Protokół nr XXIX/2005 Z obrad Sesji Rady Miejskiej w Brzesku, odbytej w dniu 30 marca 2005 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku, ulica Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji uczestniczyło 21 radnych. Radna)radny 1.Brzeska-Lebiecka Agata 2.Czarnik Marian 3.Drużkowska-Cader Janina 4.Dudziński Krzysztof 5.Grodny Zdzisław 6.Kądziołka-Kukurowska Anna 7.Knaga Edward 8.Klimek Leszek 9.Kramer Jadwiga 10.Kubas Józef 11.Kucia Maria 12.Kusiak Jan 13.Mastalerz Zbigniew 14.Milewski Stanisław 15.Ojczyk Krzysztof 16.Pasierb Tadeusz 17.Pikuła Lech 18.Sproski Kazimierz 19.Stachowicz Barbara 20.Turlej Stanisław 21.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Skarbnik Gminy Wanda Prus 3.Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 4.Radca prawny UM Edward Pietrus 5.Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 6.Osoby zaproszone na posiedzenie sesji wg. załączonych list obecności. Ad.1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła otworzył obrady XXIX sesji Rady Miejskiej w Brzesku , powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych , gości zaproszonych i stwierdził że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 21 radnych a więc pełny skład Rady . Ad.2 Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła przedstawił projekt porządku posiedzenia Sesji , który został przyjęty jednogłośnie jak niżej: 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdanie z posiedzeń komisji stałych Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 5.Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie z poprzedniej sesji . 6.Analiza stanu bezpieczeństwa publicznego w gminie Brzesko. 7.Analiza i ocena zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży w gminie Brzesko. 8.Podjęcie uchwał w sprawach : 1)zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2005, 2)emisji obligacji Gminy Brzesko, 3)zaciągnięcia pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. „Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko – etap III”, 4)przyjęcia pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. „Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko – etap III, 5)zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. „Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko – etap I”, 6)zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy związane z realizacją nowych inwestycji na terenie Gminy Brzesko , 7)zmiany uchwały Nr XIV/79/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 5 grudnia 2003 r w sprawie wprowadzenia stref płatnego parkowania na terenie Gminy Brzesko, 8)regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Brzesko, 9)likwidacji środków specjalnych jednostek budżetowych, 10)utworzenia rachunku dochodów własnych w jednostkach budżetowych, 11)wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej , 12)odwołania Skarbnika Gminy Brzesko. 9.Oświadczenie w sprawie projektowanego zjazdu z autostrady A - 4 10.Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 11.Zapytania Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Gminy i odpowiedzi na te zapytania. 12.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 13.Wolne wnioski i zapytania. 14.Zamknięcie obrad sesji. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej został przyjęty 16 za 2 wstrzymujące. Ad.3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdanie wg. załącznika do protokołu złożył Burmistrza Brzeska Jan Musiał. Ad.4. Sprawozdanie z posiedzeń komisji stałych Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdania złożyli przewodniczący komisji : 1.Anna Kądziołka Kukurowska Komisja Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny 2.Apolonia Warzecha Komisja Prawa Porządku Publicznego i Promocji 3.Maria Kucia Komisja Rewizyjna 4.Barbara Stachowicz Komisja Oświaty Kultury i Sportu 5.Jan Kusiak Komisja Gospodarki Finansowej 6.Zdzisław Grodny Komisja Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa W nawiązaniu do złożonych sprawozdań radni poruszyli następujące tematy: Radny Józef Kubas poinformował że komisja Oświaty pozytywnie ustosunkowała się do pisma Pani dyrektor Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Brzesku dot. propozycji budowy nowego budynku biblioteki. Komisja wyraziła pozytywną opinię w sprawie tej budowy i myśli że to zadanie będzie przez gminę realizowane .Radny Kubas przybliżył zebranym jakie są obecnie warunki lokalowe biblioteki , dlatego zasadnym jest aby powstał jak najszybciej nowy budynek. Najlepsza lokalizacja nowego budynku biblioteki to teren Ogrodu Jordanowskiego albo teren obecnego parkingu na starym placu targowym. Zaapelował do władz gminy i radnych o zajęcie się tym problemem w jak najszybszym czasie , mając na uwadze stan budżetu gminy. Radny Edward Knaga poruszył temat dot. propozycji zmiany granic osiedli Kościuszki –Ogrodowa i Jagiełły –Kopaliny. Te dwa osiedla do dnia dzisiejszego nie mają nowych statutów osiedla tak jak to jest w przypadku pozostałych. Dwa lata temu dokonano zmiany w statutach osiedli , jednak te dwa osiedla nie mają nowego statutu gdyż Osiedle Kościuszki –Ogrodowa wniosło wniosek o zmianę granic i w związku z tym nie doszło pomiędzy tymi osiedlami do porozumienia i statuty nie zostały zatwierdzone. Na podstawie art.35 i 40 ust.2 ustawy o samorządzie gminnym powołano nowe osiedla i nadano im nowe nazwy , w tej sprawie rada obecna podjęła uchwałę .W tej uchwale było podane terytorialnie , które ulice będą należały do danego osiedla .Następna częściowa zmiana nastąpiła w roku 1994 nie naruszając statutów i granic tych osiedli .W roku 1995 na wniosek mieszkańców z osiedla Browarna powołano nowe osiedle pn. Zielonka. Następnie radny przytoczył treść zapisu zawartego w Statucie gminy w & 25 z dnia 27 maja 1990 roku a dot. praw własności mienia gminnego w poszczególnych osiedlach. W roku 1999 uchwałą Rady Miejskiej został znowelizowany Statut Gminy i w & 38 jest zapis że wszelkie zmiany na danym osiedlu winny być przeprowadzone jako konsultacje z mieszkańcami danego osiedla. Dwa lata temu Statut gminy został ponownie znowelizowany , jednak zapisy w nim zawarte są powtórzone z dotychczasowych obowiązujących Statutów. W tym statucie są zawarte informacje na temat istniejących zarządów osiedli i są granice tych osiedli , a zmiany terytorialne mogą nastąpić tylko poprzez decyzje mieszkańców danego osiedla. W ubiegłym roku każde osiedle miało prawo dać swoje propozycje dot. zmian osiedli i takie propozycje zostały wniesione przez wszystkie zarządy osiedli. Z dwóch osiedli Kościuszki i Ogrodowa oraz Jagiełły wpłynęły wnioski o zmiany terytorialne .Wniosek Osiedla Ogrodowa poddany był pod obrady na ogólnym zebraniu mieszkańców osiedla Jagiełły i nie wyrażono zgody na zmiany terytorialne osiedla. Nie można w tym przypadku łamać zapisów uchwały .Jeżeli ogólne zebranie mieszkańców nie podjęło decyzji o zmianie granic , a te granice nie są zmienione od 15 lat , więc nie należy poprawiać tego co może być niewłaściwą rozgrywką pomiędzy dwoma osiedlami. Zarząd Osiedla Jagiełły stoi na jednym stanowisku że jeżeli mieszkańcy powiedzieli nie , to nie jesteśmy w stanie dokonać zmian bo granice nie zmieniły się od lat 15 , należy szukać współpracy pomiędzy osiedlami , a nie zmieniajmy granic. W sprawie przebiegu granic osiedla jako przewodniczący Zarządu Osiedla Jagiełły otrzymywał od mieszkańców osiedla Ogrodowa wiele telefonów, że nieprawdą jest że takie granice pomiędzy osiedlami były zawsze ,że nigdy tak osiedla nie były podzielone. Radny Knaga posiada Statut , który mówi że ustawą z dnia 23 lipca 1983 roku o systemie rad narodowych i samorządów terytorialnych Dz.U. Nr 41 poz.185 powołano jednostki pomocnicze gminy czyli osiedla. W miesiącu marcu 1984 roku powstało 5 komitetów osiedlowych , a uchwałą z 28 lutego 1984 roku powstał komitet osiedlowy nr 6 w Brzesku , a w listopadzie zostały im nadane statuty , gdzie określono jakie ulice wchodzą w poszczególne komitety osiedlowe. Podział ten jest jasny i nie mamy co więcej na ten temat dyskutować. W tym temacie dwa zarządy osiedla w tej sprawie spotykały się dwa razy. Przedstawił jakie na tym zebraniu zapadły decyzje .Jeżeli byłaby dobra wola tych osiedli i wyrównanie granic nastąpiłoby tymi ulicami co podano ,to należałoby poprawić granicę osiedla poprzez część granicy osiedla Kościuszki pomiędzy ulicą Kosynierów a Leśną ,gdzie terytorialnie przylega do osiedla Kościuszki –Ogrodowa. Nie wiadomo jednak jaka będzie wola mieszkańców tam zamieszkujących. Radny Krzysztof Ojczyk w nawiązaniu do sprawozdania złożonego przez przewodniczącego komisji Gospodarki Komunalnej zapytał czy komisja zajmowała się na swoim posiedzeniu rzeczywistymi problemami dot. Spółki MPK .Czy Pan Burmistrz przedstawił komisji jakieś koncepcje dalszego funkcjonowania Spółki MPK na lata następne. W tym temacie odbyła się sesja i w tym kierunku winno się coś robić. Ponadto komisja zajmowała się tematem dot. ustalenia wielkości czynszów lokali pod wynajem będących w zarządzie MZGM.W miesiącu grudniu ub. roku zaproponował aby rozeznać sytuacje czy te lokale które są przeznaczane na wynajem nie mogą być zaadoptowane np. na mieszkania socjalne lub komunalne. Może należy zorganizować wizje radnych na tych lokalach , aby przeglądnąć to mienie komunalne i samemu się przekonać czy są takie możliwości. Wg. radnego wynajmowanie tych lokali za przysłowiową złotówkę jest pozbawione sensu. Radny Krzysztof Dudziński zwrócił się z zapytaniem do radnego Knagi czy statut osiedla jest wyższą wartością niż Uchwała , osiedle Ogrodowa podjęło uchwałę aby zmienić granice , osiedle Jagiełły powołuje się na Statut , to rzeczywiście który dokument jest ważniejszy ? Pan Knaga podaje tylko jeden argument że od 16 lat nie była granica osiedla zmieniana i jest to tylko jeden argument .Nic Pan Radny Knaga nie wspomina że miała to być granica wzdłuż projektowanej drogi Brzezowieckiej. Ponadto radny poprosił o wyjaśnienie czy została już uregulowana sprawa dot. zamiany działki pomiędzy Browarem a gminą na której jest zlokalizowany budynek poczty na ul. Browarnej. Sprawa była poruszana na posiedzeniu komisji Oświaty przy omawianiu tematu dot. budynku Kina Bałtyk. Pan Prezes TARR poinformował że była mu złożona propozycja zamiany , za budynek kina miałby otrzymać działkę z budynkiem poczty. Jeżeli sprawy nie są jeszcze dograne z prawem własności to na jakiej podstawie składa się takie propozycje . Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła ,że nie powinniśmy traktować terenu osiedli w mieście jako części państwa federalnego , bo z wypowiedzi pana radnego Knagi wynika że granice sa bardzo ważną i niesłychaną rzeczą. Jako mieszkanka osiedla tak ona jak i większość mieszkańców nie ma pojęcia gdzie ta granica przebiega .Teraz okazuje się że ta granica przebiega środkiem łąki , która jest stale zaśmiecona .Konflikt osobowy pomiędzy przewodniczącymi będzie się przedłużał .Wydaje się że taka mowa o antagonizowaniu społeczeństwa jest specjalnie podsycana .Mieszkańcom jest obojętne gdzie ta granica przebiega , wszyscy czują się mieszkańcami Brzeska. I nie należy tworzyć niepotrzebnego sporu. Następnie radna Cader ustosunkowała się do tematu poruszonego przez radnego Kubasa a dot. lokalizacji nowego budynku biblioteki. Radna Jadwiga Kramer stwierdziła ,że dziś nie powinno być dyskusji na temat granic osiedli .Już ponad rok temu wnioskowała o zwołanie spotkania przewodniczących Zarządów Osiedli i spór załatwić. Mieszkańcy tych osiedli nie są skonfliktowani , nie wie kto jest odpowiedzialny za taki spór .Realizacja wniosku komisji Prawa dot. zwołania spotkania przewodniczących zarządów osiedli i wyjaśnienia sobie kwestii związanych z granicami ,i co miało wpływ aby te granice tak przebiegały pozwolą na zakończenie sporu , na pewno przewodniczący Zarządów dogadają się między sobą, wykażą wiele dobrej woli ze swojej strony .Takie spotkanie w tych tematach winno być dawno zwołane , a spór zakończony. Radna Agata Brzeska-Lebiecka zgłosiła formalny wniosek o zamkniecie dyskusji. Wszystkie sprawy są ważne .Ważny jest temat budowy nowego budynku dla biblioteki , ustalenie granic osiedla i na takie ważne tematy można zwołać odrębne posiedzenie sesji . Radny Edward Knaga w nawiązaniu do wypowiedzi radnych dot. ustalenia granic osiedla , wyjaśnił że granice osiedla dla mieszkańców są bardzo ważne , bo na zebraniach osiedlowych mieszkańcy decydują co na tych placach i miejscach może powstać. Jeżeli granice są ustalone Uchwałą Rady Miejskiej jako najważniejszego organu gminy to należy je respektować. Mieszkańcy osiedla wiedzą gdzie te granice przebiegają . Radny Zdzisław Grodny udzielił odpowiedzi radnemu Krzysztofowi Ojczykowi na temat odbytej przez komisje wizji lokalnej na bazie MPK. Nie dokonywano tam żadnej kontroli ,odbyto jedynie wizję lokalną porządkową i na jej temat udzielił informacji w czasie składanego sprawozdania z komisji. Na temat dalszych losów spółki MPK była debata na sesji i każdy z radnych mógł wziąć udział w tej debacie. 31 marca jest planowane posiedzenie komisji Mieszkaniowej i po uzyskaniu zezwolenia pana Burmistrza ta komisja może dokonać wizji lokali komunalnych przeznaczonych na wynajem . Ad.5.Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie z poprzedniej sesji. Informacje przedstawił Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła (informacja stanowi załącznik do protokołu ). Ad.6. Analiza stanu bezpieczeństwa publicznego w Gminie Brzesko Informację wg. załącznika do protokołu złożył przedstawiciel Komendanta Powiatowego Policji w Brzesku Roman Gurgul. Informację dot. wpływu spraw karnych , wykroczeniowych i karno-skarbowych do Sądu Rejonowego w Brzesku za 2004 rok przedstawił wg. załącznika do protokołu Wiceprezes Sądu Rejonowego w Brzesku Zbigniew Małysa. W nawiązaniu do złożonych sprawozdań radni zadawali pytanie dot.: Radny Zdzisław Grodny Mało widocznej profilaktyki w służbie policji dot. głownie zakrywania twarzy przestępcom doprowadzanym na rozprawy sądowe przez policję, Jakie są efekty wykrywania przestępstw przy pomocy monitorowania miasta kamerami , Jaki jest obecnie stan zaawansowania robót przy budowie strzelnicy kulowej w Brzesku Na podstawie wizji lokalnej na komendzie policji stwierdził że nastąpił duży postęp jeśli chodzi o lepsze wyposażenie policji w sprzęt biurowy i meble, Cieszy wszystkich fakt dobrych wyników naszej brzeskiej policji w wykrywalności przestępstw , za to serdecznie dziękuje. Radna Janina Drużkowska –Cader Poruszyła problem związany z bezpieczeństwem publicznym mieszkańców Brzeska , a głównie z powodu powracających do Brzeska osób które odbywały wyroki za morderstwo. Są to 2 osoby bardzo niebezpieczne skazane wyrokiem Sądu za morderstwo. Ten problem zgłaszała na posiedzeniu komisji Prawa i Porządku Publicznego, uzyskała również odpowiedź z MOPS że te osoby mają kuratorów . Z informacji Prezesa Sądu dowiedziała się że są to osoby , które odsiedziały kary i z punktu widzenia prawa są pełnoprawnymi obywatelami i nikt nie ma nad nimi żadnej pieczy. Mieszkańcy osiedla na którym te osoby mieszkają bardzo się boją , ona sama tym problemem się przejmuje i myśli jak ten problem załatwić i co powinniśmy jako samorząd zrobić wspólnie w takich sytuacjach. Jeżeli taka osoba pije alkohol i przebywa w takim środowisku a przez okres pobytu w więzieniu jeszcze się lepiej wyedukował , to możemy poważnie przypuszczać że w naszym środowisku żyją osoby , które mogą zrobić to po raz drugi. Wydaje się że my jako przedstawiciele samorządu winniśmy to brać pod uwagę w sposób poważny. Nie umie sama odpowiedzieć na pytanie co w takich sytuacjach mógłby zrobić samorząd. Myśli ,że w innych miastach jakieś rozwiązania , w sensie profilaktyki przeciwdziałania takiemu zjawisku są praktykowane . Należy podjąć działania zapobiegające ewentualnym tragediom i zwiększyć poczucie bezpieczeństwa mieszkańców. Radny Edward Knaga stwierdził że w ostatnich latach poprawiło się bezpieczeństwo na osiedlu Jagiełły i nie tylko. Jednak nie wszystko jest tak jak być powinno , jako przewodniczący osiedla ma częste kontakty z dzielnicowym i w tym zakresie współpraca układa się dobrze. W całej jednak pracy brakuje jednak tego , aby funkcjonariusz policji który ma czuwać nad bezpieczeństwem ale pracuje w innym pionie , nie reaguje na występujące zagrożenie .Jest to prawda że wiele funkcjonariuszy policji na takie zagrożenia nie reagują, jako radny ma przykłady bezpośrednio ze śródmieścia jak i osiedla Jagiełły. Następnie Pan Knaga przedstawił temat uciążliwości parkowania TIRÓW na osiedlu i interwencji w tej sprawie na policji , nie należy się bać kogoś ukarać za takie wykroczenie. Policja ma dużo pracy i dlatego za takie drobne przewinienia i uchybienia może karać np. straż miejska .Dlatego zgłosił wniosek o rozważenie możliwości powołania w Brzesku Straży Miejskiej. Straż Miejska kosztuje nie mało ale wiele jest takich spraw porządkowych drobnych na które policja nie reaguje jak np. nie odmiecione chodniki , dzikie wypuszczanie ścieków , poprzewracane znaki drogowe , niosące zagrożenie życia i śmierci kierowców. Pani Katarzyna Pacewicz-Pyrek zawnioskowała o rozważenie w jak najszybszym czasie możliwości przydzielenia na osiedle Brzezowieckie policjanta dzielnicowego. Jest to jedno z największych osiedli w mieście , na ostatnim zebraniu osiedlowym mieszkańcy zwracali na ten fakt uwagę dzielnicowy jest potrzebny ,winien on znać mieszkańców i ich problemy bo to jest jego rola. Nie może to być osoba z przypadku , a taką pracę też ktoś musi wykonywać. Ponadto Pani Przewodnicząca zwróciła uwagę ,że policja nie reaguje na wszystkie zgłoszenia , jako przykład podała brak reakcji policji na jej osobisty telefon dot. udzielenia pomocy pijanemu człowiekowi , który leżał na drodze przy minus pięciostopniowym mrozie i tylko dzięki pomocy jej i jej mężowi ten człowiek przeżył. Radny Marian Czarnik poruszył problem dot. nie przestrzegania przez kierowców TIRÓW na terenie sołectwa Wokowice znaków drogowych. Ustawione znaki ograniczają tonaż samochodów do 12 ton , a samochody przejeżdżające przez Wokowice wożą ładunek przekraczający nieraz i 80 ton. Zawnioskował o częstsze kontrole policji w tym zakresie gdyż samochody bardzo niszczą drogi , a przecież wyznaczone zostały drogi dojazdowe do żwirowni. Tak samo wygląda sprawa ze znakami dot. ograniczenia szybkości, zgłaszał ten fakt dzielnicowemu , prosi aby zdjąć te znaki ,a jeżeli nie to przynajmniej dopilnować aby były one przestrzegane. Radny Czarnik podziękował Komendantowi policji za zwiększenie ilości nocnych patroli policyjnych na terenie sołectwa Wokowice. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska – poprosiła o podanie w których miejscach w północnej części gminy Brzesko najczęściej zdarzają się wypadki drogowe . Ponadto zwróciła się do Pana Burmistrza o rozważenie możliwości wybudowania chodnika dla dzieci na odcinku drogi w Szczepanowie od szkoły w kierunku Sterkowca .W tej inwestycji winien partycypować również powiat. Radna Apolonia Warzecha zawnioskowała o zwiększenie kontroli policji na ulicach w Jadownikach , chodzi głównie o ul. Staropolską i Małopolską gdzie również obowiązuje zakaz poruszania się TIRÓW ale jest on nie przestrzegany Drogi co roku są remontowane i odwrotnie niszczone przez ciężkie samochody. Pan Komendant Roman Gurgul wyjaśnił że policja przywiązuje bardzo dużą uwagę do profilaktyki , wszędzie te zasady sa realizowane .Następnie udzielił odpowiedzi radnym na zadane pytania dot. monitorowania miasta Brzeska i karania sprawców przestępstw , lepszego wyposażenia policji w sprzęt i urządzenia biurowe , braku w mieście parkingu dla ciężkich samochodów –jest to problem nie tylko osiedla Jagiełły ale całego miasta , przydzielenia policjanta dzielnicowego dla potrzeb osiedla Brzezowieckie, do końca miesiąca maja ten problem ostanie rozwiązany , nie realizowania przez policje zgłoszeń od mieszkańców –wyjaśni te zagadnienia a o sposobie załatwienia poinformuje Panią przewodnicząca Pacewicz –Pyrek. Temat ograniczenia szybkości i tonażu ciężkich samochodów na trasie Brzesko -Jadowniki-Wokowice jest znany policji , obecnie jest rozważana możliwość umieszczenia na tej trasie fotoradaru i na tej podstawie karanie winnych. Jeżeli chodzi o osoby opuszczające zakłady karne po odbytych wyrokach, na to policja nie ma wpływu co te osoby później robią .Kodeks Karny nie przewiduje potem jakiś sankcji i środków zapobiegawczych w osobie kuratora. Policja może się tylko zainteresować co ta osoba robi lub w jakim środowisku przebywa ale na tym rola policji się kończy. Prowadzone są patrole policyjne w okolicach dyskotek , jednak na ten fakt policja zwróci jeszcze szczególną uwagę. Pan Prezes Sądu Rejonowego Zbigniew Małysa wyjaśnił radnej Cader ,że dopóki nie zmienią się przepisy i kodeksy nic sąd ani policja nie może zrobić w stosunku do osób opuszczających zakłady karne po odbytych wyrokach. Sąd nie ma żadnych możliwości reagowania ani nałożenia dozoru kuratorskiego w przypadku gdy skazany odbył karę do końca czyli do ostatniego dnia. Takie możliwości byłyby gdyby była to kara w zawieszeniu albo gdyby sąd zwolniłby tą osobę warunkowo ,przedterminowo i kara nie byłaby odbyta do końca. W przypadku gdy skazany odbył karę do końca to niema czegoś takiego w obowiązujących przepisach jak nadzór kuratorski , jesteśmy w tym przypadku bezradni i sąd nie jest w stanie tej sytuacji zaradzić nie ma przepisów prawa w tym przypadku , wyrok jest prawomocny i nie można nad tym dyskutować, można mieć jedynie prośbę do policji o częstsze kontrole policyjne. Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił się z prośbą do radnych aby pomóc policji w zakupie komputerów .Są w budżecie środki finansowe z zezwoleń za sprzedaż napojów alkoholowych , może z tych środków można wygospodarować kwotę 8 tysięcy złotych na zakup przynajmniej 2 zestawów komputerowych. Radny Tadeusz Pasierb uważa że winna nastąpić koordynacja pomiędzy zakładami pracy .W wielu zakładach są nieczynne komputery i można je przekazać innym jednostkom , musi być w tym przypadku trochę większa inwencja ze strony komendy. Następnie radny udzielił wyjaśnił dot. sposobu utrzymania dróg na terenie gminy . Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła złożył podziękowania Przedstawicielom Sądu, Policji i Prokuratury za przygotowanie i złożenie radzie informacji. Radna Agata Brzeska-Lebiecka zgłosiła wniosek o 30 minutowa przerwę. Wniosek przyjęty 15 za, 3 wstrzymujące Obrady po przerwie Ad.7.Analiza i ocena zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży w gminie Brzesko Analizę wg. załącznika do protokołu przedstawił Naczelnik Wydziału Edukacji Kultury i Sportu UM Józef Cierniak Ad.8. Podjecie uchwał w sprawach: 1.zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na 2005 rok Skarbnik Gminy Wanda Prus objaśniła projekt uchwały Radny Krzysztof Ojczyk zadał pytania dot.: zwiększenia planu dochodów w dziale 756 , w tym dziale są środki finansowe z tytułu wpływu opłat za zezwolenia alkoholowe i opłaty za zajęcie pasa drogowego , radny poprosił o wyjaśnienie jakie są to kwoty w rozbiciu na te dwa zadania. Ile środków zebrała gmina w porównaniu z rokiem poprzednim, jeśli chodzi o środki z tytułu zajęcia pasa drogowego po wprowadzeniu nowej uchwały. W dziale 900 Gospodarka komunalna jest kwota 4,500 złotych jako kara od Spółki BZK za 9 dniową zwłokę w zbieraniu worków z poboczy dróg. Jest to zbyt długi okres czasu , w związku z tym zwrócił się z zapytaniem do Burmistrza Dobranowskiego , w jaki sposób Spółka chce zarabiać skoro nie przestrzega warunków umowy. W dziale 600 zwiększenie planu wydatków na drogi , część środków jest przeznaczona z budżetu , a druga część ze środków pozabudżetowych. Czy w tej chwili jest już wiadome ile tych środków będzie przyznanych , a co będzie wówczas jeżeli tej dotacji nie otrzyma gmina i co się stanie z tymi ulicami na których miały być te pieniądze przeznaczone. Jest sceptykiem jeśli chodzi o możliwość pozyskania tych środków i co będzie wówczas jeśli tych środków nie pozyskamy. W dziale 900 jest zawarta kwota 1621 tysięcy na zwiększenie planu wydatków majątkowych , poprosił o szersze. wyjaśnienia w tym temacie . Radny Krzysztof Dudziński zapytał czy pan Burmistrz nie jest zaniepokojony wysokim deficytem budżetowym ,oraz bardzo wysokim wskaźnikiem procentowym zadłużenia gminy. Radny Dudziński zwrócił się również z zapytaniem do Pani Skarbnik Gminy czy w historii jej pracy w Gminie na stanowisku Skarbnik a , zdarzyło się że ten deficyt budżetowy był taki duży jak obecnie . Radna Jadwiga Kramer – poprosiła o wyjaśnienie czy na dzień dzisiejszy są zbilansowane w gminie potrzeby w zakresie budownictwa socjalnego , ile rodzin trwale nie płaci czynszu z MZGM i SM , jeśli takich danych nie ma to należy je zebrać. W budżecie zaplanowano środki finansowe na budowę budynku socjalnego w którym będzie 7 mieszkań a z informacji jakie posiada wynika ,że 70 mieszkań będzie mało .Takie potrzeby w zakresie budownictwa socjalnego powinny być określone , zadała to pytanie w kontekście dzisiejszych zmian budżetowych abyśmy umieli na następnej sesji czy komisji rozmawiać o problemie. Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła że uchwała którą dzisiaj podejmujemy w określonej sytuacji budżetowej , jest ważna gdyż dosyć pokaźnie zwiększa deficyt budżetowy gminy i rysuje nam się sporo lat długu. Stajemy w takiej sytuacji finansowej że nie będziemy mogli wprowadzać nowych zadań do budżetu i dodatkowych zmian dopóki nie będzie dodatkowego przypływu środków finansowych.. Wobec tego jakie będą możliwości finansowe gminy aby móc wprowadzać nowe inwestycje do budżetu a tym samym możliwość uzyskania środków z funduszy pomocowych. Odpowiedzi na zadane pytania udzieliła Skarbnik Gminy Wanda Prus Pani skarbnik wyjaśniła zapytania radnego Krzysztofa Ojczyka środki finansowe za zajęcie pasa drogowego ujęte w projekcie budżetu i w uchwalonym budżecie wynosiły 300 tysięcy złotych i są one zbilansowane. Nie jest możliwe zbilansować środki uzyskane w roku ubiegłym ponieważ sposób ich rozliczania był inny , inna była procedura rozliczania .W tej kwocie 300 tysięcy złotych nie ma środków alkoholowych , środki alkoholowe gdyby były jako przychód tegoroczny ze zwiększonych opłat on będzie na pewno się zwiększał w ciągu roku , pani skarbnik zaznaczyła wcześniej ,że kwota 66 tysięcy to są środki z salda roku ubiegłego .Środki te są pokazane w załączniku nr 1 w przychodach i rozchodach w wolnych środkach , czyli przywraca się je z nadwyżki budżetowej i ona wtedy jest po stronie przychodów , a te środki nie mogą być przeznaczone na inne cele. Kwota 4,500 złotych jaka wpłynęła do budżetu od Spółki BZK jako kara za niedotrzymanie warunków umowy , na pewno wynika to z zawartych umów pomiędzy gminą a Spółką , które określają jakie kary mogą być nałożone za nierzetelne wykonywanie pracy . Nikt na dzień dzisiejszy nie wie czy gmina otrzyma kwotę 450 tysięcy złotych jako dofinansowanie do remontu dróg. Wykonawca przywraca nawierzchnie drogi do stanu poprzedniego w tej części w której została uszkodzona z powodu budowy kanalizacji. W tym przypadku chodzi o nowe nawierzchnie ulic , aby zmodernizować te główne arterie ale na to potrzeba bardzo dużych pieniędzy dlatego wystąpiono z wnioskiem .Jeśli środków nie otrzymamy to w ciągu roku będzie rada widzieć czy stać ją na dołożenie środków budżetowych na to zadanie w całości czy też nie a są to nakłady znaczące i wysokie. Zabezpieczenie środków finansowych w wysokości 1625 tysięcy złotych na podatek VAT ,wynikło to ze wzrostu wskaźnika euro, a głownie z podatku VAT.W tym przypadku funduszy unijnych jest różnie , niektóre środki są zwolnione od podatku VAT , a niektóre nie ,cały czas są pertraktacje , a sprawa jest ruchoma .Co chwilę przepisy unijne są zmieniane , dlatego też gmina nie zabezpieczyła przy uchwalaniu budżetu tej kwoty i zachodzi konieczność jej zabezpieczenia. Nie ma wyjścia ta kwota musi zostać dołożona z budżetu ponieważ faktury za wykonane prace cyklicznie spływają do gminy .Burmistrz wystąpił jeszcze z zapytaniem do Urzędu Skarbowego ,o interpretacje czy nie dałoby się tam zastosować stawki 7 % VAT .Jeżeli by się to udało aby podatek był 7 % to wówczas będziemy schodzić z kosztów . Odpowiedź radnemu Krzysztofowi Dudzińskiemu Do chwili obecnej nie zdarzyło się aby tak wysoko gmina była zadłużona ale nie było też takich możliwości pozyskiwania pieniędzy z zewnątrz , które jak gdyby wymusiły tą okoliczność , trudno jest pozbawić się takich wysokich środków i zaprzepaścić możliwości ich zdobycia. Perspektywa na przyszłość nie jest na pewno bardzo optymistyczna , ale ma nadzieje że radni podejmują decyzje z pełną świadomością i należy się zatrzymać z wnoszeniem nowych wniosków do budżetu .Nowy budynek dla biblioteki jest bardzo ważny , ale na koniec roku będziemy wiedzieć ile kredytów zostało spłaconych , czy uda nam się spłacić więcej niż to było zaplanowane , może pokażą nam się jakieś inne dodatkowe dochody. Należy mieć również na uwadze fakt ,że dochody gminy nie muszą wcale być takie wysokie jak są zaplanowane , jeśli tak nie będzie to będziemy zmuszeni zahamować w realizacji jedno z zadań inwestycyjnych tych które mogłyby poczekać z realizacją. Odpowiedź radnej Jadwidze Kramer Należności za odszkodowania dla Spółdzielni Mieszkaniowej , obecnie nie ma przygotowanego takiego bilansu .Będzie taki bilans przygotowany w stosunku do SM i naszych zasobów komunalnych , będzie ten temat analizowany, na razie nie są to zawrotne kwoty ,ale na pewno będą się powiększały bo tych osób przybywa .Jeżeli uda się gminie wybudować budynek socjalny to na pewno on złagodzi występującą złą sytuację w zakresie mieszkalnictwa socjalnego .Może gmina sprzeda jakiś budynek z zasobów komunalnych a uzyskane środki przeznaczy na budowę nowego . Pani Skarbnik ma nadzieję że po uzbrojeniu osiedla Pomianowski Stok na pewno wpłyną do budżetu znaczące dochody ze sprzedaży działek na tym osiedlu , te dochody są już brane pod uwagę przy konstrukcji projektu budżetu i wielkich nadmiarów na pewno nie będzie z tego tytułu. Burmistrz Bogdan Dobranowski udzielił odpowiedzi na zapytania radnych dot. : Kary nałożonej na Spółkę BZK z tytułu nie dotrzymania warunków umowy a dot. opóźnień w rozwiezieniu kalendarzy informujących o terminach wywozu nieczystości . Nikt nie ma pewności że otrzymamy środki finansowe na remont ulic w centrum miasta .Przygotowywując wniosek nigdy nie mamy pewności że te środki otrzymamy , ale musimy mieć optymizm i składać kolejne wnioski jak tylko pojawią się programy pomocowe. Jeśli chodzi o zabezpieczenie środków na podatek VAT to całkowicie się zgadza z wypowiedzią pani skarbnik , gdyż nigdy nie wiemy czy ten podatek zostanie nam zwrócony , jak np. wodociąg w Buczu gmina nie wie czy ten podatek zostanie nam zwrócony jako koszt kwalifikowany. Ten problem dotyczy całej Polski a Unia nie chce dawać na podatek VAT ale musimy mieć nadzieję że w przypadku SAPARDU i PHARE III ten podatek nie będzie taki wysoki. Wydział merytoryczny posiada zestawienie dot. potrzeb w zakresie mieszkań socjalnych , zostanie ono uaktualnione i przedstawione na posiedzeniu merytorycznej komisji. Radny Krzysztof Ojczyk stwierdził że źle się stało że kwota na podatek VAT nie została zaplanowana w budżecie , tak się nie powinno robić , a wniosek do Urzędu Skarbowego o opinię w sprawie obniżenia stawki tego podatku winien zostać wysłany w ubiegłym roku .Poprosił o podanie jak przebiega realizacja budżetu od strony dochodów za I kwartał br. Burmistrz Jan Musiał udzielił wyjaśnień radnym w temacie zabezpieczenia środków budżetowych na podatek VAT jw. Radny Krzysztof Dudziński zdaje sobie sprawę jakie gmina poniosła wysiłki w pozyskanie środków na budowę kanalizacji i zawsze na sesji i komisjach podkreśla to że rzeczywiście jest to dobry krok. Ale jasno musimy sobie powiedzieć , że przez to będzie nas stać tylko w maleńkim zakresie na coś innego .Za chwilę będziemy podejmować uchwałę o ograniczeniu wpływu podatku od nieruchomości do budżetu , mimo iż ten budżet jest taki napięty. Ten podatek jest drobną kwotą ale właśnie z takich kwot składa się cały nasz budżet. Kanalizacja jest bardzo potrzebna , ale jasno należy mówić że potem przez pewien okres czasu nie będzie nas na nic stać. Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił że budowa kanalizacji jest wpisana w plan rozwoju i Strategię Rozwoju Gminy Brzesko i jest to priorytet. Kosztem innych zadań nasza gmina będzie skanalizowana w bardzo dużym procencie i to jest nasz sukces i ważna rzecz .Inwestycje muszą być przyhamowane w realizacji w latach następnych , ale dużą przesadą jest mówienie że nie będzie nas stać na nic. Będzie nas stać na wiele innych rzeczy . Skarbnik Wanda Prus wyjaśniła że w tej chwili jest niemożliwe podanie jakie są wpływy do budżetu z tytułu podatków gdyż obecnie sa rozliczane kwitariusze a sprawozdanie będzie dopiero 20 kwietnia .Wpływy w I kwartale są zawsze bardzo wysokie z tytułu podatków , ale rzadko kiedy osiągano wpływy w I kwartale 28 % .Środków na koncie jest niewiele , systematycznie spływają faktury i dlatego pojawia się pilna potrzeba uzyskania pożyczki Z NFOS , oraz wydania obligacji. Obligacje mogą być wyemitowane w ciągu 3 tygodni . Następnie Z-ca przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały , który został przyjęty 15 za, 6 wstrzymujących. UCHWAŁA NRXXIX/ 183/2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na 2005 rok /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 2)projekt uchwały w sprawie emisji obligacji Gminy Brzesko, Skarbnik Gminy Wanda objaśniła projekt uchwały Radny Stanisław Turlej zapytał czy te informacje ,które przekazała radnym na temat 3 projektów uchwał budżetowych zastępuje sporządzenie nawet najprostszego uzasadnienia do projektu uchwały. W Statucie jest wyraźnie napisane że uchwała winna mieć uzasadnienie. Łącznie w tych 3 projektach jest zawarta kwota 16.100 tysięcy złotych , i nie ma nawet krótkiego uzasadnienia .Dobrze że pani skarbnik objaśniła te projekty , ale lepiej byłoby aby było uzasadnienie na piśmie . Radny Krzysztof Ojczyk poprosił aby pani skarbnik wytłumaczyła zapis zawarty w pkc.2 & 1 a dot. nabycia obligacji przez określoną liczbę osób .Jak się ten zapis ma do byłej emisji obligacji ,oraz w pkc.5. jest zapis o zabezpieczeniu obligacji , co to znaczy że obligacje nie będą zabezpieczone. Pani Skarbnik Wanda Prus wyjaśniła ,że poprzednia emisja obligacji była o wyższej wartości , było to 96 obligacji po 100 tysięcy złotych każda .Te wszystkie zapisy są ściśle wyciągnięte z przepisów prawa o obligacjach ,nie wnosi się nic nowego nie można tam nic dodawać bo to jest ścisły przepis i takie paragrafy muszą być tu ujęte. Dlatego bank nam przysyła wzór a my tylko dostosowywujemy pewne parametry. Obecnie wartość jednej obligacji jest na kwotę 100 złotych dlatego że nie będą te obligacje posiadały formy dokumentu .Przy tamtych obligacjach o takiej wartości bank musiał wydawać odpowiednie papiery dokumentujące to i przyjeżdżać do każdej jednostki i było to dla nich kłopotliwe. Mowa jest w projekcie o 300 osobach , jest to bariera której przekroczenie musiałoby być na rynek publiczny a te obligacje nie idą na rynek publiczny ,są one skierowane nie więcej niż do 300 osób bo taki jest przepis. Obligacje nie są zabezpieczone bo bank mógłby zażądać od gminy gwarancji, ale im wystarcza nasza wiarygodność .Rozprowadzanie obligacji to jest sprawa banku, bank wykupuje obligacje ,emituje je i stara się o sprzedaż, my dostajemy żywą gotówkę. W ubiegłym roku odsetki od obligacji wynoszą około 700 tysięcy złotych. Podjęta uchwała zostanie przekazana do RIO celem wydania opinii o możliwości spłaty tej emisji i do banku ,który przygotuje ścisłą formę umowy , określone zostaną umowne terminy i otrzymamy pieniądze na konto. Jeśli gminę będzie na to stać to z każdej emisji w każdej chwili może wykupić obligacje . Radny Zbigniew Mastalerz stwierdził ,że w uchwale jest napisane że wydatki majątkowe są na kwotę 7600 tysięcy , a obligacje emitujemy na kwotę 9600 tysięcy , poprosił o wyjaśnienie na co zostanie przeznaczona pozostała kwota . Skarbnik Gminy Wanda Prus wyjaśniła że w tym roku gmina emituje obligacje tylko do kwoty 7600 tysięcy bo tyle nam potrzeba ,pozostałą kwotę 5900 tysięcy otrzymamy z pożyczki z NFOS ,9000 tysięcy złotych z WFOSiGW i to jest wszystko pod kanalizację I,II i III etapu .W przyszłym roku również gmina będzie musiała zaciągać kredyty , skoro emitujemy obligacje to możemy je emitować również w latach następnych , dlatego wzięliśmy awansem na rok następny obligacje na kwotę 2 mln złotych. Radny Zbigniew Mastalerz w nawiązaniu do wypowiedzi pani skarbnik stwierdził, że z wypowiedzi wynika że ta kwota 2 mln złotych będzie przeznaczona na inne wydatki niż na te związane w roku bieżącym na budowę kanalizacji . Radna Anna Kądziołka-Kukurowska poinformowała ,że obecna rada będzie wspólnie jeszcze rok , gmina bardzo wysoko się zapożycza , przekazuje bardzo duże pieniądze na odsetki . Zapytała czy te wszystkie pożyczki są na dzień dzisiejszy nieodzowne bo musimy je spłacać, ci którzy przyjdą po nas będą mieć zamknięte drzwi i nie będą mieli możliwości żadnego ruchu. Fundamentalną sprawę będzie przede wszystkim spłata tych zaciągniętych długów. Jak będzie wyglądać kanalizacja w Buczu ,Szczepanowie będziemy się wszyscy topić bo kanalizacja będzie w szczerym polu. Na pewno wcześniej czy później te działki będą sprzedane pod budowę , ale na dziś jesteśmy nie w porządku w stosunku do tych , którzy po nas przyjdą. jest w radzie od roku 1990 i nie przypomina sobie aby przed rokiem 2002 rada zostawiła taki wielki dług . Kanalizacja winna być wybudowana tam gdzie są zabudowania , ale nie w szczerym polu. Ponadto radna stwierdziła ,że Pani Skarbnik nie powinna być na dzień dzisiejszy odwoływana , powinna odejść razem z radnymi na koniec kadencji i ten ciężar z nami nieść. Uważa że jeżeli wszyscy uważają że postępujemy dobrze , to każdy winien odpowiedzieć w swoim sumieniu .Jej się wydaje że rada robi źle , będzie potrzeba wybudowania drogi , oświetlenia itp. to kasa będzie pusta a odsetki musza być spłacane. Poprosiła pana burmistrza o wyjaśnienie kiedy mieszkańcy północnej części gminy będą mieć kanalizację . Burmistrz Jan Musiał udzielił odpowiedzi na zapytania radnej Kukurowskiej , stwierdził że ta wypowiedź radnej winna być wypowiedziana przy konstrukcji budżetu .Z wypowiedzi radnej wnioskuje że zamiast w chwili obecnej kanalizowania północnej części miasta i innych terenów było kanalizowane Mokrzyska ,Szczepanów ,Bucze to radna byłaby zadowolona i tej wypowiedzi by dzisiaj nie było . Radna Anna Kądziołka-Kukurowska wyjaśniła ,że nie wolno kanalizować pustych pól , a kanalizować te miejscowości gdzie są zabudowania .Czy mówi źle , że zostawiamy tych którzy przyjdą po nas za kilka miesięcy z tak wielkim długiem , chyba nie. Dobrze będzie że nasza gmina będzie skanalizowana w 70 % , ale wg. mapy skanalizowane są tylko pola na Pomianowskim Stoku , które wcześniej czy później będą dopiero sprzedane. Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił treść projektu uchwały został przyjęty 15 za, 4 przeciw, 1 wstrzymujący UCHWAŁA Nr XXIX/184/2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad nich zbywania nabywania i wykupu. (Uchwała stanowi załącznik) 3) Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z NFOS i GW w Warszawie na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. ”Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko –etap III” Pan Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały został przyjęty 17 za, 4 wstrzymujące Uchwała Nr XXIX/185/2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie zaciągnięcia pożyczki z NFOS i GW w Warszawie na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. ”Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko –etap III” /uchwała stanowi załącznik do protokołu 4.Projekt uchwały w sprawie przyjęcia pożyczki z NFOSiGW w Warszawie na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko-Etap III” Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił treść projektu uchwały został przyjęty 15 za, 4 wstrzymujące UCHWAŁA Nr XXIX/186/2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie przyjęcia pożyczki z NFOSiGW w Warszawie na finansowanie zadania inwestycyjnego pn. Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko-Etap III”. 5. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z WGOSiGW w Krakowie na finansowanie zadania inwestycyjnego pn.” Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko –etap I”. Radny Krzysztof Ojczyk poprosił o wyjaśnienie co to znaczy „Rozwój Gospodarczy –etap I” czy jest to zadanie nowe czy już zakończone . Skarbnik Gminy Wanda Prus wyjaśniła ,że zakończenie zadania I etapu nastąpi w miesiącu czerwcu , gmina musi zabezpieczyć środki finansowe własne w wysokości 1.500 tysięcy złotych na zapłacenie faktur , zadanie jest jeszcze nie zakończone .W obligacjach zostanie zabezpieczona kwota 600 tysięcy złotych , a reszta środków będzie pochodzić z dochodów własnych gminy .Są przesłanki że ta pożyczka może nam zostać umorzona , ale aby to się stało musi być widoczny efekt .Gdy będą spełnione wszystkie warunki to umorzenie może wynieść nawet 15 %. Pan Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił treść projektu uchwały został przyjęty 17 za, 4 wstrzymujące UCHWAŁA Nr XXIX/187/2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie w sprawie zaciągnięcia pożyczki z WGOSiGW w Krakowie na finansowanie zadania inwestycyjnego pn.” Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko –etap I”. /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 6. Projekt uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy związane z realizacją nowych inwestycji na terenie Gminy Brzesko , radny Krzysztof Dudziński przypomniał ,że jest członkiem 3 komisji i na wszystkich posiedzeniach głosował za podjęciem przedmiotowej uchwały . Uchwała w sprawie zmian w budżecie , nie była omawiana na pierwszej jego komisji , na drugiej weszła z marszu do porządku obrad –czego on bardzo nie lubi , a na trzeciej komisji projekt był omawiany. Chce zapytać czy nie jest to ironia losu teraz podejmowanie tej uchwały w sprawie zwolnień , kiedy wszyscy jesteśmy zaniepokojeni zadłużeniem budżetu .Obecnie podejmując taką uchwałą może zrodzić się zły oddźwięk społeczeństwa w stosunku do niej .Dlatego zwrócił się do radnych o zastanowienie się nad przyjęciem tej uchwały , chociaż osobiście radny Dudziński jest zwolennikiem jej podjęcia . Ta uchwała będzie obowiązywała tylko jeden rok , czy nie lepiej byłoby aby wstrzymać się z podjęciem na rok i przyjąć w roku 2007 uchwałę kompleksową. Czy tą uchwałą odniesiemy jakiś skutek to ma do tego wątpliwości. Radny uzyskał również informacje ,że są miasta podobne do Brzeska gdzie mają wszystko przygotowane ,parki inwestycyjne i wszelkie ulgi i żadnego inwestora nie ma. Dlatego poprosił aby każdy radny wg. własnego sumienia podjął decyzje dot. tego projektu uchwały. Burmistrz Jan Musiał burmistrz podziela troski radnego zawarte w wypowiedzi ale tylko w pewnym sensie. Bardzo ciężko jest w dzisiejszych czasach pozyskać inwestora , rozmawiamy z inwestorami i chcemy mieć ten atut ,że gmina podjęła taki wysiłek., że taka dodatkowa propozycja z gminy wychodzi , oprócz innych atutów jakie będziemy oferować inwestorom , już tych które mamy. Jest to jedyna droga do pomnożenia dochodów , będą to nowe podatki, nowe miejsca pracy. Taka uchwała będzie jeszcze jednym atutem i nie będziemy się wstydzić że inne miasta mają podobne uchwały a my nie. Musimy być realistami,jeżeli tego typu zwolnień do końca 2006 roku byłoby bardzo dużo i dawałyby one konkretną kwotę , a ta kwota zagrażałaby dochodom do budżetu z lat następnych , to rzeczywiście należałoby się nad tym poważnie zastanowić. Łatwo jest przeliczyć ,że gdyby pojawił się inwestor ,rozpoczął inwestycje to on nie zdąży skorzystać z tej uchwały do końca 2006 roku i spotka go rzeczywistość 2007 roku. W tym wypadku jakieś zagrożenia dla budżetu jest znikome, może jedna lub 2 firmy zdążą skorzystać z tej uchwały. Pan burmistrz nie ma takich dylematów jakie wyraził jego przedmówca i jest za tym aby tą uchwałę przyjąć .Projekt tej uchwały zdecydowanie jest na plus. Radny Krzysztof Dudziński uważa że nikt nie zdąży z wybudowaniem nowych obiektów , a ci co już wybudowali to oni zatrudnią ludzi po to te obiekty budowali . Radny Tadeusz Pasierb stwierdził ,że każdy sygnał pozytywny wysyłany do przyszłych inwestorów jest ważny , każde miejsce pracy jest ważne. Dzięki temu rodziny będą się rozwijać , płacić podatki i z tego winniśmy się cieszyć. RADNA Janina Drużkowska-Cader poinformowała ,że zapoznała się z kilkoma artykułami ,które dotyczą ulg w stosunku do utworzenia nowych miejsc pracy. stwierdziła ,że znowu kolejno została wprowadzona w błąd. Błąd ten polegał na tym ,że jeszcze w poprzedniej uchwale był zapis ,że wyłączone są z ulgi wielko powierzchniowe sklepy .W Krakowie została podjęta uchwała gdzie zwalnia się do 50 % określone branże, to jest takie na które jest zapotrzebowanie , a nie wszystko. Sygnał jest dobry ale jest nie wyselekcjonowany i nie przemyślany. Bo np. w Krakowie ulga 50 % podatku dotyczy piekarnictwa, cukiernictwa, rzeźnictwa ,produkcji materiałów budowlanych , czyli chodzi miastu o produkcję bo tam rzeczywiste miejsca pracy mogą być , należy zauważyć że nie ma handlu .W mniejszym zakresie ulg do 20 % jest wiele innych dziedzin. Czy ktoś najpierw pomyślał co my chcemy aby w naszym mieście się rozwijało Jeżeli ta uchwała daje sygnał równy wszystkim , a właściwie nie wszystkim bo większy inwestor jak np. właściciel supermarketu ma większe możliwości niż taki drobny przedsiębiorca i łatwo mu jest wygenerować te 5 miejsc pracy , bo on wie ze zatrudni 5 osób , otrzyma ulgę od gminy , a drobni sklepikarze strącą 15 miejsc pracy. Stwierdziła że ten projekt uchwały jest nie przygotowany , należy się nad nią ponownie zastanowić ,wydzielić branże i zastanowić się nad ich zróżnicowaniem bo jedne branże są nam potrzebne a inne nie , a jeśli chodzi o handel , to nie ma potrzeby stosować ulg bo ludzie są coraz biedniejsi , a gdy jedna osoba dostanie prace to inny zostanie zwolniony. Radna Cader jest za nie podejmowaniem w dniu dzisiejszym przedmiotowego projektu uchwały i odrzucenie jej . Radny Zbigniew Mastalerz poprosił o wyjaśnienia znaczenia słowa „de minimis”. Następnie zgłosił formalny wniosek aby w & 1 projektu uchwały zmienić zapis dot. ilości miejsc pracy , aby wpisać przynajmniej 1 miejsce pracy. Radny Nie widzi powodu aby miało to być 5 miejsc ,a nie np. 15 czy 4.Jeżeli ma powstać przynajmniej jedno miejsce pracy to warto uchwałę podjąć. Ponadto radny poprosił o wyjaśnienie dlaczego w & 6 zostało wyłączone udzielanie pomocy w takim sektorze jakim jest transport. Przecież nic nam tak nie przyniesie zysku do budżetu w postaci podatków od środków transportowych jak właśnie transport. Radny zgłosił formalny wniosek o skreślenie w & 6 w pkc.2 zapisu ”oraz w transporcie”. Pani Kierownik Marzena Zacher wyjaśniła poinformowała że projekt powyższej uchwały był przedmiotem obrad wszystkich komisji Rady Miejskiej Następnie udzieliła odpowiedzi na zapytania radnego Mastalerz a dot. słowa „de minimis”. Jeśli chodzi o utworzenie ilości miejsc pracy .To Rada decyduje o ilości .Jeżeli chodzi o zapisy zawarte w & 6 , ta uchwała jest programem pomocowym i te zapisy które są zawarte w uchwale ,są to zapisy wynikające z przepisów Komisji Europejskiej ,gdyż z dniem przystąpienia do Unii Europejskiej my musimy respektować te przepisy .Sektory nie zawarte w projekcie uchwały nie mogą być tam zawarte ,gdyż one korzystają z innej pomocy Unii określonej odrębnymi przepisami i jakakolwiek dodatkowa pomoc już naruszałaby zasady konkurencji .Jeśli chodzi o transport poruszany przez radnego Mastalerza , w tej uchwale nie chodzi o podatek transportowy tylko podatek od nieruchomości i jest to zwolnienie od podatku od nieruchomości a nie od podatku od środków transportowych . Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wnioski formalne radnych w sprawie projektu uchwały jw. Wniosek radnej Janiny Drużkowskiej-Cader o odrzucenie projektu uchwały i ponowne przepracowanie jego treści na posiedzeniach komisji. Głosowano 7 za, 12 przeciw-wniosek upadł Wniosek radnego Zbigniewa Mastalerza aby w & 1 pkt 1 ppkt.2 brzmiał „ nowo nabyte grunty , budynki i budowle przeznaczone na nowe inwestycje polegające na uruchomieniu lub poszerzeniu działalności gospodarczej pod warunkiem utworzenia co najmniej 1 nowego miejsca pracy . głosowano 5 za, 12 przeciw, 2 wstrzymujące – wniosek upadł. Wniosek radnego Zbigniewa Mastalerza aby w & 6 w pkc.2. wykreślić ostatnie 3 słowa tj.” oraz w transporcie”. Głosowano 1 za, 12 przeciw, 5 wstrzymujących – wniosek upadł. Radna Anna Kadziołka-Kukurowska zgłosiła formalny wniosek o dodanie w projekcie uchwały dodatkowego paragrafu jako & 4 o treści „ Uchwała nie dotyczy obiektów handlowych powyżej 300 m2.Kolejne paragrafy otrzymują nowe numery. Wniosek głosowano 3 za, 12 przeciw , 4 wstrzymujące – wniosek upadł. Radny Krzysztof Ojczyk zgłosił formalny wniosek aby w & 1 pkt 1 ppkt.2 brzmiał „ nowo nabyte grunty , budynki i budowle przeznaczone na nowe inwestycje polegające na uruchomieniu lub poszerzeniu działalności gospodarczej pod warunkiem utworzenia co najmniej 2 nowych miejsc pracy . wniosek głosowano 9 za, 5 przeciw ,5 wstrzymujących – wniosek przeszedł radna Agata Brzeska-Lebiecka zadała pytanie czy ten projekt jest taki bardzo pilny do podjęcia, czy nie można z tym projektem poczekać na następnej sesji? Skoro jest tyle problemów ,radna zgłosiła wniosek o ponowne przekazanie projektu uchwały na posiedzenia komisji . Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił radnej ,że taki wniosek zgłosiła radna Cader , i radni tego wniosku nie przyjęli. Radny Zdzisław Grodny- stwierdził że każdy chciałby jak najlepiej , wszyscy mieliśmy przedmiotowy projekt uchwały do zaopiniowania na komisji , nie należy robić problemów z tego czego nie ma , wnosi o jak najszybciej podjęcie przedmiotowej uchwały. Radny Krzysztof Ojczyk stwierdził ,że przedmiotowa uchwała działa przyszłościowo , dla firm które właśnie się tworzą. Ta uchwała ma stymulować powstawanie nowych miejsc pracy , dla człowieka ,który zdecyduje się założyć firmę jest to jeszcze lepiej i na niczym nie straci, jeżeli będzie przynajmniej 2 miejsca pracy . Nie można powiedzieć że gmina na tym starci , bo nie wiemy ile straci bo tego się nie da wyliczyć , a wiemy co może zyskać .Ludzie będą płacić podatki , będą 2 dodatkowe miejsca pracy i ludzie będą zadowoleni. Nie można mówić że jeżeli coś się powie na komisjach to tak musi być , budżet jest płynny a sesje są po to aby na nich dyskutować. Radny uważa ,że stworzenie 2 miejsc pracy jest krokiem dalej idącym niż to co zaproponował burmistrz. Radny Krzysztof Dudziński przypomniał wszystkim że osobiście jest za przedmiotowym projektem uchwały ,jest to projekt jak najbardziej słuszny , ale w tej chwili nie jest czas na to ,chociażby by to było nawet parę złotych .Na trzech komisjach dyskutował nad projektem i prosił panią kierownik o podanie przybliżonej wielkości symulacji wielkości kosztów. Pani kierownik nie potrafi tego zrobić bo nie wie jakie to będą kwoty .Przedsiębiorcy budowali obiekty handlowe nie znając jeszcze zamierzeń tej uchwały i tak zatrudnią ludzi i stworzą nowe miejsca pracy bo po to je budowali. Ci którzy przyjdą nowi i rozpoczną budowę ,ich ta uchwała nie obejmie bo cykl budowy trwa 3 lata , ich obejmie następna uchwała zgłoszona w 2007 roku, wnosi o zamknięcie dyskusji i przegłosowanie powyższego projektu uchwały. Zastępca przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały który został przyjęty 14 za, 7 wstrzymujących Uchwała Nr XXIX( 188)2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie: zwolnień od podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy związane z realizacją nowych inwestycji na terenie Gminy Brzesko . /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 7.)Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIV/79/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 5 grudnia 2003 r w sprawie wprowadzenia stref płatnego parkowania na terenie Gminy Brzesko, oraz ustalenia stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych. Zastępca przewodniczącego Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił treść projektu uchwały. Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił się z zapytaniem do burmistrza Brzeska , czy gminę będzie stać na poniesienie kosztów w związku z zakupem tych parkomatów. W chwili kiedy rada głosowała projekt uchwały o wprowadzeniu opłat parkingowych , pan burmistrz uzasadniał ten projekt uchwały tym że będą nowe miejsca pracy.Za co te parkometry zostaną zakupione, przecież nie mamy wolnych środków na koncie gminy na zakup, może się również okazać i tak że ten parkometr może spełniać swoją rolę w dużym mieście ale nie w Brzesku .Są przecież parkingowi, którzy się sprawdzili ,są miejsca pracy parkingowi są bardziej wydajni i lepiej pracują .Radny poprosił pana burmistrza o przedstawienie sensu podejmowania powyższej uchwały bo wg. niego takiego sensu nie ma. Burmistrz Jan Musiał –wyjaśnił że przedmiotowa uchwała daje nam tylko możliwość ,a nie obliguje nas do zmiany uchwały systemu pobierania opłat. Różne firmy wprowadzają parkomaty w różnych miastach z powodzeniem. Firma zaproponowała miastu eksperymentalnie zamontowanie takich parkomatów bez ponoszenia kosztów przez gminę jako eksperyment. Nie mówimy że wejdziemy w ten system ,ale głównie czynnik ekonomiczny może odegrać rolę jeśli chodzi o wpływy do budżetu miasta .Miasto chce ten system wypróbować i dopiero po tym zobaczymy czy ten system ma więcej za czy przeciw . Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła ,że rada podjęła już wcześniej uchwałę gdzie wspierane są supermarkety , teraz proponuje się wprowadzenie parkometrów a tym samym ograniczenia zatrudnienia parkingowych .Czy władze gminy maja wizję dalszej działalności w zakresie ograniczania bezrobocia. Sekretarz Bogusław Babicz wyjaśnił że aby móc taką próbę z parkomatami przeprowadzić to potrzebna jest zmiana uchwały .Te parkometry otrzymujemy nieodpłatnie na próbę , firma nie pobierze za to nic i nie będzie żadnego zobowiązania aby w przyszłości zakupić parkometry ,albo wprowadzenie takiego systemu .Również parkingowi będą dalej obsługiwali parkingi i parkometry , dlatego nie można mówić że znikną wszystkie miejsca pracy. Radna Anna Kadziołka-Kukurowska poprosiła o wyjaśnienia Pana Burmistrza ile osób na dzień dzisiejszy pracuje na parkingach .Z chwilą wprowadzenia tej innowacji na terenie naszego miasta , ile parkingowych straci pracę i pójdzie po pomoc do MOPS . Radny Zdzisław Grodny zgłosił formalny wniosek o zamknięcie dyskusji nad przedmiotowym projektem uchwały. Wniosek przyjęto 9 za, 6 przeciw, 6 wstrzymujących Przewodniczący Lech Pikuła zarządził głosowanie nad projektem uchwały jw. projekt został przyjęty 13 za, 2 przeciw , 6 wstrzymujących Uchwała Nr XXIX( 189)2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie zmiany uchwały Nr XIV/79/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 5 grudnia 2003 r w sprawie wprowadzenia stref płatnego parkowania na terenie Gminy Brzesko, oraz ustalenia stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych. /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 8. projekt uchwały w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Brzesko, radna Agata Brzeska-Lebiecka stwierdziła że 2/3 treści powyższego regulaminu są to zapisy ustawowe i zastanawia się czy ten regulamin reguluje te zagadnienia , bo w regulaminie jest dowolność i de facto nie konkretyzuje żadnego zapisu ustawowego .Zgłosiła uwagę do & 9 ust.2. wyjaśnić o jakie jednostki organizacyjne chodzi , czy chodzi tu o dyrektorów szkół dyrektora MOPS , bo z zapisu wynika że te stypendia są przyznawane dla rodzin , którymi zajmuje się MOPS. Dlatego też nie wiadomo jak będzie wyglądała współpraca z MOPS w tym zakresie bo nic się w tej uchwale nie mówi .Jest natomiast zawarty zapis że do opiniowania zostanie powołana komisja stypendialna . Poprosiła o podanie kto będzie wchodził w skład tej komisji , jak będzie działać i na ile będzie miała umocowanie do zbierania tych danych o których tutaj jest mowa. Ponadto radna zgłosiła poprawkę w zapisie & 17 , winno być „służb społecznych”. Radny Krzysztof Dudziński poprosił o wyjaśnienie , złożono 1060 wniosków o przydział stypendium , gmina otrzymała na ten cel kwotę 66 tysięcy złotych .W regulaminie są zawarte kryteria przydziału stypendium , poprosił o wyjaśnienie czy przygotowana jest symulacja i ile będzie wynosiło stypendium dla jednego ucznia . Naczelnik Wydziału EKiS Józef Cierniak przedstawił radnym sposób konstruowania powyższego regulaminu , co było brane pod uwagę przy konstrukcji dokumentu . Radna Agata Brzeska-Lebiecka stwierdziła ,że w & 9 ust.2 winno być wyraźnie napisane że chodzi o pracownika Urzędu Miejskiego , jeśli faktycznie o taką osobę chodzi. Chyba że pan burmistrz chce jeszcze upoważniać kogoś innego do takich czynności .Z Regulaminu nie wynika że pan burmistrz może sobie taką komisję powołać ,wynika z niego obligatoryjnośc dla Pana Burmistrza że musi tą komisję powołać. Jeśli pan burmistrz chce tą komisję powołać to ten zapis należy uszczegółowić że pan burmistrz powołuje komisje stypendialna określając jej skład osobowy oraz Regulamin działania. Nie wykluczone ze ta komisja będzie mieć zmienny skład osobowy , w zależności od tego skąd te dzieci będą to ta komisja winna przybierać inny skład osobowy. Sekretarz Bogusław Babicz przedstawił jakie zmiany w zapisach regulaminu mogą zostać zawarte po zgłoszonych uwagach radnych . Naniesione zmiany stanowią załącznik w projekcie uchwały. Na zapytanie radnego Krzysztofa Dudzińskiego wyjaśniono panu radnemu że gmina ma możliwość dopłaty środków budżetowych do stypendiów. Zastępca przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały , który został przyjęty jednogłośnie . Uchwała Nr XXIX( 190)2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Brzesko, /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 9.) Projekt uchwały w sprawie likwidacji środków specjalnych jednostek budżetowych. Zastępca przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały , został przyjęty jednogłośnie Uchwała Nr XXIX( 191)2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie likwidacji środków specjalnych jednostek budżetowych. /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 10.) Projekt uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w jednostkach budżetowych. Zastępca przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały , został przyjęty 12 za, 2 przeciw Uchwała Nr XXIX( 192)2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w jednostkach budżetowych. /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 11.Projekt uchwały w sprawie wyboru przewodniczącego komisji Rewizyjnej. Przewodniczący Klubu Radnych Współpracy Samorządowej zgłosił kandydaturę radnej Marii Kucia na stanowisko przewodniczącego komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej . Do chwili obecnej radna prowadzi obrady komisji rewizyjnej jako jej zastępca, zna dobrze problemy i zagadnienia związane z pracą komisji rewizyjnej . Radna Jadwiga Kramer w imieniu Klubu radnych Inicjatywa radnych dla Brzeska zgłosiła kandydaturę radnego Zbigniewa Mastalerza na przewodniczącego komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Brzesku. W uzasadnieniu radna podała że opozycja ma obowiązek patrzeć władzy na ręce , z natury rzeczy jej przynależy funkcja kontrolno-rewizyjna nie wyobraża sobie aby nasza władza samorządowa bała się wglądu w jakiekolwiek prowadzone przez nią sprawy. Jednak przyzwoitość i czytelność norm postępowania przemawiają za takim wnioskiem . Przewodniczący Lech Pikuła zapytał radnych czy wyrażają zgodę na kandydowanie , a następnie poddał pod głosowanie kandydatury na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej. Radna Maria Kucia wyraziła zgodę na kandydowanie Za jej kandydatura głosowano 13 za, 8 wstrzymujących Radny Zbigniew Mastalerz wyraził zgodę na kandydowanie Za jego kandydaturą głosowano 6 za, 15 wstrzymujących. W wyniku głosowania na przewodniczącego komisji Rewizyjnej wybrano radną Marię Kucia. Zastępca przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały. Uchwała Nr XXIX(193)2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie wyboru przewodniczącego komisji Rewizyjnej. 12. Projekt uchwały w sprawie odwołania Skarbnika Gminy Brzesko. Burmistrz Jan Musiał przedstawił wg. załącznika wniosek o odwołanie Pani Wandy Prus ze stanowiska Skarbnika Gminy Brzesko z dniem 30 kwietnia 2005 roku. Radny Krzysztof Dudziński – zwrócił się z prośba o uzasadnienie tej decyzji i złożonego projektu uchwały o odwołaniu Pani Skarbnik . Radny Krzysztof Ojczyk podziela głos radnej Kukurowskiej że pani Skarbnik winna odejść razem z radą obecną na końcu kadencji. My jako radni rozpoczęliśmy kadencję razem z nią i powinna tą kadencję razem z nami zakończyć. Pani skarbnik była technicznym konstruktorem budżetu gminy Wniosek o odwołanie leży w gestii burmistrza, radny stwierdził że to prawo zostało nadużyte gdyż dziś nie jest czas ani miejsce na podejmowanie takiej uchwały, on osobiście będzie głosował przeciw uchwale. Radny Leszek Klimek stwierdził że pani skarbnik winna odpowiedzieć sama na pytanie czy chce odejść czy też nie. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska stwierdziła ,że wszyscy kiedyś odejdziemy , bo takie jest życie , to odwołanie pani skarbnik nie jest taktem dla wszystkich gdyż już niewiele pozostało nam do końca kadencji. Zgłoszenie wniosku o odwołanie ze stanowiska nie jest na miejscu ze względu na to jaki mamy budżet .Pani Skarbnik robiła wszystko przez te wszystkie lata dla naszej gminy , i ten jeden rok winna jeszcze pozostać. Głos zabrał burmistrz Jan Musiał –który przedstawił radnym uzasadnienie swojego zgłoszonego wniosku o odwołanie Pani Skarbnik Gminy. Pan Burmistrz wyjaśnił że zawsze decyzje kadrowe są najtrudniejsze , a ta dziś podjęta jest najtrudniejsza. Zgodnie z Ustawą nie musi uzasadniać swojego wniosku , tylko prosi radę o podjecie decyzji .Żadne prawo w tym przypadku nie zostało złamane , dla Pani Skarbnik ma wiele szacunku , wdzięczności i będzie miał nadal. Pan burmistrz podkreślił że za politykę kadrową Urzędu odpowiada burmistrz , część pracowników odchodzi na zasłużoną emeryturę , a o ewentualnym odejściu z Panią Skarbnik rozmawiał prawie półtora roku temu . Było zawarte pomiędzy burmistrzem a Panią Skarbnik pewne porozumienie w tej kwestii wyrażone na piśmie przez Panią Skarbnik .Przez ten czas zostały przygotowane kadry do pełnienia tej funkcji , kadry te godnie zastąpią Panią Wandę na tak odpowiedzialnej funkcji. Pani Skarbnik Wanda Prus zwróciła się do radnych z podziękowaniem , jest jej bardzo przyjemnie że radni ją doceniają i chcieliby razem z nią dalej pracować. Jednak pan burmistrz ma prawo i rację i nie działa na jej szkodę. Była przeprowadzona rozmowa z panem burmistrzem na temat jej odejścia i takie oświadczenie pisemne złożyła na ręce pana burmistrza , poinformowała że jest do dyspozycji pana burmistrza w każdej chwili gdy uzna to za bezpieczne i stosowne dla budżetu gminy aby mogła odejść. Kadry są przygotowane , i radni nie muszą się obawiać , byle tylko chcieli słuchać ich opinii dot. budżetu i na silę nie wrzucać nowych zadań do budżetu bo to go obciąży jeszcze bardziej. Sprawy sygnalizowała na komisjach i po to dojaśniała ostatnie uchwały , aby radni wiedzieli i też współpracowali ze służbami finansowymi , które wykonują polecenia pana Burmistrza. Decyzja dojrzała jest to prawo burmistrza , wobec tego tak jak kiedyś tak i dziś poddaje się opinii pana burmistrza .Prace wykonywała bardzo długo , i musi mieć teraz czas , na przygotowanie się do drugiego etapu swojego życia , podziękowała wszystkim za współpracę. Zastępca przewodniczącego Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił treść projektu uchwały został przyjęty 11 za, 4 przeciw, 5 wstrzymujących Uchwała Nr XXIX/194/2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie odwołania Skarbnika Gminy Brzesko. /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Pan Burmistrz Jan Musiał w imieniu Urzędu Miejskiego i Rady Miejskiej złożył na ręce Pani Wandy Prus list gratulacyjny i podziękowania za długoletnią pracę na stanowisku Skarbnika Gminy Brzesko. Podziękowania Pani Skarbnik złożyli wszyscy radni . Ad.9.Oświadczenie Rady Miejskiej w Brzesku w sprawie projektowanego zjazdu z autostrady A-4 Radny Krzysztof Dudziński zapytał jaki jest sens składania przez radę oświadczenia , przecież wszyscy radni są za budowaniem zjazdu z autostrady. Do zapytania radnego ustosunkował się burmistrz, wyjaśnił że wyrażając takie oświadczenie , gmina chce mieć jeszcze dodatkowy głos przedstawicieli samorządu lokalnego co do projektowanego zjazdu. Tym samym urząd będzie miał legitymację prawną co do wyrażania woli i nacisków aby ta inwestycja przebiegała zgodnie z planem. Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił radnym treść oświadczenia. Oświadczenie przyjęto jednogłośnie. OŚWIADCZENIE Nr XXIX(5)2005 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 30 marca 2005 roku W sprawie projektowanego zjazdu z autostrady A-4 /stanowi załącznik do protokołu/ Ad.10.Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. Interpelacje złożyli: Radny Krzysztof Ojczyk interpelacja pisemna Wnosi ,aby w protokołach z obrad sesji rady miejskiej w Brzesku odnotowywane były informacje , jak każdy radny wypowiadał się w danej sprawie , na tak lub na nie i wstrzymał się od głosu. W mojej opinii takie publikowanie głosowań zgodne by było z duchem programu „przejrzysta gmina” , do której przystąpiła gmina Brzesko. Mieszkańcy sa zainteresowani, chcą wiedzieć , nie wynika to z protokołów obrad sesji jak dany jego wyborca lub reprezentant głosuje i jakie stanowisko zajmuje .Są podawane w zbiorze wyniki głosowań, w innych gminach i miastach taka praktyka jest stosowana , jest to słuszne gdyż pamięć bywa ulotna , a tak to będzie łatwiej przytoczyć komukolwiek jak w danej sprawie radny głosował i jak się wypowiadał Jest to uwaga słuszna, prośba do pana burmistrza o zajęcie stanowiska i wprowadzenie zarządzeń lub sposobu .Można to zrobić gdyż u nas głosowania idą albo jednomyślnie, albo 13 :8. W jaki sposób organizowana jest polityka oświatowa gminy na rok następny. Budżet Brzeska aż „piszczy” od wydatków bieżących na oświatę .Czy zostaną przedstawione radnym oraz komisji oświaty konkretne rozwiązania w ograniczeniu wydatków oświatowych , kto jest odpowiedzialny za opracowanie takiej strategii o funkcjonowaniu brzeskiej oświaty. Jakie wnioski wyciągnął pan burmistrz z debaty nad funkcjonowaniem MPK i jakie kroki zostały /lub będą/ podjęte aby poprawić sytuację finansową brzeskiej Spółki. Jak pan burmistrz zamierza zlikwidować deficyt budżetowy zakładu budżetowego pn.”Kryta Pływalnia” .Deficyt ten jest niezgodny z ustawą o finansach publicznych , został zausterkowany przez RIO w Krakowie. Jest to problem z którym nie do końca możemy sobie z nim poradzić. Czy rozwiązany zostanie zgłaszany problem dojazdu rodziców do przedszkola nr 9 /dowożenie i odbieranie dzieci z przedszkola/ w wybranych godzinach , wtedy kiedy dzieci są do przedszkola dowożone i odbierane .Temat ten został zgłaszany dwukrotnie i nie wiadomo co się z nim dalej dzieje. Jak przebiega realizacja budowy świateł na skrzyżowaniu ulic, Solskiego, Starowiejskiej i Piłsudskiego. Są to liczne pytania mieszkańców i nie wie jak im odpowiadać. Wiemy ze inwestycja jest wdrożona , chodzi o wykonawstwo i zakończenie ,aby to doprecyzować. Ulica Solskiego –kiedy zostaną podniesione kanały fekalne na tej ulicy ,tak aby samochody nie wpadały do dziur na jezdni , lub nie je jeździły „slalomem gigantem’ chcąc je ominąć. Na jakim etapie jest przygotowany przetarg i sprzedaż działek na Pomianowskim Stoku .Mieszkańcy często pytają się radnego kiedy i w jaki sposób i na jakich zasadach będzie to prowadzone. Uchwała została podjęta już dużo wcześniej .On w tym temacie nie posiada żadnej wiedzy. Kiedy zostanie przygotowany i przedłożony radnym nowy plan przestrzennego zagospodarowania gminy Brzesko –brak tego planu wprowadza bałagan i ogranicza możliwość inwestowania nowym inwestorom. Plan ten jest w części który pozostał i nie jest na terenie całej gminy .Wiele samorządów już uchwaliło takie nowe plany .Przez okres kiedy plany przestały obowiązywać ,nic nie słyszał aby były czynione w tym kierunku jakieś działania. Radny Józef Kubas interpelacja pisemna Z informacji prasowej dowiedzieliśmy się ,że w roku 2005 odbędzie się w Brzesku cykl imprez kulturalnych , naukowych i sportowych z okazji rozwijania dobrych kontaktów miedzy Polską i Niemcami. Miasto nasze posiada już pewien dorobek w tym zakresie .Proszę o poinformowanie mnie i społeczeństwo Gminy Brzesko o przybliżonym harmonogramie tych imprez. Uważam że należy zaprosić przedstawicieli świata i nauki i kręgów gospodarczych obu krajów. Te kontakty powinny przynieść wymierną promocję naszej małej ojczyzny. Parę lat temu społeczeństwo polskie zostało poinformowane ,że w ramach reformy oświaty w 2006 roku będzie likwidowana Karta nauczyciela. Każdy nauczyciel będzie musiał określić swój status zawodowy tzn. pójście na wcześniejszą emeryturę lub podejmie prace do 60 roku życia kobiety i 65 lat męższczyźni. Będzie to okres dużych zmian kadrowych w szkołach. Wydaje mi się że to najlepszy moment do wprowadzenia w szkołach bonu edukacyjnego. Uważam że bon edukacyjny będzie bardzo pewnym przedsięwzięciem promującym bardzo dobre szkoły , natomiast zmuszającym przeciętne szkoły do wzrostu aktywności .Taką reformę przeprowadziła ostatnio Słowacja , w niektórych miastach Polski toczą się dyskusje , a czas działa na niekorzyść dla przyszłości naszego młodego pokolenia. Zima ustąpiła ,śnieg stopił się bardzo łagodnie i odkryły się liczne mankamenty komunalne ,które będą dokuczać mieszkańcom. Mam na uwadze metalowe kratki przykrywające spusty wody ,opadające podłoże w chodnikach w centrum miasta ,Stan obecny jest bardzo niebezpieczny dla przechodniów .Wiele krawężników należy wymienić bo rozsypują się pod kołami samochodów ,liczne przełomy asfaltu i dziury w jezdni mogą być niebezpieczne dla kierowców samochodów. Czas wykosić po okresie zimowym chaszcze oraz wyzbierać śmieci w różnych częściach miasta . radny Edward Knaga interpelacja pisemna I. Dotyczy działalności sztabów zagrożenia kryzysowego. Radny wnosi o udostępnienie organom jednostek pomocniczych gminy planów przeciwdziałania różnego typu zagrożeń obiektów użyteczności publicznej osiedli itp. przez sztaby reagowania zagrożenia kryzysowego. Rozważenie możliwości powołania z grona mieszkańców wsi i osiedli lokalnych grup szybkiego reagowania , które zostaną wpisane w harmonogramy pracy sztabów zagrożenia kryzysowego. Dokonywania praktycznych szkoleń symulowanych zagrożeń w terenie z udziałem wykorzystania pomocy wnoszonej przez lokalna społeczność II. Dotyczy realizacji zgłoszeń przez organa ścigania Mając na uwadze nieprzestrzeganie przepisów prawa lokalnego przez część społeczeństwa miasta i gminy oraz nie reagowania w przypadku drobnych wykroczeń przez organy ścigania wnosi o rozważenie przez Pana Burmistrza powołania Straży Miejskiej. Radny Stanisław Turlej –interpelacja pisemna W związku z planami uruchomienia w bazie Spółki BZK przy ulicy Przemysłowej w Brzesku sortowni śmieci zwrócił się z prośba do pana burmistrza o informacje na temat oceny działalności BZK w ostatnich dwóch latach pod kątem realizacji tego zamierzenia. Interesuje go przebieg przygotowań , prosi zatem o podanie : A/ co konkretnie zrobiono i jakie wydatkowano na ten cel środki B/ jaki jest obecnie skład Rady Nadzorczej BZK C/ czy rada nadzorcza w jakikolwiek sposób zajmowała się przygotowaniami spółki do wykonania tego zadania. D/ czy prezes BZK informował burmistrza o planach budowy osiedla domków na sąsiedniej działce należącej do firmy Granit. E/kiedy firma Granit przystąpiła do uzyskiwania stosownych zezwoleń na budowę osiedla i jakie było w tej sprawie stanowisko gminy. 2/ Zwracam się z prośbą do pana burmistrza o informacje , co władze gminy Brzesko zrobiły w ciągu minionego roku w sprawie uregulowania koryta rzeki Uszwicy. Jakie podjęto interwencje i działania , by na terenie naszej gminy kontynuowano prace jakie można zobaczyć na terenie gminy Dębno. Radny Leszek Klimek –interpelacja pisemna Radny prosi o interwencje w sprawie nielegalnego wysypiska śmieci w Jasieniu przy ulicy Nowy Świat. Plac ten należy do firmy Rabek .Jest to plac otwarty i każdy , kto tylko chce wysypuje tam wszystko począwszy od gruzu po śmieci. Radna Janina Drużkowska-Cader Zawnioskowała aby owocem dzisiejszej dyskusji dot. porządku publicznego , wobec informacji jakie radni otrzymali na temat dalszych losów osób wychodzących z więzień, było podjęcie przez radę odpowiedniego stanowiska i przekazanie go do parlamentu celem uregulowań prawnych .Tacy ludzie po wyjściu z więzienia winni podlegać opiece lub jakimś grupom wsparcia i kontroli. Chodzi o to aby pomóc tym ludziom zejść na dobrą drogę. Jako radni jesteśmy władni takie stanowisko podjąć i przesłać dalej .Również parlamentarzyści czasami nie zdają sobie sprawy z wadliwości niektórych zapisów , taki sygnał należałoby im dać o co serdecznie prosi. Aby pan sekretarz w porozumieniu z innymi taki projekt stanowiska przygotował. Rozważyć możliwości aby Rada winna podjąć uchwałę w sprawie rozszerzenia Ustawy lustracyjnej na radnych oraz wyższych urzędników. Radna Anna Kądziołka –Kukurowska Zawnioskowała o spowodowanie aby przystanki autobusowe na terenie gminy Brzesko były wyremontowane i przynajmniej jeden raz w tygodniu posprzątane. Zbliża się czas uroczystości odpustowych w Szczepanowie zawnioskowała aby zadbać i w ramach prac interwencyjnych i młodzieży szkolnej uporządkować rowy przydrożne. Wniosek powyższy kieruje w imieniu wszystkich sołectw gminy Brzesko. Radny Zdzisław Grodny Poprosił o zdecentralizowanie systemu zarządzania drogami , wystosować odpowiednie pismo do władz drogowych o powrócenie do tego aby drogi były utrzymane w czystości i porządku , aby widoczne były oznakowania dróg np. wyznaczenie osi jezdni. Radna Agata Brzeska-Lebiecka odniosła się do propozycji złożonej przez radnego Ojczyka a dot. odnotowywania w protokołach sesji wyników głosowania imiennie . Ta propozycja jest skandaliczna , radny Ojczyk jest człowiekiem młodym ale widzi że system komunistyczny i totalitarny chyba wyraźnie go skaził że takie metody chce nam tutaj wprowadzać pod obrady sesji. W Konstytucji wyraźnie pisze że żyjemy ciągle w Rzeczpospolitej Polskiej , która jest demokratycznym państwem prawnym. Organy władzy publicznej działają na podstawie prawa i w granicach prawa. Ustawa o samorządzie gminnym mówi że uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów i taka jest zasada głosowania w demokratycznym państwie prawnym chyba że ustawa stanowi inaczej .Mandat radnego jest mandatem wolnym , mieszkańcy mają swój rozum i nie potrzebują pomocy radnego w wytykaniu tego co inni robią. W swoich populistycznych zapędach nie widzi się belki wymogów, więc ze składaniem tych wszystkich propozycji należy zachować umiar. Głosowanie imienne może być tylko i wyłącznie wtedy kiedy ustawa tak przewiduje .Ustawa nie przewiduje tego aby wyraźnie po nazwisku wskazywać osoby , które głosowały w taki czy inny sposób. Radna Lebiecka nie wstydzi się swojego głosu bo nie jest związana żadnymi instrukcjami wyborców , zgodnie zresztą z ustawą o samorządzie gminnym ona za to poniesie odpowiedzialność przed jej wyborcami i pomocy radnego Ojczyka w tym zakresie nie potrzebuje. Radny Krzysztof Dudziński Poprosił o udzielenie odpowiedzi na piśmie jaki jest na dzień dzisiejszy stan prawny i własności budynku poczty i działki przy ul. Browarnej . W budżecie są zabezpieczone środki finansowe na wykonanie nowych nakładek bitumicznych i dywaników asfaltowych. Czy Pan Burmistrz Dobranowski posiada opracowanie i przymiarki gdzie te dywaniki będą położone i czy w tych pracach przewiduje się osiedle Zielonka .Chyba że w związku z prowadzonymi tam pracami kanalizacyjnymi wykonawca będzie pokrywał koszty naprawy zniszczonej nawierzchni , oraz kiedy to będzie. Radny Krzysztof Ojczyk – w odniesieniu do wypowiedzi radnej Lebieckiej jest zdumiony tak ostrą repliką na jego propozycje. Radny czyta wszelkie dokumenty regulujące te kwestie .Takie praktyki są prowadzone w innych samorządach , mieszkańcy również chcą aby tak było .Radnego zaskoczył ostry ton radnej Lebieckiej on jako radny słucha mieszkańców , a to czy te propozycje są rozsądne czy nie to rozstrzygną to wyborcy wcześniej czy później. Mieszkańcy chcą mieć informacje i w tym wszystkim nic nie normalnego a przynajmniej niezgodnego z prawem nie widzi. Radny Zbigniew Mastalerz poprosił pana burmistrza o wyjaśnienie czy jest szansa aby w tym roku był wykonany rów odwadniający przy ulicy Bocznej w Jadownikach .Na to zadanie został już wykonany projekt , chodzi o to aby ten rów został wykonany przed zimą. Mieszkańcy ulic koło szkoły nr 2 i gimnazjum w Jadownikach podjęli próbę uregulowania ruchu samochodowego koło tych szkół. Występuje tam bardzo duże zagrożenie dla dzieci .Inwestycja mająca na celu wybudowanie tam w przyszłości chodników musi być realizowana wspólnie z powiatem .Pan starosta jest chętny włączenia się w tą inwestycję , jest prośba do pana burmistrza aby wspólnie ze starostwem w tym roku wykonać dokumentację tej inwestycji ewentualnie odwodnienia tych ulic z wody spływającej od śmietniska. Za zgodą radnych odpowiedzi na interpelacje Pan Burmistrz udzieli na piśmie. Ad.11. Zapytania Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Gminy i odpowiedzi na te zapytania – brak Ad.12. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. Pani Katarzyna Pacewicz-Pyrek poinformowała że jest jej bardzo przykro ,że pan przewodniczący nie dopuścił jej do głosu w chwili omawiania projektu uchwały o zwolnieniach z podatków dla przedsiębiorców. Jest przedstawicielem przedsiębiorców, z wykształcenia jest ekonomistką więc jej głos byłby istotny w tej sprawie i może jej uwagi byłyby cenne. Nie znaczy to że jest przeciwna przedmiotowej uchwale , rozumie jej zasadność i umocowanie w prawie europejskim .Nie mniej jednak popierałaby wniosek aby to było 1 miejsce pracy dlatego bo ta uchwała w pierwotnej wersji sprzyjała dużym a nie małym , a my jesteśmy po to aby chronić małych. Poprosiła aby na przyszłość zauważać głosy z sali a przedstawicieli zapraszać na dyskusję o uchwałach. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił że pani otrzymała pisemne zaproszenie wraz z materiałami i mogła zgłosić wcześniejszy wniosek na piśmie , a stanowisko przedstawić Radzie .Również pani przewodnicząca osiedla mogła zaznaczyć że w tej sprawie chce zabrać głos na sesji. Nie jest to złośliwość ze strony przewodniczącego że nie dopuścił jej do głosu. Burmistrz Jan Musiał przypomniał że dobrą praktyką w poprzednich kadencjach było wcześniejsze zgłaszanie przewodniczącemu Rady Miejskiej o chęci zabrania głosu na sesji i możemy do niej powrócić .Program sesji jest wszelako dostępny. Ta uchwała jest skierowana właśnie do małych i drobnych przedsiębiorców -kupców , uchwała ta wspiera ich bo mówimy o 2 a nie 5 miejscach pracy . Pani Katarzyna Pacewicz Pyrek – zgadza się z wyjaśnieniami ,ale nieraz w trakcie dyskusji nasuwają się wnioski , myśli szybko i chciała w dyskusji zabrać głos aby przedstawić swoje przemyślenia. Wie że uchwała poszła we właściwym kierunku ale nie mogła mieć tej pewności przed głosowaniem. Ad.13. Wolne wnioski i zapytania Przewodniczący przypomniał o terminie składania oświadczeń majątkowych przez radnych w terminie do 30 kwietnia br. Radna Jadwiga Kramer przedstawiła Apel mieszkańców do władz samorządowych Mieszkańcy osiedli mieszkaniowych Browarna i Równia proszą o uwzględnienie naszego poparcia dla budowy zjazdu z planowanej autostrady A-4 przez tereny niezurbanizowane tj. na granicy Brzeska i Jasienia , bez wprowadzania natężonego ruchu tranzytowego na południe Europy , na obecna drogę E-4 tj. obwodnicę i rondo , gdyż byłaby to ogromna uciążliwość dla mieszkańców tych osiedli. Zdajemy sobie sprawę z ogromnych kosztów budowy takiej drogi , ale będzie ona przecież służyć wielu pokoleniom dziesiątki , a może nawet setki lat. Stworzenie swego rodzaju prowizorki byłoby przekleństwem dla tych ludzi i wywoływałoby ciągłe niezadowolenie wszystkich ,zarówno mieszkańców jak i uczestników ruchu drogowego poprzez wciśnięcie dużego strumienia samochodów na drogę i rondo nieprzystosowane do takiego natężenia ruchu .Nie wolno nam siedzieć bezczynnie i cicho , gdyż ważą się losy o zdrowie i życie przyszłych pokoleń. Prosimy władze samorządowe o wykazanie zrozumienia dla tej sprawy i lansowanie takiego projektu GDDKiA jako wspólnego z mieszkańcami co pozwoli uniknąć ewentualnych protestów i nieporozumień w przyszłości, zwiększy bezpieczeństwo i przekona ludzi , że władza wsłuchuje się w głosy społeczeństwa. .Musimy zacząć myśleć po europejsku biorąc rozmach na jutro. Pan Burmistrz ustosunkował się do przedstawionego apelu i poinformował że w tej sprawie odbędzie się spotkanie w dniu 5 kwietnia br. Radny Zbigniew Mastalerz poprosił przewodniczącego Rady Miejskiej , aby na przyszłość przedstawiane sprawozdania na sesji były radnym doręczane na piśmie , a sprawozdawcy tylko po krótce omawiali te sprawozdania. podziękował przewodniczącemu Rady Miejskiej za dopuszczenie do głosu na sesji Przewodniczącej osiedla Brzezowieckie. Radny Krzysztof Ojczyk odniósł się do ostatniego wydania BIM w części gdzie są prezentowane wypowiedzi jego i radnego Krzysztofa Dudzińskiego a dot. MPK. Po zapoznaniu się z arytukułem stwierdził że jest on tendencyjny , spuentowano ich wypowiedzi, ż radni nie są zadowoleni z funkcjonowania Spółki MPK a tym samym nie przedstawiliśmy żadnych rozwiązań na przyszłość . Artykuł stawia radnych w niedobrym świetle , a cała otoczka MPK i Urzędu jest dobra. Redaktor naczelny winien odsłuchać kasety z sesji i przynajmniej treść wypowiedzi radnych winien zawrzeć w artykule .Na tle pozostałych artykułów ten artykuł radnemu się nie podoba stwierdził że został on wypaczony odnosi się do niego krytycznie. Radny ponownie odniósł się do swojego wniosku i wypowiedzi radnej Lebieckiej dot. imiennego odnotowywania w protokołach sesji głosowania poszczególnych radnych. W innych samorządach taka praktyka jest stosowana , a mieszkańcy chcą wiedzieć jak kto głosował . Radna Anna Kadziołka-Kukurowska zawnioskowała aby sesje zaczynały się we wcześniejszych godzinach , nie o godzinie 10 –tej. Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił że sprawozdanie o stanie bezpieczeństwa jest w biurze Rady Miejskiej i można się z nim zapoznać lub skserować, a dobrą praktyką będzie jeśli osoby chcące zabrać głos na sesji zgłoszą to przed sesją na piśmie. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący zamknął obrady XXIX Sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Obrady trwały od godz.10.00-18.40 Protokołowała: Inspektor Przewodniczący Rady Miejskiej Marta Kółkowska w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła