P R O T O K Ó Ł XV/2003 z obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku, odbytych w dniu 29 grudnia 2003 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku, ul. Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji Rady Miejskiej uczestniczyło 20 radnych Radna / radny 1.Brzeska - Lebiecka Agata 2.Drużkowska - Cader Janina 3.Dudziński Krzysztof 4.Grodny Zdzisław 5.Kądziołka - Kukurowska Anna 6.Kubas Józef 7.Kucia Maria 8.Kusiak Jan 9.Knaga Edward 10.Kramer Jadwiga 11.Mastalerz Zbigniew 13.Milewski Stanisław 14.Ojczyk Krzysztof 15.Pasierb Tadeusz 16.Pikuła Lech - Przewodniczący Rady Miejskiej 17.Sproski Kazimierz 18.Stachowicz Barbara 19.Turlej Stanisław 20.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli : 1. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2. Pan Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 3. Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj 4. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 5. Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus 6. Pan Radca Prawny Urzędu Miejskiego Edward Pietrus 7. Zaproszeni goście wg załączonej listy obecności. Ad 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła otworzył obrady XV sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych, Panów Burmistrzów , Panią Skarbnik, Pana Sekretarza i gości zaproszonych stwierdzając, że na stan 20 radnych w obradach sesji uczestniczy 20 radnych, a więc wymagana liczba radnych do podejmowania prawomocnych uchwał. Ad 2 Uchwalenia porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony, zapytał czy do przesłanego porządku obrad są uwagi ? Uwagi do porządku obrad sesji zgłosili : Radny Zbigniew Mastalerz proponuje aby do porządku obrad sesji w pkt. 7 prowadzić projekt uchwały intencyjnej w sprawie wyrażenia woli zniesienia opłaty stałej za przygotowanie posiłków w szkołach Radna Agata Brzeska - Lebiecka poinformowała odnośnie zgłoszonej propozycji przez radnego Mastalerza, że zgodnie z § 26 Regulaminu Rady Miejskiej projekt uchwały powinien być złożony w Biurze Rady Miejskiej i Biuro Rady Miejskiej nadaje dalszy bieg sprawie czyli projekt uchwały sprawdzany jest pod względem zarówno formalno-prawnym, opiniuje taki projekt radca prawny, kierowany jest również do komisji Rady Miejskiej celem zaopiniowania. Pan Burmistrz jako organ wykonawczy również powinien się z takim projektem uchwały zapoznać i zaopiniować i to jest podstawowy warunek do tego aby ten projekt uchwały na Radzie Miejskiej mógł być podjęty i dlatego nie wie czy taki projekt uchwały ze względów formalno-prawnych może być dzisiaj na Radzie Miejskiej podjęty. Radny Zbigniew Mastalerz poinformował, że projekt dzisiejszej uchwały jest wynikiem wniosków Komisji Rady Miejskiej / ds. Zdrowia Opieki Społecznej i Rodziny oraz Oświaty Kultury i Sportu/ Radny Krzysztof Ojczyk proponuje wprowadzić do porządku obrad pkt. w temacie "Informacja na temat odrzucenia przez Samorząd Województwa inwestycji modernizacja drogi wojewódzkiej Brzesko-Górka" Pan Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił Panu radnemu Ojczykowi, ze ten temat można będzie wprowadzić w ramach wolnych wniosków. Pan Burmistrz Brzeska poinformował, że podziela pogląd Pana Przewodniczącego Rady, że jest punkt interpelacje i wolne wnioski i ten temat będzie na pewno w tym punkcie omówiony. Odnosząc się do projektu uchwały przedstawionej przez radnego Mastalerza poinformował, że projekt uchwały na sesję Rady Miejskiej wnosi grupa 5 radnych lub cały klub radnych przez złożenie oczywiście swoich podpisów. Taki projekt uchwały wprowadza swoje konsekwencje finansowe i będzie czas na pewno nad tym tematem debatować przy uchwalaniu budżetu na rok 2004 i wówczas swoje stanowisko przedstawi radnym na komisji w tej sprawie. Radna Agata Brzeska - Lebiecka zwróciła się z pytaniem do radcy prawnego czy ten wniosek w sprawie wprowadzenia projektu uchwały jest zasadny i podlega głosowaniu nawet w myśl art. 20 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym. Pan Edward Pietrus Radca Prawny wyjaśnił, że zgodnie z § 26 Regulaminu Rady Miejskiej ust. 6 projekt uchwały, który spełnia wymogi formalne może być w nagłych wypadkach przedłożony przez projektodawcę na sesji z pominięciem trybu jaki jest opisany w ust. 1 do 5. Rada decyduje natomiast w głosowaniu o jego rozpatrzeniu bądź odesłaniu do zaopiniowania przez komisje rady. Pan Przewodniczący Rady zaproponował następujący wniosek: "projekt uchwały skierować na komisje Rady Miejskiej i dopiero po rozpatrzeniu i zaopiniowaniu przez komisje projekt przedstawić na sesji" Wniosek przegłosowano : 16 za, przeciw 4, wstrzymujących się od głosu 0. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił projekt porządku obrad sesji Rady Miejskiej, który został przyjęty: 16 za, przeciw 2, wstrzymujących się od głosu 2. 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2. Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3. Przyjęcie ślubowania i podjęcie uchwały w sprawie obsadzenia mandatu radnego. 4. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 5. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. 6. Przyjęcie planów pracy Komisji i Rady Miejskiej na rok 2004. 7. Podjęcie uchwał w sprawach : 1/ zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na 2003 rok, 2/ wydatków budżetowych nie zrealizowanych w roku 2003, które nie wygasają z upływem roku, 3/ Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Brzesku na rok 2004, 4/ zasad udzielania stypendiów Burmistrza Brzeska za szczególne osiągnięcia uczniom szkół dla których organem prowadzącym jest Gmina Brzesko, 5/ przyjęcia Statutu Związku Międzygminnego ds. Wodociągów i Kanalizacji w Brzesku, 6/ nadania nazw ulic w Brzesku 8. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 9. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 10. Wolne wnioski i zapytania. 11. Zamknięcie obrad sesji. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Brzesku został przyjęty 18 za, przeciw 0, wstrzymujących się od głosu 2 Ad 3 Przyjęcie ślubowania i podjęcie uchwały Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu. Następnie Pan Przewodniczący Rady przeprowadził procedurę ślubowania Pan Leszek Klimek przyjął ślubowanie Następnie Pan Przewodniczący Rady poprosił nowo wybranego radnego aby zgłosił w Biurze Rady Miejskiej deklarację dotyczącą pracy w komisjach Rady Miejskiej. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie obsadzenia mandatu radnego, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XV/94/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 grudnia 2003 roku w sprawie obsadzenia mandatu radnego / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Ad 4 Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej od ostatniej sesji Sprawozdanie złożył Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu. Ad 5 Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji Sprawozdania złożyli przewodniczący komisji : 1. Radna Anna Kądziołka- Kukurowska 2. Radna Agata Brzeska - Lebiecka 3. Radna Apolonia Warzecha 4. Radna Barbara Stachowicz 5. Radny Jan Kusiak 6. Radny Zdzisław Grodny Pytania Radna Anna Kądziołka -Kukurowska w nawiązaniu do sprawozdania złożonego przez Panią Przewodniczącą Komisji Rewizyjnej informuje, że na terenie miasta nie można tak wszystkiego likwidować. Uważa, że w Brzesku funkcjonuje jedyne kino i jest to szczególna placówka oświatowa tego typu . Jedyny obiekt gdzie można wystawiać wszelkiego rodzaju sztuki teatralne przygotowane przez młodzież i dzieci z naszej gminy i powiatu. W najbliższej przyszłości widzi remont budynku Kina Bałtyk , doprowadzić do tego by reklama filmów była bardziej uwypuklona. Radny Józef Kubas ustosunkował się do podjętego wniosku przez Komisję Gospodarki Komunalnej dotyczącego debaty w sprawie lokalizacji i przeładunku odpadów komunalnych na terenie gminy Brzesko. Zapoznał radnych w jaki sposób winna odbyć się ta debata. Ad 6 Przyjęcie planów pracy komisji i Rady Miejskiej na rok 2004 Plany pracy komisji przedstawili : 1. Anna Kądziołka-Kukurowska Przewodnicząca Komisji ds.Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny 2. Apolonia Warzecha Przewodnicząca Komisji Prawa Porządku Publicznego i Promocji 3. Barbara Stachowicz Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury i Sportu 4. Jan Kusiak Przewodniczący Komisji Gospodarki Finansowej 5. Zdzisław Grodny Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa Uwagi zgłosili : Radny Krzysztof Ojczyk proponuje aby do planu pracy Komisji Oświaty Kultury i Sportu oraz Komisji Gospodarki Finansowej wprowadzić w miesiącu styczniu punkt w sprawie "Ocena realizacji wniosków komisji za rok 2003" Poinformował, że jest to wniosek formalny Jan Kusiak poinformował radnego Ojczyka, że taki punkt może być wprowadzony na posiedzeniu komisji w "sprawach i wolnych wnioskach" Pan Przewodniczący Rady również poinformował, że plany pracy są ramowe i w każdej chwili można wprowadzić punkt w sprawie realizacji wniosków komisji za rok 2003 Radny Krzysztof Dudziński popiera wniosek radnego Ojczyka z tego względu, że nie jest to tożsame z rozmową na ten temat w wolnych wnioskach w danym miesiącu. Należy to przedstawić na jednym posiedzeniu komisji czyli realizację wniosków za cały rok. Radna Barbara Stachowicz Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury i Sportu poinformowała, że jest jej bardzo przykro z tego powodu, że dwóch członków mojej komisji nie wniosło tego tematu dużo wcześniej skoro były przedstawione propozycje do planu pracy. Jest bardzo zaskoczona takim załatwianiem sprawy. Owszem można to zrealizować ale bardzo prosi aby następnym razem takich niejasności nie było w komisji. Radny Józef Kubas informuje, że Komisja Oświaty Kultury i Sportu w miesiącu marcu ma punkt w sprawie realizacji wniosków komisji za 2003 rok i proponuje aby może pozostawić to w takiej pozycji-formie. Pan Przewodniczący Jan Kusiak ubolewa nad faktem, że na sesji Rady Miejskiej prowadzimy taką dyskusję, która powinna być na komisji. Radna Jadwiga Kramer uważa, że zawsze jest czas na poprawienie błędu i przyznanie się do błędu stanowi o wielkości człowieka i wydaje się, że nie jest to żaden dyshonor, jeśli nawet ktoś po czymś doszedł do wniosku, że jednak należało zrobić coś więcej o jeden krok dalej pójść to nie jest żadną ujmą ani dla komisji Oświaty jeżeli z marca przesunie ten punkt na styczeń ani żadną ujmą czy to dla przewodniczącego czy członków komisji czy dla nas wszystkich jeśli poprawimy drobną jakąś nieprawidłowość. Radny Krzysztof Ojczyk w związku z takimi wyjaśnieniami wycofuje wniosek formalny jeśli chodzi o Komisję Oświaty Kultury i Sportu natomiast podtrzymuje wniosek co do Komisji Gospodarki Finansowej Następuje głosowanie wniosku radnego Ojczyka "aby w miesiącu styczniu w planie pracy Komisji Gospodarki Finansowej wprowadzić punkt ocena realizacji wniosków komisji za rok 2003" Wniosek głosowano 8 za, przeciw 10, wstrzymujących się od głosu 3 Wniosek upadł Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie plany pracy wszystkich komisji w pierwotnej przedstawionej wersji Plany pracy komisji przyjęte zostały 15 głosów za, przeciw 0, wstrzymujących się od głosu 6 Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił plan pracy Rady na rok 2004. Plan pracy Rady Miejskiej został przyjęty jednogłośnie. Ad 7 Podjęcie uchwał w sprawach : - Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na 2003 rok Projekt uchwały omówiła Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus wg załącznika do protokołu . Radna Janina Drużkowska - Cader poinformowała, że zmiany przedstawione w uchwale przez Panią Skarbnik są zbyt poważne jak np. kolejna dotacja w wysokości 41.000 zł do krytej pływalni i dlatego zapytuje ile na dzień dzisiejszy już wynoszą sumaryczne dotacje do tego obiektu. Czy zostały przedstawione plany dłuższego funkcjonowania, plany biznesu. Co się dzieje dalej w tej dziedzinie , czy są podejmowane jakieś kroki zmierzające do poprawy sytuacji. Ile w końcu wynosi ta dotacja na jedną osobę pływającą przez godzinę i czy ta dotacja może być tak wysoka w stosunku do innych dotacji np. do wody i ścieków. Uważa, że nie można w sposób tak rażący premiować dotacją jednych obiektów a inne kwestie pomijać. Uważa, że podatnicy wszyscy są równi i nie uważa żeby podatnik który idzie pływać miał otrzymać większą dotację niż ten, który użyje wody do kąpieli w domu , a którego już nie stać na to by mógł być na pływalni. Dlatego oczekuje od Pani Skarbnik w tej chwili odpowiedzi ile wynosi na dzień dzisiejszy już z uwzględnieniem tej dzisiejszej dotacji łączne dotowanie pływalni od samego początku . Zaznacza , że nie jest to cały rok jest to 3 roku prawie. Co się zmieniło na lepsze, czy osób na pływalni przybywa, czy dotacja maleje na te osoby w poszczególnych miesiącach kiedy zmierzamy do końca roku czy rośnie. Bo jeśli rośnie to znaczy ,że nie ma podejmowanych odpowiednich działań mających na celu jakieś całościowe w czasie założenie dobrego funkcjonowania. Radna Anna Kądziołka - Kukurowska zgadza się z tym, że Urząd Miejski w większym czy mniejszym stopniu finansuje krytą pływalnię ale należałoby się zastanowić nad zareklamowaniem tej pływalni w naszej gminie i powiecie dlatego proponuje wprowadzić karnety rodzinne, przeprowadzić rozmowy na zebraniach wiejskich, osiedlowych , w szkołach, w przedszkolach aby w ten sposób zachęcić społeczeństwo a sytuacja się zmieni na korzyść pływalni. Radny Edward Knaga poinformował, że częściowo nie zgadza się z głosami swoich przedmówców. W poprzedniej kadencji przed czterema latami był obecny na sesji Rady Miejskiej i przy dość burzliwym poparciu społecznym zadecydowano o budowie tegoż obiektu. Już wówczas mówiono , że ten obiekt będzie przynosił nie zyski lecz straty. Na dzień dzisiejszy wszystko przeliczamy wg pieniędzy . Nie da się przeliczyć skutków pływania , skutków zdrowotnych na złotówki i cieszmy się, że obiekt taki powstał. Coś więcej w tej kwestii można będzie powiedzieć dopiero po roku funkcjonowania tego obiektu . Nie możemy porównywać pływalni w Proszówkach, Bochni, Tuchowie ze względu na wiele czynników porównawczych z tego tytułu. Przeliczajmy to na potrzeby i możliwości ludzi, którzy tutaj mieszkają. Nadmienił , że Szkoła Podstawowa Nr 2 wystąpiła z pismem do Zarządu Osiedla Jagiełły aby wspomódz finansowo opłacenie instruktorów opiekujących się dziećmi niepełnosprawnymi na pływalni . Radny Zdzisław Grodny poinformował, że z przykrością słucha komentarzy, których dzisiaj nie powinno być. W nowym roku będzie posiedzenie komisji wyjazdowe na obiekt krytej pływalni i wówczas wysłuchamy uwag, propozycji czy wniosków Pana Dyrektora. Ale z przykrością stwierdza "dajcie spokój , gdzie my jesteśmy". Czy obwodnica była potrzebna temu miastu, czy oczyszczalnia ścieków na Zajaziu była potrzebna gminie mimo, że na dzień dzisiejszy jest nieekonomiczna ale być musi. Skończy się rok budżetowy, będzie realizacja wykonania budżetu wówczas zapytamy pana dyrektora co gdzie można poprawić aby podnieść kondycję finansową pływalni . Przecież ten temat jest ciągle na komisjach i każdej sesji i dlatego składa wniosek formalny aby zakończyć dyskusję w tym temacie. Radny Krzysztof Dudziński poinformował, że nie bardzo zgadza się z głosem Pana Grodnego, nie wie o co tutaj w tym głosie chodzi, radni jedynie wyrażają troskę o dalsze losy finansowe pływalni, nikt nie mówi o zamknięciu. Krytykował tą pływalnię zarówno w prasie jak i na sesji i teraz widzi ,że Pan dyrektor krytej pływalni doskonale zrozumiał tą krytykę. Widzi, że coś się dzieje. Chce poprosić Pana dyrektora aby swoje działania ukierunkował z medialnych projektów czy programów na projekty komercyjne. Radny Zbigniew Mastalerz zapytuje Panią Skarbnik w kwestii podatku od nieruchomości tj. zmniejszenie planu dochodów jest kwota 324.ooo zł. Dlatego pyta dlaczego tak dużo środków finansowych z tego tytułu nie wpłynie do gminy ? W pozycji zwiększenie planu dochodów jest pozycja zmniejszenie dochodów z tytułu wpłat ludności - co to znaczy , czy to są zwiększenia, czy zmniejszenia ? Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał wracając do pytań w sprawie krytej pływalni doskonale rozumie troskę radnych aby dotacja gminy Brzesko była jak najmniejsza do tego obiektu. Informuje , że jest to pierwszy rok gdzie pewne doświadczenia dopiero zbieramy . Pewne nakłady jeszcze nie tyle inwestycyjne co takie nakłady związane z wyposażeniem czy doposażeniem miały miejsce i to wszystko należy przeanalizować jak również zderzyć z porównywalnymi obiektami, które funkcjonują w Bochni, w Gorlicach, w Sączu. Taka skala porównawcza na pewno da wszystkim pewien obraz czy może być lepiej w Brzesku. Odnosząc się do wypowiedzi Pani radnej Janiny Drużkowskiej Cader odnosi wrażenie, że jako jedyny członek Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny jest bardzo zaniepokojona jakąkolwiek dotacją do tego obiektu. Wszyscy wiemy, że tego typu obiekty chcąc funkcjonować normalnie muszą być dotowane dla zdrowia, dla działań profilaktycznych i tutaj nie można konkretnie przeliczać pieniędzy. Trzeba owszem szukać oszczędności . Dlatego w przyszłym roku planujemy zamontować w tym obiekcie baterie słoneczne, żeby zmniejszyć koszty energii. Będziemy również szukać środków finansowych z zewnątrz . Następnym działaniem będzie pozyskanie tańszej wody przez ujęcie wody ewentualnie ze studni głębinowej i wówczas taka wymiana dzienna wody byłaby dużo tańsza. Takie działania są przewidziane w przyszłym roku i zaplanowane środki w budżecie. Ma nadzieję również, że Komisja Rewizyjna w swoim planie pracy zbada działania krytej pływalni, czy tam można jeszcze jakieś oszczędności znaleźć. W tej chwili na koniec roku wynikły konieczne potrzeby zaspokojenia podstawowych potrzeb krytej pływalni jeśli chodzi o płatności . Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus odpowiadając Pani radnej Cader wyjaśniła, że dotacja do krytej pływalni wynosiła : przy uchwale budżetowej 400.000 zł, potem była dotacja w granicach 133.000 zł i obecnie jest 41.000 zł . Te 41.000 zł są to tylko wymagalne zobowiązania, które muszą być zapłacone w tym roku. Natomiast wniosek o transzę do tej uchwały z krytej pływalni opiewa na 110.000 zł. Sprawa ta była analizowana na Komisji Gospodarki Finansowej i pytała członków tej komisji czy dadzą pozytywną opinię co do całej kwoty, ponieważ następne płatności w wysokości 69.000 zł będą w przyszłym roku. Dotacja ta /jedna i druga kwota/ dotyczy płatności za energię elektryczną, wodę i składek ZUS oraz podatku od wynagrodzeń. Terminy płatności składek ZUS i podatku są do 5 następnego miesiąca a więc będzie to już płatne z roku następnego. Jeśli chodzi o zmniejszenia planu dochodów to one wynikają z rozliczeń końcowo rocznych . Przy uchwalaniu planów dochodów na rok 2003 była w między czasie nowelizacja ustawy o dochodach i tutaj plan ustawiony w podatku od osób fizycznych wynosił 1.900.000 zł, natomiast przypis jest 1.551.753 zł a wpłaty do budżetu /raty miesięczne, kwartalne/ wynoszą 1.461.000 stąd nie możemy pozostawić takiego planu. Windykacja tych zaległości jest trudna, jest w tej chwili około 50 tytułów w Urzędzie Skarbowym do egzekucji ale należności z tego tytułu w tym roku nie wpłyną do budżetu gminy stąd trudno trzymać taki zawyżony plan jeśli pod to nie ma środków. Taka sama sytuacja jest w podatku rolnym. Radna Janina Drużkowska - Cader poinformowała Panią Skarbnik, że nie zgadza się rachunek, ponieważ z przedstawionych danych wynika, że łączna dotacja wynosi 574.000 zł a Pani Skarbnik przytaczając cyfry 400,133 i 41 to daje w sumie 574.000 . W uchwale mamy kwotę 485.000 zł a poza tym zadała kilka pytań ,na które Pan Dyrektor przed podjęciem uchwały powinien udzielić odpowiedzi. Proszę nie mieć tego za złe Panie Burmistrzu jeżeli radny liczy i przygotowywuje się do sesji w odróżnieniu do pana "używam kalkulatora" i dość dokładnie analizuje uchwały budżetowe i prosi aby tego Pan Burmistrz nie miał za złe. Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus udzieliła wyjaśnień, że odnośnie krytej pływalni nie było innych zmian , informuje Panią radną, że liczy 400.000 zł , 50.000 zł nie jest wliczone w dotacje bo to były środki obrotowe , 50.000 zł dotacji poszło poprzez szkoły i rachunek się zgadza. W tej uchwale rozliczony jest tylko paragraf dotacyjny, natomiast nie są pokazane wszystkie środki , które gmina przyznała. Następnie Pan Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Pana radnego Grodnego aby zamknąć dyskusję w powyżej sprawie. Wniosek głosowano 13 za, przeciw 6, wstrzymujących się od głosu 2 Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na 2003 rok, który został przyjęty przy 17 głosach za, przeciw 0, wstrzymujących się od głosu 4 jak niżej: Uchwała Nr XV/95/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 grudnia 2003 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na 2003 rok / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ W tym momencie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 30 minutową przerwę w obradach sesji Obrady zostały wznowione po przerwie. Projekt uchwały w sprawie wydatków budżetowych nie zrealizowanych w roku 2003, które nie wygasają z upływem roku Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus omówiła projekt uchwału wg załącznika do protokołu Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie wydatków budżetowych nie zrealizowanych w roku 2003, które nie wygasają z upływem roku, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XV/97/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 grudnia 2003 roku w sprawie wydatków budżetowych nie zrealizowanych w roku 2003, które nie wygasają z upływem roku / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Brzesku na rok 2004 Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu. Poinformował, że na posiedzeniu Klubu "Współpracy Samorządowej" Pan radny Zdzisław Grodny proponował uzupełnienie tego programu na str. 8 w pkt. 12 i na str. 9 w pkt. 13 tak, żeby wśród tych stowarzyszeń i organizacji umieścić Ligę Obrony Kraju oraz Ludowe Zespoły Sportowe i jeżeli radni taką poprawkę przyjmą to jest ona dopuszczalna prawnie. Radny Krzysztof Dudziński uważa, że wniosek zasadny powiększenia tego punktu o grono ludzi, którzy będą realizować ten program. Zwracał uwagę na dwóch komisjach, że program tak bogaty i wątpi czy będzie zrealizowany. Niektóre zapisy tak szczegółowe, że nawet trudne do zrealizowania. Generalnie jest za tym programem i tak jak mówił na komisjach program zachowa i będzie skrupulatnie śledził jego realizację i oceniał go będzie po roku czasu. Uważa, że program jest bardzo obszerny i jak najwięcej osób w realizację tego programu należy włączyć aby ten program został wykonany. Radny Józef Kubas poinformował, że dokładnie przeanalizował ten program i cieszy osobiście fakt, że tyle instytucji bierze na swoje barki działanie aby przeciwdziałać alkoholizmowi , który to problem niestety się rozwija, chociaż patrząc na tabelę "raporty policji" i dane z sądu to wyraźnie wskazują, że w większości przypadków jest tendencja korzystna spadkowa. Czy rzeczywiście jest tendencja spadkowa ? Prosi aby dokładnie ktoś ten temat omówił, ponieważ byłoby to miłe i korzystne, że w Brzesku czy też w gminie tak się dzieje dlatego, że artykuły prasowe na ten temat są różne. Wie osobiście, że dane z Liceów polskich są przerażające w tej materii i dlatego pyta czy u nas jest tak dobrze . Zapytuje jakie programy w tej chwili w szkołach są realizowane i jaka jest skuteczność ewentualnie realizacji tych programów. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał odpowiadając Panu radnemu poinformował, że w szkołach są realizowane różne programy i wydawane są bardzo duże środki finansowe. Środki finansowe w ramach stowarzyszeń , o których tutaj jest mowa generalnie przeznaczane są na zagospodarowanie czasu młodzieży i to jest główny cel profilaktyki. Pani Renata Pabian odpowiadając na pytania radnych poinformowała, że programy profilaktyczne, które są organizowane w szkołach to przede wszystkim Program "Spójrz inaczej" , "NOE". Najchętniej dyrektorzy szkół , pedagodzy zwracają się z prośbą o sfinansowanie właśnie programów profilaktycznych realizowanych za pomocą spektakli teatralnych, ponieważ ta forma najbardziej przemawia do uczniów. Bardzo dobrą formą , która jest realizowana i która cieszy się dużym zainteresowaniem tj. spotkania z osobami, które są świadkami jakby osobami, które były kiedyś uzależnione lub pracowały w środowisku gdzie osoby wychodzą z uzależnienia lub znajdują się osoby uzależnione. Takie osoby dają świadectwo postawy, która wynika z tego jak uwolnić się z uzależnień a jak najlepiej nie wchodzić w te uzależnienia i do czego one prowadzą. Radna Janina Drużkowska - Cader wyraża pewną radość z tego, że ten program profilaktyki jest i że się w ostatnich latach rozwijał i że wciąż jeszcze gmina dysponuje środkami na profilaktykę bo może się to niebawem skończyć ze względów ustawowych. W naszym kraju są siły, którym zależy na tym by Polacy nie byli trzeźwi . Następnie odniosła się do statystyki policyjnej związanej z ilością zatrzymanych nietrzeźwych kierujących pojazdami mechanicznymi rowerzystów jak również z interwencjami domowymi związanych z alkoholem, które w stosunku do roku 2001 wzrosła w roku 2002 dlatego ta klasyfikacja dokonywana przez policję wymagałaby wyjaśnienia czy to są zbiory rozłączne czy to są podzbiory, bo jeśli to są rozłączne to możemy dojść do wniosków zupełnie innych. Ilość ujawnionych nietrzeźwych nieletnich również wzrosła porównując rok 2001 i 2002 pomimo intensywnych licznych programów profilaktycznych i dlatego możemy sobie wyobrazić co by było gdyby tych programów w ogóle nie było. Dlatego myśli, że dobrze jest, że coraz więcej podmiotów i instytucji włącza się w te sprawy i to jest bardzo pozytywne zjawisko w gminie Brzesko. Natomiast jak popatrzymy na inną statystykę jak ilość punktów alkoholowych to uważa, że powinny istnieć miejsca chronione i ta odległość powinna być naprawdę przyzwoita, bo ona ustawowo czasami nie jest przyzwoita. Tam, gdzie istnieją obiekty sakralne, tam gdzie istnieją miejsca pielgrzymkowe tak jak to jest w Szczepanowie , tam gdzie jest pływalnia , tam gdzie są szkoły należy dbać o taką infrastrukturę otoczenia aby nie podpowiadać młodzieży, że ma blisko na piwo. Pomimo naszego wniosku z poprzednich lat , żeby liczba punktów w Brzesku przestała rosnąć bo jest duża - ta liczba punktów alkoholowych tam gdzie się sprzedaje piwo wzrasta i może stwierdzić jednoznacznie , że wniosek nie jest realizowany. Kończąc wystąpienie z jednej strony cieszy się, że dopracowaliśmy się bardzo pięknego programu profilaktyki i aktywności dużej liczby podmiotów w realizacji ale z drugiej strony problem nadal istnieje i należy być nadal czujnym. Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Milewski poinformował, że na dzień dzisiejszy 12 osób w gminie czeka na wydanie koncesji o sprzedaż alkoholu. Niektórzy czekają rok, dwa , trzy i zapytują się kto i kiedy podejmie decyzję ostateczną aby mogli otrzymać w/w koncesję. Dla porównania podał, że w mieście Bochni jest 50 zezwoleń detalicznych, 40 gastronomicznych . Natomiast w gminie Bochni jest 40 zezwoleń detalicznych, 30 gastronomicznych. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał odnosząc się do przytoczonej statystyki informuje, że Pan Komendant Policji w lutym będzie przedstawiał informację na temat realizacji działań Policji za cały rok. Wówczas dokonamy analizy tej statystyki w zakresie wykroczeń, konfliktów młodzieży z prawem itd. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Brzesku na rok 2004, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XV/97/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 grudnia 2003 roku w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Brzesku na rok 2004 / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ - Projekt uchwały w sprawie zasad udzielania stypendiów Burmistrza Brzeska za szczególne osiągnięcia uczniom szkół dla których organem prowadzącym jest Gmina Brzesko Pan Sekretarz Gminy Brzesko Bogusław Babicz omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu Radny Krzysztof Ojczyk ma nadzieję, że ten projekt uchwały przyczyni się do lepszej motywacji młodzieży, która będzie widzieć sens i profity w tym , że się uczy. Projekt uchwały jest dobry z pozytywnie przyjętymi poprawkami zaopiniowanymi przez Komisję Oświaty Kultury i Sportu i należy na sesji go przyjąć. Radna Jadwiga Kramer poinformowała, że wątpliwości budzi § 7 pkt. 4 i dlatego proponuje aby dopisać wyrazy "aktu przyznania" i wówczas cały ten punkt brzmiałby "Wręczenie aktu przyznania stypendium uczniowi odbywa się w formie uroczystej" Radny Krzysztof Dudziński poinformował, że na posiedzeniu Komisji Oświaty zdecydowano o zapisie w § 6 pkt. 1 "Wnioski o stypendia rozpatruje Komisja weryfikacyjna powoływana zarządzeniem Burmistrza ...." ma jednak wątpliwości co do takiego zapisu i dlatego składa wniosek formalny aby w § 6 pkt. 1 wpisać "Wnioski o stypendia rozpatruje Komisja weryfikacyjna powołana przez Radę Miejską na wniosek Burmistrza ....." Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz udzielił wyjaśnień informując, że słusznie Pani radna zauważyła, iż tutaj chodzi nie o wręczenie konkretnego stypendium miesięcznego tylko jak gdyby wręczenie-przyznanie początkowego aktu przyznania stypendium. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poddał pod głosowanie wniosek formalny Pana radnego Dudzińskiego "aby w § 6 pkt. 1 zmienić w takim brzmieniu "Wnioski o stypendia rozpatruje Komisja weryfikacyjna powołana przez Radę Miejską na wniosek Burmistrza na okres kadencji Rady Miejskiej. Komisja składa się z 7 osób, w tym 4 radnych" Wniosek głosowano 8 za, przeciw 11, wstrzymujących się od głosu 1. Wniosek upadł - w wersji pierwotnej pozostaje ten punkt. Radna Anna Kądziołka - Kukurowska poinformowała, że jeśli chodzi o § 5 pkt. 1 - czy to stypendium dla ucznia bardzo zdolnego ma być przyznawane jednorazowo ? Radna Janina Drużkowska - Cader poinformowała, że około dwa lata temu Komisja Rodziny składała wnioski o stypendia dla studentów, którzy są zdolni, którzy się uczą, którzy mają trudną sytuację materialną i wówczas otrzymaliśmy odpowiedź jakoby nie było możliwości prawnych. Dlatego skoro teraz powstał projekt uchwały promujący uczniów szkół podstawowych, gminnych - pyta co takiego w tym czasie zmieniło się w ustawodawstwie, że wówczas blokowana była inicjatywa przyznania stypendiów dla studentów pomimo, że wówczas wskazywaliśmy na to, że takie stypendia funkcjonują w gminach . Dlatego pyta czy zmieniło się coś w ustawie, czy po prostu sytuacja dojrzała niektórych do tego, iż zrozumieli że stypendia są normalnością i nie ma przeszkód prawnych aby one były przyznawane. Pan Przewodniczący Rady poinformował Panią radną Cader, że uchwała dotyczy uczniów szkół podstawowych i gimnazjów dla których organem prowadzącym jest Gmina Brzesko . Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz odpowiadając Pani radnej Drużkowskiej - Cader wyjaśnił, że ta dzisiejsza uchwała nie dotyczy studentów, dotyczy dzieci i młodzieży szkól podstawowych i gimnazjów, ponieważ taki projekt uchwały Pan Burmistrz przedstawia. To że jest taka możliwość ustawowa w ustawie o samorządzie gminnym to nie znaczy, że wszystkie te możliwości muszą zostać od razu wyczerpane. Zobaczymy najpierw jak będzie funkcjonowało to stypendium i ewentualnie później nie wykluczone, że przedłożymy radnym projekt uchwały dotyczący i studentów ale to oczywiście wiąże się z dodatkowymi środkami budżetowymi. Natomiast jeżeli chodzi o podstawę prawną to reguluje to art. 18 ust. 2 pkt. 14 a , który został dodany przy nowelizacji ustawy dwa lata temu a zatem nie było tak, że od początku funkcjonowania samorządów gminnych można było takie stypendia uchwalać. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz poinformował, że wspólnie z radcą prawnym Urzędu Miejskiego zaproponowano jeszcze taką korekcyjną poprawkę w § 5 pkt. 2 aby uzupełnić w brzmieniu "Wysokość i tryb wypłacania stypendiów zatwierdza Burmistrz na podstawie ustaleń Komisji weryfikacyjnej” i wtedy będzie jasne, że Burmistrz na podstawie komisji zadecyduje czy to stypendium przyznane na rok będzie wypłacane co miesiąc czy co kwartał czy jednorazowo. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie zasad udzielania stypendiów Burmistrza Brzeska za szczególne osiągnięcia uczniom szkół dla których organem prowadzącym jest Gmina Brzesko, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XV/98/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 grudnia 2003 roku w sprawie zasad udzielania stypendiów Burmistrza Brzeska za szczególne osiągnięcia uczniom szkół dla których organem prowadzącym jest Gmina Brzesko / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Międzygminnego do spraw Wodociągów i Kanalizacji w Brzesku Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz omówił projekt uchwały wraz ze statutem wg załącznika do protokołu. Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił się z pytaniem czy zapis w statucie w § 45 pkt. 5 "statut wchodzi w życie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego" jest teraz formalnie poprawny skoro inne gminy , które wchodzą w skład związku takiego statutu jeszcze nie przyjęły ? Pan Sekretarz Gminy odnosząc się do pytania Pana Ojczyka informuje, że przyjęcie statutu przez Radę Miejską w Brzesku nie oznacza jego wejścia w życie. Natomiast sama uchwała o przyjęciu statutu przez gminę Brzesko musi wejść w życie. Natomiast jeżeli wszystkie gminy podejmą jednobrzmiący statut to dopiero wówczas idzie to do publikacji przez wojewodę i wtedy publikowany jest już statut przyjęty przez wszystkie gminy. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Międzygminnego do spraw Wodociągów i Kanalizacji w Brzesku, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwala Nr XV/99/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 grudnia 2003 roku w sprawie przyjęcia Statutu Związku Międzygminnego do spraw Wodociągów i Kanalizacji w Brzesku /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulic w Brzesku Pan Naczelnik Wydziału GGiR Józef Makuch omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu. Radna Jadwiga Kramer zwróciła się z pytaniem czy w terenie przewiduje się oznakowanie nazw nowych ulic jak ul. Sikorskiego itd. Jeśli mają być oznakowane to proszę udzielić odpowiedzi dlaczego na Osiedla Kołłątaja tam nie ma zupełnego oznakowania ulic. Problem podobny jest na Osiedlu Okocimskim gdzie jest błędne oznakowanie ul. Handlowej zamiast ul. Plac Kupiecki i stąd pytanie dotyczy czy będziemy sukcesywnie uzupełniać nazwy ulic w terenie czy po prosty część ulic starych będzie nosić oznakowanie a nowe nie . Pan Przewodniczący Rady wyjaśnił Pani radnej Kramer, że te słupki z ulicami na mieście to są słupki reklamowe to nie dotyczy oznakowania obowiązkowego ulic. Oznakowania obowiązkowe ulic powinno być na początku ulicy na ścianach budynku czy też na ogrodzeniu czy na posesji . Natomiast te słupki na skrzyżowaniach o których Pani radna mówi to są ogłoszenia reklamowe. Radna Jadwiga Kramer poinformowała, że jeśli się reklamuje ul. Handlową, której nie ma to jest jakieś nieporozumienie. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulic w Brzesku, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwala Nr XV/100/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 grudnia 2003 roku w sprawie nadania nazw ulic w Brzesku / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Ad 8 Interpelacje i zapytania radnych Radny Stanisław Turlej interpelacja pisemna 1/ W związku ze zmiana ustawy o planowaniu przestrzennym i utracie ważności z końcem br. przez plany zagospodarowania sporządzone przed 1995 rokiem proszę o informacje jak Pan Burmistrz widzi załatwienie spraw osób, które będą chciały zabudować nieruchomości, dla których nie będzie planu. Na Komisji Gospodarki Komunalnej zapytałem Pana Kierownika Olchawę czy przygotowano procedury, bądź formy konsultacji, by zachować ład przestrzenny i nie utrudnić przez nierozważne decyzje rozwoju infrastruktury ? Usłyszałem, że nie. Zatem uznaniowo urzędnik będzie decydował w zakresie spraw, które ustawa o samorządzie gminnym wylicza na pierwszym miejscu wśród zadań gminy. W związku z tym proszę również o odpowiedź, czy Pan Burmistrz zweryfikował swoich urzędników, czy nie świadczą prywatnie usług w zakresie spraw, które prowadzą w gminie ? 2/ Proszę Pana Burmistrza o dokładne przedstawienie jak załatwiono sprawę podziału i zabudowy działki nr 534 w Sterkowcu. . Część tej nieruchomości zarezerwowano w planie zagospodarowania na potrzeby rozbudowy Szkoły a fragment tej nieruchomości mógł również posłużyć do budowy drogi. Proszę o informacje, oczywiście poparte kopiami dokumentów : a/ jak Burmistrz , urzędnicy, bądź Dyrektor szkoły dbali o interes gminy np. proponując wykup, czy zamianę części bądź całej nieruchomości nr 534/2 nim została zabudowana ? b/ jak planowano dojazd do nowo wybudowanego domu wydając pozwolenie na budowę, skoro obowiązywała rezerwacja gruntu na rzecz szkoły , c/ czy po 1 stycznia 2004 roku będzie trwała rezerwacja części działki nr 534/2 na potrzeby rozbudowy szkoły w Sterkowcu ? 3/ Proszę o informacje kiedy i jaką kwotę zainwestowała gmina Brzesko w akcje Telefonów Brzeskich. Jaki procentowo był udział gminy i kto reprezentował gminę we władzach spółki. Jakie korzyści uzyskała gmina z tej inwestycji ? Radny Krzysztof Ojczyk zapytania dotyczą : 1/ odpowiedzi na interpelacje z sesji Rady Miejskiej z dnia 5 grudnia 2003 roku w sprawie profilaktyki opieki zdrowotnej w szkołach podstawowych i gimnazjach. Uważa, że odpowiedź jest niepełna i dlatego prosi o udzielenie pełnej odpowiedzi na interpelacje złożoną w dniu 5 grudnia 2003 roku. Do pozostałych odpowiedzi na interpelacje uwag nie wnosi - są zadawalające. 2/ kwestii bezpieczeństwa obiektów szkolnych w tym również i przedszkolnych. Na piątkowym posiedzeniu komisji Pan Burmistrz poinformował, że jeszcze jedno włamanie było do przedszkola Nr 4 w Brzesku . Jakie Pan Burmistrz myśli środki przedsięwziąć aby tych włamań było mniej . 3/ prośba aby w trakcie posiedzeń komisji, które się odbywają co miesiąc, brali udział także pan Burmistrz Brzeska i Przewodniczący Rady Miejskiej, ponieważ jest wiele pytań i wątpliwości, które można by było na komisjach rozwiązać. Radny Zbigniew Mastalerz zapytania dotyczą : 1/ Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej - do jakich komisji została skierowana uchwała, którą proponował wprowadzić pod obrady dzisiejszej sesji w sprawie wyrażenia woli zniesienia opłaty stałej za przygotowanie posiłków w szkołach 2/ czy byłoby złym zwyczajem aby Pan Burmistrz przygotował dla Rady informacje jak rozdysponował w roku 2003 rezerwę finansową, którą mu Rada przyznała do swojej dyspozycji. Radna Janina Drużkowska - Cader zapytania dotyczą : 1/ chce zapytać Pana Burmistrza a jednocześnie pożalić się na nie wykonywanie ustawowych zobowiązań. W sierpniu 2003 roku złożyła pismo na ręce Pana Burmistrza, na którą nie otrzymała do tej pory odpowiedzi , mimo że prosiła o odpowiedź pisemną. Sprawa dotyczy pewnych działań, które jak widzi mają na celu gnębienie mnie. W związku z tym ponieważ Pan Burmistrz nie odpowiada na to pismo więc dzisiaj jak gdyby oficjalnie składa Radzie Miejskiej skargę na przemilczanie pewnych spraw i nie udzielanie odpowiedzi. Jednocześnie prosi aby odpowiedź na pismo, które wpłynęło oficjalną droga otrzymała odpowiedź jak najszybciej. Ponadto pyta dlaczego to jest tak, że kiedy składa interpelacje pisemnie zadając konkretne pytania na wiele z nich nie otrzymuje odpowiedzi. Często odpowiedzi na interpelacje są w pewnej części, natomiast w wielu punktach zupełnie nie otrzymuje odpowiedzi. Tak było z interpelacją , którą złożyła na ostatniej sesji, że tylko w części niewielkiej pojawia się odpowiedź. Tak było również z interpelacja, którą złożyła między sesjami i tak jest z licznymi interpelacjami , która składała w ciągu roku. Uważa, że skoro został postawiony wymóg pisemny składania interpelacji to właśnie po to aby pewne ważne sprawy nie umknęły gdzieś tam w protokołach, żeby ich nie zapomnieć. Uważa, że takie traktowanie radnego kiedy w niewygodnych sprawach nie odpowiada się jest absolutnie niedopuszczalne. Ponadto w związku z tym, że ostatnia interpelacja i międzysesyjna nie przyniosła spodziewanego skutku a dotyczy ona działania - cytat „ na moją szkodę i szkodę rodziny majątkową i zdrowotną” dlatego w obecności wszystkich radnych ją odczytała . Interpelacja międzysesyjna z dnia 12 grudnia 2003 roku stanowi załącznik do protokołu. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował Panią radną, że trochę dziwi się tej interpelacji bo z tego co wie jest to środek powszechnie używany do utwardzenia dróg przed nadbudową zarówno w mieście jak i na wsi i wiele osób w sołectwach by z wdzięcznością przyjęło taki materiał, żeby móc spokojnie dojechać. Natomiast Pani radna to kwestionuje . Radny Krzysztof Dudziński zapytania dotyczą : 1/ w sobotnio niedzielnym wydaniu gazety krakowskiej ukazał się artykuł pt. "Po wizycie w Lipsku Dom Europejski" cytat art. "przedstawiciele miasta uczestniczyli w seminariach oraz spotkaniach za naszą zachodnią granicą, zorganizowanych pod hasłem "Polska i Niemcy na drodze do europejskiego społeczeństwa obywatelskiego". W związku z tym pyta kto brał udział w tym spotkaniu , jacy przedstawiciele i czy był przedstawiciel Rady Miejskiej? Jeżeli w wyniku tej wizyty istnieje możliwość utworzenia w Brzesku domu europejskiego dalszy cytat "będąc źródłem bezcennych informacji może się on stać szansą dla młodych ludzi, którzy swe zawodowe kariery realizować będą w Europie" . Pragnie poszerzyć swoją wiedzę o to co się w gminie dzieje, bo na ten temat nic nie wie. Dlatego prosi o taką informację - jaki to ma być dom europejski, co ma się w tym domu europejskim dziać, jak ci młodzi ludzie będą poszerzać i realizować swoje zawodowe kariery w europie. 2/ w związku z art. "Obłuda" zamieszczonym w BMI cytat z art. "telewizja emitowała 15 minutowy film o Brzesku, mieście, które autorzy programu, uznali w wielu dziedzinach za wzór do naśladowania" , prosi o podanie czy w związku z tym filmem gmina poniosła jakieś koszty, a jeśli poniosła to jakie i skąd te środki na ten cel były wzięte ? Radna Anna Kądziołka - Kukurowska zapytała w następujących kwestiach : 1/ W związku z wnioskiem Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny dotyczącym dalszego funkcjonowania w najbliższym czasie Ośrodka Zdrowia w Szczepanowie - czy będzie taka jak do tej pory publicznym ośrodkiem zdrowia, czy niepublicznym ? Zadecydowano na tym posiedzeniu komisji, że mają w tej kwestii wypowiedzieć się mieszkańcy Szczepanowa, Wokowic, Sterkowca, części Przyborowia i Mokrzysk . Odpowiedź w tej sprawie miała być do końca grudnia br. W związku z tym pyta jak sytuacja wygląda na dzień dzisiejszy ? Wie, że w tej kwestii było zebranie w Sterkowcu , na którym była minimalna ilość mieszkańców. Mieszkańców jest ponad 800 natomiast na tym zebraniu była mała grupka i 29 głosów było za przekształceniem natomiast jedna osoba się wstrzymała. 2/ Budynek Ośrodka Zdrowia w Szczepanowie jest otwarta od wielu lat a ten budynek obecny budowany był pod koniec lat 60 - tych. Jak to będzie nadal wyglądać , czy to będzie prywatyzacja czy nie. Jeśli będzie prywatyzacja to wydaje się, że tylko i wyłącznie mieszkańcy mają decydować. Ośrodek Zdrowia nie należy do gminy lecz należy do Powiatu . W związku z tym najwięcej do powiedzenia ma powiat. 3/ Trzy lata wstecz przyszedł nowy Pan Kierownik do Ośrodka Zdrowia w Szczepanowie i wydaje się, że powinna być taka decyzja aby odpowiadała przede wszystkim mieszkańcom. Radny Zdzisław Grodny poinformował iż Pan Dyrektor Krytej Pływalni w Brzesku zwrócił się z prośbą o wydanie pozwolenia na sprzedaż piwa. Podtrzymuje wniosek jako słuszny i zasadny. Temat można by było dzisiaj podjąć na sesji i zaopiniować pozytywnie na rzecz Pana Burmistrza. Radny Józef Kubas chodzi o rozważenie możliwości aby na komisjach Rady Miejskiej była obecna Pani Skarbnik Gminy aby w miarę możliwości pewne rzeczy można było wyjaśnić i wówczas na pewno radni nie pytaliby o niektóre fakty na sesji . Podziękował Panu Przewodniczącemu i Burmistrzowi za życzenia świąteczne i noworoczne. Pan Przewodniczący Rady wyjaśnił panu radnemu Kubasowi, że Pani Skarbnik uczestniczyła na posiedzeniu Komisji Gospodarki Finansowej i dokładnie przeanalizowała zmiany w budżecie. A państwo radni powinniście mięć zaufanie do Komisji Gospodarki Finansowej, która jest w Radzie najważniejsza w sprawie opiniowania zmian w budżecie gminy. Radny Stanisław Turlej odniósł się do interpelacji pisemnej, zagadnienie dość ważne i nie koniecznie w tej chwili spodziewa się odpowiedzi Jeśli chodzi o Ośrodek Zdrowia w Szczepanowie to zauważył, że dyskusja na temat tego ośrodka zdrowia idzie w kierunku niezbyt szczęśliwym. Ma na myśli konsultacje Pana Burmistrza z Radą. Bo nie chodzi o to, że ma powstać niepubliczna placówka / trzech lekarzy zawiąże spółkę , wojewoda nada statut i wszystko jest w porządku/. Słyszymy, że pacjenci nie stracą to jest dla nas oczywiste z drugiej strony będą wielkie inwestycje. Trzeba jednak dokładnie ten temat przygotować, ponieważ obiekt w Szczepanowie nie składa się z tylko parteru. To jest duży budynek, cała substancja do zagospodarowania . Stwierdza, że operujemy na najwyższym stopniu uogólnieniach to są takie „komunały” nie dostaliśmy żadnego pisma co to za budynek, jaka powierzchnia, kiedy budowany, jakie koszty amortyzacji. Dlatego prosi o rzetelną refleksję w tej kwestii . Po za tym konsultacje mają taki charakter społeczny i zwykle bywa tak, że gdy władzy konsultacje są na rękę to się kiwa głową tak jeżeli nie , to nie. Prośba do Pana Burmistrza aby skonsultował się z Radą mając na względzie przyszłe zadania gminy. Ad 9 Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy Pan Józef Gładki sołtys z Wokowic Poinformował, że problem podniesiony przed chwilą przez pana sołtysa Sterkowca Turleja przez Panią radną jest problemem ogromnej wagi. Zwraca uwagę na aspekt sprawy dotyczący konsultacji społecznej na temat prywatyzacji ośrodka zdrowia w Szczepanowie. Dotyczy konsultacji społecznej w Wokowicach, która miała miejsce dwa dni wstecz i też było 26 osób obecnych. Ma duże wątpliwości i nie jest to adekwatna sytuacja i nie miarodajna opinia . Często zdarza się również i tak a szczególnie teraz koniec roku, że lekarze z różnych względów nie są w stanie z NFZ się porozumieć i zawrzeć stosownych umów. Dlatego postawił pytanie - co w takiej sytuacji gdyby taka zaistniała będzie się działo ? Po rozmowie z Panem Sekretarzem Urzędu Miejskiego proponuje poszerzyć taką konsultację ,przygotować odpowiednią ankietę w związku z uzyskaniem opinii szerszej społecznej i proponuje aby taka ankietę rozesłać do pozostałych osób, które nie brały udziału w zebraniach. Pani Katarzyna Pacewicz - Pyrek Przewodnicząca Osiedla Brzezowieckie Poinformowała, że nad naszą rzekę wprowadziły się bobry i niszczą umocnienie brzegów rzeki. Drzewa ścięte stanowią odpowiednią barierę, zalegają w wodzie i wiadomo kiedy będzie spiętrzenie wód to drzewa ta będą stanowić naturalną barierę utrudniającą przepływ wody. Prosi aby wniosek w tej sprawie skierować do odpowiednich służb aby coś z tą sprawą zrobić. Następnie podziękowała wszystkim tym , którzy udzielili jej pomocy podczas sprawowania funkcji przewodniczącej osiedla. Ad 10 Wolne wnioski i zapytania Radna Agata Brzeska - Lebiecka zwraca się z prośbą do Pana Burmistrza aby parking zarówno ten znajdujący się przed naszym budynkiem jak i parking znajdujący się po drugiej stronie oznakować w ten sposób : "przy parkingu pod Urzędem Miejskim dać tablicę informacyjną, że po drugiej stronie ulicy znajduje się parking bezpłatny" , natomiast przy parkingu po drugiej stronie ulicy dać tablice z ogłoszeniem , że jest to parking bezpłatny. Radny Zbigniew Mastalerz czytając grudniowe wydanie BIM zaskakuje to, że pismo które chce uchodzić za pismo samorządowe nie daje wzmianki o sesjach Rady Miejskiej. Radny Krzysztof Ojczyk w ramach wolnych wniosków odniósł się do uchwały budżetowej dziękując Pani Skarbnik za dobry styl pracy w aspekcie ograniczania długu publicznego . Pani Skarbnik mądrze to wszystko trzyma w ryzach . Dotyczy uchwały Sejmiku Województwa Małopolskiego . Artykuł w gazecie krakowskiej pt. Most w Górce był niepotrzebny - miliony w błoto. Ubolewa nad tym faktem i jako gmina powinniśmy zrobić taki nacisk aby doprowadzić do realizacji drogi . Gorąca prośba do Pana Burmistrza aby podjął natychmiastowe działania Odnosząc się do wniosku Pana Grodnego informuje, że alkohol na basenie nie jest szczęśliwym rozwiązaniem aby w tym miejscu wprowadzać sprzedaż alkoholu. Jest za wnioskiem pana Milewskiego aby Rada podjęła uchwałę o zwiększeniu limitu w gminie na sprzedaż alkoholu. Radny Zdzisław Grodny podtrzymuje swoje stanowisko z poprzedniej Rady w sprawie parkingu na kirkowie. Prosi o wybudowanie po drugiej stronie ulicy - parkingu z prawdziwego zdarzenia. W związku z czym należy rozważyć możliwość likwidacji istniejących "w podwórzu" przy ul. Legionów Piłsudskiego naprzeciw Domu Towarowego "Kłos" sklepów z płytkami ceramicznymi aby doprowadzić do „przebicia” wyjazdu z parkingu bezpośrednio na ul. Legionów Piłsudskiego. Radna Janina Drużkowska - Cader nasuwa się bardzo ważny temat, który powinien być na komisjach styczniowych poddany pod dyskusję a dotyczący ubiegania się o środki z Wojewódzkiego Urzędu od pana Marszałka. W związku z tym zapytuje jakie tutaj zostały zgłoszone inwestycje do Pana Marszałka, na jakie kwoty i którą inwestycję gmina wskazała jako priorytetową. Czy jest prawdą to, że jako priorytet potraktowano Grodzisko. Jakie inwestycje kanalizacyjne zostały zgłoszone zwłaszcza dotyczy samego miasta Brzeska. Chciałaby aby w tym temacie rzeczywiście odbyła się dyskusja w związku z apelem jaki otrzymali państwo radni, z którego wynika, że gmina może tylko liczyć na dofinansowanie jednej inwestycji a skoro tak to, którą my radni , którą my społeczeństwo uważamy za najważniejszą. Rodzi się refleksja, że na pewno takim kryterium decydującym w jej ocenie winna być wartość inwestycji a więc taka gdzie można te środki otrzymać jak największe a druga sprawa to taka, że w priorytecie jak gdyby winno się uwzględniać efekt społeczny, ekonomiczny, czystości i to co realizacja inwestycji przyniesie dla społeczeństwa. Dlatego pyta Pana Burmistrza jak to jest z tymi zgłoszeniami do Urzędu Marszałkowskiego albowiem tutaj z apelu wynika, że mamy czas jak gdyby jeszcze do 30 stycznia 2004 roku by wytypować najpilniejsze zadanie no i najlepsze ze względu na efekt, ze względu na wymiar ekonomiczny. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz przewodniczących jednostek pomocniczych gminy udzielił Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał Odpowiedź dla Pana radnego Zdzisława Grodnego Mamy na uwadze aby teren do ul. Legionów Piłsudskiego naprzeciw Domu Towarowego Kłos perspektywicznie był przeznaczony do możliwości przejazdu w tamtą stronę i na pewno nie będzie on zabudowany . Na dzień dzisiejszy jest tam jeszcze dużo komplikacji formalno-prawnych. Odpowiedź dla Pana radnego Zbigniewa Mastalerza Informuje, że w poprzednich BIM skrótowe informacje z sesji Rady Miejskiej są zamieszczane. Sesji listopadowej nie było i dlatego nie zostały zamieszczone informacje w BIM grudniowym. Protokoły z sesji Rady Miejskiej są zamieszczane na stronie internetowej Brzeska. Uważa, że BIM nie jest złą gazetą, ma odpowiedni poziom i docierają głosy wielu osób zupełnie nie związanych z samorządem, które oceniają BIM pozytywnie jako gazetę samorządową. Odpowiedź Pani radnej Agacie Brzeskiej - Lebieckiej Bardzo słuszna uwaga odnośnie oznaczeń parkingowych , ponieważ niektórzy petenci nie mają pieniędzy albo nie chcą płacić i powinni od razu wiedzieć, że jest taka możliwość po drugiej stronie bezpłatnego parkowania. Odpowiedź pani Przewodniczącej Osiedla Brzezowieckie Sprawą zwierząt bobrów zainteresujemy Wojewódzki Zarząd Wód i Melioracji Wodnych Pana Puchałę, który odpowiada za rzekę Uszwicę, ma środki przeznaczone na regulację tej rzeki. Odpowiedź Panu radnemu Stanisławowi Turlej i Panu Józefowi Gładki Takie konsultacje odnośnie ośrodka zdrowia w Szczepanowie mały miejsce już w Mokrzyskach, Wokowicach i Sterkowcu. Nie można zmusić mieszkańców obligatoryjnie, że wszyscy muszą być obecni na takim zebraniu . Na pewno ci co byli zainteresowani problemem to przyszli i uzyskali kompletną informację w dyskusji na ten temat . Mogli podjąć odpowiednie decyzje jeśli chodzi o oddanie swojego głosu. Takie konsultacje społeczne dla gminy są jedynie pomocą do wypracowania decyzji. Decyzje po zastanowieniu się i przeanalizowaniu będzie podejmowała Rada Miejska. Konsultacje nie są dla nas wiążące i tutaj wystąpienie Pana sołtysa ze Sterkowca jak by wyraziło pewną wagę problemu. Zaskoczony jest jednak takim wystąpieniem dzisiaj na sesji, ponieważ takiego wystąpienia nie było na zebraniu wiejskim w Sterkowcu Pana Turleja konkretyzującego pewne obawy, które dzisiaj Pan Turlej wyraził. Takich tematów w ogóle Pan nie poruszył przy mieszkańcach, lekarzach a dzisiaj te tematy wyszły jak gdyby na światło dzienne. Czas na poruszanie tych tematów , obaw był właśnie na zebraniu wiejskim. Czekają nas jeszcze konsultacje w Szczepanowie . Po tych konsultacjach temat będzie szczegółowo przybliżony na komisjach. Odnosząc się do podjętej uchwały w sprawie stypendiów informuje, że ta uchwała daje legitymację Burmistrzowi do tego aby takie stypendia zaistniały po przeanalizowaniu sytuacji w szkołach i nie tylko. Trzeba mieć świadomość, że przy opracowywaniu budżetu zgodnie z podjętą jednogłośnie uchwałą należy w ramach tego budżetu znaleźć środki finansowe na te zadania. Odpowiedź Panu radnemu Krzysztofowi Dudzińskiemu Odnośnie wyjazdu do Lipska informuje radnego, że od wielu lat gmina ma kontakty z domem europejskim w Lipsku, gdzie szefową tego domu europejskiego jest polka brzeszczanka Pani Peter, która ciągle utrzymuje z nami takie kontakty werbalne, przysyła różne oferty związane z unią europejską jeżeli chodzi o różne programy. Zostało też wystosowane zaproszenie do Gminy Brzesko gdzie Pani Peter zasugerowała , ponieważ to było dofinansowanie z unii europejskiej dość znaczne ,kto powinien wziąć udział w tej wizycie. Zgodnie z jej życzeniami w skład delegacji weszli Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj, Prezes Stowarzyszenia Mediów Polskich Stanisław Kaszyński , Przewodniczący Rady Lech Pikuła, redaktor naczelny BIM Marek Latasiewicz, redaktor Radia Plus Łukasz Wrona, Kierownik Biura Promocji Rafał Najdała, Kierownik Świetlicy w Jadownikach Elżbieta Loranty, Dyrektor MOK Małgorata Cuber, Dyrektor Biblioteki Publicznej Maria Marek i Pani Lidia Czachor-Okrzesa nauczyciel opiekun Klubu europejskiego przy Gimnazjum Nr 2 w Brzesku. Odnośnie filmu o Brzesku, który został wyemitowany w telewizji polskiej informuje radnego , że dwa razy był emitowany film o Brzesku ponad 10 minutowy. Bardzo pozytywnie odbierający Brzesko . Za ten film gmina Brzesko nie zapłaciła ani jednej złotówki, byliśmy sami zaskoczenie, że telewizja Kraków taki film zmontowała w aspekcie programów unii europejskiej, pozyskiwania środków finansowych. Między innymi o tym zadecydowało PFARE 2002 gdzie jesteśmy jak gdyby liderem w Małopolsce w pozyskiwaniu środków . Była to dla nas wielka przyjemność, że ten film o Brzesku został wyemitowany i promocja dla gminy Brzesko . Informuje Pana radnego, że 6 stycznia 2004 roku wraz z Panem Przewodniczącym Rady jesteśmy zaproszeniu do pałacu Prezydenckiego na wręczenie nagrody głównej „Gmina przyjazna środowisku” - będzie certyfikat dla gminy Brzesko wręczony a później 9 lutego 2004 roku w programie pierwszym telewizji polskiej będzie gala też transmitowana przez program pierwszy telewizji i na pewno o gminie Brzesko będzie się dobrze mówiło. Odpowiedź Pani radnej Janinie Drużkowskiej - Cader Prosi aby Rada Miejska zbadała zażalenia jakie Pani radna złożyła na dzisiejszej sesji na Burmistrza Brzeska - jeżeli popełniony został błąd to na pewno panią radną przeprosi ale czasami nasuwa się również i takie pytanie czy Burmistrz może zażalenie na radnego złożyć do Rady Miejskiej ? - ale nad tym faktem trzeba się mocno zastanowić. Zaskoczony jest wypowiedzią Pani radnej ponieważ nie wie o jakie pismo chodzi i o jakie działania gnębiące, nie zna tematu i trudno jest się odnieść o jakie pisma chodzi i o jakie gnębienie. Poinformował radną, że też mógłby Pani inne pisma przytoczyć jak będzie sprawa rozpatrywana w Radzie Miejskiej. Jeśli chodzi o to, że Pani radna nie uzyskuje kompletnych odpowiedzi na interpelacje no przykro bardzo, że do końca nie jest Pani radna usatysfakcjonowana i prosi aby Pani sprecyzowała czego Pani radna jeszcze oczekuje. Sprecyzować konkretnie o jaką odpowiedź chodzi , jakiej nie otrzymała. Wracając do interpelacji, gdzie Pani uważa, że jest to celowe , złośliwe działanie, że dwie jakieś tam hałdy żużla wysoko piecowego znalazły się na ulicy niedaleko Pani posesji. Oczywiście wywiezione to zostało na zgłoszenie, że taka potrzeba zasypania pewnych nierówności tam jest i w całej gminie realizujemy taki program związany z wyrównywaniem nierówności co roku. Pani radna skomentowała tylko odpowiedź Burmistrza Brzeska a nie przytoczyła jej Pani , przytoczyła Pani jedynie swoją wypowiedź, z którą Pani wystąpiła do Burmistrza. W tym momencie odczytał odpowiedź na pismo Pani radnej złożone w dniu 15 grudnia 2003 roku informując równocześnie, że odpowiedź z Urzędu Miejskiego wyszła 18 grudnia 2003 roku. Pismo stanowi załącznik do protokołu z sesji. Odpowiadając dalej na zapytania radnych sądzi , że słuszne są oczekiwania państwa radnych aby w komisjach uczestniczyli Burmistrzowie, Skarbnik Gminy. Niestety jest nadmiar obowiązków i bardzo często w trakcie kiedy komisja rozpoczyna prace są telefony na różne wyjazdy. Często w tym dniu kiedy komisja pracuje Burmistrze mają już ustalony wcześniej harmonogram spotkań czy konferencji. Niektóre sprawy się po prosty nakładają. Są też petenci którzy czekają na rozmowy, są też wizytacje z zewnątrz i trudno nieraz te sprawy pogodzić. Napewno byłoby przyjemnie aby Burmistrz brał udział w posiedzeniach i sprawy wątpliwe, nieraz trudne byłyby wyjaśnione. Odpowiedź Panu radnemu Krzysztofowi Ojczyk Jeśli chodzi o zabezpieczenia przed kradzieżą w szkołach to informuje, że przeważnie każda szkoła ma zamontowane alarmy. W przedszkolach gdzie były ostatnia włamania / na ul. Ogrodowej w przedszkolu sprawcy zostali wykryci/ na ul. Browarnej w przedszkolu nic nie zginęło. Jest tylko uszkodzenie pewne. W budżecie znalazły się środki finansowe aby i tam w tych przedszkolach zamontować alarmy , w pozostałych przedszkolach również takie alarmy będą zamontowane. Jeśli chodzi o niepełną odpowiedź na interpelacje z dnia 5 grudnia w sprawie opieki profilaktycznej w szkołach będzie uzupełniona i dostarczona Panu radnemu. Odpowiedz Panu radnemu Stanisławowi Turlej Informuje radnego, że urzędnicy nie wydają decyzji bo im nie wolno. To jest rygorystyczny przepis, jeżeli gdzieś jakieś sprawy prowadzą poza gminą w ramach działalności gospodarczej. Decyzji absolutnie im nie wolno wydawać. Nowa ustawa stwarza pewne problemy czy pewne wyzwania dla burmistrza dla osób decydujących o kierunków i zagospodarowaniu przestrzennym. Ta nowa ustawa również precyzuje w jakim przypadku można wydać pozwolenie na budowę. Tam jest kilka punktów, które musi dany wnioskodawca spełnić , żeby pozwolenie na budowę zostało wydane, mimo że plan przestrzenny nie obowiązuje w tym miejscu. Wyznacznikiem na pewno będzie studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego. To studium precyzuje jakie tereny perspektywicznie przeznaczone są pod zabudowę a jakie nie a jakie przeznaczone pod inny rodzaj zabudowy ewentualnie pod rolnictwo itd. W ramach planów, które nie utracą ważności , były sporządzone po 1995 roku praktycznie gmina Brzesko traci kontrolę nad wydawaniem pozwoleń. Pozwolenia będzie już wydawał Starosta na podstawie obowiązującego planu. Nie trzeba już nawet występować o warunki zabudowy, ponieważ plan przestrzenny określa co tam się ma dziać. W związku z tym podziela pogląd Pana radnego, że przy każdym wniosku o wydanie warunków zabudowy tam gdzie plany przestrzenne nie obowiązują Burmistrz z najbliższymi współpracownikami , służbami musi się mocno zastanowić czy w danej sytuacji wydać pozytywną opinię czy negatywną aby nie wprowadzić niepotrzebnego chaosu , żeby przewidzieć sytuację taką czy nas będzie ewentualnie później stać aby rozbudować tam infrastrukturę drogowa , kanalizacyjną itd. Wszystkie uwarunkowania związane z tymi pozwoleniami w terenach, które nie będą miały planów przestrzennych będą wnikliwie analizowane. Jeżeli chodzi o działkę nr 534 to odpowiedz Pan radny otrzyma na piśmie, ponieważ jest to sprawa skomplikowana, jednostkowa. Również Pan radny otrzyma odpowiedź na piśmie jeśli chodzi o interpelacje w sprawie akcji telefonów brzeskich. Odpowiedź Pani radnej Cader i Panu radnemu Ojczykowi Dotyczy medialnej informacji w gazecie krakowskiej na temat mostu w Górce - tytuł prasowy "Miliony w błoto" jak również apelu jaki do Rady Miejskiej na ręce Przewodniczącego skierował i do wiadomości Burmistrza radny Wojewódzki Czesław Kwaśniak . Odnosząc się do powyższej sytuacji poinformował, że w poprzedniej kadencji Rady Miejskiej na Rynku w Starym Sączu gminy byłego województwa nowosądeckiego , powiatu brzeskiego podpisywały porozumienie z Marszałkiem odnośnie modernizacji dróg krajowych od przejścia granicznego na Słowację przez Stary Sącz , Nowy Sącz Brzesko łączącego zjazd z autostrady w kierunku na północ aż do mostu na Górce, który jeszcze wówczas nie był wybudowany. Taka deklaracja wszystkich gmin współuczestniczenia w tej inwestycji, która ten szlak północ południe otworzy i wpłynie na rozwój tych wszystkich gmin i miejscowości została przez byłego Pana Marszałka Nawarę, wójtów, Burmistrzów, Prezydentów podpisana i zostały zakreślone pewne etapy realizacji tej inwestycji w harmonogramie prac województwa małopolskiego gdzie oczywiście radnymi są radni wojewódzcy miedzy innymi Pan Kwaśniak . Ten etap przewidywał w pierwszym etapie między innymi modernizację drogi od przejścia granicznego do Starego Sącza . W drugim etapie od Nowego Sącza do Brzeska. W trzecim etapie modernizację i budowę drogi aż do Wisły i budowę mostu na Wiśle Takie porozumienie istnieje o chęci partycypacji wszystkich gmin w tym temacie. Następnie Marszałek Województwa Małopolskiego wystąpił do gmin o partycypację w kosztach koncepcji przebudowy tych dróg. Taką umowę gmina Brzesko podpisała, ze wyraża chęć partycypacji drogi do Nowego Sącza gdzie koncepcja już w tej chwili jest jak gdyby przygotowywana i również na ukończeniu jest już prawie koncepcja budowa nowej drogi ze zjazdu na północ z autostrady aż do mostu wybudowanego już , który kosztował kilkadziesiąt milionów na rzece Wiśle. Taka koncepcja praktycznie już jest gotowa . Gmina Brzesko partycypuje w kosztach sporządzenia tej koncepcji . Jedynie wyłamała się później z partycypacji tych kosztów gmina Borzęcin. Faktycznie jest to droga wojewódzka a nie gminna . Każda gmina czy powiat ma przecież swoje środki finansowe i powinien realizować swoje zadania. Niedawno otrzymaliśmy aneks powiat - gmina Brzesko i inne gminy , żeby pokryć udziały gminy Borzęcin , ponieważ wycofała się z partycypacji w kosztach koncepcji tej drogi. Burmistrz Brzeska wstępnie podpisał ten aneks na kwotę 15.000 zł za gminę Borzęcin, która nie chce partycypować w koncepcji przebudowy drogi do mostu na Górce. Takie są fakty i prawdopodobnie w styczniu tak samo i powiat około 15.000 zł będziemy musieli dołożyć za Borzęcin . Ta koncepcja jest przygotowywana / w tym temacie dwa razy rozmawiał z Wicemarszałkiem Sasułą/ . Jest pewna dyskusja , pewien lobing ośrodka tarnowskiego , który w pierwszym rzędzie chce aby zmodernizować tamtą drogę kielecką przez Tarnów do Nowego Sącza i do przejścia granicznego , ponieważ tamta droga wg tamtych radnych jest ważniejsza , więcej osób tamtą drogą jeździ a ta droga , o której mówimy nasza przez Brzesko może sobie poczekać . To nie znaczy, że budowa tej drogi na północ od autostrady jest przesądzona, że nie będzie robiona. Powstaje koncepcja , jest deklaracja GDDiA gdzie GDDKi A wykłada pieniądze na zjazd na północ aż do drogi powiatowej w Mokrzyskach wg nowej koncepcji. Chce aby to zadanie realizował Marszałek. W kierunku południowym GDDKiA modernizację ul. Leśnej do drogi krajowej bierze na siebie./ i realizację i projekt /. W obydwie strony zjazdy będą budowane wg zapewnień , ponieważ środki na to są. Tak samo od mostu na Górce pewien odcinek był w realizacji w kierunku Brzeska , pozostaje jedynie ten środek między częścią Mokrzysk , Buczem i gminą Borzęcin. Na razie jest koncepcja, później musi być dokumentacja , później wykup gruntów i taka droga musi wejść do realizacji . Znając procedury, życie to jeszcze dłuższy czas potrwa . Zabiegi Burmistrza, Starosty Powiatowego są duże, robimy wszystko aby tą sprawą zainteresować parlamentarzystów . W tym momencie odczytał pisma skierowane do GDDKiA oraz ostatnie otrzymane z Zarządu Dróg Wojewódzkich . Wracając do spotkania , które odbyło się w Urzędzie Miejskim zorganizowane przez Pana Starostę , gdzie byli zaproszeni przedstawiciele parlamentu posłowie i senatorowie, dyrektor generalny dróg, przedstawiciel Pana Marszałka był zaproszony również Pan radny wojewódzki, który na tym spotkaniu nie był obecny . Sprawa dziwna, ponieważ to jego teren działania i obowiązkiem jego było uczestniczenie w takich spotkaniach. W tym aspekcie pragnie przedstawić ile może być nieprawdy podawane w prasie, które przykro jest , że trzeba dementować, bo fakty mówią co innego np. artykuł w prasie "miliony w błoto" cytat "przez rok nie zorganizowano żadnego spotkania w tym temacie. Brzesko nie stworzyło żadnego klimatu wokół siebie" - już jest nieprawdą, ponieważ spotkanie było bardzo szerokie na którym Pan radny wojewódzki / jeszcze nie był chory i był zaproszony/ ale nie uczestniczył. Stwierdzenie, że jakieś kolejne inwestycje zostaną wycięte, też nie rozumie przez kogo i kto by tutaj miał wycinać ponieważ wszyscy działający publicznie radni są zobowiązani do tego aby wspierać inwestycje a nie wycinać. Odnosząc się do apelu jaki radny wojewódzki złożył na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej / w tym momencie odczytał apel/ stwierdził, że wiele faktów zawartych w tym apelu jest nieprawdą. Jak chociażby budowa zbiorników retencyjnych w Gosprzydowej. Inwestycja ta ujęta jest w strategii rozwoju województwa małopolskiego. Musi być przyzwolenie lokalnej społeczności a jest tam poważny protest mieszkańców. Jest to zadanie też marszałka, gmina Brzesko deklaruje partycypacje w kosztach wykupu gruntów. Kto tu zaprzepaścił szanse , też pytanie do radnego wojewódzkiego, czy na sesji sejmiku wojewódzkiego wykazał się inicjatywą , zabierał głos w tej sprawie , czy przypominał radnym wojewódzkim, że trzeba ten temat na nowo podjąć i to jest pytanie, które trzeba by było też zadać radnemu wojewódzkiemu. Na sesji sejmiku województwa małopolskiego w poniedziałek 22 grudnia br. nie wpisano w planie zagospodarowani przestrzennego województwa małopolskiego budowy nowej drogi od mostu w Górce do Brzeska. Upadła więc kolejna inwestycja dająca możliwości rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości a tym samym tworzenia nowych miejsc pracy. Kolejnej nietrafionej inwestycji społeczeństwo Brzeska już nie wytrzyma. Dlatego pyta czyje to jest zadanie, to jest właśnie też zadanie marszałka województwa . Wybudował za ciężkie miliony most na Górce i jego obowiązkiem jest w tej chwili do tego mostu doprowadzić drogę i też radny wojewódzki powinien tutaj nam w szczególności pomóc. To nie jest nasze zadanie a robimy wszystko co w naszej mocy , deklarujemy partycypację w koncepcjach itd. W apelu poruszone są terminy jakie nas czekają odnośnie zmiany wniosków i to jest prawda napisana bo faktycznie na naradzie gdzie był zastępca Bogdan Dobranowski dostaliśmy dokładne wytyczne jaki mamy czas do zmiany projektów, jakie są szanse zamiany projektu jeżeli mówimy o funduszach strukturalnych do kiedy mamy czas itd. Poinformował, że gmina Brzesko złożyła prawie na 150.000.000 zł wniosków i o tym w apelu Pan radny nie pisze ile wniosków gmina złożyła. Nie wie czy to niewiedza radnego czy świadoma manipulacja, ponieważ jest dokument , który mówi jakie wnioski gmina Brzesko złożyła i jakie są priorytety. Następnie przedstawił listę wniosków jakie gmina złożyła o środki pomocowe. W tej wstępnej liście znalazł się jeden wniosek - Bocheniec. Byliśmy zaskoczeni tym wnioskiem i od razu interweniowaliśmy dlaczego Bocheniec a nie ważniejsze itd. Również z naszej gminy znalazł się we wstępnej klasyfikacji wniosek BZK o rekultywację składowiska w Jadownikach. Wstępnie został zakwalifikowany również wniosek, który dotyczy naszej gminy RPWiK na dalszą modernizację ujęcia progu wodnego. Będziemy czynić starania, żeby zmienić ewentualnie w ramach w tych projektów wniosek dotyczący Bocheńca na inny . W tym momencie podał listę wniosków skierowanych do Pana marszałka o środki pomocowe w wysokości około 150.000.000 polskich złotych jak niżej : Zbiorcze zestawienie projektów zgłaszanych przez Wnioskującego do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Województwa Małopolskiego na lata 2004-2006 uszeregowanych wg hierarchii ważności Wnioskujący (nazwa i adres instytucji): Gmina Brzesko, 32-800 Brzesko ul. Głowackiego 51 Hierarchia ważności projektów Lp. Nazwa projektu Całkowity koszt projektu (w tys.zł) Wkład własny (w tys.zł) 1 Podniesienie standardów ekologicznych i ekonomicznych miasta i sołectw w Gminie Brzesko poprzez uporządkowanie gospodarki ściekowej 25 000 3 498 2 Aktywizacja gospodarcza strefy turystyczno - usługowo - handlowej "Pomianowskiego Stoku" w Brzesku 20 000 5 000 3 Utworzenie bazy turystyczno-rekreacyjnej i parku archeologicznego w miejscu wczesnośredniowiecznego grodziska w Jadownikach 2 119 529,75 4 Budowa sali gimnastycznej w Jasieniu 1 600 560 5 Poprawa infrastruktury drogowej na terenie miasta i sołectw Gminy Brzesko 10 800 2 808 6 Rewaloryzacja, rewitalizacja i animacja brzeskiego rynku oraz jego najbliższego otoczenia 8 988 2 247 7 Montaż kolektorów słonecznych dla krytej pływalni w Brzesku 1 000 250 8 Program termoizolacji i modernizacji systemu ogrzewania budynków komunalnych Gminy Brzesko 3 418 803 9 Budowa Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych dla Gminy Brzesko w Mokrzyskach 16 100 4 025 10 Pozyskiwanie i przetwarzanie energii z wód geotermalnych w Brzesku 42 000 2 100 11 Budowa sieci cieplnej wysokich parametrów 135/80C i montaż węzłów cieplnych w budynkach przy ulicy Ogrodowej nr 1,2,3,7,6 w Brzesku 253 64,75 12 Budowa sieci wodociągowej wraz z przyłączami w Buczu 1 600 400 13 Elektroniczny obieg dokumentów w Urzędzie Miejskim w Brzesku 70 18 14 Przebudowa drogi gminnej Podbłonie - Boczna w Buczu 120 30 15 Budowa sal gimnastycznych w Buczu i Okocimiu 3 400 1 190 16 Remont i adaptacja budynku Urzędu Miejskiego w Brzesku 1 660 581 17 Instalacja kotła opalanego biomasą w ciepłowni "Rejonowa" w Brzesku 6 050 1 550 18 Rozbudowa i modernizacja gminnego stadionu w Mokrzyskach 80 20 19 Modernizacja obiektów sportowych LKS Jadowniczanka w Jadownikach 18 1,5 Pytania Radny Krzysztof Dudziński w nawiązaniu do wystąpienia Pana Burmistrza odnośnie działań jakie podjął wspólnie ze Starostą Powiatu Brzeskiego na temat budowy drogi Górka Brzesko informuje, że mimo tych działań jakie prowadziliście wspólnie czy oddzielnie budowa tej drogi wypadła z planów zagospodarowania przestrzennego województwa małopolskiego. Nawiązując do artykułu w gazecie krakowskiej odnośnie skreślenia z planów tej inwestycji cytat z artykułu "że wypadła droga z programu zdecydowała o tym postawa radnych związanych z Tarnowem, Dąbrową Tarnowską". Czy Pan Burmistrz ma jeszcze inne uzasadnienie dlaczego ta droga wypadła mimo starań Pana , Pana Starosty . Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował, że dzisiaj rozmawiał z marszałkiem Sasułą , który wyraźnie stwierdził, że plany przestrzenne jak ma przebiegać droga to nie jest zadanie województwa tylko zadanie gmin. Opracowano wspólnie koncepcję przebiegu tej drogi, która jest już ostateczną wersją i ta koncepcja jest opracowywana przez pana Marszałka. Informuje, że nie uczestniczył w pracach ostatniego sejmiku województwa małopolskiego, ten temat zaskoczył wszystkich medialnie miedzy świętami w gazecie krakowskiej, że taka decyzja przez sejmik została podjęta . Pan Marszałek w rozmowie telefonicznej wyjaśnił, że temat drogi nie jest zaprzepaszczony , że on dalej jest w strategii rozwoju województwa małopolskiego , że te tematy będą realizowane. Na dzień dzisiejszy jest w tej sprawie decyzja lokalizacyjna autostrady, nie ma jeszcze dokumentacji technicznej, w tej chwili jest przetarg ogłaszany, są wykupywane grunty, więc taka inwestycja z przyczyn formalno-prawnych gdyby już nawet były środki finansowe jeśli chodzi o budowę nowego szlaku tej drogi 768 nie byłaby w przyszłym roku możliwa do realizacji, ponieważ koncepcja nie jest gotowa, później musi być dokumentacja techniczna i musi być pozwolenie na budowę, musi nastąpić wykup gruntów a na samym końcu musza być przeznaczone środki na inwestycję. Proces przygotowania takiej inwestycji minimum dwa lata. A więc to jest nieprawda, że realizacja tej drogi mogłaby w przyszłym roku ruszyć gdyby nawet były środki finansowe. Jeśli mówimy o szansach budowy tej drogi na północ to widzi najbliższa szansę realizacji tej drogi ze względu na przygotowanie techniczne łącznie z autostradą. Czyli jak będzie dokumentacja autostrady wykonana to mamy zabezpieczone jak by formalnie pieniądze na zjazd w kierunku północnym w kierunku na most na Górce. Ten zjazd w tamtym kierunku będzie wykonywany , ponieważ na to są środki i już są przygotowania techniczne do tego zjazdu do drogi powiatowej w Mokrzyskach. Później jak ta koncepcja zostanie dokończona nstepnym etapem forsowania aby ta droga dalej do mostu na Górce była budowana na pewno będą starania nas wszystkich, że na podstawie koncepcji została opracowana dokumentacja techniczna tej drogi. Na pewno marszałek będzie chciał abyśmy również partycypowali w kosztach tej dokumentacji . Jest duża potrzeba budowy tej nowej drogi okalającej centrum Mokrzysk skoro jest most na Górce, most na Słotwinie nie przejezdny dla dużych samochodów . Radny Zdzisław Grodny poinformował, że jest tutaj duże nieporozumienie w sprawie realizacji tej drogi. Pan wojewoda Adamik w październiku publicznie oświadczył w Krakowie, że ta droga będzie realizowana w roku przyszłym. Radna Janina Drużkowska - Cader zapytuje czy wniosek w sprawie podniesienia standardów ekologicznych i ekonomicznych miasta i sołectw w Gminie Brzesko poprzez uporządkowanie gospodarki ściekowej jest najdroższym wnioskiem ? Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał odpowiadając na zapytanie Pani radnej Cader informuje, że ten wniosek jest najdroższym wnioskiem . Pan Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski poinformował, że do końca stycznia mamy sprecyzować nowy wniosek w oparciu o ranking, który został już przesłany . Natomiast do końca lutego musimy się wykazać pełną dokumentacją techniczną, pozwoleniami itd. Nie wszystkie wymienione przez Pana Burmistrza kanalizacje są na tyle przygotowane. Życie wymusił, które nie uzyskały pozwolenia będą musiały wypaść tym bardziej, że zdajemy sobie sprawę, że kwota 13.000.000 zł też jest raczej nie osiągalna . Poinformował, że był obecny na konferencji jak Pan Marszałek ogłaszał wyniki naboru i jest to bardzo wstępna selekcja. Polegała na mechanicznym odrzuceniu wniosków, które nie deklarowały możliwości uzyskania pozwolenia na budowę. Gminy do 50.000 mieszkańców będą mogły uzyskać tylko . Radny Stanisław Turlej odnosząc się do wypowiedzi Pana Burmistrza w sprawie ośrodka zdrowia w Szczepanowie informuje, że ten problem należy rozpatrywać na kilku poziomach. Prosi Pana Burmistrza aby przy pomocy swoich możliwości zdobył jakąś dokumentacje abyśmy świadomie podjęli decyzję. Jest możliwość wykorzystania wszystkich mozliowości w interesie lekarzy , pacjentów i gminy Radna Anna Kądziołka - Kukurowska poinformowała, że na temat prywatyzacji ośrodka zdrowia w Szczepanowie wypowiadała się również Pani Dyrektor szpitala i Pani Przewodnicząca NSZZ Solidarność na komisji i jeśli jeden procent pacjentów opowiedział się za prywatyzacją natomiast 99 % było przeciw prywatyzacji w związku z tym uważa, że trzeba dotrzeć do tych, którzy nie wypowiedzieli się na ten temat. W związki z czym nie można opierać się na pewnej grupie ludzi, którzy są za prywatyzacją. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował, że Pan Burmistrz Bigaj prosił o podanie informacji, że do dnia 6 stycznia 2004 roku czeka na datki radnych na nagrody w memoriale szachowym imienia kolegi naszego Stanisława Migdała. Następnie podał informację na temat wizyty w mieście Lipsku. Radna Janina Drużkowska - Cader poinformowała, że jest nie usatysfakcjonowana odpowiedziami na interpelacje czy zapytania radnych Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus w kontekście wypowiedzi Pana radnego Ojczyka poinformowała, że te słowa podziękowania należą się Panu Burmistrzowi. W związku z wyczerpanie porządku obrad sesji Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła zamknął obrady XV sesji Rady Miejskiej w Brzesku Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła