Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Prognozowane przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10
27.01.2020

Prognozowane przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10

Powiadomienie o przekroczeniu poziomu alarmowego i o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu - POZIOM 3

INFORMACJE O PRZEKROCZENIU POZIOMU ALARMOWEGO
ZagrożenieWystąpienie przekroczenia poziomu alarmowego (150 µg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu.
Data wystąpienia26.01.2020 r. (godz.00.00-24.00)
Stężenia dobowe  pyłu PM10 na stacjachPrzekroczenie poziomu alarmowego wystąpiło na stacjach:Nowy Targ Plac Słowackiego – 233 µg/m3Przekroczenie poziomu informowania wystąpiło na stacjach: , Rabka-Zdrój ul. Orkana – 104 µg/m3, Sucha Beskidzka ul. Nieszczyńskiej – 101 µg/m3, Tarnów ul. Bitwy pod Studziankami – 109 µg/m3, Tarnów ul. ks. R. Sitko – 117 µg/m3
Obszar przekroczeniaObszar przekroczeń poziomu alarmowego obejmował: Nowy TargObszar przekroczeń poziomu informowania obejmował: Rabkę-Zdrój, Suchą Beskidzką, Tarnów
Ludność narażonaLiczba mieszkańców obszaru, na którym wystąpiło przekroczenie poziomu alarmowego: 32 000 Liczba mieszkańców obszaru, na którym wystąpiło przekroczenie poziomu informowania: 122300
Przyczyny Warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego i w przypadku miasta Tarnowa wzmożonego ruchu samochodów.

 

INFORMACJE O RYZYKU PRZEKROCZENIA POZIOMU ALARMOWEGO
ZagrożenieRyzyko wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego – 150 µg/m3 dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu.
Data wystąpienia27.01.2020 r. godz. 9.00
Przewidywany czas trwania ryzykaOd godz. 9.00 dnia 27.01.2020 r. do godz. 24.00 dnia  27.01.2020 r.
Przyczyny        Warunki meteorologiczne utrudniające rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w sytuacji wzmożonej emisji z sektora bytowo-komunalnego i wzmożonego ruchu samochodów.       
Prognozowana jakość powietrza
Prognoza na dzień 27.01.2020 r. i na dzień 28.01.2020 r. dla stężeń średniodobowych pyłu PM10, przygotowana na podstawie wyników pomiarów jakości powietrza oraz prognozy zanieczyszczenia powietrza, wykonywanej przez Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) dostępnej na portalu „Jakość powietrza” GIOŚ pod adresem http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/airPollution
Dzień 27.01.2020 r.
Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10Prognozowane na dzień 27.01.2020 r. przekroczenie poziomu alarmowego dla pyłu PM10 obejmuje: powiat nowotarski,
Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 27.01.2020 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu PM10: 275 800.
Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10Prognozowane na dzień 27.01.2020 r. przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10 obejmuje: miasta: Kraków, Tarnów, Nowy Sącz, powiaty: brzeski, krakowski, nowosądecki, suski, tatrzański, wadowicki i wielicki.
Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 27.01.2020 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10: 1 990 000.  
Dzień 28.01.2020 r.
Obszar ryzyka wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10Prognozowane na dzień 28.01.2020 r. przekroczenie poziomu informowania dla pyłu PM10 obejmuje: powiaty: bocheński, brzeski, tarnowski, dąbrowski
Ludność narażona na ryzyko wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10Ludność zamieszkująca obszar, na którym w dniu 28.01.2020 r. istnieje ryzyko przekroczenia poziomu informowania dla pyłu PM10: 294 800.

 

INFORMACJE O ZAGROŻENIU
Wrażliwe grupy ludności·      osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób serca (zwłaszcza niewydolność serca, choroba wieńcowa),·      osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego (np. astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc),·      osoby starsze, kobiety w ciąży oraz małe dzieci,·      osoby z rozpoznaną chorobą nowotworową oraz ozdrowieńcy.
Możliwe negatywne skutki dla zdrowiaOsoby cierpiące z powodu chorób serca mogą odczuwać pogorszenie samopoczucia np. uczucie bólu w klatce piersiowej, brak tchu, znużenie.Osoby cierpiące z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego mogą odczuwać przejściowe nasilenie dolegliwości, w tym kaszel, dyskomfort w klatce piersiowej, nasilenie się objawów ataków astmy.Podobne objawy mogą wystąpić również u osób zdrowych. W okresach wysokich stężeń pyłu zawieszonego w powietrzu zwiększa się ryzyko infekcji dróg oddechowych.
Zalecane środki ostrożnościOgół ludności:-  unikaj intensywnego wysiłku fizycznego na zewnątrz,-  nie wietrz pomieszczeń,-  nie zwiększaj zanieczyszczenia powietrza, np. nie pal w kominku. Wrażliwe grupy ludności:-    unikaj wysiłku fizycznego na zewnątrz, w miarę możliwości nie wychodź na zewnątrz,-    nie zapominaj o normalnie przyjmowanych lekach,-    osoby z astmą mogą częściej odczuwać objawy (duszność, kaszel, świsty) i potrzebować swoich leków częściej niż normalnie,-    nie wietrz pomieszczeń,-    nie zwiększaj zanieczyszczenia powietrza, np. nie pal w kominku.W przypadku nasilenia objawów chorobowych zalecana jest konsultacja z lekarzem. Zaleca się również:- zwiększenie nadzoru nad osobami przewlekle chorymi, w tym niepełnosprawnymi,- stosowanie środków ochrony osobistej (np. tzw. masek antysmogowych) tylko po konsultacji z lekarzem,- prowadzenie szerokiej edukacji adresowanej przede wszystkim do uczniów szkół podstawowych, średnich oraz ich prawnych opiekunów, dotyczącej problemu zanieczyszczonego powietrza oraz możliwych zachowań i czynności zmniejszających ryzyko narażenia na wysokie stężenia zanieczyszczeń w tym pyłu zawieszonego,- bieżące śledzenie informacji o zanieczyszczeniu powietrza(http://powietrze.gios.gov.pl/pjp/current).

 

DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO OGRANICZENIA PRZEKROCZEŃ
Zakres działań krótkoterminowychZalecane działania określone w Programie ochrony powietrza w planie działań krótkoterminowych dla drugiego stopnia zagrożenia pyłem PM10: Jednostki oświatowe i opiekuńcze m.in.: szkoły, przedszkola, żłobki), powinny:·      ograniczyć aktywność dzieci i młodzieży na zewnątrz.Szpitale i przychodnie opieki zdrowotnej, powinny:·      przygotować się na możliwość wystąpienia większej ilości przypadków nagłych (np. wzrost dolegliwości astmatycznych lub niewydolności krążenia).Władze gmin, powinny:·      podjąć intensywne kontrole zakazu spalania odpadów i pozostałości roślinnych.Podmioty gospodarcze, powinny:·      zawiesić uciążliwe prace budowlane powodujące duże zapylenie,·      zraszać pryzmy materiałów sypkich mogących powodować pylenie.Policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego, powinny:·      prowadzić wzmożone kontrole jakości spalin w ruchu ulicznym (przy temperaturze powietrza powyżej 5°C).Policja oraz zarządcy dróg, powinni:·      nasilić kontrole pojazdów opuszczających place budowy pod kątem ograniczenia zanieczyszczenia dróg.Zarządcy dróg, powinni:·      prowadzić czyszczenie ulic na mokro (w przypadku temperatury powietrza powyżej 0°C oraz braku opadów w ciągu ostatniego tygodnia).Do mieszkańców obszaru apeluje się o:·      w przypadku osób spalających węgiel lub drewnotymczasowe zastosowanie innego dostępnego źródła ciepła np.: elektrycznego lub gazowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zastosowanie wysokiej jakości węgla lub drewna,·      zaprzestanie palenia w kominkach, jeżeli nie stanowią one jedynego źródła ogrzewania,·      korzystanie z komunikacji zbiorowej, pieszej, rowerowej lub wspólnych dojazdów zamiast indywidualnych podróży samochodem,ograniczenie rozpalania ognisk i używania dmuchaw do liści. Zalecane działania określone w Programie ochrony powietrza w planie działań krótkoterminowych dla trzeciego stopnia zagrożenia pyłem PM10: Jednostki oświatowe i opiekuńcze (szkoły, przedszkola, żłobki), powinny:·      ograniczyć aktywność dzieci i młodzieży na zewnątrz.Szpitale i przychodnie opieki zdrowotnej, powinny:·      przygotować się na możliwość wystąpienia większej ilości przypadków nagłych (np. wzrost dolegliwości astmatycznych lub niewydolności krążenia).Władze gmin, powinny:·      podjąć intensywne kontrole zakazu spalania odpadów i pozostałości roślinnych.·      Podmioty gospodarcze, powinny:·      czasowo wstrzymać procesy technologiczne, które powodują znaczącą emisję pyłu,·      zawiesić uciążliwe prace budowlane powodujące duże zapylenie,·      zraszać pryzmy materiałów sypkich mogących powodować pylenie.Policja oraz Inspekcja Transportu Drogowego, powinny:·      prowadzić wzmożone kontrole jakości spalin w ruchu ulicznym (przy temperaturze powietrza powyżej 5°C).·      Policja oraz zarządcy dróg, powinni:·      nasilić kontrole pojazdów opuszczających place budowy pod kątem ograniczenia zanieczyszczenia dróg.Zarządcy dróg, powinni:·      wyznaczyć alternatywne trasy dla odcinków dróg o największym natężeniu ruchu samochodowego, zwłaszcza dla samochodów ciężarowych w celu omijania centrum miast,·      prowadzić czyszczenie ulic na mokro (w przypadku temperatury powietrza powyżej 0°C oraz braku opadów w ciągu ostatniego tygodnia).·      Inspekcja Nadzoru Budowlanego, powinna:·      prowadzić intensywne kontrole przestrzegania przepisów na placach budowy.·      Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, powinien:·      wdrożyć procedury szczególnego monitorowania i reagowania na znaczące emisje z zakładów przemysłowych.Do mieszkańców obszaru apeluje się o:·      w przypadku osób spalających węgiel lub drewno:- tymczasowe zastosowanie innego dostępnego źródła ciepła np.: elektrycznego lub gazowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zastosowanie wysokiej jakości węgla lub drewna,- zaprzestanie palenia w kominkach, jeżeli nie stanowią one jedynego źródła ogrzewania,·      korzystanie z komunikacji zbiorowej, pieszej, rowerowej lub wspólnych dojazdów zamiast indywidualnych podróży samochodem,ograniczenie rozpalania ognisk i używania dmuchaw do liści.