Protokół nr XIV/2003 Z obrad Sesji Rady Miejskiej w Brzesku, odbytej w dniu 5 grudnia 2003 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku, ul.Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji uczestniczyło 20 radnych . Radna/radny 1.Brzeska-Lebiecka Agata 2.Czarnik Marian 3.Drużkowska-Cader Janina 4.Dudziński Krzysztof 5.Grodny Zdzisław 6.Kądziołka-Kukurowska Anna 7.Knaga Edward 8.Kramer Jadwiga 9.Kubas Józef 10.Kucia Maria 11.Kusiak Jan 12.Mastalerz Zbigniew udział w sesji od godz.10.10 sp. uspr. 13.Milewski Stanisław 14.Ojczyk Krzysztof 15.Pasierb Tadeusz 16.Pikuła Lech 17.Sproski Kazimierz 18.Stachowicz Barbara 19.Turlej Stanisław 20.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Skarbnik Gminy Wanda Prus 3.Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 4.Radca prawny UM Stanisława Dziadoszczyk 5.Zastępcy Burmistrza Bogdan Dobranowski i Krzysztof Bigaj 6.Osoby zaproszone na posiedzenie sesji wg. załączonych list obecności. Ad.1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła otworzył obrady XIV sesji Rady Miejskiej w Brzesku, powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych i gości zaproszonych i stwierdził że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 19 radnych a więc wymagana liczba do podejmowania prawomocnych uchwał. Radni uczcili pamięć zmarłego 1 listopada br. radnego Stanisława Migdała Ad.2. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony, Przewodniczący przedstawił proponowany projekt porządku obrad sesji i zapytał czy do przesłanego porządku obrad są uwagi. Na wniosek Sekretarza Gminy Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował wniesienie poprawki w porządku obrad tj. z pkt.6 podjęcie uchwał, uchwałę nr 16 przesunąć jako pierwszą, dlatego gdyż zachodzi pilna potrzeba zgłoszenia tej uchwały do publikacji w Dzienniku Urzędowym. Uwagi do porządku obrad zgłosili: Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił że w związku z nowelizacją ustawy w sprawie określenia podatków od środków transportowych na rok 2004 zawnioskował o wprowadzenie do porządku obrad takiego projektu uchwały w pkc.6 ppkt.18. Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował aby projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatków od środków transportowych umieścić w pkc.6 ppkt. 8 Wnioski dot. zmian w porządku obrad XIV Sesji zostały przyjęte jednogłośnie. Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił projekt porządku posiedzenia wraz ze zmianami, został przyjęty jednogłośnie . 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji 4.Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji 5.Analiza funkcjonowania opieki społecznej w gminie 6.Podjęcie uchwał w sprawach: 1/ wprowadzenia stref płatnego parkowania na terenie Gminy Brzesko oraz ustalenia stawek opłat na parkowanie pojazdów samochodowych w tych strefach 2/ zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na 2003 rok 3/wysokości stawek podatku od nieruchomości 4/ zwolnień od podatku od nieruchomości 5/podatku od posiadania psów 6/podatku rolnego 7/podatku leśnego 8/ wysokości opłaty administracyjnej za czynności urzędowe 9/ określenia wzorów formularzy i deklaracji dla celów podatku od nieruchomosci,podatku rolnego i podatku leśnego 10/ustalenia opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków oraz zaległości stanowiących dochód budżetu gminy Brzesko 11/ określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych 12/ określenia na rok kalendarzowy 2004 liczby przeznaczonych do wydania nowych licencji na wykonanie transportu drogowego taksówką na terenie gminy Brzesko 13/ przeznaczenia do zbycia w drodze publicznego nieograniczonego przetargu ustnego prawa użytkowania wieczystego działki nr 1411/176 położonej w Brzesku 14/ zmiany kategorii odcinków dróg krajowych na drogi kategorii gminnej w gminie Brzesko 15/ wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Brzesku 16/ zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2004 17/ powołania Zespołu, który przedstawi Radzie Miejskiej opinie na temat celowości przejęcia przez gminę zespołu parkowo pałacowego w Brzesku. 18/ wyrażenia woli przejęcia od Skarbu Państwa budynku po byłej poczcie w Brzesku zlokalizowanego przy ul. Browarnej. 7.Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 8.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania 9.Wolne wnioski i zapytania 10.Zamknięcie obrad sesji Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej został przyjęty jednogłośnie Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał że na ostatniej sesji nie udzielił głosu Panu Bogdanowi Zachara z Mokrzysk, w międzyczasie przeprowadził z nim rozmowę i na jego życzenie wystosował do niego pismo-przedstawił treść tego pisma /pismo znajduje się w aktach Biura Rady Miejskiej/ Ad.3. Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji wg. załącznika do protokołu przedstawił burmistrz Brzeska Jan Musiał. Ad.4. Sprawozdania z posiedzeń stałych komisji za okres od ostatniej sesji złożyli przewodniczący komisji: 1.Anna Kądziołka-Kukurowska - Komisja ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny 2.Agata Brzeska-Lebiecka - Komisja Rewizyjna 3.Apolonia Warzecha - Komisja Prawa Porządku Publicznego i Promocji 4.Barbara Stachowicz - Komisja Oświaty Kultury i Sportu 5.Jan Kusiak - Komisja Gospodarki Finansowej 6.Zdzisław Grodny - Komisja Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska uwagi radnych do sprawozdań komisji dot. Radna Janina Drużkowska-Cader poprosiła o przedstawienie wyjaśnień przewodniczących komisji Gospodarki Finansowej i Gospodarki Komunalnej dot. opinii komisji w sprawie sprzedaży działki na Stoku Pomianowskim. Ponadto radna zawnioskowała aby przewodniczący obu komisji przedstawili uzasadnienia komisji w sprawie ewentualnego przejęcia działki i budynku poczty od Browaru. Radny Krzysztof Ojczyk poprosił o wyjaśnienie kiedy na sesji będzie omawiany temat związany z propozycją wydzielenia ze struktur ZSZP Nr 1 LO. Temat jest znany i stanowisko Rady Miejskiej w tym temacie winno zostać wyrażone w jak najszybszym czasie. Zawnioskował aby na najbliższej sesji RM ten temat był przedmiotem dyskusji. Radny Jan Kusiak przewodniczący komisji Gospodarki Finansowej ustosunkował się do negatywnej opinii przedstawionej przez komisję dot. zbycia w drodze przetargu prawa użytkowania wieczystego działki nr 1411/176 położonej na Pomianowskim Stoku w Brzesku. Pan Naczelnik Makuch wyjaśnił że istotnie należałoby myśleć o ściągnięciu do miasta inwestora. Jest to działka przeznaczona pod działalność usługowo-handlową. Jest to proces jeszcze odległy do zrealizowania ale komisja w dyskusji wyraziła swoje obawy, że po wstąpieniu polski do UE ceny gruntu będą zdecydowanie wyższe, a jest to majątek gminy który się tylko jeden raz sprzedaje. Obawy komisji wzbudzają również opinie że może tam zostać wybudowany następny duży supermarket, dlatego opinia komisji Gospodarki Finansowej w tym temacie jest negatywna. Przewodniczący Lech Pikuła udzielił odpowiedzi na zapytanie radnego Ojczyka dot. LO. W tej sprawie w ubiegłym tygodniu była u niego pani Maria Tyka Prezes Stowarzyszenia z Panią Kalinowską. Panie wnioskowały o podjęcie na najbliższej sesji Rady Miejskiej tematu dot. rozdzielenia LO, obiecał że ten temat zostanie omówiony mimo iż nie jest to w naszej kompetencji. Temat ten był głosowany na sesji Rady Powiatu i nie uzyskał on akceptacji. Trudno nam jako gminie wchodzić w kompetencje powiatu. LO funkcjonuje oddzielnie, a ZSZP tylko tym administruje są tam dwie Rady Pedagogiczne, dwie Rady Rodziców Powołane Stowarzyszenie żądało rozdzielenia obiektu budynku technicznie, jest to nie możliwe ponieważ obiekt był budowany jako jedna szkoła, a kwestia rozdzielenia leży tylko i wyłącznie w decyzji powiatu. Radny Zdzisław Grodny przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej ustosunkował się do tematu sprzedaży gruntu na Pomianowskim Stoku przedstawił opinie komisji w sprawie tej sprzedaży. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska wyjaśniła ,że z informacji jakie uzyskała w gminie dot. jakości ziemi jaką gmina dysponuje wynika, że w gminie brak jest ziemi dobrej jakości. Są same nieużytki, bagna i lasy. To co najlepsze zostało do chwili obecnej już sprzedane po części. Przedmiotowa działka na Pomianowskim Stoku jest bardzo dobrej klasy i o dużej powierzchni .Ziemia to największe bogactwo i dlaczego my pod koniec roku mamy podejmować decyzję o jej sprzedaży , od maja ziemia będzie o wiele droższa .Należy się zastanowić , jeśli sprzedać to w późniejszym czasie i nie w całości . Radny Krzysztof Ojczyk stwierdził że nie otrzymał odpowiedzi na swoje zapytanie dot. wprowadzenia tematu rozdzielenia LO na sesji RM. Rada Powiatu podjęła decyzję o takiej formie prowadzenia placówki ,ale to było w poprzedniej kadencji i decyzje mogą być zmienione. Stwierdził że Rada Miejska winna się w tej sprawie wypowiedzieć . Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił że wniosek radnego Ojczyka o wprowadzenie pod obrady sesji RM dyskusji na temat wydzielenia LO przyjął do wiadomości. Ad.5. Informacje na temat funkcjonowania opieki społecznej w gminie przedstawiła Kierownik MOPS w Brzesku Krystyna Put. Godz.10.10 na salę obrad przybył radny Zbigniew Mastalerz Stan radnych 20-tu Radny Stanisław Milewski odczytał podziękowanie mieszkańców gminy i sołectwa Bucze dla kierownictwa i pracowników MOPS w Brzesku, oraz władz gminy Brzesko za dobre świadczenie pomocy dla osób najbiedniejszych. Przewodniczący Rady Miejskiej w imieniu Rady Miejskiej przychylił się do podziękowań dla pracowników MOPS za bardzo ciężką i sumienną pracę na rzecz najbiedniejszych mieszkańców. radny Zbigniew Mastalerz stwierdził że MOPS płaci za obiady dla dzieci biednych w placówkach szkolnych, zapytał czy gdyby gmina zniosła opłatę stałą za żywienie tych dzieci to czy tych dzieci byłoby więcej czy mniej. Radny Józef Kubas zapytał panią Kierownik MOPS czego Pani Kierownik oczekuje od Rady Miejskiej, jakiej pomocy w rozwiązywaniu problemów związanych z działalnością MOPS, jest to nasza wspólna praca dla dobra wszystkich mieszkańców i winniśmy w niej pomagać. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska poprosiła o podanie jaki jest obecnie stan personelu obsługującego podopiecznych MOPS, czy tych pracowników nie jest zbyt mało. Każdy z nas jest człowiekiem i odczuwa takie a nie inne potrzeby, kontener jest dobry dla zwierzęcia a nie dla człowieka, jest to poniżenie godności człowieka. Kierownik Krystyna Put udzieliła wyjaśnień na zapytania związane z dożywianiem dzieci w placówkach szkolnych, na dzień dzisiejszy w szkołach ogólnie jest dożywianych 1092 dzieci, te dzieci które chcą jeść obiady w szkołach to rodzice wyrażają na to zgodę, oraz na przeprowadzenie wywiadu w rodzinie. Trudno powiedzieć czy zniesienie opłaty stałej za żywienie spowodowałoby to że ta liczba byłaby większa, ale sądzi że chyba nie bo obecnie stosowane kryteria nie są zbyt wygórowane. Wielkim problemem w przyszłości dla pracy MOPS będzie egzekwowanie odpłatności za pobyt w domach opieki społecznej, na dzień dzisiejszy 14 osób oczekuje na umieszczenie w domach opieki społecznej, są to osoby samotne wymagające całodobowej opieki. Zgodnie z zapisami Ustawy do ilości mieszkańców do pracy socjalnej w naszym ośrodku brakuje około 3 osób. Radna Janina Drużkowska-Cader przypomniała że w ubiegłej kadencji był wniosek o utworzenie na terenie gminy Brzesko Domu Pomocy Społecznej, jest to wniosek nie zrealizowany a został również zapisany w Strategii Polityki Prorodzinnej i Społecznej dla gminy Brzesko. Należy zbadać obiekty komunalne na terenie gminy czy nadają się do przystosowania na dom pomocy i zacząć tworzyć taki dom. Koszty utrzymania takich osób w DPS są bardzo wysokie i takie zdanie musi zostać wprowadzone do projektu budżetu na rok 2004 jako zadanie wysokiej rangi. Zasadnym jest ponadto zwiększenie zatrudnienia osób w MOPS do opieki nad ludźmi potrzebującymi, bo takich osób jest coraz więcej ze względu na zbyt szybkie pogarszające się warunki życiowe. Burmistrz Jan Musiał ustosunkował się do zasad tworzenia mieszkań socjalnych dla osób najbiedniejszych, oraz możliwości odzyskiwania mieszkań komunalnych od lokatorów którzy mogą a nie płacą czynszu, takie mieszkania po ich odzyskaniu można byłoby przeznaczyć na mieszkania socjalne. Radny Zdzisław Grodny jako członek Miejskiej Komisji Mieszkaniowej przedstawił radnym swoje spostrzeżenia dot. współpracy komisji z MOPS, jest to praca bardzo dobra, odpowiedzialna, podziękował kierownictwu MOPS oraz pracownikom za dobrą współpracę w tym zakresie. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska stwierdziła, że ludzi którzy nie będą płacić czynszu będzie coraz więcej, gdyż coraz większe jest bezrobocie i bieda. W pierwszej kolejności mieszkańcy przeznaczają swoje skromne dochody na życie a dopiero potem jak im wystarczy na czynsz, większość z nich nie ma z czego zapłacić i nie płaci. Burmistrz Jan Musiał przedstawił w jakim stopniu państwo i gmina pomaga najuboższym mieszkańcom w rozwiązywaniu spraw związanych z płaceniem czynszu i poprawą warunków mieszkaniowych. Ad.6. Podjęcie uchwał w sprawach: 1. Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia stref płatnego parkowania na terenie Gminy Brzesko oraz ustalenia stawek opłat na parkowanie pojazdów samochodowych w tych strefach Projekt uchwały objaśnił Sekretarz Gminy Bogusław Babicz. Radna Janina Drużkowska-Cader zawnioskowała aby wprowadzić w załączniku do uchwały w pkc.2 ppkt. "b" o treści: b/za czas parkowania pojazdu do 1 godziny - 1,00 zł radny Krzysztof Ojczyk zaproponował aby zmienić zasady pobierania opłat parkingowych na placu przez budynkiem UM, ta kwestia zawsze budziła wiele niedomówień. Należy wystąpić do Rady Powiatu o wypowiedzenie się w tym temacie i podjęcie stosownej uchwały. Jeżeli dwóch właścicieli placu wypowie się w jednakowy sposób to wówczas te opłaty będzie można pobierać. W innym wypadku pobieranie opłat z tego placu jest bezprawne. Jest to odpowiedni czas aby to wyprostować i aby to było wykonane zgodnie z prawem, i pobierać opłaty dopiero wówczas gdy wypowie się w tej kwestii Rada Powiatu. Radny Krzysztof Dudziński przypomniał że do chwili obecnej opłaty parkingowe pobierał zgodnie z umową OKS, zapytał czy w związku z nową Uchwałą Rady Miejskiej zmieni się poborca tych opłat, czy nadal będzie obsługiwał OKS. Pan Adam Kwaśniak jako mieszkaniec Brzeska jest przeciwny pobieraniu opłat parkingowych, jest to dodatkowy podatek prowadzący do zubożenia społeczeństwa i zwiększenia klientów MOPS. Większość stref pobierania opłat parkingowych umiejscowionych jest na Starym Mieście w centrum. W pobieraniu opłat parkingowych nie uwzględniona została ulica Okocimska przy stadionie. Jako przykład podał organizację meczy piłkarskich w czasie których do kasy gminy z tytułu opłaty parkingowej mogłaby wpłynąć kwota około 20 tysięcy złotych miesięcznie. Zawnioskował o zwiększenie miejsc parkingowych o ul. Okocimską. Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił zapytania radnego Ojczyka dot. pobierania opłat parkingowych na placu przez budynkiem UM, nie chce aby przy podejmowaniu tej uchwały znów komplikować pewne sprawy które dawno zostały już ustalone przez obie strony. Każdy petent który przyjeżdżając do UM nie ma ochoty płacić za parking może skorzystać z parkingu naprzeciw UM który jest bezpłatny. Jeżeli Rada Powiatu wyrazi wolę partycypacji w zyskach jakie gmina uzyskuje z parkingu to może z takiego prawa skorzystać. Niestety nie ma możliwości usytuowania płatnego parkingu i wyznaczenia stref płatnego parkowania na ulicy Okocimskiej ponieważ ta droga jest droga powiatową. Jeżeli parkingi w centrum miasta są płatne to dzięki temu w mieście jest jakakolwiek rotacja samochodów. Radny Zdzisław Grodny zapytał czy rozważono już problem rozwiązania przejezdności parkingu koło Domu Towarowego, jeżeli tego nie zrobimy to zniszczymy to co już zostało wykonane. Zawnioskował o podjęcie działań związanych z wykupem gruntu na wprost ulicy Legionów Piłsudskiego w kierunku ul.Czarnowiejskiej i urządzenia tam płatnego parkingu. Ponadto radny wnosi aby powierzenie obsługi parkingów na terenie miasta odbyło się w formie przetargu pomiędzy klubami sportowymi, niech wygra ten kto da więcej. Sekretarz Bogusław Babicz wyjaśnił, że nie prawdą jest że władze powiatowe nie wiedziały i nie akceptowały utworzenia tego parkingu, bo to Pan Starosta ustalił obszary płatnego parkowania a później Rada Miejska przyjęła tylko stawki opłat za parkowanie. Gmina bazuje na decyzji Starosty, nic się tutaj nie zmieniło. Zgodnie z obowiązującymi przepisami opłaty pobiera zarząd drogi lub zarządca drogi. W związku ze zmianą z 3 miesięcznym terminem wypowiedziana została wypowiedziana umowa z OKS na pobieranie opłat parkingowych, przez okres do lutego 2004 roku OKS będzie zarządzał parkingami i pobierał opłaty. Po tej dacie będziemy rozważali w jaki sposób te parkingi będą prowadzone i czy będzie możliwość zlecenia tego komuś innemu. Na Parkingu koło domu towarowego będzie wprowadzone nowe oznakowanie, tylko dla samochodów osobowych. Radny Krzysztof Ojczyk stwierdził że Rada Powiatu obecnej kadencji nie wyrażała pozytywnej opinii w sprawie pobierania opłat parkingowych na placu przez budynkiem UM, była ona przeciwna pobieraniu opłat niezależnie od decyzji którą Starosta musiał wydać. Decyzja ta nie mówi o tym że Rada Powiatu zgadza się na pobieranie tych opłat. Uchwałę należy podjąć, ale należy również wystąpić do Rady Powiatu o zajęcie stanowiska, nie chodzi o podział zysków ale o wyprostowanie zaległości. Burmistrz Jan Musiał stwierdził, że w bliskim sąsiedztwie UM sa dwa bezpłatne parkingi dla opornych, jeżeli Starosta wystąpi do Urzędu i obciąży nas kosztami zysków z tytułu opłat pobieranych na parkingu przed budynkiem UM to będziemy analizować temat i decydować. Radny Stanisław Milewski zawnioskował o zamknięcie dyskusji nad przedmiotowym projektem uchwały. Wniosek przyjęty 14 za, 5 wstrzymujących Zastępca przewodniczącego RM Tadeusz Pasierb przedstawił treść projektu uchwały ze zmianami, został przyjęty 14 za, 6 wstrzymujących. UCHWAŁA NR XIV/79/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 5 grudnia 2003 roku w sprawie wprowadzenia stref płatnego parkowania na terenie gminy Brzesko oraz ustalenia stawek opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w tych strefach. /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 2.Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2003. Projekt uchwały wraz ze zmianami wg. załącznika objaśniła skarbnik Gminy Wanda Prus. Radny Zbigniew Mastalerz stwierdził, że kolejny już raz zdarza się że na sesji w trakcie jej trwania zgłaszają się do zabrania głosu przewodniczący zarządów osiedli, i nie udziela im się głosu. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił, że na końcu sesji jest punkt w którym przewodniczący organów wykonawczych gminy mogą zabrać głos. Radny Krzysztof Ojczyk - poprosił o podanie ile konkretnie dotychczas wydano na monografię Brzeska i czy są to tylko te środki w wysokości 70 tysięcy złotych które są zabezpieczone w budżecie gminy. Czy wcześniej były na ten cel wydatkowane jakieś kwoty, koszty są bardzo wysokie. Poprosił o podanie wysokości finalnych kosztów wydania monografii miasta Brzeska . Skarbnik gminy zobowiązała się że taką informację na piśmie przygotowuje po sesji. Burmistrz Krzysztof Bigaj wyjaśnił ze wszyscy twórcy monografii zostali już opłaceni. Pozostało do wykonania kalendarium które przygotowywuje Pan Marek Antosz, w tym roku nie zostanie ta praca zapłacona dlatego pozostające środki musimy przenieść na rok przyszły. Rozważamy możliwość jak najlepszego wykonania fotografii do monografii Wszystkie materiały dot. dotychczas poniesionych kosztów na monografię będą przygotowane, a wydanie jest planowane na początku przyszłego roku. Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały został przyjęty 19 za,1 wstrzymujący Uchwała nr XIV/80/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na rok 2003. /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 3.Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości. Radny Krzysztof Ojczyk w imieniu klubu Radnych "Inicjatywa radnych dla Brzeska" zgłosił uwagi do projektu uchwały w sprawie podatku od nieruchomości na terenie Gminy Brzesko: 1/od gruntów 1)związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków: związanych z obiektami handlowymi handlu detalicznego o powierzchni użytkowej powyżej 1000 m2-0,63 zł od 1 m2 powierzchni, pozostałych-0,51 zł od 1m2 powierzchni, Paragraf 1,pkt.2 ust.2 otrzymuje brzmienie: 2)od budynków lub ich części: 2/ związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od części budynków mieszkalnych zajętych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej: handlowych handlu detalicznego o powierzchni użytkowej powyżej 1000m2-17,42 od 1 m2 powierzchni użytkowej, pozostałych-15,80 od 1 m2 powierzchni użytkowej, wniosek wraz z uzasadnieniem stanowi załącznik do protokołu. W przypadku pierwszej poprawki do projektu uchwały - od gruntów, w przypadku jednego obiektu handlowego powyżej 1000m2 wzrost wyniósł by 120 złotych, jest to symboliczna podwyżka dla tak dużych podmiotów które obecnie osiągają bardzo dobre wyniki i krzywda im się nie dzieje. W przypadku drugiej części zaproponowana podwyżka na 1000m2 wyniosłaby 1420 zł rocznie. Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił Pana Burmistrza o skserowanie propozycji radnego Krzysztofa Ojczyka i przedłożenie ich radnym, oraz zwrócił się do Klubu Radnych Wspólnota Samorządowa o odbycie w trakcie przerwy w obradach spotkania i uzgodnienia wspólnego stanowiska w temacie poprawek, uchwała zostanie podjęta po przerwie. 4/ Projekt uchwały w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości projekt objaśniła skarbnik gminy Wanda Prus. Wiceprzewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił treść projektu uchwały który został przyjęty jednogłośnie. Uchwała nr XIV/81/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości. /uchwała stanowi załącznik/ 5/ Projekt uchwały w sprawie podatku od posiadania psów projekt uchwały objaśniła skarbnik Wanda Prus Wiceprzewodniczący Stanisław Milewski przedstawił treść projektu uchwały który został przyjęty 17 za, 3 wstrzymujące. Uchwała nr XIV/82/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie podatku od posiadania psów. /uchwała stanowi załącznik/ 6/ Podjęcie decyzji w sprawie ustalenia wysokości podatku rolnego i podatku leśnego na rok 2004 Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił że do przedmiotowego punktu obrad radni nie otrzymali projektów uchwał, jest propozycja przyjęcia dla celów podatków rolnego wysokości 34,57 zł ,jest to średnia cena skupu żyta określona w Komunikacie GUS za okres pierwszych trzech kwartałów 2003 rok za 1 q, jako podstawa naliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Brzesko na 2004 rok.. Oraz kwota 107,70 zł za 1 m3 drewna jako propozycja przyjęcia dla celów podatku leśnego, jest to średnia cena sprzedaży drewna uzyskana przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2003 roku określona w Komunikacie Prezesa GUS jako podstawę do naliczenia podatku leśnego na obszarze gminy Brzesko na 2004 rok. 1.Podatek rolny : Radni przyjęli średnią cenę skupu żyta określoną w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 17 października 2003 roku w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2003 roku w wysokości 34,57 zł za 1 q, za podstawę naliczenia podatku rolnego na obszarze Gminy Brzesko na 2004 rok. Przyjęto jednogłośnie 2.Podatek leśny: Radni przyjęli średnią cenę sprzedaży drewna uzyskana przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2003 r określoną w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2003 roku w sprawie średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2003 roku w wysokości 107,70 za 1 m3, za podstawę naliczenia podatku leśnego na obszarze Gminy Brzesko na 2004 rok. Przyjęto 19 za,1 wstrzymujący 7/ Projekt uchwały w sprawie wysokości opłaty administracyjnej za czynności urzędowe projekt uchwały objaśniła Skarbnik Gminy Wanda Prus Wiceprzewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały, został przyjęty 18 za, 1 przeciw, 1 wstrzymujący . Uchwała nr XIV/83/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie wysokości opłaty administracyjnej za czynności urzędowe. /uchwała stanowi załącznik/ 8/ Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy i deklaracji dla celów podatku od nieruchomości, podatku rolnego podatku leśnego. Wiceprzewodniczący Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały, który został przyjęty jednogłośnie . Uchwała nr XIV/84/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie określenia wzorów formularzy i deklaracji dla celów podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego. /uchwała stanowi załącznik/ 9/ projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków, oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód budżetu gminy. Wiceprzewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały, który został przyjęty jednogłośnie . Uchwała nr XIV/85/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie ustalenia opłaty prolongacyjnej z tytułu rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatków, oraz zaległości podatkowych stanowiących dochód budżetu gminy. /uchwała stanowi załącznik do protokołu / Przewodniczący Lech Pikuła przedstawił treść zaproszenia Księdza Biskupa Tarnowskiego na organizowane w dniu 13 grudnia br. dni skupienia w Bochni. Oraz informacje z OSP Szczepanów dot. zakupu lekkiego samochodu ratowniczo-gaśniczego na podwoziu samochodu ciężarowego IVECO DAILY 65C15D, samochód ten został zakupiony dzięki 75 % dofinansowaniu jego wartości przez marszałka Województwa małopolskiego, a 25 % kosztów zakupu pokryła Gmina Brzesko. 30 minutowa przerwa w obradach obrady po przerwie 10/ projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych radny Zbigniew Mastalerz poinformował że właściciele dużych firm transportowych uważają że nasze podatki od środków transportowych są na bardzo wysokim poziomie. Od paru lat jest przez te firmy stosowana taktyka że przemeldowywują swoje biura do gmin w których te podatki są niższe. Zapytał czy ktoś się zastanawiał nad celowością utrzymania tak wysokich podatków i czym to skutkuje dla gminy, że te podatki wypływają poza budżet gminy. Radny Zdzisław Grodny stwierdził, że podatki od środków transportowych w naszej gminie są bardzo wysokie. Transport międzynarodowy jest bardzo kosztowny, zaproponował aby temat stawek ponownie przemyśleć gdyż wielu przewoźników bankrutuje z tego powodu. Skarbnik Gminy Wanda Prus objaśniła jakie zmiany zostały wprowadzone do projektu uchwały w stosunku do roku 2003. Wiceprzewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały, został przyjęty 12 za, 3 przeciw,4 wstrzymujące Uchwała nr XIV/86/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych. /uchwała stanowi załącznik/ 11/ Projekt uchwały w sprawie stawek podatku od nieruchomości . po wprowadzeniu zaproponowanych zmian. Wiceprzewodniczący Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały, który został przyjęty jednogłośnie . Uchwała nr XIV/87/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie stawek podatku od nieruchomości /uchwała stanowi załącznik/ 12/ Projekt uchwały w sprawie określenia na rok kalendarzowy 2004 liczby przeznaczonych do wydania nowych licencji na wykonanie transportu drogowego taksówką na terenie gminy Brzesko radna Agata Brzeska-Lebiecka zapytała jaka jest zasadność podejmowania przedmiotowej uchwały skoro ustawa o transporcie drogowym wyraźnie określa że takie uchwały winny być podjęte w terminie do dnia 30 listopada danego roku . Przekroczenie tego terminu skutkuje tym, że liczba licencji zostaje utrzymana na dotychczasowym poziomie. Sekretarz Bogusław Babicz wyjaśnił, że w ustawie jest podany termin 30 listopada danego roku, jednak radca prawnym UM uważa że jest to tylko termin instrukcyjny nie ma żadnych sankcji za naruszenie tego terminu. Nie ma naruszenia prawa, które by skutkowało nieważnością tej uchwały. Radny Krzysztof Ojczyk podzielił zdanie radnej Agaty Brzeskiej Lebieckiej dot. przekroczonego terminu podjęcia przedmiotowej uchwały. Nie ma żadnych sankcji karnych czy skarbowych, ale tą karą może być nie wydanie koncesji na prowadzenie tej działalnosci i tu jest właśnie problem. Jeżeli okaże się że w związku z tym kandydat na przewoźnika taxi nie będzie mógł prowadzić działalności zgodnie z ustawą to jest to niedopatrzenie Urzędu i taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Sekretarz Gminy wyjaśnił, że w tym przypadku nie ma niedopatrzenia Urzędu, gdyż sesja była planowana na 26 listopada, a nie z przyczyn Urzędu sesja została przesunięta na początek grudnia, tylko z przyczyn opóźnień ustawodawcy który późno ustalił stawki podatkowe. Poprzednia sesja odbyła się w miesiącu październiku a ten wniosek nie był jeszcze zaopiniowany przez Zrzeszenie Transportu Prywatnego, nie ma tu niczyjej winy, a przynajmniej władz samorządowych Brzeska. Wiceprzewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały został przyjęty 12 za, 7 wstrzymujących Uchwała Nr XIV/88/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie : określenia na rok kalendarzowy 2004 liczby przeznaczonych do wydania nowych licencji na wykonanie transportu drogowego taksówką na terenie gminy Brzesko /uchwała stanowi załącznik/ 13/ Projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do zbycia w drodze publicznego nieograniczonego przetargu ustanego prawa użytkowania wieczystego działki nr 1411/176 położonej w Brzesku. radna Janina Drużkowska-Cader - stwierdziła że rada wyrażając swoje stanowisko musi zadbać o interes ekonomiczny i społeczny gminy. Obecny czas przed wejściem Polski do UE jest czasem bardzo niedogodnym do sprzedaży gruntów i innych nieruchomości. Uważa że ze sprzedażą tak atrakcyjnej działki jak to zostało stwierdzone w uzasadnieniu do uchwały należy się wstrzymać do czasu kiedy ceny gruntów będą wysokie. Na jednej z poprzednich sesji radna zwracała uwagę, gdy była mowa o promocji tych gruntów, czy Biuro Promocji ma przygotowane odpowiednie klauzule i czy burmistrz jest przygotowany do tego aby przy tej sprzedaży zawrzeć odpowiednie zabezpieczenia aby tam nie powstał kolejny supermarket. Gmina już wcześniej poniosła straty z tytułu sprzedaży gruntów np. koło kina lub przy Placu Kupieckim , wydaje się że odpowiednie zabezpieczenia nie zostały właściwie sformułowane, poczynione a następnie egzekwowane. Zanim radni nie zobaczą odpowiednich sformułowań aby uchronić tym brzeskich przedsiębiorców i rolników przed potencjalnymi stratami, winniśmy się wcześniej dokładnie zastanowić nad tym tematem. Nie ma potrzeby aby tak atrakcyjny teren tak szybko sprzedawać. Na sprzedaż zawsze jest czas, skoro nie ma na dziś przygotowanych żadnych klauzul i zabezpieczeń, ceny są bardzo niskie w stosunku do tych których się spodziewamy i które będą obowiązywać nie należy podejmować tej uchwały bo narazimy nasz budżet na straty. Radny Zbigniew Mastalerz - stwierdził że z uzasadnienia do uchwały wynika, że ten teren może być przeznaczony pod handel detaliczny. Nawiazaując do debaty która rozwinęła się w czasie dyskusji nad ustaleniem stawek podatku od nieruchomości i nieoficjalnymi informacjami, stwierdza się że jest już kupiec który chce postawić na tym gruncie następny supermarket. On osobiście uważa, że do czasu kiedy nie będzie zastrzeżenia do tego terenu to mogą tam powstawać dużo gabarytowe sklepy. Sprzedaż tego gruntu jest na szkodę gminy . Radny Krzysztof Dudziński stwierdził, że zastanawia go czy gminy nie cechuje zbyt wielki pośpiech przy sprzedaży przedmiotowego gruntu. Wg. radnego należy poczekać ze sprzedażą tego gruntu, gdyż wg. opinii ekspertów po wejściu Polski do UE grunty znacznie podrożeją i nawet z tego względu należałoby poczekać, nie widzi tu nagłego pośpiechu. W uzasadnieniu do uchwały nic nie mówi się dlaczego taki pośpiech, mówi się tylko o atrakcyjności tej działki. Prosi o wyjaśnienie dlaczego nie można poczekać ze zbyciem tego gruntu pół roku . Radna Anna Kadziołka-Kukurowska zadała pytanie komu się tak bardzo spieszy ze sprzedażą tej działki, a komu zależy na jej kupnie. Radni zostali wybrani przez mieszkańców i winni również za nich decydować . Po wstąpieniu Polski do UE ziemia będzie tak droga jak w innych państwach na zachodzie. Ziemia o której mowa jest o powierzchni 1,5 ha, i wartości 350 tysięcy złotych, jest to cena bardzo niska. Może ta ziemia winna należeć tylko do gminy, może będą chętni młodzi ludzie aby się tam wybudować, gdyż miejsce jest bardzo piękne. W innych miastach również sprzedaje się ziemię ale nie o takiej powierzchni tylko po kilka arów. Gmina posiada 600 ha ziemi, poprosiła o przygotowanie w najbliższym czasie statystyki ile ziemi gmina Brzesko sprzedała od początku zmian do chwili obecnej. Były różne działki do sprzedaży w przeszłości, można je było podzielić i dopiero potem sprzedać, sprzedano w całości a dziś mówimy że był to wielki niewypał. Prosi aby wstrzymać się ze sprzedażą tej działki, jeżeli rada podejmie decyzję że tą ziemię należy sprzedać to tak, ale nie za czapkę gruszek. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że nie wyraża zgody na sprzedaż przedmiotowej działki w obecnej chwili. Nie wie jakie są intencje przy podejmowaniu tej uchwały. Jeżeli od nowego roku zostanie wprowadzony podatek VAT to wykup tej ziemi jeszcze w tym roku byłby dobrym przedsięwzięciem dla nabywcy. Najlepiej byłoby aby ten teren przekształcić nie na tereny handlowe, ale np. pod tereny produkcyjne, przemysłowe czy rzemiosło. Radny Zdzisław Grodny - stwierdził ze gospodarka gruntami polega na tym że się kupuje i sprzedaje. Przypomniał jakie tereny zakupiła gmina na początku lat 90-tych, wg. niego nie powinno się hamować sprzedaży tego gruntu tylko cena winna być odpowiednia. Należy dać możliwość burmistrzowi, że w razie korzystnej transakcji może sprzedać grunt należy i to wtedy gdy jest kupiec. Radna Agata Brzeska-Lebiecka poprosiła o wyjaśnienie co właściwie gmina sprzedaje czy wieczyste użytkowanie czy działkę, jest to bardzo ważna różnica. Poprosiła o przedstawienie wyceny, co było wyceniane czy wartość działki czy wartość wieczystego użytkowania, jaka to jest kwota. Jeżeli mówimy o sprzedaży to czy rada nie powinna ustalić ceny za jaka ta działka może być sprzedana. Radna Janina Drużkowska-Cader poprosiła o wyjaśnienie czy prawdą jest że ta działka została wyceniona na kwotę 212 tysięcy złotych, jeżeli tak to kto dokonywał wyceny i jakimi kryteriami. Cena poniżej 300 tysięcy złotych sugeruje ze rada nie musi o tym decydować. Radna przybliżyła temat sprzedaży działki przy Palcu Kupieckim, były sugestie aby tą działkę podzielić a tym samym zapobiec powstaniu dużych supermarketów. Radny Krzysztof Dudziński ustosunkował się do wypowiedzi radnego Grodnego, stwierdził że radny jest znany z troski o dobro gminy. Nie słyszał z sali głosu który byłby przeciwny sprzedaży działki, chodzi tylko o sposób sprzedaży aby tą działkę jak najlepiej sprzedać, dlatego są głosy które należałoby wysłuchać i wziąć pod uwagę przy ewentualnym głosowaniu nad ta uchwałą. Radna Anna Kukurowska zapytała czy nie jest absurdem, to że gmina w tym roku kupiła 20 arów ziemi która była nieodzowna dla mieszkańców, bo potrzebna była do wybudowania drogi. Za te 20 arów ziemi UM zapłacił ponad 100 tysięcy złotych, a tu sprzedajemy 1,5 ha gruntu za 350 tysięcy złotych. Nie jest to eleganckie by pozbywać się ziemi za taką cenę. Jeśli było stać UM na zapłacenie 100 tysięcy złotych za 20 arową działkę to taka sama cena winna obowiązywać przy przedmiotowej sprzedaży. Od tego momentu należy się dobrze zastanowić komu sprzedajemy i za jakie pieniądze tą ziemię. Burmistrz Krzysztof Bigaj uważa, że radni czytając przedmiotowy projekt uchwały nie do końca zrozumieli przesłanie które było proponowane przez burmistrza. Aby dobrze rozwijać gminę należy burmistrzowi dać pewne instrumenty, które pozwolą zainteresować potencjalnych inwestorów terenami gminy. Przedmiotowa uchwała nie przesądza automatycznej sprzedaży gruntu. Nie jest to jednoznaczne z tym że już jutro ta działka będzie sprzedawana. Jest to danie burmistrzowi upoważnienia do ogłoszenia w dowolnym momencie przetargu na ta działkę która ma wieczyste użytkowanie. Dziwi go dualizm radnych, że po 16 maja ceny gruntów wzrosną. Tej działki Burmistrz nie chce jutro ani pojutrze sprzedać, chce mieć tylko legitymację do możliwości ogłoszenia przetargu. Przedmiotowa działka nie jest wyceniona na 200 tysięcy ale na ponad 350 tysięcy. W drodze przetargu wybiera się biegłego, który ma dopiero oszacować wartość. Ceny działek na przetargu nieograniczonym rosną, mogą to być dużo większe ceny. Nie należy posądzać samorządu o pośpiech nikt nie ma w zamyśle podskórnego interesu że jest już ktoś wyznaczony do kupa tej działki. Jeśli jest przetarg nieograniczony to może kupić każdy kto da większe pieniądze. Wyjaśnił radnej Cader, że prawo własności jest niezbywalnym konstytucyjnym prawem każdego człowieka jeśli ktoś nabył dany grunt to nikt nie ma mu prawa w umowie notarialnej zawierać klauzuli że on w tym domu nie może prowadzić takiej a nie innej działalności, prawo do budowy ograniczają plany zagospodarowania przestrzennego, a w tym momencie plan zagospodarowania przestrzennego mówi o handlu, usługach i rzemiośle. Burmistrz Jan Musiał przedstawił argumenty dlaczego Rada Miejska powinna podjąć powyższą uchwałę. Po pierwsze to stwierdzenie komisji Rewizyjnej dlaczego w tak małym stopniu jest realizacja założonego planu odnośnie sprzedaży mienia gminnego. Nie ma żadnych zagrożeń związanych z podjęciem tej uchwały, można przyjąć argumentacje że takie działki w przyszłości będą miały inną wartość, może tak być ale nikt tego nie wie czy to będzie za rok, czy później, o tym zadecyduje rynek. Odnośnie tej działki od dwóch lat czynimy starania we wszystkich ofertach przedstawiamy tą działkę jako ofertę inwestycyjna gminy. Do dzisiaj nikt się nie zgłosił, dzisiaj jest sztuką znaleźć inwestora. Gdyby taki inwestor się pojawił na tą działkę to musimy się zastanowić czy nie możemy np. sprzedać jej na tzw. przetargu ofertowym, gdzie w ramach obowiązującego planu przestrzennego który tam obowiązuje możemy sprecyzować i uściślić co chcemy aby tam było i będzie to z korzyścią dla gminy. Może tak się zdarzyć że pojawi się tam inwestor który chce otworzyć zakład rzemieślniczo-usługowy na tej działce, będą z tego efekty nowe miejsca pracy, gmina otrzyma do budżetu podatek, takie są nasze plany przestrzenne i nie można planować rozwoju gminy bez ściągnięcia inwestorów, to czy ma temu inwestorowi odpowiedzieć że ta działka jest nie do sprzedaży bo jak na razie rada nie wyraziła woli jej sprzedaży, a on z niej zrezygnuje. Przyzwolenie i danie pewnej legitymacji nie oznacza, że jutro ta działka zostanie sprzedana, bo nie ma na nią jeszcze chętnych. Możemy ją trzymać ale nie należy mieć później pretensji, że działania promocyjne odnośnie ściągania inwestorów są przyblokowane. Radny Zbigniew Mastalerz poprosił o wyjaśnienia ze strony Burmistrza: czy będzie dużą przeszkodą jeżeli takie upoważnienie Pan Burmistrz otrzyma od rady w miesiącu styczniu 2004 roku. Radny Krzysztof Ojczyk ustosunkował się do wypowiedzi burmistrza Jana Musiała a dot. braku zainteresowania zakupem przedmiotowego terenu przez okres prawie 2 lat. Stwierdził że nic nie zrobiono przez ten czas aby ten teren uatrakcyjnić, zmieniły się tam uwarunkowania, zmianie uległa infrastruktura teren zostanie skanalizowany, będzie przebiegać droga ten teren będzie zupełnie zmieniony, i cena rynkowa automatycznie pójdzie do góry. Teraz jest propozycja ceny 350 tysięcy bo tam nic nie ma, ale należy popatrzeć do przodu. Udzielenie legitymacji burmistrzowi powoduje że rada traci jaki kolwiek wpływ na to. Wycenę należałoby wykonać i przedstawić cenę wywoławczą w momencie gdy standard gruntu zostanie podwyższony o tą całą infrastrukturę, wtedy cena będzie diametralnie wyższa. Następnie radny ustosunkował się do wypowiedzi radnej Kukurowskiej dot. zakupu działki od Pana Małysy, nie zawsze musimy się opierać o wycenę, rada może podnieść cenę . Zapytał jak wygląda obwarowanie jak np. przy sprzedaży działki dla Firmy AMOCO gdzie budowa miała się zakończyć w terminie 5 lat, a po pięciu latach ta budowa się dopiero rozpoczęła, kto wydał taką decyzję na budowę . Radna Janina Drużkowska - Cader przypomniała panu burmistrzowi Bigajowi, że kiedy powstawał sklep SEZAM on jako prezes Kongregacji Kupieckiej organizował wówczas protesty. Widzi że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Należy przemyśleć jakie podatki wpłynęły do gminy od tego sklepu. Dobrze byłoby aby panowie burmistrzowie mieli podobną wiedzę w sensie tego czy mogą być klauzule zabezpieczenia, czy też nie mogą i tu by prosiła o pewne dokształcenie. W identycznym stylu pan burmistrz mówił gdy gmina sprzedawała grunt przy Placu Kupieckim, o inwestorach o miejscach pracy, w dzisiejszej interpelacji zapyta kto jest odpowiedzialny za to że ta działka służy obcemu kapitałowi. Dlaczego nie posłuchano urzędników aby tą działkę podzielić i zapobiec w ten sposób powstawaniu dużych supermarketów. Nieprawdą jest że gmina się rozwija, rozwijają się inni, obcy kapitał się rozwija. Wybudowali piękne budynki ale czy gmina otrzyma z tego tytułu odpowiednie podatki, czy rolnicy będą mieli tam wjazd na półki. Musimy patrzeć dalekosiężnie, dzisiejsza dyskusja wskazuje że mamy niewielu takich którzy chcą sprzedać. Radna Jadwiga Kramer zgłosiła wniosek o odsunięcie tego projektu uchwały i zamknięcie dyskusji na ten temat. Ponadto poinformowała że posiada informacje że przedmiotowa działkę chce nabyć firma MARK i ROPEK Radny Jan Kusiak - stwierdził że od czegoś należy zacząć, od szeregu lat na Pomianowskim Stoku nie robi się nic. Mówi się o działkach budowlanych ale chcąc aby były działki to teren należy uzbroić. Nie możemy zamykać drogi do działalności burmistrzowi. Przypomniał dyskusję z posiedzenia komisji finansowej dot. propozycji zamiany gruntów pod drogami na ul.Starowiejskiej w zamian za działki na Pomianowskim Stoku, jest to teren atrakcyjny, ale jak nie zaczniemy tam działalności to nie będzie z tego nic. Burmistrz Jan Musiał poinformował że gmina ma ważne plany zagospodarowania przestrzennego, które będą ważne jeszcze w roku przyszłym min. dotyczy to również Pomianowskiego Stoku. Te plany zagospodarowania przestrzennego, które zostały uchwalone przed 95 rokiem stracą swoją ważność. Jest przyjęte Studium Uwarunkowań i Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Brzesko, które dokładnie określa w jakim kierunku gmina ma się rozwijać. Tak w planach jak i studium wyraźnie jest określone gdzie mamy działki pod przemysł, produkcję, handel, usługi i turystykę, są pewne zasady i reguły gry, mówiące o tym w jakim kierunku gmina ma się rozwijać aby jej rozwój był sensowny i zrównoważony i służył ogólnemu dobru. Radni winni to dokładnie poznać, aby umieć podejmować racjonalne decyzje. Nie wymaga i nie nalega podjęcia dzisiaj decyzji że dzisiaj ta uchwała ma przejść. Dobrze gdyby uchwała przeszła bo miałby pewną legitymację przy tworzeniu ofert inwestycyjnych . Dziwi go że radna Cader będąc radną już drugiej kadencji zadaje pytania jakie mamy z tego tytułu podatki, podatki gruntowe wpływają do gminy w 100%, mamy udział w podatkach od zatrudnionych tam osób fizycznych, udział w podatku CIT . Nieprawdziwe są informacje przedstawione przez radną Kramer na temat przetargu, on odpowiada za swoje słowa, na tą działkę brak jest chętnych i nie wiadomo czy będą w przyszłości. Na inne działki na Pomianowskim Stoku są już zainteresowani, są już wstępne oferty bo te działki są bardziej atrakcyjne mimo iż są jeszcze nie wydzielone, ale są w bliskim sąsiedztwie działek uzbrojonych. O sprzedaży działki nie będzie decydowała cena wywoławcza tylko popyt na ta działkę, gdy będzie kilku chętnych to cena może pójść w górę nawet 3-krotnie. Burmistrz w swojej wypowiedzi nawiązał do stwierdzenia radnego Mastalerza że nie potrzebne są dalsze obiekty handlowe na terenie Brzeska, wie że takie obiekty nowe powstają w mieście i mają do tego prawo bo jest wolny rynek. Burmistrz Krzysztof Bigaj ustosunkował się do wypowiedzi radnej Cader, powstające przedsięwzięcia w mieście budują brzescy przedsiębiorcy i zatrudniają ludzi z Brzeska. Gdyby grunt na którym umiejscowiona jest nowa inwestycja przy obwodnicy został podzielony to nie znalazły by zatrudnienia 104 osoby. Nie byłoby nic, nawet w tym supermarkecie z udziałem zagranicznego inwestora też będą zatrudnieni brzeszczanie i też podatki będą do kasy gminy wpływały, my na to nie mieliśmy wpływu bo ten grunt kupił brzeszczanin. Uczyć nie musi się, ale lubi i będzie się dokształcał, to co wypowiedział nie było w sprzeczności z tym co pan burmistrz powiedział. To nie klauzule tylko plan zagospodarowania przestrzennego stanowi co możemy zawrzeć. Są w gminie tereny przewidziane pod budownictwo i ten grunt 1,5 ha nie musimy szatkować na 20 działek budowlanych, bo cały grunt na Pomianowskim Stoku to tereny budowlane, musimy je uzbroić aby więcej dostać za to pieniędzy. Radny Marian Czarnik zgłosił wniosek formalny o odsunięcie powyższego projektu uchwały na pół roku. Wiceprzewodniczący Tadeusz Pasierb poddał pod głosowanie wnioski radnej Jadwigi Kramer zamknięcie dyskusji w temacie projektu uchwały w sprawie przeznaczenia do zbycia w drodze publicznego nieograniczonego przetargu ustanego prawa użytkowania wieczystego działki nr 1411/176 położonej w Brzesku. Wniosek głosowano 17 za, 1 przeciw, 2 wstrzymujące - wniosek przeszedł odrzucenie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie przeznaczenia do zbycia w drodze publicznego nieograniczonego przetargu ustanego prawa użytkowania wieczystego działki nr 1411/176 położonej w Brzesku. wniosek głosowano 8 za, 5 przeciw, 7 wstrzymujących -wniosek przeszedł 14/ Projekt uchwały w sprawie zmiany kategorii odcinków dróg krajowych na drogi kategorii gminnej w gminie Brzesko. projekt uchwały objaśnił sekretarz gminy Bogusław Babicz Wiceprzewodniczący Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały, który został przyjęty 19 za, 1 wstrzymujący Uchwała nr XIV/89/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie zmiany kategorii odcinków dróg krajowych na drogi kategorii gminnej w gminie Brzesko. /uchwała stanowi załącznik/ 15/ projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Brzesku . Wiceprzewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały, który został przyjęty jednogłośnie . Uchwała nr XIV/90/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Brzesku . /uchwała stanowi załącznik/ 16/ projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2004. Uwagi do planu pracy komisji zgłosili : Radna Janina Druzkowska-Cader zawnioskowała o wprowadzenie do planu pracy następujących zagadnień: kompleksowa kontrola przetargów organizowanych przez gminę kontrola pracy Wydziałów UM a głównie kompleksowa kontrola Biura Promocji radny Krzysztof Dudzinski zawnioskował o uzupełnienie zapisu w planie pracy w miesiącu październiku, winno być kontrola finansowa Krytej Pływalni. Jest zadowolony z faktu że komisja będzie wykonywać również inne kontrole zlecone przez RM, może należałoby dodać i przez komisje Rady Miejskiej, prosi o taki zapis. Radny Zbigniew Mastalerz zawnioskował o ujęcie w planie pracy kontroli funkcjonowania Spółki BZK . Radny Krzysztof Ojczyk - zawnioskował aby w miesiącu lutym dokonać kontroli szkoły podstawowej w Sterkowcu . Przewodnicząca komisji rewizyjnej Agata Brzeska-Lebiecka ustosunkowała się do propozycji do planu pracy zgłoszonych przez radnych. Komisja jest otwarta na wszelkie propozycje bo to rada decyduje o tym co komisja powinna skontrolować, wyjaśniła dlaczego komisja wybrała takie a nie inne tematy do kontroli. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska stwierdziła że plan pracy komisji rewizyjnej jest ramowy bo taki powinien być. Komisja będzie kontrolować UM w takich wydziałach gdzie przechodzą największe sumy pieniędzy, do tej pory przez wiele lat nie widziała jakich kolwiek większych uchybień w pracy Urzędu. Radna Jadwiga Kramer zaproponowała aby wykreślić z miesiąca listopada temat kontrola funkcjonowania DS. w Mokrzyskach, w zamian za to wprowadzić np. kontrolę Biura Promocji. Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał że jest to tylko ramowy plan pracy komisji i gdy wyjdzie pilna potrzeba przeprowadzenia kontroli to na pewno tym się komisja Rewizyjna zajmie. Zaproponował aby nie rozszerzać kontroli komisji o szkołę podstawową w Sterkowcu, dokonać tylko drobnej poprawki w miesiącu październiku tj. kontrola finansowa funkcjonowania krytej pływalni i w takiej formie zatwierdzić projekt kontroli . Radna Janina Drużkowska-Cader zgłosiła wniosek o nie przeprowadzanie kontroli w MOPS tylko wprowadzić w miesiącu lutym kompleksową kontrolę Biura Promocji, aby przed absolutorium przynajmniej jeden wydział był dokładnie skontrolowany, a kontrolę szkoły podstawowej w Wokowicach przesunąć na miesiąc kwiecień. Po zgłoszonych uwagach radnych radna Cader zaproponowała aby kontrola kompleksowa Biura Promocji została przeprowadzona w miesiącu maju, wykreślić kontrolę MOPS. Za wnioskiem radnej Cader głosowano 7 za, 9 przeciw, 2 wstrzymujące –wniosek nie przeszedł Przewodniczący Lech Pikuła przedstawił projekt uchwały, który został przyjęty 11 za, 1 przeciw, 6 wstrzymujących. Uchwała Nr XIV/91/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie zatwierdzenia planu pracy komisji Rewizyjnej na rok 2004. /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 17/ projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu, który przedstawi Radzie Miejskiej opinie na temat celowości przejęcia przez gminę zespołu parkowo pałacowego w Brzesku. radny Zdzisław Grodny zaproponował aby w skład przedmiotowego zespołu weszły następujące osoby: 1.Burmistrz Bogdan Dobranowski 2.Dyrektor MOK Małgorzata Cuber 3.Kierownik Biura Promocji Rafał Najdała 4.Przedstawiciel komisji ds.Rodziny i Gospodarki Komunalnej Radny Krzysztof Dudziński powołany zespół miałby na celu po przejęciu tego pałacu określenie kosztów jakie są do tego potrzebne na remont, a później na utrzymanie. Ten zespół w pierwszej fazie pracy musi określić, że gmina przejmie obiekt pod danymi warunkami, gdzie zbada wszelkie możliwe i dostępne środki na remont, utrzymanie i prowadzenie tego obiektu przez gminę. Jest to zadanie bardzo trudne wymagające niezmiernie dużo pracy, ponieważ należy wyczerpać wszystkie możliwości aby ten pałac można było przejąć . Zespół ten winien również rozpatrzyć możliwość przejęcia tego pałacu na zasadzie współpracy czy współzależności z jakimś inwestorem tak aby mieć duży wpływ na program jaki będzie wykorzystywany przy funkcjonowaniu tego pałacu i dopuszcza możliwość jakiegoś inwestora do współpracy z gminą. Ponadto radny stwierdził że po wyczerpaniu wszystkich możliwości i wyczerpaniu jego poprzednich propozycji dopuszcza możliwość sprzedaży tego pałacu. Może się okazać że praca tego zespołu nie przyniesie żadnych efektów a zespół nie przedstawi jakiejś koncepcji przejęcia tego pałacu i zabezpieczenia finansowego, dopuszcza taką możliwość po wyczerpaniu wszystkich możliwości tego przejęcia. Zgłoszono następujące propozycje osób w skład zespołu 1.Pan Bogdan Dobranowski 2.Pani Małgorzata Cuber 3.Pan Rafał Najdała 4.radna Jadwiga Kramer 5.Pan Adam Kwaśniak 6.Pan Jerzy Wyczesany 7.radny Józef Kubas 8.radna Anna Kądziołka-Kukurowska radna Agata Brzeska Lebiecka ustosunkowała się do projektu uchwały w sprawie powołania zespołu, w & 2 projektu jest zapis że zasady i tryb pracy zespołu określi regulamin nadany przez burmistrza Brzeska, czy konieczne jest aż ustalanie zasad i trybu pracy tego zespołu?. Rada winna wybrać przewodniczącego tego zespołu który pokieruje jego pracą, niekoniecznie musi to być regulamin. Ponadto Rada winna określić termin do którego zespół winien przedstawić taka opinię Radzie Miejskiej. Taki zapis można zawrzeć w & 2 projektu uchwały . Proponuje aby & 1 projektu uchwały otrzymał brzmienie: "Powołuje się Zespół, który przedstawi Radzie Miejskiej opinię w terminie do 31 marca 2004 roku na temat celowości przejęcia przez Gminę zespołu parkowo-pałacowego w Brzesku, stanowiącego dawna siedzibę rodu Goetzów Okocimskich założycieli Browaru w Okocimiu w składzie:" & 2 skreślić w całości Następnie Wiceprzewodniczący Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały, który został przyjęty jednogłośnie. Uchwała Nr XIV/92/2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku w sprawie powołania Zespołu, który przedstawi Radzie Miejskiej opinie na temat celowości przejęcia przez gminę zespołu parkowo pałacowego w Brzesku. /uchwała stanowi załącznik do protokołu / 18/ Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przejęcia przez gminę od Skarbu Państwa budynku po byłej poczcie w Brzesku zlokalizowanego przy ulicy Browarnej. Projekt uchwały objaśnił Sekretarz Gminy Bogusław Babicz budynek poczty przy ulicy Browarnej jest obecnie własnością Spółki Carlsberg Okocim S.A. znajduje się on na gruncie Skarbu Państwa, Spółka ma własność budynku oraz wieczyste użytkowanie tego gruntu. Propozycja powyższa wypłynęła od Pana Starosty. Toczą się rozmowy między wojewodą a Spółką na temat przekazania własności tego budynku przez browar na rzecz skarbu państwa , w zamian za inną działkę skarbu państwa która zostanie przekazana browarowi, jest to działka na terenie browaru. Wówczas gmina mogłaby przejąć ten obiekt nieodpłatnie, projektuje się aby ten budynek był przeznaczony na lokale socjalne. Jest to uchwała intencyjna nie jest jeszcze decydującą że gmina już przejmuje ten budynek ani zobowiązująca nas do przejęcia tego budynku na 100%. Jest to obiekt na pewno potrzebny miastu, nie znajduje on się w takim stanie aby nadawał się do natychmiastowego zasiedlenia, ale nie jest w takim stanie który by uniemożliwiał przeprowadzenie niezbędnego remontu celem uzyskania około 12 lokali o niskim ale wystarczającym standardzie dla najuboższych mieszkańców gminy poszukujących mieszkań. Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła że w dzisiejszych wypowiedziach pojawiła się nowa informacja o uchwale tj. że nabywamy tą działkę nieodpłatnie od browaru wraz z budynkiem z przeznaczeniem na mieszkania socjalne. Skoro tak to należy wprowadzić poprawkę do tej uchwały i dopisać w tytule z przeznaczeniem na mieszkania socjalne. Radny Zbigniew Mastalerz stwierdził że zasadnym byłoby aby radni dokonali wizji lokalnej przedmiotowej działki znajdującej się na terenie browaru, radni winni zobaczyć co to jest za działka i może wówczas dostrzegą sens przejmowania tego budynku czy też nie. W chwili obecnej są prowadzone rozmowy np. z LKS w Jadownikach na temat przekazania budynku na mieszkania socjalne. Chciałby się dowiedzieć czy to przejęcie jest akurat najlepsze i najtańsze dla gmin, czy ktoś się zastanawiał ile będzie kosztował remont tej poczty, taka informacja ułatwiłaby podjęcie tej decyzji jaką mamy podjąć podejmując tą uchwałę intencyjną, i wziąć za to potem odpowiedzialność, nie mając potem w zasadzie żadnego wpływu na bieg sprawy. Radny Krzysztof Dudziński stwierdził że należy mieć na uwadze że jest to tzw. transakcja wiązana my dostajemy coś za coś. Nie wiemy bardzo co dostajemy bo np. radny chciałby wiedzieć jaki jest stan techniczny tego budynku. Jaki będzie koszt remontu aby można go było przysposobić na mieszkania komunalne. Ponadto radni nie wiedzą jaką działkę otrzyma Browar jaka jest ona duża, czy jest strategiczna oraz czy przypadkiem za tą działkę nie udałoby nam się uzyskać dużo większą kwotę. Na zasadzie zwykłej czystej biznesowej transakcji, coś za coś. Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił że przejmując działkę z budynkiem poczty otrzymamy coś za nic. Gdyby się okazało że remont budynku poczty jest zbyt kosztowny i doszlibyśmy do wniosku że opłaca się na tej działce wybudować nowy budynek to ta działkę może gmina sprzedać. Sprawa nie jest jeszcze rozeznana do końca, ale wstępne opinie fachowców mówią że remont i adaptacja tego budynku będzie bardzo kosztowny, jest wartość nie tyle budynku co działki. Działka w centrum browaru leży w terenach przeznaczonych pod drogi i składy materiału, o powierzchni 1300 m2, wartość jej to kwota około 32 tysięcy złotych, jest ona własnością skarbu państwa. Pan Burmistrz stwierdził że nie ma żadnego ryzyka że gmina tą działkę chce przejąć, browar chce uregulować prawa własności w centrum swojej siedziby. Gdyby ta działka w centrum browaru byłaby kiedyś sprzedawana to na pewno browar będzie miał prawo pierwokupu, obecnie proponowana forma transakcji zamiany wartościowej pozwoli to uregulować bez zbędnych formalności. Wolą Pana Burmistrza jest przejęcie tej działki w zamian za te uregulowania Browar przekazał Starostwu Powiatowemu bezpłatnie działkę i budynek pod przyszłe gimnazjum katolickie, które obecnie tam się organizuje. Miało to już miejsce, browar to uczynił i jest w obecnej chwili jakieś moralne zobowiązanie Starostwa, które winno doprowadzić do końca te oczekiwania browaru a gmina winna w tym pomóc niczym nie ryzykując. Radny Krzysztof Dudziński zwrócił uwagę na pewne sformułowania, nie należy mówić że gmina otrzymuje nieruchomość za darmo, bo browar otrzymując działkę od skarbu państwa, ma uregulowaną sprawę na przyszłość. Dlatego browar dając gminie pocztę a otrzymując w zamian działkę wewnątrz zakładu ma rozwiązaną sprawę własności do całego terenu który zajmuje. Radny Zdzisław Grodny wyjaśnił że komisja gospodarki komunalnej pozytywnie zaopiniowała przejecie tego obiektu nieodpłatnie. Remont tego budynku na pewno będzie bardzo kosztowny .Wg. niego każde coś co się przejmuje nieodpłatnie należy jak najbardziej przejmować. Ta sama sytuacja występuje w przypadku pałacu, przejmować ale bez warunków. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, iż w wyniku tej zamiany starostwo powiatowe otrzymało bezpłatnie budynek gimnazjum katolickiego, gmina otrzymuje budynek poczty w złym stanie technicznym, a browar miałby uregulowany tytuł prawny. Gmina powinna wejść w transakcję wiązaną ale pod warunkiem negocjacji np. wysokości stawek opłat za ścieki, albo za coś innego, nie należy sprzedawać "tanio skóry". Browar jest poważnym partnerem, ma w tym duży interes i my jako gmina za te uregulowania winniśmy więcej wynegocjować nie tylko budynek poczty. Głos zabrał radny Jan Kusiak wyjaśnił że przedmiotowa działka w centrum browaru jest niedostępna dla nikogo tylko dla browaru. Gmina otrzymuje bezpłatnie samodzielną działkę o wielkości 480 metrów wraz z budynkiem. Ponadto browar oddał Starostwu nieodpłatnie budynek na katolickiemu gimnazjum wraz z działką i to jest właśnie transakcja wiązana która dot. naszej społeczności gminnej ale nie widzi w niej żadnej nieczystej gry. Radny Zbigniew Mastalerz wyjaśnił że nie dopatruje się ze strony jego kolegów żadnego ataku na browar. Uchwała budzi wiele wątpliwości jest wiele niedomówień i spodziewano się uzyskać czytelne i rozwiewające radnych wątpliwości odpowiedzi, takich odpowiedzi nie uzyskaliśmy. Radnych zastanawia dlaczego mamy wziąć budynek do remontu, kiedy wszyscy powtarzają że z wielu zadań gmina musi zrezygnować. Wszystkim nam leży na sercu dobro gminy i mieszkańców w związku z tym zgłosił formalny wniosek o przełożenie podjęcia tej uchwały na miesiąc styczeń. Radny Krzysztof Dudziński ustosunkował się do wypowiedzi radnego Jana Kusiaka dot. zasług browaru dla miasta. Chodzi głównie o to, czy to co miasto otrzymuje za uzyskanie prawa własności do terenu w browarze jest wystarczające czy nie. Czy można by było jeszcze więcej wynegocjować bo przecież nie znamy kosztów remontu budynku poczty. Chodzi o to aby równoważyć tą transakcję, my nie doceniamy prawa własności w tym momencie. Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła ze dyskusja sprowadza się do stwierdzenia o transakcji wiązanej, a w projekcie uchwały nic na ten temat się nie mówi .Te poruszone kwestie nie widnieją w żadnym paragrafie projektu ani nawet w załączniku do niej. Podstawa prawna tej uchwały powołuje się na ustawę o samorządzie gminnym ,brak jest podstawy prawnej powołującej się na ustawę o samorządzie wojewódzkim gdyż mówi się o gruntach których właścicielem jest skarb państwa. Nie rozumie również radna Cader zasadności że jest to uchwała intencyjna a nie zasadnicza. Burmistrz Jan Musiał ustosunkował się do wypowiedzi radnego Dudzińskiego, dziwi go że Pan radny wraca do niedalekiej historii, a zapomniał o historii związanej z II Ligą i o kwocie 2 mln złotych jako członek zarządu OKS ,który bardzo dużo korzystał ze sponsorowania Klubu OKS przez browar, należy patrzeć na dzisiejsze czasy, z przejęcia jest więcej korzyści niż zagrożeń. Szukamy inwestorów w naszym mieście, tak jak inne zakłady w naszym mieście tak samo Browar jest dla nas wielkim pożytkiem na dzisiaj i na przyszłość ,oraz wielką chlubą przedstawił dlaczego. Budżet roku przyszłego będzie bardzo trudny, jeżeli remont budynku poczty będzie drogo kosztował to nie będziemy go remontować. Radna Anna Kadziołka-Kukurowska stwierdziła że gdyby uchwała była dobrze przygotowana to nie byłoby dzisiaj żadnej dyskusji. Jeśli ta transakcja przyniesie dodatkowe korzyści tak dla browaru jak i dla gminy to należy ta sprawę zakończyć .Przejęcie budynku przez gminę i przeznaczenie go na mieszkania socjalne byłoby bardzo korzystne dla oczekujących na te mieszkania .Ale mówi się w tej chwili że ważna jest działka a budynek jest w rozsypce. Teren pod tym budynkiem jest bardzo atrakcyjny i po wyburzeniu budynku można go sprzedać .Przybliżyła informacje dot. poprzedniej współpracy browaru i gminy przy przekazywaniu budynków browaru na rzecz gminy. Ustosunkowała się do stwierdzeń burmistrza Jana Musiała a dot. pracy radnych, wszyscy się uczymy całe życie nikt z nas nie jest Alfą i Omegą . Sekretarz Bogusław Babicz nie zgodził się ze stwierdzeniem radnych że uchwała jest źle przygotowana i ma zła podstawę prawną-przedstawił dlaczego oraz w jaki sposób projekt był analizowany na komisjach Rady. Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił że powyższą zamianę działek uzgodniono z wojewodą bez dopłat, gdyż te dwie działki są porównywalne i zostały wycenione przez biegłych. Wszelkie zamiany z browarem np. za budynek przedszkola nr 9 były dokonywane za zgodą Rady Miejskiej i nie można teraz kwestionować że ktoś kogoś oszukał .Wszystkie wartościowe zamiany były dyskutowane na Radzie Miejskiej .Wszystkie krytyczne uwagi radnych pod jego adresem przyjmuje, i za to przeprasza nikt nie jest idealny . Radny Zbigniew Mastalerz przypomniał że poruszane w dyskusji tematy są tylko dyskusją a nie zarzutami pod adresem browaru .Nikt nie mówi o tym aby nie przekazywać browarowi tej działki, czy też utrudniać mu wyregulowanie spraw własności, tak nie jest .Przecież my mamy się prawo zastanowić nad problemem , sprawa jest prosta możemy nie chcieć przyjąć tego budynku. Radna Jadwiga Kramer w związku z tym że uchwała jest niedopracowana tak jak być powinna ,z ostrożności należy temat zgłębiać i poznawać po to aby nasi wyborcy nie powiedzieli że jesteśmy bezmyślnym narzędziem w rękach burmistrza , nie należy się obrażać że my ten temat chcemy zgłębić. Więcej jest braków niż tego co jest zapisane. Remont obiektu poczty nie wiadomo ile będzie kosztował, może rzeczywiście nie ma tutaj zrównoważenia tych wartości. Jest to transakcja wiązana i nie należy mieć do siebie pretensji że chcemy ja wyjaśnić do końca. Radny Krzysztof Ojczyk zawnioskował o zamknięcie dyskusji nad projektem uchwały. Wiceprzewodniczący Tadeusz Pasierb poddał pod głosowanie wnioski: radnego Mastalerza o zdjęcie powyższego projektu uchwały z porządku obrad i przesuniecie go na miesiąc styczeń. Głosowano 6 za, 12 przeciw, 2 wstrzymujące - wniosek odrzucono aby w paragrafie 1 projektu uchwały dopisać z przeznaczeniem na mieszkania socjalne. Głosowano 8 za, 10 przeciw, 2 wstrzymujące –wniosek odrzucono Wiceprzewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił treść projektu uchwały, został przyjęty 12 za, 3 przeciw, 5 wstrzymujących Uchwała nr XIV/92 /2003 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 5 grudnia 2003 roku W sprawie wyrażenia woli przejęcia przez gminę od Skarbu Państwa budynku po byłej poczcie w Brzesku zlokalizowanego przy ulicy Browarnej. /uchwała stanowi załącznik/ Ad.7. Interpelacje na piśmie zgłosili radni: 1.radna Janina Drużkowska-Cader prosi o przygotowanie informacji pisemnej dot: 1/wpływów podatków do budżetu gminy od poszczególnych supermarketów umiejscowionych na terenie gminy za okres od 2000 roku. 2/potencjalne utraconych wpływów podatków z tytułu zwolnień ustawowych od poszczególnych supermarketów w okresie 2000-2003 roku 3/ jakie sa planowane rocznie podatki do budżetu gminy od supermarketów na: a/ Placu Kupieckim b/w okolicy Kina a jakie potencjalnie byłyby , gdyby tam była działalność przedsiębiorców rodzinnych. 4/Czy gmina będzie otrzymywać podatki w roku 2004 od działalności supermarketów zlokalizowanych na placu kupieckim, w okolicy kina a jakie nie, to dlaczego?. 5/prosi o udzielenie informacji: kto był wnioskodawcą , opiniodawcą i uchwałodawcą zbycia tychże działek na Placu Kupieckim i w okolicy kina. 6/ Dlaczego Zarząd Miejski nie zgodził się na podział działki na placu Kupieckim jak sugerowali urzędnicy , skoro to byłoby skuteczna bronią zapobiegającą powstaniu na tym terenie dużego supermarketu. 7/ Ile podmiotów zgłosiło się do przetargu na zakup w/w działek , czy sprzedaż była oklauzulowana , kto z obecnych władz samorządowych i radnych uczestniczył w przetargu? 8/ Jak to się stało i kto jest za to odpowiedzialny ze inwestor i obecny właściciel gruntu przy Placu Kupieckim doprowadza do powstania sieci francusko -handlowej skoro opinie Rady /komisji Rewizyjnej min/ zabiegały o to , aby miejsce to nie stało się tym na którym obcy kapitał będzie robił interesy szkodliwe dla finansów gminy i jego społeczeństwa. Radny Józef Kubas interpelacja pisemna 1.Mieszkańcy ulicy Powstańców Warszawy uprzejmie proszą o założenie na jezdni progów zwalniających. 2.Kiedy na drogach dojazdowych do miasta pojawią się tzw. witacze z nazwami miast partnerskich. 3.Prosi o spowodowanie uprzątnięcia placu przy ulicy Czarnowiejskiej w Brzesku znajdującego się w trójkącie PSS Społem, bloki os. Ogrodowa i wylot ul. Brzezowieckiej do ul.Czarnowiejskiej . Radny Stanisław Turlej zapytał czy władze gminy mają koncepcję odnośnie organizacji podstawowej opieki zdrowotnej .Temat ten został wywołany w związku z prywatyzacją WOZ w Szczepanowie. Temat ten będzie przedmiotem dyskusji na zebraniu wiejskim i chciałby również przedstawić stanowisko gminy w tym temacie. Radny Krzysztof Ojczyk – interpelacja pisemna 1.Jak wygląda profilaktyka i opieka zdrowotna w szkołach podstawowych i gimnazjach na terenie gminy brzesko, czy uczniowie w każdej szkole mają codziennie dostęp do higienistek i lekarzy szkolnych. 2.Przedstawić szczegółową informację e w temacie kosztów planowanych i podjętych działań związanych z gospodarką śmieciową a realizowanych przez BZK na ulicy Przemysłowej. 3.Zamieszczać w Internecie protokoły z posiedzeń komisji oraz podjete wnioski i opinie z tych komisji. Radny Jan Kusiak ustosunkował się do zagadnień poruszanych na sesji a związanych z zakupem działki od Pana Małysy. Odpowiedzi na interpelacje udzielił Burmistrz Jan Musiał Poinformował, ze w dniu dzisiejszym otrzymał informacje z Biura Promocji ze jest inwestor poszukujący działki pod zakład produkcyjny chciałby utworzyć nowe miejsca pracy , sprawa będzie analizowana w przyszłym tygodniu. Działka o której była mowa na Pomianowskim Stoku dopuszcza takie zagospodarowanie .Jeżeli będzie już coś wiadomo temat zostanie przedstawiony do analizy komisjom Rady Miejskiej . Ponadto Pan burmistrz ustosunkował się do tematu związanego z wykupem działki od Pana Małysy . Odp. Radnemu Krzysztofowi Ojczykowi Zamieszczania na stronie internetowej wniosków, opinii i protokołów z posiedzeń komisji. Od stycznia przyszłego roku na stronie internetowej będziemy zamieszczać więcej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej, będą szersze wiadomości na temat pracy Rady i Urzędu. Poprosił aby przy formułowaniu wniosków starać się te wnioski skonsultować wcześniej z Panią Skarbnik, gdyż jest dużo wniosków, które są dobrymi pomysłami ale nie mają odzwierciedlenia w budżecie. Odp. Radnemu Stanisławowi Turlejowi Dot. prywatyzacji WOZ w Szczepanowie - jest zaplanowane spotkanie w przyszłym tygodniu z lekarzami w tej sprawie. Pan Burmistrz się przychyla do takiej decyzji, że jeżeli Starostwo Powiatowe przekaże gminie za darmo tą nieruchomość to na początek możemy otworzyć publiczny zakład opieki zdrowotnej i być organizatorem tej opieki w Szczepanowie . Odp. Radnemu Józefowi Kubasowi Przyjmuje zgłoszenie dot. wysprzątania "trójkąta" ul.Czarnowiejskiej i Brzezowieckiej, będzie to wykonane. Ustawienie witaczy na rogatkach miasta Brzeska - cały czas ten temat jest drążony, przedstawił jakie są przeszkody w realizacji zadania, sa bariery prawne jakie stawia nam GDKiA. Ustawienie progów zwalniających - będzie to wykonane ale po wybudowaniu nowej drogi, jest to zasadne. Odp. Radnemu Krzysztofowi Ojczykowi Szczegółowa odpowiedź na temat opieki lekarskiej w szkołach zostanie udzielona na piśmie. Odp. Radnej Janininie Drużkowskiej –Cader Radna Cader była radną w poprzedniej kadencji, na komisjach była szeroka dyskusja w tym temacie, również RM podejmowała Uchwałę o sprzedaży działki, była różna dyskusja, była powołana szeroka komisja przetargowa która tą działkę sprzedawała. Wszystko było robione publicznie, zgłoszono 15 ofert kupna, była to sprzedaż ofertowa gdyż gmina wcześniej określiła cele jakie powinny być zrealizowane. Dokładna odpowiedź pisemna zostanie udzielona. Z tej firmy wszystkie podatki będą wpływać do budżetu gminy nawet od tego zagranicznego przedsiębiorcy który prowadzi supermarket . Odp. Radnemu Krzysztofowi Ojczykowi udzielił Prezes BZK Janusz Filip Obecnie został zatwierdzony projekt uruchomienia sortowni przy ul. Przemysłowej zgodnie ze wszelkimi uwarunkowaniami SANEPIDU i Inspekcji Pracy, jest pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania tego obiektu. W najbliższych dniach zostanie przygotowana specyfikacja pod kątem ogłoszenia przetargu .Po przetargu będzie wyłoniona firma która na zlecenie Spółki będzie wykonywała segregacje odpadów komunalnych i z racji tego że będzie to robiła inna firma Spółkę BZK nie będzie to kosztowało nic. Cena adaptacji pomieszczeń wchodzi w koszty firmy która będzie wykonywała segregację .Ta firma będzie musiała pokryć również koszty urządzeń które tam będą montowane .Przedstawił jak w chwili obecnej odbywa się sortowanie odpadów. Nie będzie tam żadnych nieprzyjemnych zapachów ,będzie to wszystko wykonywane w cyklu jednodniowym . Radny Krzysztof Ojczyk zapytał czy w najbliższej okolicy są tego typu sortownie odpadów komunalnych, takie jakie planuje się uruchomić w Brzesku. Czy mieszkańcy mogliby tam pojechać i zapoznać się z linią produkcyjną takiej sortowni, wysłuchać jakie są wszystkie za i przeciw takiego przedsięwzięcia. Odpowiedzi udzielił Pan Prezes, będzie to proces jednodniowy i nie będzie śmierdzieć obecnie również nic nie czuć tak na ul. Przemysłowej jak i na wysypisku śmieci. Jest zgoda Sanepidu i Inspekcji pracy na to zadanie, taki zakład funkcjonuje w Puławach i nie ma on większego oddziaływania na środowisko. Ad.8. Przewodnicząca Katarzyna Pacewicz - Pyrek w imieniu Stowarzyszenia brzeskich kupców podziękowała Radzie Miejskiej za podjęcie stosownej uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, które są satysfakcjonujące dla drobnych kupców prowadzących działalność na terenie gminy Brzesko. Ad.9. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska poinformowała że 22 .11 minęła 85 rocznica oswobodzenia polskiego Lwowa. Zawnioskowała aby w najbliższym czasie jeśli będzie to możliwe ,nowej ulicy w Brzesku nadać nazwę Orląt Lwowskich. Radny Tadeusz Pasierb - zawnioskował o namalowanie pasów przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Wiejskiej i Czarnowiejskiej przy wyjściu z kościoła MB. Radny Zbigniew Mastalerz przedstawił pismo PSS Społem dot. wykonania w roku 2004 kładki dla pieszych łączącej ul.Głowackiego z ul. Rzeźniczą . Radny Krzysztof Ojczyk w imieniu Klubu Radnych zawnioskował aby na najbliższą sesję Rady Miejskiej wprowadzić debatę na temat rozwiązania tematu dot. budowy zakładu utylizacji odpadów komunalnych, i podjęcie ostatecznej decyzji. Pan Burmistrz zaprosił wszystkich radnych na organizowane w sołectwie Mokrzyska zebranie wiejskie w dniu 14 grudnia br. o godzinie 15.30 , którego tematem będzie min. dyskusja w temacie zakładu utylizacji. Burmistrz Krzysztof Bigaj poinformował radnych, że zaplanowano na dzień 31.01.2004 roku w Mokrzyskach organizację turnieju szachowego, turniej ten będzie uczczeniem pamięci zmarłego naszego radnego i działacza sportowego Stanisława Migdała .Zwrócił się z wnioskiem do radnych aby finansowo współuczestniczyli w tej wspaniałej inicjatywie . Zwrócił się z zapytaniem do radnej Cader , mając na uwadze dualizm w dostrzeganiu naszych zamierzeń , jeśli chodzi o ściąganie inwestorów do Brzeska, radna Cader była pełna złośliwości. Przypomniał ,że protestował przeciwko powstawaniu sklepów wielko powierzchniowych, ale zapomniała radna dodać że był również inicjatorem zjednoczenia środowiska kupieckiego i to dzięki niemu to środowisko kupieckie się zjednoczyło i powstała Kongregacja Kupiecka .Przypomniał radnej Cader, że przed kilkunastoma dniami zwołana została konferencja , w której krytycznie wyrażono się o poczynaniach Urzędu Miejskiego i władz samorządowych Brzeska. Zacytował fragment artykułu- sprawozdania z tej konferencji że zaniepokoiło Was brak ściągnięcia nowych inwestorów ,pomimo sporych nakładów poniesionych na promocję. Mówiono o przykładzie odrzucenia wniosku w sprawie planowania inwestycji na terenie byłej cegielni w Jasieniu , wniosku którego realizacja mogła przynieść miastu same wymierne korzyści. Przecież to nie brzeski kapitał miałby inwestować w teren po cegielni, miał tam powstać nowy supermarket, nowa stacja benzynowa , hotel i restauracja i nie prowadzona przez brzeskich inwestorów. Jak się to ma Pani radna Cader, która tak szumnie protestuje na dzisiejszej sesji przeciwko powstawaniu supermarketów, a kilkanaście dni temu prostesowaliście państwo przeciwko temu co Pan burmistrz odrzucił aby właśnie obcego kapitału do Brzeska nie przyjąć. Radna Janina Drużkowska Cader wyjaśniła panu burmistrzowi że nie było w niej żadnej złośliwości, była dyskusja merytoryczna nad uchwałami i ma ona prawo w niej zabierać głos i wyrażać swoje zdanie .Przypomnienie panu protestu, stwierdziła że to przypomnienie było w tym miejscu bardzo potrzebne , mogłaby się rozwodzić nad wieloma pańskimi sprawami ale w tym miejscu nie znajdowały one uzasadnienia. Nie wie dlaczego wobec jej osoby pan burmistrz formułuje stanowisko PIS, dlaczego ona ma się do tego ustosunkowywać ,niech pan burmistrz skieruje swoje wątpliwości do Partii PIS. Jako Liga Polskich Rodzin wypowiadaliśmy się w kwestiach supermarketów , dlatego ciąg dalszy znalazł ten temat w jej wypowiedziach dot. tych kwestii na dzisiejszej sesji. Następnie radna Cader zaprosiła wszystkich radych w imieniu brzeskiej Solidarności na dzień 12 grudnia br. godz.18.00 na msze świętą w intencji ofiar stanu wojennego. Przewodniczący Lech Pikuła uważa że środowisko Mokrzysk winno się zorganizować i nadać GOSiR w Mokrzyskach im. Stanisława Migdała i umieścić na tym obiekcie tablicę upamiętniająca jego osobę i czcząc jego pamięć . Pani Maria Kądziołka Złożyła podziękowanie burmistrzowi za zadaszenie i postawienie przystanku MPK na ul.Ogrodowej . Podziękowała w imieniu mieszkańców bloków koło szpitala za wybudowanie chodnika, ale prośba aby ten chodnik jeszcze dobrze oświetlić dla bezpieczeństwa przechodniów. Skierowała informację do przewodniczącego Rady Miejskiej i przytoczyła treść & 45 pkt.2 Statutu gminy , który mówi że przewodniczący ZO i Osiedli mogą zabierać głos w trakcie sesji Odniosła się do tematu związanego z ustaleniem opłat za parkowanie samochodów na placu przez budynkiem UM. Radnemu Ojczykowi nie chodziło o to aby zabierać jakiekolwiek środki pochodzące z opłat za parkowanie na tym parkingu ,ale o prawną stronę , najpierw gmina winna wystąpić do rady Powiatu i uzyskać jego zgodę gdyż prawnie gmina nie powinna podjąć tej uchwały .Nie będzie okupywać Urzędu , ale prosi aby przewodniczący szanował wszystkich przewodniczących bo oni reprezentują wszystkich mieszkańców tak miasta jak i gminy. Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił ,że nie daje chyba powodów aby przedstawicieli organów wykonawczych gminy nie szanować , a porządek na sesji musi być. W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji, Przewodniczący Rady Miejskiej zamknął obrady XIV sesji rady Miejskiej w Brzesku. Obrady trwały od godz.9.00-16.45