P R O T O K Ó Ł NR IX/2003 z obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku, odbytej w dniu 25 czerwca 2003 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku ul. Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji uczestniczyło 20 radnych. Radna / radny 1.Brzeska – Lebiecka Agata 2.Drużkowska – Cader Janina 3.Dudziński Krzysztof 4.Grodny Zdzisław 5.Kądziołka – Kukurowska Anna 6.Kubas Józef 7.Kucia Maria 8.Kusiak Jan 9.Knaga Edward 10.Kramer Jadwiga 11.Mastalerz Zbigniew 12.Migdał Stanisław 13.Milewski Stanisław 14.Ojczyk Krzysztof 15.Pasierb Tadeusz 16.Pikuła Lech - Przewodniczący Rady Miejskiej 17.Sproski Kazimierz 18.Stachowicz Barbara 19.Turlej Stanisław 20.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli : 1.Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Pan Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 3.Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj 4.Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 5.Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus 6.Pan Lech Mucha Komendant Wojskowej Komendy Uzupełnień w Bochni 7.Pan Radca Prawny Urzędu Miejskiego Stanisława Dziadoszczyk 8.Zaproszeni goście wg załączonej listy obecności. Ad 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła otworzył obrady IX sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych, Panów Burmistrzów , Panią Skarbnik, Pana Sekretarza, Pana Pułkownika Wojskowej Komendy Uzupełnień w Bochni, Panów którzy będą nominowani do stopnia oficerskiego i gości zaproszonych stwierdzając, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 20 radnych, a więc wymagana liczba radnych do podejmowania prawomocnych uchwał. Radny Zbigniew Mastalerz w imieniu Klubu Radnych Inicjatywa dla Brzeska złożył Panu Burmistrzowi życzenia Również Pan Przewodniczący Rady w imieniu całej Rady Miejskiej złożył Panu Burmistrzowi życzenia. Ad 2 Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Projekt porządek obrad wraz z materiałami został radnym doręczony, zapytał czy wszyscy radni otrzymali materiały. Uwag do przesłanych materiałów radni nie wnieśli. Pan Przewodniczący Rady poinformował, że w między czasie Pan Sekretarz Gminy dostarczył dwa projekty uchwał. Zaistniała potrzeba aby dokonać zmiany uchwały Rady Miejskiej Nr IV/31 z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie powołania Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny Rady Miejskiej w Brzesku oraz ustalenia jej składu osobowego i proponuje umieścić ten projekt uchwały w punkcie 6 podpunkt 5, natomiast dalsze podpunkty od 5 byłyby jako 6 i 7 a drugi projekt uchwały w sprawie powołania zespołu, który przedstawi Radzie Miejskiej na sesji opinię o zgłoszonych kandydatach na ławników umieścić jako podpunkt 8. Radny Krzysztof Dudziński w imieniu Klubu Radnych Inicjatywa Radnych dla Brzeska zgłosił wniosek formalny o umieszczenie punku 7 – interpelacje i zapytania radnych jako punkt 3 przed sprawozdaniem Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Uzasadnienie Zasadnym jest aby punkt ten był na początku sesji, gdyż jeszcze w czasie trwania obrad w mniej skomplikowanych kwestiach możliwe jest uzyskanie odpowiedzi a nie czekanie na odpowiedź blisko miesiąc. W interesie radnych jest aby ich pracę wyrażoną miedzy innymi poprzez interpelacje i zapytania wynikające przecież z kontaktu z wyborcami, oceniło szersze grono zainteresowanych biorących udział w sesji. Z doświadczenia wiadomo, że pod koniec sesji, kiedy percepcja i frekwencja znacznie spada zainteresowanie interpelacjami i zapytaniami zarówno radnych jak i adresatów słabnie. Zwraca się do radnych aby poparli wniosek. Pan Przewodniczący Rady przypomniał Panu radnemu, że wg nowego statutu gminy interpelacje składane są na piśmie i nic nie stoi na przeszkodzie aby te interpelacje złożyć na ręce Przewodniczące Rady a Pan Burmistrz będzie miał czas na przygotowanie odpowiedzi, natomiast wniosek radnego przyjmuje jako wniosek do porządku obrad Radny Krzysztof Ojczyk w kwestii formalnej do punktu 6 podpunkt 1 obsadzenie mandatu radnego – czy jest to poprawny zapis aby Rada podejmowała uchwałę, czy tylko radny składa ślubowanie. Pan Sekretarz Gminy poinformował, że zgodnie z art.194 Ordynacji wyborczej do rad gmin , Rada podejmuje na następnej sesji uchwałę o wstąpieniu na miejsce wygaszonego mandatu radnego, który uzyskał kolejno największą liczbę głosów. Czyli formalnie musi być uchwała Rady Miejskiej. Pan Burmistrz Jan Musiał odnosząc się do zgłoszonego wniosku przez radnego Dudzińskiego poinformował, że jest za tym aby odpowiedzi i interpelacje były później. Prosi jednak o składanie na piśmie interpelacji na początku sesji, ponieważ przez cały czas trwania sesji będzie odpowiedni czas aby potem w punkcie 7 udzielić odpowiedzi. Uzasadnieniem jest to, że jak interpelacje były zgłaszane na początku sesji to w prasie były podane tylko interpelacje a nie było już odpowiedzi i nigdy się nie ukazały. Następuje głosowanie wniosków zgłoszonych do porządku obrad sesji Wniosek o wprowadzenie w punkcie 6 podpunkt 5 projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej Nr IV/31 z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie powołania Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny Rady Miejskiej w Brzesku oraz ustalenia jej składu osobowego Głosowano za 19, przeciw 0, 1 wstrzymujący się od głosu Wniosek o wprowadzenie w punkcie 6 podpunkt 8 projektu uchwały w sprawie powołania zespołu, który przedstawi Radzie Miejskiej na sesji opinię o zgłoszonych kandydatach na ławników Głosowano jednogłośnie. Wniosek radnego Dudzińskiego aby punkt 7 w sprawie interpelacji i zapytań radnych był w punkt 3 Głosowano 8 za, przeciw 12, 0 wstrzymujących się od głosu – wniosek upadł Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił porządek obrad po zmianach , który został przyjęty 12 za, przeciw 0, 8 wstrzymujących się od głosu jak niżej : 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji 4.Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji 5.Analiza i ocena funkcjonowania SP ZOZ w Brzesku 6.Podjęcie uchwał w sprawach : 1/ obsadzenia mandatu radnego 2/ zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2003 3/zmiany uchwały Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku 4/ zmiany uchwały Nr I/4/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku 5/ zmiany uchwały Nr IV/31/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie powołania Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny Rady Miejskiej w Brzesku oraz ustalenia jej składu osobowego 6/ powołania Przewodniczącego Komisji Gospodarki Finansowej Rady Miejskiej w Brzesku 7/ rozpatrzenia protestu wniesionego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych przy ul. Wiejskiej / działki : 625/1, 625/2, 625/3, 625/4 / 8/ powołania zespołu, który przedstawi Radzie Miejskiej na sesji opinie o zgłoszonych kandydatach na ławników 7. Interpelacje i zapytania radnych 8.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania 9.Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy 10.Zapytania i wolne wnioski 11.Zamknięcie obrad sesji Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej był wyłożony w Biurze Rady Miejskiej – czy są uwagi do protokołu ? Uwag do protokołu radni nie wmiesili Protokół został przyjęty 18 za, przeciw 0, 2 wstrzymujących się od głosu. W tym momencie następuje wręczenie nominacji kombatantom Nominacji dokonał Pan Pułkownik Wojskowej Komendy Uzupełnień w Bochni Lech Mucha. Ad 3 Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej Sprawozdanie z realizacji uchwał za okres od ostatniej sesji Rady Miejskiej złożył Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał – sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu. Ad 4 Sprawozdanie z posiedzeń Komisji stałych Rady Miejskiej Sprawozdania złożyli Przewodniczący Komisji : 1/ Apolonia Warzecha 2/ Agata Brzeska – Lebiecka i Edward Knaga 3/ Stanisław Migdał 4/ Zdzisław Grodny 5/ Krzysztof Ojczyk 6/ Anna Kądziołka – Kukurowska Zapytania : Radny Józef Kubas poinformował, że na spotkaniach klubu wzajemnie radni informują się o działaniach poszczególnych komisji. Słuchając sprawozdania Przewodniczącej Komisji Prawa i Porządku Publicznego dowiedział się, że był jakiś list Prezesa Sadu Rejonowego w Brzesku odnośnie wandalizmu młodzieży, czy można coś więcej dowiedzieć się na ten temat i jak komisja zareagowała na ten list. Radny Krzysztof Ojczyk dotyczy Komisji Rewizyjnej w kwestii chodników czy komisja sprawdzając ulice Okocimską , Legionów Piłsudskiego, Powstańców Warszawy ustaliła , które z tych wymienionych chodników nadają się w pierwszej kolejności do naprawy, czy rekomendowała i podjęła stosowne wnioski do przyszłorocznego budżetu. Zapytuje czy są planowane do kontroli chodniki w sołectwach , uważa że warto je skontrolować i jako przykład podał chodnik w Okocimiu, który po trzech latach się rozsypał bo materiał , z których ten chodnik został wykonany był złej jakości. Dotyczy Komisji Gospodarki Komunalnej – czy komisja omawiała problem zakładu utylizacji śmieci, czy znane są ostateczne opinie zebrań wiejskich w Mokrzyskach i Wokowicach . Odpowiedzi udzielili Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła, Apolonia Warzecha Przewodnicząca Komisji Prawa Porządku Publicznego i Promocji, Edward Knaga Przewodniczący Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej, Agata Brzeska – Lebiecka Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej, Zdzisław Grodny Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa. Radna Janina Drużkowska – Cader słuchając sprawozdań z posiedzeń komisji zwraca uwagę a zarazem prosi o to aby Komisja Rewizyjna pozostawiła kontrolę chodników Komisji Gospodarki Komunalnej a zajęła się meritum sprawy. Wszyscy wiemy do jakich działań została Komisji Rewizyjna powołana. Zakres działań komisji jest tak szeroki, że wydaje się, że są o wiele ważniejsze sprawy i dlatego apeluje do Pani Przewodniczącej – może przydałoby się szkolenie członkom Komisji Rewizyjnej, czym powinni się zając, bo kontrola chodników nie jest meritum sprawy Komisji Rewizyjnej, są o wiele ważniejsze tematy. Pan Sołtys Kazimierz Legutko poinformował, że w sprawie budowy zakładu utylizacji w Wokowicach jest w dalszym ciągu szansa, należy przyjechać i rozmawiać z dwoma mieszkańcami, którzy mieszkają w sąsiedztwie proponowanej lokalizacji zakładu, dać im może zastępcze mieszkanie itp. Proponuje jeszcze raz spotkać się z mieszkańcami. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła wyjaśnił, że w Buczu są tereny wykupione ze strefą ochronną i w planie przestrzennym zagospodarowania jest ujęte wysypisko tylko dziwnym trafem się tego nie lokalizuje. Należy najpierw tą sprawę rozważyć a dopiero jeśli tam nie wyjdzie szukać lokalizacji. Pan Przewodniczący Zarządu Osiedla „Stare Miasto”Adam Kwaśniak wnosi aby wraz z delegacja radnych wyjeżdżających do Puław na zakład utylizacji pojechał również kamerzysta, zrobił film i ten film był przedstawiony społeczeństwu lokalnemu i to może przekonałoby społeczeństwo, że ten zakład jest czysty nie przynoszący społeczeństwu większych strat. Radny Zdzisław Grodny Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej wyjaśnił Panu Przewodniczącemu Zarządu Osiedla, że z takiego wyjazdu zrobione zostały zdjęcia i przedstawione przez władze gminy na zebraniu wiejskim, Pan Prezes Spółki BZK również omówił ewentualny projekt posadowienia tej inwestycji. Jeśli chodzi o lokalizację zakładu na terenie Mokrzysk to wyjaśnia, że tak wszystko jest w porządku, strefa zachowana . Chodzi jedynie o to, że gdy nie będzie pozytywnej opinii środowiska to stracimy pozyskanie środków zewnątrz. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska Przewodnicząca Komisji ds. Pomocy Społecznej i Rodziny zabrała głos w sprawie chodników informując, że w 40 – 50 % są dobre chodniki w mieście. Proponuje aby kostka na te chodniki była bardzo dobrej jakości. Niech w danym roku tego chodnika będzie mniej ale niech będzie dobry. Należy również wykorzystać płytki te które są. Zakończyć w najbliższym czasie prace przy chodnikach na terenie miasta. Proponuje powołać komisję składającą się z przewodniczącego rady, panów burmistrzów, którzy oceniliby wygląd i jak te chodniki w rzeczywistości wyglądają. Przy planowaniu budżetu na rok przyszły więcej środków przeznaczyć na remonty chodników aby w przyszłości na tych chodnikach nie łamać nóg i kręgosłupów. Pan Przewodniczący Rady poinformował Panią radną, że traktuje tą wypowiedź jako wniosek do punku 10 a nie zapytanie do przedstawionych sprawozdań. Ad 5. Analiza i ocena funkcjonowania SP ZOZ w Brzesku Pan Przewodniczący powitał serdecznie Panią Dyrektor SP ZOZ w Brzesku Panią Józefę Szczurek i państwa doktorów Panią doktor Gmiąt i Pana doktora Zatora. Pani Dyrektor Józefa Szczurek przedstawiła informację na temat struktur zespołu pracującego na terenia miasta Brzeska a zlokalizowanych w kompleksach budynków przy ul. Kościuszki 68 i Kościuszki 33. Informacja stanowi załącznik do protokołu. Pan Przewodniczący Rady podziękował Pani Dyrektor za pisemną informację. Zakład nie podlega gminie - podlega Staroście Powiatowemu ale 50 % mieszkańców jest z terenu naszej gminy i stąd troska o to aby ten zakład dobrze funkcjonował bo z informacji, które Pan Starosta przekazał – dowiedział się u Wojewody, że 40 tego typu placówek w województwie małopolskim będzie w przyszłości zlikwidowane. Pytania i dyskusja Radny Krzysztof Dudziński zgłosił dwa pytania : 1/ jak wyglądają diagnozy wykonane przez pracownię tomografii komputerowej i pracowni cystoskopii w ostatnim roku 2/ czy jest zagrożenie dla funkcjonowania szpitala w Brzesku bo funkcjonowanie i leczenie wg pacjenta to wszystko jedno. Natomiast czy tylko podpisanie kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia jest zagrożeniem, czy jest inne zagrożenie dla funkcjonowania szpitala w Brzesku. Radna Jadwiga Kramer nawiązując do informacji usłyszanej w sygnałach dnia, że są przymiarki pobierania opłata od osób hospitalizowanych od 150 – 200 złotych za dobę , czy jest to początek, czy to jest efekt już trwającej dyskusji , czy jest to początek mający na celu oswojenie nas z tym problemem nas jako potencjalnych czy ewentualnych pacjentów i czy jest możliwość wprowadzenia tego w życie czy jest to pierwsza jaskółka , czy rozważa się fizycznie te możliwości, jak ten problem jest poszczegany przy tej dzisiejszej biedzie, poszerzających się obszarach biedy wręcz ubóstwie naszego społeczeństwa. Radna Janina Drużkowska – Cader mając na uwadze zagadnienie schorzeń psychicznych jak również różnych nerwic w wieku dojrzałym a one mają początek w wieku dziecięcym zwraca szczególną uwagę na małe świadczenie usług psychologicznych dla dzieci. Wie, że osoba kontaktująca się, potrzebująca porady psychiatrycznej , podstawowym leczeniem dla niej zawsze jest z udziałem psychologa. Apeluje aby na ten fakt zwrócić uwagę, że dzieci korzystające z poradni psychiatrycznej winny być jednak kierowane do psychologa celem uniknięcia brania jak najmniejszej ilości leków farmakologicznych, zastosowania tej metody najbardziej naturalnej. Radny Zbigniew Mastalerz w nawiązaniu do pomocy finansowej dla SP ZOZ Brzesko zarządzeniem Burmistrza zostały umorzone zaległości podatkowe dla SP ZOZ. Krążą pogłoski, że stara się Pani Dyrektor uniezależnić od zasilania w ciepło z MPEC. Jak to się ma jedno do drugiego – prosi o wyjaśnienia. Powszechnie się już mówi w Brzesku, że zamierza Pani zlikwidować oddział ginekologiczny – prosi o wyjaśnienie czy nosi się Pani z takim zamiarem czy nie. Radny Tadeusz Pasierb pyta odnośnie termoizolacji w szpitalu : 1/ jakie będą koszta, jakie są koszta ogrzewania w tej chwili, jaki to przyniesie efekt po wymania stolarki, ociepleniu szpitala i przejściu na ogrzewanie gazowe, jakie to będą oszczędności – bo z tego co się orientuje to w ramach tych oszczędności ma być spłacany kredyt. Radna Apolonia Warzecha jakie są założenia co do istnienia wiejskich ośrodków zdrowia, które jeszcze nie podjęły zamierzeń prywatyzacji. Radny Stanisław Turlej odnosząc się do informacji Pani Dyrektor uważa, że można ją uzupełnić o pewne wartości : ile wynosi budżet , ile wydaje się na administrację, czy są pieniądze do zaoszczędzenia. Jakie jest wykorzystanie obiektów tzw. nowego szpitala, czy jest jeszcze miejsce , czy po prostu będziemy ciągle zrzucać winę na kryzys, na rząd, natomiast są pieniądze na synekury, na inne rzeczy a może trzeba zacząć oszczędzać i zastanowić się na co nas stać a na co nas nie stać. Szczegółowe pytanie natomiast dotyczy oddziału przewlekle chorych a niekiedy on funkcjonuje jako oddział opiekuńczo – leczniczy, czy to jest kwestia terminologii , jak to wygląda. Pani Dyrektor mówi o rozbudowie , czy nie powinno to być zrobione w ten sposób , że mamy oddział geriatrii i przewlekle chorych plus grupa dla osób, które stanowią znaczną część pacjentów tego oddziału. Zupełnie na marginesie to w jakiś sposób zmobilizuje Panią Dyrektor , żeby odpisała na pewne pisma, na które już od kilku miesięcy czeka. Radny Stanisław Migdał ponieważ temat ten związany z opieką zdrowotną wśród najmłodszych czy uczniów szkół podstawowych , gimnazjów analizowano na posiedzeniach Komisji Oświaty i Komisji ds. Zdrowia i dlatego nasuwają się pewne pytania : 1/ czy można liczyć na poprawę istniejącego stanu rzeczy w związku z przejęciem tego całego systemu przez Fundusz Zdrowia. Do tej poru Kasy Chorych zawierając umowę dysponowały niewielką ilością środków w przeliczeniu na jednego ucznia. Nie można powiedzieć, że SP ZOZ w Brzesku zaniedbuje ten odcinek pracy. Mimo tych trudności wszystkie formy działania są podejmowanie , te które obowiązują w tym systemie naszych placówek oświatowych. Zdajemy sobie sprawę, że potrzeby są większe i apelowaliśmy czy by nie dało się wnioskować o zwiększenie tego limitu środków w przeliczeniu na jednego statystycznego ucznia naszych szkół. Na posiedzeniu komisji działalność SP ZOZ w tym temacie oceniono pozytywnie, ponieważ wszystkie istniejące możliwości są wykorzystywane i ta opieka jest zabezpieczana. Czy ma Pani Dyrektor jakieś przesłanki w przyszłości , że ta stawka przeliczeniowa na ucznia w naszych szkołach będzie większa czy dalej pozostanie na tym samym poziomie. Radny Zdzisław Grodny wnosi aby odnośnie uciepłownienia szpitala jeszcze raz powrócić do negocjacji z MPEC w miarę możliwości i zgodnie z projektem, który Pani Dyrektor sobie zaplanowała. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska zapytała czy nie można w stomatologii wprowadzić lepszej jakości materiałów służących do plombowania zębów u dzieci młodszych i starszych, ponieważ jakość obecnego materiału jest zła. Czy nie można skrócić oczekiwania na konsultacje w Poradni dermatologicznej Radny Krzysztof Ojczyk wie, że jest zamysł rządu w sprawie oddłużenia szpitali, to nasze zadłużenie nie jest duże w porównaniu do innych szpitali i dlatego zapytuje czy w momencie kiedy szpital zostałby oddłużony jest szansa aby szpital po tym oddłużeniu zaczął żyć własnym życiem nie generując już przyszłych dochodów np. z działalności operacyjnej. Jak Pani Dyrektor widzi ten problem na przyszłość np. już po oddłużeniu, czy dalej będziemy w tą pułapkę zadłużenia wpadać i historia się znowu powtórzy , czy jest taka realna szansa abyśmy mieli szpital taki , który będzie już mógł sam na siebie zarobić i zadbać o naszych pacjentów. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła zapytuje czy rząd bądź ministerstwo ma pomysł gdy w przypadku likwidacji placówki z powodów ekonomicznych te obiekty będą w przyszłości straszyły tak jak wiele zakładów, które się likwiduje, dewastuje tak, że substancja niszczeje , czy są jakieś pomysły na wykorzystanie w celach leczniczych powiedzmy lecznictwa komercyjnego. Odpowiedzi udzieliła Pani Dyrektor SP ZOZ W Brzesku Józefa Szczurek Dotyczy Pracowni Tomografii Komputerowej Cystoskopii – w strukturze ZOZ istnieje i będzie istnieć. Obecnie ZOZ jest na etapie procedury przetargowej mające na celu zakup nowego sprzętu. Jeśli chodzi o badania w pracowni cystoskopii to informuje Pana radnego, że obłożenie łóżek na urologii tj. oddział operacyjny na dzień dzisiejszy 78 % a wykonanie zabiegów – ilość pacjentów u których wykonywane są zabiegi to jest 85 % i jest to wskaźnik bardzo wysoki jeśli chodzi o skalę tego typu oddziałów. Jeśli Pana radnego interesuje konkretna liczba to odpowie w późniejszym terminie . Pracownia cystoskopii jest wewnątrz oddziału, jest to gabinet , który ma nazwę pracownia cystoskopii. Dotyczy zagrożenia funkcjonowania zakładu – sytuacja służby zdrowia generalnie w Polsce jest zła, ubiegły rok zakończony został stratą w wysokości 240.000 zł, przy budżecie ponad 35.000.000 zł realizując oczywiście 203. Na bieżąco w tej chwili za I kwartał mamy stratę. Zakłada też, ze ten wynik w tym roku może być nieco gorszy dlatego, że kontrakty na wstępie kiedy były podpisywane były porównywalne do kontraktów ubiegłorocznych. Natomiast w tamtym roku w połowie roku nastąpiła renegocjacja kontraktów i ZOZ w Brzesku otrzymał dodatkowe zwiększenie w wysokości około 1.000.000 zł. Obecnie takich środków w tym roku nie będzie ponieważ fundusz takich nie posiada w związku z czym podejmujemy dalej oszczędności. To, że nadal funkcjonujemy i jesteśmy w takim stanie to zawdzięczamy temu, że jesteśmy zintegrowanym ZOZ – em . Dotyczy odpłatności za leczenie – na dzień dzisiejszy nie ma żadnych informacji z Ministerstwa w postaci rozporządzeń, że wdrażana jest odpłatność za leczenie. W dniu 22 maja weszło w życie rozporządzenie dotyczące odpłatności za transporty tzn. jest pewna grupa pacjentów, którzy mają w ramach Narodowego Funduszu transport bezpłatny na badania ale jest też pewna grupa pacjentów określona, która może się spotkać z koniecznością częściowej zapłaty za transport i dotyczy to tych pacjentów , których stan zdrowia nie stanowi bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia, nie mają problemów komunikacyjnych w sensie , że nie są unieruchomieni. Szczegółowe rozporządzenie dostępne jest w placówkach ZOZ. Dotyczy Poradni Psychologii Dziecięcej nie wykonania kontraktu – realizujemy kontrakt w poradni . Porady realizowane są na podstawie skierowania od lekarza psychiatry, który określa czy jest potrzebna kontynuacja leczenia w poradni psychologicznej czy nie. Często zdarza się tak, że sami rodzice nie bardzo kontynuują te zalecenia lekarza psychiatry. Mamy możliwości i tych porad możemy udzielać więcej, na to szczególnie zwracamy uwagę. Dotyczy pomocy finansowej od gminy – zawsze podkreśla, że współpraca dobrze się układa z samorządem gminnym. Bardzo cenimy sobie to, że była decyzja o umorzeniu zaległości podatkowych, było to duże wsparcie finansowe. Zawarto takie nie pisane porozumienie ,że ZOZ będzie prosił o umorzenie zaległych podatków, natomiast deklarujemy na bieżąco płacić te podatki, które w tej chwili są obniżone i wynoszą 5 – 7 tys. miesięcznie. Dotyczy likwidacji oddziału ginekologii – nie wie skąd się wzięła informacja o likwidacji, wprawdzie było trochę problemów na oddziale ,dotyczyło to kontroli. Od 1 czerwca jest nowy ordynator oddziału ginekologii . Jest to doktor nauk medycznych Krzysztof Hanuszek. Równolegle kiedy odbywał się konkurs na ordynatora była na oddziale kontrola konsultanta wojewódzkiego ds. ginekologii i położnictwa , który zakwestionował rozwiązania aritektoniczne na trakcie porodowym. Problem ten będzie rozwiązany ale o likwidacji oddziału nie ma mowy, ponieważ jest to podstawowy wymóg szpitala aby mógł funkcjonować to musi mieć przynajmniej 4 podstawowe oddziały – chirurgię, internę, ginekologię z położnictwem i pediatrię. Zastanawiamy się jedynie nad zmniejszeniem oddziału ginekologiczno położniczego – powierzchni użytkowej a na to miejsce uruchomienie może innej działalności czy rozszerzenie takiego oddziału , który wymaga tego. Dotyczy wiejskich ośrodków zdrowia – od kwietnia Gnojnik przejął niepubliczny zakład opieki zdrowotnej . Prawdopodobnie teraz od 1 lipca Gmina Borzęcin, która utworzyła publiczny zakład opieki zdrowotnej przejmie funkcjonowanie ośrodka zdrowia również wpłynęły wnioski lekarzy Zaborowia stomatologów i ogólnych i lekarza stomatologa ze Szczurowej o wydzierżawienie im tych obiektów celem otworzenie niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. Konkretnej decyzji w tych kwestiach nie ma. Decyzje w tych kwestiach podejmuje Rada Powiatu. Pozostałe ośrodki na dzień dzisiejszy będą funkcjonowały w strukturze SP ZOZ . Dotyczy budżetu zakładu – jest przygotowane na sesję powiatu sprawozdanie finansowe za rok 2002 , budżet jest dostępny dla wszystkich, jeśli jest taka decyzja to kopie bilansu dostarczy Przewodniczącemu Rady Miejskiej. Przychody z Kasy Chorych zamykają się w granicach do 35.000.000 zł. jest to kwota , która obejmuje zarówno finansowanie szpitala jak i specjalistyki pogotowia ratunkowego, podstawowej opieki zdrowotnej jak i stomatologii. Dotyczy wykorzystania obiektów i wolnych lokali – na dzień dzisiejszy są wykorzystane wszystkie pomieszczenia. Dostosowujemy na bieżąco ilość łóżek w poszczególnych oddziałach . Zastanawiamy się na ograniczeniu oddziału ginekologicznego . Szukamy też miejsca pod rozszerzenie oddziału rehabilitacyjnego, który jest oddziałem wiodącym w szpitali brzeskim. Obecnie opracowywany jest małopolski program zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych na lata 2004 i 2005 i miedzy innymi w tym programie przewidziane jest na wniosek SP ZOZ utworzenie oddziału psychiatrycznego w Brzesku na około 50 pacjentów przy czym SP ZOZ wnioskował o mniej ponieważ trudno będzie wygospodarować pomieszczenia na taką dużą ilość łóżek tym bardziej, że tego typu oddział ma specjalne uwarunkowania. Problem polega w finansowaniu i jeżeli fundusz zagwarantuje , że będzie finansował to jesteśmy w stanie taki oddział uruchomić. Do dyspozycji na terenie szpitala pozostaje budynek pralni. Gdy będzie gwarancja, że ten projekt został zaakceptowany to wtedy uruchamiać będziemy działania aby ten budynek zaadoptować na ten oddział. Informuje, że w starym statucie był zapis, że w strukturze szpitala działa oddział opiekuńczo leczniczy. Nie ma czegoś takiego i wnioskując o zmianę statutu nazwała go tak jak się powinien nazywać czyli oddział przewlekle chorych. Kontrakt z Kasy Chorych też był podpisany na oddział przewlekle chorych. Statut na sesji powiatowej w maju został zatwierdzony i od tej pory oficjalnie mówi się, że jest to oddział przewlekle chorych bo do tej pory występował jako oddział opiekuńczo leczniczy. Dotyczy przejęcia przez Narodowy Fundusz Zdrowia kontraktu – jest to korzystne dla Zakładów Opieki Zdrowotnej . Finansowanie jest na poziomie takim jak było w zeszłym roku. Ceny porad i świadczeń są ujednolicone w całej Małopolsce co do tej pory nie było . Jeśli chodzi o stawkę na jednego ucznia to ta stawka jest jednakowa w całej Małopolsce. Tak jest płacona medycyna szkolna. Dotyczy czasu oczekiwania w Poradni Dermatologicznej – wynika to z limitów. Kierownicy Poradni przekazali, że wszystkie nagłe , ostre przypadki są zawsze przyjmowane w tym dniu kiedy się pacjent zgłosi. Terminy odległe są ale to wynika również z procesu leczenia danego pacjenta. Dotyczy oddłużenia szpitala – na dzień dzisiejszy dyskutuje się wiele na poziomie rządowym w temacie oddłużenia. Nie ma jednak co się łudzić, że szpitale zostaną oddłużone wręcz wprost się mówi, że nie ma takiej możliwości. Natomiast są przygotowywane różne projekty , w których istnieje możliwość jakiegoś tam oddłużenia na zasadzie kredytowania długoterminowego. Ciężar spłacenia tych należności i tak pozostanie na ZOZ – ie , może się odwlec w czasie. Ta polityka zadłużania szpitali myśli że ona jest planowa i ona na pewno koreluje z tym skoro się mówi o likwidacji szpitali. Faktem jest, że po przeanalizowaniu sytuacji w Małopolsce jest około 4.000 łóżek w szpitalach za dużo. Można tutaj mówić o około 20 szpitalach 200 łóżkowych i w pewnym momencie te szpitale muszą zostać zlikwidowane . Na pewno nie będzie się likwidowało tych szpitali, które mają dobrą kondycję finansową, mają sprzęt i dobrą infrastrukturę. Kierunek będzie na pewno taki, że zostaną te zlikwidowane szpitale , które sobie finansowo nie radzą . W związku z tym ten wynik finansowy jest naprawdę bardzo waży dla Brzeska ,żeby pokazywać że nie jesteśmy w takiej złej sytuacji, że w jakiś sposób sobie radzimy i może jest szansa na przetrwanie. Dotyczy likwidacji szpitali - jeśli dojdzie już do likwidacji szpitali bo mówi się o likwidacji to tutaj wskazuje się na konieczność tworzenia na bazie szpitali zakładów opieki długoterminowej. Dotyczy oddłużenia szpitala – oddłużenia nie będzie . Restrukturyzacja dalej trwa , zmniejszamy zatrudnienie, zmniejszamy koszty w innych obszarach . Szukając obniżki kosztów zdecydowaliśmy się na realizację programu termo modernizacji szpitala. Obejmuje on modernizacje kotłowni, ciągów ciepłowniczych i instalację centralnego ogrzewania, instalację ciepłej wody użytkowej, ocieplenie ścian i stropów, wymianę stolarki zewnętrznej, modernizacje klimatyzacji i kuchni. Koszt całkowity tego przedsięwzięcia zamknie się kwotą w wysokości 5.300.000 zł z czego ZOZ stara się o dotację w wysokości około 65 %. Pozostała kwota pochodzić będzie z długoterminowego kredytu spłacanego z oszczędności po ogrzewaniu. W zamierzeniach swych dążymy do obniżenia kosztów energii i poprawy stanu środowiska równocześnie wykonując modernizację, która w znacznym stopniu poprawi warunki pobytu pacjentów w szpitalu jak i pracy załodze. Konieczność modernizacji kotłowni szpitalnej wynika z przepisu zawartego w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 21 września 1992 roku w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej a stan obecny takich wymogów nie spełnia. Za termomodernizacją przemawiają również względy ekonomiczne . Szpital obecnie zużywa dla celów ogrzewania 11.344.000 GJ ciepła na rok. To są dane za rok 2002, konkretne dane wynikające z faktur. Jeżeli podzielono ilość zużytego ciepła przez kwotę, która pojawiała się na fakturach z MPEC – u wynika, że obecnie ZOZ płacił w roku 2002 za 1 GJ 36,67 gr. Tak wynika z konkretnych wyliczeń i faktur z MPEC. Roczny koszt ogrzewania z MPEC wynosi 415.984,48 zł. Jest to tylko i wyłącznie koszt ogrzewania za energię cieplną dostarczaną z MPEC. Ponadto w zimie ze względów na złą infrastrukturę techniczną dodatkowo ogrzewane są pomieszczenia grzejnikami elektrycznymi i w związku z tym wzrasta koszt energii elektrycznej. Również ciepła woda ogrzewana jest gazem i wytwarzana w ten sposób z gazu para dla potrzeb kuchni i klimatyzacji. Projekt ten obejmuje kompleksowo czyli likwidację kotłów parowych, które zasilają kuchnię i przejście na energie elektryczną w kuchni oraz likwidację centralnej klimatyzacji, ponieważ są pomieszczenia które z mocy przepisów muszą być klimatyzowane . Będzie likwidacja centralnej klimatyzacji dla potrzeb, której zużywany jest między innymi gaz i będą przygotowane klimatyzatory lokalne na bloku operacyjnym, na oddziale ratunkowym., oddziale ginekologiczno położniczym i oddziale urologicznym. Spowoduje to, że zmniejszy się zużycie również gazu .Oprócz kosztów energii cieplnej miesięcznie ZOZ średnio płaci od 60 do 80.000 zł za energię elektryczną a gaz często od 80 do 100.000 złotych. Audyt został już wykonany i to są konkretne dane które już zostały dołączone do wniosków. Jeśli ZOZ dokona termo modernizacji szpital do celów ogrzewania zużywać będzie ciepło w ilości 5.672 GJ czyli jak gdyby przez połowę zmniejszy się zużycie ciepła i wtedy 1 GJ będzie kosztował 31,27 zł, co spowoduje że roczny koszt ogrzewania będzie 177.363,44 zł .Po termomodernizacji ogrzewanie szpitala będzie tańsze o 238.621,04zl rocznie. Z tych właśnie oszczędności szpital będzie spłacał kredyt termomodernizacyjny a w okresie spłaty o tyle zmniejszą się koszty funkcjonowania szpitala. Za tym sposobem termomodernizacji przemawiają względy prawne, ekonomiczne i praktyczne. Do 30 kwietnia br. opracowano dokumentację przetargową na przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na wykonanie prac projektowych dotyczących wszystkich zadań oraz do 30 czerwca było określone w harmonogramie, że dokonane zostanie opracowanie audytu energetycznego, opracowanie projektu modernizacji kotłowni, instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej, klimatyzacji kuchni i opracowania projektu architektonicznego. Do 15 września jest zaplanowane przygotowanie postępowanie przetargowe pod wybór banku kredytującego, przygotowanie wniosku o przyznanie premii termomodernizacyjnej . Dyskusja Radny Zbigniew Mastalerz zapytał czy była przeprowadzona analiza o ile by spadły koszty ogrzewania, elektryczności gdyby jednak ten MPEC dostarczał to ciepło. Jak wyglądały rozmowy z przedstawicielami MPEC czy oni się w ogóle tam pojawili, zabiegali Pani Dyrektor o uwagę i złożyli jakiekolwiek propozycje w temacie tej termomodernizacji. Pani Dyrektor SP ZOZ wyjaśniła, że cena jednego GJ dostarczanego z MPEC jest to 36, 78 zł natomiast jeśli będzie po modernizacji tj. 31, 27 zł czyli różnica wynosi 5,40 zł na jednym GJ, czyli łącznie biorąc pod uwagę szacunek, 61.000 zł szpital na tym zaoszczędzi w skali roku. To jest konkretne wyliczenie z audytu. Wielokrotnie były prowadzone rozmowy z MPEC na ten temat. W zeszłym roku MPEC pomógł w doraźnym remoncie urządzeń ciepłowniczych , który pomogł przetrwać zimę i ta współpraca układała się dobrze, niemniej jednak w ekonomii liczą się koszty. Jeżeli doprowadzone zostaną urządzenia ciepłownicze do właściwego stanu używalności zgodnie z zasadami zarządzania szpitalem można będzie ogłosić przetarg na obsługę techniczną szpitala i w drodze przetargu również i MPEC może wystąpić. Zgodnie z rozporządzeniem wszystkie szpitale muszą mieć dwa sprawne alternatywne źródła zasilania w energię cieplną. Ten przepis również obowiązuje w sezonie letnim, dotyczy to ogrzewania ciepłej wody. MPEC w sezonie letnim nie dostarcza energii i my korzystamy z ciepłej wody podgrzewanej za pomocą gazu . Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że uczestniczył w rozmowach prowadzonych z MPEC gdzie MPEC udowadnia, że wyprodukowanie jednego GJ z węgla jest 30 % tańsze niż gazu i nie rozumie dlaczego audytor wykazuje, że z gazu jest tańsze bo wskaźniki, które w internecie się publikuje nie kłamią. W kwestii ogrzewania efekt zostanie osiągnięty, natomiast w kwestii wyprodukowania źródła ciepła jest taki a nie inny efekt. Pani Dyrektor SP ZOZ wyjaśniła, że odpowiedź od audotora była taka „ Pani produkuje ciepło z gazu na miejscu , nie ma strat na linii przesyłkowej a po drugie zatrudnia Pani ludzi dwóch trzech natomiast tutaj w koszcie GJ są ukryte koszty zatrudniania pracowników MPEC. Jeśli państwo radni uważają, że audyt został wykonany nierzetelnie to można wnieść zastrzeżenia, będzie weryfikowany audyt , można się z nim zapoznać. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował, że chciałby aby Panowie Prezesi przyglądnęli się temu audytowi jako fachowcy i ocenili sytuację. Potwierdza również wypowiedź Pana Przewodniczącego a dotyczącą wytworzenia kosztów jednego GJ . Pan Prezes Edward Rozwadowski wyjaśnił, że współpraca ze szpitalem układa się bardzo dobrze i nie ma tutaj wzajemnych animozji ani problemów. MPEC chce być również traktowany jako dostawca ciepła i jako konkurent. To zadanie, które Pani Dyrektor podjęła jest konieczne, obejmuje całościowo problem oszczędności ciepła czy dostosowania obiektów do obecnych wymagań. W tym całym jak gdyby zadaniu MPEC nie był brany jak gdyby pod uwagę. Jak zwróciliśmy uwagę, że wyrażamy niepokój w piśmie i w tym co było przedmiotem interpelacji, że nie bierze się pod uwagę tego, że MPC jest dostawcą , że dostarczamy to ciepło do takich obiektów jakie są i przez taki węzeł jaki jest. Problem termomodernizacji podjęty obejmuje tylko kotłownię gazową jako alternatywne źródło ciepła, natomiast ten projekt który był opracowywany nie obejmował węzła cieplnego. Nie ma tutaj żadnej sprzeczności, oczywiście kotłownia gazowa na okres letni czy własna kotłownia dla potrzeb takich jakie są i zabezpieczenia jako drugie źródło ciepła jest konieczna. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie żeby MPEC jako konkurent z drugiej strony , po prosty był dostawcą ciepła wtedy kiedy MPEC to ciepło wytwarza. MPEC nie podnosi sprawy ,że jest spółką gminną , że on tutaj chce być monopolistą itd. MPEC tak samo jak każde inne przedsiębiorstwo energetyczne działa na rynku i podlega całej konkurencyjności tego rynku. Oczywiście każdy ma prawo liczyć i wybiera to co dla niego jest korzystne. Chodzi o to, że nie było problemu węzła a natomiast MPEC tą sprawę porusza jak gdyby drugi rok. MPEC był w zeszłym roku i rozmawiał, że stan techniczny i cała ta gospodarka wymaga konkretnych napraw. Rozmawiano i w tym roku i też podpowiadano, że trzeba zrobić audyt, że trzeba określić aktualne potrzeby, że trzeba określić co w tej chwili jest a czego nie potrzeba i na tej podstawie dopiero zrobić cały plan modernizacji. MPEC w tej chwili i cały czas podkreślał , że jako dostawca ciepła może zrobić na własny koszt i własnym wysiłkiem modernizacje tego węzła cieplnego czy urządzeń, które są pomiędzy siecią a obiektami i dalej to podtrzymuje. Ponieważ projekt ten nie obejmuje tego węzła cieplnego w związku z czym MPEC wystąpi z propozycją , ze taki węzeł zostanie wykonany. W tej chwili węzeł jest własnością szpitala i żeby można było coś z nim robić musi być zgoda i wola szpitala. W związku z tym toczy się pewna debata. Oczywiście nikt tutaj cyfr i audytu nie kwestionuje i proszę nie kwestionować tego. Zastosowanie w tej chwili przy opracowaniu i likwidacji i pewnych zmianach , odejścia od pary i zrobienia pewnych innych zmian , zastosowania kotłów gazowych, kondensacyjnych oczywiście da takie efekty. MPEC tutaj nie kwestionuje tego przedsięwzięcia. To, że szpital płacił tyle za ciepło to nie tylko dlatego, że MPEC grzał. Gdyby było ogrzewanie gazowe i takie zużycie jakie jest to te ceny podejrzewa byłyby jeszcze większe. Natomiast jeżeli się zrobi gruntowną termomodernizację to zarówno ze strony gazu jak i MPEC też będą dużo mniejsze koszty . Radny Zbigniew Mastalerz zwrócił się z pytaniem czy MPEC ma pomysł aby różnicę 5 zł na jednym GJ zniwelować. Uważa dalej, że MPEC powinien dołożyć wszelkich starań aby w szpitalu wygrać kontrakt a nie doprowadzać do tego, że audyt jest jednostronny. Pan Prezes Rozwadowski wyjaśnił, że oczywiście MPEC powinien przychodzić i tak jest. Od zeszłego roku te rozmowy są prowadzone . Ktoś zleca audyt i ktoś określa warunki tego audytu .MPEC nie może tutaj ingerować i określić jakie warunki. Gdyby nas o to zapytano to ewentualnie wtedy MPEC może swoje zdanie wyrazić. MPEC jest zakładem energetycznym i ma konkretne taryfy na ciepło. Jeśli do tych samych zmodernizowanych obiektów podejdzie z jednej strony gaz z drugiej podejdzie też czysta energia w związku z tym MPEC będzie mógł przedstawić konkretne swoje dane i swoje ceny ile co będzie kosztować jeśli będą znane konkretne wartości do których te wielkości MPEC można dodać i wtedy można to jakoś ustalić. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska zwróciła się z pytaniem jak wygląda śmiertelność w szpitalu brzeskim w porównaniu z innymi szpitalami na terenie naszego województwa , ponieważ na ten temat są różne pogłoski. Pani Dyrektor SP ZOZ wyjaśniła Pani radnej , że taką odpowiedź przygotuje na piśmie. Może jedynie odpowiedzieć, że w skali miesiąca jest około 20 – 30 zgonów. Poinformowała na koniec, że jeżeli wprowadzone zostanie to nowe rozwiązanie to będzie około 99 % mniej emisji substancji szkodliwych do środowiska w Brzesku i to przeważyło nad wartością tego programu. Pan Doktor Marek Zator ustosunkowując się do sprawozdania Pani Dyrektor SP ZOZ w Brzesku a w szczególności do wydzielania pewnych jednostek organizacyjnych jak wiejskie ośrodki zdrowia chce podkreślić, że 12 maja br. wystąpiono do pani Dyrektor a 13 maja do Zarządu Powiatu z pismem deklarując wolę przekształceń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej i specjalistyki na terenie powiatu brzeskiego. Poinformował, że w tej chwili lekarze są w trakcie procesu rejestracyjnego w Krajowym Rejestrze Sądowym . Ponad rok temu z propozycją w sprawie prywatyzacji wystąpiono do Rady Miejskiej i Rady Powiatu lecz ze względu na brak zainteresowania lekarze postanowili ten problem rozwiązać we własnym zakresie nie angażując Rady do tych spraw. Udzielił również wyjaśnień w nawiązaniu do pytań radnych w sprawie Pracowni Cystoskopii i Poradni Dermatologicznej. Pan Burmistrz Brzeska poinformował, że pismo w sprawie przekształcenia i prywatyzacji podstawowej opieki zdrowotnej wpłynęło od Pani Dyrektor SP ZOZ 18 czerwca br. z zapytaniem o wyrażenie opinii. Pismo to zostanie skierowane na posiedzenie Komisji ds. Zdrowia, może na inne komisje aby temat rozważyć. W tym momencie Pan Przewodniczący ogłosił 30 minutowa przerwę w obradach Obrady zostały wznowione po przerwie. Ad 6 Podjęcie uchwał w sprawach : Projekt uchwały w sprawie osadzenia mandatu radnego Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz omówił projekt uchwały wg Ordynacji wyborczej do rad gmin powiatów i sejmików z dnia 16 lipca 1998 roku art. 194 ust.1 Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie osadzenia mandatu radnego, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr IX/57/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie osadzenia mandatu radnego /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ W tym momencie Pan radny Marian Czarnik przyjął ślubowanie Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2003 Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że Komisja Gospodarki Finansowej opiniowała projekt zmian w budżecie gminy, natomiast inne komisje nie opiniowały. Z doświadczenia wie, że w roku 2001 gdy przyszło dość duże środków finansowych z Browaru i stało się tak, że poza Komisją Finansową inne komisje jak gdyby nad tym nie pracowały. Potem pojawiły się różnego rodzaju sprawy, które jak gdyby były bardzo ważkie do załatwienia w sensie finansowym . Dlatego chce prosić Wysoką Radę aby przy okazji uzyskania oszczędności z wydatków budowania krytej pływalni poza tymi, które zostały przedstawiane jako ważne przeznaczyć także kwotę około 10.000 zł na wykup gruntów pod kanalizację w gminie. Podczas uchwalania budżetu na rok 2003 podnosiła ten problem, że przeznaczenie kwoty 50.000 zł na wykup gruntów pod kanalizację jest absolutnie zdecydowanie za mały. Składa wniosek formalny aby kosztem mniejszego spłaszczenia deficytu zabezpieczyć środki finansowe na wykup niezbędnych gruntów pod kanalizację. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał wyjaśnił , że ustawa samorządowa mówi, że przy zamianach budżetowych jakie są proponowane na każdą sesję ma obowiązek te zmiany budżetowe zaopiniować Komisja Finansowa ale ostateczną decyzję podejmuje Rada Miejska w formie uchwały. Te zmiany budżetowe zostały omówione na klubie większościowym, była możliwość omówienia tej uchwały na klubie mniejszościowym. Wszystkie obowiązki formalne zostały tutaj dopełnione i tak to będzie przy każdych zmianach budżetowych. Chyba, że w miedzy czasie będzie opiniować jakaś komisja to zmiany będą również przedstawiane na innych komisjach . Informuje, że na wykup są środki finansowe zagwarantowane uchwałą budżetową i nawet gdy dojdzie do porozumienia z panem doktorem to te środki są a tutaj nie chodzi o 10.000 zł jak wspomniała Pani Drużkowska – Cader ale o 100.000 zł i tym tematem zajmowała się również Komisja Finansowa , Komisja Gospodarki Komunalnej i ten problem opiniowała i podjęła stosowne wnioski. W razie uzyskania kompromisu te środki są zabezpieczone w budżecie. Dlatego nie ma potrzeby powiększania dzisiaj na sesji deficytu budżetowego. Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że wobec zapewnienia Pana Burmistrza, że są środki finansowe / bo czytając uchwałę budżetową przeczytała, że jest 50.000 zł plus 200.000 zł na cmentarz tak zrozumiała ten zapis/ wycofuje swój wniosek. Radny Zbigniew Mastalerz poinformował, że radni nie mieli możliwości popracować nad propozycją Pana Burmistrza, ponieważ otrzymali gotowe propozycje – uchwałę w sprawie zmian do budżetu. Następnie zgłosił następujące pytania : Dział 754 - ile kosztuje roczna dzierżawa z łącz światłowodowych, Dział 900 - selektywna zbiórka odpadów przeznaczana kwota 100.000 jako swój aport do inwestycji – co to za inwestycja ? Pozycja gimnazjum katolickie – kwota 50.000 które przeznacza gmina wspólnie z powiatem dlatego pyta ile przeznacza na ten cel powiat ? Brak pozycji – środków dla Szkoły Podstawowej w Okocimiu na remont szkoły Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus udzieliła wyjaśnień. Wykazane po stronie dochodów w projekcie uchwały budżetowej środki w wysokości 527.963 zł są środkami pozostałymi z rachunku wydatków niewygasających przeznaczonych na krytą pływalni w roku 2002. Termin rozliczenia tych środków upływa 30 czerwca 2003 roku. W budżecie roku 2003 zabezpieczenie środków na dokończenie realizacji inwestycji – kryta pływalnia wynosiło 960.000 zł w tym środki własne 413.000 zł i druga transza dotacji z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu 547.000 zł. Nie mieliśmy pewności czy otrzymamy dotację w pełnej wysokości bowiem w umowie zastrzeżono, że w przypadku braku środków przyznana na ten cel dotacja 1 300.000 zł może nie być zrealizowana w pełnej wysokości. Wobec tych uwarunkowań koniecznym było zabezpieczenie środków własnych rezerwowo tak by osiągnąć efekt. Termin rozliczenia dotacji upłynął 30 maja br. Wszystkie wymagane dokumenty zostały przekazane do Ministerstwa. Do tej pory nie ma uwag co do ich rzetelności. Stąd też zachowując termin rozliczenia z konta środków niewygasających zwalniamy kwotę 527.963 zł. Druga znacząca pozycja po stronie dochodów budżetowych to dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Krakowie jest to 110.148 zł z przeznaczeniem na inwestycje pn. selektywna zbiórka odpadów komunalnych. Dotacja ta stanowi 40 % wszystkich kosztów. Pozostałe 60 % tych kosztów jest zabezpieczone w uchwalonym budżecie . Te środki są zapisane na ten cel również po stronie wydatków. Umowa na realizację tego zadania została podpisana. Odnosząc się do wniosków Komisji Oświaty w zakresie rozdysponowania rezerwy na remonty szkół wyjaśnia, że część wniosków komisji jest ujęta w projekcie uchwały na dzisiejszą sesję natomiast dla Szkoły Podstawowej w Okocimiu wnioskowana przez komisję kwota 10.000 zł na zakup maszyny do mycia naczyń i remont drzwi będzie w najbliższym czasie zabezpieczona zarządzeniem Burmistrza z rezerwy na remonty szkół. Wyjaśniła również, że w dzisiejszej uchwale o zmianach budżetowych w załączniku Nr 1 o przychodach i rozchodach jest wykazana kwota 80.000 zł po stronie rozchodów z przeznaczeniem na pożyczkę dla Ochotniczej Straży Pożarnej. Pożyczka ta ma stanowić udział gminy w zakupie drugiego samochodu dla OSP w Szczepanowie .Jednostka ta jest w systemie ratownictwa ogólnego i na wyposażeniu winna posiadać dwa samochody. Koszt takiego samochodu w granicach 300.000 zł, różnicę dotuje Marszałek Województwa Małopolskiego. Cały temat pilotowany jest przez Stowarzyszenie OSP Zarząd Główny. Sygnalizuje, że w najbliższym czasie Stowarzyszenie wystąpi o umorzenie tej pożyczki albowiem nie są w stanie tych środków oddać. Decyzje w sprawie umorzenia pożyczki będzie podejmować Rada w formie uchwały. Pan Burmistrz Jan Musiał wyjaśniając Panu radnemu Mastalerzowi poinformował, że kwestie formalne w sprawie zmian w budżecie gminy zostały zachowane. Niemej jednak jest za tym aby w przyszłości takie zmiany można było omówić na klubach radnych w momencie gdy z przyczyn technicznych nie będzie można omówić na komisjach. Radny Zbigniew Mastalerz poinformował, że nie uzyskał odpowiedzi na pytanie w sprawie kiedy Pan Burmistrz się dowiedział, że będzie dysponował kwotą 527.000 zł ,i ile powiat przeznacza środków na gimnazjum katolickie . Pani Skarbnik Gminy wyjaśniła, że od roku 2002 wiadomo było ile jest środków niewygasających na basen, natomiast termin realizacji został przesunięty z miesiąca grudnia na koniec lutego. Prace na basenie zwłaszcza na obiektach towarzyszących trwają i ze środków , które gmina zabezpieczyła w roku 2003 są realizowane. Część środków niewygasających, która zabezpieczała zakres rzeczowy nie została wykorzystana bowiem otrzymaliśmy dotację z Ministerstwa, dotacja w pełnej wysokości, stąd też niewykorzystane środki wracają po stronie dochodów do budżetu gminy. Podkreśla jeszcze raz, że termin rozliczenia dotacji upłynął 30 maja br. ,natomiast termin rozliczenia środków niewygasających na krytą pływalnię upływa 30 czerwca 2003 roku. Jeśli chodzi o Gimnazjum katolickie to w budżecie gminy w rezerwie mamy zabezpieczone środki w wysokości 42.583 zł. na funkcjonowanie tj. 75 % kosztów równorzędnego gimnazjum. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował, że nie ma takich informacji ile Starostwo Powiatowe na gimnazjum katolickie przeznacza środków finansowych. Starostwo użyczyło budynki na dłuższy okres a jaka będzie decyzja Starostwa czy Rady Powiatu to jest ich autonomiczna decyzja a my powinni myśleć o sobie i naszym wsparciu tej inicjatywy. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2003, który został przyjęty 20 za, przeciw 0, 1 wstrzymujący się od głosu jak niżej : Uchwała Nr IX/58/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2003 / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr III/21/2002 rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku Następuje zgłaszanie kandydatów do & 3 projektu uchwały: Do Komisji Oświaty Kultury i Sportu Radny Stanisław Migdał zgłosił radnego Mariana Czarnika w miejsce Pana Jana Waresiaka Do Komisji Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa Pan Wiceprzewodniczący Rady Tadeusz Pasierb zgłosił radnego Stanisława Milewskiego i Mariana Czarnika Do Komisji Oświaty Kultury i Sportu Radny Krzysztof Dudziński zgłosił radnego Krzysztofa Ojczyka Następnie Pan Wiceprzewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr III/21/2002 rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składy osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr IX/59/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie zmiany uchwały Nr III/21/2002 rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie ustalenia składy osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr I/4/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku Następuje zgłaszanie kandydatur Do Komisji Gospodarki Finansowej Radny Tadeusz Pasierb zgłosił radnego Jana Kusiaka Do Komisji Statutowej /doraźnej/ Radny Zbigniew Mastalerz zgłosił własną kandydaturę Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr I/4/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku, który został przyjęty 20 za, przeciw 0, 1 wstrzymujący się od głosu jak niżej : Uchwała Nr IX/60/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie zmiany uchwały Nr I/4/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 roku w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/31/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie powołania Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny Rady Miejskiej w Brzesku oraz ustalenia jej składu osobowego. Następuje zgłaszanie kandydatur Radna Anna Kądziołka – Kukurowska do Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny zgłosiła radnego Krzysztofa Dudzińskiego Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr IV/31/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie powołania Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny Rady Miejskiej w Brzesku oraz ustalenia jej składu osobowego, który został przyjęty 20 za, przeciw 0, 1 wstrzymujący się od głosu jak niżej : Uchwała Nr IX/61/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie zmiany uchwały Nr IV/31/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie powołania Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny Rady Miejskiej w Brzesku oraz ustalenia jej składu osobowego /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Gospodarki Finansowej Rady Miejskiej w Brzesku Następuje zgłaszanie kandydatur Radny Tadeusz Pasierb zgłosił na Przewodniczącego Komisji Gospodarki Finansowej radnego Jana Kusiaka Radny Zbigniew Mastalerz poinformował, że była pora, był czas aby tą kandydaturę skonsultować wspólnie z Klubem Radnych „Inicjatywa Radnych dla Brzeska” jako wspólnego przewodniczącego. Nasz klub nie jest przeciw Panu Kusiakowi , nie ma nic co do jego kompetencji i rzetelności. Nasz klub wstrzyma się od głosu , nie wystawi swojej kandydatury. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Gospodarki Finansowej Rady Miejskiej w Brzesku, który został przyjęty 14 za, przeciw 0, 5 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr IX/62/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie powołania Przewodniczącego Komisji Gospodarki Finansowej Rady Miejskiej w Brzesku /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia protestu wniesionego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych przy ul. Wiejskiej /działki : 625/1, 625/2, 625/3, 625/4/ Uwag do projektu uchwały radni nie wnieśli Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia protestu wniesionego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych przy ul. Wiejskiej /działki : 625/1, 625/2, 625/3, 625/4/, który został przyjęty 19 za, przeciw 1, 1 wstrzymujący się od głosu jak niżej : Uchwała Nr IX/63/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie rozpatrzenia protestu wniesionego do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych przy ul. Wiejskiej /działki : 625/1, 625/2, 625/3, 625/4 /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie powołania zespołu, który przedstawi Radzie Miejskiej na sesji opinię o zgłoszonych kandydatach na ławników. Uwag do przedstawionego projektu uchwały radni nie zgłosili Pan Przewodniczący Rady omówił projekt uchwały Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania zespołu, który przedstawi Radzie Miejskiej na sesji opinię o zgłoszonych kandydatach na ławników, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr IX/64/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 25 czerwca 2003 roku w sprawie powołania zespołu, który przedstawi Radzie Miejskiej na sesji opinię o zgłoszonych kandydatach na ławników / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Ad 7 Interpelacje i zapytania radnych Interpelacja pisemna radnej Barbary Stachowicz dotyczy zainteresowania się obiektem budynku na dworcu PKS, w którym miesi się poczekalnia i kasa dworcowa. W tym momencie godzina 13.45 salę obrad opuściła radna Janina Drużkowska – Cader za zgodą Przewodniczącego Rady Miejskiej Radny Zdzisław Grodny zgłosił następujące interpelacje : 1/ w sprawie mieszkańców ul. Podgórskiej, że na odcinku w połowie mniej więcej wzniesienia wszystkie przepusty, którymi woda winna odchodzić do Potoku Grodna zostały zatkane, zabudowane i woda zalewa mieszkańca w tej okolicy panna Szkodnego. 2/ wnosi aby zmiany do budżetu były opiniowane przez Komisje stałe Rady Miejskiej 3/ wnosi aby wesprzeć działania władz Urzędu Miejskiego w sprawie jak najszybszej realizacji budowy zakładu utylizacji 4/ otrzymał najnowszy materiał od syna na temat spalarni śmieci, z którego po spaleniu można otrzymać gotowy materiał do budowy dróg itp. 5/niezadowolony wypowiedzią Pani Dyrektor szpitala w sprawie równego traktowania wszystkich podmiotów w modernizowaniu zaplecza ciepłowniczego, chodzi o to że trzeba tą naszą spółkę ciepłowniczą pobudzić w działaniu, bo oni zadawalają się tym co robią, stoją w miejscu. Interpelacja pisemna radnego Krzysztofa Ojczyka w sprawie : 1/ odpowiedzi na interpelację wniesioną na poprzedniej sesji a dotyczącą „ czy Wydział Edukacji Urzędu Miejskiego kontroluje i prowadzi ewidencję obowiązku nauki do lat 18 przez dzieci, które ukończyły nasze gimnazja” 2/w jaki sposób szkoły z naszej gminy, Urząd Miejski oraz inne jednostki organizacyjne przygotowane są do zbliżających się wakacji . Radny Edward Knaga mamy propozycję jako Zarząd Osiedla Jagiełły podjętą 25 marca 2003 roku na posiedzeniu tegoż Zarzadu, taką samą propozycję złożyło Zarząd Osiedla Kościuszki aby zmienić plan zagospodarowania przestrzennego działek znajdujących się między siedzibą Albertem a rozdzielnią gazu. W pierwotnym planie jest , że w tym obrębie przechodzić będzie droga przedłużenie ulicy Brzezowieckiej. Myśli, ze na etapie tej infrastruktury dróg, ta planowana droga nie ma racji bytu. Prosi aby te tereny przeznaczyć na tereny sportowo – rekreacyjne i wypoczynku, zadrzewić je dla dzieci i młodzieży do lat 10. Jest gorąca prośba aby w następnym roku zarezerwować środki na wykup działek Nr 116/2, 117/1, 119/4, 126/1,126/2, wtedy cały ten teren byłby własnością gminy. 2/ od 6 tygodni zakończone zostały prace przy Krytej Pływalni, prośba aby zacząć kończenie chodnika ul. Wiejskiej wzdłuż tego ogrodzenia. 3/ wykosić trawy, które znajdują się miedzy Osiedlami Jagiełły i Kościuszki. Radna Apolonia Warzecha ulica Jana Pawła II przebiegająca obok Liceum jest źle oznakowana – z jednej strony jest ruch jednokierunkowy a z drugiej strony nie ma nigdzie zakazu wjazdu z parkingów , nie ma oznakowania zakaz wjazdu, są tam kolizje a nawet doszło do stłuczki. Radny Zbigniew Mastalerz – zapytuje : 1/ ile wynosi roczna dzierżawa światłowodów ? 2/ należy zabezpieczyć estradę na Placu Kazimierza Wielkiego zgodnie z wnioskami komisji. Radny Krzysztof Dudziński poruszył dwie kwestie : 1/ chce uzyskać nowe informacje jeśli zaszły w sprawie ekranów akustycznych przy ulicy biegnącej wokół Brzeska, 2/ spowodować aby również została wykoszona trawa na osiedli Zielonka Radny Kazimierz Sproski poruszył kwestie chodnika, który prowadzi od Osiedla Ogrodowa do Szkoły Podstawowej Nr 2 , połowa chodnika, która została zrobiona poprawiło stan tego chodnika. Myśli, że to jest nieduży koszt /aby wykonać drugą jego połowę/ tylko koszt kilku wywrotek piasku i przewrócenia płytek na drugą stronę a chodnik wyglądałby normalnie. Spowodować wykoszenie również trawy wokół tego chodnika – może Albert dołożyłby się do tych kosztów. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska zapytała : 1/ jak daleko są zaawansowane inwestycje zaplanowane na rok 2003 ze szczególnym uwzględnieniem sali gimnastycznej w Jasieniu, 2/ droga Lubomirskich w Szczepanowie jest w opłakanym stanie, zabudowanie wokół tej drogi z każdym miesiącem coraz większe. Jeśli będą w budżecie dodatkowe środki finansowe to w pierwszej kolejności skierować je na tą właśnie drogę. 3/ należy również wziąć pod uwagę drogę Bucze – Zagrody ponieważ trudno tą drogą przejść. Radny Stanisław Turlej poruszył następujące tematy : 1/ od kilku lat działacze samorządowi w Sterkowcu usiłowali dowiedzieć się jaki jest status prawny i czy gmina zamieni się z GS , chodzi o działkę Nr 521 2/ kto dba o utrzymanie mienia publicznego 3/ wnosi aby w Sterkowcu odbyły się konsultacje w sprawie lokalizacji budowy zakładu utylizacji Radna Jadwiga Kramer zapytała w następujących kwestiach : 1/ czy są szacunkowe dane o wielkościach , o które będą zmniejszone wydatki budżetowe pochodzące właśnie ze spłaszczenia kosztów w wyniku przetargów 2/ jak Pan Burmistrz widzi kierunek ewentualnego zagospodarowania tych kosztów, czy na spłaszczenie deficytu budżetowego, czy będą wprowadzane ewentualnie nowe zadania. Radny Stanisław Migdał prosi o rozważenie możliwości zmiany lokalizacji przystanku MPK przy ul. Czarnowiejskiej obok piekarni, przystanek miał być czasowo przeniesiony a problem ten trwa dość długo. Radny Józef Kubas kiedy z krajobrazu naszego miasta znikną garaże blaszanki Nie zna miasta w Polsce, które ma tak fatalną estetykę . Radny Zdzisław Grodny w sprawie przedłużenia ulicy Brzezowieckiej do Osiedla Królowej Jadwigi – chodzi o usprawnienie komunikacji. Teren pusty, luźny , nasz własny nie stanowi prywatnej własności , wypada ująć to do planu. Radny Stanisław Milewski sprawa w naszej gminie musi się zakończyć, nie prawdopodobne co się dzieje z BUS – mi, które jeżdżą po wioskach , nikt przystanków nie sprząta, bałagan ogólny /oderwane blachy/. Kto ma sprzątać przystanki ? Radny Jan Kusiak jak wiemy z życia prowizorki najdłużej trwają, dlatego informuje, że sortownia śmieci na ul. Przemysłowej nie ma sensu. Tutaj musi zapaść decyzja o lokalizacji tego zakładu . Ad 8 Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania Pan Przewodniczący Zarzadu Stare Miasto Adam Kwaśniak poruszył następujące problemy : 1/ czy jest możliwość zwiększenia ilości mikrofonów na sali obrad, 2/ sprawa drzewek przy Rynku między PKO , drzewka dość wysokie i gałęzie się opierają o elewacje domów, które w tej chwili są pomalowane i odnowione. Prośba mieszkańców aby gałęzie przyciąć, ponieważ mieli zagwarantowane, że te gałęzie będą co roku przycinane 3/ co jest przyczyną, że ulica Uczestników Ruchu Oporu przy każdym większym deszczu jest zalewana i to głównie fekaliami. W związku z tym może taką mieszkańcom złożyć propozycje w związku z tym zalewaniem aby ich zaszczepić np. przeciw żółtaczce typu B 4/ gimnazjum Nr 1 w Brzesku , szkoła dość niedofinansowana, ze wszystkich gimnazjów najbardziej zaniedbana tam wymagana jest wymiana, która zagraża bezpieczeństwu tej szkole instalacji elektrycznej, ta szkoła została przekształcona ze szkoły podstawowej na gimnazjum i w związku z tym większość ławek i krzeseł jest niedostosowana do tych starszych dzieci. Prośba , że jeśli będą dodatkowe środki finansowe to przeznaczyć je na wymianę krzeseł i stolików szkolnych w tym gimnazjum. 5/ czy są starania prowadzone aby w Brzesku zaistniał ZUS albo jakiś jego oddział. Ostatnio otrzymał taką pracę magisterską , w której jest obliczone, że mieszkańcy powiatu brzeskiego na to, że najbliższa placówka ZUS znajduje się w Bochni wydają dodatkowo ponad milion złotych / chodzi tutaj o dojazdy, telefony i pocztę do ZUS/ Dlatego prosi , wie że to leży w gestii powiatu aby w tej sprawie coś się działo, myśli że jest to sprawa do załatwienia. 6/ zbliżają się Dni Brzeska – refkesja jaka się nasuwa - Dni Brzeska większości brzeszczan kojarzą się z ładną pogoda, muzyką i pijaną młodzieżą . Może władze naszego Brzeska zadbały o to żeby nie kojarzyło się to z coraz większym pijaństwem i coraz większym niebezpieczeństwem pójścia np. na Plac Kazimierza z dziećmi w czasie Dni Brzeska. Nie wie czy to jest w porządku gdy piwo pije się w miejscu publicznym bo z tego co wie to piwo pije się w lokalu lub w ogródkach tam istniejących a nie jak to jest w tej chwili, że pije się w Ogródku Jordanowskim, na Placu Kazimierza, wszyscy trzymają piwo i dziękują sponsorom za sponsorowanie Dni Brzeska. Pan sołtys wsi Wokowice Kazimierz Legutko zwraca się z prośbą o wykonanie dwóch dróg w Wokowicach o które wnosi już od kilku lat do budżetu. Pani Maria Kądziołka Przewodnicząca Zarządu Kościuszki wnosi w następujących kwestiach : 1/ w sprawie urządzenia parku dla młodzieży w okolicach Alberta i rozdzielni gazu. Na tym terenie wspólnie w porozumieniu z innymi zarządami chcemy na tym właśnie terenie urządzić festyn sportowo – rekreacyjny osiedlowy dla młodzieży 2/ w sprawie wykoszenia traw na osiedli Jagiełły i Kościuszki 3/ w sprawie pomocy finansowej odnośnie urządzenia tablic na osiedlach z prawdziwego zdarzenia 4/ prosi o wykonanie remontu drogi Lubomirskiego w Szczepanowie 5/ nastąpiła pomyłka w sprawie chodnika w kwestii którego zabrała głos na poprzedniej sesji, chodzi o naprawę chodnika przy ulicy, która jest własnością gminy a ta ulica nazywa się Jagiełły, natomiast otrzymała odpowiedź, że chodzi o chodnik który spółdzielnia mieszkaniowa własnym sumptem robiła dla mieszkańców Jagiełły . Ad 9 Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy Odpowiedzi udzielił Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał Odpowiedź udzielona Panu Adamowi Kwaśniakowi Uważa, że mikrofonów na sali jest dostateczna ilość. Jeśli chodzi drzewka przy Rynku sprawa zostanie sprawdzona. Jeśli chodzi o zalewanie ul. Uczestników Ruchu Oporu temat ciągnie się od wielu lat i jest związany generalnie z istniejącą starą kanalizacją ogólno – spławną na terenie starego miasta. Uchwałą budżetową w tym roku zabezpieczono kwotę 300. 000 zł i zaczynany tą kanalizację porządkować. Jeśli chodzi o szkoły – gimnazjum Nr 1 w Brzesku to wiemy wszyscy ile szkoły maja potrzeb. Problem w szkołach pozostaje ale w miarę posiadanych środków może jeszcze w tym roku niektóre problemy w szkołach zostaną rozwiązane. Po wybudowaniu nowoczesnego obiektu placówki ZUS w Bochni, temat nowej filii w Brzesku stał się bardzo trudny i chyba nie do zrealizowania. Dni Brzeska i temat pijanej młodzieży temat trudny, wszystkich sprzedających piwo uczulamy na te kwestie. Wiele wniosków, które były dzisiaj złożone traktuje jako wnioski do budżetu na rok przyszły jak chociażby droga w Wokowicach i inne . Jeśli chodzi o zmianę palnu zagospodarowania przestrzennego terenów znajdujących się pomiędzy Albertem a rozdzielnią gazu uważa, ze należy to przemyśleć czy ta propozycja wskazana jest w tym miejscu. Jeśli chodzi o chodnik to należy ten temat ująć już do budżetu na rok przyszły. Rozmowy z PKS nadal trwają nie ma jeszcze ostatecznej odpowiedzi co do możliwości partycypacji czy budowy nowego dworca PKS. Jeśli chodzi o zatkane przepusty w Jadownikach na ul. Podgórskiej sprawa nowa, będzie sprawdzona a może w ramach posiadanych środków ten problem uda się rozwiązać w tym roku. Zgodnie z procedurami projekt uchwały w sprawie zmian do budżetu jak tylko jest gotowy kierowany jest do Pana Przewodniczącego i jeśli będą komisje obradować to nie ma żadnych przeciwwskazań żeby te zmiany budżetowe trafiały i na inne komisje. Jedyna spalarnia śmieci funkcjonująca jest koło Warszawy i dobrze działa . Jedyny problem to bardzo wysoki koszt dostarczenia tam odpadów. Spółka MPEC jest cały czas obligowana do pewnych wysiłków a państwo radni również mają takie możliwości aby spółkę mobilizować do jak najlepszej pracy. Temat bezpieczeństwa dzieci i młodzieży może zostanie omówiony na najbliższej sesji Rady Miejskiej. Jeśli chodzi o chodnik przy ul. Wiejskiej to wiadomo, że firma która wygrała przetarg ma obowiązek dokończyć, roboty ogrodzenia przy krytej pływalni dopiero odebrane i prace przy chodniki szybko się zaczną. Koszenie traw co roku temat znany, część prac wykonują bezrobotni a inne koszenie traw należy do obowiązku zarządców czy właścicieli dróg czy innych obiektów. Jeśli chodzi o przystanki do problem nie tylko Brzeska ale i całej Polski. Bierze się to z fatalnych uregulowań prawnych. Jeśli chodzi o ekrany akustyczne przy obwodnicy brzeskiej to naciski na GDDKiA są bardzo duże aby zgodnie z normami ochrony hałasu te ekrany zostały przedłużone. Jeśli chodzi o lokalizację zakładu utylizacji to jest już znane jednoznaczne stanowisko mieszkańców Wokowic, Sterkowca, Jadownik i Mokrzysk . Jedyne tereny które są przystosowane na składowisko odpadów to tereny na pograniczu Bucza – Mokrzysk. Jeśli chodzi o zamianę działki z GS to tą sprawę w tej chwili prowadzi Pan Makuch. Tematem najbliższej sesji będzie analiza wykonania budżetu a przede wszystkim inwestycji , procedury przetargowe trwają, nieliczne się zakończyły, najwięcej czasu pochłaniają prace przy przygotowaniu największego projektu FARE 2002. Nasz Urząd został bardzo obciążony dodatkowymi pracami w zakresie przygotowania inwestycji budowa autostrady, podziału działek i duże zaangażowanie w tym zakresie Wydziału GGM i R a drugi temat to gmina Brzesko została wytypowana do koordynacji wszelkich działań przygotowania następnej inwestycji poprawy nawierzchni drogi Nr 4 od Targowiska do Tarnowa. Jeśli chodzi o przystanek na ul. Czarnowiejskiej – czekamy na odpowiedz „Ruch – u „ S.A. Sprawa garaży blaszaków temat trudny nie sposób wypowiedzieć umów bo protest byłby natychmiastowy . Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj udzielił odpowiedzi radnemu Krzysztofowi Ojczykowi informując, że obowiązek szkolny dotyczy dzieci do gimnazjum włącznie. Natomiast szkoły średnie po ukończeniu gimnazjum mają obowiązek do szkół macierzystych wysłać informacje które dziecko i gdzie się dostało. Do tej pory około 50 % szkół nie wywiązywało się z tego obowiązku. W tym roku zastosujemy inną metodę, wyślemy do Satrostw sąsiednich taką informacje – prośbę o konieczności poinformowania szkół macierzystych czy gimnazjów kto nie podjął nauki w szkołach średnich. Radny Krzysztof Dudziński zgłosił wniosek formalny aby Pan Przewodniczący na następną sesję przygotował specjalną debatę na temat lokalizacji budowy zakładu utylizacji. Radny Zbigniew Mastalerz jeszcze raz zwraca się z pytaniem ile wynosi roczna dzierżawa światłowodów . Czy w gminie można zabiegać o wsparcie przy budowie oczyszczalni przydomowych ? Pan Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił, że te opłaty się kompensują, za dzierżawę tych przejść podziemnych , kanałów gmina płaci a z kolei telefony brzeskie płacą za używanie światłowodów i tak po negocjacjach uzgodniono, że te dwie opłaty czyli koszty gminy i zyski się kompensują. Jeśli chodzi o wysokość kwoty to odpowie na piśmie. Są możliwości wsparcia budowy oczyszczalni przydomowych. Do Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska przychodzą różne oferty, istnieją możliwości ubiegania się o środki o preferencyjne kredyty prawdopodobnie też umarzalne, taką wiedzę na dzień dzisiejszy posiada. Pan Krzysztof Ojczyk w nawiązaniu do odpowiedzi Pana Burmistrza Bigaja informuje, że doczytał się w Rozporządzeniu Ministra Edukacji , iż taki obowiązek na gminie spoczywa . Pani Przewodnicząca Osiedla Kościuszki Maria Kądziołka odnosząc się do kwestii wypowiedzi Pana Burmistrza informuje , że rzeczywiści na wczorajszy dzień zwołaliśmy takie spotkanie przewodniczących , nie zaprosiliśmy Pana Burmistrza ale to z tego względu, że chcieliśmy ustalić roboczą wersję naszego festynu osiedlowego. Dopiero po takiej roboczej wersji będziemy zapraszać odpowiednie osoby, które nam pomogą w tym przedsięwzięciu. Po drugie osobiście była u Pana Burmistrza wczoraj ale dostać się wczoraj do Pana było niemożliwością dlatego nie uzgodniłam z Panem części spraw i dlatego dzisiaj prosiła o spotkanie. Informuje Panna Burmistrza, że Osiedle Kościuszki i Osiedle Jagiełły są osiedlami bardzo dużymi i stworzenie gdzieś na obrzeżach np. basenu takiego parku jest nonsensem. Podtrzymuje dalej wniosek swojego Zarządu i Zarządu Osiedla Jagiełły o umożliwienie stworzenia parku zabaw rozrywki dla dzieci. Ad 10. Zapytania i wolne wniosku Pani Teresa Przepiórka w imieniu Zarządu Oddziału ZNP oraz nauczycieli pracujących w gminie Brzesko wyraża wielki żal z powodu lekceważenia naszego środowiska przez Radę Miejską i Urząd Gminy. Cały czas mieliśmy świadomość, że Rada z poszanowaniem wszelkich praw dokonana stosownych zmian w regulaminie wynagradzania i nauczyciele otrzymają stosowne środki określone ustawą i zagwarantowane w subwencji. Nasze pisma w tej sprawie i konstruktywne propozycje pozostały bez odpowiedzi. Minęło już pół roku nauczyciele rozeszli się na wakacje z poczuciem krzywdy ,że ktoś - gmina zawłaszczył sobie część pieniędzy , które im się prawnie należą. Przypomina, że za rok 2001 nauczyciele ogółem nie otrzymali około 1.079.000 zł. w roku 2002 1.119.000 zł a te pieniądze były przesłane w części oświatowej subwencji ogólnej. Podobnie dzieje się w tym roku z tym, że cierpliwość już się skończyła. Wszystko wskazuje na to, że nie mamy co liczyć na dobrą wolę Rady i środowisko domaga się bardziej radykalnych posunięć. Pozostaje jednak gorzkie pytanie dlaczego tak jesteśmy traktowani, przecież państwo zostaliście wybrani również naszymi głosami i w Radzie zasiada wielu nauczycieli. Pan Przewodniczący podziękował Pani Prezes za tak gorzkie słowa ale myśli, że nie jest tak do końca jak Pani mówi ponieważ zarówno pismo, które złożył Pan Dyrektor Kaczmarczyk jak i to które przyszło z Ministerstwa – wyjaśnienie było szczegółowo analizowane na Komisji merytorycznej Oświatowej na Komisji Finansowej, było rozpatrywane przez służby Panna Burmistrza tak, że nie jest to tak że myśmy po prostu od tematu odstąpili całkiem. Problem leży w środkach Finansowych. Pan Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił, że ma wiadomość od Pana Naczelnika, że jutro jest spotkanie , wydział merytoryczny przygotuje trzy warianty , komisje zaczną debatować nad zmianą regulaminu i będziemy analizować w tym aspekcie budżet gminy. Pan Przewodniczący Komisji Oświaty Stanisław Migdał w nawiązaniu do wypowiedzi Pana Burmistrza poinformował, że komisja ten problem podejmowała jak Pani Prezes wie kilkakrotnie i do końca czerwca mija termin opracowania tych wariantów regulaminu wynagradzania, które są możliwe ze względu na kondycję finansową gminy. Na 16 lipca zaplanowano kolejne posiedzenie komisji , na którym będziemy miedzy innymi ten problem też omawiać. Pan Burmistrz Bigaj nie chciałby aby takie obiegowe informacje krążyły jakie przedstawiła Pani Przewodnicząca, ponieważ jeśli subwencja zaspokoiłaby potrzeby wszystkich uczących to na pewno budżet gminy nie musiałby dołożyć 3.500.000 zł do funkcjonowania oświaty na terenie gminy Brzesko. A łącznie jak Pani Skarbnik podpowiada 8.000.000 zł z przedszkolami. Po wyczerpaniu porządku obrad IX sesji Rady Miejskiej w Brzesku Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku zamknął obrady. Obrady IX sesji Rady Miejskiej trwały od godziny 9 – tej do godziny 15 – tej Protokołowała Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła