P R O T O K Ó Ł NR XXVIII/2005 z obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku odbytej w dniu 16 l u t e g o 2005 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku ul. Głowackiego 51. Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku. W obradach sesji Rady Miejskiej uczestniczyło 20 radnych. Radna / radny 1. Czarnik Marian 2. Drużkowska - Cader Janina 3. Dudziński Krzysztof 4. Grodny Zdzisław 5. Kądziołka - Kukurowska Anna 6. Klimek Leszek 7. Kubas Józef 8. Kucia Maria 9. Kusiak Jan 10.Knaga Edward 11.Kramer Jadwiga 12.Mastalerz Zbigniew 13.Milewski Stanisław 14.Ojczyk Krzysztof 15.Pasierb Tadeusz 16.Pikuła Lech - Przewodniczący Rady Miejskiej 17.Sproski Kazimierz 18.Stachowicz Barbara 19. Turlej Stanisław 20.Warzecha Apolonia Radni nieobecni usprawiedliwieni: 1. Brzeska - Lebiecka Agata Ponadto udział w sesji wzięli: 1. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2. Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj 3. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 4. Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus 5. Zaproszeni goście wg załączonej listy obecności. Ad 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła otworzył obrady XXVIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych, Panią Skarbnik, Panów Burmistrzów, Pana Sekretarza i gości zaproszonych stwierdzając, że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 20 radnych, a więc wymagana liczba radnych do podejmowania prawomocnych uchwał. Ad 2. Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony w terminie ustawowym, w związku z tym zapytał, czy wszyscy radni otrzymali materiały na dzisiejszą sesję. Uwag radni nie zgłosili. Następnie przedstawił projekt porządku posiedzenia XXVIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Zwrócił się z pytaniem czy do tak przedstawionego porządku posiedzenia radni mają uwagi ? Radna Janina Drużkowska - Cader zgłasza wniosek aby podczas dzisiejszej sesji Pan Przewodniczący pozwolił przedstawić radnym krótko analizę sytuacji demograficznej w naszej gminie. Do Biura Rady Miejskiej został złożony projekt uchwały o uchwaleniu tzw. becikowego, który zostanie skierowany na komisję. Jest to poważny temat i niecierpiący zwłoki. Dlatego prosi Pana Przewodniczącego aby ten temat wprowadzić pod obrady dzisiejszej sesji jako punkt po analizie i ocenie funkcjonowania Spółki MPK w Brzesku. Pan Przewodniczący Rady proponuje aby ten temat wprowadzić pod obrady jako punkt w interpelacjach radnych lub w wolnych wnioskach i zapytaniach. Pismo, które Pani złożyła wraz z projektem uchwały zostało skierowane do zaopiniowania przez komisje oraz do Pana Sekretarza i myśli, że rada nad tym będzie debatować. Myśli, że to można przedstawić nie jako dodatkowy punkt ale w punkcie interpelacje radnych . Porządek obrad XXVIII sesji Rady Miejskiej wraz ze zmianami został przyjęty przy 19 głosach za, przeciw 0, 1 wstrzymującym się od głosu jak niżej : 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdanie Burmistrza z Jego działalności jako organu wykonawczego Gminy za IV kwartał 2004 roku. 5. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. 6. Przyjęcie planów pracy Komisji i Rady Miejskiej na rok 2005. 7.Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie z poprzedniej sesji RM. 8. Analiza i ocena funkcjonowania Spółki MPK w Brzesku . 9. Podjęcie uchwał w sprawach: 1) zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2005 , 2) przyjęcia Regulaminu Wynagradzania Nauczycieli , 3)udziału Gminy Brzesko w Projekcie Rozbudowa systemów elektronicznej administracji w Małopolsce i zapewnienia udziału finansowego w jego realizacji w latach 2005 –2006, 4) przyjęcia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Brzesko . 10. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 11.Zapytania Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Gminy i odpowiedzi na te zapytania. 12.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 13. Wolne wnioski i zapytania. 14. Zamknięcie obrad sesji. Protokół z poprzedniej Rady Miejskiej był wyłożony do wglądu w Biurze Rady , nie wpłynęły żadne uwagi do jego treści , a zatem wnosi o przyjęcie protokołu. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej został przyjęty przy 13 głosach za, przeciw 1, 3 wstrzymujących się od głosu. Ad 3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miejskiej podjętych w dniu 30 grudnia 2004 roku. Informacja stanowi załącznik do protokołu. Ad 4. Sprawozdanie Burmistrza z Jego działalności jako organu wykonawczego Gminy za IV kwartał 2004 roku. Sprawozdanie złożył Pan Burmistrz Jan Musiał. Informacja pisemna stanowi załącznik do protokołu. Poinformował radnych, że w najbliższy wtorek odbędzie się spotkanie radnych miejskich i powiatowych z Państwem Gołębiewskich w sprawie analizy ostatecznej wersji statutu Fundacji Akademii Goetza Okocimskiego. Radny Krzysztof Ojczyk w nawiązaniu do złożonego sprawozdania Burmistrza a dotyczy wydanych zarządzeń związanych z nieruchomościami - ustalenia czynszów za najem lokali, kwestiami dzierżawy, użyczenia ,a także zbycia oraz wykupu gruntów prosi aby Pan Burmistrz konkretnie coś więcej w tym temacie powiedział / myśli głownie o wydanych decyzjach odnośnie Pomianowskiego Stoku, czy na tym obszarze jakieś decyzje zostały już podjęte, drugi problem dotyczy aneksowania umowy z Browarem o odbiór ścieków na rok 2005. Wielokrotnie w formie interpelacji i zapytań prosił Pana Burmistrza o możliwość wglądu do tej umowy jak i aneksu , jak to wygląda bo tak naprawdę to chyba nikt z radnych nie wie co w tej umowie jest i jak to może wyglądać na przyszłe lata./ Odnosząc się do spotkania z państwem Gołebiewskich wnosi o udostępnię radnym nowej wersji statutu. Radny Krzysztof Dudziński w nawiązaniu do sprawozdania Burmistrza odnośnie ofert jakie złożone są do zagranicznych instytucji czy organizacji w sprawie zagospodarowania terenów, które są w posiadaniu gminy prosi aby Pan Burmistrz podał ze dwie takie organizacje zagraniczne, do których takie oferty zostały złożone . Radna Janina Drużkowska - Cader w związku z informacją o tym że we wtorek będzie spotkanie z Państwem Gołębiewskich prosi aby dzisiaj wszyscy radni otrzymali nowy statut fundacji, ponieważ jest to podstawowa sprawa dla radnych jeśli mają debatować nad tak ważną sprawą jak pałac Goetza. Debata wtorkowego spotkania powinna być otwarta. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał udzielając odpowiedzi radnym poinformował, że na pewno formuła tego spotkania będzie otwarta, postara się aby w trakcie sesji radni otrzymali ostateczną wersję statutu zaproponowaną przez Starostwo Powiatowe. Odnosząc się do zapytania Pana radnego Dudzińskiego informuje, że Polska Agencja Inwestycji Zagranicznych dostała ofertę, współpracujemy również z Małopolską Agencją Rozwoju Regionalnego i z Polską Agencją Rozwoju i Przedsiębiorczości. Odpowiadając Panu radnemu Ojczykowi nie ma przeszkód . Można się z umową odnośnie ścieków zapoznać w każdej chwili u Pana Prezesa RPWiK. Analizę wydanych decyzji w ciągu sesji przedstawi na piśmie. Dotyczy to jednak drobnych spraw jak wykup, zamiana , sprzedaży pod drogi itp. Jeśli chodzi o Pomianowski Stok to żadne decyzje nie zostały wydane. Jesteśmy na etapie dopracowania szczegółów specyfikacji istotnych warunków sprzedaży. Procedura się już rozpoczęła , informacja w tym temacie znajduje się na tablicy ogłoszeń. Radny Józef Kubas w nawiązaniu do informacji odnośnie spotkania z Państwem Gołębiewskich informuje, że takie spotkanie jest nie zasadne i dlatego wnosi aby radni wcześniej otrzymali nową wersję statutu ,aby można było podjąć właściwą dyskusję. Ad 5 Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. Sprawozdania z posiedzeń komisji złożyli Przewodniczący Komisji Rady Miejskiej : 1. Anna Kądziołka - Kukurowska 2.Apolonia Warzecha 3. Maria Kucia 4. Barbara Stachowicz 5.Jan Kusiak 6.Zdzisław Grodny W dyskusji głos zabrali : Radna Anna Kądziołka - Kukurowska wnosi aby radni otrzymali wypis z księgi wieczystej, że na placu naprzeciw Urzędu Miejskiego w Brzesku był kiedyś cmentarz żydowski. Jest przeciw jakiejkolwiek ugodzie. Wnosi aby Ci, którzy mieszkają w Krakowie a są wyznania mojżeszowego niech dwa czy trzy razy w miesiącu przyjadą tutaj na cmentarz żydowski i niech go uporządkują. Radny Zbigniew Mastalerz wnosi aby podać jaki jest stan prawny gruntu naprzeciw Urzędu Miejskiego oraz prosi aby Pan Burmistrz coś więcej w szczegółach na temat tej ugody powiedział. Radny Tadeusz Pasierb w nawiązaniu do wypowiedzi Pani radnej Kukurowskiej poinformował, że w księgach wieczystych jest zapis, że w roku 1874 roku ten grunt był własnością gminy żydowskiej. Brak jest tylko zapisu , że w tym miejscu był cmentarz żydowski. Radny Stanisław Turlej w nawiązaniu do sprawozdania Pana Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej gdzie poruszono temat związany ze Spółką BZK oraz wystąpienia Pani Przewodniczącej Komisji Apolonii Warzecha gdzie ze zdziwieniem przyjmuje podjęty wniosek odnośnie sprawy koszy na śmieci informuje, że Spółka przedstawiła swoje wyjaśnienia ale do tej pory nie dostarczyła harmonogramu wywozu odpadów komunalnych. Radna Janina Drużkowska - Cader w nawiązaniu do wniosku Komisji Gospodarki Finansowej i Gospodarki Komunalnej odnośnie złożonego wniosku przez mieszkańców ulic około Leśnej w sprawie drogi tranzytowej zjazdu z autostrady informuje, że w międzyczasie doszło do spotkania w tej materii z przedstawicielami Komitetu Społecznego z Panami Burmistrzami J.Musiałem i B. Dobranowskim z GDDKiA i w efekcie tego spotkania ostatnie rozmowy przynoszą dużo zrozumienia i nie ma przeszkód w jej odczuciu aby tego zjazdu nie poprowadzić proponowaną przez komitet trasą. Ad 6 Przyjęcie planów pracy Komisji i Rady Miejskiej na rok 2005. Pan Przewodniczący Rady Lech Pikuła wnosi aby plany pracy komisji przyjąć przez aklamację, natomiast co do planu pracy Rady Miejskiej oczekuje uwag . Radna Barbara Stachowicz wnosi aby z miesiąca kwietnia punkt w sprawie analizy i oceny zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży przenieść wcześniej na miesiąc marzec . Innych uwag radni nie zgłosili . Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że jest to ramowy plan pracy i jeśli zajdzie pilna potrzeba dane tematy można w każdej chwili przenosić. Dlatego jeśli nie ma większych uwag prosi aby w takiej formie przyjąć przedstawiony plan pracy natomiast życie będzie i tak korygować nasze zamiary w roku 2005. W tym momencie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie przedstawiony radnym plan pracy Rady Miejskiej na rok 2005. Plan pracy Rady Miejskiej na rok 2005 z wniesioną poprawką przez Panią radną Stachowicz jak i plany pracy poszczególnych komisji Rady Miejskiej zostały przyjęte przy 19 głosach za, przeciw 0, 1 wstrzymującym się od głosu. Ad 7. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie z poprzedniej sesji RM. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła złożył informację wg załącznika do protokołu. Radny Krzysztof Ojczyk wnosi aby na przyszłość taką formułę utrzymać odnośnie informacji na temat złożonych interpelacji. Informuje, że na część złożonych interpelacji otrzymał satysfakcjonujące odpowiedzi ale na część z nich pisemnej odpowiedzi nie otrzymał. Dlatego pyta co w związku z tym, jeżeli brak jest pełnej odpowiedzi na wszystkie zadane interpelacje ? Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował Pana radnego Ojczyka, że jeśli nie otrzymał w części pisemnej odpowiedzi to prosi aby te tematy na piśmie zgłosić do Biura Rady Miejskiej , co zostanie następnie przekazane Panu Burmistrzowi w celu udzielania odpowiedzi na piśmie. Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała pana Przewodniczącego, że w jej ocenie duch tego punktu jest inny. Oczekuje, że podczas tego punktu odczytane zostaną odpowiedzi na interpelacje. Właściwie radni znają treść zgłoszonej interpelacji na poprzedniej sesji a nie znają odpowiedzi na interpelacje. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił Pani radnej Cader, że dla sprawnego przebiegu obrad sesji odczytywanie odpowiedzi nie ma sensu. Jeśli ktoś z radnych chce zapoznać się z odpowiedziami to są dostępne w Biurze Rady Miejskiej. Ad. 8 Analiza i ocena funkcjonowania Spółki MPK w Brzesku . Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj przedstawił skrótowo raport z badania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Brzesku przeprowadzonego przez Pana biegłego Emila Biela. Pełna informacja stanowi załącznik do protokołu. Pan Prezes Spółki MPK Krzysztof Gawor zwrócił się z prośbą do radnych aby podczas omawiania sytuacji spółki nie odrywać tej firmy od rzeczywistości, w której ona działa. Prosi aby brać pod uwagę wszystkie przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które w Polsce działają, ponieważ one działają w podobnych warunkach czy podobnych uwarunkowaniach. Wszystkie te przedsiębiorstwa działają przy dopłatach wnoszonych przez gminy na terenie , których te przedsiębiorstwa działają. Przy czym te dopłaty są wnoszone w różny sposób poprzez subwencję, dotacje , dopłaty, zapłata za usługi, pokrycie start poniesionych na działalności itp. Różne są nazwy tych dopłat, natomiast w każdym z tych miast funkcjonuje przepływ pieniędzy między budżetem a spółką, czy zakładem budżetowym, ponieważ same te zakłady z wpływów z biletów nie mogły by niestety pokryć swoich kosztów. Prosi aby zwracając uwagę tak na nasze funkcjonowanie tutaj na terenie miasta Brzeska brać pod uwagę bardzo silną konkurencję, z którą spółka MPK boryka się na co dzień. Prosił na wszystkich komisjach aby informacje, które podaje jako informacje potrzebne dla radnych zostawały jednak przynajmniej w większości w posiadaniu radnych. Prosi aby zwrócić uwagę, że spółka MPK nie ma wiedzy na temat ani wielkości przewozów naszej konkurencji ani taryf przewozowych , które w tych firmach obowiązują, ani ulg jakie one udzielają . Nasi konkurenci powołując się na tajemnicę handlową nie udzielają żadnych informacji na temat swojego zakresu czy sposobu świadczenia usług. Spółka MPK stanowi jak gdyby otwartą księgę , gdzie można zaglądać / mówi tutaj o konkurencji/ i można niekiedy kreować swoją politykę opierając się na informacjach, które spółka ujawnia. Cena wozokilometra stanowi postawę kosztów w spółce , natomiast zwraca uwagę , że wśród spółek prawa handlowego, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością cena ta jest nie tylko niska ale najniższa / dwie niższe ceny zanotowały zakłady budżetowe działające na podobnych zasadach/. Wracając do roku 2004 to informuje, że podobna sytuacja jest w tym roku . MPK opracowało kalkulację kosztów w spółce i zaplanowano dochody Zaproponował ograniczenie kosztów poprzez zmniejszenie usług, które zostało zaakceptowane na połączonym posiedzeniu dwóch komisji , które obradowały w lutym 2004 roku. Działania te zostały przeprowadzone i efekt jest taki, że zadłużenie na koniec roku 2004 wyniosło niespełna 60.000 zł. Sytuacja na koniec roku 2004 spółki była znacznie lepsza niż na początku roku, mimo tego co się mówi, że to bankrut. Z punktu widzenia liczb sytuacja jest lepsza. Skutkiem tych zmian w roku 2004 było również i to, że poraz pierwszy od trzech lat wzrosła średnia frekwencja w naszych autobusach. Należy zauważyć, że ta tendencja spadkowa została zahamowana a nawet i w pewnym stopniu odwrócona. Opracowywując budżet na rok 2005 zakładano, żeby ta firma mogła funkcjonować i MPK powinno dostać te dopłatę w wysokości 800.000 zł. Rada Miejska w uchwale budżetowej zaplanowała te dopłatę w wysokości 640.000 zł , co ponownie spowodowało konieczność wykazania albo znalezienia możliwości oszczędności . Uważa, że jedyna możliwość wygospodarowania oszczędności to jest fundusz płac/ średnia płaca brutto w tym zakładzie to jest kwota niewiele przekraczająca 1.600 zł. Widzi możliwość ograniczenia kosztów tylko poprzez dalszą likwidację kursów nierentownych. Sądzi , że po wizji lokalnej na ul. Przemysłowej ten problem będzie jeszcze przedmiotem ponownej dyskusji na komisjach. Poinformował, że w trakcie wdrażania jest proces komputeryzacji księgowości w MPK. Odnosząc się do raportu biegłego i procesu połączenia spółek to informuje, że jest to proces, który trwa kilka lub kilkanaście miesięcy. Z tego wnioskuje, że firma MPK w roku 2005 będzie funkcjonowała samodzielnie. A skoro będzie funkcjonowała samodzielnie to pojawia się cały czas problem tych brakujących 100.000 złotych i tego deficytu, który trzeba w jakiś sposób pokryć, bo jeśli go nie pokryjemy to już nie będzie problemu na 2006 rok , bo w roku 2005 ta firma może zbankrutować. Informuje, że pracownicy wystąpili z inicjatywą aby zmniejszyć pewne składniki wypłacane jak gdyby ponad płacami / premia, fundusz socjalny/ Ta propozycja pracowników powinna dać oszczędności w granicach około 60.000 złotych w przeciągu całego roku. Na tym etapie pracownicy usztywnili swoje stanowisko i w tym momencie rozmowy o dalszej zgodzie na ograniczenie płac są już bezprzedmiotowe. Pani Urszula Majmurek Przewodnicząca Rady Nadzorczej w Spółce MPK przedstawiła kompetencje Rady Nadzorczej, które wynikają z zapisów w kodeksie spółek handlowych , z umowy spółki oraz z regulaminu działania Rady Nadzorczej. W związku z tym Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki. Ten stały nadzór polega między innymi na ocenie sprawozdania zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego w zakresie jego zgodności z księgami i dokumentami oraz ze stanem faktycznym, oceny wniosków zarządu co do podziału zysku lub pokrycia straty, składanie Walnemu Zgromadzeniu pisemnego sprawozdania z wyników badania , opiniowania wniosków zarzadu, uchwalanie i zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych przedsiębiorstwa, wykonywanie wszystkich czynności związanych również ze stosunkiem pracy zarzadu. W związku z tym w czasie tej kadencji kontrolowano księgi rachunkowe. Ustalono, że prowadzone one były zgodnie z nadrzędnymi zasadami rachunkowości. Zgodnie z ustawą o rachunkowości. Informacje zawarte w tych dokumentach rzetelnie, jasno odzwierciedlają sytuację przedsiębiorstwa, co potwierdził również w swoim raporcie biegły. Rada Nadzorcza zajmowała się opiniowaniem rozkładów jazdy. Polegało to na tym, że i na podstawie badania frekwencji w autobusach typowano połączenia nierentowne takie, które przynosiły by jak najmniejsze szkody społeczne do likwidacji. Nie zawsze należy likwidować połączenia nierentowne dlatego, że są to połączenia, którymi często dojeżdża młodzież do szkół lub wraca z powrotem ze szkoły i w jakiś sposób przecież oni musza dotrzeć i do szkoły i do domu. Rada Nadzorcza zajmowała się analizą stanu zatrudnienia w spółce. Wykonywano tak zwaną fotografię dnia pracy zarówno w dziale administracyjnym jak i w dziale technicznym. Analizowano stan zatrudnienia w grupie mechaników i kierowców pod kątem ograniczenia zakresu usług , które w ciągu roku zostalo dokonane. Rada Nadzorcza również zajmowała się jak gdyby analizowaniem funkcjonowania prywatnego transportu , szczególnie w kontekście nierównej konkurencji. Rada Nadzorcza spotykała się z załogą, ponieważ między innymi od załogi wyszło aby pozostawić spółkę w tym stanie organizacyjnym tzn. aby funkcjonowała jako jednostka samodzielna i zaproponowała oszczędności , które dałyby możliwość funkcjonowania MPK jako jednostki samodzielnej. Niestety te oszczędności jakie zaproponowała załoga nie są wystarczające do tego aby firma mogła jeszcze w tym roku funkcjonować tylko o dopłatę w wysokości 640.000 zł. Nadal pracujemy nad tym aby jeszcze w jakiś sposób znaleźć brakujące środki w firmie, które dałyby możliwość spokojnego funkcjonowania tej spółki w ciągu roku. Od roku 2000 kiedy ocenia sprawozdania finansowe spółki można powiedzieć, że koszty w spółce spadły. Niestety bolączką tej firmy jest to, że wraz ze spadkiem kosztów nastąpił również spadek przychodów. Związane jest to z taką ogólną sytuacją na rynku przewozowym. Największymi pozycjami w tych kosztach to są płace, paliwo oraz materiały. Jeśli chodzi o płace to również w spółce spadły. W roku 2000 średnie wynagrodzenie wynosiło 1.700 zł. Natomiast już w roku 2004 to wynagrodzenie jest w granicach 1. 600 zł. To co się dzieje na rynku paliwowym w ubiegłym roku to nie jest to sytuacja , której spółka jest w stanie zapobiec dlatego, że to są tendencje ogólnoświatowe związane z podwyżką cen ropy naftowej i w tym zakresie spółka można powiedzieć jest bezradna. Jeśli chodzi o następną pozycję kosztów / materiały/ to w tej pozycji też spadek znaczący. Spółka MPK świadczy usługi w dni wolne od pracy. Są to usługi nierentowne. Konkurencja świadczy usługi tylko w godzinach dla niej opłacalnych. Z obserwacji własnych i relacji pracowników wiemy, że autobusami jeżdżą osoby starsze, niepełnosprawne, młodzież , którzy mają ulgi. Myśli że wszyscy generalnie łącznie z załogą podeszli do tego roku z należytą rozwagą. Pracownicy, którzy wcześniej nie zawsze godzili się na jakiekolwiek ustępstwa / chodzi o obniżkę płac/ zgodzili się już na pewne ustępstwa. Ale sami państwo radni wiecie, że jeśli zarabia się 1.600 zł brutto to dalsze obniżanie tych pałac jest nawet niehumanitarne. Pan Krzysztof Bigaj Zastępca Burmistrza w nawiązaniu do wypowiedzi przedmówców poinformował radnych , że kreują się już dwa kierunki zmierzające do dalszego funkcjonowania MPK. Pierwszy to ten, w którym Rada Miejska przeznaczyła w budżecie bieżącego roku 640.000 zł na funkcjonowanie spółki. Szukamy oszczędności. Raport to potwierdził, że spółka jest zarządzana bardzo dobrze. Nie ma żadnych niegospodarności . To co Pan Prezes realizuje i Rada Nadzorcza to jest właściwy kierunek. Zmierzamy wspólnie do tego aby MPK w tym roku funkcjonowało bez żadnych zawirowań. Aby prawidłowo wykonywało ustawę o transporcie zbiorowym . Drugim kierunkiem zmian to jest możliwość połączenia dwóch spółek. Zdążając do połączenia tych spółek / na komisjach ten problem był analizowany/ mówiono o tym, że jest konieczne rozpoznanie bazy BZK i kosztów jakie są związane z tym połączeniem i czasookresu . Dlatego ten proces związany z podjęciem ostatecznej decyzji oddalony został w czasie. Prosimy równocześnie państwa radnych o rozwagę , o wizję lokalną o przeanalizowanie. Nie można na jednym posiedzeniu komisji czy sesji podjąć decyzji o strategicznym znaczeniu dla kilkudziesięciu pracowników dla oblicza całej gminy. Dlatego prosi radnych o zadawanie pytań, na które można będzie dzisiaj udzielić odpowiedzi. Radny Krzysztof Dudziński poinformował, że właściwym było zlecenie opracowania raportu o stanie spółki MPK . Ta debata, która się dzisiaj odbywa powinna być debatą ostatnią przed podjęciem zasadniczej i jednoznacznej decyzji. Rada powinna jak najszybciej na następnej sesji podjąć decyzję bo tak trwać dalej nie możemy. Nie sugeruje żadnego rozwiązania. Podejmie właściwa decyzję i wyrazi ją w formie głosowania wtedy, kiedy uzyska stanowisko poszczególnych organów, które mają związek z tą spółką. Prosi aby takie stanowisko wraz z uzasadnieniem odnośnie dalszych losów spółki przedstawił jednoznaczne Pan Burmistrz. Jest w raporcie podane różne rozwiązanie. Nie są one jednak ostateczne. Można mówić jeszcze o innych rozwiązaniach. Dlatego o takie stanowisko wraz z uzasadnieniem odnośnie dalszych losów spółki prosi Pana Burmistrza, Radę Nadzorczą , Związki Zawodowe , Prezesa Spółki. Na podstawie tych stanowisk wraz z uzasadnieniem odnośnie dalszych losów spółki Rada Miejska podejmie stanowisko i każdy radny zgodnie z własnym sumieniem podnieście rękę za takim czy innym rozwiązaniem. Nie sugeruje żadnego rozwiązania. Są tylko takie stwierdzenia, że poparciem tym powinien być raport wykonany przez pana Biela. Uważa, że ten raport jest bardzo rzetelny , bardzo czytelny i pokazuje istotę problemu. Nie można z tym dłużej czekać z tego względu, że jak popatrzymy na te wyniki finansowe to są one coraz gorsze. Myśli, że to jest ostatni czas na to aby podjąć decyzję. Myśli , że mając takie stanowiska wszystkim będzie łatwiej podjąć decyzję z sukcesem zarówno dla władz miasta , budżetu jak i załogi MPK. Radna Jadwiga Kramer zwraca uwagę i kieruje pytanie do Pana Prezesa i Rady Nadzorczej Spółki MPK przy okazji tego, że są przedstawiciele Związków Zawodowych - czy przewiduje się weryfikację układu zbiorowego , gdzie są zapisane rzeczy np. normy zużycia paliwa, które były ustalane w warunkach kiedy autobusami jeździły duże masy ludzi , np. sprawa ulg rodzinnych. Następna sprawa dotyczy godzin pracy kierowców. One są w sposób specyficzny uregulowane / podobnie jak godziny pracy nauczycieli/. Są to dwie grupy zawodowe gdzie specjalne obowiązują przepisy , ale nic nie przeszkadza żeby u kierowców stosować równoważny czas pracy. Uważa, że ten temat, którym zajmujemy się na komisjach a dzisiaj na sesji powinien być przeniesiony na wiejskie zebrania. Jest to istotna sprawa, ponieważ pozwoli przybliżyć problem , dokonać pewnych wyborów i uzyskać opinię jeśli nie akceptację tych środowisk do tego , aby jednak zmodyfikować rozkłady jazdy. Myśli, że ci ludzie muszą mieć świadomość tego, że to kosztuje. Myśli, że takie tematy muszą być przenoszone jak najniżej właśnie na zebrania wiejskie. Uważa, że słowo „oszczędność” jest mało czytelne. Właściwym wyrażeniem jest racjonalizacja . Nie chodzi o to aby wszystko obcinać. Chodzi o to aby racjonalnie wydawać każdy grosz. To jest nie równoznaczne z oszczędnością. Racjonalność a nie oszczędność na siłę. Bo czasem fałszywa oszczędność powoduje skutki materialne stokroć gorsze od zakładanych. Radny Zbigniew Mastalerz zwracając uwagę na wypowiedź Pani radnej Kramer informuje ,że tak gmina jak i MPK pełni rolę służebną wobec społeczeństwa. Jasne jest, że dojeżdżający ze wsi najbardziej uzależnieni są od działania MPK. Dlatego ich opinia powinna być najpierw , przed naszą decyzją co wobec tego z MPK począć. Dlatego uważa, że jak najwcześniej należy ten temat przenieść na zebrania wiejskie. Dotychczasowe działania jak dostrzega mają na celu jedynie oszczędzanie. Nie ma tam zasadniczej myśli, czy celu jaki MPK chce osiągnąć. Skoro jest Rada Nadzorcza, która jest władzą w firmie i ona powołuje się na uwagi pracowników to odnosi takie wrażenie, że pracownicy rządzą firmą. Rozumie związki zawodowe, które mają swój obowiązek zabiegać o interesy pracownicze ale niemniej jednak odpowiedzialność spada na Radę Nadzorczą. Dlatego prosi aby Rada Nadzorcza się nie uchylała od tego obowiązku. Jeżeli ona nie ma pomysłu na dalsze funkcjonowanie MPK to niech się podda do dymisji. Nie rozumie Pana Prezesa, który odgraża się, że gmina jest zobowiązana pokryć starty itd. To tak jak by Pan Burmistrz nie miał prezesa w MPK i tylko sam w ten sposób miał zarządzać i pokrywać wszelkie straty. A co będzie jeżeli gmina uchwali, że nie pokryje tych strat. Wobec tego Pan Prezes nie ma pracy w MPK i nie ma prawa funkcjonować. Jest upadłość. Czy ktoś w Radzie Nadzorczej bierze taką ewentualność pod uwagę, bo wydaje mu się , że takiej sprawy nikt nie bierze pod uwagę. Wydaje mu się, że jest to takie „fajne miejsce z którego fajnie widać” . Nie oczekujmy od pracowników, że będą zarządzać firmą. Panowie kierowcy mają jeździć bezpiecznie. Panie księgowe mają dokładnie liczyć rachunki , a zarządzać firmą ma Rada Nadzorcza. Wiadomo, że pojawił się rynek konkurencyjny. Dlatego zwraca się z pytaniem do zarządu - jakie kroki wobec tego na tą okoliczność podjęli ? Oprócz tego, że starają się obciąć pracownikom wszelkie przywileje, płace i kursy dla mieszkańców wsi . Od którego roku tak powszechnie są wydawane koncesje na przewóz przez BUS - y pasażerów i dokładnie jaka jest forma przyznawania tej koncesji oprócz kwalifikacji zawodowej i bus - a co jeszcze trzeba spełnić ? Radna Janina Drużkowska - Cader poinformowała, że na dzisiejszej sesji poruszamy się wobec tematu analiza i ocena funkcjonowania spółki MPK. Ale jak gdyby zabrakło już w samym tytule tej najważniejszej rzeczy i co dalej - perspektywy. Sądzi z materiałów i tego co tutaj słyszała , że jesteśmy na etapie tylko i wyłącznie diagnozy. Jak wiemy jest to temat bardzo podstawowy zawsze przy podejmowaniu różnorakich dalszych działań i nieodzowny. Jednakże należy zwrócić uwagę, że to nie koniec . To jest dopiero początek, bo najważniejsze aby opracować po zapoznaniu się z tymi informacjami najlepszą strategię społeczną w dziedzinie przewozów. Diagnoza jednakże rysuje nam bardzo smutny obraz ekonomiczny spółki. Pomimo tego, że czynione są wszelakie kroki na drodze oszczędzania, gospodarności , rzetelności to jednakże jeśli zderzymy się z tą twardą ekonomią, z którą musi się zderzyć każde przedsiębiorstwo no to tutaj następuje załamanie tego rodzaju , że jak gdyby na niewiele zda się to , że czynione są i podejmowane różnorakie działania mające na celu oszczędne, racjonalne gospodarowanie i to wszystko jak gdyby nie starcza na deficyt. Jest to za mało. Dochodzimy do wniosku takiego, że te działania, które dzisiaj są podejmowane one nie rokują tego, że sytuacja istnienia przedsiębiorstwa bez ogromnego dotowania przez Urząd powiedzie się. Należy mieć na uwadze to, żeby podejmowane kroki strategiczne przyszłościowe były podejmowane z jak najmniejszą szkodą , oczywiście społeczną, pracowniczą itp. Najważniejsze sprawy, które się rysują to zapotrzebowanie społeczne na usługi maleje, baza nie dostosowana do bieżącego zapotrzebowania / duże autobusy a małe zapotrzebowanie przynajmniej na niektórych liniach/ i nie jesteśmy w stanie wymóc takiej świadomości społecznej na wioskach aby więcej osób korzystało z usług MPK . Należy przy tych rozwiązaniach perspektywicznych , strategicznych , które z pewnością będą spoczywać na Panu Burmistrzu i Radzie Nadzorczej mieć na uwadze te czynniki , o których wcześniej wspomniała. Radny Stanisław Milewski obserwując wypowiedzi radnych zauważył, że żaden z nich nie przedstawił konkretnych działań , co dalej zrobić z MPK. Nie wyobraża sobie aby w Brzesku nie kursowały autobusy lini miejskiej. Nadmienił, że autobusy te kursują w dni wolne od pracy przez co mieszkańcy mają możliwość w niedziele i święta dojechania np. do szpitala . Trzeba popatrzeć na ten problem i z tej strony. Trzeba również zobaczyć w jakich warunkach pracują , jak wygląda biuro Prezesa MPK. Dlatego sprawę należy postawić jasno czy łączymy spółkę MPK ze Spółką BZK, czy likwidujemy ta spółkę, czy dalej ją dotujemy i autobusy MPK nadal funkcjonują. Radny Zdzisław Grodny poinformował, że na podstawie przeprowadzonej debaty i dyskusji w komisjach, środowiskach wiejskich uważa, że pomimo trudnej konkurencji a wzrostem dotacji dla MPK uważa, że należy to przedsiębiorstwo utrzymać. Za zabezpieczenie przewozów pasażerskich odpowiedzialny jest Pan Burmistrz i na całym świecie takie przedsiębiorstwa są dotowane. Pomimo tych kosztów proponuje czynić starania nad obniżaniem kosztów osobowych poprzez zakup dla tego przedsiębiorstwa komputerów. Proponuje aby Pan Prezes MPK w trybie pilnym był uprzejmy rozpoznać na terenie MPK w Tarnowie względnie w Krakowie jaki koszt byłby przystosowania dwóch autobusów MPK na zasilanie gazem. Czuwać bezwzględnie na co dzień nad rentownością przewozów poprzez likwidację nierentownych kursów. Jeśli nie dojdzie do realizacji pomysł połączenia dwóch spółek to proponuje rozważenie przeniesienia Spółki MPK na bazę BZK. Radny Krzysztof Ojczyk odnosząc się do wypowiedzi Pani Przewodniczącej Rady Nadzorczej, która wspomniała, że niehumanitarnym jest to co dzieje się w MPK stwierdza, że jest to prawda. Ale stwierdza również to, że od 10 lat nie zrobiło się w tej kwestii nic. Odnośnie wypowiedzi Pana Przewodniczącego Milewskiego potwierdza, że gmina jest obowiązana zapewnić transport wszystkim mieszkańcom z terenu wsi i miasta. Natomiast raport pokazuje, że mimo tańszych biletów społeczeństwo nie jeździ tym taborem. Widać z raportu ,że spada ilość biletów, spada wartość uzyskiwanych z tego tytułu przychodów. Stan faktyczny jest taki, że baza jest niedostosowana, warunki w jakich pracownicy pracują też nie odpowiadają pewnym standardom. Uważa , że dostatecznie dużo czasu było, aby zastanowić się, rozmawiać ze wszystkimi i wypracować w sprawie MPK skuteczne wnioski. Przedstawiony raport przez biegłego kosztował 25.000 zł . Raport pokazuje pewne korzyści, ale nie pokazuje w jaki sposób należy to zrobić i nikt konkretnie nie powiedział w jaki sposób to zrobić. Odnosząc się do zadań Rady Nadzorczej w sprawie opinii /oceny /wniosków Zarządu pyta, jakie te wnioski były aby dokonać systemowej racjonalizacji wydawania kosztów w przedsiębiorstwie. Co Pan Prezes przez te lata zrobił, jakie były wnioski aby sytuację w MPK poprawić. Uważa, że to nie jest zarządzanie spółką, ale tylko i wyłącznie administrowanie. W zasadzie nie ma wniosków systemowych jak poprawić sytuację w MPK . Jest tylko jeden - ciągłe dopłacanie do MPK. Dlatego działania Zarządu i Rady Nadzorczej są absolutnie niewystarczające i nie widzi z tego tytułu żadnych efektów. Zastanawia się czy nie należy zlikwidować bezpłatnych przejazdów dla radnych, przewodniczących jednostek pomocniczych gminy, rodzin pracowników. Uważa, że gmina ma obowiązek zapewnić transport zbiorowy ale nie musi to być publiczny, może być prywatny. Można dotować transport prywatny ale racjonalnie. Racjonalnym rozwiązaniem dla załogi jest to ,aby powstała spółka pracownicza. Utworzyć można zakład budżetowy. Jeśli chodzi o propozycje połączenia BZK z MPK jest to działanie niewłaściwe i jedno z najgorszych. To będzie po prostu katastrofa. Zapytuje kiedy radni otrzymają propozycje finalnego rozwiązania racjonalizacji kosztów w MPK ? Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował Pan radnego Ojczyka, że nie ma chyba przedsiębiorstwa komunikacyjnego w kraju , do którego by samorząd nie dopłacał. Patrząc na Warszawę, Karków gdzie pełne autobusy wypełnione są pasażerami , a mimo wszystko samorząd dopłaca do tych przewozów. Nie zgadza się z panem radnym, że nic nie zrobiono w tym temacie jeśli chodzi o MPK. Ze strony samorządu wiele zrobiono. Kupowano ze środków samorządowych autobusy, remontowano autobusy , co roku jest dotacja i nie można tak powiedzieć, że nic się w tym temacie nie robi. Radny Krzysztof Dudziński ustosunkowując się do wypowiedzi Pana Milewskiego stwierdza, że sam Pan Milewski w swoim wystąpieniu nie postawił konkretnego wniosku. Uważa, że Pan Prezes MPK i Rada Nadzorcza powinni przedstawić na dzisiejszym posiedzeniu konkretne swoje stanowisko. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej wyjaśnił Panu radnemu Dudzińskiemu, że na pewno Prezes i Rada Nadzorcza po dzisiejszej dyskusji wypracują i przedstawią swoje stanowisko w tej sprawie. Pan Prezes Spółki MPK Krzysztof Gawor odnosząc się do wypowiedzi Pana radnego Dudzińskiego informuje, że przyjmując za miarę wyniku dług, który ciąży na przedsiębiorstwie to nie zgadza się z taką wypowiedzią . Wynik na końcu roku był lepszy niż na początku roku. Czyli wynik roku 2004 był lepszy niż wynik roku 2003. Natomiast na komisjach wyjaśniał, że w związku ze zmianą sposobu przepływów pieniędzy wynik księgowy różni się bardzo. Dlatego prosi aby tego wyniku nie podawać. Spółka MPK raz miała wynik dodatni w roku 2001. Natomiast długi z tej spółki wtedy były większe niż na końcu tego roku. Dlatego, że spółka w tym czasie spłacała kredyt zaciągnięty na zakup autobusu. Informuje, że spłata kredytu nie jest kosztem i ten wypływ gotówki, który był związany ze spłatą kredytu nie był księgowany po stronie kosztów. Spółka wykazywała zysk, natomiast miała bardzo duże długi. Dlatego prosi aby te cyfry dokładnie rozszyfrowywać bo z pobieżnej analizy można wyciągnąć wnioski niewłaściwe. Odnośnie wypowiedzi Pani radnej Kramer wyjaśnia, że ostanie rozmowy skończyły się 23 grudnia ubiegłego roku. Dostał od załogi informacje, że nie są skłonni do żadnych rozmów. Nie ma żadnych powodów aby liczyć, że pracownicy teraz zmienili swoje zdanie. Co tydzień prowadzi rozmowy z Przewodniczącym Związków zawodowych i jeśli by zaszły jakieś zmiany to na pewno o tym fakcie byłby poinformowany. Odnosząc się do wypowiedzi Pana radnego Mastalerza informuje że Burmistrz Brzeska nie musi pokryć starty w spółce. Są takie przykłady. W roku 1992 spółka poniosła stratę a Pan Burmistrz pełniący rolę zgromadzenia wspólników zapisał w uchwale, że te straty spółka ma pokryć sobie z zysków okresów przyszłych. Na pytanie jakie kroki podjęto w spółce aby poprawić sytuację odpowiada sporządzony raport. Ten raport dowodzi jednoznacznie, że Pan biegły nie wskazał jeszcze żadnego dodatkowego elementu, który można byłoby podjąć. Z niego wynika, że wszystkie kroki, które były możliwe do podjęcia zostały podjęte. Ograniczono przecież wszystkie koszty oprócz płac. Innych kosztów ograniczać już się nie da. Odpowiadając Panu radnemu Grodnemu informuje, że zakupiono jeden komputer, zakupiono pierwszą część oprogramowania. Dwa tygodnie temu był w Tarnowie na warsztatach gdzie mają autobusy na gaz i okazało się , że jest to przedsięwzięcie bardzo drogie i nieopłacalne. Obecnie jest nowa tendencja gdzie przechodzi się na gaz ziemny. Przystosowanie takiego autobusu kosztowałoby około 70 - 80. 000 zł. Przeliczając te oszczędności i zakładając, że ceny gazu będą stabilne i będą wynosić około 40 % ceny oleju napędowego inwestycja taka zwróci się po 5 latach. Odpowiadając Panu radnemu Ojczykowi informuje, że wśród spółek z o. o. spółka MPK w Brzesku ma najniższy koszt wozokilometra i to jest dowód na to , że właśnie coś się w tej kwestii robi. Jeśli chodzi o bezpłatne przejazdy radnych i przewodniczących jednostek pomocniczych gminy można to zmienić. To przecież Rada Miejska ustala taryfę przewozów. Jeśli chodzi o bilety rodzin pracowników to również jest układ zbiorowy. Informuje, że w roku 1994 w tym zakresie związki zawodowe zgodziły się na wprowadzenie zmiany i usunięto prawo do przejazdu dla emerytów, rencistów i ich rodzin. W roku 1999 i 2000 odbyła się dość głęboka dyskusja na temat przekształcenia zakładu ale wtedy Rada Miejska stwierdziła, że nie ma aż tak wielkich oszczędności aby jakiekolwiek ruchy w tym zakresie wykonywać. Wracając do racjonalizacji kosztów w spółce to informuje, że Pan Biel w raporcie nie stwierdził, że te koszty są nie racjonalne. Myśli , że firma MPK w roku 2005 będzie funkcjonować samodzielnie, robi wszystko aby tak też się stało. Radny Edward Knaga poinformował, że budżet gminy został 30 grudnia 2004 roku zatwierdzony. Rada uchwaliła 640.000 zł na funkcjonowanie przedsiębiorstwa MPK i uważa, że to przedsiębiorstwo w ramach tych środków powinno nadal w roku 2005 funkcjonować. Radna Janina Drużkowska - Cader poinformowała, że należy określić, dostosować kiedy gmina jest zobowiązania do zaspokajania potrzeb obywateli w zakresie transportu. Jak to się łączy z poziomem zapotrzebowania. Po drugie uważa, że powinno się w tej ocenie w podejmowaniu decyzji przez pana Prezesa , Radę Nadzorczą, Pana Burmistrza uwzględnić poziom rentowności. Radny Tadeusz Pasierb odnosząc się do wypowiedzi Pani radnej Cader informuje, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej wypracowano stanowisko, że 60 % transportu jeżeli nie ma pokrycia w biletach to uważa się ,że jest to już zjawisko nierentowne i należy go likwidować. Radna Jadwiga Kramer poinformowała, że układ zbiorowy można w przedsiębiorstwie zawiesić. Pan Zbigniew Matras inspektor ds. zamówień publicznych poinformował : 1/ o sposobie komunalizacji majątku MPK, 2/ o przejęciu RPK i powstaniu spółki, 3/ o prawnych uwarunkowaniach w tym zakresie, 4/ o sposobie nadzoru , kontroli i organizacji wynikających z kodeksu spółek handlowych oraz ustawy o gospodarce komunalnej, kompetencji Burmistrza jako zgromadzenia wspólników, Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki, 5/ o warunkach udzielania zezwoleń na krajowy zarobkowy przewóz osób przez Burmistrza Brzeska, 6/ o kosztach ewentualnej likwidacji spółki, jej ewentualnemu przekształceniu w zakład budżetowy oraz uwarunkowaniach związanych z ewentualną prywatyzacją, 7/ kompleksowo uzupełnił wypowiedź Burmistrza i jego Zastępcy w zakresie pytań jakie wcześniej składali radni. Radny Krzysztof Dudziński sądzi, że debata dobiega końca. Jest to ważny temat ale mimo wszystko uważa, że dyskusja merytoryczna się wyczerpała. Prosi o ostateczne stanowisko w sprawie dalszego funkcjonowania spółki aby można było za 2 czy 3 miesiące wybrać taką drogę i obrać taki kierunek tej spółki aby było to z korzyścią dla załogi ,spółki i Burmistrza. Składa wniosek o zamknięcie dyskusji. Po wypowiedzi Pana Zbigniewa Matrasa Pan Krzysztof Ojczyk stwierdził, że wypowiedź ta była kompleksowa i merytoryczna. Uważa, że wypowiedź taka powinna być na samym początku dyskusji nad spółką. Następnie ustosunkował się do przetargów na przewóz osób. Poinformował, że przeprowadził rozmowy z prywatnymi przewoźnikami, którzy oświadczyli, że przetargi w gminie są robione pod MPK tak, żeby MPK wzięło tą obsługę. Następnie ustosunkował się do prywatyzacji spółki . Następnie głos zabrał przedstawiciel związków zawodowych , który poinformował że jako pracownicy nie widzą możliwości wprowadzenia dalszych zmian i ograniczeń w spółce a związanych z poprawą sytuacji finansowej. Zaprosił radnych aby na miejscu zapoznali się z sytuacją panującą w spółce. Pan Prezes Spółki MPK Krzysztof Gawor ustosunkował się do wypowiedzi Pana radnego Krzysztofa Ojczyka. W tym momencie Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła ogłosił 30 minutową przerwę w obradach sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Obrady zostały wznowione po przerwie. Ad 9 Podjęcie uchwał w sprawach : - Przyjęcia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Brzesko Pani Ewa Kalinowska przedstawiciel Firmy LEMTECH Kraków poinformowała , że dokument dotyczący Planu Gospodarki Odpadami opracowany został o aktualnie obowiązujące akty prawne z zakresu gospodarki odpadami z uwzględnieniem zapisów Krajowego Planu Gospodarki Odpadami. Szczegółowa informacja stanowi załącznik do protokołu. Następnie Pan Artur Kozłowski dokonał analizy efektywności finansowej wg pięciu rozpatrywanych scenariuszach realizacji tego przedsięwzięcia - S0, S1, S2, S3 i S4. Informacja stanowi załącznik do protokołu. Radny Krzysztof Ojczyk zwrócił się z pytaniem - z czego wynika taki zapis, że Pan Burmistrz jest zobowiązany składać Radzie Miejskiej co 2 lata sprawozdanie z realizacji Planu Gospodarki Odpadami ? Pani Ewa Kalinowska udzieliła wyjaśnień informując, że taki zapis wynika z prawa, ustawy. Radny Krzysztof Dudziński zwrócił się z pytaniem czy była wykonywana symulacja ekonomiczna jeśli chodzi o korzyści dla mieszkańców. Pan Artur Kozłowski udzielił odpowiedzi informując Pana radnego Dudzińskiego, że z analizy finansowej widać , że najkorzystniejszy scenariusz realizacji to S3. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie Przyjęcia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Brzesko, który został przyjęty przy 16 głosach za, przeciw 0, 3 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwala Nr XXVIII/179/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 16 lutego 2005 roku w sprawie Przyjęcia Planu Gospodarki Odpadami dla Gminy Brzesko. / uchwala stanowi załącznik do protokołu/ - Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2005. Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus omówiła zmiany do budżetu wg załącznika do protokołu. Radny Zdzisław Grodny w nawiązaniu do przedstawionych zmian budżetowych zwrócił się z pytaniem czy oprócz tych zadań dotyczących osuwisk na drogach w Okocimiu można jeszcze zgłaszać osuwiska zachodzące na polach np. droga Jadowniki - Porąbka. Są jeszcze osuwiska na polach, podatek się płaci , a rola nie nadaje się do użytku. Pani Wanda Prus wyjaśniła Panu radnemu Grodnemu, że te programy zaczynają funkcjonować . Myśli, że będzie na przyszłość możliwość składania wniosków i z innych miejscowości. Radna Apolonia Warzecha uważa, że oprócz takich osuwisk jak w Okocimiu czy Porębie Spytkowskiej są duże osuwiska na Bocheńcu i z tego co wie to mieszkańcy Jadownik zgłaszali wnioski odnośnie osuwisk. Do takich dróg w Jadownikach zaliczyć można drogę łączącą ul. Św. Anny z ul. Grodzką , droga dojazdowa do pól od ul. Podgórskiej w stronę Jastwi oraz grunt przy ul. Podgórskiej / budynek mieszkalny osunął się w dół/. Były również składane wnioski o zmianę kwalifikacji klasy gruntu , z którego praktycznie nie da się korzystać. Radna Jadwiga Kramer w nawiązaniu do zmian w budżecie gminy - załącznika Nr 3 , zadanie dotyczące realizacji inwestycji budowy sali gimnastycznej w Jasieniu i Okocimiu, w miarę podobne zadania , przy czym jedno zadanie określone jest w kubaturze a drugie w metrach kwadratowych. Wnosi aby podobne zadania na przyszłość wyrażać w podobnych jednostkach. Pani Skarbnik Wanda Prus ustosunkowała się do wypowiedzi radnych informując, że przy formowaniu zadań wieloletnich sala gimnastyczna w Okocimiu weszła w ostatniej wazie i tam nie ma pełnej dokumentacji. Natomiast w Jasieniu mamy realizację inwestycji i stąd takie niedomówienia. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2005 , który został przyjęty przy 19 głosach za, przeciw 1, 0 wstrzymujących się od głosu jak niżej : Uchwala Nr XXVIII80/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 16 lutego 2005 roku w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Brzesko na rok 2005 / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Projekt uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatków oraz innych składników wynagradzania dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Brzesko. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatków oraz innych składników wynagradzania dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Brzesko, który został przyjęty przy 18 głosach za, przeciw 0, 2 wstrzymujących się od głosu jak niżej: Uchwala Nr XXVIII/ 181/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 16 lutego 2005 roku w sprawie regulaminu przyznawania dodatków oraz innych składników wynagradzania dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Brzesko / uchwała stanowi załącznik do protokołu/ - Projekt uchwały w sprawie udziału Gminy Brzesko w Projekcie Rozbudowy systemów elektronicznej administracji w Małopolsce i zapewnienia udziału finansowego w jego realizacji w latach 2005 - 2006. Następnie Pan Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały w sprawie udziału Gminy Brzesko w Projekcie Rozbudowy systemów elektronicznej administracji w Małopolsce i zapewnienia udziału finansowego w jego realizacji w latach 2005 - 2006, który został przyjęty jednogłośnie jak niżej : Uchwała Nr XXVIII/182/2005 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 16 lutego 2005 roku w sprawie udziału Gminy Brzesko w Projekcie Rozbudowy systemów elektronicznej administracji w Małopolsce i zapewnienia udziału finansowego w jego realizacji w latach 2005 - 2006. Ad 10 Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. Radny Edward Knaga złożył pisemne następujące interpelacje : 1. Dotyczy przyjęcia przez Radę Miejską uchwały o wprowadzeniu w planie wieloletnim zadania pod nazwą „Międzyosiedlowy Park rekreacji i Wypoczynku” wg przedłożonego przez Zarząd Osiedla Kopaliny – Jagiełły projektu – koncepcji powyższego zadania. Wnioskujący Zarząd Osiedla Kopaliny – Jagiełły na poparcie składanej interpelacji, argumentując cel przedsięwzięcia wnosimy o : 1/ realizację sprzed 15 lat postulatu mieszkańców Osiedla Władysława Jagiełły o lokalizację i wykonawstwo parku wypoczynkowego, tym bardziej, że w chwili obecnej służył on będzie społeczeństwu miasta, a w szczególności dwóm społecznościom osiedlowym, w którego bezpośrednim obrębie zamieszkuje ponad 1700 rodzin. 2/ przyczyni się do ekologicznego oddziaływania na środowisko, 3/ umożliwi poszerzenia bazy rekreacyjno – sportowej dostępnej szerokiej rzeszy młodzieży szkolnej i pozaszkolnej, 4/ park winien być wkładem społeczności miasta a zarazem pomnikiem upamiętniającym 600 – letnią rocznicę bitwy pod Grunwaldem. Otwarcie jego powinno nastąpić w dniu 15 lipca 2010 roku ( okres 5 lat stanowiłby czas realizacji przedsięwzięcia) 5/ Zarząd Osiedla Kopaliny – Jagiełły wspólnie z Zarządem Osiedla Ogrodowa powoła stowarzyszenie mające na celu realizację przyjętej uchwały (najlepiej działałoby ono pod patronatem Rady Miejskiej) Wnioskodawca liczy, że intencyjną uchwałę w/w temacie podejmie Wysoka Rada w pierwszym półroczu 2005 roku. 2.Zwraca się z uprzejmą prośbą o wszczęcie przez administracje gminną postępowań zmierzających do uregulowania statusu prawnego gruntów będących w posiadaniu Zakładu Energetycznego stanowiących ciąg ul. Elektrycznej umożliwiający w przyszłości budowę wymienionej ulicy na odcinku od ul. Kossaka do ul. Leśnej. 3. Wytyczenie ciągu ulicy Letniej wraz z jej dojazdem od ul. Wiosennej celem umożliwienia dojazdu do działek , który ułatwiłby dowóz materiałów budowlanych oraz dojazdu specjalistycznego sprzętu budowlanego. Radna Janina Drużkowska - Cader poinformowała, że w związku z przyjętą strategią polityki prorodzinnej w Gminie Brzesko zachodzi potrzeba podjęcia uchwały w sprawie jednorazowej pomocy finansowej w związku z urodzeniem lub przysposobieniem dziecka. Poprawa sytuacji demograficznej wymaga działań długofalowych, stąd niezbędne jest zainicjowanie działań w sprawie poprawy dzietności w gminie Brzesko. Ważne byłoby także uchwalenie Karty Rodziny Wielodzietnej, której projekt został złożony przez Komisję Rodziny ubiegłej kadencji i czeka na uchwalenie. Dlatego prosi Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej i Państwa radnych o należną przychylność dla poprawy sytuacji demograficznej w Gminie Brzesko. Wnosząc o ustanowienie takiego wsparcia finansowego korzystała z takich publikacji jak Raport o sytuacji rodzin w Małopolsce, Raport o sytuacji rodzin w Województwie Tarnowskim , Raport o sytuacji rodzin w Gminie Brzesko. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej Lech Pikuła poinformował Panią radną Cader, że aby ten wniosek w sprawie podjęcia uchwały odnośnie wsparcia finansowego był formalny zwraca się prośbą aby go Pani radna uzupełniła o podpis przedstawicieli Klubu radnych lub grupy 5 radnych. Radny Krzysztof Ojczyk złożył pisemną następującą interpelację : Z obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 24 maja 2004 roku w sprawie ogłoszenia kwot i relacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o finansach publicznych ( M.P. z 2004 r. Nr 23, poz.403) wynika, że wartość relacji łącznej kwoty państwowego długu publicznego powiększonej o kwotę przewidywanych wpłat z tytułu poręczeń i gwarancji, udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych , do produktu krajowego brutto przekroczyła poziom 50 % i wyniosła 51,6 %. Relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżety państwa , zgodnie z ustawą budżetową na rok 2004 wynosi 29,3 % i zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o finansach publicznych relacja ta stanowi górne ograniczenie relacji deficytu każdej jednostki samorządu terytorialnego do jej dochodów, jaka może zostać uchwalona w budżecie jednostki samorządu terytorialnego w roku 2005. W związku z wprowadzonym ograniczeniem planowanego deficytu w jednostkach samorządu terytorialnego na rok 2005 prosimy o odpowiedź w poniższej sprawie : 1.Czy dopuszczalne będzie uchwalenie większego ( niż planowany w 2005 roku) deficytu budżetowego w relacji do prognozy długu Gminy Brzesko w szczególności w latach 2005 – 2008 – art. 114 cytowanej ustawy ? 2.Czy ustawowe ograniczenia nie spowodują w praktyce zablokowania prowadzonych w Gminie inwestycji ? Przypomina, że na ten rok wskaźnik ten zaplanowany jest na poziomie 36, 58 %. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska w nawiązaniu do wystąpienia Pani radnej Cader wnosi : 1) aby ustalić wsparcie finansowe dla rodzin polskich, wielodzietnych, rodzin młodym. Pomóc w pracy, pomóc w mieszkaniu. 2)prosi by na drogach naszej gminy było lepiej . Chodzi o drogę łącząca Szczepanów z Wokowicami / aby była częściej posypywana/, 3)prosi by na naszych słupach czy to w mieście czy to na wsiach nie było takich ulotek – pożyczka w ciągu 14 godzin bez żyrantów. Jest miesięcznik BIM, są gazety to niech się tam reklamują, 4)podziękowała wszystkim , którzy przyczynili się do przeprowadzonego remontu i wystroju sali obrad. Nadmieniła, że wyremontowana sala obrad jest na XXI wiek. Będą tu zapadać bardzo ważne decyzje. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał udzielił odpowiedzi radnym. Udzielając odpowiedzi pani radnej Janinie Drużkowskiej – Cader apeluje o to, aby w tych dyskusjach na komisjach więcej było konkretnych wniosków, które faktycznie coś wniosą do przedstawionego tematu. Ma duże wątpliwości co w tym temacie ma Gmina czy Rada Miejska zrobić oprócz tego, że powinniśmy dbać o zdrowie psychiczne i fizyczne młodzieży , w wartościach je w rodzinie wychowywać i to jest podstawa, na której trzeba się koncentrować. Odpowiadając Panu radnemu Knadze w sprawie ul. Leśnej , Wiosennej i Letniej informuje, że Urząd Miejski podjął działania zmierzające do skomunalizowana drogi wewnętrznej Zakładu Energetycznego – uzgodnienia w toku. Ulica Wiosenna będzie wykonana w ramach III etapu „Rozwój gospodarczy Gminy Brzesko” łącznie z kanalizacją. Ulica Letnia również będzie wykonana w ramach III etapu „Rozwój Gospodarczy Gminy Brzesko” , ale jej włączenie do planowanego przedłużenia ul. Kossaka wymaga wykupu działki od P. Garczyńskich. Obecnie trwają negocjacje związane z wykupem. Jeśli chodzi o postulat związany z zagospodarowanie placu na Osiedlu Kopaliny – Jagiełły – pomysł godny uwagi. Problem największy związany jest z wykupem działki, który będzie niemało kosztował i będzie trwał w czasie . Sądzi, że prawdopodobnie wejdzie nowa ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym, gdzie będziemy debatować nad nowymi planami i wówczas będziemy mieć na uwadze aby te tereny odpowiednio przekwalifikować. Odpowiadając Panu radnemu Ojczykowi informuje, że wydane decyzje głównie dotyczyły najmu lokali i budynków , zbycia i zamiany działek, kwestia dzierżawy i użyczenia. I to jest przedewszyskim najem lokali w budynkach Rynek 23, zbycie mieszkania przy ul. Piłsudskiego , zbycie działek w Mokrzyskach i Buczu . Większość z nich to jest zbycie lokali mieszkalnych z bonifikatą i decyzje o najmie lokali użytkowych, które są we władaniu MZGM. Pan Zastępca Burmistrza Krzysztof Bigaj odpowiadając Pani radnej Cader odnośnie wsparcia finansowego dla rodzin tzw. becikowego zwraca uwagę, że taki projekt uchwały podjęty już przez samorządy w innych miastach jest niezgodny z prawem. Prosi aby pani radna dokładnie zapoznała się i przekonsultowała zapisy zawarte w ustawie i rozporządzeniu Ministra Finansów. Pan Burmistrz Jan Musiał udzielając odpowiedzi panu rademu Ojczykowi poinformował, że nie ma tutaj żadnej sensacji. Od początku wiemy i dostaliśmy pisma ostrzegające wszystkie gminy o tym , co się stało w Polsce jeśli chodzi o przekroczenie długu publicznego . Pismo takie gmina otrzymała jeszcze przed konstruowaniem budżetu na rok 2005. Gmina nie przekracza tych wskaźników. Pani Skarbnik Gminy Wanda Prus odpowiadając na pytanie Pana radnego Krzysztofa Ojczyka „czy dopuszczalne będzie uchwalenie większego ( niż planowany w roku 2005) deficytu budżetowego w relacji do prognozy długu gminy Brzesko w szczególności w latach 2005 – 2008 art. 114 ustawy o finansach publicznych wyjaśniam : Wielkość deficytu budżetowego w myśl ustawy o samorządzie gminnym ( Rozdział 6 Gminna gospodarka finansowa) określa Burmistrz. Bez Jego zgody nie może być on zwiększony. W projekcie budżetu gminy na rok 2005 deficyt został określony na poziomie 13.036.272 zł. W związku z faktem , iż relacja deficytu budżetu państwa do dochodów budżetu państwa, zgodnie z ustawą budżetową na rok 2004 wynosi 29,3 % i zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o finansach publicznych relacja ta stanowi górne ograniczenia relacji deficytu każdej jednostki samorządu terytorialnego do jej dochodów to jest oczywistym, iż granicy tej nie można przekroczyć przy uchwalaniu budżetu na rok 2005. W projekcie budżetu gminy Brzesko ustalono dochody na poziomie 51.773.698 zł, natomiast wydatki w wysokości 64.809.970 zł, a zatem deficyt budżetowy wynosił 13.036.272 zł, co stanowi 25,15 % prognozowanych dochodów. Skoro zatem ograniczenie wynosi 29,3 % to wniosek jest prosty, iż deficyt może być przyjęty w wysokości 15.169.694 zł. Budżet gminy na rok 2005 został uchwalony 31 grudnia 2004 roku. Dochody wzrosły do kwoty 70.784.086 zł, natomiast uchwalone wydatki stanowią sumę 83.637.220 zł. Deficyt budżetowy obniżył się do poziomu 12.853.134 zł tj. 18,15 % dochodów. Granica stanowi 29,3 %, co kwotowo odpowiada sumie 20.739.737 zł. Zauważyć jednak należy, że wzrost uchwalonych dochodów w stosunku do pierwotnego planu wynika z wprowadzenia do budżetu środków PHARE jako dotacji na realizację inwestycji pn. Rozwój Gospodarczy Gminy. W roku poprzednim środki te były na odrębnym rachunku bankowym i nie były wprowadzone do planu po stronie dochodów i wydatków. Na ich wprowadzenie do planu roku 2005 wyraziła zgodę Regionalna Izba Obrachunkowa. Stąd też obniżył się wskaźnik deficytu , jak również wskaźnik prognozy długu. Załączona do budżetu prognoza długu ( załącznik Nr 15) pokazuje narastająco wskaźnik procentowego zadłużenia gminy wynikający z art. 114 na lata od 2004 – 2012 i wynosi kolejno w roku 2005 – 37,16 %, w roku 2006 – 48,53 %, w roku 2007 – 40,88 %, w roku 2008 – 31,36 %. Interpretacja przepisu art. 114 ust. 1 ustawy o finansach publicznych mówi, że łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego na koniec roku budżetowego nie może przekroczyć 60 % dochodów jednostki w tym roku budżetowym. Dla budżetu naszej gminy bezpiecznym wskaźnikiem całkowitego zadłużenia gminy wynikającego z zapisu art. 114 ustawy o finansach publicznych będzie poziom 50 – 52 %. Powyżej tego wskaźnika nie należy zadłużać gminy. Jak z powyższego wyjaśnienia wynika, przy obecnym poziomie zadłużenia nie ma zagrożenia realizacji dotychczas planowanych w gminie inwestycji. Jednakże na lata następne należy bardzo ostrożnie planować nowe inwestycje , zwłaszcza o wysokich kosztach realizacji. Radny Krzysztof Ojczyk poinformował, że pytanie zadane jest precyzyjnie i prosi aby udzielić mu pisemnej odpowiedzi. Radny Tadeusz Pasierb w nawiązaniu do wystąpienia Pani radnej Cader czy Kukurowskiej poinformował , że nie widzi pomocy dla rodziny wielodzietnej. Mało, że nie widzi pomocy ze strony tych środowisk, które takie uchwały chcą zgłaszać to jeszcze ma przykrości z jej strony, bo atakują bezpardonowo tak moją żonę jaki i moje dzieci. Jeśli się takie uchwały podnosi to rzeczywiści pomagajmy tym rodzinom , a jak nie pomagamy to przynajmniej brońmy te rodziny . Pan Prezes BZK Janusz Filip udzielił odpowiedzi Panu radnemu Turlejowi , a dotyczy zmiany harmonogramu i usprawnienia wywozu odpadów komunalnych oraz sposobu wieloletniej dzierżawy pojemników na odpady komunalne. Ad 11 Zapytania Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Gminy i odpowiedzi na te zapytania W związku z nieobecnością Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Gminy zapytań brak. Ad 12 Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. Pan Józef Gładki Sołtys wsi Wokowice poruszył problem dotyczący wysokości partycypacji przez mieszkańców Wokowic w kosztach budowy kanalizacji. W tej sprawie Rada Sołecka wsi Wokowice zwróciła się z pismem . Pan Burmistrz udzielając odpowiedzi poinformował, że nie jest to możliwe ze względów natury prawnej. Prosi aby zgodnie z sugestią Pana Burmistrza wypracowano opinie prawną co do dalszych ustaleń w kosztach tej partycypacji. Pan Stanisław Turlej Sołtys wsi Sterkowiec poinformował, że we wsi Sterkowiec jest urządzony plac zabaw i w związku z tym otrzymał pismo z Urzędu Miejskiego w Brzesku, z którego wynika, że można ten plac przejąć protokołem ale trzeba wskazać osobę, która weźmie odpowiedzialność za stan majątkowy na tym placu . Dlatego pyta Pana radnego Knagę czy już wskazał osobę odpowiedzialną, która będzie za stan majątkowy tego placu odpowiadać. Prosi aby sprawę potraktować poważnie. Pyta jak ma interpretować to pismo. Wnosi aby uściślić statuty Rad Sołeckich w treści związanej z podejmowaniem uchwał przez Rady Sołeckie. Pan Sekretarz Gminy Bogusław Babicz w odpowiedzi panu radnemu – sołtysowi wsi Sterkowiec informuje, że statuty sołectw wyraźnie precyzują jaka jest procedura podejmowania decyzji przez organy sołectwa. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym. Sołtys jest organem wykonawczym. Natomiast Rada Sołecka jest organem pomocniczym sołtysa. Ale ona jako ciało kolegialne też może podejmować uchwały. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał udzielił odpowiedzi Panu sołtysowi wsi Wokowice i wsi Sterkowiec informując, że sołtys może sprawować nadzór merytoryczny nad takim placem zabaw. Chodzi o tzw. gospodarskie oko, które by czuwało nad tym co tam się dzieje . I tak należy rozumieć to pismo. Jeżeli sołtys czy Rada Sołecka uchyli się od jakiejkolwiek odpowiedzialności za to ,co tam się będzie działo proszę odpowiedzieć na to pismo, wówczas będziemy rozważać inne możliwości. Ad 13 Wolne wnioski i zapytania Radny Zdzisław Grodny poinformował, że Komisja Gospodarki Komunalnej w styczniu zawnioskowała do Pana Burmistrza o realizację projektu adaptacji wiaty na ul. Cegielnianej w Brzesku. Gorąca prośba aby w ramach zaplanowanych środków w budżecie gminy rozpocząć zabezpieczenie potrzeb socjalnych. Radny Marian Czarnik odnośnie złego , niewłaściwego utrzymania dróg powiatowych w okresie zimowym / źle odśnieżone, nie posypane, nie odsypane przystanki, samochody leżą w rowach/. Wnosi o wystosowanie wniosku do Starostwa Powiatowego aby odpowiednio zadbali o te drogi, chociażby w minimalnym stopniu. Radny Jan Kusiak wnioskuje aby drodze ul. Armii Ludowej w Brzesku nadać imię Księdza Kopacza. Proponuje aby imprezie Memoriał Stanisława Migdała nadać formę imprezy zamkniętej – gminnej. Radna Apolonia Warzecha popiera wniosek Pana radnego Czarnika odnośnie utrzymania zimowego dróg powiatowych. Podobna sytuacja jest w Jadownikach ul. Staropolska, Witosa i Podgórska. Radna Janina Drużkowska – Cader poinformowała, że jest nowy Naczelnik Poczty, wielokrotnie podnosiła problem związany z dużymi kolejkami na naszej poczcie. Wprawdzie jest sporo okienek ale przy tych okienkach brak jest obsługi. Jest to związane z tym, że jest mało pracowników. Dlatego sugeruje aby Pan Burmistrz skierował pismo – wnioskujące – popierające to może te kolejki by się rozładowały. Dlatego prosi pana Burmistrza o taki list popierający. Radny Jan Kusiak zauważył, że faktycznie załatwienie jakieś sprawy w godzinach dopołudniowych czy wczesno popołudniowych jest bardzo uciążliwe na Poczcie . Informuje jednak, że jest otwarta unikasa na ul. Starowiejskiej w Rozdzielni Gazu i tam można wszelkie usługi wykonać. Pan Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że wszelkie wpłaty można również dokonać w Banku Spółdzielczym. Radny Krzysztof Ojczyk chodzi o ul. Księdza Franciszka Kazka w Okocimiu. Informuje, że w tym rejonie została położona sieć kanalizacyjna i z tych kanałów , które zostały świeżo wybudowane wydobywa się para i smród, a na śniegu widać tzw. smołę. Zauważył, że ktoś przyłączył się nielegalnie do wybudowanej kanalizacji. Sprawę zgłaszał u Pani Tomaszek. Trzeba coś z tym problemem zrobić. Taki stan nie może dłużej trwać. Pan Burmistrz Jan Musiał ustosunkował się do wypowiedzi radnych. Zostanie wystosowane pismo tak do Naczelnika Poczty jak i Starostwa Powiatowego w Brzesku. Radna Janina Drużkowska – Cader w nawiązaniu do remontu sali obrad zauważyła brak na krzyżu wizerunku Chrystusa. Sala po takim remoncie powinna być poświęcona. Nadmieniła , że na przedniej sesji Rady Miejskiej Pan radny Pasierb skierował nieprawdziwe oszczerstwo pod adresem LPR. Na dzisiejszej sesji sytuacja się ponowiła . Nie rozumie wystąpienia Pana radnego. Informuje Pana radnego, że żadnego pisma nie formułowała i nie podpisywała. Radny Tadeusz Pasierb wyjaśnił Pani radnej Cader, że Pan Przewodniczący Osiedla Edward Knaga poprosił go na posiedzenie Zarządu Osiedla i na tym to posiedzeniu udostępniono mu pisma – protest LPR gdzie było jego nazwisko i rodziny wymienione. Pan Burmistrz Brzeska Jan Musiał ustosunkował się do wypowiedzi radnych odnośnie wyremontowanej sali obrad informując między innymi Panią radną Cader, że na kościołach też nie ma wizerunku Chrystusa. Radna Anna Kądziołka – Kukurowska zwraca się z prośbą , aby pomieszczenie sali obrad na najbliższej sesji zostało poświęcone. Jeśli chodzi o wiszący krzyż są to dwie belki i nic nie byłoby ponad stan aby na tym krzyżu był wizerunek Jezusa . W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Rady Miejskiej w Brzesku Pan Przewodniczący Rady zamknął obrady XXVIII sesji Rady Miejskiej w Brzesku. Protokołowała Przewodniczący Bogumiła Łanocha Rady Miejskiej w Brzesku mgr inż. Lech Pikuła