głosu 6.Maria Kucia za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 7.Krzysztof Ojczyk za 17, przeciw O, 4 wstrzymujące się od głosu 8.Jan Waresiak za 13, przeciw O, 7 wstrzymujących się od głosu 9.Apolonia Warzecha za 16, przeciw O, 5 wstrzymujących się od głosu - 14 - Następuje głosowanie nad poszczególnymi kandydatami do Komisji Statutowej /doraźnej/: 1.Agata Brzeska Lebiecka za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 2.Zdzisław Grodny za 13, przeciw 1, 7 wstrzymujących się od głosu 3.Stanisław Migdał za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 4.Jan Waresiak za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 5.Stanisław Milewski za 13, przeciw O, 8 wstrzymujących się od głosu 6.Jadwiga Kramer za 8, przeciw O, 12 wstrzymujących się od głosu 7.Krzysztof Ojczyk za 7, przeciw O, 14 wstrzymujących się od głosu 8.Józef Kubas za 8, przeciw O, 13 wstrzymujących się od głosu 9.Tadeusz Pasierb za 12, przeciw 1, 8 wstrzymujących się od głosu Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła przedstawił uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego stałych Komisji Rady Miejskiej w Brzesku, jak niżej : Uchwała Nr I/4/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego stałych Komisji Rady Miejskiej w Brzesku / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Wybór Przewodniczących Komisji Rady Miejskiej w Brzesku Następuje zgłaszanie kandydatów : Radny Jan Kusiak proponuje do Komisji Rewizyjnej – Agatę Brzeską Lebiecką Do Komisji Gospodarki Finansowej proponuje Jana Waresiaka, do Komisji Statutowej Agatę Brzeską Lebiecką Radny Zbigniew Mastalerz proponuje do Komisji Rewizyjnej własną osobę, do Komisji Gospodarki Finansowej Jadwigę Kramer. Następuje jawne głosowanie, zwykłą większością głosów : Komisja Rewizyjna 1.Agata Brzeska Lebiecka za 13, przeciw 1, 7 wstrzymujących się od głosu 2.Zbigniew Mastalerz za 8 , przeciw O, 13 wstrzymujących się od głosu Komisja Gospodarki Finansowej 1.Jan Waresiak za 14, przeciw O, 7 wstrzymujących się od głosu - 15 - 2.Jadwiga Kramer za 8, przeciw O, 13 wstrzymujących się od głosu Komisja Statutowa /doraźna/ 1.Agata Brzeska Lebiecka za 13, przeciw 1, 6 wstrzymujących się od głosu Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła przedstawił uchwałę w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Brzesku jak niżej : Uchwała Nr I/5/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Brzesku / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Uchwała Nr I/6/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Gospodarki Finansowej Rady Miejskiej w Brzesku / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Uchwała Nr I/7/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Statutowej /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Radna Anna Kądziołka Kukurowska zwróciła się z pytaniem czy jedna osoba może być Przewodniczącą dwóch komisji. Pan Jan Musiał Burmistrz Brzeska wyjaśnił, że większością głosów Pani Agata Brzeska Lebiecka została wybrana na Przewodniczącą Komisji Statutowej /doraźnej/. W poprzedniej kadencji taka komisja obradowała około 4 razy w czasie całej kadencji. Jest to komisja doraźna i nie ma przeszkód formalno prawnych aby jedna osoba była Przewodniczącą dwóch komisji. Radna Anna Kądziołka Kukurowska poinformowała, że Pan Burmistrz jej nie przekonał ani innych swoimi wyjaśnieniami. - 16 - Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz poinformował, że nie ma kolizji w tej sprawie dlatego, że komisja statutowa jest komisją doraźną a jedynie jeśli chodzi o komisje stałe Rady Miejskiej to można być przewodniczącym tylko jednej komisji i członkiem drugiej komisji. Przy komisji statutowej tego zastrzeżenia nie ma. Radna Janina Drużkowska Cader poinformowała, że komisja doraźna to nie znaczy, że pracuje poza Radą Miejską. Jest komisja Rady Miejskiej Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz udzielił wyjaśnień informując, że te kwestie reguluje & 17 ust. 3 Statutu Gminy Brzesko Ustalenie wynagrodzenia Burmistrza Brzeska Radna Janina Drużkowska zwróciła się z apelem do Pana Przewodniczącego Rady, że obecnie podejmujemy bardzo ważne kwestie personalne i budżetowe. Niedopuszczalne jest, że materiały dotyczące tak ważnej sprawy radni otrzymują w chwili przed głosowaniem. Apeluje do Pana Przewodniczącego żeby raczył potraktować tą pozostałą mniejszość, która nie jest w waszej koalicji również jako radnych, tych którzy przyszli tutaj pracować, którzy chcą rzetelnie pracować. Dlatego prosi Pana Przewodniczącego aby radni takie ważne materiały dostawali na 7 dnia przed sesją. Radny Krzysztof Dudziński poinformował , że porządek obrad uchwalony wbrew ustawie o samorządzie gminnym. Zwraca się do Sekretarza Gminy czy w związku z tym dopuszcza taką możliwość aby idąc tym tropem co dzisiaj radni na każdą kolejną sesję nie będą otrzymywać uchwał. Wyjaśnień udzielił Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz, informując że ten problem był wyjaśniany na początku sesji podczas uchwalania porządku obrad. Radna Jadwiga Kramer poinformowała, że ktoś gra nieuczciwie nie podając tabel zaszeregowania wynagrodzenia Burmistrza. Jest to wysoce niemoralne w obliczu kiedy jest tyle nędzy i biedy. Wie, że Pan Burmistrz jest obecnie w niezręcznej sytuacji, ale wobec Rady musimy zachować twarz. Pan Burmistrz Brzeska poinformował, że szanuje głos Pani radnej Kramer ale chce też poinformować, że za poprzedniej kadencji nikogo nie prosił o to aby mi dano takie wynagrodzenie. Uczyniła to Rada Miejska bez jednego mojego - 17 - słowa, poddałem się całkowitej woli Rady Miejskiej. Poddaję się do dyspozycji Rady Miejskiej i jeśli nie ma tutaj kolizji prawnej to jestem za tym aby te kwestie uchwalić nawet za pół roku. Radny Józef Kubas proponuje aby ten punkt w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza przegłosować na następnej Radzie Miejskiej. Radny Zbigniew Mastalerz wnosi aby udzielić głosu Panu Czesakowi ustępującemu Przewodniczącemu Rady. Pan Edward Czesak poinformował , że porządek obrad dzisiejszej sesji został ustalony w ścisłej współpracy z Panem Sekretarzem.. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował, że wysokość poborów Pana Burmistrza ustalona została przez poprzednią Radę i takie też kwoty zostały ujęte w obecnym projekcie uchwały. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poddał pod głosowanie wniosek radnego Kubasa aby dzisiaj nie podejmować uchwały o wynagrodzeniu Burmistrza tylko przenieść ją następną sesję. Wniosek przegłosowano przy 8 głosach za, przeciw 1, 12 wstrzymujących się od głosu. Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że wniosek Pana Kubasa uzyskał aprobatę i nie będziemy dzisiaj podejmować tej uchwały. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał udzielił wyjaśnień Pani Kramer odnośnie swojego wynagrodzenia. Pragnie poinformować radnych aby mieli świadomość, że nigdy u żadnego pracodawcy się nie prosił, jeżeli zasługiwał to dostawał wynagrodzenie bo taką ma zasadę. Druga sprawa to co roku składa oświadczenie o stanie majątkowym dla uspokojenia sumienia Pani Kramer. Jest prawdą, że obejmując funkcje burmistrza mój majątek był trochę wyższy niż kończąc kadencję, a dlaczego ? – a dlatego bo burmistrz ma bardzo dużo wydatków o których wy nie wiecie. Rozpatrzenie pisma Prezesa Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska”- podjęcie uchwały Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła poprosił radnego Edwarda Knagę aby wypowiedział się w tej sprawie. - 18 - Głos zabrał radny Edward Knaga, który poinformował że w miesiącu kwietniu br. po analizach ekonomicznych w Gminnej Spółdzielni stwierdzono, że dział w którym ja pracuję tj. dział – hurtownia win i artykułów spożywczych do końca grudnia br. nie będzie istnieć i ona jest w rozwiązaniu. Były propozycje ponieważ spełniam warunki /faktycznie mam przepracowane 35 lat/ żebym poszedł na pomostówkę. Problem jednak tkwi w tym, że sprawdziłem ostatnio w ZUS – ie, że do otrzymania emerytury brakuje mi ponad trzy lata. Stało się tak dlatego, że poprzedni mój pracodawca właśnie przez taki okres nie opłacał składek ZUS – owskich. Musiałbym teraz szukać pracy w innym zakładzie a w moim wieku przy tak dużym bezrobociu praktycznie jest to niemożliwe. Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił się z pytaniem czy zwolnienie Pana Knagi ma charakter grupowy ?. O komentarz w tej sprawie poprosiłby radcę prawnego. Pani Stanisława Dziadoszczyk radca prawny Urzędu Miejskiego w Brzesku wyjaśniła, że te kwestie reguluje art.25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz również udzielił wyjaśnień informując, że ten przepis o którym Pani mecenas powiedziała składa się z dwóch zdań. Pan Knaga dzisiaj objął dopiero mandat radnego. Przepis jednak daje radnym wybór, możecie postąpić wg swojego uznania, bronić Pana radnego, albo wyrazić zgodę na rozwiązanie stosunku pracy. Radca Prawny Urzędu Miejskiego Stanisława Dziadoszczyk wyjaśniła, że w sytuacji jaka tutaj nastąpiła jedno jest pewne , że rozwiązanie stosunku musi być poprzedzone uchwałą Rady Gminy, musi być poprzedzone zgodą Rady Gminy, bo jeżeli nie będzie poprzedzone to rozwiązanie będzie wadliwe i będzie podstawą do orzeczenia Sądu Pracy o stwierdzeniu wadliwości. Natomiast zdanie drugie ust. 2 stanowi wyraźnie, że Rada Gminy odmówi czyli musi odmówić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym jeżeli podstawą rozwiązania tegoż stosunku pracy są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu. Natomiast jaką państwo podejmiecie uchwałę w tym momencie to zależy od państwa. Jedno jest pewne, że uchwała musi być podjęta bo inaczej rozwiązanie stosunku pracy będzie wadliwe. Sytuacja jest specyficzna z uwagi na to, że wykonywanie mandatu praktycznie dopiero się rozpoczęło , niedawno zostało złożone ślubowanie. W związku z tym trudno mówić o istnieniu podstaw do rozwiązania stosunku pracy w związku z wykonywaniem mandatu , bo jeszcze czegoś takiego nie można było stwierdzić. Decyzja o tym jaka będzie podjęta uchwała należy do państwa. - 19 - Radna Jadwiga Kramer zwróciła się z pytaniem czy Rada Osiedlowa nie chroni radnego , który jest zarazem przewodniczącym Rady Osiedla Jagiełły. Pani Radca Prawny Urzędu Miejskiego wyjaśniła, że Rada Osiedla jest organem pomocniczym gminy i ta ochrona , o której Pani mówiła dotyczy sytuacji w której radny będący przewodniczącym zarządu osiedla wykonuje pewne funkcje przyznane mu przez statut osiedla i przez statut gminy. Tutaj chodzi o pewne ochrony przyznane przepisami prawa karnego dla funkcjonariuszy publicznych i ta ochrona w tym przypadku nie ma zastosowania. Tutaj chodzi o ochronę tylko i wyłącznie stosunku pracy. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła zwrócił się z wniosek do radnych „ Kto jest za tym aby wyrazić zgodę na rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn ekonomicznych Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” z Panem radnym Edwardem Knagą” za O, przeciw 17, wstrzymujących się od głosu 3. Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Panem Edwardem Knagą jak niżej : Uchwała Nr I/8/2002 Rady Miejskiej w Brzesku dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym Panem Edwardem Knagą /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ AD 10. Zapytania i wolne wnioski Radny Zbigniew Mastalerz zwraca się z prośbą do Pana Burmistrza o wyznaczenie pokoju aby nasz Klub miał się gdzie spotykać i pracować. Radny Jan Kusiak przedstawił deklarację , która została zawarta w dniu 16 listopada 2002 roku o porozumieniu programowym i utworzenia Klubu Radnych Rady Miejskiej w Brzesku o nazwie „ Klub Współpracy Samorządowej.” - 20 - Radny Zbigniew Mastalerz zwrócił się z pytaniem do Panna Kusiaka czy dopuszcza myśl współpracy z innymi klubami ? Radny Jan Kusiak poinformował, że klub pozostaje otwarty dla wszystkich, dopuszcza myśl współpracy z innymi klubami. Radny Zbigniew Mastalerz w związku z taką odpowiedzią zapytuje Pana radnego Kusiaka , że skoro dopuszcza myśl współpracy z innymi klubami to proszę wyjaśnić dlaczego w powstałej Komisji Statutowej nie ma naszego przedstawiciela ? Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła wyjaśnił Panu radnemu Mastalerzowi , że osoby nie będące członkami danej komisji mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach każdej komisji. Możecie wówczas zgłaszać swoje wnioski, problem leży tylko w głosowaniu. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował , że dla pracy klubu udostępniona zostanie sala Nr 104, trzeba będzie tylko ustalić pewien haromogram pracy. Ma nadzieję, że na ten klub będzie zapraszany, ponieważ deklaruję współpracę ze wszystkimi. Obserwując dzisiejsze obrady i głosowanie zauważyłem, że nasz klub zaakceptował waszych radnych do komisji a radni z waszego klubu nie poparli naszych radnych do żadnej komisji. Radny Zbigniew Mastalerz proponuje aby na sali 104 zarezerwować poniedziałek do dyspozycji naszego klubu. Pan Burmistrz Brzeska w związku z tym zwraca się z prośbą do Pana Mastalerza aby dać mu parę dni na zastanowienie się jak ta sala pracuje, bo Urząd Miejski ma porozumienie jeszcze ze Starostwem odnośnie sal. Radna Janina Drużkowska Cader zwróciła się z prośbą aby informacja o pracy Komisji Statutowej dotarła z odpowiednim wyprzedzeniem do każdego radnego. Zawnioskowała aby w określonym miejscu umieszczać informacje o pracach danej komisji. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła wyjaśnił Pani radnej Cader, że informacje o pracach komisji zawsze wiszą na tablicach ogłoszeń, sam to widział. Radny Józef Kubas zwrócił się z prośbą aby radni się szanowali wzajemnie, ponieważ uczestniczył w paru sesjach powiatu i to jest żenujące jak w pewnych momentach rozmawia chrześcijan z chrześcijaninem, jak się wzajemnie oczerniają. Radna Agata Brzeska Lebiecka poinformowała, że jako przewodnicząca Komisji Statutowej zaprasza wszystkich radnych do pracy w tej komisji. Stosowane informacje o pracy tej komisji znajdą się na tablicy ogłoszeń. Poinformuję szefa państwa klubu, że taka komisja się odbywa. - 21 - Pan Przewodniczący Zarządu Osiedla Stanisław Bernady prosi aby programy klubów radnych otrzymały Zarządy Osiedla. Wnosi aby zabezpieczyć odpowiednią ilość mikrofonów na sesji. Radna Janina Drużkowska Cader wnioskuje aby na najbliższą sesję poświęconą budżetowi i podatkom o przygotowanie materiałów o wydatków i dochodów w sposób jasny i zrozumiały dla każdego a chodzi mi o to aby na wykresie kołowym służby przygotowywujące w sposób jasny przedstawiły wydatki w poszczególnych sektorach, wydziałach czy paragrafach aby radny nie musiał szukać , porównywać i zginąć w gąszczu liczb. Wnosi również, aby na posiedzenie Komisji Statutowej każdy radny został indywidualnie zaproszony. Pan Sekretarz Gminy poinformował radnych , że w najbliższym czasie radni otrzymają „Poradnik Radnego”. Będziemy chcieć również w najbliższym czasie wspólnie z powiatem zorganizować szkolenie radnych Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła przypomniał radnym o złożeniu w ciągu 30 dni od objęcia mandatu radnego stosownego oświadczenia o stanie majątkowym do Biura Rady. Postaram się aby przez okres 4 lat te oświadczenia były odpowiednio zabezpieczone. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła zamknął obrady I sesji Rady Miejskiej w Brzesku Obrady trwały od godz. 9 – tej do godz. 14 – tej Protokołowała Bogumiła Lanocha