Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu
Profesjonalna kadra – szansą współczesnej szkoły
29.11.2017

Profesjonalna kadra – szansą współczesnej szkoły

Dobiega końca druga edycja projektu doskonalenia zawodowego PO WER „Profesjonalna kadra szansą współczesnej szkoły” realizowanego przez nauczycieli Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Królowej Jadwigi w Brzesku (wcześniejszego Publicznego Gimnazjum nr 1 w Brzesku). Uczestnicy - 11 nauczycieli różnych bloków przedmiotowych odbyli już zagraniczne kursy oraz specjalistyczne seminaria. Językiem roboczym większości kursów był język angielski, a kraje docelowe to Wielka Brytania, Hiszpania, Portugalia oraz Słowacja. Przedsięwzięcie zostało zrealizowane dzięki funduszom pozyskanym z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), współfinansowanego z  Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wyjazdy szkoleniowe rozpoczęły się w listopadzie 2016 roku, wzięły w nich udział nauczycielki historii oraz wiedzy o społeczeństwie - Beata Franczak-Wołek, Małgorzata Kołodziej-Siciarz i geografii - Małgorzata Sułek. Seminarium Las otras orillas (The Other Shores) odbywało się w południowej Hiszpanii i dotyczyło kwestii społeczno-gospodarczych oraz bogatego dziedzictwa kulturowego i historycznego krajów basenu Morza Śródziemnego. Uczestnicy odwiedzili szereg muzeów, m.in. Archivo de Indias, gdzie znajdują się zbiory map oraz pamiątki z czasów podbojów Ameryki przez hiszpańskich kolonizatorów, Muzeum Inkwizycji, czy słynny Wielki Meczet w Kordobie. Po przepłynięciu promem przez Cieśninę Gibraltarską do Afryki nauczyciele mieli okazję na własne oczy zobaczyć trudną sytuację uchodźców z Maroka i innych państw afrykańskich. Relacje społeczno-gospodarcze krajów Afryki Północnej z krajami Unii Europejskiej, problemy mieszkańców Afryki oraz uchodźców to również istotne zagadnienia podejmowane na seminarium.

Po ciepłej Hiszpanii przyszła pora na zimowy wyjazd w Tatry Słowackie na kurs przeznaczony dla nauczycieli wychowania fizycznego „Skiing and swimming practical methodology structured course”, który miał na celu doskonalenie własnych umiejętności w zakresie sportów zimowych tj. narciarstwa i snowboardingu oraz pływania oraz metodyki nauczania tych dyscyplin sportowych. Wzięło w nim udział trzech naszych nauczycieli - Marek Łanocha, Łukasz Witek oraz Rafał Cichoński.Następne wyjazdy to już wakacje 2017 i wyjazd dwóch nauczycieli biologii i chemii z naszej szkoły - Małgorzaty Góry i Marty Kosały na seminarium „In search of the sunset: The Azores” odbywającego się na odległym archipelagu wysp środkowego Atlantyku Azorów. Zajęcia odbywały się na trzech wyspach i dotyczyły genezy archipelagu jego kolonizacji, historii, gospodarki oraz fauny i flory. Azory to wyspy o pochodzeniu wulkanicznym, położone około 1500 km od wybrzeża Portugalii. Mają specyficzne położenie geologiczne na skrzyżowaniu trzech płyt tektonicznych, zatem ich rzeźba terenu kształtuje się w procesie działalności wulkanicznej. Nauczyciele mogli zaobserwować również unikalne winnice objęte patronatem UNESCO na terenach powulkanicznych na wyspie Pico czy odwiedzić ogród botaniczny na wyspie Faial, a także poznać ciekawą historię flory wysp, gdzie rodzime gatunki zostały zdominowane przez gatunki przywiezione przez ludzi po odkryciu wysp. Dużą atrakcją był także rejs łodzią po otwartych wodach Oceanu Atlantyckiego i możliwość podziwiania wielorybów oraz delfinów żyjących w swoim naturalnym środowisku.W wakacje Monika Michniak - nauczycielka języka polskiego odbyła kurs językowy na Teneryfie w zakresie języka hiszpańskiego w stopniu średniozaawansowanym. Nasza nauczycielka od kilku lat przybliża uczniom naszej szkoły język i kulturę iberyjską.Ostatni jesienny już wyjazd dwóch nauczycieli języka polskiego -. Edyty Zachary oraz języka angielskiego Anety Licak miał na celu bliższe poznanie literatury brytyjskiej poprzez pryzmat twórczości wielkiego dramaturga angielskiego Williama Szekspira. Nauczyciele zwiedzili m.in. dom dramaturga w Stratford-upon-Avon, słynny teatr i muzeum The Globe w Londynie, zamek w Oxfordzie oraz inne zamki, muzea i biblioteki. Każdego dnia seminarium odbywały się również zajęcia dla nauczycieli, którzy w swojej pracy wykorzystują dramę lub jej elementy. W pięknych okolicznościach przyrody nauczycielki uczyły się jak wprowadzać pantomimę, jak dotrzeć do emocji odgrywanych postaci, jak je pokazać, by poruszyć widza. Jednak pobyt na seminarium „Shakespeare in Europe” to również wspaniała okazja do doskonalenia trudnego języka starobrytyjskiego czy własnych komunikacyjnych.

Podsumowując udział w szkoleniach, można stwierdzić, że umożliwił on nauczycielom doskonalenie własnych umiejętności językowych i zdobywanie nowych kompetencji w zakresie nauczanych przedmiotów. Istotnym elementem kursów było doskonalenie technik informacyjno – komunikacyjnych oraz promowanie lokalnego dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego wśród innych uczestników szkoleń. Nasi nauczyciele napisali artykuły w języku angielskim m.in. odnośnie walorów środowiska przyrodniczego Karpat Polskich, historii społeczności żydowskiej w Brzesku, czy nauczania literatury brytyjskiej w naszej szkole ze szczególnym uwzględnieniem twórczości Szekspira. Nawiązali kontakty oraz wymienili poglądy z innymi nauczycielami z krajów europejskich. Nauka przez całe życie, ciągłe doskonalenie zawodowe to motto każdego nauczyciela biorącego udział w programie.Nauczyciele wykorzystują zdobytą wiedzę, nowinki pedagogiczne, zgromadzone materiały, zdjęcia, filmy podczas pracy z uczniami. Warto podkreślić, że coraz szersza znajomość języków obcych motywuje nauczycieli do podejmowania szeregu inicjatyw, w których język obcy stanowi podstawowe narzędzie pracy. W naszej szkole prężnie funkcjonują dwie klasy z innowacją językową na poziomie gimnazjum o zwiększonym wymiarze języków obcych tj. języka angielskiego i niemieckiego. Również dwie z pośród trzech klas siódmych mają zwiększoną liczbę godzin w zakresie języka obcego. Nasi uczniowie chętnie uczestniczą w różnorakich projektach szkolnych oraz międzynarodowych, warsztatach czy obozach językowych. Z kolei kadra nauczycielska PSP nr 1 bez żadnych kompleksów wprowadza nowe, urozmaicone metody i formy pracy z uczniem, a wszystko po to, by lekcje w naszej szkole były coraz ciekawsze i atrakcyjniejsze.

baelo-claudia-stanowisko-archeologicznedelfiny-rejshortensje-symbol-azorowslowacja-nasza-ekipaswilla-plaza-espaniauczestnicy-kursu-azoryuliczki-oxfordu