P R O T O K Ó Ł NR XXVI/2004 z obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku odbytych w dniu 2 g r u d n i a 2004 roku w sali obrad Miejskiego Ośrodka Kultury w Brzesku, ul. Kościuszki 7 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji Rady Miejskiej uczestniczyło 18 radnych. Radna / radny 1. Czarnik Marian 2.Drużkowska – Cader Janina 3.Kądziołka – Kukurowska Anna 4.Klimek Leszek 5.Kubas Józef 6.Kucia Maria 7.Kusiak Jan 8.Knaga Edward 9.Kramer Jadwiga 10.Mastalerz Zbigniew 11.Milewski Stanisław 12.Ojczyk Krzysztof 13.Pasierb Tadeusz 14.Pikuła Lech - Przewodniczący Rady Miejskiej 15.Sproski Kazimierz 16.Stachowicz Barbara 17.Turlej Stanisław 18.Warzecha Apolonia Radni nieobecni usprawiedliwieni: 1.Brzeska - Lebiecka Agata 2.Dudziński Krzysztof 3.Grodny Zdzisław Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Pan Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 3.Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj 4.Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 5.Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus 6.Radca Prawny Urzędu Miejskiego Pani Stanisława Rodinger 7.Zaproszeni goście wg załączonej listy obecności. Ad 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła otworzył obrady XXVI sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych, Panią Skarbnik, Panów Burmistrzów, Pana Sekretarza i gości zaproszonych stwierdzając, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 18 radnych, a więc wymagana liczba radnych do podejmowania prawomocnych uchwał. Ad 2. Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony w terminie ustawowym, w związku z tym zapytał, czy wszyscy radni otrzymali materiały na dzisiejszą sesję. Uwag radni nie zgłosili. Następnie przedstawił projekt porządku obrad XXVI sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Poinformował, że Pani radna Janina Drużkowska - Cader wystąpiła do Przewodniczącego Rady Miejskiej z wnioskiem w sprawie zgłoszenia tekstu proklamacji, który proponuje przyjąć na dzisiejszej sesji w formie apelu odnośnie sytuacji na Ukrainie. W związku z tym proponuje ten apel podjąć w punkcie 6 porządku obrad, a wówczas punkt 6 i kolejne punkty byłyby o jeden punkt dalej. Zwrócił się z pytaniem, czy do tak przedstawionego porządku obrad są uwagi radnych. Radni uwag nie zgłosili. Następnie Pan Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek aby w punkcie 6 porządku obrad XXVI sesji Rady Miejskiej przyjąć tekst apelu w sprawie sytuacji na Ukrainie. Wniosek przyjęty jednogłośnie. Porządek obrad po zmianach XXVI sesji Rady Miejskiej został przyjęty jednogłośnie jak niżej: 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdania z posiedzeń komisji stałych Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 5.Podjęcie uchwał w sprawach : 1)wysokości stawek podatku od nieruchomości, 2)wysokości stawek podatku od środków transportowych, 3)obniżenia średniej ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego, 4)obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna dla celów podatku leśnego, 5)podatku od posiadania psów, 6)określenia inkasentów i stawek prowizyjnego ich wynagradzania za inkaso należności łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości oraz podatku od posiadania psów, 7)wysokości opłaty administracyjnej za czynności urzędowe, 8)określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych dla celów podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego, 9) zmiany uchwały budżetowej na rok 2004, 10)nadania nazwy ulicy w Brzesku, 11)Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Brzesko na rok 2005, 12)programu współpracy Gminy Brzesko z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2005, 13)przyjęcia Statutu Związku Międzygminnego ds. Wodociągów i Kanalizacji w Brzesku 14)zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2005, 15)zasad i trybu nadawania tytułów "Honorowy Obywatel Miasta Brzeska" i "Zasłużony dla Miasta Brzeska" 16)zmian w składach Komisji Rady Miejskiej. 6.Przyjęcie apelu w sprawie sytuacji na Ukrainie. 7.Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 8.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 9.Wolne wnioski i zapytania. 10. Zamknięcie obrad sesji. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej został przyjęty przy 15 głosach za, przeciw 0, 3 wstrzymujących się od głosu. Ad 3 Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdanie z realizacji uchwał Rady za okres od ostatniej sesji Rady Miejskiej złożył Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał. Ad 4 Sprawozdanie z posiedzeń komisji stałych Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdania z posiedzeń Komisji stałych Rady Miejskiej złożyli Przewodniczący poszczególnych komisji : 1.Radna Anna Kądziołka - Kukurowska 2.Apolonia Warzecha 3.Edward Knaga 4.Barbara Stachowicz 5.Jan Kusiak 6.Zbigniew Mastalerz Przewodniczący Zespołu kontrolnego 7.Edward Knaga Przewodniczący Zespołu kontrolnego Ad 5 Podjęcie uchwał w sprawach : Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości, który został przyjęty przy 16 głosach za, przeciw 0, 1 wstrzymującym się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXVI/157/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od środków Transportowych. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych, który został przyjęty przy 16 głosach za, przeciw 1, 0 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXVI/158/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie wysokości stawek podatku od środków transportowych. / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Podatek rolny Podatek leśny Rada Miejska w Brzesku przyjmuje dla celów naliczenia podatku rolnego na 2005 rok średnią cenę skupu żyta uzyskaną za okres pierwszych trzech kwartałów 2004 roku w wysokości 37,67 zł za 1 q ogłoszoną przez Prezesa GUS w Komunikacie z dnia 15 października 2004 roku / Monitor Polski Nr 43, poz. 765/ Rada Miejska w Brzesku przyjmuje dla celów naliczenia podatku leśnego na 2005 rok średnią cenę drewna uzyskaną przez nadleśnictwo za pierwsze trzy kwartały 2004 roku w wysokości 120,40 zł za 1m3 ogłoszoną przez Prezesa GUS w Komunikacie z dnia 20 października 2004 roku /Monitor Polski Nr 44, poz. 781/ Zapisy odnośnie podatku rolnego i podatku leśnego na rok 2005 zostały przyjęte przy 14 głosach za, przeciw 2, 0 wstrzymujących się od głosu. Projekt uchwały w sprawie podatku od posiadania psów. Radny Józef Kubas wnosi aby śladem wniosków podjętych na dwóch komisjach ustalić podatek od posiadania psów na rok 2005 w wysokości 16 zł. Radny Krzysztof Ojczyk wnioskuje aby wysokość podatku od posiadania psów ustalić w kwocie 16 zł , a nie w wysokości 17 zł. Wpływy z tego tytułu do budżetu gminy znikome, ściągalność coraz gorsza, a wzrost stawki spowoduje, że statystycznie spadnie ilość psów. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek aby w § 1 projektu uchwały zamiast kwoty 17 zł wpisać 16 zł Wniosek został przyjęty przy 12 głosach za, przeciw 0, 3 wstrzymujących się od głosu. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie podatku od posiadania psów, który został przyjęty przy 12 głosach za, przeciw 0, 3 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXVI/159/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie podatku od posiadania psów. / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie określenia inkasentów i stawek prowizyjnego ich wynagradzania za inkaso należności łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości oraz podatku od posiadania psów. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia inkasentów i stawek prowizyjnego ich wynagradzania za inkaso należności łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości oraz podatku od posiadania psów, który został przyjęty przy 15 głosach za, przeciw 0, 1 wstrzymującym się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXVI/160/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie określenia inkasentów i stawek prowizyjnego ich wynagradzania za inkaso należności łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości oraz podatku od posiadania psów / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie wysokości opłaty administracyjnej za czynności urzędowe. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie wysokości opłaty administracyjnej za czynności urzędowe, który został przyjęty przy 15 głosach za, przeciw 0, 1 wstrzymującym się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXVI/161/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie wysokości opłaty administracyjnej za czynności urzędowe. / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji dla celów podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji dla celów podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XXVI/162/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji dla celów podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego. / uchwala stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2004. Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus omówiła projekt uchwały wg załącznika do protokołu. Radny Zbigniew Mastalerz zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie czy 300.000 zł z remontu Szkoły Podstawowej w Jasieniu zagraża realizacji budowy sali gimnastycznej przy tej szkole . Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus wyjaśniła, że nie ma żadnego zagrożenia, a 300.000 zł planowane z kredytu bankowego zastępuje się środkami własnymi z dochodów gminy. Radna Anna Kądziołka - Kukurowska nawiązując do przedstawionych zmian w budżecie gminy i funduszu reprezentacyjnego dla Burmistrza zapytuje ile było w tym roku wizyt gości zagranicznych, ile było rewizyt i skąd goście przyjeżdżali? Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj udzielił Pani radnej Annie Kądziołka – Kukurowska odpowiedzi na zadane pytanie. Radny Józef Kubas nawiązując do zmian w budżecie do działu 600 Transport i łączność i zapisanej kwoty 53.400 zł na zwiększeniu udziału w Spółce MPK, zapytał czy przeznaczona w budżecie gminy dla spółki MPK kwota w wysokości ponad 700.000 zł jest nadal niewystarczająca . Radny Krzysztof Ojczyk uważa, że nić się nie robi w sprawie restrukturyzacji w Spółce MPK. Nic się nie zmieniło w funkcjonowaniu tej Spółki Pan Skarbnik Gminy Wanda Prus wyjaśniła, że jeśli Rada Miejska nie dołoży kwoty 53.400 zł to spółka MPK na koniec roku będzie mieć wyższy deficyt. Myśli, że i tak deficyt w spółce MPK będzie w granicach 100.000 zł. Pan Prezes Spółki MPK Krzysztof Gawor wyjaśnił, że rok 2004 Spółka MPK zamknie z niezapłaconymi rachunkami na kwotę około 100.000 zł. Przy czym nie jest to wynik tego roku, ponieważ ten rok rozpoczęty został z takim samym zadłużeniem, nawet nieco większym. W tym roku działalność spółki zostanie pokryta środkami z wpływów za sprzedaż biletów i dopłatą wniesioną przez Urząd Miejski. Natomiast ciągnie się za Spółką MPK dług jeszcze z roku 2003, który nie został niczym pokryty, i który jak gdyby MPK niestety nie potrafiło zabezpieczyć wpływami z roku bieżącego. Pragnie poinformować, że kwoty przeznaczone w budżecie gminy na komunikację w roku 2004 pokrywają koszty. Natomiast wynik wcześniejszych lat może ciągnąć się jeszcze wiele lat, jeśli Rada Miejska nie zdecyduje, żeby przynajmniej w części go pokryć. Radna Anna Kądziołka - Kukurowska zwróciła się z pytaniem ile kursów i jakie zostały zlikwidowane, a które Pan Prezes MPK ograniczył. Pan Prezes Spółki MPK Krzysztof Gawor wyjaśnił Pani radnej, że w miesiącu kwietniu odbyło się połączone spotkanie dwóch Komisji -Gospodarki Komunalnej i Gospodarki Finansowej , na którym to posiedzeniu zaaprobowano propozycję, że do wszystkich miejscowości w niedziele ma być 4 kursy oraz , że będą likwidowane wszystkie kursy gdzie frekwencja jest mniejsza niż 65 pasażerów na 100 km jazdy autobusem. Czyli inaczej na każdy kilometr jazdy autobusem powinno być co najmniej 0,65 pasażera. Na tym połączonym posiedzeniu dwóch komisji zobowiązano Burmistrza Brzeska i Prezesa MPK do zawieszania tych kursów. Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj poinformował, że chce sprostować wypowiedź Pana radnego Ojczyka, że nic się nie robi w sprawie restrukturyzacji w MPK, czy zmiany funkcjonowania MPK w Brzesku. Informuje, że cały czas radni uczestniczyli w spotkaniach z załogą, cały czas prowadzone są rozmowy ze związkami zawodowymi, cały czas prace są prowadzone, biegły szacował dalsze formy istnienia tej spółki, ale również i pracownicy MPK muszą zrezygnować z różnych przywilejów, które już są niestety archaiczne. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na rok 2004, który został przyjęty przy 15 głosach za, przeciw 0, 3 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXVI/163/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej gminy Brzesko na rok 2004. / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie nazwy ulicy w Brzesku Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Brzesku, który został przyjęty przy 17 głosach za, przeciw 0, 1 wstrzymującym się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXVI/164/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie nadania nazwy ulicy w Brzesku. / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie Gminnego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Brzesko na rok 2005. Radny Józef Kubas stwierdził, że w programie zawarto wiele zagadnień związanych z przeciwdziałaniem alkoholizmowi . Ma jedynie uwagi co do zapisu i czytelności tego programu. Program powinien zawierać np. liczbę porządkową, powinno być działanie, termin działania, odpowiedzialny i wówczas program jest czytelny. Dlatego prosi aby na przyszłość zwiększyć czytelność tego programu, kto za co jest odpowiedzialny. Jeśli chodzi o merytoryczność to jest bardzo dobra. Jeśli się pisze w programie o wynagrodzeniu członków komisji to należy podać kto należy do tej komisji. Prosi aby opracować taką mini czcionkę poszczególnych telefonów i na każdym osiedlu w gablocie, w każdym sołectwie, szkołach, na tablicach gminnych umieścić taką informację. Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił się z pytaniem czy były przypadki łamania ustawy , gdzie sprzedawcy podali alkohol nieletnim czy nietrzeźwym. Była na Komisji Oświaty podana informacja przez przedstawiciela Policji, że dwukrotnie jednemu sprzedawcy udowodniono sprzedaż alkoholu nieletnim. Występowano do Pana Burmistrza o cofnięcie koncesji ale spotkało się to z zerowym efektem. Radna Janina Drużkowska - Cader nawiązując do przedstawionego programu profilaktyki prosi aby na przyszłość w Lokalnej diagnozie problemów uzależnień, rynek alkoholowy umieszczać dane, które są w posiadaniu Urzędu Miejskiego i podają ilość spożycia alkoholu, ponieważ jest to bardzo ważna kwestia. Będzie można ocenić jak się ma ilość spożycia, czy się zmniejsza, czy się zwiększa , a dalej prowadzić analizy jak to się ma do patologii, jak to się ma do kultury picia. Sądzi, że tego rodzaju dane statystyczne są do odzyskania z danych zbieranych przez Urząd przy wnioskach koncesyjnych. Bardzo jest zadowolona, że w programie zapisano jak gdyby powtórzenie badań, ankiet w sytuacji problemów alkoholowych., które już trochę się zdezaktualizowały bo były cztery lata czy więcej badane. Radny Edward Knaga wnosi aby w programie umieścić również temat jeśli chodzi o uzależnienia. Typ uzależnień i szybkość uzależnień na niektóre dawki różnych środków uzależniających. Dlatego prosi aby profilaktykę rozwiązywania problemów alkoholowych i innych problemów i uzależnień połączyć razem. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz ustosunkowując się do wypowiedzi radnych pragnie podziękować, że mimo wszystko ten program został oceniony pozytywnie. Poinformował, że pewne dane statystyczne, o których mówiła Pani radna Cader zostaną ujęte w programie w roku przyszłym. Pan Burmistrz Jan Musiał odpowiadając na pytanie radnego Ojczyka informuje, że faktycznie miał miejsce taki przypadek, że Policja zauważyła, że sprzedawcy podają alkohol osobom nietrzeźwym. W dwóch przypadkach została odebrana koncesja ,ale te osoby odwołały się od decyzji do Kolegium Odwoławczego i decyzja Burmistrza została uchylona. Jeśli chodzi o odpowiednie adresy z telefonami do różnych urzędów czy instytucji to informuje, że taka informacja będzie niedługo szeroko dostępna. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Brzesko na rok 2005, który został przyjęty przy 17 głosach za, przeciw 0, 1 wstrzymującym się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXVI/165/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Brzesko na rok 2005. / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Brzesko z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2005. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Brzesko z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2005, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej: Uchwała Nr XXVI/166/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie programu współpracy Gminy Brzesko z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2005. / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie Statutu Związku Międzygminnego ds. Wodociągów i Kanalizacji w Brzesku. Radny Krzysztof Ojczyk wnosi, ponieważ projekt uchwały był omawiany na posiedzeniu jednej Komisji - Gospodarki Komunalnej aby Pan Sekretarz omówił projekt w/w uchwały. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz poinformował, że nadzór prawny zakwestionował pewne zapisy dotyczące likwidacji majątku Związku Międzygminnego. Majątek Związku Międzygminnego to stacja uzdatniania wody w Łukanowicach i budynek mieszkalny , w którym się znajduje stacja . Natomiast sieci kanalizacyjne, sieci wodociągowe stanowią własność poszczególnych gmin - członków związku. Oczyszczalnia ścieków na Zajaziu została wniesiona niedawno przez Gminę Brzesko jako aport do spółki RPWiK. Statut ten wymaga ponownego uchwalenia z przyczyny takiej, że przepisy zostały doprecyzowane odnośnie likwidowania majątku związku i to dotyczy § 44, 45. Poprzedni Statut był z roku 1997, jest to okres 7 - mio letni, dużo się od tego czasu zmieniło. Doszła nowa Gmina Gnojnik , inny sposób jest wybierania organów, zostały te przepisy dopracowane do aktualnie obowiązujących ustaw, do nowej ustawy o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzania ścieków, do znowelizowanej ustawy samorządowej. Statut pokazuje jakie są cele i zadania działania Związku Międzygminnego, jakie są organy Związku. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Związku Międzygminnego ds. Wodociągów i Kanalizacji w Brzesku, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XXVI/167/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie przyjęcia Statutu Związku Międzygminnego ds. Wodociągów i Kanalizacji w Brzesku. / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2005. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2005, który został przyjęty przy 16 głosach za, przeciw 0, 2 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwała Nr XXVI/168/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2005 / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie zasad i trybu nadawania tytułów "Honorowy Obywatel Miasta Brzeska" i "Zasłużony dla Miasta Brzeska" Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że zapisy tego projektu uchwały nie budzą większych zastrzeżeń. Wnioskuje aby przewodniczącym Kapituły był Burmistrz i w skład tej kapituły wchodzili przewodniczący jednostek pomocniczych gminy oraz osoby, które już takie tytuły otrzymały. Pani Zofia Sitarz Redaktor Dziennika Polskiego poinformowała, że w § 6 napisano, że publiczne przedstawienie osoby lub instytucji uhonorowanej następuje w formie ogłoszenia lub sponsorowanego artykułu w prasie lokalnej. Wszyscy wiedzą , że zarówno za artykuł sponsorowany , a tym bardziej za ogłoszenie trzeba płacić. Uważa, że wnioskodawcy tutaj narzuca się dodatkowe koszty. Radny Zbigniew Mastalerz składa wniosek formalny o odrzucenie tej uchwały i skierowanie do komisji z racji tego, że wnioskowano o zmianę składu tej Kapituły. Propozycje te nie zostały uwzględnione i uważamy co najmniej za stosowane aby tak ważny organ, decydujący o tak zasadniczych sprawach, które mają być chlubą Brzeska, powinni to być przewodniczący osiedli i sołtysi sołectw. Są to ludzie wybierani przez lokalną społeczność i naprawdę reprezentują opinie i zdanie tej społeczności i będą z pewnością wiarygodną wypadkową tych opinii na temat proponowanych kandydatów. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz poinformował, że jest zaskoczony wnioskami radnego Ojczyka i Mastalerza. Sprawa była już kilka miesięcy dyskutowana na posiedzeniu Komisji Prawa i Porządku Publicznego oraz na Komisji Statutowej. Pierwszy raz słyszy taki wniosek o możliwości włączenia sołtysów i przewodniczących osiedli do tej kapituły. Takiego wniosku z tych posiedzeń nie było. Kapituła może pracować w szerszym gronie ale trzeba wziąć pod uwagę, że i tak Rada Miejska ostatecznie nadaje tytuł honorowego czy zasłużonego obywatela. Były nawet wątpliwości prawne i Pani mecenas wyrażała osobiście wątpliwości czy w ogóle jakiekolwiek osoby spoza Rady mogą być w takiej kapitule. Czy w ogóle można powoływać taką kapitułę. Pani Stanisława Rodinger radca prawny wyjaśniła, że z tekstu tej uchwały wynika, że rolą kapituły będzie jedynie opiniowanie wniosków o nadanie tytułów honorowy obywatel miasta Brzeska i zasłużony dla miasta Brzeska. Ta kapituła nie będzie miała tutaj żadnego decydującego znaczenia. Ma wątpliwości czy kapituła może odnieść się do tego, żeby wniosek odrzucić i przesłać go wnioskodawcy i dopiero po powtórnym jak gdyby podtrzymaniu wniosku przekazać go Radzie Miejskiej do głosowania. Uważa, że każdy wniosek powinien być Radzie przedkładany i Rada powinna podjąć uchwałę czy nadać tytuł czy nie. Radna Apolonia Warzecha poinformowała, że Komisja Prawa długo pracowała i nie jeden raz na tym tematem. Dlatego myśli, że wszystkie wątpliwości zostały właśnie zawarte w § 1 ust. 2 podpunkcie c oraz w § 2 ust. 4. Radna Janina Drużkowska - Cader poinformowała, że podmiotów uprawnionych do składania wniosków mamy dostateczną ilość. Natomiast kapituła składa się rzeczywiści z Rady, która w ustalonym składzie ma zaopiniować wniosek. Proponuje aby w § 2 punkcie 4 wprowadzić następujący zapis "Wniosek o nominację przedstawia Sekretarz Gminy. Kapituła zaprasza / a nie jak jest napisane może zaprosić/ na posiedzenie wnioskodawcę i osoby zamiast / lub inne osoby/ o powszechnie uznanym autorytecie moralnym. Taki zapis dałby to, że poza grupą radnych na tym posiedzeniu kapituły znajdą się osoby o niekwestionowanym życiu i autorytecie i one mogą dużo wnieść do tej opinii. Pan Sekretarz Gminy poinformował, że jest za tym aby uchwała była w miarę precyzyjna. Zgadza się z takim zapisem w § 2 ust. 4, że kapituła zaprasza wnioskodawcę i inne osoby. Natomiast odrzuciłby poprawkę Pani radnej Cader o powszechnie akceptowanym autorytecie, ponieważ boi się tego, że różnie to może być akceptowane. Jest również przeciwny aby włączać do kapituły osoby, które już wcześniej takie tytuły otrzymały. Radny Kazimierz Sproski uważa, że na Komisji Prawa Porządku Publicznego obecni byli wszyscy członkowie i między innymi Pani radna Cader. Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zasad i trybu nadawania tytułów honorowych. Radna Janina Drużkowska- Cader poinformowała, że została przekonana o tym zapisie, ze taki zapis rodziłby jakieś konsekwencje niezdrowe. Natomiast nadal popiera wniosek, że kapituła zaprasza, a nie jak napisano może zaprosić. W tym momencie Pan Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie następujące wnioski : Wniosek radnego Mastalerza jako najdalej idący aby odrzucić projekt uchwały i skierować go do ponownego rozpatrzenia. Wniosek głosowano przy 6 głosach za, przeciw 11, 1 wstrzymujący się od głosu. Wniosek upadł. Wniosek radnego Ojczyka aby w § 2 pkt. 2 po wyrazie Sekretarz dopisać przewodniczących jednostek pomocniczych gminy. Wniosek głosowano przy 1 głosie za, przeciw 10, 7 wstrzymujących się od głosu. Wniosek upadł. Pan Sekretarz Gminy zaproponował aby dokonać na zasadzie autopoprawki Pana Burmistrza zmiany zapisu w § 2 pkt. 4, że kapituła zaprasza na posiedzenie wnioskodawcę zamiast , że może zaprosić. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie zasad i trybu nadawania tytułów "Honorowy Obywatel Miasta Brzeska" i "Zasłużony dla Miasta Brzeska", który został przyjęty przy 12 głosach za, przeciw 3, 3 wstrzymujących się od głosu jak niżej: Uchwała Nr XXVI/169/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 2 grudnia 2004 roku w sprawie zasad i trybu nadawania tytułów "Honorowy Obywatel Miasta Brzeska" i "Zasłużony dla Miasta Brzeska" / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie zmian w składach Komisji Rady Miejskiej. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował, że Pani radna Agata Brzeska – Lebiecka zwróciła się, że rezygnuje z pracy w komisjach. Informuje, że jest zdziwiony takim postawieniem sprawy przez radnego, że chce pozostać radnym, a nie chce pracować w komisjach. Jest to ewenement, ale trudno, wniosek jest wnioskiem . W związku z tym są przygotowane dwa projekty uchwał. Jedna w sprawie odwołania radnej z członka Komisji Gospodarki Finansowej, a druga w sprawie odwołania Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Radny Zbigniew Mastalerz zwrócił się z pytaniem czy tym sposobem nie zostanie złamany Regulamin Pracy Rady Miejskiej. W tym regulaminie jest zobowiązanie każdego radnego do pracy w komisjach. W regulaminie jest wyraźnie wskazanie, że jest zobowiązany pracować w komisjach. Zapytuje czy podejmując takie uchwały nie złamiemy prawa stanowionego. Pan Sekretarz Bogusław Babicz wyjaśnił, że nie regulamin, a ustawa art. 24 mówi, że radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady Gminy i jej Komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany. Nigdzie nie ma natomiast zapisane, że radny musi brać udział w pracach komisji. Informuje, że Pani radna Lebiecka złożyła rezygnację i wolą Rady Miejskiej będzie czy ta rezygnacja zostanie przyjęta, czy nie zostanie przyjęta. Radna Jadwiga Kramer zwróciła się z pytaniem czy Pani radna składa rezygnację z pełnienia funkcji Przewodniczącej komisji, czy z pracy w komisjach. Zaznaczyła, że Pani radna jest jeszcze Przewodniczącą Komisji Statutowej – doraźnie działającej komisji. Pan Przewodniczący Rady poinformował, że rozmawiał z Panią radną aby konkretnie wniosek sprecyzować. Pani radna oświadczyła, że w związku z tym, że podejmuje prace w terenie ,poza Brzeskiem nie będzie w stanie pracować w komisjach. Stąd prosi aby ją generalnie odwołać od pracy w komisjach. Natomiast chce pozostać w składzie Rady i też nie zawsze będzie mogła uczestniczyć w jej posiedzeniach, jak poinformowała. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej, że skoro nie ma wniosku na posiedzeniu dzisiejszej Rady Miejskiej, żeby nawet go odczytać, to co my możemy głosować ?. Nie ma projektu uchwały, nie ma wniosku radnej . Pan Sekretarz Gminy wyjaśnił, że skoro są takie wątpliwości , faktycznie należałoby w tej materii zasięgnąć opinii prawnych, porozmawiać z Panią radną jak dalej widzi dalszą pracę w Radzie Miejskiej i nic nie stoi na przeszkodzie aby na następnej sesji podjąć ten temat. Radny Edward Knaga poinformował, że prawo wyboru ma radny i ten , który go wybrał. Nie można podważać, czy to jest ustny, czy pisemny wniosek, czy to jest rozmowa z Przewodniczącym Rady naszej koleżanki Pani Lebieckiej. Jeżeli jest taki przepis nie nasz ustanowiony , że radny może pracować w komisjach, ale nie musi pracować w komisjach ,ale musi mieć kontakt ze społeczeństwem, które go wybrało. Jako radni nic nie zrobimy i nie zmusimy Panią radną Lebiecką , żeby złożyła mandat, ponieważ wybrała ją pewna grupa społeczna. Tak należy w tym kontekście to rozważyć. Wpłynął wniosek i na dzień dzisiejszy możemy go oddalić, żeby się z nim zapoznać. Natomiast nie możemy wpływać na decyzje Pani radnej Lebieckiej. Odczucie ma takie ,że mamy wpłynąć na decyzje Pani radnej, że jeżeli nie chce pracować w komisjach to automatycznie nie może być radną. Tak problemu nie da się stawiać. Następnie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek aby na dzisiejszej sesji Rady Miejskiej nie podejmować uchwały o odwołaniu Pani radnej Lebieckiej z Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej i członkostwa w Komisji Gospodarki Finansowej. Wniosek głosowano przy 15 glosach za, przeciw 0, 2 wstrzymujących się od głosu. Ad 6 Przyjęcie apelu w sprawie sytuacji na Ukrainie. Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski odczytał Apel Pani radnej Janiny Drużkowskiej - Cader : 1.Uznając prawo społeczeństw do wolnych wyborów władz państwowych za niezbywalne prawo narodu, które jest fundamentem pokoju i sprawiedliwości, Rada Miejska w Brzesku wyraża solidarność z Narodem Ukrainy, które powszechnie wyraża pogląd, że wyniki wyborów na Prezydenta ich Państwa zostały sfałszowane. 2.Potwierdzając swoje głębokie przekonanie w to, że na wolnych i uczciwych wyborach opiera się rzeczywiście demokracja ustroju politycznego i poszanowania podstawowych praw obywatelskiego społeczeństwa, Rada Miejska w Brzesku wierzy, że Naród Ukrainy w sposób odpowiedzialny i wytrwały doprowadzi do faktycznego współdecydowania o kształcie przyszłości swojej Ojczyzny. 3.Pomni na ostatnią historię Polski , Radni Rady Miejskiej w Brzesku uważają, że Ukraina jest w przededniu czasu, w jakim była nasza Ojczyzna w okresie poprzedzającym pierwsze wolne wybory w czerwcu 1989 r. 4. Zważywszy, że sytuacja na Ukrainie jest sprawą wielkiej wagi dla Narodu Ukrainy i innych Narodów świata, których celem jest osiągnięcie pokoju, sprawiedliwości i wolności, Rada Miejska w Brzesku upomina się o poszanowanie woli społeczeństwa Ukrainy i ich prawa do prawdy. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku stwierdził, że Rada Miejska poprzez aklamację przyjęła Apel w sprawie sytuacji na Ukrainie . Ad 7 Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. Radni interpelacji pisemnych ani ustanych nie zgłosili. Radny Józef Kubas zgłosił następujące zapytania : 1)Poinformował, że spotkał się z bardzo przyjaznym akcentem odnośnie przyznanych nagród – stypendiów Burmistrza dla najzdolniejszych uczniów. 2)Pozytywnie został odebrany przez społeczeństwo fakt powołania Młodzieżowej Rady Gminy. 3)Nie został rozwiązany problem śmieciowy przez okres dwu lat i to jest porażka tej Rady. W związku z tym proponuje ogłosić konkurs wśród szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na temat rozwiązania problemu śmieciowego w Brzesku. Chodzi o to aby zdopingować dzieci i młodzież do spojrzenia na ten problem, ponieważ jest to edukacja ekologiczna. 4)W jedną z niedziel listopadowych zauważył w mieście zaśmiecone ulice przez zdarte ze słupów plakaty reklamowe. Miasta było totalnie zaśmiecone na pewnym odcinku. Sprawa ta trochę koliduje z odpowiedzią Pana Burmistrza na interpelację z dnia 11 maja 2004 roku, a dotyczy sprzątania Ogrodu Jordanowskiego i przystanku przelotowego. Radna Barbara Stachowicz w nawiązaniu do wypowiedzi Pana radnego Kubasa wyjaśnia, że są podjęte działania na terenie szkół i jako przykład podała Szkołę Podstawową w Okocimiu, która co roku uczestniczy w programie Brzesko – czysta gmina, którego organizatorem jest Pan Burmistrz i naprawdę są to działania bardzo szerokie / szukanie dzikich wysypisk, dokumentowanie/. Jest to impreza dość głośna. Nagrody szkoły otrzymywały tutaj nawet w Miejskim Ośrodku Kultury. Zapytała jak wygląda sprawa pobierania opłat za parkingi, ponieważ mnóstwo osób zgłaszało się , że z chwilą podjeżdżania na parking w momencie już podbiegają parkingowi i dają bloczek . Radny Krzysztof Ojczyk zgłosił następujące zapytania : 1)Zwrócił się z prośbą aby podać pisemną informacje co się dzieje w Spółce Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Brzesku. 2)Wniosek rodziców Przedszkola Nr 9 w Brzesku jak i pracowników tego Przedszkola / chodzi o ulicę ślepą – dojazd do Przedszkola Nr 9 tj. przy budynku Barona Goetza jest ustawiony znak – zakaz ruchu z tabliczką nie dotyczy mieszkańców/ Wniosek wszystkich rodziców aby umieścić na tej tabliczce napis nie dotyczy również rodziców na czas odbierania czy dowożenia dzieci do przedszkola. 3) Wniosek aby częściej organizować sesję Rady Miejskiej w Miejskim Ośrodku Kultury w Brzesku. Radny Zbigniew Mastalerz poruszył następujące kwestie : 1)Popiera wniosek radnego Ojczyka aby częściej organizować sesje Rady Miejskiej w MOK - u. 2)Składa wniosek do Burmistrza i Rady Miejskiej w sprawie umieszczenia w projekcie budżetu na rok 2005 kwoty, która pozwoli zaprojektować rozwiązanie bezpieczeństwa na ul. Staropolskiej skrzyżowanie ulic Szkolnej, Staropolskiej i Środkowej w Jadownikach . Wzmożone natężenie ruchu samochodowego i pieszych . Dlatego zachodzi potrzeba odprowadzenia wód opadowych i wykonania chodnika dla pieszych. Na tą okoliczność 15 listopada 2004 roku była na miejscu Komisja Inżynierii Dróg i Ruchu Drogowego. Odczytał stosowny protokół i rozdał go radnym. Radna Janina Drużkowska - Cader nadmieniła, że otrzymała dwie odpowiedzi na poprzednio zgłoszone interpelacje. Informuje Pana Burmistrza, że w części musi się z nimi nie zgodzić. A to dlatego, że są sprzeczne ze stanem faktycznym. Na poprzedniej sesji zgłaszała problem uporządkowania na ul. Kossaka w bezpośrednim położeniu Osiedla Jagiełły. W tej sprawie prowadziła rozmowy z odpowiednimi osobami W wydziale Pana Pieli i efekt tych rozmów był taki, że wprawdzie została przysłana Firma OKAN ale nie wykonała pracy należycie. Zgłaszała, że teren na dzień dzisiejszy jest nie oczyszczony. Leżą nadal kawałki resztek płotu z siatką ,co stanowi to ,niebezpieczeństwo nawet dla osób tam przechodzących. Leżą opony samochodowe . Leżą rozrzucone butelki. Są połamane drzewa na dziko wyrosłe i krzewy , jak również bardzo duża ilość zarośli zupełnie nie wyciętych. Bardzo prosi i ponawia tą prośbę, ponieważ przechodząc przez nasze osiedla brzeskie zauważała jak bardzo pięknie czas późnej jesieni wykorzystują pracownicy Spółdzielni Mieszkaniowej, robiąc porządek właśnie przy krzewach. Myśli, że tak należy uczynić właśnie na tym gruncie, który jest własnością gminy. Ponawia tą sprawę, gdyż ona jest bardzo ważna ze względów nie tylko estetycznych i środowiskowych ale przede wszyskim ze względu na bezpieczeństwo , które ostatnio jak wiemy w Brzesku w odczuciu społeczeństwa jest zagrożone. Drugi temat dotyczy wniosku w sprawie ograniczenia handlu w niedziele i święta. Odpowiedź Pana Burmistrza dotyczy problemu ograniczenia handlu tylko w wysoko powierzchniowych sklepach. Jednakże ma wrażanie, że nie została zrozumiana pomimo to, iż zaznaczała ten fakt pisemnie jak również ustnie na poprzedniej sesji, że całkowicie bezpieczną uchwałą i leżącą całkowicie w gestii samorządu Rady Gminy jest podjęcie uchwały o ograniczeniu handlu w niedzielę i święta dla wszystkich podmiotów bezwzględu na powierzchnię i jednocześnie ustanowieniu harmonogramu sklepów dyżurujących na osiedlach. Prosi aby ten projekt uchwały zmienionej i w zaproponowanej wersji doczekał się właśnie przyjęcia przez szanownych radnych , a to dlatego iż coraz częściej słyszy się głosy jak bardzo ważna byłaby ta uchwała. Radna Anna Kądziołka - Kukurowska zapytała jak wygląda sprawa pałacu Goetza na dzień dzisiejszy jeśli chodzi o Statut Akademii Goetzów Okocimskich . Informuje, że jest w posiadaniu Statutu Akademii Goetzów Okocimskich w wersji poprawionej przez Pana Gulczyńskiego z dnia 28.10.2004 roku. W wersji poprawionej w postanowieniach ogólnych jest wzmianka, że województwo małopolskie wycofało się . W związku z tym zapytuje dlaczego tak się stało, że województwo małopolskie się wycofało. Zapytuje jak wygląda dalsza sprawa tego pałacu. Informuje, że 11 listopada 1918 roku Polska po 146 latach od pierwszego rozbioru Polski ,a od ostatniego 123 lata minęło Polska odzyskała niepodległość i Polska jest na mapie europy i świata. Dlatego proponuje aby w przyszłym roku w 2005 w dniu 11 listopada na tą uroczystość poprosić młodzież i nauczycieli , która w tym dniu nie ma zajęć. Proponuje aby Pan Przewodniczący ewentualnie któryś z Panów Burmistrzów powiedział podczas tych uroczystości przy Pomniku coś na temat tego dnia. Podziękowała Pani Dyrektor MOK za przygotowanie pięknej wieczornicy z okazji święta - 11 Listopada. Radna Apolonia Warzecha popierając koncepcję uporządkowania ruchu w Jadownikach myśli, że przy dobrej woli radnych uda się w tym roku opracować koncepcję uporządkowania ruchu, gdyż istnieje bardzo duża potrzeba w tym zakresie. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał odczytał apel - protest Polskiego Związku Działkowców Zarząd Pracowniczego Ogrodu Działkowego "Nasz Plon" w Brzesku w sprawie projektu budowy zjazdu z autostrady, który miał by przebiegać ul. Jodłowską w Brzesku w pobliżu ogrodów działkowych. W tym momencie o godzinie 13.30 na posiedzenie sesji Rady Miejskiej przybyła Przewodnicząca Zarządu Osiedla Ogrodowa Kościuszki Maria Kądziołka. W dalszej wypowiedzi Pan Burmistrz powiadomił Radę Miejską, że Pani Anna Hajdo i Pani Celina Podoba zdały egzamin za pierwszym podejściem na audytora. Poinformował, że przed 30 listopada 2004 roku została podpisana umowa na wykonanie III etap programu "Rozwój Gospodarczy gminy Brzesko" realizowanego w ramach funduszy "PHARE 2002" Spójność społeczno-gospodarcza, a związanego z rozbudową sieci drogowej i kanalizacyjnej w gminie Brzesko. Obejmować to będzie ponad 100 km kanalizacji, prawie kilkanaście kilometrów budowy dróg w centrum miasta /Osiedle Solskiego, Słotwina i Stare Miasto, ul. Mickiewicza. Piłsudskiego, Wokowice, Starowiejska, część północna Jadownik do końca/. Podziękował bardzo serdecznie współpracownikom, wszystkim służbom w Urzędzie Miejskim, również służbom finansowym na czele z Panią Skarbnik, które tak ambitnie przygotowywały te projekty i dbały o to formalnie, żeby te wszystkie projekty mogły być zrealizowane. Następnie udzielił odpowiedzi na zapytania radnych. Potwierdza , że proces edukacji ekologicznej jest prowadzony w szkołach, to są programy rozpowszechnione bardzo szeroko, cieszące się dużym powodzeniem i radzi aby wszyscy się z tym tematem zapoznali w szkołach. Jeśli chodzi o problem śmieciowy to informuje, że jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów z coraz lepszym rezultatem i problem śmieciowy w tym sensie nie jest nierozwiązany. Niedługo będzie podpisana umowa z Tarnowem na wywóz końcowego balastu. Odległość niezbyt duża i ten balast końcowy, który się nie da segregować tam będzie gmina wywozić. W tym sensie nie ma zagrożenia na najbliższe lata. Idealną sprawą byłoby aby te dwa powiaty /brzeski i bocheński/ w rejonie bliskim miały w najbliższym czasie z prawdziwego zdarzenia zakład utylizacji i segregacji odpadów komunalnych. Jeśli chodzi o oberwane plakaty to Urząd Miejski zlecił, żeby zawsze w niedziele rano były sprzątane kosze na niektórych ulicach i taki przegląd rano był wykonywany. Firma, która odpowiada za sprzątanie miasta raz w tygodniu wszystkie plakaty, które gdzieś zalegają na słupach zrywa i je porządkuje .Też osobiście bulwersuje fakt, że w nocy na odcinku do kościoła Św. Jakuba ktoś zrywa te plakaty i rzuca na chodnik , które zalegają do poniedziałku. Na ten problem zostanie zwrócona uwaga. Trzeba zlecić i zapłacić jakieś firmie aby dbała o to, aby w niedzielę miasta zostało uprzątnięte . Nie mamy na to wpływu, że w nocy ktoś specjalnie z premedytacją robi taki nieporządek. Jeśli chodzi o skargi kierowców na parkingach to informuje, że obecnie parking płacony jest za pierwsze 15 minut. Uchwała Rady Miejskiej o tym mówi, że płacić należy z góry. Dochody gminy z tego tytułu dzięki takiemu rozwiązaniu wzrosły. Idzie to wszystko w dobrym kierunku. Niedługo radni o sytuacji w MPK będą dyskutować na komisjach i analizować sytuację. Dlatego dzisiaj nie będzie informował Rady Miejskiej co się dzieje w MPK Sprawdzimy czy jest taka możliwość prawna aby można było napisać na znaku drogowym "i nie dotyczy również rodziców dzieci przedszkola oprócz mieszkańców". Potwierdza to, że klimat tej sali łagodzi obyczaje i jeżeli jest taka wola to można sesje częściej tutaj orgaizować. Jeśli chodzi o wniosek Pana radnego Mastalerza i Pani radnej Apolonii Warzecha to informuje, że temat bezpieczeństwa na skrzyżowaniach jest bardzo ważny. Urząd dokłada wszelkich starań aby w tych miejscach sytuację poprawiać. Przykładem tego są światła na Okulickiego, Solskiego. Będzie niedługo realizowany temat budowy świateł na skrzyżowaniu gdzie był tragiczny wypadek, zadanie jest już po przetargu. Następne niebezpieczne skrzyżowanie ul. Browarnej z Mickiewicza. Ma nadzieje, że Starosta /droga powiatowa/ w Jadownikach w swoim zakresie wykona to, co do niego należy. Gminie pozostanie wykonanie bezpieczeństwa na własnej drodze czyli Szkolnej. Jeśli Rada chce wprowadzić inne zadania do budżetu na rok przyszły to należy je wprowadzić w ramach istniejącego już deficyt. Sprawa ul. Kossaka i uprzątnięcia śmieci zostanie jeszcze raz dokładnie zbadania i przeanalizowana, ponieważ wydana była dyspozycja uprzątnięcia śmieci. Jeśli chodzi o handel w niedzielę to wyjaśnia, że w krajach Unii Europejskiej sklepy są pozamykane ale tam jest inne ustawodawstwo inna konstytucja. My musi się w ramach naszego ustawodawstwa poruszać i nie możemy różnicować podmiotów. Sprawa nie leży w gestii uchwał Rady tylko w gestii sejmu ustawodawcy i konstytucji. Jeśli chodzi o Święto Niepodległości 11 listopada to informuje, że jest msza święta, na której wygłoszona zostaje zawsze specjalna patriotyczna homilia nawiązująca do historii uważa, że to jest wystarczające. Specjalna przemowa publiczna przed pomnikiem uroczystości te przedłużałyby w czasie. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła odpowiadając Pani radnej Kądziołka - Kukurowska odnośnie statutu Fundacji Goetza informuje, że otrzymaliśmy wersje internetową ze strony Instytutu Pana Lecha Wałęsy. Ustalono tak, że damy tą wersję do zaopiniowania przez obydwa kluby radnych i dopiero wtedy po opinii tych klubów zostanie ten statut skierowany do podjęcia przez Radę Miejską. Prośba aby szefom klubów przekazać tą wersję ostateczną, którą przesłał Instytut Lecha Wałęsy . Prosi aby kluby tą wersję zaakceptowały, ewentualnie naniosły swoje poprawki czy propozycje . Statut można by podjąć na sesji w grudniu przy okazji uchwalania budżetu. Następnie Pan Przewodniczący Rady podał do publicznej wiadomości radnych komunikat Księdza Biskupa Tarnowskiego ,a dotyczący organizowanego dnia skupienia dla władz samorządowych w Bazylice Świętego Mikołaja w Bochni w dniu 11 grudnia 2004 roku w godzinach od 10.00 do 12.30. Proponuje aby chętni radni do wtorku tj. do dnia 7 grudnia 2004 roku potwierdzili udział w skupieniu w Biurze Rady Miejskiej. Ad 8 Zapytanie przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. Brak zapytań. Ad 9 Wolne wnioski i zapytania. Radny Krzysztof Ojczyk nawiązał do wypowiedzi Pana Burmistrza odnośnie podpisania umowy na realizację trzeciego etapu PHARE 2002 i cieszy go fakt tak sprawnej realizacji zadania. Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj poinformował, że zbliża się dzień 29 stycznia , który jest kolejnym Dniem Memoriału Staszka Migdała naszego kolegi przyjaciela. Chcąc uczcić jego pamięć będzie poraz drugi zorganizowany w Mokrzyskach Memoriał Szachowy. Zwrócił się z prośbą aby wzorem roku ubiegłego radni ufundowali specjalne nagrody. Radna Janina Drużkowska – Cader zaprosiła radnych na organizowane uroczystości z okazji rocznicy uczczenia stanu wojennego. Radna Apolonia Warzecha w imieniu mieszkańców wsi Jadownik podziękowała Panu Burmistrzowi za to, że dalszy etap kanalizacji w Jadownikach jest realizowany. Radna Anna Kądziołka - Kukurowska sugeruje aby dalej kontynuować prace Pana Burlikowskiego. Zakończyć w miarę szybko opracowanie monografii Brzeska . Ad 10 Zamknięcie obrad sesji. Po wyczerpaniu całego porządku posiedzenia Pan Przewodniczący Rady Miejskiej zamknął obrady XXVI sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Obrady sesji trwały od godziny 10.00 do godziny 14.00. Pan Przewodniczący podziękował radnym za tak szybkie przeprowadzenie obrad dzisiejszej sesji. Protokołowała - Bogumiła Łanocha Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku - mgr inż. Lech Pikuła