Protokół nr XVI/2004 Z obrad Sesji Rady Miejskiej w Brzesku, odbytej w dniu 28 stycznia 2004 roku w sali obrad Urzędu Miejskiego w Brzesku , ul.Głowackiego 51 Obradom sesji przewodniczył radny Lech Pikuła przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku .W obradach sesji uczestniczyło 21 radnych . Radna/radny 1.Brzeska-Lebiecka Agata 2.Czarnik Marian 3.Drużkowska-Cader Janina 4.Dudziński Krzysztof 5.Grodny Zdzisław 6.Kądziołka-Kukurowska Anna 7.Knaga Edward 8.Klimek Leszek 9.Kramer Jadwiga 10.Kubas Józef 11.Kucia Maria 12.Kusiak Jan 13.Mastalerz Zbigniew 14.Milewski Stanisław 15.Ojczyk Krzysztof udział w sesji od godz. 9.35 16.Pasierb Tadeusz 17.Pikuła Lech 18.Sproski Kazimierz 19.Stachowicz Barbara 20.Turlej Stanisław 21.Warzecha Apolonia Ponadto udział w sesji wzięli: 1.Burmistrz Brzeska Jan Musiał 2.Skarbnik Gminy Wanda Prus 3.Sekretarz Gminy Bogusław Babicz 4.Radca prawny UM Edward Pietrus 5.Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski 6.Osoby zaproszone na posiedzenie sesji wg. załączonych list obecności. Ad.1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku Lech Pikuła otworzył obrady XVI sesji Rady Miejskiej w Brzesku , powitał wszystkich zebranych na sali obrad radnych , gości zaproszonych i stwierdził że na stan 21 radnych w obradach sesji uczestniczy 21 radnych a więc pełny skład Rady . Ad.2. Projekt porządku obrad wraz z materiałami został radnym doręczony , Przewodniczący przedstawił proponowany projekt porządku obrad sesji i zapytał czy do przesłanego porządku obrad są uwagi. Uwag brak. Przewodniczący Rady Miejskiej przedstawił projekt porządku posiedzenia został przyjęty 19 za, 1 wstrzymujący . 1.Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad. 2.Uchwalenie porządku obrad i przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji. 3.Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. 4.Sprawozdanie Burmistrza z jego działalności jako organu wykonawczego gminy za IV kwartał roku 2003 5.Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. 6.Podjęcie uchwał w sprawach : 1/ budżetu gminy Brzesko na rok 2004 2/ ustalenia dotacji przedmiotowej do zakładu budżetowego oraz określenia zasad udzielania i rozliczenia tej dotacji 3/ zmiany uchwały Rady Miejskiej w Brzesku Nr II/17/2002 z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie określenia inkasentów i stawek prowizyjnego ich wynagradzania za inkaso należności łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości oraz podatku od posiadania psów, 4/ zmiany uchwały Nr XXIX/320/2001 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 24 października 2001 r. w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży, 5/ zmian w Statucie Gminy Brzesko, 6/ nadania statutów sołectwom Gminy Brzesko, 7/ nadania statutów osiedlom Gminy Brzesko 8/ nadania nazw ulic w Brzesku 9/ zmiany uchwały Nr I/4/2002 rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 r. w sprawie ustalenia składu osobowego stałych Komisji Rady Miejskiej w Brzesku, 10/ zmiany uchwały Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku, 11/ zmiany uchwały Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku 7. Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. 8.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania. 9.Wolne wnioski i zapytania. 10.Zamknięcie obrad sesji. Protokół z poprzedniej sesji Rady Miejskiej odbytej w dniu 29 grudnia 2003 roku został przyjęty 17 za,1 wstrzymujący Ad.3. Sprawozdanie Burmistrza z realizacji uchwał Rady Miejskiej za okres od ostatniej sesji. Sprawozdanie wg. załącznika do protokołu złożył Burmistrz Jan Musiał. Ad.4. Sprawozdanie Burmistrza z jego działalności jako organu wykonawczego gminy za IV kwartał 2003 roku. Sprawozdanie wg. załącznika do protokołu złożył Burmistrz Jan Musiał. Ad.5. Sprawozdania z posiedzeń komisji za okres od ostatniej sesji. Sprawozdania złożyli: 1.Przewodnicząca Anna Kądziołka- Kukurowska Komisja ds. Zdrowia Pomocy Społecznej i Rodziny 2.Przewodnicząca Agata Brzeska- Lebiecka Komisja Rewizyjna 3.Przewodnicząca Apolonia Warzecha Komisja Prawa Porządku Publicznego i Promocji 4.Zastępca Przewodniczącego Barbara Stachowicz Komisja Oświaty Kultury i Sportu 5.Przewodniczący Jan Kusiak Komisja Gospodarki Finansowej 6.Przewodniczący Zdzisław Grodny Komisja Gospodarki Komunalnej Radny Krzysztof Dudziński poinformował że na posiedzeniu komisji Prawa Porządku Publicznego zaproponował aby zapis & 45 Statutu Gminy a dot. zabierania głosu na sesjach przez sołtysów i Przewodniczących ZO brzmiał: “Przewodniczący Zarządów Osiedli i sołtysi mają prawo składania zapytań i wniosków w trakcie sesji w sprawach dotyczących osiedla.” Ponadto przewodniczące Komisji Oświaty oraz Prawa nie wspomniały w swoich sprawozdaniach o tym że na tych dwóch posiedzeniach była omawiana przez radnego sprawa budowy kładki przez Uszwicę. Przewodnicząca Apolonia Warzecha wyjaśniła ,że sprawozdania z posiedzeń komisji składa się głównie z podjętych wniosków i opinii na posiedzeniu. W sprawach poruszanych przez radnego Dudzińskiego owszem odbyła się dyskusja na komisji ale nie podjęto żadnego wniosku w tym temacie. Radna Janina Drużkowska -Cader zwróciła się do Przewodniczących tych komisji, które opiniowały temat zwiększenia liczby punktów alkoholowych o przedstawienie argumentacji ,która ich zdaniem potwierdza konieczność wzrostu liczby tych punktów do tak wysokiego procentu, gdyż komisje pozytywnie zaopiniowały 60 % wzrost liczby punktów alkoholowych wysokoprocentowych. Projekt tej uchwały nie trafił pod obrady komisji ds. Zdrowia . Przewodniczący Lech Pikuła stwierdził że odpowiedź na zapytanie radnej w sprawie jw. zostanie udzielona w czasie dyskusji nad przedmiotowym projektem uchwały. Ad.6. Podjęcie Uchwał w sprawach : 1.budżetu gminy Brzesko na rok 2004 Burmistrz Jan Musiał przedstawił radnym sprawozdanie z dochodów i wydatków gminy zaplanowanych w projekcie budżetu na rok 2004 . Wystąpienie czytane stanowi załącznik do protokołu. W dyskusji nad projektem budżetu głos zabrali: Radny Krzysztof Dudziński ustosunkował się do dochodów i wydatków zaplanowanych w projekcie budżetu gminy na rok 2004. Budzet to najważniejsza uchwała, dlatego należy podejść do tego zagadnienia bardzo rozważnie i odpowiedzialnie .Wszyscy doskonale wiemy ,ze gdyby dochody do budżetu były nieograniczone to i tak nie wystarczyłoby na zaspokojenie wszystkich wydatków “chcę zwrócić uwagę że planowane dochody na rok 2004 są mniejsze o 3.379.738 zł co stanowi 7,1 % , w stosunku do przewidywanego wykonania dochodów w roku 2003. Przyczyny tego stanu były omawiane na komisjach dlatego pozostawiam to bez komentarza. Zwracam także uwagę Wysokiej Rady na zakładane stosunkowo wysokie zadłużenie gminy zbliżające się do niebezpiecznej granicy 60 %. Zadłużenie w wysokości 18.480.226 zł co stanowi 42 % planowanych dochodów jest sygnałem niepokojącym i wymaga głębokiego zastanowienia nad finansami gminy. Zgodnie z ustawą chciałem wskazać źródła finansowania przedstawionego zadania wskazał zaproponował : przeniesienie środków z zadania “budowa drogi Pod błonie –Boczna w Buczu “ jako zadanie mniej pilne i o mniejszym wydźwięku społecznym. Ewentualnie wprowadzenie tego zadania do przyszłorocznego budżetu. Przeznaczenie części środków z zadania budżetowego “BIM”. Zasadność wykaże w dalszej części swojego wystąpienia. Na wykonanie dokumentacji proponuje przeznaczyć środki z rozdziału “Dokumentacja okresów przyszłych”/180,000/ Środki z wszystkich innych źródeł których w tej chwili nie potrafi radny określić , a być może pojawia się w trakcie roku budżetowego Są zaplanowane środki na etat dla audytora, ta osoba może być zatrudniona nawet za pół roku, proponuje aby pozostałą kwotę również przeznaczyć na ten cel. Radny chce zaznaczyć, że w pierwotnej wersji projektu budżetu nie było żadnych środków przeznaczonych na magistralę wodociągową Bochnia –Brzesko . Bez specjalnych kłopotów, skoro pojawiła się szansa realizacji inwestycji ,została przeznaczona kwota 100.000 zł. Bardzo się cieszy że coś zaczyna się dziać w sprawach które na poprzednich sesjach radny podnosił ,niejako wywołując temat. Dokończenie tego zadania ma kapitalne znaczenie dla bezpieczeństwa naszego miasta. Radny ma wrażenie że wyczerpująco przedstawił znaczenie budowy kładki nad Uszwicą , a zarazem nadzieję na pozytywny stosunek rady do tej propozycji. Jak wcześniej radny wspomniał jednym ze sposobów jest rozeznanie wszystkich wydatków budżetu. W związku z tym zajął się zadaniem budżetowym BIM i wynika z tego że na kolportaż , wysyłkę oraz rozliczanie założono 880 godzin na 11 wydań gazety. Daje to 80 godzin na jeden numer. Inaczej mówiąc zajmuje to pracownikowi 10 dni. Rozwiezienie do kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu punktów egzemplarzy gazety wraz z faktura uważam za wielką przesadę. Kwota budżetu przeznaczona tylko na tę czynność wynosi 26.136 PLN w roku. Dla porównania chcę podać, że gromadzenie materiałów redagowanie tekstów zajmuje 780 godzin czyli 70,9 godzin na numer czyli 8,86 dnia co daje kwotę z budżetu 23.166 PLN. Redagowanie i gromadzenie materiałów kosztuje mniej niż kolportaż. Wymownie pokazałem tylko fakty z wcale nie najważniejszego zadania budżetowego . Nie chce tego komentować ani rozwijać , pozostawia to radzie. Celem jego jest wskazanie drogi jaką trzeba iść aby przyszłoroczny budżet dawał satysfakcję całemu społeczeństwu naszego miasta i gminy . Radny Krzysztof Ojczyk – przedstawił swoje stanowisko do przedłożonego projektu budżetu gminy Brzesko na rok 2004. Po raz drugi w tej kadencji, Rada Miejska staje przed zadaniem uchwalenia budżetu Gminy Brzesko. Jest to projekt autorstwa Burmistrza Miasta Brzeska, a nie Zarządu jak było dotychczas. Jest to budżet szczególny gdyż działa w oparciu o zapisy nowej ustawy o dochodach gmin, a jego kształt i jakość będą rzutowały bezpośrednio na życie naszych mieszkańców. Przy analizie przedłożonego budżetu wziąłem pod uwagę kilka czynników, na które trzeba zwrócić uwagę: 1.Należy mieć świadomość, iż w sytuacji w jakiej znalazły się generalnie samorządy w Polsce, wobec skomplikowanej sytuacji finansowej naszego państwa, stworzenie dobrego budżetu jest rzeczą bardzo trudną. Można powiedzieć: Tak się kraje, jak materii staje. Jednak ten stan rzeczy nie zwalnia wcale konstruktora budżetu od dążenia m. in. do jak największego ograniczenia deficytu, skutecznego pozyskiwania środków poza budżetowych, a także wydawania środków publicznych w sposób celowy i zrozumiały dla wszystkich; 2.Budżet to jest efekt sumowania możliwych przychodów i niezbędnych wydatków. Musi mieć jeszcze do tego nutę uczulenia społecznego, czyli potrzebę gradacji, które wydatki są na już, a które można odłożyć. 3.Należy pamiętać, że są dziedziny i zadania, na których nie wolno oszczędzać, a wręcz przeciwnie należy zwiększyć środki na ich realizację, a jeżeli to jest niemożliwe to przynajmniej finansować te zadania na dotychczasowym poziomie; 4.Przy ocenie budżetu trzeba pamiętać o właściwości wyborów i decyzjach optymalnych. Projekt budżetu na rok 2004 nie jest pewno budżetem na miarę potrzeb i ambicji obecnej Rady, być może jest budżetem na miarę realiów aktualnych możliwości. Spoglądając na plan przychodów Gminy widać, że Pan Burmistrz planuje pozyskać dodatkowe, choć nie zapisane jeszcze dochody ze źródeł poza budżetowych. Całkiem niemało, bo kilka mln. złotych. Osobiście jestem sceptyczny jeżeli idzie o realizację tych planów, choć wolałbym się mylić. Po analizie planu dochodów należy stwierdzić, iż zostały one założone na bezpiecznym poziomie. Wydaje się, że powinny one zostać w 100% zrealizowane, tak jak się planuje. Niemniej zalecałbym służbom finansowym mocny, kwartalny monitoring realizacji dochodów z uwagi na nowy system finansowania. Wyższy poziom dochodów byłby możliwy pod warunkiem skutecznego pozyskiwania środków z poza budżetu, co może się niestety nie udać z przyczyn wcześniej wspomnianych. Dobrą wiadomością pośrednio dla budżetu są wstępne pozytywne akceptacje wniosków o środki finansowe dla gminnych jednostek budżetowych. Po stronie wydatków mamy kwotę 48.874 tys.zł(porównywalna kwota do roku 2003), co daje nam planowany deficyt na poziomie 4.711 tys.zł. Zakładam również, że może być on jeszcze niższy z uwagi na brak dodatkowych środków do planowanych inwestycji. Równocześnie myślę, że zadłużenie miasta, ok. 40 % choć jest relatywnie wysokie, mieści się w granicach rozsądku. Także łączna kwota przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek oraz potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych poręczeń wraz z należnymi w danym roku odsetkami od tych kredytów i pożyczek, oraz należnych odsetek i dyskonta, a także przypadających w danym roku budżetowym wykupów papierów wartościowych nie przekroczy 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów i wynosi ok. 5%. Reasumując moje rozważania na temat budżetu Gminy Brzesko należy go ocenić przeciętnie. Z właściwego zarządzania, z postawy w sensie inwestycyjnym budżet Brzeska staje się powoli budżetem wyłącznie administrowania. Tak go na dziś dzień oceniam. Mając tą świadomość każdy z członków naszego Klubu podejmie własną decyzję w kwestii głosowania. Ja osobiście najprawdopodobniej będę głosował przeciw. Dlaczego? Jest to w zasadzie tylko jedno głosowanie więcej, niż bywa zwykle, które nic nie zmieni. Budżet ten, jak również każdy jeden projekt uchwały, od początku do końca tworzony jest przez przedstawicieli jednego klubu (klubu pana burmistrza), który w zasadzie nie uwzględnia i nie uwzględniał żadnych poprawek zgłoszonych przez pozostałych radnych. Nie miało znaczenia czy poprawki, jakie padają są zasadne czy też nie, ważne było, kto je zgłasza. Uważacie nas za bandę frustratów, czemu nie raz dawaliście wyraz, którzy nie mogą pogodzić się z tym, że nie mają nic do powiedzenia. Nic bardziej mylnego. Nawiązując do tego co wcześniej powiedziałem, trudno popierać budżet na kształt którego nie ma się większego wpływu, a w praktyce żadnego.. Życzę Burmistrzowi oraz jego klubowi, aby przy realizacji tego budżetu cechował go twórczy niepokój, aby dążył do złagodzenia braków na powyższe zadania i pozyskiwał jak najwięcej środków zewnętrznych na ich realizację. Radna Janina Drużkowska-Cader stwierdziła, że patrzy na sporządzony projekt budżetu gminy w sensie ogólnym, uwzględniając sytuację ogólną w kraju w tym również sytuację budżetu państwa i potrzeb wspólnoty mieszkaniowej gminy. Analizując sytuację naszego państwa zgodzić się należy z tym że ludziom w naszym kraju żyje się coraz gorzej. Samorząd gminy jest najbliżej mieszkańców i konstruując projekt budżetu winien zareagować na taką sytuację i zmniejszyć ciężary jakie płyną i będą płynąć na obywatela z góry przez politykę państwa. Próbowała odnaleźć w budżecie zmiany to , czy jest on budżetem elastycznym uwzględniającym sytuację w państwie. Nie znalazła w budżecie odpowiednich programów min. takich ,które by zabezpieczały środki finansowe na potrzeby które by generowały dochód i poprawę sytuacji mieszkańców. Ogromne są zapóźnienia w realizacji budowy kanalizacji w gminie np. rejon osiedla Leśna i zachodniej części miasta Brzeska. W budżecie roku 2004 również brak ujęcia tych inwestycji do realizacji , jest to bardzo przykre że ten budżet nie uwzględnia wieloletnich starań i oczekiwań mieszkańców. Analizując budżet radna zaniepokojona jest brakiem zapisów dot. realizacji zadań zawartych w Strategii Polityki Prorodzinnej .Budżet winien uwzględniać realizację konkretnych zadań tej strategii .Wydatki majątkowe budżetu realizowane ze środków własnych budżetu w stosunku do dochodów gminy sięgają niecałe 2 %. Ze sporządzonej analizy finansowej wynika że prawie wszystkie dochody gminy są przeznaczane na administrowanie bieżących działań. Radny Edward Knaga występuje w imieniu Komitetu kanalizacyjnego zachodniej części miasta Brzeska osiedla Jagiełły .W tej części miasta Brzeska zamieszkuje około 280 rodzin zainteresowanych budową kanalizacji , w budżecie jednak jest tylko zapis o wykonaniu dokumentacji technicznej tego zadania. Koszt kanalizacji dla całości tego terenu będzie wynosić ok. 2 ml euro. W tym przypadku nikogo nie stać na wydanie takich dużych pieniędzy , na 38 postulatów tej społeczności liczącej prawie 4 tysiące mieszkańców daliśmy jeden jedyny wniosek o wykonanie tej kanalizacji. Prosi aby w przypadku rezerwy dodatkowych środków finansowych lub pozyskania środków unijnych środki te przeznaczać na sporządzanie dokumentacji technicznej budowy kanalizacji i utylizacji odpadów komunalnych. Radny Stanisław Turlej stwierdził że w swoim wystąpieniu Pan Burmistrz zwrócił uwagę na niezwykle ważne rzeczy. Burmistrz dokonuje wyboru , ale rada i tak ten wybór przegłosuje, jest tutaj kwestia odpowiedzialności burmistrza i odpowiedzialności rady. Burmistrz wziął na siebie cały ciężar przygotował gotowy projekt budżetu , który tylko z jednym wnioskiem formalnym będzie rada głosować . Wg radnego winien być opis stanu faktycznego, plan oszczędnościowy. W Urzędzie pracuje wiele osób , należy postawić im wyraźne zadania i wygospodarować konkretne oszczędności bo od tego się nie ucieknie. W wypowiedziach niektórych radnych pojawia się pełna świadomość tego co należy robić i jak to robić. Już w obecnej chwili jest możliwość otwartego postawienia pewnych kwestii tj. np. czy dyskutujemy o zadaniach oświatowych i wprowadzenia tam zmian organizacyjnych lub urzędu i wszystkich agend związanych z urzędem. Wszyscy radni są odpowiedzialni za los gminy , jest to bardzo ważne . Były środki finansowe na zatrudnienie osób bezrobotnych są olbrzymie wydatki kredytowe np. związane z inwestycjami w sołectwie Bucze . Chce pochwalić pana przewodniczącego Milewskiego , gdyż milczenie jego jest bardzo sowicie wynagradzane z budżetu gminy przez pana Burmistrza .Czy przy okazji wydatkowania takich dużych środków finansowych nie można wykorzystać do tego celu np. robót interwencyjnych odpowiednio zorganizowanych bo sposób wykorzystania tych ludzi jest nieodpowiedni. Radny Stanisław Milewski zabrał głos w imieniu mieszkańców wsi. W całej gminie występują takie problemy jak brak odpowiedniej drogi, brak wody w studniach czy powodzie niszczące drogi, tak jest nie tylko w Buczu. Miasto jest wizytówką gminy i powiatu, ale na wsi zamieszkują tacy sami ludzie jak w mieście płacący podatki . Sporna droga w Buczu była wiele razy dyskutowana na komisjach , została zniszczona przez kilka powodzi , zapytał dlaczego mieszkańcy sołectwa Bucze nie mają skorzystać z możliwości jej naprawy. Prosi radnych o ponowne przemyślenie tej propozycji budżetowej i zagłosowanie zgodnie z własnym sumieniem. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska w swoim wystąpieniu poruszyła następujące zagadnienia dot. przedłożonego projektu budżetu na rok 2004. Przeznaczenia w budżecie 12 % własnych środków finansowych na inwestycje komunalne ,jest to zbyt mały procent budżetu. Przedstawiła jakie inwestycje zostały wykonane ze środków budżetowych na przestrzeni lat 1990-2003. Przez te wszystkie lata ten procent środków własnych na inwestycje był dużo wyższy niż 12 %, życzyłaby sobie aby w roku przyszłym te inwestycje było widać. Np. budowa biblioteki w mieście , kanalizacji sołectw i północnej części miasta Brzeska gdyż oczyszczalnia Zajazie obecnie jest wykorzystana tylko w 20 %. Obecnie gmina do dowozu dzieci do szkół płaci bardzo duże środki finansowe , gdyby w północnej części gminy było wybudowane gimnazjum to tego problemu by nie było , takie gimnazjum w tej części gminy musi być wybudowane. Zadbania o lepszy wygląd naszego miasta. Przez wiele lat sołectwo Bucze nie otrzymywało z budżetu środków finansowych, w Buczu są również podatnicy tacy jak wszędzie . W miesiącu grudniu został powołany zespół , który przedstawi Radzie Miejskiej opinię na temat celowości przejęcia przez gminę Pałacu. Do komisji weszli bardzo poważni ludzie i potraktowali to zadanie bardzo poważnie Stwierdziła że w budżecie winny być zarezerwowane pieniądze na ten cel .Zarezerwowane są środki na etat audytora w wysokości 65 tysięcy złotych .Wynika z tego że te pobory będą wysokie a o pałacu nic się nie mówi. W budżecie winny być zarezerwowane środki finansowe na pałac na wybudowanie kładki przez Uszwicę , jeśli te zadania będą chociaż po części wprowadzone do budżetu to będzie głosować za budżetem. Radny Zdzisław Grodny ustosunkował się do wniosków radnych zgłoszonych do projektu budżetu na rok 2004.Należy tak wykonywać zadania na ile nam pozwolą środki finansowe. Przypomniał że zadanie pn. budowa wodociągu Bochnia-Brzesko w roku ubiegłym zostało wycofane z budżetu nie z naszej winy tylko Rzezawy, budowa kładki dla pieszych prze Uszwicę również była ujęta w zadaniach inwestycyjnych i na wniosek radnych została zdjęta na poczet wykonania skrzyżowania ul. Czarnowiejskiej z ul.Jagiełły .Wszystko jest potrzebne jak np. zbiorniki retencyjne w Gosprzydowej , też były ujęte w budżecie ale zostały zdjęte bo takie było polecenie. Kanalizacja jest bardzo ważna ale co zrobimy jeżeli brakuje środków ?.Dobrze się stało ze część Okocimia i cześć miasta będzie skanalizowana tak jak potrzeba. Prawdą jest że Bucze nigdy nie było doinwestowane, zawsze było zaniedbane i cieszy go że wreszcie tam się cos dzieje aby społeczeństwu żyło się lepiej. Następnie radny omówił temat związany z budową zakładu segregacji odpadów komunalnych. Zwrócił się do radnych z prośbą o wprowadzenie tematu segregacji śmieci w roku bieżącym jako zadania priorytetowego, aby coś się w tym temacie działo. Podziękował burmistrzowi za wszystkie wykonane do chwili obecnej zadania inwestycyjne. Radny Zbigniew Mastalerz ustosunkował się do zapisów zawartych w załączniku nr 15 do projektu budżetu gminy Brzesko ,oraz materiałach które radni otrzymali przed sesją . Zapytanie jego dot. wielkości zadłużenia gminy Brzesko oraz wzrostu wydatków na oświatę i administrację. Złożył formalny wniosek do projektu budżetu gminy na rok 2004 aby zabezpieczyć w ramach budżetu oświaty kwotę 100 tysięcy złotych na zniesienie opłaty stałej za żywienie dzieci w placówkach szkolnych. Poprosił Skarbnik Gminy o wskazanie przez nią możliwości uzyskania tych środków , ma dobre zdanie na temat dotychczasowej pracy Pani Skarbnik gdyż w roku 2003 udało jej się znaleźć 800 tysięcy złotych w ramach oszczędności na zadaniach oświatowych .Zapytał jak w chwili obecnej tymi środkami zarządza Wydział EKiS. W imieniu Klubu Radnych Inicjatywa Radnych dla Brzeska radny Zbigniew Mastalerz oświadczył ,że radni zebrani w tym klubie , mając na celu dobro i przyszłość naszej gminy postanowili zająć stanowisko w sprawie budżetu. Sugestie i propozycje zgłaszane przez radnych podczas pracy komisji ,nie znalazły żadnego odzwierciedlenia w projekcie budżetu. Zadłużenie i sposób wydawania publicznych pieniędzy budzi ich obawy o przyszłość gminy. W tej sytuacji radni nie mogą wziąć odpowiedzialności za budżet który Pan Burmistrz przygotował. Radny Józef Kubas przedstawił radnym przebieg dyskusji na posiedzeniu komisji oświaty dot. zniesienia opłaty stałej za żywienie dzieci w stołówkach szkolnych, a także swoją opinię na ten temat. Uważa że za żywienie w stołówkach można opodatkować wszystkich korzystających ze stołówki oprócz dzieci , ustalić należy jasne i czytelne kryteria . Uczestniczył w spotkaniach z mieszkańcami osiedla Leśna w części zachodniej miasta a dot. budowy kanalizacji na tym osiedlu , na spotkaniach komisji byli obecni przedstawiciele tego osiedla , przedstawili problem i radny Kubas popiera ich w tych działaniach. Zawnioskował że jeżeli będą w ciągu roku jakieś dodatkowe środki finansowe to należy umożliwić tym mieszkańcom rozpoczęcie tego zadania, aby ich zapał nie poszedł na marne. Gmina przeznacza w budżecie 57 % środków na zadania oświatowe , jest to bardzo dużo , ale może uda się nam znaleźć w budżecie oświaty jakieś oszczędności .Gmina ma zaległości względem nauczycieli , gdy będzie taka możliwość należy się dogłębniej przyjrzeć budżetowi w zakresie oświaty ,bo na pewno jakieś oszczędności są. Radny Krzysztof Dudziński ustosunkował się do wypowiedzi radnego Milewskiego dot. budowy drogi w Buczu pod Błonie. W swoich propozycjach do budżetu proponował przesunięcie realizacji tego zadania o rok , bo przyjemniej byłoby aby te dwa zadania wodociąg i droga były zakończone jednocześnie. Radny Krzysztof Ojczyk zawnioskował o rozważenie możliwości podniesienia deficytu budżetu gminy o kwotę 150 tysięcy , skredytować budowę kładki nad Uszwicą i nie zdejmować kwoty przewidzianej w projekcie budżetu na realizacje drogi w Buczu. Na zapytania radnych dot. przedstawionego projektu budżetu odpowiedzi udzielił burmistrz Jan Musiał . Pan Burmistrz wyjaśnił temat : budowy kładki nad Uszwicą , jeżeli kładka będzie od ul. Nowej to nie będzie ona spełniała swojego zadania , również takim przebiegiem kładki nie jest zainteresowana Prezes PSS .Będzie się starał wszelkimi sposobami przygotować tą inwestycje , a głównie uporać się z wykupem gruntów i może uda nam się w ciągu roku tą inwestycję wprowadzić do budżetu . Temat działalności BIMU zawsze budził wiele kontrowersji , wiele pytań i zastrzeżeń zwłaszcza od środowisk mniejszościowych. BIM ma już 10-letnią tradycję i poprosił aby w analizie ,którą radny przygotował przyglądnął się dokładniej historii działalności BIM ,jak to w przeszłości wyglądało , a wydatki na ten cel były w poprzednich latach jeszcze większe. Jeżeli uda nam się pozyskać odpowiednią osobę na stanowisko audytora , to przeanalizujemy wielkość środków finansowych przewidzianych w budżecie na jego wynagrodzenie. Jeżeli pozostaną z tego zadania wolne środki finansowe to zostaną one za pomocą zmian w budżecie rozdysponowane na inne cele , które radni będą opiniować. W zapytaniach pojawiła się troska radnych o to że zbyt mało własnych środków finansowych przeznaczanych jest w budżecie gminy na prowadzenie inwestycji komunalnych. Burmistrz poprosił aby radny przyglądnął się materiałom budżetowym i przy prognozie długu popatrzeć na poprzednie lata i na lata przyszłe , gdzie to bezpieczeństwo jest zachowane. Są przypadki np. Krakowa gdzie przy wykorzystaniu funduszy z zewnątrz dochodzi tam do 60 % deficytu i jest to rzeczą normalną. Przy wykorzystaniu środków z zewnątrz warto jest powiększać deficyt budżetowy i wszystkie poprzednie inwestycje jak gimnazjum, obwodnica wykup gruntów , kryta pływalnia itd. Były realizowane przy uruchomieniu pewnego procentu deficytu środków uzyskanych z kredytów i pożyczek częściowo umarzanych. Jest niepokojące obniżanie się wielkości środków wolnych, jest to argumentowane na spotkaniach burmistrzów ale nie zależy to w dużej mierze od nas. Burmistrz ustosunkował się do wypowiedzi radnego Ojczyka dot. współpracy z radnym wojewódzkim Czesławem Kwaśniakiem. Prawdą jest że zgoda buduje, do obrony każdy ma prawo. Jeżeli radny stwierdza że utraciliśmy sympatię to burmistrz stwierdza że jest to nieprawdą , odbywają się spotkania z Zarządem ,Marszałkiem.,Vice marszałkami, gdzie nasza gmina jest stawiana jako wiodąca w małopolsce jeżeli chodzi o pozyskiwanie środków finansowych. Jesteśmy zapraszani na spotkania, konferencje itp. Cieszy burmistrza wyrażona wola współpracy, cóż można powiedzieć, chodźcie do nas do tej większości bo zgoda buduje. W wystąpieniu przewodniczącego Klubu mniejszościowego ta wola jest niezauważalna . Burmistrz wyjaśnił ,że poprzednio prowadzone inwestycje to gimnazjum, kryta pływalnia czy kanalizacje, te inwestycje nie mogą być budowane co roku ,ponieważ są pewne inwestycje strategiczne , gdzie inwestuje się w nie na parę lat do przodu zakładając spłatę tych inwestycji, gdyby były one wybudowane tylko przy udziale środków własnych to byłoby to wspaniale. Ale co roku ani nas ani żadnej gminy nie jest stać na takie tempo, jedyna nadzieja to fundusze strukturalne. Burmistrz ustosunkował się do wypowiedzi radnej Cader , wypowiedź radnej była bardzo wnikliwa oceniająca sytuację zarówno w kraju jak i gminach .Polemizował by jednak ze stwierdzeniem ze brak jest zmian w projekcie budżetu w porównaniu obecnego roku z latami poprzednimi które by zadecydowały o dobrym kierunku. Zwraca uwagę że obniżenie deficytu i utrzymanie poziomu bezpieczeństwa jeżeli chodzi i o wyłożenie ewentualnie środków własnych jest taka szansą na ten rok i na przyszłość. Padło stwierdzenie że brak jest programów oszczędnościowych , nie wszystko jest zamknięte już ostatecznie jak np. na pływalni, jest to jeden z programów który mówi o oszczędzaniu wydatków bieżących. Przygotowywany jest obecnie program termoizolacji dwóch szkół i jeżeli uda nam się pozyskać środki z zewnątrz to ten temat będzie analizowany a z tego tytułu będą oszczędności w oświacie. Jeżeli chodzi o rozwój gminy , jest już na ukończeniu dokumentacja uzbrojenia Pomianowskiego Stoku, która będzie sprzyjała wzrostowi konkurencyjności i atrakcyjności tych terenów , są oferenci chętni na ten grunt i jest to szansa na nowe miejsca pracy. Jest realizowany projekt PHARE w wyniku którego nastąpi poprawa jakości dróg na Placu Kupieckim i powstanie nowa droga łącząca Pomianowski Stok z obwodnicą. Jest to nadzieja dla gminy że po stronie dochodów będziemy mieli większe wpływy i można myśleć o dalszym rozwoju gminy i budowie np. kanalizacji. Burmistrz ustosunkował się do wypowiedzi radnego Edwarda Knagi , środki zaplanowane w budżecie gminy na dokumentacje okresów przyszłych , będą racjonalnie wydawane jeżeli chodzi o projekty kanalizacji i jest duża szansa , jeżeli nic się ważniejszego nie wydarzy że ta dokumentacja będzie jako pierwsza wykonana. Burmistrz ustosunkował się do wypowiedzi radnego Stanisława Turleja , wszyscy musimy walczyć o kulturę wypowiedzi, jest to poważna walka bo inny styl uprawiania polityki wprowadza destrukcję i nic dobrego nikomu nie przynosi. Podziękował radnemu Turlejowi za wypowiedź w której zarzucił burmistrzowi dyplomację i brak konkretów Radny zapomina o Sterkowcu który ma już kanalizację , drogi i prawie wszystko , a odnosi się do Bucza nie pamiętając o tym ,że tam mamy złożony wniosek do SAPARDU i jest duża szansa dofinansowania budowy drogi i wodociągu którego nie posiada tylko Bucze i Poręba Spytkowska. Nie ma tu mowy o żadnym forowaniu pana radnego Milewskiego są tam racjonalne przesłanki aby te inwestycje na Buczu miały miejsce. Odnośnie zorganizowania debaty na temat wydatków bieżących administracji ,oświaty i wielu innych , mamy cały rok przed sobą , wielu z radnych jest nowymi radnymi i jeszcze się uczą , mamy przed sobą jeszcze 3 lata pracy i możemy wypracować nowe wnioski ,które będą nam pomocne w pracy i szukaniu oszczędności. Burmistrz ustosunkował się do wypowiedzi radnej Kukurowskiej dot. budowy nowego gimnazjum ,do tego tematu można powrócić na komisjach .Jeżeli chodzi o zabezpieczenie środków finansowych na pałac , w pierwszej kolejności muszą być podjęte decyzje kto będzie sprawował nadzór nad tym pałacem czy to będzie gmina czy powiat. Jeżeli będą ustalenia to będziemy myśleć o jakimś zaangażowaniu finansowym , a sama gmina na pewno sobie z tym utrzymaniem nie poradzi. Burmistrz jest przeciwnikiem aby nadzór nad pałacem sprawowały dwa podmioty , mamy w tym temacie bardzo przykre doświadczenia. Pan Burmistrz podziela pogląd radnego Grodnego dot. ważności spraw związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi i budową sortowni do zagospodarowania tych odpadów. Niezgodności pomiędzy projektem budżetu a materiałami dostarczonymi radnym przed sesją wzięły się z tego ,że od 15 grudnia wiele rzeczy się zmieniło , radny Mastalerz w swojej wypowiedzi wspomniał ze wzrastają wydatki na oświatę i administrację, ale nie jest to tak bo na administrację wydatki wzrastają około 100 tysięcy a na oświatę około miliona zł. Pan Burmistrz przyjął do wiadomości oświadczenie Klubu mniejszościowego dot. przygotowanego projektu budżetu na rok 2004 i szanuje to stanowisko klubu. Ponadto Burmistrz udzielił odpowiedzi na wniosek radnego Dudzińskiego dot. przesunięcia w czasie wykonania drogi w Buczu. Tak na drogę jak i na wodociąg są złożone wnioski o środki pomocowe i szkoda byłoby je stracić . Budowa kładki nie powinna się na razie znaleźć w budżecie . Burmistrz stwierdził że w radzie jest wiele radnych nauczycieli którzy znają temat oświaty i przy takim składzie przy dobrych chęciach, przy wiedzy i doświadczeniu można dużo dobrego zrobić, i znaleźć tam środki gdzie je jeszcze można znaleźć bez uszczerbku dla dzieci i dla oświaty. Na pewno tak wydział Oświaty jak i służby finansowe będą ściśle współpracować w tym temacie i szukać ewentualnych oszczędności. Zniesienie opłaty stałej za żywienie dzieci w stołówkach szkolnych .Kilkumiesięczna debata w tym temacie w poprzedniej kadencji zaowocowała uchwałą Zarządu i Rady Miejskiej oraz wprowadziła tą zmianę ,po przykrych doświadczeniach do których chcemy wrócić. Można również rozważyć pomysł radnego Kubasa o zwiększenie opłaty za obiady dla nauczycieli i innych ,dlaczego stołówka ma nie zarabiać na tych którzy powinni płacić racjonalnie za ten obiad. Powiększenie kryterium dochodowości na 200 % zwiększyło ilość dzieci korzystających bezpłatnie z obiadów. Radny Krzysztof Dudziński poprosił aby w temacie budowy kładki wypowiedziała się Pani Prezes PSS, gdyż zaszły tutaj pewne nieścisłości. Chodzi o to ,że radny proponuje usytuowanie kładki od ul. Krętej, ale jeżeli są trudności własnościowe to budować od ul. Nowej gdzie nie ma żadnych trudności , gdyż po jednej stronie są grunty gminy a po drugiej stronie grunty PSS a spełniać będzie taką samą role jak od ul.Krętej. Przewodniczący Lech Pikuła - wyjaśnił ,że jest wola rady do budowy kładki ale dopóki to zadanie nie jest przygotowane to trudno o tym zadaniu mówić. Jeśli urząd dogra sprawy własnościowe gruntu to Rada Miejska w każdej chwili może się przyczynić do realizacji zadania, Rada nie jest przeciwna realizacji tego zadania. Radny Zbigniew Mastalerz wyjaśnił że dlatego zapytał burmistrza o różnice w materiałach budżetowych bo myślał że to właśnie “ta wojująca opozycja mu je podrzuciła”. W stanowisku Klubu Radnych nie było zarzutów pod adresem Pana Burmistrza , tylko wyraźne stwierdzenie że skoro Klub nie miał na to wpływu jak ten budżet będzie wyglądał to nie może za ten budżet wziąć odpowiedzialności. Mniema że Pan Burmistrz nie boi się tej odpowiedzialności . Radny Stanisław Turlej stwierdził ze jeżeli ma się do dyspozycji kilkudziesięciu urzędników to można pewne rzeczy opracowywać w szczegółach .Należy stworzyć atmosferę dyskutowania o konkretach Prosił Pana Burmistrza o zwołania w grudniu w Sterkowcu zebrania na którym można sobie wiele rzeczy o budżecie powiedzieć .Jeżeli chodzi o jego stwierdzenia w stosunku do bardzo operatywnego radnego Pana Milewskiego to bardzo go przeprasza , chociaż uważa że rada cierpi na tym że pan Milewski nie zabiera często głosu bo robi to w sposób tak oryginalny i przekonywujący , z taką ekspresją że jest to wielkie przeżycie ,poprosił pana Burmistrza o przeglądniecie zestawienia które dziś doręczył radnym , ile razy tam się pojawia Sterkowiec i środki z rezerwy dla Sterkowca. Rozumie że radna Kukurowska popiera Bucze , bo również te pozycje w budżecie dot. Szczepanowa tworzą również imponującą listę. Będzie się wzorował na działaniach radnych aby osiągnąć jakieś rezultaty. Radna Agata Brzeska –Lebiecka stwierdziła ,że gdyby płacono za puste, populistyczne i patetyczne gadanie, to bylibyśmy najbogatszym krajem na tym świecie. Jest odwrotnie i stąd się bierze bieda naszego kraju gdzie tylko się mówi, a nic się nie robi, odpowiedzialności też nikt nie chce zabrać bo najlepiej się wstrzymać od głosu i powiedzieć to nie ja to ktoś inny. Należy mieć na uwadze ,że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za to co się dzieje. Od takiego gadania nie przybędzie ani jednej złotówki w tym budżecie , a koszty administracji będą rosły bo chcemy aby administracja urządzała nam całe życie Jeżeli chcemy tak dalej pracować to będzie to dużo kosztowało , bo niestety administracyjne organizowanie życia drogo kosztuje .Nie mamy żadnych merytorycznych i konkretnych wniosków do budżetu to prosi o zakończenie dyskusji , bo czas to pieniądz a my jako radni też kosztujemy i nie należy o tym zapominać. Jeżeli nie ma więcej wniosków do budżetu to prosi o przegłosowanie powyższego projektu uchwały. Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnej Brzeskiej –Lebieckiej o zakończenie dyskusji nad projektem budżetu na rok 2004. Wniosek przyjęto 13 za, 3 przeciw, 5 wstrzymujących – wniosek przeszedł Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił radnych Krzysztofa Ojczyka i Krzysztofa Dudzińskiego o ustalenie miedzy sobą i podanie pod głosowanie treści wniosku w sprawie budowy kładki nad Uszwicą. Radny Dudziński podtrzymał swój wniosek złożony w czasie dyskusji nad projektem budżetu .Poprosił o udzielenie głosu w tej sprawie Pani Prezes PSS . Głos zabrał Zastępca Burmistrza Bogdan Dobranowski wyjaśnił że w sprawie budowy kładki nad Uszwicą odbyło się spotkanie z Panią Prezes PSS , myśleliśmy że uda nam się znaleźć inne rozwiązanie z pominięciem tych trudności własnościowych i sami przedstawiliśmy propozycje lokalizacji od ul.Nowej i przejście na teren PSS , który jest w tej chwili zabudowany .Opinia Pani Prezes jest taka ,że najlepszym rozwiązaniem jest jednak kładka z ulicy Krętej i to rozwiązanie należy brać pod uwagę. Jeżeli by się tego nie dało zrealizować to rozpoczniemy dopiero prace zmierzające do urządzenia kładki od ul. Nowej. Tak Rada Nadzorcza PSS jak również Urząd Miejski będą się starać aby nabyć działkę od prywatnej osoby przy ul. Kretej. Głos zabrała Prezes PSS Anna Jarzmik stwierdziła ,że budowa kładki od ulicy Krętej byłaby tańsza. Pojawiające się problemy własnościowe przy tej ulicy będą nie do przeskoczenia , lub będą wymagały nieskończenie długiego czasu ,to może ta kładka by biegła od ulicy Nowej i na takim stwierdzeniu skończyła się rozmowa zainteresowanych Przewodniczący Poddał pod głosowanie wnioski do projektu budżetu: Wniosek Radnego Krzysztofa Dudzinskiego o umieszczenie w budżecie zadania pn. budowa kładki nad Uszwicą z utrzymaniem źródeł finansowa z następujących zadań :budowa drogi pod błonie w Buczu , BIM , dokumentacja okresów przyszłych oraz środki zaplanowane na etat audytora. Wniosek głosowano 5 za, 13 przeciw, 3 wstrzymujące –wniosek nie przeszedł Na zapytanie radnego Zbigniewa Mastalerza dot. zabezpieczenia w budżecie oświaty kwoty 100 tysięcy złotych na zlikwidowanie opłaty stałej za żywienie dzieci w stołówkach szkolnych i możliwości pozyskania tej kwoty w budżecie oświaty odpowiedzi udzieliła Skarbnik Gminy Wanda Prus. Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek radnego Zbigniewa Mastalerza o przeznaczenie z budżetu środków finansowych w wysokości 100 tysięcy złotych na zniesienie opłaty stałej z tytułu dożywiania dzieci w szkołach. Wniosek głosowano 8 za, 13 przeciw, -wniosek upadł Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił treść opinii RIO w Tarnowie dot. przedłożonego projektu budżetu na rok 2004,oraz projekt uchwały ,który został przyjęty 13 za, 8 przeciw jak niżej: Uchwała Nr XVI/ 101/2004 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 stycznia 2004 roku w sprawie Budżetu gminy Brzesko na rok 2004 /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 30 minut przerwy w obradach obrady po przerwie 2/Projekt uchwały w sprawie ustalenia dotacji przedmiotowej do zakładu budżetowego oraz określenia zasad udzielania i rozliczania tej dotacji projekt uchwały objaśniła Skarbnik Gminy Wanda Prus Zastępca Przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały ,który został przyjęty 12 za, 1 przeciw, 6 wstrzymujących jak niżej: Uchwała Nr XVI/ 102/2004 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 stycznia 2004 roku w sprawie ustalenia dotacji przedmiotowej do zakładu budżetowego oraz określenia zasad udzielania i rozliczania tej dotacji /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 3/ Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Brzesku Nr II/17/2002 z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie określenia inkasentów i stawek prowizyjnego ich wynagradzania za inkaso należności łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości oraz podatku od posiadania psów, projekt uchwały objaśniła Skarbnik Gminy Wanda Prus Zastępca Przewodniczącego Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały ,który został przyjęty 19 za, 1 wstrzymujący jak niżej: Uchwała Nr XVI/ 103/2004 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 stycznia 2004 roku w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Brzesku Nr II/17/2002 z dnia 4 grudnia 2002 r. w sprawie określenia inkasentów i stawek prowizyjnego ich wynagradzania za inkaso należności łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku rolnego, podatku leśnego, podatku od nieruchomości oraz podatku od posiadania psów, /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 4./projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/320/2001 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 24 października 2001 r. w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży, Projekt uchwały objaśnił Sekretarz Gminy Bogusław Babicz W dyskusji nad projektem głos zabrali: Radna Janina Drużkowska-Cader w poprzedniej kadencji RM sprawę alkoholu jak również dysfunkcji wynikających z alkoholizmu badała szczegółowo przy opracowywaniu Raportu o Stanie Rodziny. Alkoholizm jest najczęściej występującą przyczyną dysfunkcji w naszej gminie .Niepokojącym zjawiskiem jest wczesna inicjacja alkoholowa wśród młodzieży a konsekwencją nadużywania alkoholu jest duża liczba wykroczeń , alkoholizm powoduje dezintegracje ,przemoc , zubożenie i rozpad rodzin. Opracowany Raport podkreślał jako czołową dysfunkcję alkoholizm. Dostępność rynku alkoholowego w gminie Brzesko jest duża, była on już bardzo wysoka gdy punktów było 40 , dlatego też działania poprzedniej Rady Gminy miały na celu stopniowe dążenie do zmniejszenia tej liczby pkt. alkoholowych. Dziś jest podejmowana uchwała ,która musi być bardzo szczegółowo rozważona .Uchwałą rady Miejskiej wpłyniemy na losy ludzkości naszej gminy . Zasięgnęła informacji kościoła na ten temat , przeprowadziła rozmowę z księdzem dziekanem który w poprzedniej kadencji bardzo usilnie starał się kierować Radę Miejską do zmniejszenia liczby punktów alkoholowych Stanowisko kościoła w tej dziedzinie się nie zmieniło , liczba punktów alkoholowych w naszej gminie jest wysoka i jest przyczyną alkoholizmu. Wydaje się że wielu radnych nie rozumie do końca spraw mechanizmu jakie wynikają z podjęcia takiej uchwały .Przypomina że organy władzy samorządowej sa obowiązane do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia napojów alkoholowych .Skoro Rada Gminy ma moc uchwałodawczą , a ustawodawca powiedział czym Rada Gminy ma się kierować, . liczba punktów alkoholowych nie jest do pozyskiwania pieniędzy, lecz powinny one być dostosowane do potrzeb ograniczenia dostępności alkoholu określonej w gminnym programie profilaktyki alkoholowej. Podejmując uchwałę ,która ma zwiększyć liczbę punktów alkoholowych bo jest kolejka i potrzeba nam więcej pieniędzy , my nie kierujemy się w żaden sposób ani gminnym programem profilaktyki, ani tym aby nasze społeczeństwo żyło w trzeźwości , ani też tym że realizujemy ustawę o wychowaniu w trzeźwości. Radna przeanalizowała wpływy do budżetu gminy z tytułu wydanych zezwoleń i wyciąga z tego wniosek że możemy mieć więcej pieniędzy a mniej punktów alkoholowych , bowiem nierozerwalnie wpływy z tytułu sprzedaży alkoholu są powiązane z wartością sprzedaży a zatem z ilością spożycia alkoholu. Podjęcie tej uchwały nie rozwiązuje w żaden sposób problemu finansowego , wręcz należałoby się dokładnie przyglądnąć jak rozmieścić te punkty aby pieniędzy było więcej. Nie może być argumentem że zwiększenie punktów alkoholowych będzie wysysaniem pieniędzy z innych gmin. Niech się tam rozpijają ale Rada Gminy Brzesko nie będzie za to odpowiedzialna. Należy sobie zadać pytanie, czy my nie jesteśmy odpowiedzialni za trzeźwość naszego społeczeństwa tak w gminie jak i w powiecie .Dzisiejsza uchwała zmienia radykalnie sposób widzenia problemu , wzrost punktów alkoholowych jest o 60 % , zapytała czyje to lobby , czy jesteśmy już obdarci z patriotyzmu .Wezwała radnych do szerokiego patrzenia na te sprawy bo tego nie wyreguluje rynek .Każdy kto będzie w potrzebie dotrze do tych punktów mimo iż będzie ich mniej. Prosi o poważne podejście do tego problemu. Radna Anna Kądziołka-Kukurowska poinformowała że w naszej gminie jest 137 punktów detalicznej sprzedaży piwa, 45 pkt. gastronomicznych 38 pkt. w których sprzedaje się wódkę i wino. Urząd otrzymuje 525 złotych rocznie za piwo , 525 za wino i 2100 za wódkę. Zapytała dlaczego powyższy projekt uchwały nie był opiniowany przez komisję ds.Rodziny .Na innych komisjach projekt tej uchwały nie był jednogłośnie zaopiniowany i należy się dobrze zastanowić komu zależy na rozpijaniu narodu polskiego. Jeśli wydajemy zezwolenie na sprzedaż alkoholu to należałoby zwrócić uwagę na to komu dać i gdzie dać. Każdego roku w miesiącu wrześniu do Sanktuarium św. Stanisława w Szczepanowie przyjeżdżają wierni modlić się o trzeźwość narodu a my uchwalamy tyle zezwoleń na alkohol. W miesiącu maju lub czerwcu będzie tak ,że tych zezwoleń będzie bardzo dużo. Jeżeli teraz o tym może decydować Rada Miejska to bardzo prosi aby tych punktów alkoholowych nie było tak dużo Radny Stanisław Turlej stwierdził że należy zwrócić uwagę na podział środków alkoholowych z profilaktyki p. alkoholowej. Ciągle rośnie przepaść pomiędzy obszarami wiejskimi a miastem .W mieście jest MOK dobrze zorganizowane świetlice na osiedlach .Wydawałoby się że te środki mogłyby wspierać również świetlice w sołectwach. Może należałoby opracować system rozdziału np. w danej miejscowości jest określona liczba punktów posiadających różne wpływy i jest propozycja aby te środki pozostały w danej miejscowości. Zastępca Przewodniczącego Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały ,który został przyjęty 13 za, 2 przeciw, 5 wstrzymujących jak niżej: Uchwała Nr XVI/ 104/2004 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 stycznia 2004 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/320/2001 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 24 października 2001 r. w sprawie określenia zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży, /uchwała stanowi załącznik / 5.Projekt Uchwały w sprawie zmian w Statucie Gminy Brzesko Projekt uchwały objaśnił Sekretarz gminy Bogusław Babicz Burmistrz Jan Musiał przedstawił stanowisko przewodniczących Zarządów Osiedli i sołtysów dot. projektu uchwały w sprawie zmian w Statucie Gminy .W kadencji Rady Miejskiej 1998-2002 każdy przewodniczący osiedla i sołtys zgodnie z obowiązującym Statutem uczestniczył w posiedzeniach Rady Miejskiej bez prawa głosu. Przewodniczący mógł im udzielić głosu na równi z innymi osobami .W poprzedniej kadencji rzadko się zdarzało że przewodniczący Zarządów Osiedli zabierali głos ale po wcześniejszym zgłoszeniu tego faktu do przewodniczącego Rady Miejskiej. Przewodniczący Rady Miejskiej zgodnie ze Statutem w danym punkcie udzielał mu głosu. Przewodniczący i sołtysi nie posiadali własnego punktu w porządku obrad , zapytania mogli zadawać tylko w punkcie wolne wnioski i zapytania, nie posiadali inicjatywy uchwałodawczej , a w tej chwili taką inicjatywę mają .W kadencji rady Miejskiej 2002-2006 PZO i sołtysi uczestniczą w obradach sesji nie bez prawa głosu ,ale bez prawa głosowania , ponieważ ustawa samorządowa mówi że tak na komisjach jak i na sesjach prawo głosowania mają tylko przedstawiciele wybrani w wyborach czyli radni. Do tej pory PZO i sołtysi mieli prawo składania zapytań i wniosków w trakcie sesji , było to jednak niedopatrzenie ,bo w trakcie sesji bez zgody przewodniczącego nie ma prawa zabrać głosu nawet radny , musi mu tego głosu udzielić Przewodniczący Rady Miejskiej. Gdyby każdy bez zgody przewodniczącego mógł zabierać głos w trakcie sesji , to po co funkcja przewodniczącego, panowałby wówczas chaos. Na sesji każdy nie tylko PZO czy sołtys za zgoda przewodniczącego Rady Miejskiej ma prawo zabrać głos i to zostaje, nikomu się tu głosu nie odbiera .Przewodniczący Rady Miejskiej może udzielić głosu PZO i sołtysom na równi z innymi osobami uczestniczącymi w sesji a nie będącymi radnymi w każdym czasie , a dodatkowo mają własny punkt w porządku obrad sesji , a przedtem tego nie było jak również posiadają inicjatywę uchwałodawczą .Następnie Pan Burmistrz przedstawił zapis ustawowy co należy do zadań i obowiązków przewodniczącego Rady Miejskiej oraz treść & 14 Statutu Gminy Brzesko a także art.12 Prawa Prasowego określającego obowiązki dziennikarza. W związku z tym tematem ukazały się 3 artykuły prasowe które podgrzewały atmosferę , czemu one miały służyć i ile w nich jest nieprawdy?. Np. “to jest skandal”, jaki skandal, skandalem jest to że jest w tym artykule dużo nieprawdy, skandalem jest również to że w okolicznościach sobie tylko znanych szanowany przez Pana Burmistrza Krzysztof Ojczyk, dzwonił do niego o późnej porze i stwierdził że jest zbulwersowany takim wprowadzeniem zmian w Statucie. Pan Burmistrz próbował mu to wyjaśnić, ze nic wielkiego się nie dzieje, że nie ma tu żadnych zagrożeń, widocznie ta argumentacja nie zadziałała. Następnie radny poruszył opinię publiczną i wywołuje skandal .Pan Burmistrz przytoczył treść powyższego artykułu zamieszczonego w Dzienniku Polskim w tematach jw. Pan Burmistrz ma nadzieje ,że dalsza współpraca z PZO i sołtysami dalej się będzie układała dobrze , że dalej na sesjach będą zabierać głos . W materiałach na sesje zainteresowani otrzymali projekt budżetu na 2004 rok , mogli przychodzić na posiedzenia komisji z prawem głosu , odbyło się również spotkanie burmistrza w sprawie budżetu ,gdzie budżet był omawiany przy udziale zainteresowanych i nie można mówić że nie było żadnych wcześniejszych konsultacji z zainteresowanymi w sprawie budżetu. & 45 Statutu Gminy Brzesko został wprowadzony w obecnej kadencji a w poprzedniej kadencji ten paragraf dotyczył innych spraw. Zależy nam bardzo w pracy samorządowej na włanczaniu się w pracę sołtysów i przewodniczących Zarządów Osiedli ponieważ mają oni bezpośredni kontakt ze społeczeństwem i są bardzo ważnym ogniwem jako jednostka pomocnicza, która ma obowiązek współpracować z Burmistrzem i Radą , a my jako gmina mamy obowiązek z nimi współpracować. Radny Krzysztof Ojczyk ustosunkował się do wypowiedzi Burmistrza Jana Musiała w temacie jw. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił ,że w tej kadencji był tylko jeden przypadek nie udzielenia głosu pani przewodniczącej Kądziołkowej i z tego tytułu radny robi problem. W innych przypadkach głos był udzielany i pan przewodniczący nie widzi przyczyny takich dalekich wywodów. Radny Krzysztof Dudziński poparł wypowiedź przewodniczącego RM , słuszne jest stwierdzenie nikt nie robi tutaj żadnego problemu , to po co zmieniać ten paragraf , nikt nie zabiera głosu bez zgody przewodniczącego Rady Miejskiej , każdy dobrze rozumie dotychczasowy zapis tego paragrafu , nie ma tu żadnej kolizji interpretacyjnej. Ten punkt umieściła komisja Statutowa wybrana przez nas ,obdarzona zaufaniem , pracowała rzetelnie i po kilku poprawkach został taki zapis umieszczony. Przez półtora roku zapis ten funkcjonował nie było żadnego problemu i przychyla się do zdania Pana Przewodniczącego że nie było żadnego problemu i należy ten zapis utrzymać dalej . Radny zgłosił formalny wniosek aby do obecnego zapisu dodać „Przewodniczący Zarządów Osiedli i sołtysi maja prawo składania zapytań i w trakcie sesji w sprawach dotyczących danego osiedla lub sołectwa.” I to rozwiąże wszelkie problemy . Ponadto radny Dudziński zawnioskował aby wszelkie pisma i uzasadnienia do uchwały jakie radni otrzymują były zawsze podpisane. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił ,że fakt nie udzielenia na jednej z sesji głosu Panu Zacharze spowodował protest i okupowanie , ten zapis jest po to aby uporządkować te sprawy i aby była jasność od początku do końca. Sekretarz Bogusław Babicz podkreślił że nie było żadnej intencji w tej uchwale aby ograniczać czyjeś prawa do zabierania głosu .Zmiany dokonane w Statucie nie wynikały ze zmian przepisów ustawowych, gdyż przepisy ustawowe w tym zakresie nie zmieniły się od 4 lat , zawsze Statut regulował zasady uczestnictwa przewodniczących jednostek pomocniczych w sesji. Ten Statut obecny poszedł bardzo daleko w kierunku rozszerzenia praw przewodniczących jednostek pomocniczych. W obradach sesji uczestniczą różne grupy osób , i w stosunku do tych osób jest tylko zapis „ uczestniczą”, a jedynie przewodniczący jednostek pomocniczych zostali wyróżnieni i mają prawo zabierania głosu .W tym zapisie chodziło o wyeliminowanie wszelkich rozbieżności. Skoro przewodniczący jednostek pomocniczych mają swój punkt w porządku obrad ,gdzie mogą przemawiać ,składać wnioski i zapytania to prawo należy utrzymać w stosunku do tego punktu ,a w stosunku do pozostałego przebiegu sesji niech mają jednakowe możliwości tak jak wszystkie osoby uczestniczące w sesji w tym radni i tylko o to chodzi. Radny Krzysztof Ojczyk wyjaśnił że ustawa o samorządzie gminnym inaczej sankcjonuje przewodniczących tych jednostek a inaczej zaproszonych gości dlatego też nie ma tu specjalnego wyróżnienia Wszystko zależy od Przewodniczącego Rady Miejskiej który kieruje obradami i dlatego taka zmiana go zdziwiła i fizycznie zaskoczyła , nie była ona potrzebna i popiera wniosek radnego Dudzińskiego w tej kwestii. Radny Zbigniew Mastalerz wyjaśnił że na posiedzeniu komisji Statutowej również była bardzo burzliwa dyskusja , nikt nikogo o nic nie posądza , jednak jak stwierdził to Pan Sekretarz interpretacja prawnicza tych dwóch słów „możliwość” a „prawo” jest zupełnie inna , więc proszę aby nam nie tłumaczyć że zabranie prawa to nie jest ograniczenie prawa Jest to ewidentnie ograniczenie prawa do głosu i tak to należy rozumieć. Radny Edward Knaga przedstawił radnym jak temat związany z udzielaniem głosu przewodniczącym ZO i sołtysom był rozwiązany w poprzednich kadencjach Rady Miejskiej. Po to są radni wybierani z danego osiedla aby im te tematy zgłaszać , a oni je przedstawiają na sesji. Choćby nie wiem jak by „bić pianę” o zmianę niektórych decyzji w trakcie sesji , to jest tylko głos przedłużający dyskusję. Jeżeli podjęliśmy się obowiązku działalności społecznej to w posiedzeniach komisji winni uczestniczyć przedstawiciele danego środowiska . Ponadto radny Edward Knaga wnioskuje aby w & 1 pkt.3 dopisać „ załącznik nr 2 do Statutu Gminy stanowiący mapę miasta Brzeska z podziałem na osiedla otrzymuje nowe brzmienie jak w załączniku do niniejszej uchwały, z wyjątkiem osiedla ”Kopaliny –Jagiełły” i “Kościuszki –Ogrodowa”. Jest to podział administracyjny osiedla. Osiedle Jagiełły nie wprowadziło do ogólnego zebrania mieszkańców tematu zmiany granic osiedla i to może być tematyką zmiany granic dopiero w najbliższym czasie.& 6 pkt. 10 starego Statutu Osiedla na którym działamy mówi o tym ,że taką decyzję może podjąć tylko ogólne zebranie mieszkańców . Zmiana granic będzie tematem zebrań obydwu osiedli i po dogadaniu się na najbliższych sesjach wprowadzimy tą zmianę. Pani Katarzyna Pacewicz -Pyrek przewodnicząca Zarządu osiedla Brzezowieckie wyjaśniła, że to ona jest autorką pisma skierowanego do Burmistrza Brzeska dot. proponowanych zmian w Statucie gminy Brzesko. Nie twierdzi że przedstawione argumenty w sprawie tych zmian nie docierają do niej, jednak nadal będzie się upierać przy swoim zdaniu i czuje się ograniczona w wypowiedziach i dostępie do głosu, będzie się upierać aby nadal ten zapis w Statucie pozostał bez zmiany. Zwróciła uwagę na wypowiedź radnego Edwarda Knagi , w swoich wypowiedziach ”nie bije piany” ona jest znana ze swoich krótkich i rzeczowych wypowiedzi i nie chce aby jej ktoś zarzucał, że “bije pianę”. Najczęściej w swoich wypowiedziach porusza tematy dot. swojego osiedla i Kongregacji Kupieckiej. Pani Maria Kądziołka-Przewodnicząca Zarządu Osiedla Kościuszki poinformowała że zaproponowana zmiana w Statucie Gminy nie była omawiana ani z przewodniczącymi Zarządu Osiedla ,ani z sołtysami. Zapytała przewodniczącego Rady Miejskiej , czy któryś z przewodniczących osiedla lub sołtysów w trakcie obecnej kadencji zabrał bez zgody przewodniczącego głos , nie przypomina sobie aby ktokolwiek z radnych, sołtysów czy przewodniczących zarządów osiedli bez zgody przewodniczącego mógł zabrać głos. Następnie pani przewodnicząca osiedla ustosunkowała się do faktu nie udzielania jej głosu , wręcz nie zauważenia jej na jednej z poprzednich sesji .Z powodu tego że nie jesteśmy dopuszczani do głosu, przewodniczący zrezygnowali z podnoszenia ręki bo było to bezsensowne. Wypowiedź burmistrza nie dotyczyła Statutu ale artykułu ,który ukazał się w Dzienniku Polskim odzwierciedlającym stanowisko PZO. Dziwną taktyką Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej jest nie zauważanie nas w trakcie sesji w danych punktach sesji , a każda sprawa omawiana na sesji jest sprawą dot. mieszkańców naszych osiedli i udzielenie nam głosu po sesji jest zbędne i bezsensowne. Pani Przewodnicząca osiedla nie zgadza się z wypowiedzią Sekretarza gminy dot. art.37 a, w drugiej części ten art. mówi o tym że przewodniczący Rady Gminy jest zobowiązany do zawiadamiania na takich samych zasadach jak radnych Przewodniczących Organu Wykonawczego Jednostki pomocniczej o sesji Rady Gminy ,został wprowadzony ze zmianą ustawy która weszła w życie 11.04.2001 roku i nie mogło to stanowisko być odzwierciedleniem w poprzednim Statucie gdyż nie był on zmieniany. Przewodniczący jednostek pomocniczych gminy otrzymują materiały na sesję Rady Miejskiej po to aby mieli możliwość przedyskutowania tych spraw na Zarządzie osiedla .Jest przeciwna wprowadzeniu tej zmiany , która wynikła chyba z tego że Pan Przewodniczący nie chce nam udzielać głosu ,robi to bardzo nieładnie takie jest odczucie nie tylko przewodniczących zarządów osiedli ale też i części radnych ,że Pan przewodniczący ogranicza nasze działania w kierunku tego abyśmy mogli wypowiadać się dla dobra naszych mieszkańców. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił ,że był tylko jeden przypadek nie udzielenia głosu właśnie Pani Kądziołka , a pani przewodnicząca to generalizuje. Sekretarz Gminy Bogusław Babicz ustosunkował się do wypowiedzi Przewodniczącej Kądziołka dot. zapisów art.37”a”, obecnie omawiamy jest problem uczestnictwa w sesji a nie wysyłania materiałów na sesję. Radna Anna Kadziołka-Kukurowska zgłosiła formalny wniosek aby przedmiotowy projekt uchwały przesunąć na następną sesję Rady Miejskiej. Radny Edward Knaga zgłosił formalne wnioski O zamknięcie dyskusji nad przedmiotowym projektem uchwały O skreślenie w całości ust. 3 w & 1 projektu uchwały , na dzień dzisiejszy mapa jest nieaktualna i nic to nie zmienia , po poprawieniu zostanie wniesiona pod obrady sesji jeżeli te dwa osiedla wspólnie ze sobą się dogadają. Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wnioski: O zamknięcie dyskusji nad przedmiotowym projektem uchwały wniosek głosowano 13 za, 3 przeciw, 5 wstrzymujących wniosek radnego Krzysztofa Dudzińskiego aby &1 pkt.2.brzmiał: “Przewodniczący zarządów osiedli i sołtysi mają prawo składania zapytań i wniosków w trakcie sesji w sprawach dotyczących danego osiedla lub sołectwa “. Wniosek głosowano 8 za,11 przeciw,2 wstrzymujące –wniosek upadł wniosek radnego Edwarda Knagi o wykreślenie z projektu uchwały w & 1 ust.3, a kolejny pkt.4. otrzymuje numer 3. wniosek został przyjęty 13 za, 8 wstrzymujących. Wniosek radnej Anny Kądziołka-Kukurowskiej dot. nie podejmowania na dzisiejszej sesji przedmiotowego projektu uchwały i odesłanie go do przedyskutowania przez komisje Rady Miejskiej .wniosek głosowano 8 za, 12 przeciw, 1 wstrzymujący –wniosek upadł. Przewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały , został przyjęty 13 za, 8 przeciw jak niżej: Uchwała Nr XVI/ 105/2004 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 stycznia 2004 roku W sprawie zmian w Statucie Gminy Brzesko /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 6/ projekt uchwały w sprawie nadania Statutów sołectwom Gminy Brzesko Projekt uchwały objaśnił Sekretarz Gminy Bogusław Babicz. W nawiązaniu do przedstawionych projektów Statutów sołectw głos zabrał sołtys wsi Wokowice Józef Gładki , który ustosunkował się do zapisów zawartych w & 6,7 pkt.5 i 36 Na zapytania pana sołtysa odpowiedzi merytorycznych udzielił Sekretarz Gminy Bogusław Babicz . Radna Jadwiga Kramer ustosunkowała się do zapisów zawartych w & 7 pkt.5.można dopisać” ustalenia zadań do realizacji dla sołtysa w ramach zapisu określonego w & 11,który mówi o prawach i obowiązkach sołtysa . Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie wniosek radnej Kramer o dopisanie w & 7 pkt.5.” ustalenia zadań do realizacji dla sołtysa w ramach zapisu określonego w & 11,który mówi o prawach i obowiązkach sołtysa . Wniosek przyjęto jednogłośnie Przewodniczący Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały ,który został przyjęty jednogłośnie jak niżej: Uchwała Nr XVI/ 106/2004 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 stycznia 2004 roku W sprawie nadania Statutów sołectwom Gminy Brzesko /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 10 minut przerwy w obradach obrady po przerwie 7/projekt uchwały w sprawie nadania Statutów Osiedlom Gminy Brzesko projekt uchwały objaśnił Sekretarz Bogusław Babicz radna Jadwiga Kramer poruszyła temat propozycji granicy pomiędzy osiedlami Okocimskie i Stare Miasto .Temat ten był przedmiotem obrad komisji , poruszyła ją ta zmiana, jednak sprawa została wyjaśniona , granica przebiega przez budynek Mickiewicza 31, a supermarket MARK 1 na łąkach ma nr.29. W tym przypadku naturalna granicą powinna być obwodnica , wszystko to co leży na południe od miasta historycznie stanowi całość. Kiedyś na tych łąkach nic nie było , nie było nawet obwodnicy i wprowadzony zapis że granica Starego Miasta obowiązuje od nr 29 jest zapisem sztucznym budynek , jest przyklejony do Starego Miasta mimo iż go oddziela obwodnica. Zawnioskowała o rozważenie możliwości zorganizowania spotkania pomiędzy osiedlem Stare Miasto a Okocimskie i zweryfikować te granice w ten sposób że obwodnica stanowi naturalną granicę tych osiedli w sposób naturalny i nie wywołujący kontrowersji . Nie będzie również zmian z tego powodu np.przy obwodach wyborczych ponieważ w budynku nr 29 nie ma mieszkań tylko sam hotel. W ciągu roku będą się odbywać zebrania mieszkańców , jest to sprawa warta uwagi. Radny Krzysztof Ojczyk podał pod rozwagę następujące propozycje : 1/ jest propozycja nadania nowej nazwy Osiedlu Kopaliny –Jagiełły zapytał czy nie wartałoby rozważyć propozycji aby to osiedle nazywało się Leśna-Jagiełły 2/ może Rada Miejska zastanowiłaby się nad propozycja dołączenia do miasta jednego sołectwa i utworzyć nowe osiedle. Radny Edward Knaga wyjaśnił że decyzje o nowych statutach zostały podjęte już w miesiącu kwietniu ub. roku, na dzień dzisiejszy wszystkie postulaty zgłoszone na zebraniu zostały w nich uwzględnione treść Statutu jest zgodna z postulatami mieszkańców i może być dziś przez Radę Miejską przyjęta .Zachodzi tylko nieścisłość w stosunku do uchwały z 1999 roku która podzieliła osiedla zgodnie z tą mapą. Chodzi głównie o pola pomiędzy osiedlem Jagiełły a Ogrodowa tam gdzie mieści się sklep Albert ,i tylko w tym punkcie brak jest porozumienia pomiędzy osiedlami. Przyjęto taką nazwę osiedla ponieważ KOPALINY to jest dawna ulica Wiejska .Wszystkie pozostałe nazwy to sa nazwy urbanistycznej rozbudowy tego osiedla. Pani Maria Kądziołka wyjaśniła że w sprawie zmian Statutów Osiedli odbyło się spotkanie z Panem Sekretarzem .Jako zebranie mieszkańców osiedla Kościuszki złożonych zostało kilka postulatów w sprawie osiedla, min. postulaty dot. budżetu osiedla .Po dokonaniu zmian w projektach statutów nie odbyło się już żadne spotkanie z przewodniczącymi, bardzo nad tym boleje bo wówczas rozstrzygnęlibyśmy sprawy , które dzisiaj musimy na sesji postawić. Granica pomiędzy osiedlami Kościuszki i Ogrodowa przebiega tuż przy blokach mieszkalnych .Historyczna granica tego osiedla zawsze biegła od cmentarza żydowskiego do drogi E-4 ,obecnie droga granica nazywa się Królowej Jadwigi. Takie stanowisko ogólne zebranie osiedla podjęło 11 września 2003 roku .Taka informacja została przekazana tak do Urzędu Miejskiego jak i do sąsiedniego osiedla Jagiełły. Zawnioskowała o odsunięcie podjęcia przedmiotowego Statutu Osiedla Kościuszki –Ogrodowa do czasu dogadania się względem granicy przez obydwa osiedla . Przewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały który został przyjęty jednogłośnie jak niżej: Uchwała Nr XVI/107/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 stycznia 2004 roku W sprawie nadania statutów osiedlom gminy Brzesko /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 8/Projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulic w Brzesku Sekretarz Gminy Bogusław Babicz objaśnił projekt uchwały Przewodniczący Stanisław Milewski przedstawił projekt uchwały który został przyjęty jednogłośnie jak niżej: Uchwała Nr XVI/108/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 stycznia 2004 roku W sprawie nadania nazw ulic w Brzesku /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ 9./projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr I/4/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 r. w sprawie ustalenia składu osobowego stałych Komisji Rady Miejskiej w Brzesku /komisja Statutowa/ radny Zdzisław Grodny zgłosił kandydaturę na członka komisji Statutowej radnego Edwarda Knagę . Przewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały który został przyjęty 19 za, 2 wstrzymujący jak niżej: Uchwała Nr XVI/109/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 stycznia 2004 roku w sprawie zmiany uchwały Nr I/4/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 20 listopada 2002 r. w sprawie ustalenia składu osobowego stałych Komisji Rady Miejskiej w Brzesku /komisja Statutowa/ 10.)Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku, radna Barbara Stachowicz zgłosiła kandydaturę radnego Leszka Klimka na członka komisji Oświaty radna Apolonia Warzecha zgłosiła kandydaturę radnego Leszka Klimka na członka komisji Prawa Przewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały który został przyjęty 17 za, 3 wstrzymujący jak niżej: Uchwała Nr XVI/110/2004 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 28 stycznia 2004 roku w sprawie: zmiany uchwały Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku, /uchwała stanowi załącznik/ 11/projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku, radna Barbara Stachowicz zgłosiła na członka komisji Oświaty kandydaturę radnej Marii Kucia. Radny Krzysztof Dudziński zapytał w związku z czym się uzupełnia składy osobowe przedmiotowych komisji , skoro w innych też są wolne w miejsca a nie uzupełnia się ich składów. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił że dlatego uzupełnia się składy osobowe komisji ,gdyż radni chcą w nich pracować. Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił że czeka nas ciężka praca związana z analizą budżetu i funkcjonowaniem oświaty ,Radna Maria Kucia jest byłą dyrektorką szkoły , ma duże doświadczenie i wykazuje się wiedzą w tym zakresie , radna sama chce uczestniczyć w pracach tej komisji, jest taka możliwość statutowa to dlaczego mamy ten wakat nie uzupełnić. Jeżeli radni chcą uzupełnić inne składy komisji to prosi o podanie propozycji i na następną sesję odpowiedni projekt uchwały zostanie przygotowany. Wszystkie pozostałe komisje mogą być uzupełnione do wymogów statutowych jeśli chodzi o ilość członków . Radny Krzysztof Dudziński zapytał czy w myśl tych zmian może zmienić swój udział w pracach komisji w których jest członkiem. Przewodniczący Tadeusz Pasierb przedstawił projekt uchwały , który został przyjęty 17 za, 4 wstrzymujące jak niżej: Uchwała Nr XVI/111/2004 Rady Miejskiej w Brzesku Z dnia 28 stycznia 2004 roku W sprawie zmiany uchwały Nr III/21/2002 Rady Miejskiej w Brzesku z dnia 31 grudnia 2002w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej w Brzesku, /uchwała stanowi załącznik do protokołu/ Ad.7 Interpelacje i zapytania radnych oraz odpowiedzi na te interpelacje i zapytania. Przewodniczący Lech Pikuła poinformował ze na jego ręce wpłynęła jedna interpelacja pisemna radnego K. Dudzińskiego , 1/ Interpelacja przekazana do Pana Burmistrza celem załatwienia Interpelacja dot. wystąpienia z inicjatywą uchwałodawczą w sprawie stosowania bonifikaty przy zbywaniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej /interpelacja stanowi załącznik do protokołu/. 2/ Radna Janina Drużkowska-Cader złożyła pisemną interpelację dot. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych , czy Zarządy Spółdzielni Mieszkaniowych z Brzeska wystąpiły do Gminy z wnioskiem o podjęcie uchwały o zbycie nieruchomości na warunkach bonifikaty .Nabycie prawa własności ziemi przez Spółdzielnie pozwoli przenieść własność gruntu na jej członków wnioskodawców przez podpisanie z nimi umów notarialnych o prawo odrębnej własności mieszkania i współwłasności gruntu./interpelacja stanowi załącznik do protokołu/ 3/ Radny Stanisław Turlej złożył pisemną interpelację dot: Informacji na temat przebiegu prac nad lista zadań jakie maja być przekazane przez gminę Brzesko w ramach Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Woj. Małopolskiego . Jakie kwoty zaplanowano w budżecie na rok 2004 na etaty burmistrza, obu zastępców ,sekretarza, skarbnika , Odpowiedź pana Burmistrza na temat działki nr 541 w Sterkowcu ma się nijak do wielokrotnych zapewnień Burmistrza że wnikliwie analizował całość zagadnień związanych z dojazdem do szkoły w Sterkowcu i ul.Okrężnej. /interpelacja stanowi załącznik do protokołu/ 4/ radna Anna Kadziołka-Kukurowska ponowiła prośbę aby w ciągu miesiąca czasu ustawiono na parkingu naprzeciw UM tablicę informującą że jest to parking bezpłatny. Ad.8.Zapytania przewodniczących jednostek pomocniczych gminy i odpowiedzi na te zapytania . Pan Adam Kwaśniak poprosił o odpowiedź na następujące zapytania: 1/ zamontować poręcz dla osób starszych na schodach wejściowych do Urzędu Miejskiego. 2/ wystąpić z wnioskiem do TPSA o zamontowanie na terenie szpitala przynajmniej jednego automatu telefonicznego na monety, jest to prośba ludzi starszych i chorych, 3/jak postępują sprawy związane z uruchomieniem w Brzesku oddziału ZUS 4/ stwierdził ,że wybudowanie kładki nad Uszwicą od strony ulicy Krętej nie ma szans ponieważ nie zgodzą się na to mieszkańcy , lepiej byłoby od ul. Nowej gdyż uniknięto by problemów własnościowych. Wnioskuje aby wprowadzić do budżetu roku 2004 zadanie pn. budowa studni na Starym Mieście. 5/ Pojawiają się informacje o likwidacji niektórych powiatów dla celów oszczędnościowych dlatego dobrze się stało ,że został powołany Zespół ds. przejęcia Pałacu Goetza i parku a nie zostanie to w powiecie który jest zagrożony likwidacją. Pani Katarzyna Pacewicz –Pyrek wręczyła przewodniczącemu Rady Miejskiej w formie prezentu minutnik , który ograniczy jej czas wystąpienia. Ponadto poinformowała radnych ,że minutnik jest w formie młynka i jest symbolem tego abyśmy na próżno nie mielili słów. Jako przedstawiciel Kongregacji Kupieckiej zwróciła się z żalem do redakcji BIM ,że w miesiącu grudniu ub. roku po obchodach święta kupca nie został na łamach BIMU opublikowany artykuł dot. odznaczenia Prezesa Kongregacji Kupieckiej brązowym krzyżem zasługi, a osobiście ten artykuł zaraz po święcie dostarczyła do redakcji. Ma nadzieję ze w najbliższym czasie ten artykuł ukaże się w BIMIE. Przewodniczący Lech Pikuła podziękował przewodniczącej za prezent, myśli że jest to prezent cenny , który wynika chyba z tego że pani przewodnicząca uważa ,że czasem dysputy się toczy długo i na próżno. Jest to prezent dla całej rady nie tylko dla niego, będzie on przypominał że trzeba mówić treściwie i krótko ,szanując czas nas wszystkich. Pani Maria Kadziołka poprosiła przewodniczącego o wyjaśnienie następujących kwestii: Na jakiej podstawie prawnej w dniu dzisiejszym były ograniczane wypowiedzi radnych w tak bardzo ważnej sprawie jaką jest budżet, w Statucie gminy takiego zapisu nie ma . Ustosunkowała się do stwierdzenia radnego Edwarda Knagi że w czasie wypowiedzi „bije się pianę”. Strasznie jest jej przykro gdyż głos zabierany jest tylko i wyłącznie w sprawach dotyczących naszych mieszkańców , naszych osiedli staramy się nie bić piany . Złożyła gratulacje Klubowi większościowemu za przyjęcie tak konstruktywnej uchwały jaką jest uchwała w sprawie zmian w Statucie Gminy , a na pamiątkę tak demokratycznych decyzji radnych wręczyła przewodniczącemu Rady Miejskiej także gadżet w postaci kłódki, która będzie symbolem zamykania nam ust.Zostawiła dla siebie jeden klucz do kłódki , który będzie przekazywany przewodniczącym osiedli jakby chcieli przypadkiem zabrać głos , aby pan przewodniczący dopuścił ich do głosu . Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za tak złośliwy prezent , ale go nie przyjął. W stosunku do przewodniczących też nie jest złośliwy , i bardzo prosi aby tych złośliwości w jego kierunku nie kierować, i szanować się nawzajem . Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz przewodniczących jednostek pomocniczych gminy udzielił Burmistrz Jan Musiał Poinformował ,że jest pełny szacunku dla radnego Krzysztofa Ojczyka oraz Pani Kądziołka za dużo pracy i aktywność ,która jest niepodważalna .Dużo rzeczy było tu przekazywanych niestarannych i nierzetelnych i za to nie ma komu dziękować , bo każdy może popełnić błąd i po to jest sesja aby się do tego przyznać. Burmistrz podziękował wszystkim tym którzy złożyli pisemne interpelacje przed sesją i można przygotować na nie odpowiedzi , na złożone interpelacje pisemne zostanie udzielona odpowiedź na piśmie. Burmistrz udzielił odpowiedzi na interpelacje radnej Cader i radnego Dudzińskiego dot. zastosowania bonifikaty przy nabywaniu na własność przez SM w Brzesku znajdujących się w jej użytkowaniu wieczystym nieruchomości./ odpowiedź stanowi załącznik do protokołu / Wydział Gospodarki Mieniem Komunalnym szczegółowo rozeznaje temat , mamy czas do końca marca , cała sprawa musi być poprzedzona analizą Ksiąg Wieczystych , temat jest ważny i niedługo na posiedzeniach komisji będziemy o tym dyskutować. Odpowiedź radnemu Stanisławowi Turlejowi na pierwszą część interpelacji dot. sporządzenia zestawienia wniosków o środki pomocowe do Marszałka woj. małopolskiego oraz , które wnioski są najważniejsze dla gminy. Ten projekt o który zabiegamy polega na: 1/ budowie kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami w Wokowicach , oraz w Jadownikach etap IiII ul. Staropolska, Środkowa ,Wschodnia Zachodnia oraz 4 przepompowni , 2 w Jadownikach i 2 w Wokowicach . 2/ Budowie kanalizacji sanitarnej i deszczowej w Brzesku oraz odtworzeniu nawierzchni ulic w Brzesku po budowie tej kanalizacji , osiedle Stare Miasto etap I i II ul. Piłsudskiego, Mickiewicza Kościuszki, Jagiełły, Głowackiego ,Kręta ,Zielona , osiedle Leśna ul. Letnia Wiosenna ,Poprzeczna ,os. Słotwina etap IV , ul. Parcelowa Rzemieślnicza , Rzemieślnicza część wschodnia ,Na Górkach ,Jana Pawła II ,Kołłataja .os. Solskiego ul. Garbarska , ul. Słoneczna, Partyzantów ,Spokojna , łączna długość sieci kanalizacji sanitarnej w terenie wyniesie 38 km, a deszczowej 4,484 mb. Gmina czyni wszelkie starania aby ten wniosek przeforsować , jest wniosek przygotowany dobrze pod względem czasowym który ma szanse powodzenia , poprosił wszystkich radnych aby uruchomili wspólnie swoje pozytywne działanie w celu przeforsowania tego wniosku u Marszałka. Pan Burmistrz nie zgadza się ze stwierdzeniem ze jest odbierane prawo zabierania głosu na sesji , jest to zagwarantowane w Statucie Gminy , ma nadzieję że życie pokaże że wszyscy będą mieli prawo zabierać głos zgodnie ze statutem w sprawach objętych programem sesji , nie będą to tylko radni ale tą możliwość będą mieli również przewodniczący osiedli i inne osoby obecne na sesji i te zapisy statutowe nam to dopuszczają .Uchwaliliśmy uchwałę , która wywołała dużo dyskusji jeżeli chodzi o punkty alkoholowe. Nie można łączyć jednoznacznie ilości punktów z takimi problemami jak patologia społeczna czy nadużywanie picia alkoholu. Pan Burmistrz nie chciałby abyśmy byli ludźmi zakłamanymi a nasze działania były oparte tylko na zewnętrznych odczuciach. Odpowiedź radnej Kukurowskiej dot. oznakowania parkingu Wniosek w tej sprawie zgłosiła na poprzedniej sesji radna Agata Lebiecka zostało wydane polecenie w tej sprawie ,ale aby go wykonać muszą być uzgodnienia z inżynierią ruchu drogowego , jeżeli będzie pozwolenie to polecenia zostaną wykonane. Pan Burmistrz udzielił odpowiedzi Panu Adamowi Kwaśniakowi na wnioski dot :zamontowania poręczy na schodach wejściowych do budynku Urzędu Miejskiego ,ten wniosek zostanie dokładnie rozeznany Nie chce się wypowiadać w sprawie budowy studni, gdyż gmina ma inne wyzwania w związku z budową nowej magistrali wodociągowej gdzie będą dwa ujęcia wody ,a woda jest bardzo dobra w Brzesku , będzie jeszcze lepsza po wprowadzeniu nowych koagulacji ,studnia tez kosztuje można mieć tą budowę na uwadze ale w miarę posiadanych środków finansowych. Pan Burmistrz zaprosił wszystkich obecnych na sali obrad na organizowany w dniu 31 stycznia br. Bal Magistracki ,oraz udział w zawodach szachowych w Mokrzyskach ,jest to I memoriał poświęcony pamięci radnego Stanisława Migdała. Ad.9. Wolne wnioski i zapytania Radny Krzysztof Dudziński zapytał czy przy okazji załatwiania spraw związanych z oznakowaniem parkingu przy ul.Głowackiego można rozważyć zlikwidowanie znaku nakazu skrętu w lewo na ten parking, aby można było skręcać i w prawo i w lewo. Radny Zdzisław Grodny stwierdził że minął już rok a nic nie zostało zrobione w temacie segregacji śmieci , zadania pilne i najważniejsze nam uciekają bo nie ma u nas zgody i wzajemnej pomocy władzy wykonawczej .Urząd czynił wszelkie starania lokalizacji zakładu utylizacji i segregacji śmieci , niestety na wskutek braku opinii pozytywnej nic nie zostało zrobione. Mimo zabiegów i różnych spotkań z mieszkańcami stoimy w miejscu , był wykonawca gotów wykonać inwestycje za własne środki finansowe a my winniśmy tylko wskazać miejsce lokalizacji. Jest to bardzo ciekawe , Prezes Spółki BZK winien być obecny do końca obrad sesji a zwłaszcza ze zatwierdzany jest projekt budżetu , czy zwalniał się u kogoś? Jest to jedno z najważniejszych zadań , kończy się śmietnisko w Jadownikach , będzie tylko do marca i co dalej? Przy braku pozytywnej opinii społeczeństwa nie otrzymamy środków pomocowych , zwrócił się do wszystkich zebranych o pomoc gminie w tym temacie tak jak kto może , może należy zmienić ustawę .Jedyną wsią która pozytywnie ustosunkowała się do lokalizacji tego obiektu jest Bucze , należy wskazać Panom Burmistrzom jak z tego wyjść . Radny Krzysztof Ojczyk zaproponował o rozważenie możliwości utworzenia w naszej Gminie Straży Miejskiej .25 stycznia br. weszła w życie ustawa , która daje możliwość monitorowania przez Straż Miejską porządku w mieście. Radny Józef Kubas zaproponował aby kalendarium do Monografii Miasta Brzeska wykonała emerytowana nauczycielka LO Pani Bogumiła Put. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił Pani Marii Kądziołka że & 15 Regulaminu Rady Miejskiej w pkc.1,2 i 4 daje przewodniczącemu Rady Miejskiej ograniczenie głosu jeżeli dyskusja jest zbyt długa i odbiega od tematu. Radna Anna Kadziołka-Kukurowska stwierdziła ,że po raz pierwszy przewodniczący ,który prowadzi sesję otrzymuje taki prezent. Jest to bardzo nie eleganckie , bo dzisiaj Pan dostał taki prezent , a jeśli sobie pozwolimy to na następnej sesji i pod koniec roku nadal będzie otrzymywał takie nie eleganckie prezenty. Proszę państwa nie czyńcie drugiemu co tobie nie miłe jak najbardziej zgadza się z tym że nieraz do głosu nie mogli dojść państwo , ale można to załatwić z jakąś kulturą , taktem , człowieczeństwem, humanitaryzmem .Proszę państwa oddychamy tym samym powietrzem przechodzimy obok siebie , mimo wszystko rada stara się o miasto , stara się o wieś i jest to nieładne ,nie eleganckie i czegoś podobnego uważa jako jedna najstarszych uczestników sesji nie powinno być , bo to będzie żerem dla tych którzy sa przeciwko nam .Przecież nie kto inny ale 35 tysięcy ludzi nas wybrało .Pracujemy jak potrafimy , wybraliśmy z naszego grona przewodniczącego Rady Miejskiej , zagłosowaliśmy większością głosów , więc jakiś szacunek dla tego człowieka winien być. Tak jak do chwili obecnej ona sama pozytywnie wspomina swoich dyrektorów i nawet tą Panią dyrektor , która ją za zorganizowanie akademii z okazji obchodów rocznicy 3 maja w 1974 r oku zwolniła z pracy. O każdym dyrektorze z którym pracowała mówi zawsze dobrze. Ją jako najstarszą radną bardzo ją zabolało i w przyszłości czegoś podobnego nie powinno być .Nie tylko ją to zabolało ale i wszystkich bo każdy z nas mógł prowadzić obrady i być przewodniczącym rady i mimo wszystko jakaś powaga i szacunek, mimo iż się może nie zgadzamy w takiej i innej kwestii winien być. Szanujmy drugiego i nie czyńmy drugiemu tego co niemiłe. Jeśli mam coś przeciwko komuś , to najpierw należy mówić w cztery oczy , a jeśli się tak nie uda to można na forum, ale takich prezentów przewodniczący za pracę od 1990 roku dla dobra naszego miasta i gminy nie powinien dostać, a osoba która to podała wcześniej tego nie przemyślała. Przewodniczący Lech Pikuła wyjaśnił radnej Kukurowskiej że on się nie czuje obrażony, ale ten prezent świadczy o dającym a nie o nim. Radny Krzysztof Dudziński w nawiązaniu do wypowiedzi radnej Kukurowskiej stwierdził że , on osobiście potraktował ten prezent w formie żartu ,nie było tu żadnej złośliwości .Radny Grodny w swoim wystąpieniu wspominał o kłótni on też chciałby wiedzieć co to była za kłótnia .Nie zawsze te głosy sa konstruktywne, może wg. Pana Knagi jest to bicie piany, ale czy ma to aż taki wielki wyraz, czy sesja jest z tego powodu przepełniona . Pan Burmistrz użył słowa hipokryzja – w stosunku do kogo użył tego słowa? Szanujmy się nawzajem ,nie mówmy o kłótni hipokryzji ,obłudach i innych bo są różne tego typu przypadki. Burmistrz Jan Musiał wyjaśnił ,ze chodziło o to abyśmy w stosunku do siebie nie byli w swoim działaniu i myśleniu hipokrytami , a nie mówił tego do nikogo, mówi to nawet pod swoim adresem aby unikać tego typu działania nawet jak się popełnia jakieś błędy . Radny Edward Knaga wyjaśnił kwestie dot. stwierdzenia ze dyskusja jest biciem piany. To stwierdzenie dotyczyło punktu w którym omawiane były zmiany w Statucie Gminy .Przewodniczący Rad Osiedli na ten temat dyskutowali dużo wcześniej , przedstawił jak te dyskusje przebiegały. Radny Zbigniew Mastalerz –stwierdził że skoro jest tyle kontrowersji to może rozważyć propozycje powołania komisji Etyki. Radna Anna Kadziołka-Kukurowska zgłosiła formalny wniosek o zamkniecie obrad sesji i zamkniecie dyskusji . Wniosek głosowano 14 za, 3 przeciw, 4 wstrzymujące Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący Rady Miejskiej zamknął obrady XVI sesji rady Miejskiej w Brzesku. Obrady trwały od godz.9.00 17.40 Przewodniczący Rady Miejskiej w Brzesku - mgr inż. Lech Pikuła protokołowała – Inspektor Marta Kółkowska