P R O T O K Ó Ł NR XIII/2003 z obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku, odbytych w dniu 29 października 2003 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku, ul. Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji Rady Miejskiej uczestniczyło 20 radnych Radna / radny 1.Brzeska - Lebiecka Agata 2.Drużkowska - Cader Janina 3.Dudziński Krzysztof 4.Grodny Zdzisław 5.Kądziołka - Kukurowska Anna 6.Kubas Józef 7.Kucia Maria 8.Kusiak Jan 9.Knaga Edward 10.Kramer Jadwiga 11.Mastalerz Zbigniew 13.Milewski Stanisław 14.Ojczyk Krzysztof 15.Pasierb Tadeusz 16.Pikuła Lech - Przewodniczący Rady Miejskiej 17.Sproski Kazimierz 18.Stachowicz Barbara 19.Turlej Stanisław 20.Warzecha Apolonia Radni nieobecni usprawiedliwieni : 1.Pan Stanisław Migdał Ponadto udział w sesji wzięli : 1. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2. Pan Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 3. Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj 4. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 5. Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus 6. Pan Lech Mucha Komendant Wojskowej Komendy Uzupełnień w Bochni 7. Pan Radca Prawny Urzędu Miejskiego Edward Pietrus 8. Zaproszeni goście wg załączonej listy obecności. Ad 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła otworzył obrady XIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych, Panów Burmistrzów , Panią Skarbnik, Pana Sekretarza, Pana Pułkownika Wojskowej Komendy Uzupełnień w Bochni, Pana którzy będzie nominowany do stopnia oficerskiego i gości zaproszonych stwierdzając, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 20 radnych, a więc wymagana liczba radnych do podejmowania prawomocnych uchwał. Ad 2 Uchwalenia porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony, zapytał czy do przesłanego porządku obrad są uwagi ? Uwagi do porządku obrad sesji zgłosili : Radny Edward Knaga wnosi aby punkt 9 „Informacja Zespołu opiniującego o zgłoszonych kandydaturach na ławników przenieść po punkcie 3 jako punkt 4 i przeprowadzenie procedury głosowania. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła rozumie, że Pan radny wnosi aby pkt. 10 i podpunkty 2, 3, 4 i 5 również przesunąć jako pkt. 5 Radny Edward Knaga informuje, że wnosi aby pkt. 9 przenieść jako pkt. 4 a później pkt. 10 podpunkty 2, 3, 4 i 5 automatycznie jako pkt.5 Radny Krzysztof Ojczyk zgłasza podobny wniosek jak radny Pan Knaga aby do pkt. w sprawie „Informacja zespołu opiniującego o zgłoszonych kandydaturach na ławników dodać punkt w sprawie rozpoczęcia procedury głosowania i wyboru oraz powołać komisję skrutacyjną a podjęcie uchwał może pozostawić na koniec bo to jest odczytanie tylko na kanwie wyników, które komisja skrutacyjna policzy i przedstawi. Następuje głosowanie zgłoszonych wniosków przez radnych Edwarda Knagę i Krzysztofa Ojczyka „ aby pkt. 9 był punktem 4 natomiast punkt 10 podpunkt 2, 3, 4, 5 był jako punkt 5 a następne punkty wg kolejności łącznie z pkt. 10 ,który będzie bez tych podpunktów 2, 3, 4, 5.” Wniosek przegłosowany jednogłośnie. Następnie Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła przedstawił porządek po zmianach, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2. Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3. Sprawozdanie Burmistrza z jego działalności jako organu wykonawczego gminy za III kwartał 2003 roku. 4. Informacja Zespołu opiniującego o zgłoszonych kandydaturach na ławników. 5. Podjęcie uchwał w sprawach: 1) wyboru ławników do Sadu Rejonowego w Brzesku 2) wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie 3) wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Bochni/Sąd Pracy/ 4/ wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych 6. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. 7. Analiza stanu bezpieczeństwa publicznego w Gminie Brzesko. 8. Informacja na temat współpracy samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi. 9. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej dot. oświadczeń majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia /art.24 "h" ust.12 ustawy o samorządzie gminnym/ 10. Informacja Burmistrza Brzeska dot. oświadczeń majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia /art.24 "h" ust.12 ustawy o samorządzie gminnym/ 11. Podjęcie uchwał w sprawach: 1) zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na 2003 rok. 2) określenia zasad zbycia akcji Telefonów Brzeskich Spółka Akcyjna 3) nadania nazwy ulicy w Brzesku 4) wynagrodzenia Burmistrza Brzeska 12. Interpelacje i zapytania radnych 13. Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 14. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy. 15. Zapytania i wolne wnioski 16. Zamknięcie obrad sesji. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Brzesku przyjęty został 18 za, 2 wstrzymujących się od głosu. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że otrzymał informację , że ma być mianowany na stopień podporucznika Pan Stanisław Iwański. Jest Pan Komendant WKU Bochnia Lech Mucha i Pan Iwański ,których serdecznie powitał . Następnie poprosił Pana Pułkownika o przedstawienie informacji odnośnie mianowania Pana Stanisława Iwańskiego. Pan Pułkownik Lech Mucha dokonał mianowania na pierwszy stopień oficerski Pana Stanisława Iwańskiego . Następnie zostało wręczone wyróżnienie dla Panów Sołtysów Grażynie Mleczko i Kazimierzowi Legutko , którzy uzyskali miano najlepszych sołtysów w Małopolsce. Ad 3 Sprawozdanie Burmistrza z jego działalności jako organu wykonawczego gminy Brzesko za III kwartał 2003 roku. Sprawozdanie w imieniu Burmistrza Brzeska złożył Pan Sekretarz Gminy Brzesko Bogusław Babicz. Sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu. Zapytania zgłosili : Radna Janina Drużkowska - Cader w nawiązaniu do informacji odnośnie sprzedaży działek zapytuje czy to są działki na Stoku Pomianowskim. Pan Sekretarz Gminy wyjaśnił Pani radnej, że nie ma jeszcze oficjalnego ogłoszenia o wystawieniu tych działek do przetargu, to jest jak gdyby uruchomienie takiej wstępnej procedury i chodzi o działki komercyjne tj. teren około półtora hektara w okolicach Pomianowskiego Stoku i tutaj pewne takie promocyjne działania zostały podjęte przez Biuro Promocji, w gazetach lokalnych. Radna Janina Drużkowska - Cader w związku z taką odpowiedzią chce zapytać Pana Burmistrza czy w swych działaniach mających na celu sprzedaż tych działek zajmujących półtora hektara ma na uwadze poczynienie pewnych obostrzeń, zastrzeżeń, że na tych działkach przykładowo ma być budowany obiekt zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego. Krótko mówiąc chodzi o to abyśmy za kilka miesięcy czy za parę lat nie stanęli znowu w sytuacji, że w Brzesku buduje się kolejny super market i władze w tym momencie bardzo będą ubolewać, że na to nie mają wpływu. Uważa, że władza taki wpływ ma i trzeba go poczynić w momencie rozpotrzynania wszelkich działań już promocyjnych i zmierzających do sprzedaży i dlatego pytanie kierowane jest do Pana Burmistrza jakie to działania promocyjne , jak Pan Burmistrz widzi zagospodarowanie tych terenów. Myśli, że wszyscy się zgodzą, że pilną sprawą jest stwarzanie miejsc pracy ale na pewno takie stwarzanie, które nie niszczy miejsc pracy już istniejących. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że kwartał temu wnosił prośbę aby takie sprawozdanie z działalności pracy Burmistrza zostało ewentualnie doręczone na piśmie wraz z materiałami radnym na sesję , ponieważ łatwiej się je śledzi i lepiej się można odnaleźć w tym sprawozdaniu. Odpowiedzi udzielił Pan Burmistrz Brzeska informując Pana radnego Ojczyka, że przeważnie jak będzie składał sprawozdania z działalności to do materiału złożonego na piśmie będzie szerokie objaśnienie , komentarz i protokoły z sesji będą zawierały te wszystkie objaśnienia również. Nie widzi potrzeby zamieszczania tego materiału w materiałach na sesję ponieważ często jest tak, że do ostatniego dnia to sprawozdanie jest przygotowywane a często jeszcze w tygodniu przed sesją pewne rzeczy się dzieją. Jeśli chodzi o obawy Pani radnej Janiny Drużkowskiej - Cader w pewnej intencji słuszne, żeby z jednej strony dbać o rozwój gminy, przyciągać inwestorów a z drugiej strony tak kształtować politykę rozwoju gminy , żeby powstające jakiekolwiek firmy czy instytucje nie powodowały jakiejś odwrotnej sytuacji jeśli chodzi o tworzone miejsca pracy. Na pewno jest to intencja słuszna . Jeśli mówimy o działce przy Pomianowskim Stoku to informuje, że znajduje się przy ul. Pomianowskiej za Northstarem w kierunku Jasienia, zaraz przy drodze. Działka w planach przestrzennych jest przeznaczona pod rzemiosło i usługi. Jak na dzień dzisiejszy mimo, że dużo się o tej działce mówi i publikuje to nie ma chętnych aby ktoś tam chciał inwestować. Warunki zagospodarowania tej działki określają plany przestrzenne i to jest jedyne prawo, które dzisiaj obliguje do tego inwestorów co tam mogą ewentualnie budować. Dzisiaj prawo własności nie jest ograniczone i jeśli ktoś kupi działkę to na podstawie istniejących uwarunkowań prawnych takie jak plany przestrzenne może wybudować tam jakąkolwiek budowlę zgodną z przeznaczeniem w planie przestrzennym i to jest jedyny warunek na , który Rada Miejska ma wpływ. Tereny te są przeznaczone pod rzemiosło wraz z usługami. Ad 4 Informacja zespołu opiniującego o zgłoszonych kandydaturach na ławników. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz przewodniczący zespołu opiniującego złożył informację o zgłoszonych kandydaturach na ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie oraz Sądu Rejonowego w Bochni i Brzesku na lata 2004 - 2007. Informacja stanowi załącznik do protokołu. Ad 5. Powołano Komisję Skrutacyjną w składzie : 1/ radna Maria Kucia 2/ radna Anna Kądziołka - Kukurowska 3/ radna Barbara Stachowicz Zgłoszone osoby na pracę w komisji skrutacyjnej wyraziły zgodę . Skład Komisji Skrutacyjnej przyjęty został 18 za, 1 wstrzymujący się od głosu. Wobec przegłosowania składu Pan Przewodniczący Rady poprosił aby Komisja Skrutacyjne rozpoczęła swoją pracę, ukonstytuowała się i dostarczyła radnym materiały do głosowania. Ad 6 Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. Sprawozdania złożyli przewodniczący komisji : Radna /ny 1/ Zdzisław Grodny Komisja Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa 2/ Jan Kusiak Komisja Gospodarki Finansowej 3/ Apolonia Warzecha Komisja Prawa Porządku Publicznego i Promocji 4/ Kazimierz Sproski Komisja Oświaty Kultury i Sportu 5/ Agata Brzeska - Lebiecka Komisja Rewizyjna 6/ Janina Drużkowska - Cader Komisji ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny Pytania zgłosili : Radny Józef Kubas odniósł się w swojej wypowiedzi do usytuowania miejsc parkingowych przy ul. Legionów Piłsudskiego w Brzesku. Prosi również Pana Burmistrza o wytłumaczenie wypowiedzi z ostatniego BIM a dotyczącej budowy zakładu utylizacji itd. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał udzielił objaśnień treści tekstu zamieszczonego w ostatnim numerze BIM. Poinformował, że na pograniczu wsi Mokrzysk i Bucza chcemy wybudować sortownię dla gminy Brzesko. Perspektywicznie tereny te są przewidziane pod budowę większego zakładu utylizacji ale po pewnych analizach związanych z komunikacją lokalną, istniejącą siecią dróg wszyscy dochodzą do wniosku, ze dopóki nie zostanie wybudowana nowa droga tj. nowy zjazd z autostrady w kierunku północnym na most na Górce to dojazd z kilku powiatów w to miejsce z przyczyn infrastrukturalnych będzie niesamowicie uciążliwy a wręcz niemożliwy. Chodzi również o most na Słotwinie i w związku z tym na dzień dzisiejszy prezentujemy oficjalne stanowisko i to spotkanie z radami sołeckimi Mokrzysk i Bucza wyjaśniało tą sprawę w tym kierunku. Radna Anna Kądziołka - Kukurowska zwróciła się z pytaniem jakimi drogami będą kierowcy przejeżdżać z tymi nieczystościami do zakładu segregacji odpadów komunalnych ? Jaka trasa, które drogi przeznaczone na przejazd. Pan Przewodniczący Rady poinformował Panią radną, że to pytanie należy potraktować jako pytanie do wolnych wniosków i tak to należy rozumieć. Radna Maria Kucia Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej objaśniła sposób głosowania na kartach ławników do Sądu Rejonowego w Brzesku. Poinformowała, że jest 76 nazwisk ułożonych w porządku alfabetycznym głosowanie polega na postawieniu znaku X w kratce znajdującej się przy nazwiskach 15 kandydatów. Postawienie znaki X przy większej wymaganej ilości niż 15 miejsc mandatowych powoduje unieważnienie głosu. Można postawić mniej znaków X ale nie więcej niż 15. Następuje akt głosowania . Ad 7 Analiza stanu bezpieczeństwa publicznego w Gminie Brzesko Informację na temat analizy stanu bezpieczeństwa na terenie działania KPP w Brzesku za okres od stycznia do września 2003 roku złożył Pan Komendant Powiatowy Policja Andrzej Małek. Informacja stanowi załącznik do protokołu. Pytania zgłosili : Radna Janina Drużkowska - Cader w nawiązaniu do wystąpienia Pana Komendanta Policji na temat bezpieczeństwa informuje, że brak odniesienia się do wyników / liczb/ jeśli chodzi o przestępczość z poprzednich lat. Wie, że w ciągu trzech kwartałów było blisko 1.800 przestępstw a więc można by to szacować, że w ciągu całego roku ponad 2.400. Jak było w latach poprzednich , czy liczba przestępstw wzrosła czy zmalała, ponieważ analizy wcześniejsze jakie robiliśmy w oparciu o państwa dokumenty wykazywały jasno,że w poprzednich latach przestępczość na terenie Brzeska rosła. Pragnie się pochylić nad problemem przestępczości a to dlatego, że liczba taka jaką tutaj widzi w sprawozdaniu to gdyby przyjąć, że każde przestępstwo poczynił ktoś inny to daje nam to, że co 10 człowiek w Brzesku dokonał przestępstwa w ciągu roku a więc patrząc na ten problem w ujęciu liczb wynika, że jest to bardzo duży problem. Z całym szacunkiem za to , że jest tyle osiągnięć niemniej jednak problem jawi się jako bardzo poważny i z pewnością tych zadań tych działań nie jest wystarczająco dużo. Dlatego prosi o krótkie odniesienie się kto jest najczęściej sprawcą przestępstw, jak wygląda takaż sprawa przestępstw wśród młodzieży , wśród nieletnich ? Radny Zbigniew Mastalerz poinformował, że tak jak wspomniała Pani radna Cader brakuje tego porównania do roku poprzedniego, brakuje również w tym zestawieniu planów na co Pan Komendant chce zwrócić uwagę w przyszłości, co Pan komendant chce osiągnąć ,jakie problemy załatwić. Informuje, że ocena Policji wśród mieszkańców jest dużo lepsza niż w poprzednich latach. Nie ma już tych skrajnych opinii, że Policja jest tam gdzie jej nie potrzeba. Niemniej jednak w tym sprawozdaniu wskazane by było na co Policja w następnym roku zwróci uwagę , jaki problem chce załatwić a Rada będzie się starać wspierać te działania. Radny Zdzisław Grodny poinformował, że cieszy bardzo radnych, że dzięki pomocy Rady Miejskiej Komenda Policji otrzymała nowy budynek przy ul. Szczepanowskiej, że będzie z prawdziwego zdarzenia strzelnica dostępna dla wszystkich mieszkańców. Dlatego prosi Pana Burmistrza aby w miarę możliwości finansowych w budżecie roku przyszłego wesprzeć to cenne działania Policji w budowie strzelnicy przy ul. Szczepanowskiej w Brzesku, która jest niezbędnie potrzebna dla komendy. Dobrze by się stało gdyby Pan Komendant zechciał przyjąć członków Komisji Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa w miesiącu listopadzie aby można było wizualnie stwierdzić gdzie ta strzelnica ma być i poinformować Wysoką Radę o tym fakcie i poprzeć w przyznaniu środków finansowych na ten cel. Radny Edward Knaga podziękował Panu Komendantowi, że zapanował porządek publiczny na terenie osiedla Jagiełły, jednak nie zgadza się z opinią Pana Komendanta, że ta część miasta, która jest monitorowana, że wyeliminowała część niebezpiecznych elementów. Trzeba powtórnie powrócić do tematu i obrzeża miasta coraz częściej zacząć kontrolować, jeśli chodzi o ochronę mienia komunalnego to jest w przypadku wyrywania , wyrzucania, łamania znaków drogowych, krzeseł, ławek itp. urządzeń. Dlatego w tym przypadku chodzi o to aby nie karać tych rodziców czy tej młodzieży tylko praktycznie zadziałać w ten sposób aby nie mandat załatwił tą kwestie lecz rodzice czy ta młodzież, która zniszczyła to mienie wkopała znak drogowy , wyremontowała taką ławkę lub kupiła nową. Nadmienił również, że obecnie sukcesywnie ktoś podpala kosze na śmieci i wobec tego powinien ten ktoś odkupić nowe kosze bo to nie mandat załatwi te kwestie Radny Marian Czarnik w nawiązaniu do złożonego sprawozdania poinformował, że brakuje kwestii związanej z miejscowościami poza miastem Brzeskiem . Chodzi o wioski na terenie gminy, dlatego wnosi aby te wioski były częściej patrolowane przez Policję ,ponieważ przyjeżdżają z obcych miejscowości, próbują prowadzić handel obwoźny czy obnośny zatrzymując się w różnych częściach wiosek i idąc po domach próbują obserwować zabezpieczenia budynków i obserwować mentalność ludzi tam mieszkających. Mieszkańcy widzą taki problem, że mogą się zdarzać przypadki najazdu obcych ponieważ za dużo są obserwowane nasze domy i uważają , że wioski na obrzeżach Brzeska powinny być więcej patrolowane w różnych dniach tygodnia. Drugi problem to handel obwoźny, podjeżdżają pod domy i wymuszają na mieszkańcach zakup różnych towarów spożywczych czy przemysłowych. Problem ten dotyczy nie tylko Wokowic ale i innych miejscowości gminy Brzesko. Korzystając z okazji jako Prezes Zarządu Gminnego Ochotniczych Straży Pożarnych oraz członek Rady Parafialnej ze Szczepanowa odpowiedzialny za porządek i bezpieczeństwo podczas uroczystości w Szczepanowie na ręce Pana Komendanta złożył serdeczne podziękowania za udział Policji w zabezpieczeniu i w pomocy Ochotniczym Strażom Pożarnym podczas uroczystości w Szczepanowie. Jako mieszkańcy i parafianie bazyliki Świętego Stanisława w Szczepanowie w imieniu Księdza Proboszcza dziękujemy i bardzo sobie cenimy pomoc Policji podczas tych uroczystości. Radna Agata Brzeska - Lebiecka zwróciła się z pytaniem w jaki sposób statystyka i imponujące liczby powstają jeśli chodzi o kradzieże i związaną z tym wykrywalność ponieważ odczucie w tym temacie jest całkowicie odmienne. Radna Anna Kądziołka - Kukurowska poinformowała, że widać pracę Policji ale trzeba się dobrze zastanowić nad tą statystyką jeśli chodzi o śmiertelność na naszych ulicach, drogach. Dlatego na drogach powinno być więcej Policji , by więcej było Policji trzeba większego zatrudnienia . Pan Komendant Andrzej Małek ustosunkował się do wypowiedzi radnych informując, że obszerny materiał /sprawozdanie/ jest do wglądu w Urzędzie Miejskim . Radna Janina Drużkowska - Cader zwróciła się z pytaniem do Pana Komendanta czy przestępczość wzrosła w tym roku w stosunku do roku ubiegłego analogicznego okresu czy nie bo na to istotne pytanie nie uzyskała odpowiedzi w szerokiej Pana Komendanta debacie. Pan Komendant Andrzej Małek wyjaśnił Pani radnej Cader , że przestępczość w tej skali spada, a szczególnie poraz pierwszy w tym roku odnotowano spadek przestępczości wśród nieletnich. W tym momencie Pani Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Maria Kucia przedstawiła Protokół dla przeprowadzenia głosowania i ustalenia wyników wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Brzesku. Poinformowała w związku z tym, że dwie osoby Pani Syty Alicja i Pani Piwowarczyk Elżbieta uzyskały tą samą liczbę głosów zachodzi konieczność dodatkowego głosowanie . W tej chwili zostaną rozdane karty do powtórnego głosowania . Na kartach znajdują się dwa nazwiska Pani Piwowarczyk Elżbiety i Pani Syty Alicji. Równocześnie zostaną rozdane karty do głosowani na ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie. Objaśniła sposób głosowania informując, że maksymalnie znak X należy postawić przy ośmiu kandydatach. Może być mniej . Następuje akt głosowania. Ad 8 Informacja na temat współpracy samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi. Informację złożył Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz . Informacja stanowi załącznik do protokołu. Zapytania Radny Marian Czarnik w ramach uzupełnienia sprawozdania ponieważ w punkcie drugim jest napisane , że współpracują Ochotnicze Straże Pożarne czyli Ochotnicza Straż Pożarna ze Szczepanowa . Poinformował, że Ochotnicze Straże Pożarne jest to stowarzyszenie współpracujące z gminą ze wszystkich miejscowości / czyli 9 jednostek OSP/ a w sprawozdaniu została ujęta tylko Ochotnicza Straż Pożarna w Szczepanowie. Nie tylko Ochotnicza Straż Pożarna w Szczepanowie współpracuje ale wszystkie inne jednostki z terenu gminy. Podziękował Panu Burmistrzowi i Radzie Miejskiej za sfinansowanie / częściowe tj. kwota 3.720 zł/ dla stowarzyszenia Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu naszej gminy obozu dla 14 uczestników młodzieży do 14 lat, która wzięła udział w dwu tygodniowym szkoleniu profilaktyczno-pożarniczym jako dowódców młodzieżowych drużyn w Chotowej. Radny Zbigniew Mastalerz poinformował, że rozumie iż raport dotyczy sprawozdania z samorządu terytorialnego w jaki sposób współpracuje ze stowarzyszeniami. Oczekuje aby tutaj w tej informacji pojawiło się jakie szkolenia, jakie informacje do kogo, jakiemu stowarzyszeniu pomogły. Rozumie, że ta informacja zawiera dane co samorząd robi dla tych stowarzyszeń i dlatego wskazane byłoby aby te kwestie ujęte były w tym sprawozdaniu. Powinna się pojawić również informacja na co stowarzyszenia mogą liczyć ze strony Urzędu czy samorządu. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał poinformował, że każde stowarzyszenie posiada statut , który określa jego funkcje i jego działalność. Każde stowarzyszenie może wystąpić zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w określonym czasie o tzw. grand od gminy /środki finansowe/ na działalność, która się pokrywa z zadaniami własnymi gminy. Gmina może swoje zadania jak gdyby zlecać danemu stowarzyszeniu , żeby w imieniu gminy je realizowało. Wszystkie stowarzyszenia sportowe zwracają się w odpowiednim czasie o dofinansowanie na swoją działalność to nie znaczy, że gmina ma utrzymywać stowarzyszenia. Jest to przeważnie wolontariat, działa wg swoich zasad, płaci składki itd. Niedawno analizowano współpracę ze stowarzyszeniami jeżeli chodzi o rozdział środków profilaktycznych i dokładnie było określone jak okres wakacyjny został wykorzystany, ile środków finansowych i które stowarzyszenie otrzymało i na jakie cele, jak je zrealizowało. Gmina ma obowiązek ustawowy również aby te środki rozliczać skrupulatnie jak są wykorzystane, czy są zgodnie z zasadami jakie nas obowiązują. Radny Krzysztof Dudziński poinformował, że chyba opatrznie albo inaczej rozumiemy słowo współpraca. Sprawozdanie dokładnie przeczytał i to sprawozdanie powinno się nazywać "dofinansowanie i dotacja samorządu terytorialnego do organizacji i stowarzyszeń" ponieważ w informacji jest pokazane czym zajmują się stowarzyszenia a przy każdym końcowym akapicie przy omawianiu każdej pomocy czy współpracy jest tylko podane dotacja , dofinansowano, dotowano itd. Na stronie drugiej "stowarzyszenie przedsiębiorców" jest podane, że w związku z planowanym na miesiąc październik kilku programów z UE i banku światowego będzie prowadzić następujące działania „ , dlatego że październik się kończy chce wiedzieć jakie w związku z tym planowane na miesiąc październik są programy i co Biuro Promocji w tym zakresie zrobiło ? Następna kwestia dotyczy przygotowania wniosków do 3 listopada - jakie są efekty przygotowania tych wniosków, czy ktoś skorzystał , komu Biuro Promocji pomogło w wypełnieniu takiego wniosku ? Następna kwestia dotyczy "mikropożyczki są udzielane w polskich złotych do wysokości stanowiącej równowartości 5.000 USD liczonej wg kursu średniego z dnia poprzedzającego dzień złożenia kompletnego wniosku pożyczkowego" - ile takich pożyczek udzielono i komu Biuro Promocji i Urząd Miejski pomógł ? Następny temat dotyczy sporządzania i kompletowania wniosków o wsparcie finansowe Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych Opiekunów i Wolontariuszy Ostoja - ile tych wniosków, jakie to wnioski, jakie są efekty tego działania. Następna kwestia dotyczy Caritas - Urząd Miejski wspiera finansowo działalność Caritasu dofinansowuje . Następna kwestia dotyczy również i PKPS , Stowarzyszenia Klubu Abstynentów Szansa itp. i dlatego zapytuje czy "współpraca" to jest adekwatne słowo do tego sprawozdania czy nie powinno to być "sprawozdanie z dotacji i dofinansowywania stowarzyszeń i organizacji" Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował Pana radnego Dudzińskiego, że czyta sprawozdanie wybiórczo, ponieważ po każdym stowarzyszeniu jest napisane - cele, jak działa a dopiero na końcu się pisze jaka kwota. Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj poinformował, że też jest takiego zdania, że Pan radny trochę wybiórczo traktuje swoją wypowiedź i możemy się wdać w polemikę co to znaczy współprace w przerwie i bardzo rozsądnie jest napisane, że Biuro Promocji np. w stosunku do Cechu Rzemieślników oraz małych i średnich przedsiębiorstw jaki i stowarzyszenia i krakowskiej kongregacji kupieckiej pomaga i rozsyła programy. To nie Biuro Promocji wypełnia wnioski małych i średnich przedsiębiorców tylko my jako Urząd Miejski Biuro Promocji pomagamy w wypełnieniu takich wniosków, rozsyłamy programy a natomiast oni sami już korzystają z tego. Trzeba by było zapytać Pana Prezesa ze Stowarzyszenia Przedsiębiorców Brzeskich jak skorzystali , to nie my mamy korzystać, my mamy im pomóc w skorzystaniu z pomocy. Urząd nie jest tą instytucją , która jak gdyby finalnie wypełnia te wszystkie wnioski tylko te stowarzyszenia muszą same wypełnić, my służymy im pomocą zarówno logistyczną jak i co najważniejsze materialną do dalszego ich funkcjonowania. Radny Krzysztof Dudziński poinformował pana Burmistrza, że wszystko się zgadza tylko proszę powiedzieć ile wniosków pomogło wypełnić Biuro Promocji, chodzi o efekty np. że Biuro Promocji pomogło wypełnić 15 wniosków . Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz wyjaśnił Panu radnemu Dudzińskiemu, że takiej ewidencji nie prowadzi Urząd Miejski . Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj wyjaśnił, że Biuro Promocji nie prowadzi ewidencji udzielonych porad bo to nie jest konieczne i Biuro Promocji nie może wypełniać wniosków. Może dać te wnioski, przedstawić programy pomocowe, może udzielić wsparcia ale Biuro Promocji nie może wypełniać indywidualnych wniosków panie radny przecież to jest oczywiste. Pan Sekretarz Gminy wyjaśnił, że owszem ewidencja jest prowadzona ale samych wniosków tych, które składa gmina. Najważniejsza jest pomoc i żadna organizacja nie odchodzi z kwitkiem, zawsze jest im udzielana pomoc. Radna Janina Drużkowska - Cader stwierdziła, że trzeba przyznać że sprawozdanie jest niechlujnie zrobione dlatego, że nie można Panie Burmistrzu mówić , że trzeba czytać sprawozdanie dogłębnie. Osobiście sprawozdanie przeczytała dogłębnie. Jeżeli jest w sprawozdaniu o Biurze Promocji napisane „ w związku z planowanym na miesiąc październik itd. „ Biuro Promocji również planuje , to w sprawozdaniu czyta informacje co Biuro Promocji planuje. Jeżeli to jest sprawozdanie nie z planowania tylko z działania to należało podać efekty. Jeżeli Biuro Promocji do tej pory nie prowadzi ewidencji to bardzo źle bo jako Rada chcemy widzieć efekty - ile wniosków zrobiono skoro termin jest koniec października, ilu osobom pomogło. Ta dyskusja jest żenująca , bo jeżeli radny mówi czego oczekuje poza dotacją, jakich działań a Urząd miga się w ten sposób , że nie ma ewidencji, przecież planuje. Co zrobiono i dlatego prosi aby na przyszłość takie informacje w sprawozdaniach umieszczać . Radna Anna Kądziołka - Kukurowska popiera wypowiedź Pana radnego Dudzińskiego i uważa , że dzisiaj na tej sali winni być ci , którzy tą pomoc taką czy inną otrzymali. Wydaje się, że każdy, który taką pomoc z Urzędu otrzymał to te środki wydatkował jak najlepiej i przy najbliższej okazji jeśli będzie taki temat to ci, którzy dostali takie czy inne wsparcie, czy to więcej czy mniej winni tutaj być i przekazać taką informację, co za te środki zrobili. Pan Sekretarz Gminy poinformował że temat tego opracowania nie brzmi sprawozdanie ze współpracy tylko współpraca a więc siłą rzeczy jest to ogólne określenie tej współpracy. Pan Burmistrz Brzeska odpowiadając Panu radnemu Dudzińskiemu rozumie, że może pewnego uszczegółowienia detalicznego brakło w tym sprawozdaniu dlatego zaprasza Pana radnego do Biura Promocji gdzie uzyska dokładną informację komu i kiedy pomogli, jakie wnioski przygotowali i mogło to być w tym sprawozdaniu . Trudno nie ma ale to jest informacja o współpracy i może będzie kiedyś okazja do tego, żeby wszystkie te stowarzyszenia , które otrzymują tą pomoc od gminy same na ten temat się wypowiedziały. Radny Krzysztof Dudziński poinformował Pana Burmistrza, że to sprawozdanie , które zostało przedstawione nie powinno się nazywać współpraca tylko powinny to być dwa sprawozdania. Jedno z działalności organizacji a drugie to sprawozdanie z dofinansowania i dotacji do stowarzyszeń i organizacji pozarządowych. W tym momencie Pani Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Maria Kucia poinformowała, że w wyniku powtórnego głosowania na ławnika do Sądy Rejonowego w Brzesku została wybrana Pani Elżbieta Piwowarczyk, która otrzymała 12 głosów. Następnie przedstawiła protokół Komisji Skrutacyjnej dla przeprowadzenia głosowania i ustalenia wyników wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie. Protokół stanowi załącznik do protokołu z sesji. Następnie Pani Przewodnicząca Komisji omówiła sposób głosowania na kartach do głosowania celem ustalenia wyników wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Bochni /Sąd Pracy/ . Poinformowała, że znak X maksymalnie można postawić przy 17 nazwiskach, można mniej ale nie więcej. Następuje akt głosowania Pan Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 30 minutową przerwę w obradach Obrady zostały wznowione po przerwie. Ad 9 Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej dot. oświadczeń majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku złożył informację. Informacja stanowi załącznik do protokołu. W tym momencie Pani Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Maria Kucia przedstawiła protokół Komisji Skrutacyjnej dla przeprowadzenia głosowania i ustalenia wyników wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Bochni /Sad Pracy/. Poinformowała, że w związku z tym że dwie osoby na ławników Pani Zydroń Emilia i Nowak Stanisława otrzymały równą ilość głosów zachodzi potrzeba dodatkowego głosowania . Protokół stanowi załącznik do protokołu. W tym momencie nastąpiło rozdanie kart celem dokonania dodatkowego głosowania Rozdane zostały również karty do głosowania na ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Pani Przewodnicząca omówiła sposób głosowania informując, że znak X maksymalnie można postawić przy 4 nazwiskach, można mniej ale nie więcej. Następuje akt głosowania . Ad 10 Informacja Burmistrza Brzeska dot. oświadczeń majątkowych osób zobowiązanych do ich złożenia Pan Sekretarz Gminy w imieniu Pana Burmistrza złożył informacje. Informacja stanowi załącznik do protokołu. Ad 11 Podjęcie uchwał w sprawach : - zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2003 Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus omówiła projekt uchwały informując, że zmiana budżetu dotyczy zmniejszenia i zwiększenia dochodów. Jeśli chodzi o § 1 to dotyczy on drobnych korekt dochodowych czyli zmniejszenia w pewnych pozycjach na sumę 33.700 zł . Natomiast w pkt. 2 jest zwiększenie planu dochodów o kwotę 38.860 zł ale w między czasie otrzymaliśmy zawiadomienie Ministra Finasów zwiększające nasze dochody o kwotę 10.505 zł z tytułu rekompensaty za ulgi ustawowe w podatku rolnym i w podatku leśnym. Wobec tego to wymaga wprowadzenia do budżetu /zawiadomienie przyszło 17 pażadziernika 2003 roku i było to już po komisji finansowej/ . Na Komisji Finansowej sygnalizowała również, że będzie jeszcze zmiana po stronie dochodów na zwiększenia i po stronie wydatków pewnych kwot / nie miała wówczas jeszcze wniosku/ z tytułu uruchomienia świetlicy w Porębie Spytkowskiej . Wniosek ten wprowadza po stronie dochodów zwiększenia z tytułu opłat stałych za żywienie dochody o kwotę 5.684 zł. Wobec tego aktualnie zwiększenia budżetu po stronie dochodów zamiast kwoty 38.860 wynoszą 55.049 / czyli te 5.684 dodajemy plus subwencje 10.505/ W punkcie 3 zmniejszenia planu wydatków były zapisane na 482.238 i ta kwota pozostaje na tym samym poziomie. Natomiast po stronie zwiększeń planu wydatków w pozycji czwartej 185.412 zł zwiększa się plan wydatków do kwoty 201. 601 zł. Po stornie wydatków jest wprowadzona w punkcie 4 przy zwiększeniu planu wydatków - dział 801 i z tej kwoty po stronie dochodów 5.684 po stronie wydatków idzie na opłatę za wyżywienie 4.860. Pozostała kwota. 824 z tytułu opłaty stałej plus 10.505 z tytułu subwencji została dołożona do działu 926 /obiekty sportowe/ do wydatków bieżących jako dotacja dla krytej pływalni w Brzesku 122.056 i ta różnica tutaj została podwyższona o 11.329 czyli wynosiłaby w tej chwili kwotę 133.385 zł. Na Komisji Finansowej było wspomniane, że dyrektor Krytej pływalni wystąpił z wnioskiem do Burmistrza Brzeska o zwiększenie dotacji do końca roku o kwotę 277.973 zł. Z tych zmian, które obecnie dało się wygospodarować skierowano do krytej pływalni kwotę 133.385 zł. Oprócz tego na odrębny wniosek zarządzeniem Burmistrza Brzeska została przekazana kwota 25.000 zł na doposażenie krytej pływalni / zakupienie zegarów sterujących które spowodują zmniejszenie opłat oraz zakupienie szafek dla służb krytej pływalni/ . Po tych zmianach stan budżetu ulega zmianie o łączną kwotę 16.189 zł i po stronie dochodów będzie to kwota 46.796.295 zł i automatycznie po stronie wydatków 50.586.334 zł. Przychody i rozchody pozostają bez zmian. Również deficyt budżetowy bez zmian. Radna Janina Drużkowska - Cader poinformowała, że 27 sierpnia br. składała interpelację w sprawie funkcjonowania pływalni. Odpowiedź otrzymała 1, 5 miesiąca temu i dzisiaj jest sytuacja podobna . W statucie zapisano ze nadzór nad działalnością krytej pływalni sprawuje Burmistrz Brzeska. Równocześnie w interpelacji sierpniowej domagała się przedstawienia planu finansowego rocznego krytej pływalni. Krótko mówiąc chodzi o biznes plan . Nie otrzymała konkretnej odpowiedzi , nie otrzymała również planu finansowego. A zatem wnioskuje , że kierownictwo krytej pływalni nie ma biznes planu a jeśli taki posiada to należy go przedstawić Radzie Miejskiej. Stworzenie dobrego biznes planu może skutkować tym, że kierownictwo krytej pływalni będzie się starało do tego aby osiągnąć zrównoważenie kosztów i dochodów a więc krótko mówiąc będzie dążyło do samofinansowania się krytej pływalni. Podkreśla, że nie sprawiedliwe jest to aby podatnicy gminy Brzesko dotowali tylko i wyłącznie krytą pływalnię, która jest inwestycją ponad lokalną a więc służy mieszkańcom również gmin całego naszego powiatu. Dlatego bardzo ważne pytanie składa - jaka jest dotacja innych gmin powiatu brzeskiego, ponieważ naprawdę nie możemy przerzucając ciężaru dofinasowywując bilety i przekładając ten ciężar na podatników naszej gminy. Jakie są wobec tego uzyskane dotacje z gminy Czchów , gminy Dębno itd. Jaka jest także dotacja ze starostwa powiatowego. Jakie zostały poczynione zabiegi aby pozyskać sobie stałe usługi z zakładów pracy. Dlaczego zakład budżetowy jakim jest kryta pływalnia nie prowadzi działalności gospodarczej innej , która by przysparzała mu szerokie dochody. Wynajem, dzierżawa to jest mały dochód. Myśli aby w tych obiektach czy w obiektach stworzonych zakład budżetowy sam będzie prowadził działalność gospodarczą to wtedy te dochody krytej pływalni będą większe Przypominała, że na odpowiedź składaną w tej sprawie od Pana Burmistrza uzyskała następującą odpowiedź "zmiana sposobu rozliczenia dotacji, którą przyznaliśmy w sierpniu nie rodzi skutków zwiększenia dotacji a jedynie daje zakładowi budżetowemu możliwość przedstawienia gminie odpowiednich dokumentów dla rozliczenia i w rozliczeniu dotacji budżetowej zakład budżetowy nie może przekroczyć kwoty jaką Rada przyznała". Zatem pojawia się taki problem , jeżeli upłynęło raptem miesiąc i otrzymuje wniosek na dotację prawie porównywalną jaką przyznaliśmy to sprawa jest poważna . Bo jeżeli ten zakład budżetowy nie będzie funkcjonował w sensie ekonomicznym od razu porządnie , a wiec nie zostanie stworzony plan samofinansowania to kolejne dotacje spowodują to, że stanie się to tradycją ależ skutkującą w obciążaniu naszych mieszkańców gminy. Dlatego jeszcze raz podkreśla, że nie możemy inwestycji ponad lokalnej tutaj w ten sposób traktować . Jest to sprawa poważna i sama mówi "non posumus" takiej uchwale. W tym monecie o godzinie 13.30 radna Janina Drużkowska - Cader opuściła za zgodą Pana Przewodniczącego salę obrad. Radny Krzysztof Dudziński prosi o objaśnienia zawarte w uchwale w sprawie zmian budżetowych a dotyczące kanalizacji północnej części miasta osiedle Słotwiny etap II 200.000 zł zmniejszenie . Wydatki związane z wieloletnim programem inwestycyjnym zał. Nr 2 i w punkcie 11 rozwój gospodarczy gminy miasta rozumie, że jest tu zakres rzeczowy zapisany. Natomiast w punkcie 38 "koncepcja i projekt zabudowy infrastruktury technicznej na Pomianowskim Stoku" - co to jest ta koncepcja i projekt zabudowy i czy nie dało się tego zadania włączyć na Pomianowskim Stoku w zadania te, które są zawarte w punkcie 11. Myśli również , że przy każdej zmianie budżetu będzie wniosek o dofinansowanie krytej pływalni - na dzień dzisiejszy nie widzi żadnej strategii, żadnej koncepcji prowadzenia działalności na rok przyszły i na lata następne i nie wyobraża sobie takiej możliwości aby przy każdej uchwale budżetowej musiała Rada rozstrzygać dotacje do krytej pływalni. Prosi o wyjaśnienie czym Pan Dyrektor krytej pływalni uzasadnił wniosek o dotację w kwocie 133.000 zł Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił się z pytaniem jaka jest opinia Pani Skarbnik w temacie "dotacja dla krytej pływalni". Zwrócił się również z pytaniem do Pana Burmistrza czy istnieje biznes plan krytej pływalni i jaka jest wizja Burmistrza Gminy i ocena tej sytuacji z jaką przychodzi nam się zmierzać. Pani Skarbnik Gminy udzieliła wyjaśnień informując, że Słotwina - kanalizacja została zakończona , to był kredyt - pozostałość środków i stąd schodzimy z kredytu Poinformowała, że zakład budżetowy przedkłada sprawozdanie z realizacji budżetu swojego dwa razy w roku / w czerwcu i pod koniec roku/ Aktualnie sprawozdania nie ma, natomiast we wniosku Pan Dyrektor podał koszty przewidywane od 26 września do 31 grudnia 2003 roku oraz przewidywane dochody. Faktem jest, że z krytej pływalni bardzo niewiele osób korzysta. Okres wakacyjny przynosił pewien dochód. Po tym okresie z własnej obserwacji stwierdza, że osób korzystających z krytej pływalni jest niewiele i myśli ,że te kwestie tutaj rozwiąże Pan Dyrektor. Dotacja na pewno jest wysoka . W tej chwili to jest ta częściowa dotacja na wniosek Pana Dyrektora, pozostałą część trzeba będzie wygospodarować w terminie późniejszym. Nie rozlicza personalnie Pana Dyrektora z działań ale na pewno takie działania podejmuje na ile są one możliwe. Myśli, że w takiej sytuacji Pan dyrektor musi przeanalizować i stan zatrudnienia i stan doposażenia i podjąć swoje działania w celu pozyskania środków finansowych z innych terenów, innych szkół i źródeł . Wie , że wszędzie jest sytuacja trudna, wszędzie gminy do krytej pływalni dopłacają. Pan Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski ustosunkował się do kwestii poruszanych przez Panią radną Cader. Przed rozpoczęciem budowy i w trakcie krytej pływalni objeżane były tego typu obiekty jak w Bochni, Sączu, Gorlicach i wszyscy jasno mówili, że gmina będzie dopłacała i z taką okolicznością wszyscy się chyba liczyli i na pewno i państwo radni zdawali sobie z tego sprawę, że tego typu przedsięwzięcie nie będzie samo finansujące się bo musiałyby być ceny niesamowicie wysokie a wobec sytuacji materialnej naszego społeczeństwa nie jest to możliwe aby wszyscy płacili wysokie ceny komercyjne za bilety. Jeśli chodzi o działalność gospodarczą również prowadzone było rozeznanie - czy sami prowadzą te punkty . Jednoznacznie wynikało, że nie bardzo się to opłaca, że lepiej wynająć wolne pomieszczenia i na tym się lepiej wychodzi niż samemu prowadzić jakąkolwiek działalność gospodarczą. Jednoznacznie to potwierdzili we wszystkich obiektach, że próbowali to sami prowadzić ale mieli straty . Nie wyobraża sobie sytuacji aby na naszej krytej pływalni Panie kasjerki sprawdzały czy ktoś jest mieszkańcem naszej gminy czy nie. To samo należałoby robić w kinie i w tego typu lokalach. To samo mógłby robić OKS . Ma to służyć głównie mieszkańcom naszej gminy .Funkcjonowanie basenu jest takie, że koszty są pewne stałe. Im więcej będzie tych korzystających tym większy wpływ . Jest to pierwszy rok funkcjonowania krytej pływalni. Poznajmy rzeczywiste koszty krytej pływalni. Na pewno na bazie tych danych będzie można planować przyszłość. Idziemy w kierunku ekranów słonecznych tylko pod warunkiem, że otrzymamy na to środki finansowe bo wszyscy jasno mówią, że budowanie tego przedsięwzięcia z własnych środków się nie opłaci, natomiast z dotacji tak. Jeśli chodzi o pompy cieple są już pewne koncepcje w tym temacie. Został zgłoszony ten wniosek do Pana Marszałka na przyszły rok. Na pewno gdybyśmy otrzymali na te zadania dotacje obniżyłoby to koszty funkcjonowania krytej pływalni. W zakresie jakie zadał Pan radny Dudziński odnośnie rozwoju gospodarczego i osiedla Pomianowski Stok to wyjaśnia, że były pewne założenia w tym programie spójności społeczno gospodarczej PHARE 2002 , że jest to program , który ma służyć rozwojowi tego terenu i było mało czasu na złożenie tego wniosku. Musieliśmy skorzystać już z dokumentacji , które były już przygotowane i te które były przygotowane zostały złożone. Niestety na ten Pomianowski Stok część mieszkaniową nie było projektów przygotowanych . Wiemy wszyscy, że po przetargu wartość zadania spadła . W cale to nie znaczy , że te pieniądze zostaną w naszej gminie. To wszystko zależy od Pana Marszałka. Na pewno nie wolno mu przesunąć na inny program , musi to zostać na tym programie i która gmina dostanie te środki nie wie. Na pewno zostaną przygotowane projekty na ten Pomianowski Stok choćby tylko w zakresie kanalizacji sanitarnej, opadowej i drogowej bo te oszczędności z naszego przetargu by pozwoliły wykonać jedynie kanalizację sanitarną, opadową i może część dróg i będziemy się starać o te środki aby Pan Marszałek nie dał do innej gminy. Bardzo będziemy się starać aby ten Pomianowski Stok uruchomić w sensie uzbrojenia a następnie aby można było sprzedawać grunty. Pan Dyrektor Krytej Pływalni Jan Waresiak poinformował, że kryta pływalnia w Brzesku funkcjonuje po raz pierwszy, niepełny rok kalendarzowy i pewnych rzeczy nie można było przewidzieć ani w budżecie ani w funduszach socjalnych firmy i w związku z tym nie jest to normalny rok funkcjonowania. Otrzymaliśmy dotację w wysokości 350.000 zł na działalność bieżącą i 50.000 zł na wyposażenie na początku. Okazało się bardzo szybko, że 50.000 zł na wyposażenie tak ogromnego obiektu to jest zdecydowanie za mało aby ten obiekt mógł funkcjonować i faktycznie nie można było uruchomić pływalni gdybyśmy nie kupili odpowiednich maszyn i urządzeń, które były niezbędne żeby ten obiekt mógł funkcjonować 24 godziny na dobę. Tutaj wydaliśmy bo taka była konieczność ponad 100.000 zł więcej na wyposażenie, które były niezbędne. Aby zaoszczędzić pewnych kosztów to dokonano zmiany taryfy za energię elektryczną, która była stała dzień i noc. Wystąpiono z wnioskiem do Zakładu Energetycznego o zmianę tej taryfy i w tej chwili jest już taryfa rozdzielająca na dzień i noc i pozwoli to oszczędzić około 2.000 zł miesięcznie. Dodatkowo wystąpiono z wnioskiem o zainstalowanie baterii kompensacyjnych, które pozwalają zlikwidować opłatę z tytułu energii biernej tj. 1.300 zł miesięcznie. Polecił również wyłączać wszystkie oświetlenia w okolicach parkingów, świecą się tylko te niezbędne lampy w środku, które są niezbędne dla obsługi aby w ten sposób oszczędzić koszty. Faktem jest również, że gmina Brzesko ponosi koszty utrzymania krytej pływalni ale nie wyobraża sobie faktu aby mógł odesłać autokar pełen dzieci dlatego, że są z innej gminy a musieliby zapłacić komercyjny bilet . Aby wszystko było komercyjnie przy pewnych założeniach a więc 12.000 średnio ludzi miesięcznie to ten bilet powinien kosztować 10 zł bez żadnych ulg bo takie są koszty, wówczas wychodzilibyśmy na zero. Nie ma dotacji do krytej pływalni z samorządów ościennych gmin ,natomiast stara się przekonać wójtów żeby przewidzieli pewne środki w swoich budżetach dla dzieci swoich szkół .Aby to zafunkcjonowało wymagany jest kolejny rok budżetowy. Ten rok się kończy , gminy nie miały w tym roku takich środków przewidzianych w budżecie . Dotacja do krytej pływalni będzie możliwa z innych gmin od przyszłego roku budżetowego. Bardzo zainteresowana tym jest gmina Dębno, która chce wspierać i swoje kluby sportowe i szkoły. Staramy się również aby inne gminy podobnie zrobiły. Udało się zawrzeć takie porozumienie ze Starostwem na podstawie którego przewidziane są lekcje pływania dla uczniów klas pierwszych ponadgimnazjalnych i liczymy, że będzie to kwota około 7.000 zł miesięcznie czyli około 70.000 zł na rok szkolny. Zostały również złożone oferty do zakładów pracy, pewne umowy zostały podpisane, natomiast są pewne ograniczenia podobnie jak i z samorządami. Jeśli chodzi o działalność gospodarczą to informuje, że jest to zakład budżetowy i można robić działalność w tym o obszarze w jakim możemy , a więc wynajęliśmy wszystkie pomieszczenia jakie są , nie ma dodatkowych pomieszczeń jakie można by było wynająć. W tej chwili kończy się umowa z salą fitnes lecz ona nadal będzie wynajmowana tylko nie jednemu najemcy a normalnie na godziny i w tym momencie zwiększymy naszą ofertę. Nie możemy prowadzić działalności gospodarczej do której kryta pływalnia nie została powołana . Następnie podał przyczyny dlaczego wystąpił z wnioskiem do Burmistrza Brzeska o przyznanie dotacji w wysokości 270.000 zł. Przedstawił również porównywalne koszty związane z utrzymaniem krytej pływalni w Brzesku w stosunku do Gorlic, Limanowej. Radny Krzysztof Dudziński zgadza się z niektórymi kwestiami postawionymi przez Pana Dyrektora Krytej Pływalni. Poinformował jednak, że nie pytał o działalność gospodarczą tylko ogólnie o działalności . Z wypowiedzi Pana Dyrektora wynika, że Pan jest zaskoczony tym, że trzeba kupić maszyny, filtry, pompy itp. Zgadza się z tym, że trzeba poczekać rok i trzeba policzyć dokładnie koszty związane z funkcjonowaniem krytej pływalni. Wystąpienie dotyczyło tego aby radni wiedzieli , ile ten zakład faktycznie kosztuje . Radna Anna Kądziołka - Kukurowska zwróciła się z pytaniem ile do tej pory jest zysku z wydzierżawionych pomieszczeń miesięcznie Pan Dyrektor Krytej Pływalni poinformował Panią radną Kukurowska, że taką informację poda za 15 minut. W tym momencie Pani Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej przedstawiła protokół Komisji z wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie do orzekania w sprawach z zakresu prawa i ubezpieczeń społecznych. Protokół stanowi załącznik do protokołu z sesji. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2003, który został przyjęty 17 za, przeciw 0, 2 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XIII/71/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 października 2003 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2003 / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił uchwałę w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Brzesku, jak niżej : Uchwała Nr XIII/72/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 października 2003 roku w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Brzesku / uchwała plus protokół Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik do protokołu z sesji / Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił uchwałę w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie , jak niżej : Uchwała Nr XIII/73/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 października 2003 roku w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie / uchwała plus protokół Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik do protokołu z sesji / Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił uchwałę w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Bochni /Sąd Pracy/ jak niżej : Uchwała Nr XIII/74/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 października 2003 roku w sprawie wyboru ławników do Sądu Rejonowego w Bochni /Sąd Pracy/ / uchwała plus protokół Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik do protokołu/ Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił uchwałę w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych jak niżej : Uchwała Nr XIII/75/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 października 2003 roku w sprawie wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Tarnowie do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych / uchwała plus protokół Komisji Skrutacyjnej stanowi załącznik do protokołu z sesji/ - Projekt uchwały w sprawie określenia zasad zbycia akcji Telefonów Brzeskich Spółka Akcyjna Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz podziękował wszystkim ,którzy uczestniczyli i pracowali w zespole opiniującym kandydatów na ławników. Następnie omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia zasad zbycia akcji Telefonów Brzeskich Spółka Akcyjna, który został przyjęty 16 za, przeciw O, 2 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XIII/76/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 października 2003 roku w sprawie określenia zasad zbycia akcji Telefonów Brzeskich Spółka Akcyjna / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ - Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Brzesku Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Brzesku , który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XIII/77/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 października 2003 roku w sprawie nadania nazwy ulicy w Brzesku / Generała Władysława Sikorskiego/ / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ - Projekt uchwały w sprawie ustalenia dodatku specjalnego dla Burmistrza Brzeska Pan Sekretarz Gminy Brzesko omówił projekt uchwały wg załącznika do protokołu Radna Jadwiga Kramer zwróciła się z prośbą aby Pan Sekretarz odczytał odpowiedni akapit tj. odpowiednik dawnego § 7 jak brzmi i z jakiego tytułu ten dodatek przysługuje. Tak dla przypomnienia, ponieważ radni na co dzień nie zaglądają w te przepisy szczegółowe. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz odczytał treść § 7 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 roku. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia dodatku specjalnego dla Burmistrza Brzeska, który został przyjęty 14 za, przeciw 0, 5 wstrzymujacych się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XIII/78/2003 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 29 października 2003 roku w sprawie ustalenia dodatku specjalnego dla Burmistrza Brzeska / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Ad 12 Interpelacje i zapytania radnych Brak interpelacji pisemnych Radny Krzysztof Dudziński zapytuje i prosi o przedstawienie aktualnych sytuacji dotyczącej realizacji magistrali wodociągowej Bochnia - Brzesko. Jakie działania podjął Urząd Miejski od początku tej inwestycji do tej pory a także rozliczenia finansowego do obecnej chwili związanego z tą inwestycją. Prosi aby podać jakie zamierzenia ma Pan Burmistrz co do dalszego toku prac przy tej magistrali oraz podanie ewentualnego terminu zakończenia tej inwestycji. Interesuje wszystko co jest związane z ta inwestycją. Radny Zbigniew Mastalerz zapytuje czy Pan redaktor BIM gazety samorządowej w październikowym numerze nie dostrzegł tego, że sesja odbyła się 24 września i nie ma o tym wzmianki, co się tu działo. Społeczeństwo i znajomi dopytują się dlaczego tej wrześniowej sesji nie było. Nie przeoczył natomiast faktu, że 27 września odbył się mecz. Wydaje się, że ten magazyn ma czemuś służyć i ma niemiłe wrażenie, że temu nie służy Drugie zapytanie dotyczy czy Burmistrz konsultował powstanie tych dwu super marketów z organizacjami typu przedsiębiorcy, kongregacja kupiecka. Wydaje się, że to są wyborcy którzy się spodziewają, że Pan Burmistrz będzie ich interesy jednak reprezentował. Następne zapytanie dotyczy budynku Klubu sportowego w Jadownikach. Jakie Pan Burmistrz ma plany wobec tego budynku ponieważ mówi się o tym, że mają tam powstać mieszkania socjalne, czy Pan Burmistrz się już nad tym zastanowił. Czy sesja Rady Miejskiej ma służyć dla samej sesji czy ma służyć mieszkańcom bo skoro mieszkańcy miasta zgłaszają się do głosu , nie mogą brać czynnego udziału w sesji no to wydaje się, że to jest "nos dla tabakiery". Radny Edward Knaga złożył wniosek adresowany pod adresem parlamentarzystów ziemi małopolskiej w sprawie ustawy alimentacyjnej. Wnosi aby ustawę alimentacyjną pozostawić w brzmieniu dotychczasowym. Wnioskuje aby powyższy wniosek przekazać do parlamentarzystów aby podczas konstruowania budżetu na rok przyszły tą kwestię mieć na uwadze i pozostawić bez zmian. Radna Anna Kądziołka - Kukurowska zapytuje jak długo jeszcze /czy to będzie pięć lat czy to będzie 10 lat, czy to będzie krócej /mieszkańcy północnej części gminy a mianowicie Szczepanowa, Mokrzysk, Bucza będą czekać na realizację budowy . kanalizacji, kiedy będzie projekt tej kanalizacji, jak odpowiadać wyborcom ? Zapytuje czy to jest w porządku jeśli będziemy kanalizować puste pola by potem sprzedać za odpowiednią cenę grunt, czy kanalizować te wsie gdzie mieszkańcy od 10 czy 12 lat proszą o tą kanalizację. W imieniu swoich wyborców uprzejmie prosi aby w jak najszybszym czasie dokonać kanalizacji w tych miejscowościach. Jak wygląda na dzień dzisiejszy sprawa zagospodarowania budynku byłej szkoły podstawowej w Jasieniu Grądach. Wnosi aby w tym budynku przygotować mieszkanie dla najbardziej potrzebujących, którzy są w trudnej sytuacji materialnej i mieszkaniowej Radny Krzysztof Ojczyk zapytuje w kilku kwestiach : 1/ dotyczy nitki wodociągowej Bochnia - Brzesko , chodzi o rozliczenie już ewentualnie zapłaconych rachunków. Czy gmina tworząc związek ten Międzygminny gdy była prowadzona ta nitka z Bochni do Rzezawy ponosiła koszty, a jeżeli tak to jakie to są środki , ile ewentualnie by kosztowało /wszystkich tych trzech partnerów - te trzy gminy/ dodatkowo podciągnięcie tych kilku kilometrów z gminy Rzezawa do granic naszej gminy 2/ chodzi o posprzątanie ulicy w obrębie wyjazdu z terenu budowy ul. Kościuszki oraz w okolicach wyjazdu koło dworu w Okocimiu Zakład Pana Osady. 3/ czy Burmistrz Brzeska zamierza przedsięwziąć jakiekolwiek kroki prawne tak aby gmina odzyskała 100.000 zł , które w tym roku musiała przeznaczyć na remont szkoły w Sterkowcu aby nie doszło do katastrofy budowlanej 4/ na jakim etapie jest realizacja koncepcji kanalizacji gminy Brzesko, kiedy możemy się jej doczekać ? Radny Zdzisław Grodny zauważył nadmierne ogrzewanie w budynku socjalnym na Placu Kupieckim w Brzesku dlatego prosi aby Pan Burmistrz był w stanie wpłynąć na MZGM aby tym tematem się zajął . Radny Edward Knaga zapytuje na jakim etapie jest postawiona kwestia otwarcia placówki ZUS w Brzesku Radny Krzysztof Dudziński zapytuje czy Pan Przewodniczący ma zamiar umieścić punkt w porządku obrad sesji w sprawie debaty na temat budowy zakładu utylizacji . Wniosek w tej sprawie zgłaszał już na sesji czerwcowej i dalej go podtrzymuje "aby Pan Przewodniczący Rady na następną sesję przygotował specjalną debatę na temat lokalizacji budowy zakładu utylizacji". Radna Barbara Stachowicz poinformowała, że faktycznie w gospodarstwie Pana Osady traktory obecnie wyjeżdżają i wszystkie te nieczystości pozostają na drodze, która jest okropnie zabłocona i faktycznie trzeba coś z tą kwestią zrobić ponieważ stwarza to niebezpieczeństwo i dla pieszych . Radny Stanisław Turlej zapytał w kilku sprawach : 1/ dotyczy planu zagospodarowania nie chodzi o to czy już zapadła decyzja czy ten plan będzie i kiedy ale czy Pan Burmistrz nie widzi potrzeby jakieś konsultacji ponieważ na ten temat np. na komisji w ogóle nie dyskutowaliśmy a wydaje się, że jeżeli ciągle się mówi o kanalizacji, rozbudowie to trzeba uwzględnić te obszary, które już są skanalizowane, gdzie można inwestować. 2/ mamy studium uwarunkowań kanalizacji dlatego należy się już teraz zastanowić ile , jakie obiekty, gdzie ponieważ później będzie się to wszystko ciągnęło bez przerwy a jest trochę zbulwersowany argumentacją, że inni płacą więcej , przy kanalizacji i ściekach można zawsze znaleźć gminę gdzie opłaty są wyższe dlatego w związku z tym prosi czy Pan Burmistrz zamierza to studium uwarunkowań jakoś skonsultować abyśmy wybrali takie rozwiązanie , które nie będzie najtańsze ale później w eksploatacji będzie zdecydowanie oszczędne. 3/ prosi o przygotowanie dokumentów związanych z projektowaniem basenu kąpielowego 4/ czy środki, które wpłyną do budżetu gminy z tytułu sprzedaży akcji TB S.A. zostaną po prostu „przejedzone” tak sobie na różne rzeczy, czy nie należałoby pomyśleć aby coś w zamian zainwestować czy na coś te środki przeznaczyć. 5/ widzi potrzebę aby na przyszły rok konsultować zawczasu pewne rzeczy tzn. gdy wydaje gmina pewne środki na budowę rowów przy drogach a potem okazuje się, że są potrzebne środki na inne cele , dlatego należy wcześniej problem zbadać i wybrać optymalne rozwiązania. Ad 13 Zapytanie przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania Pan Władysław Smulski Przewodniczący Zazrądu Słotwina podziękował za uszanowanie woli mieszkańców przyszłej ulicy o nadanie nazwy Władysława Sikorskiego i w związku z czym prosi aby w budżecie gminy znalazły się środki finansowe na budowę tej ulicy. Nadmienia, że to jest jedyna ulica w powiecie gdzie jest kanalizacja a nie ma wody w związku z tym wnosi aby przyjąć do budżetu na rok przyszły wniosek w sprawie doprowadzenia wody i gazu. Pani Maria Kądziołka Przewodnicząca Zarządu Kościuszki zwróciła się z prośbą o rozważenie interpelacji, która została złożona chyba 4 miesiące temu w sprawie przeniesienia przystanku z Placu Kazimierza na krzyżówkę ul. Ogrodowa w związku z tym, że otrzymaliśmy odpowiedź, że będzie sprawa załatwiona jednak do tego czasu nie jest załatwiona a kiosk „Ruchu” z placu został usunięty a przystanek pozostał. Ad 14 Odpowiedzi na interpelację radnych Odpowiedzi udzielił Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał Podziękował Radzie Miejskiej za przyznanie dodatku specjalnego dla Burmistrza Brzeska. Odpowiedź dla Pana Dudzińskiego i Pana Ojczyka w sprawie magistrali wodociągowej Bochnia - Brzesko Konkretna odpowiedź zostanie udzielona na piśmie jaka była historia zaopatrzenia w wodę od strony Raby i jaka jest sytuacja na dzień dzisiejszy. Gmina Brzesko praktycznie zrobiła już wszystko co mogła w tym temacie. Zabezpieczono nawet już środki, które są niezbędne do finalizacji tej inwestycji a cała już inicjatywa leży po stronie gminy Rzezawa. Będziemy nadal wywierać naciski aby ta inwestycja została dokończona. Szczegółowa informacja zostanie przekazana na piśmie. Odpowiedź dla Pana Mastalerza odnośnie BIM - u Zwróci uwagę Panu redaktorowi aby informacja o sesji , sprawy związane z zarządzeniami jakie są wydawane przez Burmistrza pojawiały się na łamach BIM. Informuje, że protokoły z sesji wraz z załącznikami są na stronach internetowych i można jej czytać na stronie internetowej Brzeska. Na pytanie dlaczego nie przeprowadzono konsultacji na temat inwestycji jakie powstają w okolicach ronda i w okolicach wyjazdu z obwodnicy w kierunku Krakowa informuje, że gdyby dana inwestycja na tym miejscu była zgłoszona w ten sposób, że powierzchnia handlowa przekraczałaby dla naszej gminy 2.000 m2 to wówczas mielibyśmy możliwość zrobienia oceny oddziaływywania na lokalny handel, na lokalną przedsiębiorczość. W obu dwóch przypadkach ta powierzchnia nie przekracza tej wielkości i tutaj nie ma podstaw prawnych do jakichkolwiek innych działań jedynie w gronie stowarzyszeń przedsiębiorców czy stowarzyszenia kupców kongregacji kupieckiej jak w tego typu sytuacji bronić się, zaradzać, organizować się . Innych instrumentów prawnych gmina nie posiada. Nawet gdyby te konsultacje były przeprowadzone one nie wniosłyby nić do sprawy. Dotyczy Klubu sportowego i hotelu w Jadownikach Oczekuje w tej kwestii opinii i klubu i komisji i radnych i dopiero wówczas będą podejmowane decyzje już takie wiążące . Na dzień dzisiejszy nie ma precyzyjnych opinii tych wszystkich organizacji aby dzisiaj już wydawać opinię. Prosi aby dzisiaj wstrzymać się od głosu w tej materii. Dotyczy komu ma służyć sesja Rady Miejskiej Oczywiście, że sesja ma służyć mieszkańcom. Mieszkańcy mają prawo przychodzić na sesję Rady Miejskiej, powiatu na sesję województwa małopolskiego ale na wszystkich tych sesjach zauważył, że jest porządek ustalony w regulaminie i nie ma takiej dowolności ponieważ to wprowadziło by pewien bałagan, żeby każdy w każdej chwil mógł zabierać głos w każdej sprawie. Jeżeli mieszkaniec Brzeska ma ważną sprawę, ma możliwość wypowiedzenia się ,może przyjść później i na pewno będzie miał taką możliwość ale nie wprowadzajmy tutaj jakiegoś bałaganu . Dotyczy ustawy alimentacyjnej Informuje, że jest to już szersza inicjatywa i sądzi, że tym tematem powinny się komisję zająć, czy Rada Miejska powinna wystąpić z takim apelem. Odpowiedź dla Pani Kukurowskiej W sprawie kanalizacji północnej części gminy informuje, że ta decyzja będzie zależała w głównej mierze od Rady Miejskiej. Zobaczymy jakie będą dochody i wydatki. Zderzymy to ze strategią gminy, z koncepcją która się urodzi, ustalimy priorytety, zobaczymy na co nas stać na co nas nie stać przy uchwalaniu budżetu i wówczas będziemy wiedzieć co i gdzie robić. Dotyczy zagospodarowania byłej szkoły w Jasieniu Grądach Informuje, że tam jest jedno mieszkanie opuszczone, które zajmowała pewna rodzina, tam nie ma więcej mieszkań. Jest to budynek w bardzo złym stanie technicznym i myślimy w tej chwili dość intensywnie myśleć co z tym tematem zrobić ale dzisiaj nie udzieli jednoznacznej odpowiedzi. Odpowiedź dla Pana Ojczyka odnośnie zanieczyszczeń na ulicach Informuje, że w tej chwili te ulice są już sprzątane, będzie na pewno interwencja Te uciążliwości przy każdej budowie są, a zwłaszcza przy takiej pogodzie. Chodzi o to aby jednak szybko niwelować te uciążliwości i tego będziemy pilnować. Dotyczy Szkoły w Sterkowcu na pewno podjęto zostaną próby analizy prawnej czy są podstawy prawne do roszczeń jeśli chodzi o zaszłości, które tam występują. Sprawy przedawnione i niejednokrotnie bardzo trudne prawnie do odzyskania. Jeśli chodzi o projekt kanalizacji to informuje, że będzie on kilkuwariantowy i po tym jak wykonawca tego zadania przedstawi te warianty , to jest za tym aby radni włączyli się w dyskusję. Według sugestii Pana Turleja który wariant wybrać, który będzie najkorzystniejszy , najmniej kosztowny w eksploatacji. Dotyczy ogrzewania budynku socjalnego na Placu Kupieckim Dziękuje Panu Grodnemu za cenną uwagę, w tej kwestii zostaną podjęte działania. Odpowiedź dla Pana Knagi dotyczy utworzenia Biura Terenowego ZUS to informuje, że jest to możliwe i z Panem Starostą działania na pewno będą podejmowane. Pewną przeszkodą w podejmowaniu tych działań było powstanie w Bochni nowej placówki na którą dużo środków wydał ZUS i praktycznie nie było rozmowy o tej sprawie dla Brzeska Dotyczy debaty na temat utylizacji Informuje Pana radnego Dudzińskiego, że w sprawie budowy zakładu utylizacji prowadzone były rozmowy, w których Pan radny nie brał udziału ponieważ był na wyjeździe służbowym. Problem ewentualnej budowy zakładu należy zderzyć z inną kwestią bardzo istotną dla gminy , a mianowicie problemem dotyczącym gospodarki odpadami. Te dwie kwestie należy ściśle ze sobą powiązać i to jest ważny problem dla gminy i Spółki BZK, jeśli chodzi oczywiście o funkcjonowanie gospodarki odpadami na bardzo trudnym rynku. Temat szeroki, ważny , którym powinny się zająć również komisje Rady Miejskiej. Dotyczy kiedy powstanie nowy plan zagospodarowania Zwraca się z prośba do Przewodniczących komisji merytorycznych aby ten temat wprowadzali na swoich posiedzeniach, to jest nie tylko inicjatywa Burmistrza ale i radnych. Takie ważne tematy powinny być zainicjowane na posiedzeniach komisji. Dotyczy krytej pływalni to informuje, iż najważniejsze decyzje podejmuje się właśnie na etapie planowania co do przyszłych losów funkcjonowania danego obiektu. Informuje, że właśnie tutaj dołożył osobiście wszelkich starań żeby zwiedzić wiele podobnych obiektów, żeby to zderzyć z wielkością gminy , możliwościami gminy a równocześnie zmieścić wiele funkcji , które by przyciągały potencjalnych mieszkańców korzystających z tych usług w tej kubaturze jaka tam była . To było takie kompendium wiedzy fachowców , którzy doradzali , zwiedzali różne obiekty ile gdzie co kosztuje, co jest niepotrzebne, co jest kosztowne a co mniej kosztowne. Była to szeroka analiza zanim w specyfikacji istotnych warunków zamówienia określono jaka technologia, jaka funkcja, jaka kubatura, jakie potencjalne koszty. Był etap planowania, rozstrzygania przetargu, realizacji inwestycji, następny ważny etap eksploatacji. Dotyczy sprzedaży akcji TB S.A. poinformował, że jest umówiony jutro na podpisanie umowy . Nie wyobraża sobie aby takie środki można było tak po prosty „przejeść”. Należy się zastanowić czy mając te dodatkowe środki , czy zmniejszamy deficyt, czy przeznaczamy na konkretne inwestycje , czy ewentualnie ten dodatkowy dochód nie przeznaczyć na dodatkowe nieprzewidziane wydatki związane z funduszami strukturalnymi i z jakimś projektem. Jest dużo znaków zapytania jak te pieniądze zostaną skonsumowane. Dotyczy utrzymania rowów lub innych potrzebnych jak np. utrzymania dróg Informuje, że na takie potrzeby jest określona pewna pula środków i po objazdach komisji w terenie - sugerują gdzie najlepiej te środki zagospodarować, gdzie ustalić jakieś priorytety. Wniosek Pana Smulskiego przyjmuje do budżetu na rok 2004 jak wiele innych. Na wniosek Pani Kądziołki w sprawie przystanku będzie udzielona odpowiedź. Ad.15 Radny Krzysztof Ojczyk wnosi aby wykonać przejście dla pieszych na drodze krajowej wylot do Sącza od starej hali sportowej na boisko treningowe. Wprowadzić oznakowanie świetlne aby zwolnić. Proponuje dalej rozważyć możliwość ewentualnego zamontowania fotoradaru. Koszt takiego urządzenia jest 150.000 zł , natomiast po 165 dniach się to zwróci. Pan Burmistrz wyjaśnił, że faktycznie ograniczenie prędkości i przejście jest tam bardzo potrzebne ze względu na bezpieczeństwo. Zwrócimy się do GDDKiA w tej sprawie. Podobny przypadek to skrzyżowanie ul. Browarnej i Pomianowskiej, Okocimskiej. Interwencje podejmiemy, zobaczymy co na to powie zespół inżynierii ruchu drogowego, ponieważ będą opiniować taki wniosek. Radna Anna Kądziołka - Kukurowska zaproponowała aby jeszcze w tym roku zorganizować odpłatnie pielgrzymkę radnych miejskich i powiatowych do Rzymu , ponieważ Ojciec Święty jako biskup krakowski bardzo często odwidział Szczepanów w czasie uroczystości odpustowych wówczas kiedy proboszczem w Szczepanowie był śp. Ks. Władysław Mędrala. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował Panią radną Kukurowska, że wyjazd do Rzymu planowany jest w tej kadencji, być może że w przyszłym roku Odpowiadając Panu radnemu Mastalerzowi informuje, że tak oczywiście sesja jest dla mieszkańców, zresztą na początku sesji zawsze wita mieszkańców ,natomiast zainteresowanie jest słabe, musi być jednak jakiś porządek i nie przewiduje się dyskusji mieszkańców jeżeli Rada pracuje w trakcie sesji. Odpowiadając Panu radnemu Dudzińskiemu w sprawie zakładu utylizacji więc informuje, że nie zapomniał, natomiast w między czasie odbyły się spotkania z mieszkańcami, spotkania dwóch rad sołeckich w Buczu z przewodniczącymi komisji. Było spotkanie wszystkich radnych na terenie wysypiska planowanego a właściwie zakładu utylizacji bo tak trzeba o tym mówić i jeżeli będzie zebrany pewien materiał , sporo wiedzy w tym temacie to podejmiemy dyskusję. Radny Dudziński Krzysztof podziękował Panu Przewodniczącemu Rady , że zechciał odpowiedzieć po pół roku, czy po czterech miesiącach na wniosek. Natomiast jeżeli Pan Przewodniczący miał inną koncepcję niż zaproponowana przez niego samego na sesji w czerwcu w sprawie zwołania debaty na temat zakładu utylizacji trzeba było wówczas tak powiedzieć lub napisać i nie byłoby dzisiaj sprawy. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił Panu radnemu Dudzińskiemu, że trudno debatować tylko na temat miejsca , chcieliśmy już mieć jakąś informację w temacie możliwości lokalizacji. W najbliższym czasie taką debatę przeprowadzimy. Pani Maria Kądziołka zwróciła się z pytaniem czy Rada Miejska będzie podejmowała dyskusję na temat pałacu Goetza. Wiemy, że powiat dokonał wyceny obiektu, wiemy ze sprawozdań dwóch komisji, że sprawa na komisjach stanęła. Nie wie dlaczego Pani Sekretarz Powiatu , radna miejska nie zabrała głosu ponieważ cały czas toczy się dyskusja w komisjach powiatowych w sprawie pałacu Goetza i tak by wypadało aby stanowisko Rady Miejskiej w tej kwestii było ustalone i przekazane powiatowi. Pan Dyrektor Krytej Pływalni Jan Waresiak udzielił odpowiedzi Pani radnej Kukurowskiej informując, że do października br. z tytułu czynszu najmu w krytej pływalni uzyskano dochód w wysokości 48.000 zł. Radna Agata Brzeska - Lebiecka poinformowała, że temat pałacu Goetza jest bardzo ważny. Sama Pani Kądziołka jako radna powiatowa wie, że komisje zobowiązały Pana Przewodniczącego Rady Powiatu aby z takim pismem do Rady Miasta i do Pana Burmistrza wystąpił. Z tego co wie to Pan Przewodniczący takie pismo przygotowywuje i podejrzewa, że jeszcze w tym tygodniu dotrze do Pana Burmistrza i Przewodniczącego Rady Miejskiej drogą oficjalną i będzie na to czas aby to jeszcze przedyskutować tym bardziej, że żadne decyzje wiążące jeszcze nie zapadły w powiecie, gdyż po komisjach, które obradowały w powiecie jak również po sesji Rady Powiatu nie zbierał się jeszcze Zarząd i nie dyskutował nad wnioskami, które komisje przedstawiły a pokazało się mnóstwo różnych wniosków więc wydaje się, że jest jeszcze czas aby na ten temat w spokoju przedyskutować tym bardziej, że sprawa jeśli chodzi o mieszkańców Brzeska jest na pewno ważna. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła zwrócił się z pytaniem czy jeszcze w sprawach zapytań i wolnych wniosków są jakieś pytania . Nie widzi w takim razie zamyka obrady XIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku Sesja trwała od godziny 9 - tej do godziny 15.30 Protokołowała - Bogumiła Łanocha Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku - mgr inż. Lech Pikuła